strana 4
Gratulace nejlepším
informace / aktuality / zajímavosti
Odborová konference
n a š e FOTOREPORT Á Ž
Mistři a dělníci Metrostavu roku 2010 převzali začátkem dubna od svých divizních ředitelů ocenění za svou
spolehlivou práci. Naše společnost tak uzavřela vyhodnocení nejlepších pracovníků loňského roku, které
započalo při nedávné Programové konferenci firmy.
Všem vyznamenaným, kteří dostali děkovný dopis od
generálního ředitele Metrostavu Ing. Pavla Piláta spolu s odměnou, děkujeme za odvedenou práci, blahopřejeme a přejeme úspěchy do budoucnosti!
V úterý 22. března se v Kulturním centru Vltavská
uskutečnila výroční konference základní organizace
odborového svazu Stavba Metrostav. Jejích šedesát tři
přítomných delegátů zajímaly nejen informace z právě
uplynulého období, ale zejména perspektiva odborů
i Metrostavu v delší budoucnosti.
Jako první vystoupili na konferenci hosté – zástupci
vedení společnosti Metrostav, kteří publikum seznámili
s hospodářskými výsledky minulého roku a s vývojem,
který firma očekává v letech příštích. Vzhledem k tomu,
že odborářské konference se zúčastnili jiní delegáti než
Programové konference Metrostavu o týden dříve, byl
o tento blok vystoupení velký zájem. V následné diskusi
zazněly otázky týkající se jak očekávaného vývoje plánu
práce, tak centralizace, zániku divize 7, vývoje celkového
počtu personálu i obnovy dělnického kádru.
Předseda ZO OS Pavel Meyer se v dalším bloku programu věnoval činnosti organizace v roce 2010. Seznámil
posluchače s proběhlými akcemi a konstatoval, že členská
základna ZO OS se vcelku stabilizovala. Kolektivní smlouva byla plněna a nebylo nutné řešit žádný kolektivní spor.
Podařilo se vyjednat vzorovou kolektivní smlouvu Skupiny Metrostav na rok 2011 i kolektivní smlouvu Metrostavu, přičemž náročnost jejich vyjednání spočívala zejména
v udržení úrovně dosažené v předchozích úspěšných
letech. Kromě jiného zmínil i změny v nájemní smlouvě
na rekreační střediska.
V dalších bodech programu delegáti odborové konference vyslechli a schválili zprávu o hospodaření i plán
činnosti a rozpočet na příští rok.
MISTR METROSTAVU
Karel Vorlíček, mistr II z D1 Jozef Stolár, mistr II z D1
Ing. Miroslav, Socha mistr III z D1 Libor Halas, mistr I z D1 Michal Bíšek, mistr II z D3 Jan Oršl, mistr III
z D3 Daniel Roháček, mistr III z D3 Michal Ort, mistr I z D3 Jozef Macko, mistr I z D4 Norbert Moravčík,
mistr II z D4 Karol Humeník, mistr I z D4 Josef Král,
mistr III z D5 Petr Dvořák, mistr II z D5 Petr Kleveta,
mistr III z D5 Ing. Richard Biedermann, mistr III z D6
Michal Mitáček, mistr III z D6 Petr Vybíral, mistr III
z D6 Jakub Žihla, mistr II z D6 Petr Nedvěd, mistr III
z D6 Ing. Lukáš Chloupek, mistr II z D6 Jan Mlátek,
mistr II z D6 Stanislav Sosna, mistr I z D7 Ing. Libor
Švec, mistr I z D7 Rostislav Brabec, mistr I z D8 Milan
Vašek, mistr I z D8 Kamil Adámek, mistr III z D9 Petr
Seidl, mistr III z D9 Miroslav Urban, mistr III z D11
1
DĚLNÍK METROSTAVU
Čeněk Brabec, tunelář z D1 Jiří Toman, tunelář z D1
Štefan Lavička, izolatér z D1
Petr Pexa, stavební
zámečník z D1 Pavel Blecha, provozní zámečník z D1
Antonín Matoušek, stavební dělník z D1 Zděněk Šísl,
strojník pracovních strojů z D3 Ivan Pekař, zedník z D3
Štefan Janič, tesař z D4 Ján Zelinka, betonář z D4
Patrik Dávid, stavební montážník z D4 Peter Sagula,
stavební montážník z D4 Andrej Jackanin, tesař z D4
Rudolf Mráz, strojník pracovních strojů z D5 Petr
Schön, strojník pracovních strojů – podzemí z D5 Hynek Havelka, tunelář – podzemí z D5 Jaroslav Rýva,
tunelář – podzemí z D5 Antonín Fiala, elektromontér
– podzemí z D5 Radoslav Teličák, tunelář – podzemí
z D5 Marek Bobček, provozní zámečník – podzemí z D5
Josef Počarovský, provozní zámečník – podzemí z D5
Jozef Gajdoš, tunelář – podzemí z D5 Martin Veselý,
tunelář – podzemí z D5 Miroslav Kratochvíl, tunelář –
podzemí z D5 Luboš Novotný, elektromontér – podzemí
z D5 Ladislav Mester, stavební montážník z D5 Jozef
Szekeresz, tesař – podzemí z D5 Bohumil Zelinger, elektromontér z D6 Pavel Landa, tesař z D6 Petr Tesařík,
tesař z D6 Jan Bouřil, stavební truhlář z D6 Richard
Gregor, tesař z D6 Václav Obrdlík, zedník z D6 Jan
Velebil, tesař z D6 Zdeněk Hrdlička, zedník z D6 Jiří
Hušek, tesař z D6 Martin Bačovin, provozní zámečník
z D7 Jindřich Čekal, montér ocelových konstrukcí z D7
Martin Jaroš, provozní zámečník z D7 Miroslav Klika,
provozní zámečník z D7 Miroslav Lejček, svářeč kovů
z D7 Miroslav Svatoš, řidič z D7 Karel Švějnoha, řidič
z D7 Martin Sziráczki, řidič z D7 Milan Nachtman,
řidič z D7 Miroslav Prokop, řidič z D7 Miroslav Horáček, řidič z D7 Jan Kratochvíl, provozní zámečník z D9
Jindřich Šťastný, zedník z D9 Milan Fojtek, zedník
z D9 Jiří Trousil, zedník z D9 Jiří Boucník, provozní
zámečník z D11
Roman Urválek, provozní zámečník
z D11 Milan Koukal, elektromontér z D11 Josef Rambousek, zedník z ÚVPz
2
4
3
5
Pražský primátor pokřtil osmisettunového Tondu s červenou řeznou hlavou
První moderní tunelovací stroj v České republice si 21. března prohlédli novináři a pozvaní hosté v čele s pražským
primátorem Doc. MUDr. Bohuslavem Svobodou, CSc. Z montážní komory a šachty na Vypichu se totiž už brzy zanoří
do předem vyražené, asi deset metrů hluboké zarážky, jejíž obvod těsně obepne štít o průměru cca šest metrů
(foto č. 1). Až bude stroj vidět příště – při průjezdu stanicí Petřiny – už rozhodně nebude tak čistý a loga na jeho
štítu setře ražba. První jarní den se ale štít skvěl novotou a třpytil kapkami sektu z láhve, kterou o něj roztříštil
primátor (foto č. 2). Pokřtil tak stroj jménem Tonda, které vymysleli malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní
nemocnice v Motole. Obvod jámy i montážní komoru při křtu zdobily zvětšeniny jejich nejlepších obrázků, na nichž
děti znázornily svou představu o tom, jak štíty – první Tonda a druhá Adéla – vypadají. „Chtěl bych jim ještě jednou
za vybrání hezkých jmen i za kresby poděkovat. Tondovi a jeho osádce potom přeji mnoho dobré zeminy a šťastné
ujetí 4050 metrů, které tento štít při ražbách čekají,“ řekl generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát a novinářům
přiblížil konkrétní údaje, které 800 tun těžký a více než sto metrů dlouhý stroj charakterizují (foto č. 3). Spolu
s primátorem si detailní prohlídku Tondovy červené řezné hlavy nenechala ujít ani starostka Prahy 6 Ing. Marie
Kousalíková a první náměstek primátora Ing. Karel Březina (foto č. 4 zprava). Ten je na pražské radnici mimo jiné
odpovědný i za oblast dopravy. Zprávy o postupu výstavby metra V. A, kterou ve sdružení za Metrostav řídí divize 8,
ho proto velmi zajímají. Generální ředitel naší společnosti i vedoucí projektu ražeb traťových tunelů pomocí TBM
Ing. David Cyroň z divize 5 (foto č. 5 zprava) mu o stavbě podali podrobné informace. Do druhé zarážky vedle Tondy
se za pár měsíců zanoří i bělohlavá Adéla, kterou můžete vidět na titulu a ve fotosloupku na str. 2.
Výročí kolébky Metrostavu II.
S Vodními stavbami, o jejichž historii jsme psali v předchozím čísle
novin Metrostavu, jsou spojena i další letošní jubilea. V roce 2011
uplyne 60 let od zahájení stavby vodního díla Lipno s podzemní hydrocentrálou severského typu. Před 50 lety byla po dvouletém zkušebním
provozu 15. února 1961 předána investorovi. Před čtyřiceti lety, přesně
1. ledna 1971, potom vznikl i samostatný Metrostav.
Výstavba VD Lipno, nejvýznamnější vodohospodářské a podzemní
stavby padesátých let, přinesla do našeho stavebnictví revitalizaci tunelářské profese. Po vyražení železničních tunelů zejména pod slovenskými
masivy se totiž ve 20. století žádné další nestavěly a tunelařina začala skomírat. Na Lipně se její sláva vrátila – k havířům z dolů se tu připojily tisíce
brigádníků, vypomáhaly i razičské party ze Slovenska. Udává se, že za 10
let výstavby se na jihu Čech vystřídalo 27 000 pracovníků!
Připomeňme, že podzemní část vodního díla se sestávala ze dvou vtokových tunelů, dvou 169 m hlubokých tlačných šachet o výrubním průměru
6 m, komory kulových uzávěrů, kaverny hydrocentrály o úctyhodných roz-
Nejlepší kalendář
Letošní nástěnný kalendář Metrostavu měl nejlepší
design ze všech děl, která byla přihlášena do soutěže
Kalendář roku 2011. Zatím proběhla jedenáctkrát a naše společnost v ní uspěla už poosmé.
Metrostav v lednu vstoupil do čtyřicátého roku existence. Dvanáct letošních měsíců proto v jeho kalendáři
doprovázejí soubory unikátních historických fotografií ze
dvanácti stanic pražského metra, které budoval. Koncept
a grafiku kalendáře navrhl Tomáš Machek s kolegy ze
studia Side2, který je také autorem layoutu našich novin.
Design kalendáře odborníky zaujal natolik, že dílu přiřkli
druhou cenu. První nebyla udělena.
Soutěž Kalendář roku při veletrhu Reklama, Polygraf
vyhlašují časopis Typografia a firma M.I.P. Group už od
roku 2001. Metrostav v ní zabodoval poprvé už ve 3. ročníku, kdy jeho kalendář s graficky pojatými číslicemi
zvítězil v typografické kategorii a získal i hlavní cenu.
Z dalších dosavadních úspěchů našich kalendářů stojí
za zmínku ten na rok 2006, kdy porotu zaujaly nezvykle
dlouhé stránky s fotografiemi rukou pracovníků Metrostavu a zvláštní obal, v němž se kalendář přepravoval.
O rok později – ve fotografické kategorii – zvítězil
i náš kalendář se snímky Karla Cudlína, jejichž zvětšené
originály můžete spolu s jinými dodnes vidět na stěnách
centrály společnosti v Koželužské ulici. V roce 2009 jsme
získali cenu za design a vloni za propagační účin a hlavní
ideu – technicky popsané fotografie výtvorů různých
u nás žijících živočichů opravdu přitahovaly pozornost.
Ze spojení Metrostavu a Side2 vyrostla už řada designově čistých a zajímavých děl, mezi kterými kalendáře zaujímají přední místo. Už dnes jsme zvědaví na ten příští.
měrech 22,5 x 73 x 38 m se dvěma vyrovnávacími komorami, odpadního
tunelu o délce 3,6 km a šikmého přístupového tunelu pro výtahy.
Před 40 lety, 1. ledna 1971, se Vodní stavby staly oborovým podnikem –
tzv. výrobní hospodářskou jednotkou (VHJ). Z jejich podstaty byl vyčleněn
přidružený národní podnik Metrostav, jehož jádrem se staly závod 02 Želivka s bohatými zkušenostmi z výstavby velkých vodních děl (Slapy, Orlík,
Nechranice, Želivka) a závod 04 Praha – Metro. Ten měl za sebou dlouhá
léta úspěšné výstavby v Praze a prvních pět let zkušeností se stavbou
její podzemní dráhy. Dále byl do Metrostavu převeden útvar generálního
dodavatelství metra (GDM) a výrobní útvary závodu 05, které už také
na pražském metru historicky pracovaly.
Nový národní podnik zdědil 1820 zaměstnanců, pracujících na metru
a dalších delimitovaných rozestavěných stavbách, které bylo nutné co nejrychleji dokončit. Jednalo se zejména o vodní dílo Želivka, jehož hráz se
podařilo v roce 1971 v předstihu dosypat až na plnou výšku (foto).
In g. K ar el M a t z ner, b ý v al ý pr ac o v ní k Vo dníc h s t a v eb
i Metrostavu, čestný člen České tunelářské asociace
Dokončení historie v příštím čísle našich novin
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8 – Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 6/2011 vyšlo 8. 4. 2011 (7/2011 vyjde 28. 4. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7 – Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736