strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Nová silniční fréza pomůže opravit dálnici D1

V následujících týdnech se snad znovu naplno rozjede

modernizace jedné z nejdůležitějších a nejvytíženějších dopravních tepen v České republice, dálnice D1.

Naše společnost, konkrétně divize 4, u toho samozřejmě bude a letos s novým pomocníkem – dvoumetrovou

silniční frézou Wirtgen W 210 Fi pro frézování asfaltového a cementobetonového krytu.

„Nový stroj jsme obdrželi ve čtvrtek 12. března a hned

v pondělí 16. března jsme jej pro jednoho zákazníka vyu‑

žili na stavbě v Batelově na Vysočině (foto č. 1 a 2),“ říká

vedoucí Střediska frézování Čechy Jan Škrábek z divi‑

ze 4. Hlavní letošní úkol ale na novou frézu teprve čeká.

V dubnu by měla začít stavba s největším rozsahem fré‑

zovacích prací, totiž modernizace dálnice D1 v úseku 23

mezi exitem 168 Devět křížů a exitem 178 Ostrovačice.

„Na tomto úseku budou poprvé nasazeny obě naše frézy

zároveň,“ upřesňuje Jan Škrábek s tím, že v letošní sezoně

se počítá s využitím obou fréz v podstatě po celém území

České republiky, a to jak pro naši divizi, tak i ostatní divize

Metrostavu a externí firmy.

2

Vyšší výkon a nejmodernější technologie

Nová fréza W 210 Fi od firmy Wirtgen je výkonnější než

stroj W 200 Fi, se kterým má Středisko frézování vozovek

divize 4 už zkušenosti. „Oproti modelové řadě W 200 Fi,

která je poháněna motorem značky Cummins s nutností

dolévat AdBlue, je nová fréza W 210 Fi poháněna motorem

Caterpillar bez nutnosti přidávat aditivum. Je také o zhru‑

ba 150 koňských sil výkonnější a o jednu tunu těžší, což by

mělo zefektivnit rychlost zakázek s menším opotřebením

frézovacích hrotů. Větší výkon i hmotnost pocítíme hlav‑

ně při frézování ve větších hloubkách,“ popisuje vedoucí

Střediska frézování Morava Vít Chaloupek. Konkrétně no‑

vý stroj dosahuje výkonu 563 kW / 755 HP a váží 29 tun,

zatímco dosud používaný model W 200 Fi má výkon „jen“

455 kW / 610 HP. A nejen to. Obě frézy jsou osazeny dr‑

žáky pro frézování komunikací v digitálním modelu 3D.

„V současné době jde o nejmodernější technologii frézo‑

vacích prací, kterou provádíme,“ doplňuje Jan Škrábek.

Vzhledem k tomu, že nová fréza je velmi podobná té

dosud používané, nemusela obsluha projít žádným spe­

ciálním školením. „Při předání nám technik od společnosti

Wirtgen ukázal pár modernějších prvků ovládání, které

fréza má. Ty si budou muset strojníci vyzkoušet až na

stavbě,“ říká Jan Škrábek.

Modernější model je také mimo jiné vybaven stěra‑

čem předního okna, posuvným předním a zadním oknem

a kryty, které chrání obsluhu před deštěm a větrem. To

vše poskytuje větší komfort při práci. Navíc díky rozšíření

strojového parku bude činnost Střediska frézování vozo‑

vek divize 4 podle Víta Chaloupka mnohem flexibilnější při

plánování harmonogramu zakázek.

Cyklisté se u Lokte dočkají lávky přes Ohři

Svatošské skály mezi Karlovými Vary a Loktem jsou

oblíbeným turistickým cílem a místem, kam rádi vyrážejí i cyklisti a vodáci. Vede tudy také národní cyklotrasa č. 6, která je přes Ohři vedena lávkou, jež ale kapacitně a konstrukčně nevyhovuje. Během letošního roku

by ve vzdálenosti zhruba 500 m proti toku řeky měla

divize 5 vybudovat novou lávku (vizualizace), která bez

problémů pojme rostoucí počet cyklistů i pěších. Navíc

bude bezbariérová.

Nová lávka, jejíž stavba byla slavnostně zahájena

v březnu, vznikne v místě původního mostu přes Ohři

v části nazvané Pionýrské nad Ohří. Z původního mostu

je zachován jen jeden pilíř v řece a zbytky dalšího pilíře

a opory na levém břehu. Tým Ing. Zdeňka Rozsypálka

místo něj vybuduje lávku v délce téměř 62 m a část cyklo‑

stezky v okolí. Bude mít visutou konstrukci s lanem tvaru

řetězovky, na kterém bude pomocí svislých tyčových

závěsů zavěšena mostovka s vrcholovým obloukem.

Základní konstrukci mostovkového roštu z oceli bu‑

dou tvořit dva hlavní nosníky a příčníky po 2,5 metrech.

Na příčníky dělníci položí modřínové podélníky a dubové

mostiny. Ocelové pylony z dvojice kruhových trubek

výšky 10 m ukloněné dozadu zafixují šikmá kotevní lana.

Pylony budou založeny na železobetonové opěře s ka‑

menným obkladem. Nejnápadnější na celé lávce bude

dřevěné zábradlí z modřínu ve tvaru ondřejských křížů.

Pylony a ostatní ocelové konstrukce budou natřeny zeleně

a zábradlí dostane hnědou barvu. Čela zdvojených pro‑

pustků budou obložena kamenem, který stavbaři použijí

ze zachovalé levobřežní opěry původního mostu. Kromě

lávky upraví stavbaři i její okolí, část cyklostezky na levém

břehu bude mít nezpevněný povrch, na pravém břehu pak

bude zpevněná komunikace.

Na demarkační linii

„Práce zahájíme úpravou a srovnáním stávajícího terénu,

následně navážeme zemními pracemi na levém břehu ře‑

ky,“ říká vedoucí projektu Ing. Rozsypálek. Zajímavé podle

něj bude hlavně odbourání pilíře původního mostu, který

byl zničen v roce 1945. „Tehdy v tomto prostoru tvořila

řeka Ohře demarkační linii mezi sovětskou a americkou

armádou a most pravděpodobně zničili Němci, kteří ustu‑

povali do amerického zajetí,“ dodává.

Nějaké zásadní potíže vedoucí projektu během stavby

neočekává, trochu problematická může být vzhledem

k umístění v kaňonu řeky Ohře a lokalitě stavby hlavně

doprava stavební techniky a materiálu. Místo je navíc

v letní sezoně velmi využíváno turisty, cyklisty a vodáky,

kterým bude třeba zajistit bezpečnost.

V rámci slavnostního zahájení stavby hejtman Karlo‑

varského kraje Petr Kubis vyjádřil přesvědčení, že navzdo‑

ry komplikacím v souvislosti s nákazou koronavirem, je

pro něj divize 5 Metrostavu zárukou toho, že lávka bude

dokončena ještě letos v listopadu.

Martina Vampulová, vizualizace stavba

1

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

V létě otevře Mikulov moderní koupaliště

Plovárnu v Mikulově postavili před více než čtyřiceti

lety. Železobetonové jímky bazénů přestaly těsnit,

technologie zastaraly… Od loňského prosince se proto

v areálu místního koupaliště (foto) objevili pracovníci

jihomoravského týmu divize 1 vedení Ing. Ondřejem

Kučerou, aby sportoviště opravili a zatraktivnili ještě

před nadcházející letní sezonou.

„Kromě obvyklých komplikací musíme dnes navíc

zvládat i problémy s ubytováním pracovníků a začínají

se nám zpožďovat dodávky materiálů. Opatření vyvolaná

výskytem koronaviru se prostě dotýkají i stavebnictví,“

říká vedoucí projektu inženýr Kučera.

Jeho tým ale práce začal vloni v prosinci, a tak hodně

činností už zvládl. Hotová je třeba nová podzemní stro‑

jovna a akumulační jímka. Do původních železobetono‑

vých van už stavbaři uložili i část nerezových konstrukcí

nových bazénových těles, dokončují i technologické roz‑

vody největšího víceúčelového bazénu, který bude měřit

47,5 × 13,15 m. Stavbaři pracují i na betonových základech

pro dětský bazén, na interiérových rozvodech technologií

a venkovních rozvodech ZTI či na úpravách strojovny.

„Plánovaný harmonogram prací se nám daří dodržo‑

vat, přestože došlo k drobnému posunu kvůli kolizi umís‑

tění původních starých betonových bazénů s návrhem

nové strojovny,“ říká vedoucí projektu, podle něhož je

největším problémem díla koordinace profesí na relativně

malém prostoru. Divize 1 ale složitosti díla zvládá i díky

pomoci brněnského provozu HSV, který má na starost

výstavbu nových železobetonových konstrukcí.

Mikulovské koupaliště nabídne už v letní sezoně nejen

zmíněný víceúčelový bazén se čtyřmi 25 m dlouhými pla‑

veckými drahami ve sportovní části a v té relaxační s vod‑

ním chrličem, masážními tryskami a houpacím zálivem,

ale i několik dalších bazénů. Třeba pro děti – s vodním

ježkem, zvonem a trojitou, téměř desetimetrovou skluzav‑

kou. Nový bude i dojezdový bazén pro zvýšený tobogán

s prodlouženou, téměř 85 m dlouhou drahou.

„I ve stavebnictví se ale dnes situace mění každým

okamžikem. Teprve v následujících týdnech se ukáže,

jaké další dopady na postup výstavby budou mít opatření

přijatá kvůli Covid-19. Naší snahou samozřejmě je otevřít

koupaliště na letní sezonu, pro to uděláme maximum, ale

co se doopravdy stane, ukáže až čas. V těchto nelehkých

podmínkách ale chci především poděkovat kolegům za

zatím dobře odvedenou práci,“ uzavírá vedoucí projektu.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Metrostav_05_2020.indd 3

2

3

V závodu Labe Wood ve Štětí byl povolen zkušební provoz!

Dřevozpracující závod, který divize 8 buduje ve Štětí, se svým rozsahem řadí mezi největší průmyslové projekty

posledních let. Nyní tento projekt dospěl ke klíčovému milníku: 19. března zde byl povolen zkušební provoz na velkou

část areálu (na snímku č. 1 jižní vjezd, vepředu SO01 administrativní budova, snímek č. 2 vpravo zachycuje halu SO07

třídicí linky řeziva). V třídicí lince kulatiny SO03 včetně velínu (foto č. 3) se již rozběhly práce. Zde se na linku umísťuje

navezená kulatina, kde se porovná, proběhne automatická kontrola každé klády a její zatřídění dle délky a průměru. Poté

po dopravníku putuje na sklad kulatiny. Více informací o projektu se dočtete v některém z následujících čísel.

–red–, foto archiv stavby

26.03.20 13:38