strana 3
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
Metrostav Development rozšiřuje nabídku bytů
Start prodeje téměř padesáti bytů z další etapy projektu rezidenčního parku Na Vackově si kolegové z Metrostavu Development naplánovali přesně na první duben 2015. Nikoho přitom nevyvedli aprílem, ve stejný
den zahájili i vlastní stavbu. Povede ji divize 9, jejíž
tým v čele s Jiřím Paulerem už v sousedství buduje domy z předchozí etapy pojmenované Byty Na Vackově.
Nově zahájenou etapu projektu kolegové nazvali jednoduše – Viladomy Na Vackově (vizualizace č. 1). Zahrnuje totiž výstavbu tří menších domů umístěných na vyvýšené platformě (vizualizace č. 2), která budovy spojí do
komorního celku. Obsáhne celkem 47 bytů s dispozicemi
převážně 2 + kk až 4 + kk, které doplní velkometrážní pětipokojový byt a malé studio. Rozvržení bytů i domů navrhli
autoři z ateliéru Schindler Seko Architects s ohledem na
zajištění vysokého oslunění místností a jejich vzdušnosti.
Velkou pozornost věnovali ergonomii prostředí, a to i ve
společných prostorách objektů.
„Chceme vytvořit bydlení, které respektuje potřeby
moderní rodiny. Projekt jako takový proto přináší celou
řadu zajímavých řešení – od práce se zelení po využívání
maximálního možného prosvětlení bytů,“ uvádí obchodní
ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej Buršík. „Dostatečného soukromí jsme dosáhli menším počtem bytů
v jednotlivých viladomech.“
Pozemky, které nedaleko parku Židovské pece patří
Skupině Metrostav, ležely dlouho ladem. Dnes už tu lidé
bydlí v alfarezidenci, která zahájila rozsáhlý záměr našich
developerů vybudovat v této části Prahy až 1100 bytů. Ze
126 bytů alfarezidence je prodaná zhruba stovka, což je
velký úspěch vzhledem k tomu, že zájem kupců dlouho
brzdil podvodný restituční nárok na tamější pozemky,
který teprve nedávno soud zavrhl.
O kus dál už betonáři z divize 6 vedení Ing. Markem
Kubrem budují železobetonové konstrukce tří domů pro
etapu Byty Na Vackově, která po dohotovení do konce
roku 2016 obsáhne zhruba 200 bytů. Teď, když začala
i stavba Viladomů Na Vackově, už nikdo nepochybuje,
že Skupina Metrostav svými stavbami přispěje nejen ke
zvýšení počtu nových bytů, ale i ke zlepšení vzhledu celé,
dříve opomíjené průmyslové lokality.
vizualizace Schindler Seko Architects
Dálnice, letiště, silnice, stezky a parkoviště III
Ze strojů střediska betonových vozovek divize 4 představujeme jako poslední mobilní betonárny a zařízení pro broušení povrchů. Betonárny se na stavbách
Metrostavu osvědčily už v době, kdy jejich původní
majitel, společnost DSH – Dopravní stavby, ještě
nebyl členem Skupiny Metrostav. Brusku (foto) už
divize 4 prověřila při rekonstrukci dálnice D1 u Vyškova a Rousínova, kde brousila beton, a při opravě
asfaltového krytu D1 metodou Remix plus.
Mobilní betonárna SBM EUROMIX 2000
výroba všech betonů a směsí s hydraulickými pojivy
způsob míchání
šaržové
kapacita míchačky
2,25 m3
ověřený výkon
65 m³/hod. pro CBK
el. příkon
150 kW
Mobilní betonárna BHS 250
výroba betonů pro CBK, směsí s hydraulickými pojivy
způsob míchání
kontinuální
kapacita míchačky
3,5 m3
ověřený výkon
120 m3/hod. pro CBK
el. příkon
350 kW
řídicí systém
ASTERIX
Zařízení pro broušení povrchů
Cedima Bump – Cutter CBC 1000.3
samopojízdné zařízení, výměnný přední rám k broušení a frézování povrchu nebo drážkování
diamantové kotouče
260 ks, průměr 350 mm
maximální pracovní šířka
1000 mm
max. hloubka broušení resp. řezu
30 mm
výkon motoru
173 kW
tun je celková hmotnost ocelových konstrukcí, které
divize 3 dodá kolegům z divize 9 na stavbu rezidence
Sacre Coeur II na pražském Smíchově.
Splavnění řeky pomáhá i lidem na jejích březích
Pevné jezy, které historicky vzdouvají vodu v řekách,
brání pohybu lodí i vodních živočichů a neumožňují
hladinovou regulaci toků při převádění povodní a ledů.
Každý projekt na jejich modernizaci proto pomůže nejen vodákům a rybám, ale i lidem, kteří žijí na břehu.
Zvýší totiž okolní turistický ruch – a tím i možnosti
zaměstnání – a pomůže ochránit majetky při živelních
pohromách. Divize 6 má s takovými stavbami bohaté
zkušenosti. Dnes je využívá při dokončení vltavské
vodní cesty v úseku mezi nádržemi vodních děl Hněvkovice a Kořensko, mezi nimiž leží Týn nad Vltavou.
„Staveniště jsme převzali vloni začátkem prosince
a práce, které mají podle smlouvy trvat 660 dní, jsme
zahájili přemístěním více než deseti tisíc velkých mlžů,
o čemž informovaly i první letošní firemní noviny. Letos
1
2
Metrostav_6_2015.indd 3
jsme už kromě jiného zaměřili konstrukce stávajícího
jezu a zahájili zemní práce,“ popisuje dosavadní průběh
stavby vedoucí projektu Jaroslav Jedlička z jihočeského
oblastního zastoupení divize 6. Ke slavnostnímu zahájení
díla však dojde až v polovině dubna.
Metrostav pracuje na zakázce jako lídr v osvědčeném sdružení s firmou Zakládání staveb. Jejich společný
realizační tým má za úkol zajistit plavební hloubku 1,6 m
ve zdržích jezu Hněvkovice a vodního díla Kořensko.
V prvním případě bude prohrábka dna měřit 400 m,
ve druhém až 3,5 km. Základem stavby však bude modernizace jezu Hněvkovice a jeho doplnění plavební komorou
s dvoumetrovým spádem.
V září příštího roku zbude z původního lomeného
a asi stometrového pevného jezu v Hněvkovicích zhruba
polovina. Jeho levobřežní část s vorovou propustí totiž
nahradí moderní vodohospodářské dílo s 12 m širokým
pohyblivým jezem, plavební komorou – vhodnou pro plavidla o nosnosti do 300 tun – a víceúčelovým koridorem
hrazeným dvěma nízkými klapkami (vizualizace č. 1).
Koridor umožní migraci vodních živočichů, převádění povodňových průtoků a budou jej moci využívat i milovníci
vodních sportů. Čekací stání v horní rejdě dovolí navíc
výstup a nástup cestujících z výletních lodí.
Plavební i jezové prvky bude možné ovládat novým
řídicím systémem z velínu plavební komory. Jeho střechu doplní stínící membránové konstrukce (vizualizace
č. 2), k pohodlí obsluhy přispěje i vytápěné WC ve větším
ze dvou železobetonových pilířů, jež ovládací stanoviště
vyvyšují nad vodní dílo.
Práce Metrostavu a firmy Zakládání staveb mezi vodním dílem Hněvkovice a Týnem nad Vltavou prodlouží vltavskou vodní cestu o více než 13 km. Zahrnuje tři ze čtyř
staveb 3. úseku projektu Dokončení vltavské vodní cesty
v úseku České Budějovice – Týn n/V, kterým investor,
Ředitelství vodních cest ČR, zlepší rekreační plavbu, zvýší
turistický rozvoj v regionu a přispěje k protipovodňovým
opatřením na horním toku Vltavy.
1
2
Zvedání mostů přes Strahovský tunel
Na stavbě rezidence Sacre Coeur II už montéři z provozu ocelových konstrukcí divize 3 zvedli do svislé
polohy dva ze čtyř mohutných příhradových nosníků
(foto), které vytvoří základ obou křídel objektu. Technologický postup, který vymyslel Ing. Vladimír Beneš
z týmu Ing. Daniela Riedla, se osvědčil. Vztyčení nosných ocelových prvků na zdejší stavbě je velmi obtížné
proto, že přímo pod ní vede Strahovský tunel. Mobilní
jeřáby, které dílce o hmotnosti až 275 tun zvedají, nemohou stát na jeho stropní desce a kvůli prostorovému
omezení pracují na hranici svých možností.
„Popsat slovy, co a jak při zvedání probíhá, je složité.
Proto naši práci sleduje filmový štáb, který ji představí
v časosběrném dokumentu,“ říká Ing. Riedl, který dodávku ocelové konstrukce provádí pro divizi 9. Její tým pod
vedením Jana Kučery řídí celou stavbu a vnitropodnikové
nosné technologie Metrostavu si najímá hlavně kvůli
jejich spolehlivosti a profesionalitě. U takto složitého
projektu si totiž nemůže dovolit žádnou chybu.
Postupné zvedání nosníků, které rozměry i pevností materiálu překonávají běžné ocelové mosty, provádí
sehraná dvanáctičlenná četa montérů z divize 3 v čele
s Ing. Benešem. Asistují jim hned tři velké mobilní jeřáby.
Tomu hlavnímu, obřímu Liebherr LG 1550 s příhradovým
výložníkem, který nosník upevněný na otočných pantech
zvedá, totiž musí pomáhat další – odstraňuje a nakládá jeho protivážnou přítěž, když se obr potřebuje kvůli
zachování svislosti závěsu pootočit. Když LG 1550 za
pozorného monitoringu geodetů divize 3 poměrně rychle
zvedne nosník do úhlu zhruba 70 stupňů, nastoupí do práce třetí autojeřáb – usadí na správné místo dvě rozpěrné
teleskopické trubky, pomocí nichž montéři zvedaný nosník pomalu dotlačí do svislé polohy. Pokud by byl jenom
na závěsu, mohl by se totiž rozkývat či převrátit.
„Obratem jsme vyhodnotili zkušenosti ze zvedání
prvního nosníku mostu, které 20. března trvalo 17 hodin
a bylo ukončeno až půl hodiny před půlnocí. Abychom
eliminovali veškerá rizika, nechceme střídat obsazení
pracovní čety. Museli jsme proto práci zrychlit a zvedání
druhého nosníku nám 23. března trvalo jen 10 hodin. Problémy prostě řešíme za pochodu. Teď jsme třeba hledali
způsob, jak utahovat šrouby na rozpěrných tyčích, protože se ukázalo, že síla v dotahování je obrovská, a máme
obavu, abychom nestrhli závit. Proto pro zvedání dalších
nosníků asi použijeme hydraulické válce, ale ani s nimi
nebude práce snadná,“ popisuje Ing. Riedl.
Až oba zvednuté nosníky zajistí montéři ve správné
poloze a výšce, přivaří k nim speciálně proškolení svářeči
první tři mohutné příčníky. Pak bude možné odstranit
provizorní tyče a celá sestava jeřábů se přesune do horní
části staveniště k Holečkově ulici, kde bude mít za úkol
obdobným způsobem zvednout druhou dvojici nosníků – delší, vyšší a těžší. Zdvih zkomplikuje i zde trasa
Strahovského tunelu, který se tu pod stavbou rozplétá
do třetího nedokončeného tubusu. Těžký jeřáb LG 1550
zde proto bude muset stát na připravených stanovištích
naprosto přesně. V podzemních prostorách totiž některá
z nich podepírají provizorní podpěry z materiálu PIŽMO.
–red–, vizualizace Pöyry Environment
01.04.15 12:49