Rezidenční areál uprostřed
pražských Holešovic
29. března 2019 / 5 / XXXI
více v článku na str. 3
Ptáme se: Jana Kučery,
vedoucího projektů z divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Změna jako příležitost
BeMo a obří válcovna na plech
u německého Ilsenburgu str. 2
Tým divize 8 zvyšuje bezpečnost čtyř
jaderných elektráren str. 3
V Trmicích byla dokončena ekologicky
šetrná plynová kotelna str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Studenti z Dubaje
Prezidium Skupiny Metrostav
navštívila v březnu
osmičlenná skupina studentů
ekonomie a managementu
z dubajské Curtin University
(foto) pod vedením svojí
ředitelky dr. Khyati
Shetty. Studenti se zajímali o řízení Skupiny Metrostav
a o podnikání na českém a slovenském trhu. Se systémem
řízení a strategickými cíli naší Skupiny je seznámil
Ing. Pavel Nebeský, MBA. Studenti, kteří v České republice
navštívili řadu společností včetně Škoda Auto, a. s.,
vyhodnotili návštěvu v naší centrále a prezidium
za suverénně nejlepší a nejzajímavější.
K 50. výročí vzniku naší firmy
připravujeme speciální publikaci
Kronika Metrostavu
Pokud vlastníte historické fotografie
z našich staveb, akcí nebo oslav
a chcete se podělit o vzpomínky
nebo se zapojit do příprav,
pište na email: kronika@metrostav.cz
Pilíře na přemostění Åstjfjorden hotové
Tým divize 5 v průběhu března dokončil poslední ze sedmi
pilířů mostu přes norský fjord. Výstavba pod vedením
Ing. Roberta Brože, Ph.D., probíhá v rámci projektu
Åstjfjordkryssinga. Loni na jaře se zdařila náročná operace
založení pilířů: byly použity takzvané studny, které slouží
pro základy mostu. Připomeňme, že v oblasti vzniká 5,6 km
dlouhý úsek silnice Fv. 714, který kromě osmipolového
mostu zahrnuje tunely Slørdal a Mjønes. Zakázka stavby
nového úseku by měla skončit v říjnu 2020.
Milník u Prešova
Metu 3000 vyražených
metrů překročili raziči
během prací na tunelu
Prešov na Slovensku (foto).
Metodou NRTM tam tým
divize 5 razí dvě paralelně
vedené tunelové trouby –
každá o délce 2,2 km. Tunely úspěšně směřují k prorážce,
která by se mohla podařit letos v červenci. Projekt je
součástí dálničního obchvatu Prešova na novém úseku
dálnice D1 a poslouží také jako součást spojnice mezi
Košicemi a Bratislavou. Hotovo by mělo být v roce 2021.
Noví smluvní žáci – naši budoucí kolegové!
Zástupci Metrostavu z útvaru personálního marketingu v průběhu března podepsali smlouvy s novými
smluvními žáky. Nejvíce jich navštěvuje Akademii
řemesel Praha – Střední školu technickou na Zeleném pruhu. Letos jich bylo vybráno 10, z dalších škol
smlouvy podepsalo 18 žáků – celkem tedy 28 žáků.
Metrostav_05_2018.indd 1
Úterý 26. března patřilo významnému setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav v pražském
Centru současného umění DOX. Motto letošní Strategické konference znělo: Změna jako příležitost.
Na konferenci byly shrnuty hospodářské výsledky,
představeny klíčové projekty Skupiny Metrostav a nastíněna strategie Skupiny pro příští období.
V počátku programu se slova ujal viceprezident Skupiny Metrostav pan Ing. František Kočí (titulní foto). „Než
se dostanu k hodnocení jednotlivých společností, zmínil
bych jen několik poznámek k roku 2018. Vloni se nám
podařilo vylepšit zásobník práce. Jen Metrostav podepsal
zakázky v objemu více než 25 miliard korun, což je nejlepší
výsledek za posledních 10 let. Dá se říct, že všechny ostatní firmy Skupiny mají dobře naplněné zásobníky práce,“
uvedl František Kočí na úvod.
V roce 2018 jsme byli podle jeho slov svědky toho, že
stavební trh rostl. Poptávka soukromých investorů byla
na velmi dobré úrovni a u veřejných investorů bylo možné
vnímat, že je zájem stavět a že jsou finanční prostředky.
Nicméně legislativní proces nadále brání tomu, aby se
další veřejné zakázky vypisovaly jednodušeji.
„I přes tyto dílčí výhrady můžeme říct, že loňský rok
lze vnímat jako rok, kdy jsme si mohli vytvořit příznivé
podmínky pro další období. A z tohoto pohledu byl tedy
rok 2018 úspěšný. Trhy, na kterých jsme se pohybovali,
téměř všechny rostly. Nejen náš hlavní trh v České republice a na Slovensku, ale i další trhy, na kterých dnes
působíme. Ovšem dalším rysem byl nedostatek kapacit
v některých oborech a i naše stavby tím byly postiženy,“
konstatoval viceprezident František Kočí.
V této části projevu zazněla informace, že došlo také
k přejmenování našich dvou společností – Doprastavu
Asfalt na Metrostav Asfalt a PK Doprastav na PK Metrostav. K tomu vznikla jedna společnost M4 Road Design,
která je zaměřena na projektování.
Úspěšné hospodaření
V další části konference (foto č. 1) zaznělo zhodnocení
hospodaření Skupiny. Z hlediska výkonu odhad konsolidovaných výnosů činí necelých 34 miliard korun
a Skupina Metrostav, která nyní zaměstnává zhruba
5100 zaměstnanců, dosáhla růstu více než 10 procent.
Hospodářský výsledek – také jde o předběžná čísla – je
zhruba 600 až 650 milionů korun a to oproti předchozímu
období představuje také nárůst.
Největší společnosti, Metrostavu, se podařilo dosáhnout historicky nejvyššího obratu více než 22 miliard
korun. „Hospodářský výsledek na úrovni 216 milionů korun ovšem zatím neznamená splněný plán. To, že se nám
nepodařilo dosáhnout plánovaného nebo očekávaného
výsledku, má svou příčinu i v předchozích letech. Máme
několik projektů, které byly zasmluvněny před dvěma
či třemi lety, kdy jsme byli postiženi nárůstem vstupů
a nedostatkem kapacit. Všechny uvedené skutečnosti
měly vliv na to, že výsledky nejsou takové, jaké bychom
si přáli,“ uvedl ve svém projevu viceprezident.
Potěšitelné je, že se podařilo ukončit nebo zahájit řadu
pěkných staveb. Je to například Obchodní centrum IGY
v Českých Budějovicích, všechny stavby ve Skandinávii,
kde se zejména na Islandu Metrostavu daří. Do užívání
byla předána stavba S7 v Gdaňsku a významná stavba
tunelů u Ejpovic, divize 3 dokončila stavbu Palmovka
Open Parku a divize 9 finišovala v rekonstrukci Historické
budovy Národního muzea v Praze, která je nepochybně
nejkrásnější stavbou v uplynulém roce.
Nový potenciál v dopravním segmentu
Společnost Subterra dosáhla dobrého obratu 6,8 miliardy
korun a podařilo se jí splnit hospodářský výsledek. Rovněž zásobník práce je velmi dobrý. „Ze staveb bych chtěl
nepochybně jmenovat rekonstrukci Orloje na Staroměstském náměstí. Dále Kolektor Hlávkův most či všechny
tunely v Německu. Potěšitelné je, že se podařilo navázat
1
velmi dobrou spolupráci s dceřinou společností BeMo
Tunnelling,“ uvedl František Kočí.
Viceprezident pochválil i další firmy Skupiny a zmínil,
že potenciál vidí ve společnostech, které lze zařadit do kategorie „silničářské firmy“. Právě v této části dopravního
segmentu vidí potenciál pro růst celé Skupiny.
Na závěr svého vystoupení viceprezident Kočí zopakoval základní strategické cíle celé Skupiny: „Chceme nadále
podporovat vše, co souvisí s rozvojem stavební výroby,
a rozvíjet zahraniční podnikání v osvědčených a perspektivních lokalitách. Chceme rozvíjet lidské zdroje, realizovat
ziskové a finančně vyrovnané projekty. Souvisí to se snížením počtu ‚zmetků‘, tedy je třeba klást důraz na kvalitu
stavební produkce, zlepšit vnitroskupinovou spolupráci,
zintenzivnit činnost developmentu a nepochybně zlepšit
mediální obraz Metrostavu.“
Odborné příspěvky
Druhou polovinu Strategické konference vyplnily odborné příspěvky o konkrétních projektech. Letos jich bylo
pět a až na jednu výjimku se týkaly našich aktivit mimo
Českou republiku. Jde o náročné projekty tunely Ejpovice
v rámci modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň pod
vedením Ing. Tomáše Kohouta (foto č. 2), modernizace
vodního díla Gabčíkova na Slovensku, budování sklopného mostu v Sobieševu v Gdaňsku a unikátní osmipolový
most přes Åstjfjord v Norsku. Zazněla také prezentace firmy BeMo Tunneling, která v uplynulém roce zaznamenala
výborné hospodářské výsledky – podrobněji na straně 2.
Další informace naleznete také na straně 4.
–red–, foto z konference Josef Husák
2
29.03.19 11:10