Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2
Údržbu mostů usnadní speciální souprava
Kvalita českých silnic se po mrazivém a dlouho tr-
vajícím zimním období, jaké bylo i to poslední, ješ
dál zhoršuje. Mezi nejvytížejší komunikace, které
nejvíc podléhají negativm vlivům automobilové do-
pravy, patří zejména ty ve Středočeském kraji. Letos
se do údržby silnic v tomto regionu již druhým rokem
zapojí i divize 4 Metrostavu, která bude mít na starosti
údržbu a drobné opravy celkem 192 mostů na rychlost-
ních komunikacích R4, R6, R7 a R10.
echny práce budou provázet omezení nebo uzar-
ky čásdotčených komunikací. „Půjde střídavě o zábor
odstavného nebo rychlého pruhu. Konkrétní řešení závisí
na mnoha okolnostech. Podstat je, že i opravách
musíme splnit dopravně-inženýrská opatření a zároveň
zajistit bezpečnost práce i silničho provozu,“ vyst-
luje vedoucí projektu Ing. Radim Čáp. Běžnou techniku
pro údržbu komunikací proto pracovníci divize 4 doplnili
ješo dalšího pomocníka speciální soupravu, kterou
tvoří Škoda Fabia Combi 1,4 TDI (foto) vybavená majákem
a dodatečným najením pro j a zabezpečovací signa-
lizační přívěs, jenž řidiče výrazně upozorní na probíhající
práce na silnici. Škodovka je opatřena reflexními plocha-
mi, aby splnila bezpečnostpředpisy pro vozidla pracující
na údržbě rychlostních komunikací a dálnic. Jejich rozlo-
žení je zpracováno tak, aby splňovalo jak bezpečnost
předpisy, tak vizuální styl Metrostavu.
Velkou výhodou je, že signalizační vozík nám umožní
provádět operativuzavírky s použitím menšího počtu
dalších prvků svislého dopravního značení, které nahradí.
Tím nejen časově zefektivníme práci, ale ušetříme i nema-
finanční prosedky,“ pochvaluje si Ing. Čáp.
Nové vozidlo a signaliz přívěs budou motoris
potkávat nejen ve Sedočesm kraji, ale bude se vy-
Druhé TBM je hotové
Ve čtvrtek 4. ezna skončila ve Schwanau přejímka
druhého tunelovacího stroje, pojmenovaného Adéla.
Kromě specialistů z česa mecstrany se zú-
častnil i Jiří Bělohlav, prezident Skupiny Metrostav.
Fotograf jej zachytil v diskusi s ředitelem naší divize 5
Ing. clavem Soukupem, jejím expertem Ing. Ermínem
Stehlíkem, výrobně-technickým ředitelem firmy Ing. Iva-
nem Hrdinou, technickým náměstkem divize 5 Ing. Bo-
risem Šebestou a specialistou z centrály Metrostavu
Ing. Karlemsslerem, Ph.D. (foto č. 1 zprava).
Sto metrů dlouhá a téměř 800 tun žká Adéla se
od svého předchůdce červenohlavého Tondy, o jehož tu
šeme ve fotoreporži, měř neliší. Našim technikům
s jejími zkouškami pomáhal britský odborník John Foster
(foto č. 2 druhý zprava), který je naším konzultantem
pro rby pomomoderho TBM. Zúčastnil se už vloni
v prosinci přejímky prvního stroje, takže dopodrobna zná
nejen detaily lisů, na které ukazuje na etí fotografii, ale
i kompletní průběh jejich odzkoušení.
Tybinky pro os tunelu, které vyrá sdrení di-
vize 5 Metrostavu a Doprastavu ve slovenském Senci,
budou ze skladky segmen na staveništi k vakuomu
erektoru dopravovat speciální kolová vozidla, nazývaná
MSV (Multi Servise Vehicle) viz foto č. 4. Jsou extrémně
nízká a úzká, aby mohla projet pod celým závěsem stroje,
a k tomu poměrdlouhá. Také s nimi se musí obsluha
TBM dobře seznámit. Tibor Lenčeš (foto č. 5) z divize 5 se
přesvědčil, že projet s nimi zatáčku není úplně snadné.
Ing. Václava Pavlovského,
stavbyvedoucího z divize 5
Snad každý, kdo s Ing. Pavlovským v Metrostavu pra-
coval nebo pracuje, jej zná opravdu doe. Se svými
kolegy je totiž v osobním kontaktu téměř nepřetržitě.
Je to proto, že v roce 2007, hned po nástupu do firmy,
začal sobit na Islandu. Dnes jako vedouprojektu
řídí ražby na stav metra v Helsinkách. O tom, že
nárnou zakázku vede dobře, sdčí i to, že mu firma
udělila titul Stavbyvedoucí Metrostavu 2010.
Ocenění, které podle vás paí celému týmu ve Finsku,
nejediné, které vás v posleddopotěšilo...
Všichni v Helsinkách jsme hr na to, že s investor,
spolnost Länsimetro, v roce 2010 vyhodnotil jako nej-
lepšího dodavatele stavby metra z pohledu bezpečnosti.
Ve Finsku se na její dodržování velice dbá a souž se
jednou za půl roku přehodnocuje. My bychom si chtěli pu-
tovní cenu – kus pozlacené kolejnice udržet až do konce.
Novou trasu podzemní dráhy však budují od loňského
roku čtyři další firmy, takže obhajoba bude obtížnější.
Na rozdíl od Islandu jsou helsinské tunely měř suché.
Čím si jsou jinak tyto stavby podobné a čím se liší?
V Helsinkách razíme stejně jako na Islandu skandiv-
skou metodou Drill&Blast a tunely shod opatřujeme
definitivním ostěním ze stříkaného betonu a svorníkové
výstroje. Také tady procházíme pevnými skalními horni-
nami, ale s vysokým podílem křemene, který velice rychle
opotřebovává hroty vrtného nářadí. Na Islandu jsme však
pracovali v horách, nyní razíme v centru města. Obyvatelé
jsou dotčeni probíhající výstavbou, proto musíme dodr-
žovat noční klid a omezovat hluk, prašnost i vibrace, jako
museli třeba kolegové na Blance pod Letnou.
Stavbu přístupových tune ke stanicím metra provádí-
te ve sdružení s míst společností Destia Oy už od loň-
ského září. Co všechno máte hotové a co začínáte?
Tunel Myllykallio o délce 280 m je předaný v termínu
a bez vad a nedodělků. Z tunelu Koivusaari máme hotovo
es polovinu, tedy asi 300 m. Ražbu více než 400 m dlou-
hého tunelu Lauttasaari jsme v předstihu zahájili 1. dubna.
Vlastními silami provádíme ražby, kde čelba za den po-
stupuje až o 8 m, zajištění tunelů a injektáže. Pracovníci,
které si najímá Destia Oy, mají na starost odtěžbu, zařízení
staveniště a hloubeúseky tunelů. Stejným způsobem
zneme brzy pracovat i na 1,3 km dlouhé dvojici jedno-
kolejných trových tunelů Karhusaari, které jsou jedním
z devíti úseků nového metra.
Jak se vám a vašemu malému týmu v Helsinkách líbí?
Je s opravdu pár v šestitýdenních cyklech se emi
týdny volna se tu sídá pět dělnických osádek po čtyřech
lidech. Chlapi bydlí ve vile v lese u jezera a tamní pohodlí si
pochvalují. Já spolu se čtmi techniky obývám pronajaté
apartmá. Žijeme ve s, kde je mnoho obchoa kul-
turních příležitostí, ale velmi anonymní prostředí. Chybí
mi proto kontakt s místmi lidmi a osobní přátelství, kte-
rá jsme navázali na Islandu. Také finská strava, obsahující
hlavbrambory na echny možzsoby, daleko
k nabídce našich islandských kuchařů.
Divize 5 vám umožnila, abyste si tým do Helsinek vy-
bral sám. Co pro vás bylo při volbě nejdůležitější?
Pokud chce člověk pracovat v zahraničí, musí být součástí
týmu a vykonávat i spoustu činností nad rámec pracov-
ních povinností. Vybíral jsem proto hlavně kolegy, které
znám z Islandu. m, že si rozumějí a vyhovují si. roč-
nou práci v cizině už zvládli a umí pracovat daleko od rodi-
ny. I proto dělají naší firmě ve Finsku dobrou reklamu.
A co ve práce a nejbližší budoucnost?
Když jsem v Helsinkách, pracuji vlastně nepřetržitě. Začí-
nal jsem už zařizováním všeho potřebného pro náš dlouhý
pobyt. Obtížné bylo i zapojení značky Metrostav do míst-
ho prose. Tse kromě řízení prací a ípravy dal-
ších zazek věnuji mladým technikům, kteří přijeli sbírat
zkušenosti. V září se žením a manželka bude se mnou žít
v Helsinkách. Věřím, že se mi tak dobře podaří skloubit
pracovní i rodinný život, a už se na to těším.
LETŇANY
Holešovice
Kobylisy
Bohnice
Dejvice
Bílá hora
Strahov
Motol
Barrandov
Radotín
Modřany
Spořilov
adresy, které by měly zaniknout
Orientační mapa pražských adres Metrostavu
Vysočany
Horní Počernice
Hrdlořezy
Pankrác
Podolí
Žižkov
Vinohrady
Vyšehrad
Smíchov
Lochkov
ČERNÝ
MOST
JIŽNÍ MĚSTO
DEPO HOSTIVAŘ
ZLIČÍN
DEJVICKÁ
adresy, které by měly být zachovány
strana 2
PTÁME SE
Centralizace přinese úspory a změnu procesů
V roce 2013 dojde v Metrostavu k centralizaci sídel
vedení společnosti a jejích divizí. Sestěhová zaměst-
nanců do nově postaveného Palmovka parku II v Ko-
želužské ulici minimalizuje počet adres, na kterých
firma působí (mapa). Sníží náklady na epravu, uspoří
čas, umožní sloučit podrné a ekonomické činnosti.
O konkrétch přínosech i rizicích centralizace pro-
mluvila na letošní Technicko-ekonomické konferenci
Ing. Lenka torská, expertka z úseku viceprezidenta
Metrostavu. Z její ednášky, kterou naleznete na in-
tranetu Metrostavu, jsme vybrali základní údaje.
„Snižorežijních nákladů řeší firmy neustále, pro-
tože jejich výše výrazně ovlivňuje ceny dodávek a tím
i konkurenceschopnost a výši zisku,“ připomněla Ing. Zá-
tors. „Rychlá úspor opaení jako snížení limi
na telefony, zruševy pro zastnance zdarma a po-
dobně nenutí společnosti ke změně a omezení se es
různé výjimky pozvolna vytráce. K trvalému poklesu ná-
kladů vedou jedině optimalizace systémů a postupů, tedy
dlouhodobé změny, mezi které paí právě centralizace.“
Dnešní rozmístění sídel, středisek a provozů Metrosta-
vu vyžaduje časté přesuny, ktestojí čas i peníze. Sou-
středěiny adres do jedné centráluspoří divizím
20 až 60 % soasných nákladů na pražskou dopravu.
Další úspory inese sloučení administrativních a obsluž-
ných útvarů, jako jsou třeba ostraha, provozní a mzdové
účrny, podatelny, správa majetku, informatici apod.
Například jedna mzdo účetní dnes zpracovává mzdu
v průměru pro nejvýš 150 pracovníků, na trhu je itom
tento počet v závislosti na automatizaci až šest set.
Centralizace tedy uspoří náklady a čas. Zjednodí
logistiku, zlepší řízení rizik, personální a kapacitní pláno-
vání a zvýší standard služeb. To, že se do budovy dnešní
centrály Metrostavu přestěhuje vedení firmy Subterra
a její divize, umožní i optimalizaci procesů ve Skupině
Metrostav. Centralizace může přispět i ke zlepšení spolu-
práce a komunikace, vzniku jednotné metodiky, uvolnění
kapacit pro stavební činnost a k lepšímu využití zdrojů.
však i své sla stránky. ktí pracovníci bu-
dou hůř dojížt do práce, zpřetrhase vazby, které lidé
mají k lokalitě, kde dnes sobí. Budou se muset změnit
zaběhnuprocesy, někdy i zvyky a kultura divizí. Ce
společnost bude zranitelnější i výpadku sobování či
írodkalamitě. Podle toho, jak k centralizaci istou-
píme, můžeme tyto slabiny omezit nebo se mohou objevit
i další hrozby,“ konstatovala Ing. Zátorská. „Třeba omeze-
spolupráce a komunikace, únava z délky procesu, jehož
ípravu žeme podcenit, nebo naopak význam přece-
nit. Musíme si dát pozor, aby nás nic z toho nepotkalo.“
O centralizaci rozhodlo vede Metrostavu v záru
roku 2010. Dnes už jsou přijaté standardy ploch, vybavení
i zázemí pro jednotlivé divize i složky, které se sestěhují
dohromady. V červnu se rozhodne i o rozsahu centrali-
zace činností. Palmovka park II, který edstavilo ed-
chozí číslo novin, by měli naši developeři a divize 6 zít
stavět ještě letos. Velké stěhování potom čeká Metrostav
po červnu 2013. Přínos centralizace pro společnost však
bude záležet na každém zaměstnanci. Klíčovými pod-
mínkami pro její úspěch totbude ochota ke spolupráci
a společný zájem na dobrém výsledku celé firmy.
1
2
3
5
4
užívat i v rámci dokončovacích prací na již otevřených
úsecích nově budovaných dálnic. A až letos v prosinci
zakázka ve Středeském kraji skončí, ly by být v í-
papotřeby k dispozici všem týmům z Metrostavu.
Martina Vampulová, foto archiv divize 4
Na území Středočeského kraje dosahovala
k 1. červenci loňského roku silniční síť délky
9628 kilometrů. Motoristé měli v tomto regionu
k dispozici 194 km dálnic a 152 km rychlostních silnic.
Silnice I. třídy dosahovaly délky 655 kilometrů, II. třídy
2372 kilometrů a III. třídy 6254 kilometrů. Celkem
Ředitelství silnic a dálnic ČR dále eviduje ve středních
Čechách 2421 mostů, z toho 220 jich je na dálnicích
a 140 na rychlostch silnich. Nejce mostů (1148)
je pochopitelně na silnicích III. ídy, na silnicích
II. třídy se jezdí po 675 mostech a zbytek (238) ipadá
na silnice I. ídy. Celkově tvoří mosty 53,2 kilometru
z kompletní délky středočeských dálnic a silnic.
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (325 ms)

Rendering Strana 3 (103924): (0/1) (317 ms)

Rendering Strana 2 (103923): (0/1) (364 ms)

Rendering Strana 1 (103922): (0/1) (362 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3084/vth120544-1.jpg (3x)

 i3084/vth120545-1.jpg (3x)

 i3084/bg103923.svg

 i3084/vth120546-1.jpg (3x)

 i3084/vth120547-1.jpg