strana 4

Nečekaný závěr

„Svůj příspěvek končím radou, která bohužel nepochází ode mne, ale která mne celý život posiluje,“ uzavřel

projev na Strategické konferenci Skupiny Metrostav její prezident Jiří Bělohlav a v angličtině přednesl báseň

If (Když), kterou v roce 1895 napsal britský spisovatel

Rudyard Kipling. Překlad je dílem Zdeňka Hrona:

Když hlavu neztratíš, ač všichni známí

svou ztrácejí a obviní tě spíš,

když věříš si, štván jejich pochybami,

a ještě pochyby všem odpustíš,

když dočkat se i s čekáním vždy zvládneš,

ač obelháván, sám se zdržíš lží,

ač nenáviděn, zášti nepropadneš

a nehonosíš se tou moudrostí,

když umíš snít, a přesto nejsi snílek,

když rozum máš, a nehledáš v něm cíl,

když sneseš triumf jako krušné chvíle,

a ani jednomu ses nesvěřil,

když sneseš pravdu, jež ti přišla prostá,

zkroucenou v drát, z nějž lump past hňupům splet,

uvidíš věci, na nichž lpěl si, v troskách

a starým nářadím je stvoříš hned,

když zisky umíš shrnout na hromádku

a všechno jen vabank zas vsadit jdeš,

a prohraješ-li, začneš od počátku

a o své ztrátě ani necekneš,

když srdce donutíš, i nervy, svaly

své věci sloužit, ač je čert už vzal,

a dál se budeš rvát, když vše ti vzali

až na Vůli, co velí jim „Jen dál“,

když vyjdeš s každým, a jsi dál sám sebou,

jdeš králům po boku a nezpychneš,

když zlí i dobří zmást tě nedovedou,

když všem jsi sloupem, ne však víc, než chceš,

když neúprosnou minutu ti plní

šedesát vteřin, jimiž’s řek: „Teď se tuž!“ –

pak Zem ti patří se vším, co je na ní,

a – hlavně – z tebe, chlapče, bude muž!

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Konference základní organizace

1

2

3

Trochu jiný tunel

Život kolem tunelů II

Ing. Ermína Stehlíka vyslal v roce 1983 Metrostav

do Iráku, aby pracoval na rekonstrukci tunelu Derbendikhan. Jeho vzpomínky pokračují...

V době naší stavby bylo v oblasti stanné právo kvůli

střetům mezi iráckou armádou a kurdskými bojovníky,

což znamenalo, že se po setmění nemělo vycházet. My

jsme ale mohli na stavbě tunelu pracovat jenom v noci,

protože přes den musel zůstat otevřený jako jediná spojnice z Bagdádu do Sulajmáníje. Když se k portálu tunelu

(foto) jezdilo za tmy po klikaté silnici na hrázi přehrady

Derbendikhan, byla vozidla velmi dobrým terčem pro

kurdské bojovníky. Protože jsme s nimi měli dobré obchodní vztahy (dodávali nám potraviny i naftu), myslím, že

po nás nikdy nestříleli. Jednou se však stalo, že při cestě

s betonovými vzorky do laboratoře v Sulajmáníji bylo nutné čekat, protože přes silnici probíhaly boje. Ukončil je až

přílet iráckých bojových vrtulníků, které Kurdy zahnaly.

Bohužel ale v kopci nad kempem byla zakopaná irácká

dělostřelecká baterie, která s použitím reaktivního střeliva

posílala za poměrně blízkou hranici (cca 30 km) „pozdravy“ do Íránu, se kterým byl tehdy Irák ve válečném stavu.

Íránská strana neváhala odpovídat, a tak občas do naší

blízkosti dopadaly dělostřelecké granáty, které poškodily

zařízení staveniště i stroje u portálu tunelu. Když začaly

padat blízko kempu, bylo nakonec nutné stavbu evakuovat. Ještě si dobře pamatuji, jak jsem v buňce uléhal s věcmi připravenými k evakuaci a často jsem se budil, když

v noci sepnula lednice. Ten reflex mi vydržel dost dlouho,

ještě i po dobu mého následného pobytu v Bagdádu, kde

jsem pracoval jako tunelový expert v SORB (State Organisation of Road and Bridges). A to jsem na stavbě byl vždy

pouze několik dní na kratší pracovní návštěvy. Dodnes

mám doma střepiny z granátů, které stavbu zasáhly.

Výroční konference základní organizace OS Stavba

Metrostav se uskutečnila 19. března v prostorách

Centra vzdělávání Skupiny Metrostav. Zúčastnilo se

jí 52 delegátů a zavítali na ni i pozvaní hosté z vedení

Metrostavu a Odborového svazu Stavba ČR.

Generální ředitel společnosti Ing. Pavel Pilát ve svém

příspěvku seznámil přítomné se stavem českého

stavebnictví a jeho dopady na Metrostav, s předpokladem vývoje a zásobou práce na roky 2015 a 2016

a odpovídal na dotazy, které se mimo jiné týkaly

také tunelového komplexu Blanka.

Předseda OS Stavba ČR pan Stanislav Antoniv informoval o situaci okolo legislativních procesů ve vztahu ke stavebnictví a dále se ve svém vystoupení

věnoval především odborové problematice na úrovni

odvětví včetně dalších oblastí celonárodního významu. Připomněl sociální dialog se sociálním partnerem, což je Svaz podnikatelů ve stavebnictví, a průběh kolektivního vyjednávání dodatku vyšší oborové

kolektivní smlouvy. Velkou část svého příspěvku věnoval informaci o postojích vrcholných odborových

orgánů k celospolečenské situaci a jednání tripartity.

Personální ředitel Metrostavu Mgr. Tomáš Zámečník,

MBA, se v krátkém příspěvku zmínil o personální

strategii firmy v nynější době i do budoucna v souvislosti s možným vývojem zakázky.

V další části konference delegáti zhodnotili dosavadní

činnost za uplynulé období na základě předložené

zprávy, projednali a schválili výsledky hospodaření

za předchozí rok včetně účetní závěrky a schválili rozpočet na rok 2015 i s plánem práce. Konference byla

seznámena i se závěry revizní komise. Byla zakončena přijetím usnesení ke všem projednávaným bodům.

4

5

6

7

8

9

Konference pomáhá nejen ke sdílení informací a osobnímu seznámení manažerů

Strategická konference Skupiny Metrostav se sice koná každý rok, ale pořád umí překvapit. Její letošní účastníci

(foto č. 1) třeba mezi obvyklými jednacími podklady poprvé našli místo suvenýru darovací certifikát na 150 korun,

kterými Skupina přispěla na projekt První knížka. Potvrdilo to její společenskou odpovědnost, o níž mluvil jak

Ing. František Kočí (foto č. 2), tak i Jiří Bělohlav. V diskusi se přítomní manažeři soustředili zejména na strategii.

Projekty PPP okomentoval generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 3), plány do budoucna přiblížil

ředitel útvaru zahraničního podnikání Skupiny Ing. Václav Soukup (foto č. 4). Oživení vznesl do pléna příspěvek

Ing. Vladimíra Beneše z divize 3 (foto č. 5), který promítl časosběrný snímek ze zvedání ocelového nosníku na stavbě

Sacre Coeur II, o kterém informuje článek na předchozí straně. Delším vystoupením přispěl do programu také Dipl.Ing. Friedrich Neureiter (foto č. 6 vlevo), nový jednatel a ředitel společnosti BeMo Tunnelling, který mimo jiné zmínil

největší současnou stavbu firmy v Karlsruhe či spolupráci s Metrostavem při podávání nabídek. Kromě informací

o Skupině Metrostav jako celku i o jejích jednotlivých členech poskytla konference také prostor pro neformální

setkání (foto č. 7) v předsálí (foto č. 8), kde si mohli promluvit nejen staří známí (foto č. 9), ale hlavně se mohli

poznat ti, kdo k tomu zatím neměli příležitost. Osobní vazby totiž hrají velkou roli při spolupráci firem Skupiny. Když

se lidé znají, lépe si vyjdou vstříc i při uplatňování vnitroskupinových kapacit. A to je v současné situaci nezbytné.

Pokud zavítáte 16. a 17. dubna do přízemí Palmovka

Parku II, nelekněte se. Narazíte zde totiž na obří nafukovací maketu tlustého střeva. Modelem o rozměrech

9 x 4 m se budete moci projít jako tunelem.

Metrostav totiž pozval do svých prostor osvětový

projekt Střevo Tour, který umožňuje poznat, jak vypadá

tlusté střevo uvnitř. A to nejen to zdravé, ale i poznamenané chorobami, jež jej nejčastěji postihují. Nejzávažnější

z nich je rakovina tlustého střeva a konečníku, o jejichž

včasném zachycení a léčbě informuje spolek Onkomaják.

Dosud si střevo za odborného doprovodu prozkoumalo více než 40 tisíc návštěvníků. Tento počet teď mají

možnost rozšířit i zaměstnanci firem Skupiny Metrostav.

Na místě jim zdravotníci poskytnou potřebné informace,

rozdají poučné letáky a vážným zájemcům nabídnou i test

na skryté krvácení v lidské stolici, který rakovinu pomáhá

odhalit. Více najdete na webu www.onkomajak.cz.

Valná hromada SKM

Přesně 170 členů Senior klubu Metrostav (SKM) se

18. března sešlo ve smíchovské restauraci Potrefená

husa na valné hromadě svého spolku. Bývalé kolegy

navštívil i prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav.

Pravidelného jednání SKM se zúčastnila více než

polovina všech jeho členů (foto). Vyslechli zprávu o činnosti za uplynulé období, kterou přednesl prezident klubu

Ing. Jiří Typlt, i průběžnou informaci o hospodaření, s níž

vystoupil Ing. Jiří Novák. Hlasování potvrdilo, že v blízké

budoucnosti bude vedení spolku pokračovat ve stejném

složení jako dosud, i když jej výhledově čeká omlazení.

Jiří Bělohlav své někdejší spolupracovníky mimo jiné

seznámil se současností a perspektivami Skupiny Metrostav i s jejími aktivitami v zahraničí. Zmínil situaci kolem

tunelů Blanka a samozřejmě všem popřál pevné zdraví.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 6/2015 vyšlo 3. 4. 2015 (7/2015 vyjde 21. 4. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,

P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_6_2015.indd 4

01.04.15 12:49