strana 2

Přehledný obchod

P t á me se

Firma METROS se především zabývá přímými dodávkami materiálů na stavby. V Horních Počernicích však

provozuje také sklad stavebnin a pneuservis.

„K prodeji nabízíme především rychloobrátkový sortiment, jako jsou různé cihelné bloky, suché maltové směsi,

cementy, některé druhy nářadí (foto č. 1), drogistické zboží a osobní ochranné pracovní pomůcky, takzvané OOPP,“

říká zástupce vedoucího skladu Jiří Birnbaum, kterého

zachytil snímek číslo 2. S ohledem na polohu prodejny

mimo hlavní komunikaci je však i pro ni nejdůležitější

prezentace na internetu a firemní e-shop.

Ing. Petra Nicka,

ředitele společnosti METROS

Ing. Nicek nastoupil do Metrostavu v roce 2000 a za tři

roky se stal jednatelem a ředitelem jeho dceřiné společnosti, která se zabývá obchodováním se stavebními

a hutními materiály.

1

1

2

3

Stavba MVE Litoměřice se chýlí ke konci

Stavba největší nízkospádové malé vodní elektrárny

v ČR, která ještě letos začne pracovat na pravém břehu

Labe u jezu České Kopisty nedaleko Litoměřic, pomalu končí (foto č. 1). Tým divize 6, vedený Ing. Jiřím

Škrancem, dělá všechno pro to, aby připravenost pro

montáž technologií dokončil do 30. dubna. Stane se tak

necelých 28 měsíců od okamžiku, kdy stavba začala.

„Kvůli nedořešené příjezdové komunikaci jsme se na

staveniště vylodili,“ vzpomíná vedoucí projektu za Metrostav Ing. Škranc. „Stavbu potom výrazně ovlivnila

tlaková artéská voda, kterou geologický průzkum nezachytil a zjistili jsme ji až při hloubení podzemních stěn.

Po odborných jednáních jsme její účinky eliminovali proinjektováním asi 10m vrstvy zeminy pod základovou spárou

a navrtáním asi 20 odlehčovacích studní. Tyto zásahy pak

zabránily hrozícímu prolomení dna stavební jámy.“

Injektážní práce provedli s výborným výsledkem pracovníci Zakládání staveb. Jámu potom naše divize 4 bezpečně vytěžila a vloni na jaře na stavbu nastoupili betonáři

z divize 6 vedení Petrem Hanzlíkem. Dostali nesnadný

úkol – zkrátit dobu prací ze 14 měsíců na dvanáct, aby

investor mohl od května 2012 zahájit montáž technologií.

Přes značnou složitost podzemních konstrukcí (foto

č. 2) i letošní silné mrazy se tento cíl s největší pravděpodobností podaří splnit, a to zejména díky nepřetržité práci

a obětavosti dělníků a techniků zhotovitele i objednatele.

Dílčí stavební připravenosti pro montáže technologií hrazení a jeřábu jsou už totiž splněné a spolupráce s objednatelem i jeho dodavateli funguje velmi dobře.

Stavbu však stále komplikuje pohyb pravého jezového

pilíře. Dosahuje pro stavaře sice zdánlivě zanedbatelných

4–8 milimetrů, ale v zimě se již blížil hraniční hodnotě

deseti milimetrů, kdy by mohly nastat problémy s funkcí

a ovládáním jezového pole. Tyto pohyby jsou dost zá-

hadné a nepodařilo se zatím určit jejich přesnou příčinu.

Znemožňují však probourání betonové plomby, o niž se

pilíř opírá a skrz kterou musí vést rybí přechod štěrbinového typu, jenž jako první svého druhu u nás umožní

kolem elektrárny migraci lososovitých i kaprovitých ryb.

Po dohodě s Povodím Labe stavaři v současné době injektují zeminu v okolí paty pilíře, aby se zpevnila a udržela

jej ve správné poloze. „Doufáme, že se pohyby zastaví

a v květnu budeme moci plombu probourat a přechod

dodělat. Nic pak nebude bránit tomu, abychom letos v létě

stavební práce v elektrárně i na rybím přechodu uzavřeli

a hotové dílo předali objednateli,“ věří Ing. Škranc.

2

Subterra začne stavět dálniční tunel v Srbsku

4

Kolekce pracovních oděvů, které METROS nabízí už

od začátku svého působení, prošla již několikrát modernizací. Ve vzorkovně si z ní každý může vybrat model, který

odpovídá vizuálnímu stylu Metrostavu i Subterry (foto

č. 3). Závěsná zařízení pro vazače (foto č. 4) patří mezi

novinky, které nedávno nabídku firmy METROS obohatily.

Pneuservis METROS (foto č. 5) potom dodává pneumatiky, ráfky, řetězy a většinu značek litých kol na stavební stroje i osobní a nákladní automobily a k nim zajišťuje

i potřebné služby. Pracovníci Metrostavu i společnosti

Subterra si u něj přezouvání svých vozů mohou objednávat i prostřednictvím intranetu na http://skupina/metros.

5

Společnosti Subterra se v zahraničí daří. Po současných stavbách na Slovensku a v Maďarsku by měla

ještě na jaře začít pracovat také v Srbsku, kde vyhrála

tendr na výstavbu dálničního tunelu Bancarevo na srbsko-bulharské hranici. Po chorvatských tunelech Plasina a Tuhobić tak naši kolegové už brzy vybudují třetí

velké podzemní dílo na území bývalé Jugoslávie.

Smlouvu na provedení dvou asi 750 metrů dlouhých

tubusů dálničního tunelu Bancarevo na srbsko-bulharské

hranici podepsali zástupci firmy Subterra se srbskou státní organizací Koridory Srbia letos v lednu. Subterra totiž

zvítězila v jedné ze tří etap výběrového řízení na dostavbu

83km úseku východního Koridoru 10 v úseku Niš–Dimitrovgrad (mapa). Náročný tendr byl vypsán v souladu

s postupy mezinárodní soutěže (International Competitive

Bidding), protože výstavbu dálnice spojující Sofii a Bělehrad financuje Evropská investiční banka.

Tunel Bancarevo vytvoří dva samostatné dvoupruhové tubusy o délce asi 750 metrů, z nichž asi 600 metrů

bude ražených. Vzhledem k délce tunelu a kvalitnímu

pískovci, kterým trasa povede, bude ražba prováděna

Novou rakouskou tunelovací metodou a převážně trhacími

pracemi za pomoci technologie řízeného vrtání. „Hrubý

výrub tunelu je 80 m², což nám v příznivých geologických

podmínkách dovolí provádět ražbu na plný profil bez dalšího členění. Podle geologického průzkumu bychom takto

mohli vyrazit až 60 % trasy. Podle třídy zastižené horniny

předpokládáme denní postupy od 2 do 7,5 metru,“ říká

vedoucí projektu Jakub Němeček z divize 1.

Z firmy Subterra se budou na stavbě tunelu Bancarevo

střídat čtyři osádky pro obsluhu strojů a řízení projektu,

které doplní místní tuneláři a stavbaři s licencemi, jež jsou

nutné k provádění podzemních stavebních prací v jejich

domovině. „Definitivní ostění delší hloubené části obou

tunelových trub bychom chtěli dokončit zhruba ve chvíli, kdy bude uzavřena ražba prvního tubusu. Souběžně

s prováděním jejího definitivního ostění začneme razit

druhou troubu a provedeme sekundární obezdívku kratší

hloubené části. Pak zahájíme betonáže druhé trouby, která

by měla být doražena ve chvíli, až dokončíme sekundární

obezdívku druhého hloubeného úseku,“ popisuje postup

prací vedoucí projektu. Předpokládaná doba výstavby

tunelu Bancarevo, respektive celého třiadvacetikilometrového úseku Koridoru 10, je 720 dní od předání staveniště.

To by se mělo uskutečnit v nejbližší době.

Zdroj: Subterra

METROS má na stavby Skupiny Metrostav dodávat

běžný materiál za co nejnižší ceny. Jak se mu to daří?

Stále lépe, protože se lepší spolupráce s divizemi. V porovnání s rokem 2003, kdy jsem do firmy nastoupil, se

její obrat zdvojnásobil a podíl externích odběratelů stoupl

téměř čtyřikrát. Dnes představuje asi 45 % z našich obchodů, což svědčí o i tom, že jsme konkurenceschopní.

V roce 2011 METROS dosáhl třetího nejvyššího obratu

ve Skupině Metrostav. Můžete tento údaj upřesnit?

Vloni jsme měli obrat ve výši přes 850 milionů korun,

objem externího obchodu přitom meziročně vzrostl asi

o 60 %. Dosáhli jsme toho díky dobré práci všech našich

zaměstnanců, kterým bych za to chtěl poděkovat. Pokud

pomineme hobbymarkety typu Hornbach, patříme mezi

deset největších prodejců stavebnin u nás.

Své služby neustále vylepšujete. Co nabízíte nového?

Chceme, aby byl METROS ve Skupině Metrostav vnímán

jako kvalitní servisní firma. S minimálními náklady totiž

umíme kumulovat množství objednávaného materiálu

a snížit jeho pořizovací cenu. Potřebujeme divize přesvědčit, že spolupráce s námi se jim vyplatí, a proto nově

testujeme systém společných výběrových řízení na nákup

strategických komodit, hutních a zdicích materiálů, které

dále prodáváme s nulovou marží. Na intranetu sdílíme všechny informace z otevřených výběrových řízení.

Oprávnění pracovníci je mohou doplňovat, kontrolovat

a vybrat si dodavatele, jehož výrobek přivezeme na stavbu bez navýšení ceny. Na tomto systému si ověřujeme,

jak bychom mohli v budoucnu fungovat. Musíme ale

ještě dořešit financování firmy – nemůžeme totiž dodávat

veškerý sortiment dovnitř Skupiny bez marže – a jenom

z té, kterou účtujeme externím odběratelům, nevyžijeme.

Stavby prováděné v rámci Skupiny však mohou s naším

systémem zjednodušit i zlevnit nákupy a ušetřit čas. A to

se vyplatí. Po pololetí 2012 nový systém vyhodnotíme,

a pokud se osvědčí, budeme se snažit o jeho rozšíření.

Čím dalším mohou služby firmy METROS ušetřit čas?

Na našich intranetových stránkách jsme nově zpřístupnili

testovací verzi statistického programu s vývoji cen konkrétních materiálů. Přípraváři a vedoucí projektů z nich

vyčtou třeba to, kolik jsme jich nakoupili a jaká byla jejich

průměrná i nejnižší dosažená cena. Podle toho potom

mohou posoudit, v jakých mantinelech se cena jimi požadovaného zboží může pohybovat a zda se jim vyplatí vypisovat další kolo výběrového řízení na jejich dodavatele.

Na stránkách www.mstavebniny.cz provozujete internetový obchod. Co v něm chystáte za novinky?

Dosavadní nabídku stavebnin, nářadí, OOPP a drogerie

rozšiřujeme, naposledy o pitný režim a kancelářské potřeby. Bez zvýšených nároků na skladovací prostory připravujeme pestrou nabídku zboží na objednávku, protože

nás řada partnerů zásobuje několikrát týdně. Výhledově

bychom chtěli zpřístupnit nadstavbu e-shopu, která by

objednávky automaticky propojovala se systémem OneWorld, aby se administrativa nákupu ještě více zjednodušila. E-shop by se mohl rozšířit i o systém poptávek

s předdefinovanými možnostmi požadavků. Poptávky

totiž často dostáváme neúplné a tento systém by celý proces zjednodušil a zpřehlednil jak pro nás, tak pro stavby.

Hospodářské výsledky společnosti METROS se stále

zlepšují. Jste s nimi spokojen?

Jsem spokojen především s fungováním firmy a s lidmi,

které mám okolo sebe – náš úspěch je totiž dílem kolektivu. Všechno se ale dá vylepšit. Prognózy budoucího

vývoje stavebnictví v ČR nejsou dobré, a i proto musíme

stále snižovat náklady, zvyšovat efektivnost práce, hledat

další seriózní odběratele na externím trhu a ještě více se

zaměřit na subdodavatele společností Skupiny Metrostav.

METROS ve své vizi uvádí, že bude jejím členům poskytovat kvalitní služby. A to je i můj cíl.