Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
Pražský primátor pokřtil osmisettunového Tondu s červenou řeznou hlavou
První moderní tunelovací stroj v České republice si 21.ezna prohlédli novináři a pozvaní hosté v čele s pražským
primátorem Doc. MUDr. Bohuslavem Svobodou, CSc. Z montážní komory a šachty na Vypichu se totiž už brzy zanoří
do předem vyražené, asi deset metrů hluboké zarážky, jejíž obvod těsně obepne štít o průměru cca šest metrů
(foto č. 1). Až bude stroj vidět příště při průjezdu stanicí Petřiny už rozhodně nebude tak čistý a loga na jeho
štítu setře ražba. První jarní den se ale štít skvěl novotou a třpytil kapkami sektu z láhve, kterou o něj roztříštil
primátor (foto č. 2). Pokřtil tak stroj jnem Tonda, které vymysleli mapacienti z Kliniky dětschirurgie Fakult
nemocnice v Motole. Obvod jámy i montážní komoru při křtu zdobily zvětšeniny jejich nejlepších obrázků, na nichž
ti znázornily svou představu o tom, jak štíty prv Tonda a druhá Adéla – vypadají. „Chtěl bych jim jtě jednou
za vybrání hezkých jmen i za kresby poděkovat. Tondovi a jeho osádce potom přeji mnoho dobré zeminy a šťastné
ujetí 4050 metrů, které tento štít při ražbách čekají,“ řekl generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a novinářům
přiblížil konkrétní údaje, které 800 tun těžký a více než sto metrů dlouhý stroj charakterizují (foto č. 3). Spolu
s primátorem si detailní prohdku Tondovy červené řezné hlavy nenechala ujít ani starostka Prahy 6 Ing. Marie
Kousalíková a první náměstek primátora Ing. Karel Březina (foto č. 4 zprava). Ten je na pražské radnici mimo jiné
odpovědný i za oblast dopravy. Zprávy o postupu výstavby metra V. A, kterou ve sdružení za Metrostav řídí divize 8,
ho proto velmi zajímají. Generální ředitel naší společnosti i vedoucí projektu ražeb traťových tunelů pomocí TBM
Ing. David Cyroň z divize 5 (foto č. 5 zprava) mu o stavpodali podrobné informace. Do druzarážky vedle Tondy
se za pár měsíců zanoří i bělohlavá Adéla, kterou můžete vidět na titulu a ve fotosloupku na str. 2.
Gratulace nejlepším
Mistři a lníci Metrostavu roku 2010 převzali zát-
kem dubna od svých divizních ředitelů ocenění za svou
spolehlivou práci. Naše společnost tak uzavřela vy-
hodnocení nejlepších pracovků loňského roku, které
zapalo při nedáv Programové konferenci firmy.
Všem vyznamenam, kteří dostali kovný dopis od
generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla Piláta spo-
lu s odnou, děkujeme za odvedenou práci, blaho-
ejeme a přejeme úspěchy do budoucnosti!
MISTR METROSTAVU
Karel Vorlíček, mistr II z D1 Jozef Stolár, mistr II z D1
Ing. Miroslav, Socha mistr III z D1 Libor Halas, mis-
tr I z D1 Michal Bíšek, mistr II z D3 Jan Oršl, mistr III
z D3 Daniel Roháček, mistr III z D3 Michal Ort, mis-
tr I z D3 Jozef Macko, mistr I z D4 Norbert Moravčík,
mistr II z D4 Karol Humek, mistr I z D4 Josef Král,
mistr III z D5 Petr Dvořák, mistr II z D5 Petr Kleveta,
mistr III z D5 Ing. Richard Biedermann, mistr III z D6
Michal Mitáček, mistr III z D6 Petr Vybíral, mistr III
z D6 Jakub Žihla, mistr II z D6 Petr Nedvěd, mistr III
z D6 Ing. Lukáš Chloupek, mistr II z D6 Jan Mlátek,
mistr II z D6 Stanislav Sosna, mistr I z D7 Ing. Libor
Švec, mistr I z D7 Rostislav Brabec, mistr I z D8 Milan
Vašek, mistr I z D8 Kamil Amek, mistr III z D9 Petr
Seidl, mistr III z D9 Miroslav Urban, mistr III z D11
DĚLNÍK METROSTAVU
Čeněk Brabec, tunelář z D1 Jiří Toman, tunelář z D1
Štefan Lavička, izolatér z D1 Petr Pexa, stavební
zámk z D1 Pavel Blecha, provozní zámečník z D1
Anton Matoušek, stavební dělník z D1 Zděněk Šísl,
strojník pracovch stroz D3 Ivan Pekař, zedník z D3
Štefan Janič, tesař z D4 Ján Zelinka, betonář z D4
Patrik Dávid, stavební montážk z D4 Peter Sagula,
stavební montážk z D4 Andrej Jackanin, tesař z D4
Rudolf Mráz, strojník pracovch stro z D5 Petr
Scn, strojník pracovch strojů podzemí z D5 Hy-
nek Havelka, tunelář podze z D5 Jaroslav Rýva,
tuneř podzemí z D5 Antonín Fiala, elektromontér
podzez D5 Radoslav Teličák, tunelář podzemí
z D5 Marek Bobček, provozní zámečník – podzemí z D5
Josef Počarovský, provozní zámečník podzemí z D5
Jozef Gajd, tunelář – podzemí z D5 Martin Veselý,
tuneř podzemí z D5 Miroslav Kratochvíl, tunelář
podzemí z D5 Luboš Novotný, elektromontér podzemí
z D5 Ladislav Mester, stavební montážk z D5 Jozef
Szekeresz, tesař – podzemí z D5 Bohumil Zelinger, elek-
tromonr z D6 Pavel Landa, tesař z D6 Petr Tesík,
tesz D6 Jan Bouřil, stavební truhlář z D6 Richard
Gregor, tesař z D6 clav Obrdlík, zedk z D6 Jan
Velebil, tesař z D6 Zdeněk Hrdlka, zedk z D6 Jiří
Hušek, tesz D6 Martin Bačovin, provozzámečník
z D7 Jindřich Čekal, montér ocelových konstrukcí z D7
Martin Jaroš, provozní zámečník z D7 Miroslav Klika,
provozní zámečník z D7 Miroslav Lejček, svářeč kovů
z D7 Miroslav Svatoš, řidič z D7 Karel Švějnoha, řidič
z D7 Martin Sziráczki, řidič z D7 Milan Nachtman,
řidič z D7 Miroslav Prokop, řidič z D7 Miroslav Horá-
ček, řidz D7 Jan Kratochvíl, provozní zámečník z D9
Jindřich Šťastný, zedník z D9 Milan Fojtek, zedník
z D9 Jiří Trousil, zedník z D9 Jiří Boucník, provozní
zámk z D11 Roman Urlek, provoz zámečník
z D11 Milan Koukal, elektromontér z D11 Josef Ram-
bousek, zedník z ÚVPz
2
4
3
5
Nejlepší kalendář
Letošní násnný kalendář Metrostavu měl nejlepší
design ze ech děl, která byla ihlášena do souže
Kalenř roku 2011. Zam proběhla jedectkrát a na-
še společnost v ní uspěla už poosmé.
Metrostav v lednu vstoupil do čtyřicátého roku exis-
tence. Dvanáct letošních měsíproto v jeho kalendáři
doprovázejí soubory unikátních historických fotografií ze
dvanácti stanic pražského metra, které budoval. Koncept
a grafiku kalendáře navrhl Tomáš Machek s kolegy ze
studia Side2, který je také autorem layoutu našich novin.
Design kalendáře odborníky zaujal natolik, že lu kli
druhou cenu. Prvnebyla ulena.
Soutěž Kalendář roku při veletrhu Reklama, Polygraf
vyhlašují časopis Typografia a firma M.I.P. Group od
roku 2001. Metrostav v ní zabodoval poprvé už ve 3. roč-
níku, kdy jeho kalendář s graficky pojatými číslicemi
zvítězil v typografické kategorii a získal i hlavní cenu.
Z dalších dosavadních úspěchů našich kalendářů stojí
za zmínku ten na rok 2006, kdy porotu zaujaly nezvykle
dlouhé stránky s fotografiemi rukou pracovníků Metrosta-
vu a zvláštobal, v něse kalenř přepravoval.
O rok později ve fotografické kategorii zvízil
i náš kalendář se snímky Karla Cudlína, jejichž zvětše
originály můžete spolu s jinými dodnes vidět na stěnách
centrály společnosti v Kelužské ulici. V roce 2009 jsme
získali cenu za design a vloni za propagační účin a hlav
ideu technicky popsa fotografie výtvorů různých
u nás žijících živočichů opravdu přitahovaly pozornost.
Ze spojení Metrostavu a Side2 vyrostla už řada desig-
nově čistých a zajímavých děl, mezi kterými kalendáře za-
ujímají přední místo. Už dnes jsme zvědaví na ten příští.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 6/2011 vyšlo 8. 4. 2011 (7/2011 vyjde 28. 4. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávánovinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Odborová konference
V úterý 22. března se v Kulturním centru Vltavs
uskutečnila výr konference základní organizace
odborového svazu Stavba Metrostav. Jejích šedet tři
přítomch delegázajímaly nejen informace z právě
uplynulého období, ale zejména perspektiva odbo
i Metrostavu v delší budoucnosti.
Jako první vystoupili na konferenci hosté stupci
vedení společnosti Metrostav, kteří publikum seznámili
s hospodářskými výsledky minuho roku a s vývojem,
který firma očekává v letech příštích. Vzhledem k tomu,
že odborářské konference se zúčastnili jiní delegáti než
Programo konference Metrostavu o týden dříve, byl
o tento blok vystoupení velký zájem. V následné diskusi
zazněly otázky týkajíse jak ekávaného vývoje plánu
práce, tak centralizace, zániku divize 7, vývoje celkového
počtu personálu i obnovy dělnického kádru.
edseda ZO OS Pavel Meyer se v dalším bloku pro-
gramu věnoval činnosti organizace v roce 2010. Seznámil
posluchače s proběhlými akcemi a konstatoval, že členská
základna ZO OS se vcelku stabilizovala. Kolektivní smlou-
va byla plněna a nebylo nutné řešit žádný kolektivní spor.
Podařilo se vyjednat vzorovou kolektivní smlouvu Skupi-
ny Metrostav na rok 2011 i kolektivsmlouvu Metrosta-
vu, přičemž náročnost jejich vyjednáspočívala zejména
v udržení úrovně dosaže v edchozích úspěšných
letech. Krojiného zmínil i změny v nájemní smlouvě
na rekreační střediska.
V daích bodech programu delegáti odborové kon-
ference vyslechli a schválili zprávu o hospodaření i plán
činnosti a rozpočet na příští rok.
ročí kolébky Metrostavu II.
S Vodními stavbami, o jejichistorii jsme psali v edchozím čísle
novin Metrostavu, jsou spojena i další letošní jubilea. V roce 2011
uplyne 60 let od zahájení stavby vodního díla Lipno s podzemní hydro-
centrálou severského typu. Před 50 lety byla po dvouletém zkušebním
provozu 15. února 1961 předána investorovi. ed čtyřiceti lety, přes
1. ledna 1971, potom vznikl i samostatný Metrostav.
Výstavba VD Lipno, nejvýznamnější vodohospodářské a podzemní
stavby padesátých let, inesla do našeho stavebnictví revitalizaci tune-
lářské profese. Po vyražení železničních tunelů zejména pod slovenskými
masivy se totiž ve 20. století žádné další nestavěly a tunelařina začala sko-
mírat. Na Lipně se její sláva vrátila – k havířům z dolů se tu připojily tisíce
brigádníků, vypomáhaly i razičské party ze Slovenska. Udává se, že za 10
let výstavby se na jihu Čech vystřídalo 27 000 pracovníků!
Připomeňme, že podzemní část vodního díla se sestávala ze dvou vto-
kových tune, dvou 169 m hlubokých tlačných šachet o výrubním průměru
6 m, komory kulových uzá, kaverny hydrocentrály o úctyhodných roz-
měrech 22,5 x 73 x 38 m se dvěma vyrovnávacími komorami, odpadního
tunelu o délce 3,6 km a šikmého přístupoho tunelu pro výtahy.
Před 40 lety, 1. ledna 1971, se Vodní stavby staly oborovým podnikem
tzv. výrobní hospodářskou jednotkou (VHJ). Z jejich podstaty byl vyčleněn
idrený národní podnik Metrostav, jehdrem se staly závod 02 Že-
livka s bohatými zkušenostmi z výstavby velkých vodních děl (Slapy, Orlík,
Nechranice, Želivka) a závod 04 Praha – Metro. Ten měl za sebou dlouhá
ta úspěšné výstavby v Praze a prvch t let zkušeností se stavbou
její podzemní dráhy. Dále byl do Metrostavu eveden útvar generálního
dodavatelství metra (GDM) a výrobní útvary závodu 05, které také
na pražsm metru historicky pracovaly.
Nový národní podnik zdědil 1820 zaměstnanců, pracujících na metru
a dalších delimitovaných rozestaných stavch, které bylo nutné co nej-
rychleji dokončit. Jednalo se zejména o vodní lo Želivka, jehhráz se
podařilo v roce 1971 v předstihu dosypat až na plnou výšku (foto).
I n g . K a r e l M a t z n e r , b ý v a l ý p r a c o v n í k V o d n í c h s t a v e b
i Metrostavu, čestný člen České tunelářské asociace
Dokončení historie v příštím čísle našich novin

 

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2011, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (294 ms)

Rendering Strana 4 (103925): (0/1) (333 ms)

Rendering Strana 3 (103924): (0/1) (332 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3084/vth120546-1.jpg (3x)

 i3084/vth120547-1.jpg (3x)

 i3084/bg103925.svg

 i3084/vth120544-1.jpg

 i3084/vth120545-1.jpg