strana 2

TŘI OTÁZKY PRO

PTÁME SE

Ing. Pavla Piláta,

Ing. Jana Syrůčka,

generálního ředitele Metrostavu

oblastního ředitele divize 8

V souvislosti s aktuálními opatřeními při řešení dopadů šíření infekce koronaviru Covid-19 jsme několik

otázek položili panu Ing. Pavlu Pilátovi.

Ing. Syrůček vystudoval ekonomiku na České zemědělské univerzitě. Ve firmě Sulko se vypracoval mezi nejvyšší vedení, byl obchodním náměstkem Libora Josky,

bývalého gen. ředitele společnosti Chládek a Tintěra,

Pardubice. V Metrostavu působí od roku 2015 ve funkci

oblastního ředitele divize 8 pro Liberecký kraj.

Mohli jsme se na nynější komplikovanou situaci připravit?

Současná epidemie nám zasáhla do našeho osobního i fi‑

remního života takovou rychlostí, že nám na přípravu dala

jen velmi omezený čas. Vzbudila v nás pocity nejistoty,

obavy o zdraví, o budoucnost, o své nejbližší. Stejně tak

vyvolala kolektivní odhodlání se s novou situací poprat.

Ten boj vedeme hned od začátku na všech frontách: na

jednotlivých stavbách, v provozech, v divizích i na cent‑

rále. Chci vyjádřit velké poděkování všem, kteří se srdnatě

pustili do překonávání vzniklé situace. Všem, kteří dělají

první i poslední pro to, aby ochránili naše zdraví a udrželi

chod divizí a celé firmy i za této náročné situace.

Je možné, abychom udrželi provoz firmy a zaměstnanost v nejbližších týdnech?

Děláme vše, aby tomu tak bylo. Permanentně zasedá ve‑

dení společnosti. Projednáváme informace zevnitř firmy,

jako jsou mimořádné události, počty zaměstnanců v ka‑

ranténě, stav na stavbách, chování dodavatelů i investorů

včetně jejich dosavadních pěti rozhodnutí o zastavení

staveb. Vyhodnocujeme dopady aktuálních a plánovaných

vládních nařízení. Formulujeme oborové požadavky pro

SPS, MD a MPO, abychom dosáhli na případné kom‑

penzace náhrad překážek v práci a finanční podpory pro

stavebnictví. Každý den se přizpůsobujeme situaci. Nám

i vedení všech divizí záleží na tom, abychom udrželi v cho‑

du co nejvíce našich staveb, provozů a jejich cash flow

a nemuseli využívat institutu částečné nezaměstnanosti.

V jaké budeme kondici, až odezní tato epidemie?

Věřme, že se s epidemií rychle vypořádají všechny ze‑

mě, kde jsme zvyklí realizovat naše stavby. Věřme, že

se odstraní rychle postavené bariéry, které měly za účel

ochránit naši zemi. Přejme si, aby ekonomika roztočila

svá kola co nejrychleji. Ministerstvo dopravy stejně jako

Ministerstvo průmyslu a obchodu deklarují, že chtějí,

aby stavební firmy stavěly, a navyšují rozpočet SFDI nad

rámec dosavadních 106 mld. korun o 6,5 mld. korun na

opravy a údržbu. Na rozdíl od krize, která nás potkala v le‑

tech 2008 a 2009, nechtějí tyto resorty snižovat prostřed‑

ky investované do veřejných staveb. V tomto vnímám

podporu našemu oboru i naši šanci uspět v náročnějších

podmínkách a udržet dosavadní zaměstnanost.

–red–

1

Výstavba dálničního mostu ve Volmarsteinu

V dubnu 2017 obdrželo Sdružení firem Metrostav a BeMo Tunnelling (BeMo), provozovna Niederlassung

West, zakázku na odstranění stávajícího a vybudování

nového mostu na dálnici A1 v Německu. Shrnujeme

průběh tohoto zajímavého projektu.

Technickým a obchodním vedením stavby byla pově‑

řena pobočka BeMo Dortmund a projektové práce byly

zahájeny už v dubnu 2017. Na začátku realizace zakázky

představovalo hlavní náplň činnosti provedení dodateč‑

ných opatření, které byly jako přípravné práce nezbyt‑

né pro následné stavební činnosti vedoucí k odstranění

stávající mostní konstrukce a k provedení výstavby nové

konstrukce. Mezi tyto práce patřila kromě jiného výstav‑

ba výstražného zařízení, které oznamuje dopravní zácpu,

zajištění svahu/úbočí mikropiloty a stříkaným betonem,

kompletní vylepšení půdních poměrů a podloží v oblasti

staveništních a únikových komunikací a v neposlední řa‑

dě optimalizační řešení půdních poměrů na stavbě.

2

Doprava omezena co nejméně

Uvedené práce byly realizovány hned od zahájení sta‑

vebních prací v listopadu 2017 do konce roku 2018. Na

začátku roku 2019 se podařilo dokončit demolice prvního

starého mostu, po kterém vede doprava směrem na Bré‑

my (foto č. 1). V návaznosti na to stavbaři začali pracovat

na pilotových základech pro mostní pilíře a konstrukce

pro nově zhotovovaný most.

Následně zhotovovaná nová mostní konstrukce ve

směru jízdy na Brémy je realizována na základě optima‑

lizačního technického řešení Sdružení firem Metrostav

a BeMo, kdy je na něm zajištěna doprava v šesti jízdních

pruzích (vedení dopravy šest plus nula). V původní zadá‑

vací dokumentaci a smluvních podmínkách bylo přitom

počítáno s tím, že budou k dispozici k dopravnímu vyu‑

žití pouze čtyři jízdní pruhy. Tato změna vede k tomu, že

omezení dopravy v důsledku stavebních prací na základě

dodatečných dvou jízdních pruhů bude podstatně nižší.

Šest jízdních pruhů (tj. tři pruhy v každém směru) na

dálnici s průjezdností cca 100 000 vozidel denně by měla

být k dispozici o cca 350 dní dříve, než bylo původně na‑

plánováno ve smluvní dokumentaci.

Plán dalších etap

Předpjatá betonová konstrukce mostovky se v každém

jízdním směru skládá pokaždé z osmi polí ve standardní

délce cca 30 m a dvě krajní pole – tj. startovní a cílové pole

jsou v délce cca 22 m (foto č. 2 a 3). Mostovka v jízdním

směru na Brémy byla k letošnímu 21. lednu v plném roz‑

sahu vybetonována. Druhý most v jízdním směru na Kolín

3

bude po převedení dopravy na nově zhotovený most ve

směru na Brémy zbourán a následně stejným způsobem

s termínem dokončení do 3. prosince postaven nový.

Postup mohou ovlivnit opatření v souvislosti s koro‑

navirem, nicméně do 20. července 2022 by podle plánu

měla být postupně uskutečněna demontáž vedení dopra‑

vy šest plus nula na prvním mostu směrem na Brémy.

V této etapě demontáže vedení dopravy se pak počítá

s vedením dopravy v pěti jízdních pruzích na mostě v jízd‑

ním směru do Kolína a jedním jízdním pruhem na mostě

v jízdním směru do Brém (řízení dopravy pět plus jedna).

Andreas Rabe, Robert Dostál

Darovali jsme krev

I v této nelehké době se v prostorách centra vzdělávání

v Palmovka Parku II uskutečnila akce Daruj krev s Metrostavem. Zaměstnanci Skupiny Metrostav 13. března,

tedy ještě před zpřísněním volného pohybu osob, darovali více než 17 litrů životodárné tekutiny.

Zdravotníci z Oddělení hematologie a krevní transfuze

ÚVN v Praze ve Střešovicích v prostorách centrály Met‑

rostavu uskutečnili již sedmadvacáté opakování odběrů.

Dárci docházeli ve smluvené časy a postupně nejprve vy‑

plnili dotazníky, následovalo nezbytné vyšetření (foto č. 1)

a poté samotný odběr na přenosných lůžkách ve školicím

sále centra vzdělávání (foto č. 2 a 3).

„Děkujeme všem, kteří svou účastí podpořili letošní

jarní průběh akce Daruj krev s Metrostavem. Naše podě‑

kování patří jak dárcům, tak těm, kteří z různých důvodů

nakonec krev darovat nemohli,“ říká hlavní organizátor

akce Mgr. Robert Gruzovský. Je zřejmé, že dostatečná

zásoba krve (foto č. 4) je nutná právě také z důvodu šíření

koronaviru. Okruh „bezpečných dárců“, kteří pro darování

splňují kritéria, se totiž může neustále zužovat.

–red–, foto archiv Metrostavu

Metrostav_05_2020.indd 2

1

3

2

4

Jak byste představil vaše oblastní zastoupení?

V našem týmu momentálně pracuje 33 kolegů a zastupuje

mě pan Robert John, DiS, který zároveň i vede středisko

infrastruktury. Věnujeme se převážně průmyslovým a lini‑

ovým stavbám, aktuálně se nám povedlo uspět v doprav‑

ních stavbách pro Liberecký kraj v objemu za cca 350 mil.

korun. Naše tržby za rok 2018 pak činily cca 700 mil. korun,

loni přes 800 mil. korun, což v tak malém a průmyslově

slabším regionu považuji za obrovský úspěch.

Co vše se během vašeho působení podařilo?

Ve spolupráci s kolegy se v Liberci daří vytvořit fun‑

gující a v očích konkurence slušnou, silnou a stabilní

regionální firmu, která disponuje svým zázemím a svou

vlastní mechanizací. Je to zároveň firma, která má v okolí

respekt. Tým procházel a stále ještě prochází generační

obměnou a jsem rád, že se mi daří ho doplňovat mladými

a aktivními lidmi. Dále za úspěch považuji to, že již dva

roky stabilně pro Severočeskou vodárenskou společnost

(SVS) pracujeme na rekonstrukcích vodovodů a kanalizací

a jsme v této oblasti velmi dobře vnímáni.

Jakým zakázkám se vaše týmy v poslední době věnují?

Je to třeba rekonstrukce pavilonů E a I psychiatrie Krajské

nemocnice Liberec pro Liberecký kraj či výstavba mono‑

litického skeletu v centru Liberce pro sdružení investorů

Družstevního bydlení a dále výstavba pro společnost

Magna Exteriors. V Jilemnici stavíme Penny market a rád

bych připomenul rekonstrukci přestupního terminálu

v Mnichově Hradišti a výstavbu Mateřské školy Hejnice.

Které projekty vám nejvíce utkvěly v paměti?

Zmínil bych tři projekty. Je to výstavba průmyslové haly

pro společnost Constellium Děčín za více než 500 mil.

korun, která probíhala pod vedením Ing. Radka Zemana.

Stavba byla výjimečná velice složitými technologickými

základy. Dále bych zmínil výstavbu skladovací a logistické

haly pro společnost Würth u Mladé Boleslavi za více než

200 mil. korun. Tuto technologicky složitou stavbu řídili

vedoucí projektu Ing. Jan Štoncner a Ing. Michal Tvrdík

pod časovým tlakem. A nelze opomenout projekt static‑

kého zajištění stropů ve Střední škole řemesel a služeb

v Jablonci nad Nisou, kde akutně hrozilo jejich zřícení.

Nakolik krize ohledně nákazy koronavirem narušila

chod ve vašem oblastním zastoupení i na stavbách?

Dennodenně nyní komunikuji s investory. Snažím se jít

cestou přímé komunikace, za nic se neschovávat. Zatím

se mi daří se zákazníkem vždy najít nějaký kompromis,

abychom postupovali v rámci aktuální bezpečnostní si‑

tuace v České republice a nešli proti zájmům investorů.

Nikdo neznáme další vývoj, ale na co byste se v souvislosti s rozvojem střediska soustředil v budoucnu?

Kladu důraz na slušnost. Mám radost, když nyní slý‑

chám, že v Liberci v Metrostavu pracují lidé, se kterými

se našim dodavatelům dobře spolupracuje, že to jsou

lidé slušní a pracovití. A konkrétněji: chci zde pokračovat

ve spolupráci s učilišti, středními a vysokými školami

a vychovávat si vlastní kolegy. Chci dále pokračovat

v podpoře střediska infrastruktury, kde vidím naši vel‑

kou přidanou hodnotu, a zároveň budu rád, když se nám

každý rok podaří uspět na některé větší dopravní stavbě

v kraji. Obecně chci, abychom dále potvrzovali současný

trend, kde se Metrostav v Liberci stal jedním ze dvou nej‑

respektovanějších stavebních firem v regionu. Na závěr

chci poděkovat za důvěru panu Ing. Vrbkovi, který mě

do Metrostavu přivedl, dále všem v nejužším vedení naší

divize v čele s panem Ing. Špryňarem a především svému

libereckému týmu, bez kterého by nic z toho, o čem hovo‑

řím, nemohlo fungovat.

Za rozhovor děkuje David Kalců

26.03.20 13:38