Rezidenční areál uprostřed

pražských Holešovic

29. března 2019 / 5 / XXXI

více v článku na str. 3

Ptáme se: Jana Kučery,

vedoucího projektů z divize 9 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Změna jako příležitost

BeMo a obří válcovna na plech

u německého Ilsenburgu str. 2

Tým divize 8 zvyšuje bezpečnost čtyř

jaderných elektráren str. 3

V Trmicích byla dokončena ekologicky

šetrná plynová kotelna str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Studenti z Dubaje

Prezidium Skupiny Metrostav

navštívila v březnu

osmičlenná skupina studentů

ekonomie a managementu

z dubajské Curtin University

(foto) pod vedením svojí

ředitelky dr. Khyati

Shetty. Studenti se zajímali o řízení Skupiny Metrostav

a o podnikání na českém a slovenském trhu. Se systémem

řízení a strategickými cíli naší Skupiny je seznámil

Ing. Pavel Nebeský, MBA. Studenti, kteří v České republice

navštívili řadu společností včetně Škoda Auto, a. s.,

vyhodnotili návštěvu v naší centrále a prezidium

za suverénně nejlepší a nejzajímavější.

K 50. výročí vzniku naší firmy

připravujeme speciální publikaci

Kronika Metrostavu

Pokud vlastníte historické fotografie

z našich staveb, akcí nebo oslav

a chcete se podělit o vzpomínky

nebo se zapojit do příprav,

pište na email: kronika@metrostav.cz

Pilíře na přemostění Åstjfjorden hotové

Tým divize 5 v průběhu března dokončil poslední ze sedmi

pilířů mostu přes norský fjord. Výstavba pod vedením

Ing. Roberta Brože, Ph.D., probíhá v rámci projektu

Åstjfjordkryssinga. Loni na jaře se zdařila náročná operace

založení pilířů: byly použity takzvané studny, které slouží

pro základy mostu. Připomeňme, že v oblasti vzniká 5,6 km

dlouhý úsek silnice Fv. 714, který kromě osmipolového

mostu zahrnuje tunely Slørdal a Mjønes. Zakázka stavby

nového úseku by měla skončit v říjnu 2020.

Milník u Prešova

Metu 3000 vyražených

metrů překročili raziči

během prací na tunelu

Prešov na Slovensku (foto).

Metodou NRTM tam tým

divize 5 razí dvě paralelně

vedené tunelové trouby –

každá o délce 2,2 km. Tunely úspěšně směřují k prorážce,

která by se mohla podařit letos v červenci. Projekt je

součástí dálničního obchvatu Prešova na novém úseku

dálnice D1 a poslouží také jako součást spojnice mezi

Košicemi a Bratislavou. Hotovo by mělo být v roce 2021.

Noví smluvní žáci – naši budoucí kolegové!

Zástupci Metrostavu z útvaru personálního marketingu v průběhu března podepsali smlouvy s novými

smluvními žáky. Nejvíce jich navštěvuje Akademii

řemesel Praha – Střední školu technickou na Zeleném pruhu. Letos jich bylo vybráno 10, z dalších škol

smlouvy podepsalo 18 žáků – celkem tedy 28 žáků.

Metrostav_05_2018.indd 1

Úterý 26. března patřilo významnému setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav v pražském

Centru současného umění DOX. Motto letošní Strategické konference znělo: Změna jako příležitost.

Na konferenci byly shrnuty hospodářské výsledky,

představeny klíčové projekty Skupiny Metrostav a nastíněna strategie Skupiny pro příští období.

V počátku programu se slova ujal viceprezident Skupiny Metrostav pan Ing. František Kočí (titulní foto). „Než

se dostanu k hodnocení jednotlivých společností, zmínil

bych jen několik poznámek k roku 2018. Vloni se nám

podařilo vylepšit zásobník práce. Jen Metrostav podepsal

zakázky v objemu více než 25 miliard korun, což je nejlepší

výsledek za posledních 10 let. Dá se říct, že všechny ostatní firmy Skupiny mají dobře naplněné zásobníky práce,“

uvedl František Kočí na úvod.

V roce 2018 jsme byli podle jeho slov svědky toho, že

stavební trh rostl. Poptávka soukromých investorů byla

na velmi dobré úrovni a u veřejných investorů bylo možné

vnímat, že je zájem stavět a že jsou finanční prostředky.

Nicméně legislativní proces nadále brání tomu, aby se

další veřejné zakázky vypisovaly jednodušeji.

„I přes tyto dílčí výhrady můžeme říct, že loňský rok

lze vnímat jako rok, kdy jsme si mohli vytvořit příznivé

podmínky pro další období. A z tohoto pohledu byl tedy

rok 2018 úspěšný. Trhy, na kterých jsme se pohybovali,

téměř všechny rostly. Nejen náš hlavní trh v České republice a na Slovensku, ale i další trhy, na kterých dnes

působíme. Ovšem dalším rysem byl nedostatek kapacit

v některých oborech a i naše stavby tím byly postiženy,“

konstatoval viceprezident František Kočí.

V této části projevu zazněla informace, že došlo také

k přejmenování našich dvou společností – Doprastavu

Asfalt na Metrostav Asfalt a PK Doprastav na PK Metrostav. K tomu vznikla jedna společnost M4 Road Design,

která je zaměřena na projektování.

Úspěšné hospodaření

V další části konference (foto č. 1) zaznělo zhodnocení

hospodaření Skupiny. Z hlediska výkonu odhad konsolidovaných výnosů činí necelých 34 miliard korun

a Skupina Metrostav, která nyní zaměstnává zhruba

5100 zaměstnanců, dosáhla růstu více než 10 procent.

Hospodářský výsledek – také jde o předběžná čísla – je

zhruba 600 až 650 milionů korun a to oproti předchozímu

období představuje také nárůst.

Největší společnosti, Metrostavu, se podařilo dosáhnout historicky nejvyššího obratu více než 22 miliard

korun. „Hospodářský výsledek na úrovni 216 milionů korun ovšem zatím neznamená splněný plán. To, že se nám

nepodařilo dosáhnout plánovaného nebo očekávaného

výsledku, má svou příčinu i v předchozích letech. Máme

několik projektů, které byly zasmluvněny před dvěma

či třemi lety, kdy jsme byli postiženi nárůstem vstupů

a nedostatkem kapacit. Všechny uvedené skutečnosti

měly vliv na to, že výsledky nejsou takové, jaké bychom

si přáli,“ uvedl ve svém projevu viceprezident.

Potěšitelné je, že se podařilo ukončit nebo zahájit řadu

pěkných staveb. Je to například Obchodní centrum IGY

v Českých Budějovicích, všechny stavby ve Skandinávii,

kde se zejména na Islandu Metrostavu daří. Do užívání

byla předána stavba S7 v Gdaňsku a významná stavba

tunelů u Ejpovic, divize 3 dokončila stavbu Palmovka

Open Parku a divize 9 finišovala v rekonstrukci Historické

budovy Národního muzea v Praze, která je nepochybně

nejkrásnější stavbou v uplynulém roce.

Nový potenciál v dopravním segmentu

Společnost Subterra dosáhla dobrého obratu 6,8 miliardy

korun a podařilo se jí splnit hospodářský výsledek. Rovněž zásobník práce je velmi dobrý. „Ze staveb bych chtěl

nepochybně jmenovat rekonstrukci Orloje na Staroměstském náměstí. Dále Kolektor Hlávkův most či všechny

tunely v Německu. Potěšitelné je, že se podařilo navázat

1

velmi dobrou spolupráci s dceřinou společností BeMo

Tunnelling,“ uvedl František Kočí.

Viceprezident pochválil i další firmy Skupiny a zmínil,

že potenciál vidí ve společnostech, které lze zařadit do kategorie „silničářské firmy“. Právě v této části dopravního

segmentu vidí potenciál pro růst celé Skupiny.

Na závěr svého vystoupení viceprezident Kočí zopakoval základní strategické cíle celé Skupiny: „Chceme nadále

podporovat vše, co souvisí s rozvojem stavební výroby,

a rozvíjet zahraniční podnikání v osvědčených a perspektivních lokalitách. Chceme rozvíjet lidské zdroje, realizovat

ziskové a finančně vyrovnané projekty. Souvisí to se snížením počtu ‚zmetků‘, tedy je třeba klást důraz na kvalitu

stavební produkce, zlepšit vnitroskupinovou spolupráci,

zintenzivnit činnost developmentu a nepochybně zlepšit

mediální obraz Metrostavu.“

Odborné příspěvky

Druhou polovinu Strategické konference vyplnily odborné příspěvky o konkrétních projektech. Letos jich bylo

pět a až na jednu výjimku se týkaly našich aktivit mimo

Českou republiku. Jde o náročné projekty tunely Ejpovice

v rámci modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň pod

vedením Ing. Tomáše Kohouta (foto č. 2), modernizace

vodního díla Gabčíkova na Slovensku, budování sklopného mostu v Sobieševu v Gdaňsku a unikátní osmipolový

most přes Åstjfjord v Norsku. Zazněla také prezentace firmy BeMo Tunneling, která v uplynulém roce zaznamenala

výborné hospodářské výsledky – podrobněji na straně 2.

Další informace naleznete také na straně 4.

–red–, foto z konference Josef Husák

2

29.03.19 11:10