Čelákovice mají vlastní
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
malou
vodní elektrárnu
3. dubna 2012 / 6 / XXIV
více na str. 3
Ptáme se: Ing. Petra Nicka, ředitele
společnosti METROS str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Stabilní úroveň výkonů
Stavba malé vodní elektrárny
Litoměřice se chýlí ke konci str. 2
Jezuitským zahradám stále vládnou
archeologové str. 3
Potlesk pro raziče z divize 1
u Jordánského vodopádu str. 3
kRáTcE / akTuáLNĚ
Nejobdivovanější stavební firma
Sdružení CZECH TOP 100 vyhlásilo 14. ročník žebříčku
100 obdivovaných firem ČR. O jeho pořadí rozhodli
manažeři významných společností, finanční analytici,
zástupci odborových svazů, sdružení a profesních asociací
i další nezávislí odborníci. Metrostav se podle jejich
posouzení stal opakovaně nejobdivovanější firmou v oboru,
když předstihl společnosti PSJ, STRABAG a Skanska.
Zvolen má Mólo
Metrostav SK úspěšně
dokončil obchodní centrum
Mólo ve Zvolenu. Část
jeho základů vybudoval už
při zakládání sousedního
supermarketu Tesco,
který předal investorovi
koncem roku 2011. Více než 1100 m² zastavěné plochy
jednopodlažní novostavby se dnes skládá z deseti
samostatných bloků s přímým vstupem do provozů
obchodů a služeb a náleží k nim navíc 24 parkovacích míst.
Obdrželi jsme cenu za nejlepší design
Mezi téměř devadesáti díly, která byla přihlášena
do 12. ročníku prestižní soutěže Kalendář roku, byl stejně
jako vloni designově nejlepší kalendář Metrostavu. První
cenu v kategorii design mu udělila odborná porota, složená
ze zástupců odborných škol a předních expertů z oblasti
polygrafie, typografie, fotografie a papírenského průmyslu.
Stejně jako v předchozích letech navrhl koncept i grafiku
našeho kalendáře Tomáš Machek s kolegy ze studia Side2.
Dortiáda s Kometou
Oblastní zastoupení divize 1
pro Jihomoravský region
se 24. března zúčastnilo
Dortiády s Kometou. Jako
partner brněnských hokejistů
přihlásilo do soutěže
o nejkrásnější dort dílo
rodinné cukrárny Rozprým (foto). Zábavného odpoledne
v KAJOT Aréně se zúčastnilo na 300 dětí z dětských
domovů a ústavů. Výtěžek z registračních poplatků od
účastníků soutěže putoval Nadačnímu fondu Femina. Další
fotografie můžete vidět na stránkách http://hc-kometa.cz.
I přes pokračující recesi ve stavebnictví se Metrostavu daří udržovat stabilní výkony a v roce 2011 splnil plánované
parametry. Po potěšitelném úvodu, kterým generální ředitel firmy Ing. Pavel Pilát (titulní foto) letošní Programovou
konferenci Metrostavu zahájil, pokračoval hlubší analýzou
uplynulého období a výkladem strategických plánů do blízké i vzdálenější budoucnosti. Stejným námětům se následně věnovali i ředitelé výrobních divizí (foto č. 2 ředitel divize 1 Ing. Jaroslav Heran). Specialisté z centrály potom asi
270 pozorným posluchačům z řad manažerů společnosti
(foto č. 1) přiblížili aktuální otázky týkající se jejího řízení.
Na závěr konference všichni přítomní ocenili potleskem
nejlepší zaměstnance Metrostavu roku 2011.
administrativní a časovou zátěž projektových týmů. U obchodu bude mít stále větší význam vývoz stavebních prací
s preferencí vnitropodnikových nosných technologií, posílení pozic v regionech, vstup do segmentu oprav a údržby silnic a příprava na účast v tendru na rozšíření jaderné
elektrárny Temelín. Ing. Pilát ve svém proslovu uvedl
i několik konkrétních staveb, které jsou z různých důvodů
dobrým příkladem, hodným následování: „Skvělou práci
v obtížných podmínkách a s dobrým ekonomickým výsledkem odvádí ve Finsku tým Ing. Václava Pavlovského.
Kolektiv vedený Ing. Davidem Cyroněm zase velmi rychle
zvládl ražby pomocí moderních tunelovacích strojů TBM.
Také je potěšitelné vidět, jak stavba Trojského mostu, kte-
10 000 návštěvníků
Nemine den, aby se v tisku neobjevila zmínka o tunelech Blanka. O tom, že zajímají nejen novináře, svědčí
návštěvnost jejich informačního centra. Na Letné je
otevřené už šestý rok každou středu od 14 do 18 hodin
a od roku 2008 do něj zavítalo více než 10 tisíc hostů.
Jubilejním příchozím byla 19. března Ing. Blanka Brožová z Fakulty dopravní ČVUT v Praze (foto). Navštěvuje druhý ročník doktorského studia a specializuje se
na městskou hromadnou dopravu. Její organizaci a řízení
přibližuje i budoucím kolegům, posluchačům bakalářského programu Technika a technologie v dopravě a spojích,
při cvičeních nazvaných Organizace a řízení MHD. Víc
informací naleznete na stránkách www.tunelblanka.cz.
1
Programovou konferenci čili TEK 2012 hostilo 22. března kongresové centrum hotelu Olympik. Navázala na Strategickou konferenci Skupiny Metrostav a jejího zahájení se
ujal Ing. Pilát, generální ředitel Metrostavu: „Je zapotřebí
poděkovat všem, kdo se zasloužili o přeplnění loňského
plánu,“ okomentoval hospodářské výsledky firmy, které
vloni přesáhly 21,5 miliardy korun. Z řady staveb, jež se
divizím podařilo úspěšně dokončit, vyzdvihl projekt na
stavbu podzemních zásobníků v Loukově, které od návrhu
až po realizaci vznikly podle Žluté knihy podmínek FIDIC.
Aby si Metrostav udržel své dobré postavení i v budoucnosti, je v letech 2012–2015 nutné, aby stále zlepšoval schopnosti v oblasti stavební výroby, rozvíjel zahraniční podnikání, posiloval pozice na domácím stavebním
trhu, zvyšoval firemní výkonnost i flexibilitu a rozvíjel
lidské zdroje. V oblasti výroby je přitom podstatné zlepšit
řízení zakázek s důrazem na kvalitu produkce a snížit
2
rou řídí Bc. Alexandr Tvrz, probíhá s podstatným využitím
vlastních kapacit naší firmy a Skupiny Metrostav.“
Na závěr projevu generální ředitel zmínil i některá
konkrétnější opatření, která by Metrostavu měla pomoci
k udržení pozice na stavebním trhu. Aby se zlepšila kvalita
práce, je nutné obrátit větší pozornost na výběry subdodavatelů. Organizační schémata potřebujeme upravit tak,
aby vyhovovala i menším projektům. Stále musíme snižovat režijní náklady a dbát na rozvoj personálu, protože
kvalitní lidé jsou to nejcennější, co Metrostav má. „První
místo mezi stavebními firmami v žebříčku 100 obdivovaných firem znamená nepřímé ocenění práce vás všech. Je
patrné, že patříme k tvůrcům trhu, a o to víc musíme plnit
naše krédo Držíme slovo. Věřím, že si společnými silami
dokážeme poradit a že i v budoucích obdobích udržíme
vynikající výsledky,“ uzavřel Ing. Pilát.
Více se o TEK 2012 dozvíte na straně 4
bez přerušení provozu
Tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4 provádí u Voznice rekonstrukci nadjezdu nad provozovanou rychlostní
komunikací R4. Z původního dvoupolového mostu na
silnici III/11628 stavbaři ponechají jen jeho vodorovnou konstrukci z prefabrikovaných nosníků I-67, sanované stojky středního pilíře a dříky opěr.
Diagnostický průzkum prokázal, že je nutné vyměnit
mostní svršek včetně říms, úložné prahy, křídla, závěrné
zídky u opěr i příčník středního pilíře. Aby bylo možné
zkontrolovat a sanovat čela 24 m dlouhých předpjatých
nosníků, museli pracovníci provozu mostních technologií
pod vedením stavbyvedoucího Milana Baránka zvednout
jednu jejich sestavu – s hmotností 285 t – zhruba o metr.
Mostní pole, pod kterým nepřetržitě projíždějí auta
v obou směrech, je dnes provizorně podepřeno pomocí
ocelových nosníků a konstrukcí PIŽMO. Druhé pole bylo
v krocích po 0,15 m střídavě zvednuto pomocí čtveřic
stotunových hydraulických lisů – u pilíře byly nosníky
zavěšeny shora pomocí vysokopevnostních tyčí, u opěr se
zvedaly zespoda (foto). „Most bude uložen na dočasných
podporách po celou dobu sanací spodní stavby. Stojky
středního pilíře se při nich zmonolitní do jedné stěny
a opatří novým příčníkem s ložiskovými bločky. Sanované dříky opěr doplní nové úložné prahy s repasovanými
ložisky. Teprve pak pracovníci našeho provozu mostních
technologií spustí vodorovnou konstrukci zpět do definitivní polohy a zhotoví na ní mostní svršek včetně příslušenství,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Jan Merunka. Práce
na rekonstrukci přemostění R4 skončí letos v červenci.