Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 3
I když to tak podle titulku nevypadá, tým Ing. Jana
Šlajse z divize 1 pracuje odletho února najedi
zakázce – nastavbě Galerie Šantovka, kterou navrhli
architekti ze stoznámého studia Benoy (vizualizace).
Vjejím rámci by měl vybudovat vbývalém areálu firmy
MILO v Olomouci nákupní sedisko stéměř 200 ob-
chodními jednotkami a1000 parkovacích míst. Rozloží
se naostrově ohraničeném rameny Mlýnského potoka,
proto budou součástí stavby idva silniční mosty, čtyři
vky pro pěší aprotipovodňové úpravy bývalých mlýn-
ských náhonů, jež ústí dořeky Moravy.
„Ukončili jsme už kácení dřevin ipasportizaci sousedí-
ch objektů akomunikací, zali zajišťovat stavební jámu
azahájili výkopové pce,“ popisuje dílo Ing.Šlajs. Jeho
tým pracuje voblasti, kde poprvní stové válce vyrostla
továrna navýrobu mýdla MILO. Její areál však vposlední
době značně zchátral ainvestoři zfirmy SMCDevelop-
ment se jej rozhodli nahradit celou novou městskou částí.
Podle návrhulondýnského studia Benoy aprojektu česko-
budějovického ATELIERU 8000 tak nedaleko historického
centra Olomouce postupně vyrostou obytné domy aad-
ministrativ budovy, zasazené vzeleni kolem stávajícího
biokoridoru Mlýnského potoka.
První etapou projektu je právě výstavba multifunkč-
ho centra nazvaného podle přilehlé ulice Galerie Šan-
tovka. Je prostorově rozvržena dobloků, jež proporč
nažou naokolní zástavbu. Vedvou podzemních pod-
lažích budou obsahovat parkoviště asupermarket. Vpří-
zemí se otevřou dvě vstupní haly azté severní vyjdou
dvě nákupní paže, které prosvětlí světlíky. Restaurace
aobchody vprvních dvou nadzemních podlažích doplní
prodejní jednotky ve2. NP agastronomické azábavní pro-
story ve3. NP, kde bude iprostor pro výstavbu multikina
s8promítacími sály abowlingového centra s18 dráhami.
Vnejvyšší části objektu vyroste provozní zázemí, naí-
klad strojovna chlazení. Většinu sech pokryje zeleň.
Galerii obklopí revitalizované břehy Mlýnského poto-
ka, které překonají dva nové silniční mosty ačti lávky
pro pěší. Protože celý ostrov lí vzáplavovém území řeky
Moravy, budou součástí zakázky iúpravy potních koryt
abřehů. Protipovodňová opatření naochranu celého úze-
mí jsou součástí městských investic.
Nová nákupní galerie, jejíž výstavba by měla skon-
čit napodzim roku 2013, by měla organicky zapadnout
dosvého okolí. Vytví centrum, kolem kterého v budouc-
nosti vyroste moderní obytná čtvrť Olomouce.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Obchody, mosty aprotipovodňová opatření
Vhistoricm centru Kutné Hory se vloni vzáří počty-
řech letech ot zabydlel tým Ing. Michala Kaisera.
Nazal tak nasvou předchozí pci, během níž výraz-
ně přispěl k přeměně bývalé Jezuitské koleje naGa-
lerii Sedeského kraje. Teď v těsném sousedství
chmu svaté Barbory (foto) upravuje zpustlé zahrady.
Ikdyž by se mohlo zdát, že potéměř osmi měsících
odzátku prací by měla být zazka zvětší části dokon-
čena, opak je pravdou. Navině však tentokrát nejsou ani
nepříznivé podmínky během zimy aani možné komplikace
i realizaci. Důvodem, proč zatím tým Ing.Kaisera mohl
provést jen část zemních prací na bastionu, dokončit
zlomky kanalizačních avodovodních přípojek asoustav-
ji pracovat jen narekonstrukci jízdárny, jsou rozsáhlé
archeologické průzkumy, které stavební pce vpřilehlém
okolí Jezuitské koleje doprovázejí. „Náklady na dosud
provedený pzkum se téměř rovnají nákladům fakturo-
vaným zaprovedené práce Metrostavu,“ říká Ing.Kaiser
adodává: „Sarcheology máme dobré vztahy zpředchozí
etapy rekonstrukce samotné Jezuitské koleje, nekali
jsme však, že rozsah jejich vykopávek bude teď tak obh-
lý análezy tak významné.“ Průzkumy zatím vzahradách
odhalily pracoviště související sžbou stříbra ve13. až
14. století. Archeologové objevili naíklad jámy – zřejmě
pokusné šachty – a žlab pro přívod vody izné sklepy
obytných domů. Nejzajímavější – avČesku zcela unikátní
– byl potom nález keramických dílů velké pruřské pece
ze16. století, který dokazuje, že se majitel přilehlého do-
mu také zabýval zpracováním stříbra.
I es výrazné omezení prací způsobené archeolo-
gickým průzkumem stavbaři přece jen nezahálejí. Mohli
už totiž zahájit pce naopěrných zdech bastionu, jehož
horní část by měla sloužit jako vyhlídková terasa. Odvy-
ití jeho suterénu jako lapidária ahorní části jako kavárny
investor vprůběhu rekonstrukce ustoupil.
Park by se měl zcela změnit doletošního října – u-
valé jízdárny vznikne venkovní divadelní scéna aucesty
vedoucí od Jezuitské koleje doměstského parku i pra-
meniště svodními kaskádami. „Tvarově itechnologicky
to bude poměrně slitá konstrukce z vodostavebního
betonu,“ upřesňuje Ing.Kaiser. Vparku vyrostou také zají-
mavé mřížové konstrukce, tzv. treláže, které poslouží jako
podpora popínavých rostlin nebo dřevin anávštěvníkům
umožní posezení svýhledem doparku. Tým Ing.Kaisera
by měl opravit aupravit ibývalou budovu jízdárny tak, aby
mohla sloužit kparkování 22 osobních vozidel.
Ačkoli termínově je dokoení této zajímavé zazky
vzhledem karcheologickým průzkumům už hodně napja-
té, dá se předpokdat, že bude dokončena včas – díky
zkenostem i vysokému pracovnímu nasazení týmu
Ing.Kaisera astavbařů zdivize 6, kteří budou provádět
betonářské pce. Výsledek projektu bude tentokrát zají-
mavý nejen pro návštěvníky Kutné Hory, ale ipro archeo-
logy, kteří zde doposud získali obrovské množství nálezů
(přes 500 beden a množství přírodovědných vzorků),
jejichž zpracování si vyžádá několik let.
Martina Vampulová, foto Josef Pan
Jezuitským zahradám vládnou archeologové
Čelákovice mají vlastní vodní elektrárnu
Napravém břehu Labe ujezu azdymadla Čelákovice
roste odříjna 2010 nová malá vodní elektrárna. Reali-
začnímu týmu divize 6 dnes zjejí stavby zbývá dokoit
už jen drobné terénní úpravy ailehlou komunikaci.
íjezová průtočná MVE Čelákovice má vestrojov
umístěna dvě soustrojí s horizontálními turbínami Se-
miKaplan Hydrohrom typu SSK 2200 ocelkovém maxi-
lním ptoku 38 m³/s amaximálním výkonu 712 kW
(foto). Nové vodní dílo, jež vzniklo vespolupci sfirmou
Zakládání staveb, by mělo být vprovozu až 345 dnů vroce
abude energií zásobovat obec Káraný ačást Čelákovic.
Zpohledu stavařů, které vedl tým Ing.Lube Joná-
še z divize 6, se jednalo o poměrně náročnou zazku.
Základová spára strojovny se totiž naczí 8,5 m pod hla-
dinou řeky Labe, aveškeré práce proto musely probíhat
vochranné jímce. Železobetonové konstrukce byly navíc
poměrně členité ajejich budování bylo nutné plivě ko-
ordinovat smontáží technologie.
Kromě vlastní strojovny projekt zahrnoval i úpravu
dna řeky vpodjezí anadjezí, nátokovou avýtokovou část
elektrárny anový štěrbinový rybí přechod. Ten nahradil
vodní komůrkový, jenž byl vetřicátých letech minulého
století postaven mezi levým jezovým piřem aplavební
komorou azadnešních průtoků už nebyl funkční.
„Stavbu nám drobně komplikoval zvýšený průsak
vody dostavební jímky, který výrazně navýšil plánované
klady na odčervání,“ konstatoval Ing.Tomáš Ambros,
jenž vedení projektového týmu převzal letos vlednu, kd
se Ing.Jonáš stal obchodním náměstkem divize6.
Vzhledem ktomu, že práce probíhaly vtěsné blízkosti
pravého čelákovického jezového pilíře, museli se stavbaři
postarat, aby jej nepkodily vibrace třeba při zatloukání
ocelových štových stěn. „Bylo nutné dbát inato, aby
jez neohrozilo rozpíná stavební jímky při zajišťování její
stability nebo objemové změny při betonážích přilehlých
konstrukcí,“ dodává Ing. Ambros. Zakázku se sdružení
podařilo zvdnout díky zkenostem obou firem spřed-
chozími stavbami malých vodních elektráren. Výrazně
jim k tomu pomohli i betonáři zdivize 6 Metrostavu, kteří
rychle vztyčili všechny železobetonové konstrukce.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Potlesk pro raziče uJordánského vodopádu
Aby se mohl bezpečně vypouštět táborský rybník Jor-
n, začali nakonci února raziči zestřediska podze
divize 1 budovat jeho 208 m dlouhou spodní výpusť.
Práce vtěsném sousedství 18 m vysokého kataraktu,
jímž voda z bezpečnostního přelivu rybka přepa
doTismenicho potoka, prozí živý zájem místních
obyvatel. Čelba se jim už ale ztratila zdohledu – raziči
totiž pronikli více než 50 m doskalho masivu, jehož
úbočí u s poprvé upravili tlakovým rozpojováním
horniny pomocí expanzních nábojek GBT.
Souž na obnovu rybníka Jordán, který byl vybu-
dován v roce, kdy Krtof Kolumbus objevil Ameriku,
vyhlo sdrení společností Metrostav, DAICH a Z-
NOVEC. Tým divize 1 včele sJiřím Novákem tu pracuje
jako subdodavatel pro divizi 6, která stavbu zani firmu
řídí. Jejím vedoucím projektu je Ing.Petr Šimák.
„Spodní výpusť vyjde znejhlubšího místa Jordánu,“
popisuje Jiří Novák. „Její ,špunt‘ však na rozl od koupe-
lové vany nebude udna, ale až nabřehu v20 m hlubokém
objektu uzávěrů. Ten podzemní výpusť rozdělí naasi 40 m
dlouhou tlakovou přívodní štolu, která bude zavodněná,
aměř 150m úsek beztlakové odpadní štoly, jež povede
obloukem kolem sypané hráze avyústí upaty turisty vy-
hledávaného Jordánského vodopádu.
Deště atání sněhu neumožnily rybník odpustit tak, aby
divize 1 mohla začít hloubit šachtu pro uzávěry. Také část
tlakové štoly se musí budovat votevřeném výkopu nadně
Jornu, proto raziči svou práci zahájili u ústí výpusti
pod vodopádem. Azali novinkou – jako první vEvropě
otevřeli úbočí uporlu pomocí beztrhavinového expanz-
ho rozpojování zvaného Green Break Technology (GBT).
Pracuje naprincipu tlakového působení plynů znábojek
nastěny vrtů, provedených doskalního masivu, afunguje
obdobně jako airbagy vevozidlech. „Využili jsme přitom
zkenosti Vladimíra Pravdy, vedoucího trhacích prací
Metrostavu, který absolvoval školení v zahraničí a tuto
novou technologii knám přivezl,“ vysvětluje Jiří Novák.
„Spolupracujeme sním ipři klasických odstřelech, který-
mi štolu při nepřetržité práci denně prodlužujeme až otři
metry. Dorazit bychom ji chli v první polovině ktna.“
Štolu s podkovovitým profilem a výrubem 4,85
razí divize 1 bez dělení čelby, klasicky s kolejovou dopra-
vou (foto č.2). Primárně ji vyztuje podle zastiženého
geologického prosedí – ze začátku v pevné sle stačil
jen stříkaný beton, dnes však už používá ocelové sí
apříhradovou výztuž (foto č. 1) od sediska divize 5, ve-
deného Františkem Peleškou. Vúseku, kde rba zastihne
pukliny se sedimenty či jiné poruchy, přijde nařadu i běž-
ná důlní výztuž. Sekundární ostění vytvoří vtlakové štole
obetonovaná ocelová roura, vnetlakové železobeton.
Možná iproto, že stavba nikoho nerí – vodopád je
totiž hlučnější než my –, chodí ji hlavně okendech sle-
dovat celé rodiny. Jsme pro ně zajímavá atrakce, nedávno
m diváci poodstřelu dokonce zatleskali a to se nám
ještě nikdy nestalo. Věřím proto, že spokojenost obyvatel
sMetrostavem bude v Táboře trvalá,“ uzavřel Jiří Novák.
1 2
Společnost Benoy zalil před 65 lety stejnojmen
britský architekt. Dnes působí po celém stě
a odborci ji vyhlásili Designérem roku 2010.
Zaměřuje se na návrhy rozsáhlých celků i revitalizace
brownfieldů. Je autorem největšího skandinávského
kupního centra Mall of Scandinavia ve Stockholmu
apřipravuje bratislavský komplex Twin City. Na
Šantovku vyhla výrové řízení, navrhla její
architektonický vzhled a uspořádání staveb 1. etapy.
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2012, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (322 ms)

Rendering Strana 4 (103842): (0/1) (316 ms)

Rendering Strana 3 (103840): (0/1) (358 ms)

Rendering Strana 2 (103838): (0/1) (357 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3064/vth120460-1.jpg

 i3064/vth120462-1.jpg

 i3064/bg103840.svg

 i3064/vth120464-1.jpg

 i3064/vth120458-1.jpg