xxxx

8. dubna 2011 / 6 / XXIII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Václava Pavlovského,

stavbyvedoucího z divize 5 str. 2

Centralizace přinese úspory a změnu

procesů str. 2

Administrativní budova naroste do

tvaru krystalu str. 3

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

druhé tBM je připravené

krÁtce / aktuÁlNĚ

Metrostav je stále na špici svého oboru

V žebříčku 100 obdivovaných firem ČR 2011, který 5. dubna

zveřejnilo Sdružení CZECH TOP 100, se naše společnost

už řadu let stále drží na jednom z prvních míst v odvětví

stavebnictví. Letos byl Metrostav druhý a potvrdil tak svou

stabilní pozici na čele seznamu nejlepších českých firem.

Alfiáda se Šebrlem

Metrostav Development

pořádá v sobotu 16. dubna

od 10 do 16 hodin alfiádu

s Romanem Šebrlem.

Uskuteční se u alfainfocentra

v Malešické ulici v Praze 3

na Žižkově, nedaleko

rozestavěné alfarezidence. Kromě prohlídky její hrubé

stavby budou mít děti i dospělí příležitost zúčastnit se

trojboje s naším nejznámějším desetibojařem a jeho

autogramiády. Více na www.alfarezidence.cz.

Most a lávka v Brandýse

V pondělí 28. března byla otevřena provizorní lávka pro

pěší přes hlavní tok řeky Labe v Brandýse n/L. Její

kolaudace a zprovoznění byly podmínkou pro zahájení

prací na komplexní opravě dalšího mostu ze soumostí

Brandýs n/L – Stará Boleslav. Projekt, realizovaný ve

sdružení, řídí tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4

Metrostavu. Celá stavba, spolufinancovaná z fondů

Evropské unie, by měla skončit v létě roku 2012.

Otevření v Michli

V pondělí 4. dubna byla

slavnostně otevřena

administrativní budova

v Michli, kterou pro

investora – firmu ČEZ Správa

majetku – postavil tým

Ing. Pavla Trojana z divize 9.

Přestřižení pásky v nové budově, jejíž železobetonové

konstrukce provedli pracovníci divize 6, přihlížel kromě

jiných pozvaných hostů i ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský.

děkujeme dárcům krve

Padesát pět zaměstnanců přišlo 1. dubna do centrály

naší firmy v Libni, aby dobrovolně darovali svoji krev.

Jedenáctá akce Daruj krev s Metrostavem tak k předchozím odběrům přidala dalších 20 l krve. Děkujeme!

Stejně jako v předchozích případech nejcennější tekutinu odebíral výjezdový tým z oddělení Hematologie, biochemie a krevní transfuze z Ústřední vojenské nemocnice

Praha pod vedením MUDr. Iva Turka.

Zdravotníky potěšilo, že v naší firmě stále potkávají jak

prvodárce, tak ty, kdo krev dávají pravidelně. „S Metrostavem jsem darovala krev už podesáté. Předtím, než jsem

nastoupila do zaměstnání k divizi 8, mě to nenapadlo,“

konstatovala třeba Ivana Urbanová a dodala: „Tady ale využívám každou příležitost a příště přijdu zas.“ Mezi ty, kdo

s naší firmou darovali krev opakovaně, patřil i prezident

Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav (foto). Další akce Daruj

krev s Metrostavem proběhne na podzim.

Tunelovací stroj s bílou řeznou hlavou, pojmenovaný Adéla, prošel úspěšně přejímkou ve Schwanau u firmy Herrenknecht. Dnes se chystá na cestu do Prahy, kde v červenci zahájí z Vypichu ražbu pravého tunelu metra V. A

stavíme první paroplynovou elektrárnu v Čr

Metrostav uspěl v soutěži na vybudování stavební části

první velké paroplynové elektrárny u nás, a získal tak

další významnou zakázku z oblasti energetiky. V areálu počeradské elektrárny, kde tým divize 8 vedený

Ing. Markem Magerovem vloni dokončil rekonstrukci

přivaděče surové vody a výstavbu Budovy služeb, začal na stavbě nového hlavního výrobního bloku působit

jako vedoucí projektu jeho kolega Ing. Josef Špryňar.

Stavbu HVB zahájili 25. března poklepem na základní

kámen členové představenstva Skupiny ČEZ a ředitelé

divizí investice a výroba Ing. Peter Bodnár a Mgr. Ing. Vladimír Hlavinka. Za generálního dodavatele díla se kladívka

chopil generální ředitel společnosti ŠKODA PRAHA Invest

Ing. Daniel Jiřička. Zahajovacího ceremoniálu se zúčastnili také generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a ředitel naší divize 8 Ing. Pavel Šrámek (foto vpravo).

Právě její pracovníci totiž stavební část nové elektrárny zbudují. Budou přitom řídit výstavbu hlavního výrobního bloku (HVB) s kotelnami a strojovnami, chladicí věže

s přirozeným tahem, čerpací stanice chladicí a požární

vody, objektu rozvodny a úpravny přídavné vody. Půdorys

HVB, který obsáhne i dozorny, rozvodny, kompresorové

stanice a potrubní prostor, bude mít největší rozměry až

150 x 82 m a zastavěnou plochu přes 8 350 m². Základové konstrukce, sokly, podzemní prostory a kanály budou

železobetonové, nadzemní konstrukce z oceli.

Není bez zajímavosti, že uhelná Elektrárna Počerady

byla v 50. letech 20. století navržena a vyrobena pro umístění v Egyptě. Z kontraktu však sešlo a hotový africký

projekt našel uplatnění v severních Čechách. I proto jsou

strojovny starých výrobních bloků z prefabrikátů místo

z obvyklého monolitu a nejsou podsklepeny. Nový HVB

vznikne v plně provozovaném areálu hned vedle nich.

Paroplynové elektrárny jsou vysoce ekologické zdroje

pro výrobu elektrické energie. Neprodukují žádné emise

oxidů síry či prachu a jsou považovány jen za nízkoemisní

zdroje oxidu uhličitého. Jsou vysoce flexibilní a mohou být

připojeny k síti několik minut po spuštění. I nový výrobní

blok v Počeradech, s instalovaným výkonem 840 MW,

proto bude na sto procent provozován jen ve všedních

dnech od 6 do 22 hodin nebo v případě potřeby výroby či

rychlé změny výkonu.

„Jsme rádi, že investor i generální dodavatel byli

spokojeni s naší prací v Elektrárně Ledvice, kde tým

Ing. Špryňara dnes dokončuje výstavbu nového výrobního bloku 660 MW. Právě schopnosti a spolehlivost našich

lidí nám otevřely cestu k dalším zakázkám v oblasti energetiky,“ konstatoval Ing. Šrámek.

V paroplynové elektrárně v Počeradech se palivo bude

spalovat ve dvou plynových turbínách, jejichž dva

generátory budou vyrábět 2/3 celkového elektrického

výkonu nového bloku. Odpadní teplo, obsažené

ve spalinách vystupujících z turbín, bude využito jako

zdroj pro dva parní kotle, které vyprodukují páru pro

parní turbínu. Její generátor potom dodá zbývající

třetinu výkonu. Kondenzátor parní turbíny bude chlazen

pomocí okruhu s jednou chladicí věží. Nový HVB

v Počeradech bude zprovozněn v červnu 2013.

Nové prostory pro magnetickou

rezonanci v Motole str. 3

Most přes Ohři je už jedním směrem

sjízdný str. 3

Fotoreportáž ze křtu osmisettunového

Tondy str. 4

tunely do divadla

Do Národního divadla v Praze vedou kromě běžných

vstupů i tři tunely, které jeho podzemí spojují s nedalekou Vltavou. Zub času a velká voda je poničily natolik,

že jejich oprava byla nezbytná. Aby ji tým Ing. Radovana Aulíka z divize 3 mohl provést co nejefektivněji,

podepsali ministr kultury a generální ředitel pražského

Dopravního podniku memorandum o spolupráci.

Rekonstrukce divadelních tunelů si vyžádá úplné

přerušení dopravy na přilehlém Masarykově nábřeží,

kudy vede nejen vytížená automobilová trasa, ale kde

jezdí i tramvaje. Investor stavby – Ministerstvo kultury ČR – se proto dohodl s představiteli Dopravního

podniku hl. m. Prahy o koordinaci a finanční participaci

tak, aby práce proběhly co nejrychleji a jejich výsledkem

nebylo jen opravené podzemí, ale i nová tramvajová trať

mezi Mánesem a náměstím Jana Palacha. Memorandum

o spolupráci podepsali ministr kultury ČR MUDr. Jiří Besser a generální ředitel DP Ing. Martin Dvořák ve čtvrtek

31. března za přítomnosti novinářů a pozvaných hostů,

mezi kterými nechyběl ani ředitel naší divize 3 Ing. Martin Plch. Její pracovníci vyhráli zadávací řízení na opravu

tunelů už vloni na podzim. K zahájení díla však došlo až

nyní, když se vyjasnily všechny otázky, týkající se dopadů

rekonstrukce na provoz divadla a dopravu v jeho okolí.

Tým Ing. Radovana Aulíka převzal staveniště 29. března a v současnosti se seznamuje s konkrétním prostředím, kde bude celý jeden rok pracovat.

První dva tunely, které vedou mezi druhým suterénem

a nábřežní zdí podél koryta Vltavy, tvoří kamenné klenby

na masivních kamenných opěrách. Jejich zděné části,

přiléhající k budově, jsou z historicky cenných bloků, které

budou při demolicích vytříděny a předány investorovi. Oba

tunely jsou totiž starší než objekt naší první scény a původně sloužily k plynulému překonání výškového rozdílu

mezi hladinou řeky a prostorem za Prozatímním divadlem.

Kupci je využívali pro přepravu zboží z říčních nákladních

člunů do města, a jejich profil o světlosti kolem tří metrů

byl proto zvolen tak, aby vyhovoval pohybu koní.

do ko n č ení n a s t r. 3

základní kámen

Druhou etapu výstavby vědecko-technologického parku v Plzni zahájil ve čtvrtek 31. března poklepem na

základní kámen vedle plzeňského primátora Mgr. Martina Baxy a dalších hostů také ředitel naší divize 1

Ing. Milan Veselský (foto vpravo).

Základem plzeňského projektu je další rozvoj vývojové

infrastruktury a její propojení se strategickými partnery

podnikajícími na poli vědy a výzkumu. „To je důvod, proč

se na jeho přípravě podílejí i Západočeská univerzita, podnikatelské a inovační centrum BIC Plzeň nebo Centrum

výzkumu Řež,“ vysvětlil plzeňský primátor.

Finanční prostředky na druhou etapu výstavby vědecko-technologického parku v západočeské metropoli

uhradí ze tří čtvrtin zdroje z Evropské unie, na zbytku se

budou podílet město Plzeň a státní rozpočet.

Stavbu všech sedmi nových budov, které jsme blíž

představili v minulém čísle novin Metrostavu, provedou

pracovníci plzeňské oblasti naší divize 1 pod vedením

Ing. Jana Šlajse. Staveniště převzali na konci minulého

roku a celou zakázku dokončí do 30. června 2012.