xxxx
8. dubna 2011 / 6 / XXIII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Václava Pavlovského,
stavbyvedoucího z divize 5 str. 2
Centralizace přinese úspory a změnu
procesů str. 2
Administrativní budova naroste do
tvaru krystalu str. 3
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
druhé tBM je připravené
krÁtce / aktuÁlNĚ
Metrostav je stále na špici svého oboru
V žebříčku 100 obdivovaných firem ČR 2011, který 5. dubna
zveřejnilo Sdružení CZECH TOP 100, se naše společnost
už řadu let stále drží na jednom z prvních míst v odvětví
stavebnictví. Letos byl Metrostav druhý a potvrdil tak svou
stabilní pozici na čele seznamu nejlepších českých firem.
Alfiáda se Šebrlem
Metrostav Development
pořádá v sobotu 16. dubna
od 10 do 16 hodin alfiádu
s Romanem Šebrlem.
Uskuteční se u alfainfocentra
v Malešické ulici v Praze 3
na Žižkově, nedaleko
rozestavěné alfarezidence. Kromě prohlídky její hrubé
stavby budou mít děti i dospělí příležitost zúčastnit se
trojboje s naším nejznámějším desetibojařem a jeho
autogramiády. Více na www.alfarezidence.cz.
Most a lávka v Brandýse
V pondělí 28. března byla otevřena provizorní lávka pro
pěší přes hlavní tok řeky Labe v Brandýse n/L. Její
kolaudace a zprovoznění byly podmínkou pro zahájení
prací na komplexní opravě dalšího mostu ze soumostí
Brandýs n/L – Stará Boleslav. Projekt, realizovaný ve
sdružení, řídí tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4
Metrostavu. Celá stavba, spolufinancovaná z fondů
Evropské unie, by měla skončit v létě roku 2012.
Otevření v Michli
V pondělí 4. dubna byla
slavnostně otevřena
administrativní budova
v Michli, kterou pro
investora – firmu ČEZ Správa
majetku – postavil tým
Ing. Pavla Trojana z divize 9.
Přestřižení pásky v nové budově, jejíž železobetonové
konstrukce provedli pracovníci divize 6, přihlížel kromě
jiných pozvaných hostů i ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský.
děkujeme dárcům krve
Padesát pět zaměstnanců přišlo 1. dubna do centrály
naší firmy v Libni, aby dobrovolně darovali svoji krev.
Jedenáctá akce Daruj krev s Metrostavem tak k předchozím odběrům přidala dalších 20 l krve. Děkujeme!
Stejně jako v předchozích případech nejcennější tekutinu odebíral výjezdový tým z oddělení Hematologie, biochemie a krevní transfuze z Ústřední vojenské nemocnice
Praha pod vedením MUDr. Iva Turka.
Zdravotníky potěšilo, že v naší firmě stále potkávají jak
prvodárce, tak ty, kdo krev dávají pravidelně. „S Metrostavem jsem darovala krev už podesáté. Předtím, než jsem
nastoupila do zaměstnání k divizi 8, mě to nenapadlo,“
konstatovala třeba Ivana Urbanová a dodala: „Tady ale využívám každou příležitost a příště přijdu zas.“ Mezi ty, kdo
s naší firmou darovali krev opakovaně, patřil i prezident
Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav (foto). Další akce Daruj
krev s Metrostavem proběhne na podzim.
Tunelovací stroj s bílou řeznou hlavou, pojmenovaný Adéla, prošel úspěšně přejímkou ve Schwanau u firmy Herrenknecht. Dnes se chystá na cestu do Prahy, kde v červenci zahájí z Vypichu ražbu pravého tunelu metra V. A
stavíme první paroplynovou elektrárnu v Čr
Metrostav uspěl v soutěži na vybudování stavební části
první velké paroplynové elektrárny u nás, a získal tak
další významnou zakázku z oblasti energetiky. V areálu počeradské elektrárny, kde tým divize 8 vedený
Ing. Markem Magerovem vloni dokončil rekonstrukci
přivaděče surové vody a výstavbu Budovy služeb, začal na stavbě nového hlavního výrobního bloku působit
jako vedoucí projektu jeho kolega Ing. Josef Špryňar.
Stavbu HVB zahájili 25. března poklepem na základní
kámen členové představenstva Skupiny ČEZ a ředitelé
divizí investice a výroba Ing. Peter Bodnár a Mgr. Ing. Vladimír Hlavinka. Za generálního dodavatele díla se kladívka
chopil generální ředitel společnosti ŠKODA PRAHA Invest
Ing. Daniel Jiřička. Zahajovacího ceremoniálu se zúčastnili také generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a ředitel naší divize 8 Ing. Pavel Šrámek (foto vpravo).
Právě její pracovníci totiž stavební část nové elektrárny zbudují. Budou přitom řídit výstavbu hlavního výrobního bloku (HVB) s kotelnami a strojovnami, chladicí věže
s přirozeným tahem, čerpací stanice chladicí a požární
vody, objektu rozvodny a úpravny přídavné vody. Půdorys
HVB, který obsáhne i dozorny, rozvodny, kompresorové
stanice a potrubní prostor, bude mít největší rozměry až
150 x 82 m a zastavěnou plochu přes 8 350 m². Základové konstrukce, sokly, podzemní prostory a kanály budou
železobetonové, nadzemní konstrukce z oceli.
Není bez zajímavosti, že uhelná Elektrárna Počerady
byla v 50. letech 20. století navržena a vyrobena pro umístění v Egyptě. Z kontraktu však sešlo a hotový africký
projekt našel uplatnění v severních Čechách. I proto jsou
strojovny starých výrobních bloků z prefabrikátů místo
z obvyklého monolitu a nejsou podsklepeny. Nový HVB
vznikne v plně provozovaném areálu hned vedle nich.
Paroplynové elektrárny jsou vysoce ekologické zdroje
pro výrobu elektrické energie. Neprodukují žádné emise
oxidů síry či prachu a jsou považovány jen za nízkoemisní
zdroje oxidu uhličitého. Jsou vysoce flexibilní a mohou být
připojeny k síti několik minut po spuštění. I nový výrobní
blok v Počeradech, s instalovaným výkonem 840 MW,
proto bude na sto procent provozován jen ve všedních
dnech od 6 do 22 hodin nebo v případě potřeby výroby či
rychlé změny výkonu.
„Jsme rádi, že investor i generální dodavatel byli
spokojeni s naší prací v Elektrárně Ledvice, kde tým
Ing. Špryňara dnes dokončuje výstavbu nového výrobního bloku 660 MW. Právě schopnosti a spolehlivost našich
lidí nám otevřely cestu k dalším zakázkám v oblasti energetiky,“ konstatoval Ing. Šrámek.
V paroplynové elektrárně v Počeradech se palivo bude
spalovat ve dvou plynových turbínách, jejichž dva
generátory budou vyrábět 2/3 celkového elektrického
výkonu nového bloku. Odpadní teplo, obsažené
ve spalinách vystupujících z turbín, bude využito jako
zdroj pro dva parní kotle, které vyprodukují páru pro
parní turbínu. Její generátor potom dodá zbývající
třetinu výkonu. Kondenzátor parní turbíny bude chlazen
pomocí okruhu s jednou chladicí věží. Nový HVB
v Počeradech bude zprovozněn v červnu 2013.
Nové prostory pro magnetickou
rezonanci v Motole str. 3
Most přes Ohři je už jedním směrem
sjízdný str. 3
Fotoreportáž ze křtu osmisettunového
Tondy str. 4
tunely do divadla
Do Národního divadla v Praze vedou kromě běžných
vstupů i tři tunely, které jeho podzemí spojují s nedalekou Vltavou. Zub času a velká voda je poničily natolik,
že jejich oprava byla nezbytná. Aby ji tým Ing. Radovana Aulíka z divize 3 mohl provést co nejefektivněji,
podepsali ministr kultury a generální ředitel pražského
Dopravního podniku memorandum o spolupráci.
Rekonstrukce divadelních tunelů si vyžádá úplné
přerušení dopravy na přilehlém Masarykově nábřeží,
kudy vede nejen vytížená automobilová trasa, ale kde
jezdí i tramvaje. Investor stavby – Ministerstvo kultury ČR – se proto dohodl s představiteli Dopravního
podniku hl. m. Prahy o koordinaci a finanční participaci
tak, aby práce proběhly co nejrychleji a jejich výsledkem
nebylo jen opravené podzemí, ale i nová tramvajová trať
mezi Mánesem a náměstím Jana Palacha. Memorandum
o spolupráci podepsali ministr kultury ČR MUDr. Jiří Besser a generální ředitel DP Ing. Martin Dvořák ve čtvrtek
31. března za přítomnosti novinářů a pozvaných hostů,
mezi kterými nechyběl ani ředitel naší divize 3 Ing. Martin Plch. Její pracovníci vyhráli zadávací řízení na opravu
tunelů už vloni na podzim. K zahájení díla však došlo až
nyní, když se vyjasnily všechny otázky, týkající se dopadů
rekonstrukce na provoz divadla a dopravu v jeho okolí.
Tým Ing. Radovana Aulíka převzal staveniště 29. března a v současnosti se seznamuje s konkrétním prostředím, kde bude celý jeden rok pracovat.
První dva tunely, které vedou mezi druhým suterénem
a nábřežní zdí podél koryta Vltavy, tvoří kamenné klenby
na masivních kamenných opěrách. Jejich zděné části,
přiléhající k budově, jsou z historicky cenných bloků, které
budou při demolicích vytříděny a předány investorovi. Oba
tunely jsou totiž starší než objekt naší první scény a původně sloužily k plynulému překonání výškového rozdílu
mezi hladinou řeky a prostorem za Prozatímním divadlem.
Kupci je využívali pro přepravu zboží z říčních nákladních
člunů do města, a jejich profil o světlosti kolem tří metrů
byl proto zvolen tak, aby vyhovoval pohybu koní.
do ko n č ení n a s t r. 3
základní kámen
Druhou etapu výstavby vědecko-technologického parku v Plzni zahájil ve čtvrtek 31. března poklepem na
základní kámen vedle plzeňského primátora Mgr. Martina Baxy a dalších hostů také ředitel naší divize 1
Ing. Milan Veselský (foto vpravo).
Základem plzeňského projektu je další rozvoj vývojové
infrastruktury a její propojení se strategickými partnery
podnikajícími na poli vědy a výzkumu. „To je důvod, proč
se na jeho přípravě podílejí i Západočeská univerzita, podnikatelské a inovační centrum BIC Plzeň nebo Centrum
výzkumu Řež,“ vysvětlil plzeňský primátor.
Finanční prostředky na druhou etapu výstavby vědecko-technologického parku v západočeské metropoli
uhradí ze tří čtvrtin zdroje z Evropské unie, na zbytku se
budou podílet město Plzeň a státní rozpočet.
Stavbu všech sedmi nových budov, které jsme blíž
představili v minulém čísle novin Metrostavu, provedou
pracovníci plzeňské oblasti naší divize 1 pod vedením
Ing. Jana Šlajse. Staveniště převzali na konci minulého
roku a celou zakázku dokončí do 30. června 2012.