strana 2
Návštěva v laboratoři
PTÁME SE
Firma SQZ, která patří do Skupiny Metrostav, kvalifikovaně provádí laboratorní práce i zkoušky na stavbách ve všech oblastech stavitelství, zejména dopravního a inženýrského. Fotograf navštívil jedno z jejích
šesti stálých pracovišť – středisko na Zbraslavi, kde při
práci zastihl zkušeného odborníka Václava Maťašovského. Podrobnosti o firmě najdete na sqz.cz.
Příprava zkušebního tělesa pro stanovení ohybové únosnosti vláknobetonu
Ovládací panel zkušebního lisu
Vážení zkušebního tělesa před zkouškou statického modulu pružnosti v tlaku
Ing. Jana Zemánka,
obchodního náměstka divize 5
1
V Liberci postaví divize 8 novou výrobní halu
Slavnostní poklep základního kamene zahájil 20. března stavbu v průmyslové zóně Sever v Liberci. Pod vedením Ing. Jaroslava Stuchlíka z oblastního ředitelství
divize 8 zde během sedmi měsíců vyroste závod firmy
Busch Výroba CZ na výrobu vakuových pump. Akce se
zúčastnil i ředitel divize Ing. Ivo Vrbka (foto vpravo).
Novostavba s obdélníkovým půdorysem 92 x 105 metrů bude založena na pilotách a složí ji dvě hlavní části:
výrobní hala a na ni navazující dvoupatrová administrativní budova s železobetonovým skeletem. Hala bude
mít železobetonové sloupy a ocelové příhradové vazníky.
Celková zastavěná plocha objektu dosáhne 9000 m2.
Do budovy jsou navrženy výrobní a skladové prostory,
kanceláře, šatny, umývárny, jídelna a technické prostory
– plynová kotelna, elektrorozvodna a strojovny vzduchotechniky. V závodě najde místo montážní linka, na které se
budou vakuové pumpy sestavovat ze součástí, z většiny
vyrobených přímo v objektu.
Ve výrobní hale proto bude rozmístěno osm automatizovaných obráběcích center – fréz pro opracování
rozhodujících strojních součástí, jako jsou skříně a rotory
vývěv – dále montážní linka pro sestavování vývěv, zařízení pro jejich kontrolu, povrchovou úpravu a balení. Pro
skládání a nakládání vzniknou v objektu dvě manipulační
rampy s nákladovými můstky.
Monoblok budovy s hladkým obdélníkovým půdorysem naruší pouze ve východním rohu zapuštěné nákladové rampy (vizualizace). Zajímavým architektonickým
prvkem bude výrazný pilovitý obrys střešních shedových
světlíků, které zajistí dostatečné prosvětlení výrobní části
objektu s minimem fasádních otvorů. Nároží u vstupu
do areálu, kde budou umístěny kanceláře vedení společnosti a jednací místnosti, zvýrazní lehká prosklená
fasáda. Dvě řady oken v severozápadním průčelí prozradí
umístění kanceláří a šaten. Na fasádu, kterou vedle skla
budou tvořit panely Kingspan nebo kontaktní zateplovací
systém, architekti zvolili kombinaci bílé a šedé barvy.
V okolí objektu vyrostou nezbytné komunikace a parkoviště, dále budou na pozemku umístěny dvě retenční
nádrže a přístřešek na odpadové hospodářství. Divize 8
bude muset postavit i opěrné zdi a celý areál oplotit.
Na stavbě však zatím začaly jen zemní práce. „Kromě obtížných geologických poměrů se budeme muset
v průběhu díla vyrovnat i s požadavkem investora zajistit
ve výrobních prostorách maximální výkyv teploty v průběhu roku do 2 °C, aby byla zajištěna přesnost výrobních
postupů,“ uzavírá Ing. Jaroslav Stuchlík.
–mv–, foto JH, vizualizace archiv stavby
2
Úspěšný vstup do druhého roku běžného života
Osazení snímačů na zkušební těleso před zkouškou statického modulu pružnosti v tlaku
Zkušební tělesa ze zabetonovanými tenzometry pro měření objemových změn betonu
Zařízení k testování vodopropustnosti betonu – měření
hloubky průsaku tlakovou vodou.
Metrostav_6_2015.indd 2
Společnost Metrostav Facility, která zahájila činnost
1. října roku 2013, prošla po přestěhování Metrostavu
i Subterry prvním rokem běžného provozu. Stabilizovala se a získala i první zakázky z externího sektoru.
„Vloni jsme se soustředili nejen na běžnou správu
majetku, ale také na zvyšování profesionality a kvalifikace
zaměstnanců, které jsme převzali,“ říká ředitelka firmy
Ing. Lenka Zátorská. „Téměř všichni naši technici prošli
školením a získali nové dovednosti, a proto mnoho činností, které jsme dřív zadávali, dnes zvládáme vlastními
silami – třeba část revizí či servisů různých technologií.
Převzali jsme i celé tepelné hospodářství námi spravovaných objektů. Podařilo se nám také sestavit univerzální
pětičlennou četu řemeslníků v čele s Pavlem Bauerem,
která je schopná nejen okamžitě a odborně reagovat
na havárie, ale třeba provést i úpravy v bytech, což jsme
dřív nedělali. Veškerou koordinaci a zajišťování služeb si
obstaráváme sami a tím vším se nám podařilo výrazně
ušetřit náklady a překročit plánované parametry.“
I když Palmovka Park II (foto) zatím neprošel extrémními výkyvy počasí, hlavně v zimě, technici Metrostavu
Facility jsou na ně připraveni a běžný provoz všech budov
plně zvládají. Úspěšně zracionalizovali i provádění služeb
ve stavebním dvoře v Horních Počernicích. To jim uvolnilo
ruce, aby se mohli v předstihu začít zabývat vyhledáváním externích zakázek. Pro uzavření smlouvy se státním
sektorem zatím firma kvůli krátké době činnosti nesplňuje
všechna kritéria, uspěla však v soukromém. Vloni se jí podařilo získat drobné údržbové akce, letos už ale podepsala
smlouvu na revize a údržbu technologií malého bytového
domu a postupuje několika soutěžemi, třeba na správu
výrobních areálů společnosti Siemens či kavárenského
řetězce Costa Coffee. Oslovila na 200 potenciálních kli-
entů a pracuje na zlepšení své prezentace. I přes velký
převis nabídky se jí podařilo pronajmout všechny volné
byty v Jinonicích. Roste sice pomalu, ale spolehlivě.
A protože Skupina Metrostav pro ni není běžný klient,
má Metrostav Facility za sebou i poskytnutí řady nezvyklých služeb, třeba rekonstrukci krávy Růži či koordinaci
instalace monumentu Brána nenávratna, o kterém se
zmiňovalo předchozí číslo novin.
Metrostav Facility – březen 2015
Počet zaměstnanců
35
Spravovaná plocha
545 555 m2
Dílčí služby v nabídce
140
Technologie ve správě
30
Zajišťované projekty
36
Budovy Skupiny Metrostav ve správě
16
Objednávky zadané přes Helpdesk
83
Požadavky a závady zadané přes Helpdesk
1004
Vyřízených požadavků do 1 týdne
96 %
I proto, že se Janu Zemánkovi od dětství líbily vlaky,
vystudoval na stavební fakultě ČVUT obor konstrukce
a dopravní stavby se zaměřením právě na ty železniční.
Po ukončení studií logicky nastoupil k firmě Železniční
stavitelství Praha. Měnili se jí ale majitelé, takže když
ho asi po deseti letech práce přestala těšit, odešel ze
společnosti Skanska, která ji koupila. Krátký čas se
věnoval zateplování budov, ale vlaky ho stále přitahovaly. S Metrostavem dříve spolupracoval na výstavbě
tunelů Nového spojení v Praze, a tak když dostal příležitost rozvíjet železniční stavitelství v divizi 5, nezaváhal. Od dubna 2013 je jejím obchodním náměstkem.
Říkáte, že když člověk dělá to, co ho nebaví, nemá
šťastný život. Baví vás pracovat v Metrostavu?
Baví. Vždycky se v lidech snažím hledat pozitivní stránky.
Má je každý, jen s některými je komplikovanější vyjít. Metrostav je ale společnost plná osobností, kterých si vážím
– třeba Václava Soukupa nebo Romana Fuksy. A v dobré
partě se dobře pracuje.
Divize 5 působí ve třech stavebních segmentech...
Základem naší divize, ale vlastně i celé firmy je provoz
tunelů. Jeho zaměstnanci mají v současnosti dostatek
práce, ale musíme jim už na podzim sehnat další zakázky.
Protože se v České republice v následujících dvou letech
žádný tunel stavět nebo rekonstruovat nebude, soustřeďujeme se na zahraničí, bez kterého nedokážeme ani splnit obrat, ani vytížit kapacity. Při soutěžích na podzemní
díla spolupracujeme i s kolegy z firmy BeMo. V Karlsruhe
společně podáváme nabídku na zahloubení komunikace,
další jsme poslali do Norska, chystáme se spolu i do Finska. Budeme se dohromady ucházet také o stavbu italské
části Brennerského úpatního tunelu. Při podávání nabídek těžíme ze svých zkušeností, ale jistě by pro nás byla
výhodná i společná stavba s BeMo, kde bychom mohli
doplňovat svoje kapacity i strojní vybavení.
Jaké vyhlídky má před sebou provoz mostů a železobetonových konstrukcí dopravních staveb?
Vloni provoz úspěšně dokončil Trojský most a lávku
v Čelákovicích, kde jeho zaměstnanci museli dopracovat
projekt i navrhnout fáze výstavby. Mostařská skupina
má špičkové lidi, kteří jsou připraveni provádět stavby
podle žluté knihy FIDIC, tedy formou Design & Build. Teď
sice přežívají na menších projektech, už jsme ale odevzdali prekvalifikaci na rekonstrukci Libeňského mostu
a na podzim se bude soutěžit oprava Negrelliho viaduktu.
Modernizace této památky, která je i nejdelším železničním mostem u nás, by se nám opravdu líbila.
A jsme zpátky na kolejích...
Kluci ze střediska železničních staveb jsou šikovní a právě končí optimalizaci tratě Cheb – státní hranice. V létě
budeme, alespoň jak doufám, rekonstruovat další úsek
tramvajové trati na Evropské třídě. Letošek se tedy pro
divizi 5 vyvíjí slibně a věřím, že budeme mít pro všechny
lidi pracovní náplň na celý rok. Jen bych si přál, aby se
do chování nejen na stavebním trhu, ale i mezi politiky
vrátil zdravý selský rozum, rovnost v jednání, profesní
hrdost. Byl bych rád, kdyby celý Metrostav měl dostatek
zajímavých zakázek, aby mohl prokázat svou kvalitu.
Máte rád práci, rodinu, ale i divadlo. Kde hrajete?
Jsem členem Zbraslavské kulturní společnosti, kde účinkuji v činoherním souboru a mluvím loutky ve hrách pro
děti. Rád bych všechny kolegy pozval 18. dubna na páté
Lidové pašijové hry v zámeckém areálu před kostelem
sv. Jakuba st. na Zbraslavi, kde vedle význačných profesionálních herců i z Národního divadla mám tu čest ztvárnit
dvě malé role – holubáře a vojáka. O tři dny později se už
ve dvacáté repríze v Divadle Jana Kašky představím coby
kouzelník Arnoštek ve Vančurově hře Rozmarné léto. Podrobnosti najdete na www.divadlozbraslav.cz, ale už předem mohu přislíbit, že kdo přijde, nebude litovat. Zvlášť
naše pašijové hry měly vždy velký úspěch. Velikonoce
vnímám jako každoroční start do dalšího života, tak ať ty
letošní dobře zahájí i ten profesní, a nejen můj.
01.04.15 12:49