Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3
V pražské Fakultní nemocnici Motol se staví o sto šest.
O probíhající rekonstrukci tské části nemocničho
pavilonu jsme v našich novinách psali kolikrát.
Tentokrát jsme se ale s vedoucím projektu Josefem
Majerem z divize 9 vypravili na stavbu objektu, v němž
bude umístěna magnetická rezonance.
Projektant jej dodatečně navrhl na střechu stávající
budovy (foto č. 1), takže stavbaři museli implementovat
nové monolitické konstrukce do již téměř hotové stavby.
To ve svém důsledku znamenalo, že museli zasahovat
do téměř všech jejích systémů a konstrukcí. „Velmi důle-
žité bylo přepočítání únosnosti již provedené monolitické
stropní konstrukce střechy, protože pod místem, kde jsme
budovali nový objekt, byly kompletně hotové strojov-
ny i s akustickými obklady. Jakákoliv jejich přestavba by
mohla zpozdit dokoení rekonstrukce celého nemocnič-
ního monobloku pro dětské pacienty,“ říJosef Majer.
vodní statický návrh nosných prvků střechy na-
štěstí vyhovoval. I tak ji stavbaři museli odkrýt a zajistit
stávající konstrukce a systémy pod ní, aby nedošlo k jejich
znehodnocení. Stavba magnetické rezonance navíc začala
až vloni v listopadu, a probíhala tedy v období s nejneí-
znivějšími povětrnostními podmínkami.
I přes velkou ročnost a práce v zimním období se
divizi 9 vše podařilo navíc tak, že neohrozila harmo-
nogram hlavní stavby. Sedmiměční dodací termín se
dokonce na žádost investora podaří asi o měsíc zkrátit.
Dodávku strojní části vyšetřovací techniky si zajišťuje
nemocnice sama, příprava vkerých technolog však
zůstala v kompetenci divize 9. „Bylo proto velmi náročné
skloubit dodávku našich stavebních prací s požadavky
dodavatele nového přístroje, společnosti Philips. Než
jsme došli ke shodě, absolvovali jsme mnoho náročných
jednání,vzpomíná vedoucí projektu Josef Majer, jehož
tým už je na stavbách v Motole jako doma.
Prostory pro magnetickou rezonanci (foto č. 2) připra-
vuje k euž v dubnu, tedy za pouhých pár dní.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Tým Ing. Filipa Křesťana z divize 9 zahájí koncem dub-
na práce na nové zazce výstavbě administrativ-
budovy Crystal Prague na prských Vinohradech.
Svým nepravidelným tvarem, krytým šachovnicovým
pláštěm, zamavě doplní okolí stanice metra Želivské-
ho (vizualizace). Ve 14 podlažích s plochou 13 648 m
2
nabídne prostor pro obchody i luxusní kanceláře.
Investor společnost GES REAL pověřil návrhem
atypického objektu architektonickou kancelář Atelier 15,
jejíž rukopis nese i vedlejší budova Stavební spořitelny
mezi Kouřimskou ulicí a Vinohradskou třídou.
Nový Crystal Prague bude mít čtyři podzemní podlaží
s garážemi pro 130 vozů. Do přízemí, na plochu es
1 200 m², se vejde pět obchodních jednotek včetně kavár-
ny a restaurace. Třináct dalších nadzemních podlaží bude
určeno kancelářím, splňujícím nejvyšší standardy.
Jednotlivá patra objektu budou mít sice pravidelný, ale
růzvelký půdorys. Jejich složením nad sebe vznikne
tvar připomínající krystal, který dal budově jno. Neob-
vyk kompozice upoutá pozornost a umnabídnout
k pronájmu navíc velké prostory v pěti spodních patrech
(s plochou přes 1300 m²) i pouhých 258 m² ve špici domu,
které se hodí třeba pro reprezentativní sídlo malé firmy.
Uspá instala a členění fasády v modulu
po 120 cm umožní flexibilně dělit administrativní plochy
nové budovy a vytvářet jak malé uzaené kanceláře, tak
tzv. open space. Obvodový plášť, tvořený pravidelnou ša-
chovnicí prosklených a plných ploch, podpoří charakteris-
tický tvar krystalu a jeho vzhled doplo odlesky a lomy
světla, jež stavbu vylehčí a přispějí k její dynamičnosti.
Developer kladl při návrhu Crystal Prague veliký -
raz na bezpečnost, zachování čistoty vzduchu, životního
i pracovního prostředí a energetické úspory. Proto bude
objekt vybaven nejen centrální recep, neetržitou bez-
pečnostní službou a kamerovým systémem, ale i sprinkle-
ry a dieselagregátem pro případ výpadku elektrické ener-
gie. Klimatizaci s možností individuálregulace v každé
místnosti doplní samostatný okruh vzduchotechniky pro
jednací místnosti a centrální zvlhčování vzduchu.
V nejbližších dnech zahájíme práce na provádě
dokumentaci,“ přibližuje harmonogram vedoucí projektu
Ing. Křesťan. „Vlastní stavbu bychom měli začít ve druhé
polovině tohoto roku. Spolu s investorem předpokládáme,
že bude trvat asi rok a půl. Po jejím dokončení Crystal
Prague nepřehlédnutelně změní vinohradské panoráma.“
–ls–, vizualizace Atelier 15
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
strana 3
Administrativní budova ve tvaru krystalu
V rámci dokončení stavby Prského okruhu bourá divize 4 most nad dálnicí D1
Tým Ing. Radima Čápa se 29. března pustil do bourání starého mostu, který přes dálnici D1 vede silnici z Jesenice do
Říčan. Dělníci rozřezali mostovku i nosníky nejprve es uzavřený směr na Prahu, další týden se pustili do bourání druhé
poloviny přemostění. Jeřáb přenesl rozřezané kusy na předpolí, odkud je auta po další demolici odvážejí. I když se jedná
o běžné bourací práce, jejich provádění je velmi náročné vzhledem ke zvýšeným požadavkům na bezpečnost. Probíhají
totiž nad frekventovanou dálnicí, byť s omezeným provozem. Nový most se tu začne stavět už v srpnu.
1
2
Od neděle 3. dubna mohou auta z Chebu přes Sokolov
do Karlových Varů jezdit po nové části rychlostní silni-
ce R6. Alespoň v tomto jednom směru. Nově oteená
spojnice sice zkrátí dosavadní délku cesty mezi oběma
koncovými sty jen asi o deset minut, výrazně však
zvýší bezpečnost cestování.
Rychlost komunikaci R6 v úseku mezi Novým
Sedlem a Sokolovem staví i firmy: STRABAG, jako ve-
doucí sdružení, Skanska a Metrostav. Konkrétně divize 4,
která zde estavuje dva klíčové mostobjekty most
s označením SO 205, jenž na délku měří zhruba icet
metrů a vede ve dvacetimetrové výšce přes železniční trať
ChomutovCheb, a most SO 214 přes řeku Ohři. Ten měří
297 m a jeho oblouk o rozpětí 160 m se klene nad hladinou
v třiapadetimetrové výši (foto).
Tento most byl postaven v roce 1974 a nyní probí
jeho rekonstrukce; jenže tady tohle slovo paí do hodně
výrazných uvozovek. „Spodní stavbu jsme zachovali. Mu-
seli jsme ak znovu podinjektovat základy, obetonovat
některé pilíře, které už byly ve špatném technickém stavu,
odbourat jejich hlavy a nahradit je novými,“ okomentoval
rozsah prováděných prací vedoucí projektu Ing. Zdeněk
Rozsypálek. Vodorovné konstrukce jsou ale zcela jiné.
Původní desetipolovou mostovku, kde každé pole ob-
sahovalo devět železobetonových předpjatých nosníků
s hmotností asi 50 tun, jsme snesli, co nejrychleji to šlo.
Nová svařená ocelová konstrukce se totiž musela vysou-
vat jako celek, a to si oproti původním plánům vádalo
celkovou uzavírku mostu. Investor i starostové okolních
obcí kvůli tomu trvali na zkrácení stavby na pouhý rok.
Práce na demontáži začaly loni v dubnu, kten
byl vyhrazen snesení mostovky. Mezitím vyráběla divi-
ze 7 novou ocelovou konstrukci, kterou po edmontáži
v Horních Počernicích postupně ivážela na připravenou
plochu nedaleko vlastního mostu. Tady se tyto poloto-
vary svařovaly na poloviny budoucích jednotlivých polí,
přemisťovaly do montážní jámy a odtud se po konečném
svaření do tří dílů vysouvaly na definitivní místo. V rych-
lém sledu pak sledovaly hydroizolace, betonáž říms,
montáž zábradlí, polože asfaltového povrchu, úpravy
okolí a zprůjezdnění jednoho jízdního směru.
Jen pro zajímavost: původní mostovka žila zhruba
4 500 tun. Ta současná je o 2 000 tun lehčí a navíc o 6 m
širší. Je usazena na ložiskách a dilatační závěr umožňuje
každé její polovině prodlužování či smršťování při změ-
nách teploty až o taka neuvěřitelných 340 mm.
žiště činnosti divize 4 teď spív dokončení dru-
poloviny mostu přes Ohři a přemostění železniční tratě.
Kromě terénních úprav a drobnějších dodělávek pokračují
dnes i práce na odlučovači ropných látek a rekonstrukci
veřejného osvětlení. Nestane-li se něco nepředvídaného,
bude celý úsek R6 zprovozněn už letos v listopadu.
–rip–, foto Josef Husák
Most přes Ohři je už jedním směrem sjízdný
Tunely do Národního divadla opraví divize 3
Nové prostory pro magnetickou rezonanci
Velmi zjednodušeně řečeno – magnetická rezonance
(MRI, z angl. Magnetic Resonance Imaging) funguje
na podobném principu jako sonar, který obraz
edmětů skdá podle odrazu pulzů zvukových vln,
šířených vodou, od pevných látek. Při MRI proczejí
pulzy mnohem jemnějších elektromagnetických vln
organismem, ustěným v silném magneticm
poli, a odrážejí se od vodíkových iontů. Lidské tělo
je z velké části složené z vody, a proto jsou tyto ionty
ítomné prakticky v každé jeho bce. Velké množst
odražených signálů sleduje a digitalizuje MRI přístroj.
Jeho počítač data zpracuje a spojí až do 3D obrazu
vyšetřovaného ornu. MRI vyvíjeli od roku 1973 Paul
Lauterbur a Peter Mansfield, kteří za přispění k jejímu
rozvoji získali v roce 2003 Nobelovu cenu.
dokončení ze str. 1
etí, menší tunel se světloskolem dvou metrů vznikl při
poslední rekonstrukci Národního divadla, která skončila
v roce 1983. Má nosné konstrukce z monolitického železo-
betonu a od pátku slouží technologickým rozvodům.
Při rekonstrukci bude jeden tunel opraven zevni
železobetonovou skořepinou. Druhé dva, umísvedle
sebe, však po demolici stávajících nosných prvků čeká za-
klenutí společnou konstrukcí do jednoho prostoru.
Výstavba této nové, velkoprofilové podzemní cesty
proběhne v dotčeném úseku nábřeží v otevřené, 17 m ši-
roké jámě při vyloučení veškeré dopravy – automobilové,
tramvajové i pěší. A ptato výluka posloí k prove-
dení kompletní rekonstrukce vozovky a kolejí nejen podél
Národního divadla, ale v celé trase až za Klementinum. To
se ttottazrovna opravuje, a proto se i jeho týká
memorandum MK ČR a Dopravho podniku.
Po rekonstrukci by tunely mezi Vltavou a rodním
divadlem měly sloužit nejen pro technologicrozvody
vzduchu a chladicí vody jako dnes, ale ten rozšířený
výhledově i pro přepravu velkoobjemových kontejnerů
s divadelními dekoracemi.
Nábřežní stavbu na jaře roku 2012 završí osazení
dvojice hydraulicky ovládaných protipovodňových vrat,
která zajistí, aby do podzemí divadla už nikdy nevtrhla
velká voda, jako se to stalo v roce 2002.
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (254 ms)

Rendering Strana 4 (103925): (0/1) (244 ms)

Rendering Strana 3 (103924): (0/1) (283 ms)

Rendering Strana 2 (103923): (0/1) (283 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3084/vth120545-1.jpg

 i3084/vth120546-1.jpg

 i3084/bg103924.svg

 i3084/vth120547-1.jpg

 i3084/vth120544-1.jpg