strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Nová silniční fréza pomůže opravit dálnici D1
V následujících týdnech se snad znovu naplno rozjede
modernizace jedné z nejdůležitějších a nejvytíženějších dopravních tepen v České republice, dálnice D1.
Naše společnost, konkrétně divize 4, u toho samozřejmě bude a letos s novým pomocníkem – dvoumetrovou
silniční frézou Wirtgen W 210 Fi pro frézování asfaltového a cementobetonového krytu.
„Nový stroj jsme obdrželi ve čtvrtek 12. března a hned
v pondělí 16. března jsme jej pro jednoho zákazníka vyu‑
žili na stavbě v Batelově na Vysočině (foto č. 1 a 2),“ říká
vedoucí Střediska frézování Čechy Jan Škrábek z divi‑
ze 4. Hlavní letošní úkol ale na novou frézu teprve čeká.
V dubnu by měla začít stavba s největším rozsahem fré‑
zovacích prací, totiž modernizace dálnice D1 v úseku 23
mezi exitem 168 Devět křížů a exitem 178 Ostrovačice.
„Na tomto úseku budou poprvé nasazeny obě naše frézy
zároveň,“ upřesňuje Jan Škrábek s tím, že v letošní sezoně
se počítá s využitím obou fréz v podstatě po celém území
České republiky, a to jak pro naši divizi, tak i ostatní divize
Metrostavu a externí firmy.
2
Vyšší výkon a nejmodernější technologie
Nová fréza W 210 Fi od firmy Wirtgen je výkonnější než
stroj W 200 Fi, se kterým má Středisko frézování vozovek
divize 4 už zkušenosti. „Oproti modelové řadě W 200 Fi,
která je poháněna motorem značky Cummins s nutností
dolévat AdBlue, je nová fréza W 210 Fi poháněna motorem
Caterpillar bez nutnosti přidávat aditivum. Je také o zhru‑
ba 150 koňských sil výkonnější a o jednu tunu těžší, což by
mělo zefektivnit rychlost zakázek s menším opotřebením
frézovacích hrotů. Větší výkon i hmotnost pocítíme hlav‑
ně při frézování ve větších hloubkách,“ popisuje vedoucí
Střediska frézování Morava Vít Chaloupek. Konkrétně no‑
vý stroj dosahuje výkonu 563 kW / 755 HP a váží 29 tun,
zatímco dosud používaný model W 200 Fi má výkon „jen“
455 kW / 610 HP. A nejen to. Obě frézy jsou osazeny dr‑
žáky pro frézování komunikací v digitálním modelu 3D.
„V současné době jde o nejmodernější technologii frézo‑
vacích prací, kterou provádíme,“ doplňuje Jan Škrábek.
Vzhledem k tomu, že nová fréza je velmi podobná té
dosud používané, nemusela obsluha projít žádným spe
ciálním školením. „Při předání nám technik od společnosti
Wirtgen ukázal pár modernějších prvků ovládání, které
fréza má. Ty si budou muset strojníci vyzkoušet až na
stavbě,“ říká Jan Škrábek.
Modernější model je také mimo jiné vybaven stěra‑
čem předního okna, posuvným předním a zadním oknem
a kryty, které chrání obsluhu před deštěm a větrem. To
vše poskytuje větší komfort při práci. Navíc díky rozšíření
strojového parku bude činnost Střediska frézování vozo‑
vek divize 4 podle Víta Chaloupka mnohem flexibilnější při
plánování harmonogramu zakázek.
Cyklisté se u Lokte dočkají lávky přes Ohři
Svatošské skály mezi Karlovými Vary a Loktem jsou
oblíbeným turistickým cílem a místem, kam rádi vyrážejí i cyklisti a vodáci. Vede tudy také národní cyklotrasa č. 6, která je přes Ohři vedena lávkou, jež ale kapacitně a konstrukčně nevyhovuje. Během letošního roku
by ve vzdálenosti zhruba 500 m proti toku řeky měla
divize 5 vybudovat novou lávku (vizualizace), která bez
problémů pojme rostoucí počet cyklistů i pěších. Navíc
bude bezbariérová.
Nová lávka, jejíž stavba byla slavnostně zahájena
v březnu, vznikne v místě původního mostu přes Ohři
v části nazvané Pionýrské nad Ohří. Z původního mostu
je zachován jen jeden pilíř v řece a zbytky dalšího pilíře
a opory na levém břehu. Tým Ing. Zdeňka Rozsypálka
místo něj vybuduje lávku v délce téměř 62 m a část cyklo‑
stezky v okolí. Bude mít visutou konstrukci s lanem tvaru
řetězovky, na kterém bude pomocí svislých tyčových
závěsů zavěšena mostovka s vrcholovým obloukem.
Základní konstrukci mostovkového roštu z oceli bu‑
dou tvořit dva hlavní nosníky a příčníky po 2,5 metrech.
Na příčníky dělníci položí modřínové podélníky a dubové
mostiny. Ocelové pylony z dvojice kruhových trubek
výšky 10 m ukloněné dozadu zafixují šikmá kotevní lana.
Pylony budou založeny na železobetonové opěře s ka‑
menným obkladem. Nejnápadnější na celé lávce bude
dřevěné zábradlí z modřínu ve tvaru ondřejských křížů.
Pylony a ostatní ocelové konstrukce budou natřeny zeleně
a zábradlí dostane hnědou barvu. Čela zdvojených pro‑
pustků budou obložena kamenem, který stavbaři použijí
ze zachovalé levobřežní opěry původního mostu. Kromě
lávky upraví stavbaři i její okolí, část cyklostezky na levém
břehu bude mít nezpevněný povrch, na pravém břehu pak
bude zpevněná komunikace.
Na demarkační linii
„Práce zahájíme úpravou a srovnáním stávajícího terénu,
následně navážeme zemními pracemi na levém břehu ře‑
ky,“ říká vedoucí projektu Ing. Rozsypálek. Zajímavé podle
něj bude hlavně odbourání pilíře původního mostu, který
byl zničen v roce 1945. „Tehdy v tomto prostoru tvořila
řeka Ohře demarkační linii mezi sovětskou a americkou
armádou a most pravděpodobně zničili Němci, kteří ustu‑
povali do amerického zajetí,“ dodává.
Nějaké zásadní potíže vedoucí projektu během stavby
neočekává, trochu problematická může být vzhledem
k umístění v kaňonu řeky Ohře a lokalitě stavby hlavně
doprava stavební techniky a materiálu. Místo je navíc
v letní sezoně velmi využíváno turisty, cyklisty a vodáky,
kterým bude třeba zajistit bezpečnost.
V rámci slavnostního zahájení stavby hejtman Karlo‑
varského kraje Petr Kubis vyjádřil přesvědčení, že navzdo‑
ry komplikacím v souvislosti s nákazou koronavirem, je
pro něj divize 5 Metrostavu zárukou toho, že lávka bude
dokončena ještě letos v listopadu.
Martina Vampulová, vizualizace stavba
1
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
V létě otevře Mikulov moderní koupaliště
Plovárnu v Mikulově postavili před více než čtyřiceti
lety. Železobetonové jímky bazénů přestaly těsnit,
technologie zastaraly… Od loňského prosince se proto
v areálu místního koupaliště (foto) objevili pracovníci
jihomoravského týmu divize 1 vedení Ing. Ondřejem
Kučerou, aby sportoviště opravili a zatraktivnili ještě
před nadcházející letní sezonou.
„Kromě obvyklých komplikací musíme dnes navíc
zvládat i problémy s ubytováním pracovníků a začínají
se nám zpožďovat dodávky materiálů. Opatření vyvolaná
výskytem koronaviru se prostě dotýkají i stavebnictví,“
říká vedoucí projektu inženýr Kučera.
Jeho tým ale práce začal vloni v prosinci, a tak hodně
činností už zvládl. Hotová je třeba nová podzemní stro‑
jovna a akumulační jímka. Do původních železobetono‑
vých van už stavbaři uložili i část nerezových konstrukcí
nových bazénových těles, dokončují i technologické roz‑
vody největšího víceúčelového bazénu, který bude měřit
47,5 × 13,15 m. Stavbaři pracují i na betonových základech
pro dětský bazén, na interiérových rozvodech technologií
a venkovních rozvodech ZTI či na úpravách strojovny.
„Plánovaný harmonogram prací se nám daří dodržo‑
vat, přestože došlo k drobnému posunu kvůli kolizi umís‑
tění původních starých betonových bazénů s návrhem
nové strojovny,“ říká vedoucí projektu, podle něhož je
největším problémem díla koordinace profesí na relativně
malém prostoru. Divize 1 ale složitosti díla zvládá i díky
pomoci brněnského provozu HSV, který má na starost
výstavbu nových železobetonových konstrukcí.
Mikulovské koupaliště nabídne už v letní sezoně nejen
zmíněný víceúčelový bazén se čtyřmi 25 m dlouhými pla‑
veckými drahami ve sportovní části a v té relaxační s vod‑
ním chrličem, masážními tryskami a houpacím zálivem,
ale i několik dalších bazénů. Třeba pro děti – s vodním
ježkem, zvonem a trojitou, téměř desetimetrovou skluzav‑
kou. Nový bude i dojezdový bazén pro zvýšený tobogán
s prodlouženou, téměř 85 m dlouhou drahou.
„I ve stavebnictví se ale dnes situace mění každým
okamžikem. Teprve v následujících týdnech se ukáže,
jaké další dopady na postup výstavby budou mít opatření
přijatá kvůli Covid-19. Naší snahou samozřejmě je otevřít
koupaliště na letní sezonu, pro to uděláme maximum, ale
co se doopravdy stane, ukáže až čas. V těchto nelehkých
podmínkách ale chci především poděkovat kolegům za
zatím dobře odvedenou práci,“ uzavírá vedoucí projektu.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Metrostav_05_2020.indd 3
2
3
V závodu Labe Wood ve Štětí byl povolen zkušební provoz!
Dřevozpracující závod, který divize 8 buduje ve Štětí, se svým rozsahem řadí mezi největší průmyslové projekty
posledních let. Nyní tento projekt dospěl ke klíčovému milníku: 19. března zde byl povolen zkušební provoz na velkou
část areálu (na snímku č. 1 jižní vjezd, vepředu SO01 administrativní budova, snímek č. 2 vpravo zachycuje halu SO07
třídicí linky řeziva). V třídicí lince kulatiny SO03 včetně velínu (foto č. 3) se již rozběhly práce. Zde se na linku umísťuje
navezená kulatina, kde se porovná, proběhne automatická kontrola každé klády a její zatřídění dle délky a průměru. Poté
po dopravníku putuje na sklad kulatiny. Více informací o projektu se dočtete v některém z následujících čísel.
–red–, foto archiv stavby
26.03.20 13:38