strana 2

Návštěva v laboratoři

PTÁME SE

Firma SQZ, která patří do Skupiny Metrostav, kvalifikovaně provádí laboratorní práce i zkoušky na stavbách ve všech oblastech stavitelství, zejména dopravního a inženýrského. Fotograf navštívil jedno z jejích

šesti stálých pracovišť – středisko na Zbraslavi, kde při

práci zastihl zkušeného odborníka Václava Maťašovského. Podrobnosti o firmě najdete na sqz.cz.

Příprava zkušebního tělesa pro stanovení ohybové únosnosti vláknobetonu

Ovládací panel zkušebního lisu

Vážení zkušebního tělesa před zkouškou statického modulu pružnosti v tlaku

Ing. Jana Zemánka,

obchodního náměstka divize 5

1

V Liberci postaví divize 8 novou výrobní halu

Slavnostní poklep základního kamene zahájil 20. března stavbu v průmyslové zóně Sever v Liberci. Pod vedením Ing. Jaroslava Stuchlíka z oblastního ředitelství

divize 8 zde během sedmi měsíců vyroste závod firmy

Busch Výroba CZ na výrobu vakuových pump. Akce se

zúčastnil i ředitel divize Ing. Ivo Vrbka (foto vpravo).

Novostavba s obdélníkovým půdorysem 92 x 105 metrů bude založena na pilotách a složí ji dvě hlavní části:

výrobní hala a na ni navazující dvoupatrová administrativní budova s železobetonovým skeletem. Hala bude

mít železobetonové sloupy a ocelové příhradové vazníky.

Celková zastavěná plocha objektu dosáhne 9000 m2.

Do budovy jsou navrženy výrobní a skladové prostory,

kanceláře, šatny, umývárny, jídelna a technické prostory

– plynová kotelna, elektrorozvodna a strojovny vzduchotechniky. V závodě najde místo montážní linka, na které se

budou vakuové pumpy sestavovat ze součástí, z většiny

vyrobených přímo v objektu.

Ve výrobní hale proto bude rozmístěno osm automatizovaných obráběcích center – fréz pro opracování

rozhodujících strojních součástí, jako jsou skříně a rotory

vývěv – dále montážní linka pro sestavování vývěv, zařízení pro jejich kontrolu, povrchovou úpravu a balení. Pro

skládání a nakládání vzniknou v objektu dvě manipulační

rampy s nákladovými můstky.

Monoblok budovy s hladkým obdélníkovým půdorysem naruší pouze ve východním rohu zapuštěné nákladové rampy (vizualizace). Zajímavým architektonickým

prvkem bude výrazný pilovitý obrys střešních shedových

světlíků, které zajistí dostatečné prosvětlení výrobní části

objektu s minimem fasádních otvorů. Nároží u vstupu

do areálu, kde budou umístěny kanceláře vedení společnosti a jednací místnosti, zvýrazní lehká prosklená

fasáda. Dvě řady oken v severozápadním průčelí prozradí

umístění kanceláří a šaten. Na fasádu, kterou vedle skla

budou tvořit panely Kingspan nebo kontaktní zateplovací

systém, architekti zvolili kombinaci bílé a šedé barvy.

V okolí objektu vyrostou nezbytné komunikace a parkoviště, dále budou na pozemku umístěny dvě retenční

nádrže a přístřešek na odpadové hospodářství. Divize 8

bude muset postavit i opěrné zdi a celý areál oplotit.

Na stavbě však zatím začaly jen zemní práce. „Kromě obtížných geologických poměrů se budeme muset

v průběhu díla vyrovnat i s požadavkem investora zajistit

ve výrobních prostorách maximální výkyv teploty v průběhu roku do 2 °C, aby byla zajištěna přesnost výrobních

postupů,“ uzavírá Ing. Jaroslav Stuchlík.

–mv–, foto JH, vizualizace archiv stavby

2

Úspěšný vstup do druhého roku běžného života

Osazení snímačů na zkušební těleso před zkouškou statického modulu pružnosti v tlaku

Zkušební tělesa ze zabetonovanými tenzometry pro měření objemových změn betonu

Zařízení k testování vodopropustnosti betonu – měření

hloubky průsaku tlakovou vodou.

Metrostav_6_2015.indd 2

Společnost Metrostav Facility, která zahájila činnost

1. října roku 2013, prošla po přestěhování Metrostavu

i Subterry prvním rokem běžného provozu. Stabilizovala se a získala i první zakázky z externího sektoru.

„Vloni jsme se soustředili nejen na běžnou správu

majetku, ale také na zvyšování profesionality a kvalifikace

zaměstnanců, které jsme převzali,“ říká ředitelka firmy

Ing. Lenka Zátorská. „Téměř všichni naši technici prošli

školením a získali nové dovednosti, a proto mnoho činností, které jsme dřív zadávali, dnes zvládáme vlastními

silami – třeba část revizí či servisů různých technologií.

Převzali jsme i celé tepelné hospodářství námi spravovaných objektů. Podařilo se nám také sestavit univerzální

pětičlennou četu řemeslníků v čele s Pavlem Bauerem,

která je schopná nejen okamžitě a odborně reagovat

na havárie, ale třeba provést i úpravy v bytech, což jsme

dřív nedělali. Veškerou koordinaci a zajišťování služeb si

obstaráváme sami a tím vším se nám podařilo výrazně

ušetřit náklady a překročit plánované parametry.“

I když Palmovka Park II (foto) zatím neprošel extrémními výkyvy počasí, hlavně v zimě, technici Metrostavu

Facility jsou na ně připraveni a běžný provoz všech budov

plně zvládají. Úspěšně zracionalizovali i provádění služeb

ve stavebním dvoře v Horních Počernicích. To jim uvolnilo

ruce, aby se mohli v předstihu začít zabývat vyhledáváním externích zakázek. Pro uzavření smlouvy se státním

sektorem zatím firma kvůli krátké době činnosti nesplňuje

všechna kritéria, uspěla však v soukromém. Vloni se jí podařilo získat drobné údržbové akce, letos už ale podepsala

smlouvu na revize a údržbu technologií malého bytového

domu a postupuje několika soutěžemi, třeba na správu

výrobních areálů společnosti Siemens či kavárenského

řetězce Costa Coffee. Oslovila na 200 potenciálních kli-

entů a pracuje na zlepšení své prezentace. I přes velký

převis nabídky se jí podařilo pronajmout všechny volné

byty v Jinonicích. Roste sice pomalu, ale spolehlivě.

A protože Skupina Metrostav pro ni není běžný klient,

má Metrostav Facility za sebou i poskytnutí řady nezvyklých služeb, třeba rekonstrukci krávy Růži či koordinaci

instalace monumentu Brána nenávratna, o kterém se

zmiňovalo předchozí číslo novin.

Metrostav Facility – březen 2015

Počet zaměstnanců

35

Spravovaná plocha

545 555 m2

Dílčí služby v nabídce

140

Technologie ve správě

30

Zajišťované projekty

36

Budovy Skupiny Metrostav ve správě

16

Objednávky zadané přes Helpdesk

83

Požadavky a závady zadané přes Helpdesk

1004

Vyřízených požadavků do 1 týdne

96 %

I proto, že se Janu Zemánkovi od dětství líbily vlaky,

vystudoval na stavební fakultě ČVUT obor konstrukce

a dopravní stavby se zaměřením právě na ty železniční.

Po ukončení studií logicky nastoupil k firmě Železniční

stavitelství Praha. Měnili se jí ale majitelé, takže když

ho asi po deseti letech práce přestala těšit, odešel ze

společnosti Skanska, která ji koupila. Krátký čas se

věnoval zateplování budov, ale vlaky ho stále přitahovaly. S Metrostavem dříve spolupracoval na výstavbě

tunelů Nového spojení v Praze, a tak když dostal příležitost rozvíjet železniční stavitelství v divizi 5, nezaváhal. Od dubna 2013 je jejím obchodním náměstkem.

Říkáte, že když člověk dělá to, co ho nebaví, nemá

šťastný život. Baví vás pracovat v Metrostavu?

Baví. Vždycky se v lidech snažím hledat pozitivní stránky.

Má je každý, jen s některými je komplikovanější vyjít. Metrostav je ale společnost plná osobností, kterých si vážím

– třeba Václava Soukupa nebo Romana Fuksy. A v dobré

partě se dobře pracuje.

Divize 5 působí ve třech stavebních segmentech...

Základem naší divize, ale vlastně i celé firmy je provoz

tunelů. Jeho zaměstnanci mají v současnosti dostatek

práce, ale musíme jim už na podzim sehnat další zakázky.

Protože se v České republice v následujících dvou letech

žádný tunel stavět nebo rekonstruovat nebude, soustřeďujeme se na zahraničí, bez kterého nedokážeme ani splnit obrat, ani vytížit kapacity. Při soutěžích na podzemní

díla spolupracujeme i s kolegy z firmy BeMo. V Karlsruhe

společně podáváme nabídku na zahloubení komunikace,

další jsme poslali do Norska, chystáme se spolu i do Finska. Budeme se dohromady ucházet také o stavbu italské

části Brennerského úpatního tunelu. Při podávání nabídek těžíme ze svých zkušeností, ale jistě by pro nás byla

výhodná i společná stavba s BeMo, kde bychom mohli

doplňovat svoje kapacity i strojní vybavení.

Jaké vyhlídky má před sebou provoz mostů a železobetonových konstrukcí dopravních staveb?

Vloni provoz úspěšně dokončil Trojský most a lávku

v Čelákovicích, kde jeho zaměstnanci museli dopracovat

projekt i navrhnout fáze výstavby. Mostařská skupina

má špičkové lidi, kteří jsou připraveni provádět stavby

podle žluté knihy FIDIC, tedy formou Design & Build. Teď

sice přežívají na menších projektech, už jsme ale odevzdali prekvalifikaci na rekonstrukci Libeňského mostu

a na podzim se bude soutěžit oprava Negrelliho viaduktu.

Modernizace této památky, která je i nejdelším železničním mostem u nás, by se nám opravdu líbila.

A jsme zpátky na kolejích...

Kluci ze střediska železničních staveb jsou šikovní a právě končí optimalizaci tratě Cheb – státní hranice. V létě

budeme, alespoň jak doufám, rekonstruovat další úsek

tramvajové trati na Evropské třídě. Letošek se tedy pro

divizi 5 vyvíjí slibně a věřím, že budeme mít pro všechny

lidi pracovní náplň na celý rok. Jen bych si přál, aby se

do chování nejen na stavebním trhu, ale i mezi politiky

vrátil zdravý selský rozum, rovnost v jednání, profesní

hrdost. Byl bych rád, kdyby celý Metrostav měl dostatek

zajímavých zakázek, aby mohl prokázat svou kvalitu.

Máte rád práci, rodinu, ale i divadlo. Kde hrajete?

Jsem členem Zbraslavské kulturní společnosti, kde účinkuji v činoherním souboru a mluvím loutky ve hrách pro

děti. Rád bych všechny kolegy pozval 18. dubna na páté

Lidové pašijové hry v zámeckém areálu před kostelem

sv. Jakuba st. na Zbraslavi, kde vedle význačných profesionálních herců i z Národního divadla mám tu čest ztvárnit

dvě malé role – holubáře a vojáka. O tři dny později se už

ve dvacáté repríze v Divadle Jana Kašky představím coby

kouzelník Arnoštek ve Vančurově hře Rozmarné léto. Podrobnosti najdete na www.divadlozbraslav.cz, ale už předem mohu přislíbit, že kdo přijde, nebude litovat. Zvlášť

naše pašijové hry měly vždy velký úspěch. Velikonoce

vnímám jako každoroční start do dalšího života, tak ať ty

letošní dobře zahájí i ten profesní, a nejen můj.

01.04.15 12:49