strana 3

zpravodajství z divizí

Administrativní budova ve tvaru krystalu

Tým Ing. Filipa Křesťana z divize 9 zahájí koncem dubna práce na nové zakázce – výstavbě administrativní budovy Crystal Prague na pražských Vinohradech.

Svým nepravidelným tvarem, krytým šachovnicovým

pláštěm, zajímavě doplní okolí stanice metra Želivského (vizualizace). Ve 14 podlažích s plochou 13 648 m2

nabídne prostor pro obchody i luxusní kanceláře.

Investor – společnost GES REAL – pověřil návrhem

atypického objektu architektonickou kancelář Atelier 15,

jejíž rukopis nese i vedlejší budova Stavební spořitelny

mezi Kouřimskou ulicí a Vinohradskou třídou.

Nový Crystal Prague bude mít čtyři podzemní podlaží

s garážemi pro 130 vozů. Do přízemí, na plochu přes

1 200 m², se vejde pět obchodních jednotek včetně kavárny a restaurace. Třináct dalších nadzemních podlaží bude

určeno kancelářím, splňujícím nejvyšší standardy.

Jednotlivá patra objektu budou mít sice pravidelný, ale

různě velký půdorys. Jejich složením nad sebe vznikne

tvar připomínající krystal, který dal budově jméno. Neobvyklá kompozice upoutá pozornost a umožní nabídnout

k pronájmu navíc velké prostory v pěti spodních patrech

(s plochou přes 1300 m²) i pouhých 258 m² ve špici domu,

které se hodí třeba pro reprezentativní sídlo malé firmy.

Uspořádání instalací a členění fasády v modulu

po 120 cm umožní flexibilně dělit administrativní plochy

nové budovy a vytvářet jak malé uzavřené kanceláře, tak

tzv. open space. Obvodový plášť, tvořený pravidelnou šachovnicí prosklených a plných ploch, podpoří charakteristický tvar krystalu a jeho vzhled doplní o odlesky a lomy

světla, jež stavbu vylehčí a přispějí k její dynamičnosti.

Developer kladl při návrhu Crystal Prague veliký důraz na bezpečnost, zachování čistoty vzduchu, životního

i pracovního prostředí a energetické úspory. Proto bude

objekt vybaven nejen centrální recepcí, nepřetržitou bezpečnostní službou a kamerovým systémem, ale i sprinklery a dieselagregátem pro případ výpadku elektrické energie. Klimatizaci s možností individuální regulace v každé

místnosti doplní samostatný okruh vzduchotechniky pro

jednací místnosti a centrální zvlhčování vzduchu.

„V nejbližších dnech zahájíme práce na prováděcí

dokumentaci,“ přibližuje harmonogram vedoucí projektu

Ing. Křesťan. „Vlastní stavbu bychom měli začít ve druhé

polovině tohoto roku. Spolu s investorem předpokládáme,

že bude trvat asi rok a půl. Po jejím dokončení Crystal

Prague nepřehlédnutelně změní vinohradské panoráma.“

–ls–, vizualizace Atelier 15

Most přes Ohři je už jedním směrem sjízdný

Od neděle 3. dubna mohou auta z Chebu přes Sokolov

do Karlových Varů jezdit po nové části rychlostní silnice R6. Alespoň v tomto jednom směru. Nově otevřená

spojnice sice zkrátí dosavadní délku cesty mezi oběma

koncovými městy jen asi o deset minut, výrazně však

zvýší bezpečnost cestování.

Rychlostní komunikaci R6 v úseku mezi Novým

Sedlem a Sokolovem staví tři firmy: STRABAG, jako vedoucí sdružení, Skanska a Metrostav. Konkrétně divize 4,

která zde přestavuje dva klíčové mostní objekty – most

s označením SO 205, jenž na délku měří zhruba třicet

metrů a vede ve dvacetimetrové výšce přes železniční trať

Chomutov–Cheb, a most SO 214 přes řeku Ohři. Ten měří

297 m a jeho oblouk o rozpětí 160 m se klene nad hladinou

v třiapadesátimetrové výši (foto).

Tento most byl postaven v roce 1974 a nyní probíhá

jeho rekonstrukce; jenže tady tohle slovo patří do hodně

výrazných uvozovek. „Spodní stavbu jsme zachovali. Museli jsme však znovu podinjektovat základy, obetonovat

některé pilíře, které už byly ve špatném technickém stavu,

odbourat jejich hlavy a nahradit je novými,“ okomentoval

rozsah prováděných prací vedoucí projektu Ing. Zdeněk

Rozsypálek. „Vodorovné konstrukce jsou ale zcela jiné.

Původní desetipolovou mostovku, kde každé pole obsahovalo devět železobetonových předpjatých nosníků

s hmotností asi 50 tun, jsme snesli, co nejrychleji to šlo.

Nová svařená ocelová konstrukce se totiž musela vysouvat jako celek, a to si oproti původním plánům vyžádalo

celkovou uzavírku mostu. Investor i starostové okolních

obcí kvůli tomu trvali na zkrácení stavby na pouhý rok.“

Práce na demontáži začaly loni v dubnu, květen

byl vyhrazen snesení mostovky. Mezitím vyráběla divize 7 novou ocelovou konstrukci, kterou po předmontáži

v Horních Počernicích postupně přivážela na připravenou

plochu nedaleko vlastního mostu. Tady se tyto polotovary svařovaly na poloviny budoucích jednotlivých polí,

přemisťovaly do montážní jámy a odtud se po konečném

svaření do tří dílů vysouvaly na definitivní místo. V rychlém sledu pak následovaly hydroizolace, betonáž říms,

montáž zábradlí, položení asfaltového povrchu, úpravy

okolí a zprůjezdnění jednoho jízdního směru.

Jen pro zajímavost: původní mostovka vážila zhruba

4 500 tun. Ta současná je o 2 000 tun lehčí a navíc o 6 m

širší. Je usazena na ložiskách a dilatační závěr umožňuje

každé její polovině prodlužování či smršťování při změnách teploty až o takřka neuvěřitelných 340 mm.

Těžiště činnosti divize 4 teď spočívá v dokončení druhé poloviny mostu přes Ohři a přemostění železniční tratě.

Kromě terénních úprav a drobnějších dodělávek pokračují

dnes i práce na odlučovači ropných látek a rekonstrukci

veřejného osvětlení. Nestane-li se něco nepředvídaného,

bude celý úsek R6 zprovozněn už letos v listopadu.

–rip–, foto Josef Husák

Nové prostory pro magnetickou rezonanci

V pražské Fakultní nemocnici Motol se staví o sto šest.

O probíhající rekonstrukci dětské části nemocničního

pavilonu jsme v našich novinách už psali několikrát.

Tentokrát jsme se ale s vedoucím projektu Josefem

Majerem z divize 9 vypravili na stavbu objektu, v němž

bude umístěna magnetická rezonance.

Projektant jej dodatečně navrhl na střechu stávající

budovy (foto č. 1), takže stavbaři museli implementovat

nové monolitické konstrukce do již téměř hotové stavby.

To ve svém důsledku znamenalo, že museli zasahovat

do téměř všech jejích systémů a konstrukcí. „Velmi důležité bylo přepočítání únosnosti již provedené monolitické

stropní konstrukce střechy, protože pod místem, kde jsme

budovali nový objekt, už byly kompletně hotové strojovny i s akustickými obklady. Jakákoliv jejich přestavba by

mohla zpozdit dokončení rekonstrukce celého nemocničního monobloku pro dětské pacienty,“ říká Josef Majer.

Původní statický návrh nosných prvků střechy naštěstí vyhovoval. I tak ji stavbaři museli odkrýt a zajistit

stávající konstrukce a systémy pod ní, aby nedošlo k jejich

znehodnocení. Stavba magnetické rezonance navíc začala

až vloni v listopadu, a probíhala tedy v období s nejnepříznivějšími povětrnostními podmínkami.

I přes velkou náročnost a práce v zimním období se

divizi 9 vše podařilo – navíc tak, že neohrozila harmo-

1

nogram hlavní stavby. Sedmiměsíční dodací termín se jí

dokonce na žádost investora podaří asi o měsíc zkrátit.

Dodávku strojní části vyšetřovací techniky si zajišťuje

nemocnice sama, příprava veškerých technologií však

zůstala v kompetenci divize 9. „Bylo proto velmi náročné

skloubit dodávku našich stavebních prací s požadavky

dodavatele nového přístroje, společnosti Philips. Než

jsme došli ke shodě, absolvovali jsme mnoho náročných

jednání,“ vzpomíná vedoucí projektu Josef Majer, jehož

tým už je na stavbách v Motole jako doma.

Prostory pro magnetickou rezonanci (foto č. 2) připravuje k předání už v dubnu, tedy za pouhých pár dní.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

Velmi zjednodušeně řečeno – magnetická rezonance

(MRI, z angl. Magnetic Resonance Imaging) funguje

na podobném principu jako sonar, který obraz

předmětů skládá podle odrazu pulzů zvukových vln,

šířených vodou, od pevných látek. Při MRI procházejí

pulzy mnohem jemnějších elektromagnetických vln

organismem, umístěným v silném magnetickém

poli, a odrážejí se od vodíkových iontů. Lidské tělo

je z velké části složené z vody, a proto jsou tyto ionty

přítomné prakticky v každé jeho buňce. Velké množství

odražených signálů sleduje a digitalizuje MRI přístroj.

Jeho počítač data zpracuje a spojí až do 3D obrazu

vyšetřovaného orgánu. MRI vyvíjeli od roku 1973 Paul

Lauterbur a Peter Mansfield, kteří za přispění k jejímu

rozvoji získali v roce 2003 Nobelovu cenu.

Tunely do Národního divadla opraví divize 3

do ko n č ení z e s t r. 1

Třetí, menší tunel se světlostí kolem dvou metrů vznikl při

poslední rekonstrukci Národního divadla, která skončila

v roce 1983. Má nosné konstrukce z monolitického železobetonu a od počátku slouží technologickým rozvodům.

Při rekonstrukci bude jeden tunel opraven zevnitř

železobetonovou skořepinou. Druhé dva, umístěné vedle

sebe, však po demolici stávajících nosných prvků čeká zaklenutí společnou konstrukcí do jednoho prostoru.

Výstavba této nové, velkoprofilové podzemní cesty

proběhne v dotčeném úseku nábřeží v otevřené, 17 m široké jámě při vyloučení veškeré dopravy – automobilové,

tramvajové i pěší. A právě tato výluka poslouží k prove-

dení kompletní rekonstrukce vozovky a kolejí nejen podél

Národního divadla, ale v celé trase až za Klementinum. To

se teď totiž také zrovna opravuje, a proto se i jeho týká

memorandum MK ČR a Dopravního podniku.

Po rekonstrukci by tunely mezi Vltavou a Národním

divadlem měly sloužit nejen pro technologické rozvody

vzduchu a chladicí vody jako dnes, ale ten rozšířený

výhledově i pro přepravu velkoobjemových kontejnerů

s divadelními dekoracemi.

Nábřežní stavbu na jaře roku 2012 završí osazení

dvojice hydraulicky ovládaných protipovodňových vrat,

která zajistí, aby do podzemí divadla už nikdy nevtrhla

velká voda, jako se to stalo v roce 2002.

V rámci dokončení stavby Pražského okruhu bourá divize 4 most nad dálnicí D1

Tým Ing. Radima Čápa se 29. března pustil do bourání starého mostu, který přes dálnici D1 vede silnici z Jesenice do

Říčan. Dělníci rozřezali mostovku i nosníky nejprve přes uzavřený směr na Prahu, další týden se pustili do bourání druhé

poloviny přemostění. Jeřáb přenesl rozřezané kusy na předpolí, odkud je auta po další demolici odvážejí. I když se jedná

o běžné bourací práce, jejich provádění je velmi náročné vzhledem ke zvýšeným požadavkům na bezpečnost. Probíhají

totiž nad frekventovanou dálnicí, byť s omezeným provozem. Nový most se tu začne stavět už v srpnu.