strana 3

TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU

Metrostav Development rozšiřuje nabídku bytů

Start prodeje téměř padesáti bytů z další etapy projektu rezidenčního parku Na Vackově si kolegové z Metrostavu Development naplánovali přesně na první duben 2015. Nikoho přitom nevyvedli aprílem, ve stejný

den zahájili i vlastní stavbu. Povede ji divize 9, jejíž

tým v čele s Jiřím Paulerem už v sousedství buduje domy z předchozí etapy pojmenované Byty Na Vackově.

Nově zahájenou etapu projektu kolegové nazvali jednoduše – Viladomy Na Vackově (vizualizace č. 1). Zahrnuje totiž výstavbu tří menších domů umístěných na vyvýšené platformě (vizualizace č. 2), která budovy spojí do

komorního celku. Obsáhne celkem 47 bytů s dispozicemi

převážně 2 + kk až 4 + kk, které doplní velkometrážní pětipokojový byt a malé studio. Rozvržení bytů i domů navrhli

autoři z ateliéru Schindler Seko Architects s ohledem na

zajištění vysokého oslunění místností a jejich vzdušnosti.

Velkou pozornost věnovali ergonomii prostředí, a to i ve

společných prostorách objektů.

„Chceme vytvořit bydlení, které respektuje potřeby

moderní rodiny. Projekt jako takový proto přináší celou

řadu zajímavých řešení – od práce se zelení po využívání

maximálního možného prosvětlení bytů,“ uvádí obchodní

ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej Buršík. „Dostatečného soukromí jsme dosáhli menším počtem bytů

v jednotlivých viladomech.“

Pozemky, které nedaleko parku Židovské pece patří

Skupině Metrostav, ležely dlouho ladem. Dnes už tu lidé

bydlí v alfarezidenci, která zahájila rozsáhlý záměr našich

developerů vybudovat v této části Prahy až 1100 bytů. Ze

126 bytů alfarezidence je prodaná zhruba stovka, což je

velký úspěch vzhledem k tomu, že zájem kupců dlouho

brzdil podvodný restituční nárok na tamější pozemky,

který teprve nedávno soud zavrhl.

O kus dál už betonáři z divize 6 vedení Ing. Markem

Kubrem budují železobetonové konstrukce tří domů pro

etapu Byty Na Vackově, která po dohotovení do konce

roku 2016 obsáhne zhruba 200 bytů. Teď, když začala

i stavba Viladomů Na Vackově, už nikdo nepochybuje,

že Skupina Metrostav svými stavbami přispěje nejen ke

zvýšení počtu nových bytů, ale i ke zlepšení vzhledu celé,

dříve opomíjené průmyslové lokality.

vizualizace Schindler Seko Architects

Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště III

Ze strojů střediska betonových vozovek divize 4 představujeme jako poslední mobilní betonárny a zařízení pro broušení povrchů. Betonárny se na stavbách

Metrostavu osvědčily už v době, kdy jejich původní

majitel, společnost DSH – Dopravní stavby, ještě

nebyl členem Skupiny Metrostav. Brusku (foto) už

divize 4 prověřila při rekonstrukci dálnice D1 u Vyškova a Rousínova, kde brousila beton, a při opravě

asfaltového krytu D1 metodou Remix plus.

Mobilní betonárna SBM EUROMIX 2000

výroba všech betonů a směsí s hydraulickými pojivy

způsob míchání

šaržové

kapacita míchačky

2,25 m3

ověřený výkon

65 m³/hod. pro CBK

el. příkon

150 kW

Mobilní betonárna BHS 250

výroba betonů pro CBK, směsí s hydraulickými pojivy

způsob míchání

kontinuální

kapacita míchačky

3,5 m3

ověřený výkon

120 m3/hod. pro CBK

el. příkon

350 kW

řídicí systém

ASTERIX

Zařízení pro broušení povrchů

Cedima Bump – Cutter CBC 1000.3

samopojízdné zařízení, výměnný přední rám k broušení a frézování povrchu nebo drážkování

diamantové kotouče

260 ks, průměr 350 mm

maximální pracovní šířka

1000 mm

max. hloubka broušení resp. řezu

30 mm

výkon motoru

173 kW

tun je celková hmotnost ocelových konstrukcí, které

divize 3 dodá kolegům z divize 9 na stavbu rezidence

Sacre Coeur II na pražském Smíchově.

Splavnění řeky pomáhá i lidem na jejích březích

Pevné jezy, které historicky vzdouvají vodu v řekách,

brání pohybu lodí i vodních živočichů a neumožňují

hladinovou regulaci toků při převádění povodní a ledů.

Každý projekt na jejich modernizaci proto pomůže nejen vodákům a rybám, ale i lidem, kteří žijí na břehu.

Zvýší totiž okolní turistický ruch – a tím i možnosti

zaměstnání – a pomůže ochránit majetky při živelních

pohromách. Divize 6 má s takovými stavbami bohaté

zkušenosti. Dnes je využívá při dokončení vltavské

vodní cesty v úseku mezi nádržemi vodních děl Hněvkovice a Kořensko, mezi nimiž leží Týn nad Vltavou.

„Staveniště jsme převzali vloni začátkem prosince

a práce, které mají podle smlouvy trvat 660 dní, jsme

zahájili přemístěním více než deseti tisíc velkých mlžů,

o čemž informovaly i první letošní firemní noviny. Letos

1

2

Metrostav_6_2015.indd 3

jsme už kromě jiného zaměřili konstrukce stávajícího

jezu a zahájili zemní práce,“ popisuje dosavadní průběh

stavby vedoucí projektu Jaroslav Jedlička z jihočeského

oblastního zastoupení divize 6. Ke slavnostnímu zahájení

díla však dojde až v polovině dubna.

Metrostav pracuje na zakázce jako lídr v osvědčeném sdružení s firmou Zakládání staveb. Jejich společný

realizační tým má za úkol zajistit plavební hloubku 1,6 m

ve zdržích jezu Hněvkovice a vodního díla Kořensko.

V prvním případě bude prohrábka dna měřit 400 m,

ve druhém až 3,5 km. Základem stavby však bude modernizace jezu Hněvkovice a jeho doplnění plavební komorou

s dvoumetrovým spádem.

V září příštího roku zbude z původního lomeného

a asi stometrového pevného jezu v Hněvkovicích zhruba

polovina. Jeho levobřežní část s vorovou propustí totiž

nahradí moderní vodohospodářské dílo s 12 m širokým

pohyblivým jezem, plavební komorou – vhodnou pro plavidla o nosnosti do 300 tun – a víceúčelovým koridorem

hrazeným dvěma nízkými klapkami (vizualizace č. 1).

Koridor umožní migraci vodních živočichů, převádění povodňových průtoků a budou jej moci využívat i milovníci

vodních sportů. Čekací stání v horní rejdě dovolí navíc

výstup a nástup cestujících z výletních lodí.

Plavební i jezové prvky bude možné ovládat novým

řídicím systémem z velínu plavební komory. Jeho střechu doplní stínící membránové konstrukce (vizualizace

č. 2), k pohodlí obsluhy přispěje i vytápěné WC ve větším

ze dvou železobetonových pilířů, jež ovládací stanoviště

vyvyšují nad vodní dílo.

Práce Metrostavu a firmy Zakládání staveb mezi vodním dílem Hněvkovice a Týnem nad Vltavou prodlouží vltavskou vodní cestu o více než 13 km. Zahrnuje tři ze čtyř

staveb 3. úseku projektu Dokončení vltavské vodní cesty

v úseku České Budějovice – Týn n/V, kterým investor,

Ředitelství vodních cest ČR, zlepší rekreační plavbu, zvýší

turistický rozvoj v regionu a přispěje k protipovodňovým

opatřením na horním toku Vltavy.

1

2

Zvedání mostů přes Strahovský tunel

Na stavbě rezidence Sacre Coeur II už montéři z provozu ocelových konstrukcí divize 3 zvedli do svislé

polohy dva ze čtyř mohutných příhradových nosníků

(foto), které vytvoří základ obou křídel objektu. Technologický postup, který vymyslel Ing. Vladimír Beneš

z týmu Ing. Daniela Riedla, se osvědčil. Vztyčení nosných ocelových prvků na zdejší stavbě je velmi obtížné

proto, že přímo pod ní vede Strahovský tunel. Mobilní

jeřáby, které dílce o hmotnosti až 275 tun zvedají, nemohou stát na jeho stropní desce a kvůli prostorovému

omezení pracují na hranici svých možností.

„Popsat slovy, co a jak při zvedání probíhá, je složité.

Proto naši práci sleduje filmový štáb, který ji představí

v časosběrném dokumentu,“ říká Ing. Riedl, který dodávku ocelové konstrukce provádí pro divizi 9. Její tým pod

vedením Jana Kučery řídí celou stavbu a vnitropodnikové

nosné technologie Metrostavu si najímá hlavně kvůli

jejich spolehlivosti a profesionalitě. U takto složitého

projektu si totiž nemůže dovolit žádnou chybu.

Postupné zvedání nosníků, které rozměry i pevností materiálu překonávají běžné ocelové mosty, provádí

sehraná dvanáctičlenná četa montérů z divize 3 v čele

s Ing. Benešem. Asistují jim hned tři velké mobilní jeřáby.

Tomu hlavnímu, obřímu Liebherr LG 1550 s příhradovým

výložníkem, který nosník upevněný na otočných pantech

zvedá, totiž musí pomáhat další – odstraňuje a nakládá jeho protivážnou přítěž, když se obr potřebuje kvůli

zachování svislosti závěsu pootočit. Když LG 1550 za

pozorného monitoringu geodetů divize 3 poměrně rychle

zvedne nosník do úhlu zhruba 70 stupňů, nastoupí do práce třetí autojeřáb – usadí na správné místo dvě rozpěrné

teleskopické trubky, pomocí nichž montéři zvedaný nosník pomalu dotlačí do svislé polohy. Pokud by byl jenom

na závěsu, mohl by se totiž rozkývat či převrátit.

„Obratem jsme vyhodnotili zkušenosti ze zvedání

prvního nosníku mostu, které 20. března trvalo 17 hodin

a bylo ukončeno až půl hodiny před půlnocí. Abychom

eliminovali veškerá rizika, nechceme střídat obsazení

pracovní čety. Museli jsme proto práci zrychlit a zvedání

druhého nosníku nám 23. března trvalo jen 10 hodin. Problémy prostě řešíme za pochodu. Teď jsme třeba hledali

způsob, jak utahovat šrouby na rozpěrných tyčích, protože se ukázalo, že síla v dotahování je obrovská, a máme

obavu, abychom nestrhli závit. Proto pro zvedání dalších

nosníků asi použijeme hydraulické válce, ale ani s nimi

nebude práce snadná,“ popisuje Ing. Riedl.

Až oba zvednuté nosníky zajistí montéři ve správné

poloze a výšce, přivaří k nim speciálně proškolení svářeči

první tři mohutné příčníky. Pak bude možné odstranit

provizorní tyče a celá sestava jeřábů se přesune do horní

části staveniště k Holečkově ulici, kde bude mít za úkol

obdobným způsobem zvednout druhou dvojici nosníků – delší, vyšší a těžší. Zdvih zkomplikuje i zde trasa

Strahovského tunelu, který se tu pod stavbou rozplétá

do třetího nedokončeného tubusu. Těžký jeřáb LG 1550

zde proto bude muset stát na připravených stanovištích

naprosto přesně. V podzemních prostorách totiž některá

z nich podepírají provizorní podpěry z materiálu PIŽMO.

–red–, vizualizace Pöyry Environment

01.04.15 12:49