strana 2

Viditelné části díla

Velká část prací na modernizaci trati Rokycany–Plzeň

je očím diváků skrytá, protože se pod zemí týká tunelu

Ejpovice. Přesto je na povrchu stále co pozorovat.

Viktorce, kterou řídí pracovníci divize 5 vedení týmem

Ing. Štefana Ivora, zbývá dokončit jen kolem 600 m jižního tunelu. Stavbaři už proto pro ni chystají výjezdový

portál u Doubravky (foto č. 1). Po prorážce zde TBM rozeberou a přepraví zpět před ejpovický portál (foto č. 2),

kde je vpravo vidět vznikající železobetonové lůžko, odkud

největší v tuzemsku použitý plnoprofilový štít odstartuje

podruhé, aby vyrazil i severní tunelovou troubu.

Součástí díla, které Metrostav buduje ve sdružení se

Subterrou, je i přestavba mostů na železniční trati. Provádí ji také divize 5, ale pod vedením týmu Milana Špičky.

Stavbaři tu pracují na vyloučené druhé koleji při zachovaném provozu na první, už zmodernizované. Na mostě

přes Úslavu osadili novou ocelovou konstrukci (foto č. 3),

u mostu Potoční betonují dřík opěry (foto č. 4) a na mostě

Mohylová provádějí betonáž úložných prahů (foto č. 5).

– red –, foto w w w.droneone.cz, s tavba

PTÁME SE

Ing. Luboše Kasy,

631

náměstka ředitele divize 1

S8

631

Varšava

S8

2

7

S2

7

S79

2

Ing. Kasa vystudoval stavební fakultu ČVUT a Metrostav se před 20 lety stal jeho prvním zaměstnavatelem. Praxi v divizi 1 zahájil jako přípravář na stavbě

obytného souboru U Kříže, po šesti letech začal pracovat v útvaru obchodní přípravy divize. Od roku 2014

je náměstkem a vede útvary přípravy a nakupování.

S2

1

Divize 4 zahájila novou stavbu ve Varšavě

Metrostav má ve Varšavě velmi dobrou pověst – vloni

tu divize 4 dokončila o celý měsíc dřív modernizaci

4,6 km dlouhého úseku S8 včetně rozšíření mostu

Generała Grota Roweckiego a výrazně tak přispěla

ke zlepšení místní dopravní situace. Od letošního dubna sice městský provoz zkomplikuje tým Ing. Tomáše

Ćmiela, který kácením, demolicemi a výstavbou zařízení staveniště zahájí přípravné práce na přestavbě

zhruba 5km úseku ulic Marsa a Żołnierską, Varšavané

ale věří, že i tento projekt skončí stejně úspěšně jako

předchozí, který sklidil obdiv odborníků i veřejnosti.

Smlouvu na provedení díla podepsali 24. března

za polskou stranu zástupce varšavského primátora Jacek

Wojciechowicz a Anna Piotrowska, ředitelka Zarządu

Miejskich Inwestycji Drogowych. Hlavním zástupcem

Metrostavu se pro tuto slavnostní příležitost stal ředitel

výstavby Polsko Ing. Radim Čáp z divize 4 (foto vpravo).

„Zhruba jeden měsíc budeme projekt připravovat,

23 měsíců realizovat a za další dva měsíce jej musíme uzavřít i administrativně,“ rozpočítává ředitel stavby Ing. Tomáš Ćmiel zakázku s celkovou délkou trvání 26 měsíců

od podpisu smlouvy. Z jeho 28členného projektového

týmu, který dílo na místě řídí, je 24 Poláků a čtyři Češi.

S výjimkou jednoho pracovníka, který tým doplnil nedávno, se všichni dobře znají z úspěšné stavby S8.

Projekt na přestavbu krajské silnice 631 v 4,8 km dlouhém úseku od křižovatky ulic Marsa a Naddnieprzańska

až k hranicím města (mapa) zkapacitní původní dvou- až

třípruhovou komunikaci v obou směrech. Na trase se

dotkne pěti hlavních inženýrských objektů, konkrétně

ocelobetonových mostů. První má devět polí a měří asi

200 m, druhý je čtrnáctipolový a šestisetmetrový, třetí

viadukt má čtyři pole a 100 m, čtvrtý měří kolem 65 m

a poslední lehce přes padesát. S investicí dále souvisejí

přeložky sítí, zabezpečení železniční dopravy, vybudování

1

2

světelné signalizace, telekomunikací či protihlukových

stěn a samozřejmě terénní a sadové úpravy.

Metrostav vyhrál soutěž na přestavbu ulic Marsa

a Żołnierską už vloni v září, dřívějšímu uzavření smlouvy ale bránilo odvolání neúspěšného konkurenta. Také

samotné dílo se oproti původním záměrům varšavského magistrátu zkomplikovalo – stavba měla původně

zahrnout dvě nové estakády, které měly mimoúrovňově

vyřešit křížení ulic Marsa, Chełmżyńską, Okularowa, Żołnierską a Rekrucką. Vzhledem k tomu, že se investorovi

nepodařilo včas vykoupit pozemek pro vybudování jednoho z mostních pilířů, vznikne však jen jedna. Dopravu

v této části polského hlavního města tak bude zřejmě i nadále zpomalovat úzké dopravní hrdlo, za které rozhodně

nebude moci Metrostav.

–red–, foto archiv divize 4

Hlavní parametry stavby:

Výkopy

Násypy

Asfaltové vrstvy

19 960 m3

141 100 m3

110 000 m2

Statistika potvrzuje stav stavebního trhu

3

4

5

Infocentrum stavby je otevřené každou lichou

středu od 15 do 17 hodin. Nachází se u hlavní

brány Industriálního parku Plzeň Ejpovice.

Metrostav_06_2016.indd 2

Jak je zřejmé z vedlejšího rozhovoru s náměstkem

ředitele divize 1 Ing. Lubošem Kasou, při podnikání

doma není každý den posvícení. Všechny divize Metrostavu proto vloni využily příležitosti, které nabízejí zahraniční trhy, zejména Slovensko. Dokazuje to

i srovnání vybraných statistických ukazatelů ze systému obchodních informací společnosti.

Srovnání údajů z let 2014 a 2015 potvrzuje, že se

v počtu ani finančním objemu příliš nezměnil podíl zakázek, které divize zaregistrovaly a soutěžily ve shodném

roce. I když v obou parametrech nepatrně stoupá, stále

se pohybuje kolem 50 procent. I přes optimistické odhady, zveřejňované v médiích, pokračuje na tuzemském

stavebním trhu stagnace. Počet i finanční objem v Česku

evidovaných veřejných poptávek stále klesá. Projekty

nejsou připraveny, pozemky nejsou vykoupeny, a tak se

většina zejména liniových staveb odsouvá.

Obchodníci Metrostavu proto v souladu s firemní

strategií zaměřili svou pozornost na Slovensko, kde se

oproti předchozímu období zvedl zhruba dvakrát počet

zasmluvněných zakázek. Počet úspěšných nabídek zde

sice zůstal téměř shodný co do počtu, ale co do objemu

se více než zdvojnásobil. V ostatních zahraničních zemích

byl počet úspěšných nabídek přibližně trojnásobný.

Ze zahájených staveb mimo území České republiky

rozhodně stojí za zmínku silnice S7, Koszwaly – Nowy

Dwor Gdanski v Polsku; tunel na silnici Rv 13, Joberg,

Granvin v Norsku a na Slovensku montážní hala pro au-

tomobilku Volkswagen v Bratislavě; kanalizace a čistírny

odpadních vod ve třinácti obcích regionu Velký Krtíš;

rekonstrukce silnic I/62 a I/75, Senec–Sládkovičovo–Jatov nebo nedávno dokončená rekonstrukce památkově

chráněného zámku v obci Humenné.

Obchodní aktivity společnosti Metrostav se v zahraničí v roce 2015 rozšířily do Bulharska, Německa,

Chorvatska nebo také do Itálie. Kvůli změnám na trzích

se ale naopak vloni neobjevily žádné nové zakázky v Bělorusku, Bosně a Hercegovině a ve Slovinsku. Potvrzuje

to i následující graf, který vychází ze statistických údajů

marketingu firmy Metrostav.

Sloučený graf porovnání

obchodních aktivit v zahraničí

Bosna a Hercegovina

Bělorusko

Bulharsko

Finsko

Chorvatsko

Itálie

Německo

Norsko

Polsko

Počet podaných nabídek v roce 2014

Počet podaných nabídek v roce 2015

Útvary, které řídíte, spadají v jiných divizích do gesce

obchodního náměstka. Proč je tomu u divize 1 jinak?

Jsme trochu atypičtí. Věnujeme se převážně pozemním

stavbám a na rozdíl od ostatních nejen v Praze a středních

Čechách, ale máme oblastní zastoupení i v Plzni, Brně či

Ostravě. Máme tedy široké pole působnosti, a abychom

uspěli, musíme postupovat efektivně a svoje zkušenosti

mezi sebou sdílet a potřeby koordinovat. Nedávno jsme

třeba v jeden okamžik modernizovali hned čtyři fotbalové

stadiony – v Plzni, v Praze, Znojmě a v Ostravě-Vítkovicích

– a všechny potřebovaly stejné vybavení. Výběr dodavatelů byl proto mnohem výhodnější centrální a ne z pozice

jednotlivých projektů. Život nás naučil, že to tak funguje

u všech klíčových dodávek materiálů i prací. S obchodním

náměstkem divize 1 Ing. Jiřím Andělem takto spolupracuji

již několik let, rozdělení kompetencí nám vyhovuje a dovolím si tvrdit, že se nám daří. Ročně obchodní tým divize 1

zpracuje asi 150 nabídek, při zhruba 20% úspěšnosti

z nich vyhrajeme 30. Každý den uzavíráme i tři subdodavatelské smlouvy. Spolu s Metrostavem Deutschland se

snažíme proniknout také do segmentu bytové výstavby

v Německu. Práce tedy máme všichni opravdu dost.

Na čem obchodní úspěch vaší divize závisí?

Pracujeme týmově, v divizi udržujeme dobré klima a naši

kolegové jsou technicky zdatní a loajální. Obchod se totiž

dělá všude, i na stavbě. Pokud je investor spokojený s realizací díla, znovu nás osloví. Když se chováme korektně

k subdodavatelům, tak se k nám rádi vrátí a na stavbách

nám pomohou. Základem je ale dobrá příprava. Celkem

máme na 60 přípravářů, asi 20 z nich působí v sídle divize.

Náš tým jsme doplnili o autorizovaného statika, specialistu TZB, máme odborníky na elektroinstalace i stavební

fyziku. Na nabídce někdy pracujeme velmi dlouho, jindy

se stane, že někteří kolegové s těmi svými nevyhrají i dva

roky, a to frustruje. Ve sportu ocení i druhého a třetího,

ale u nás je to buď vítězství, nebo nic. I proto přípraváři

a technici mezi projekty a divizí cirkulují, aby si uvědomili,

že každá práce je pro celek důležitá, i ta neúspěšná.

Ve kterých soutěžích jste nedávno uspěli?

Potěšily nás zakázky na výstavbu montážní haly pro

Volkswagen v Bratislavě, projektu Inovace procesu formování a výroby odlitků na slévárnách šedých litin v Třinci, skladovacích hal pro Lasselsberger v Chlumčanech –

ty budeme dělat ve sdružení s divizí 6 – nebo parkovacího

domu s obchodním centrem v Benešově. Máme i projekty

pro pracovníky střediska kanalizací a vodovodů, obtížně

však hledáme práci pro raziče malých důlních děl. V tomto

sektoru totiž chybí připravované zakázky. Chceme si ale

všechny dobré zaměstnance udržet, protože výstavba

vlastními silami je pro nás velmi důležitá.

Pracujete v Metrostavu už 20 let. Litoval jste někdy,

že jste nevyužil nabídku na zaměstnání v jiné firmě?

Rozhodně ne. Měl jsem štěstí na dobré šéfy i prima kolegy. V Metrostavu je navíc pořádek, má systém, organizační normy, malou fluktuaci… Když se po čase potkám s firmou, s níž jsme dřív pracovali ve sdružení, často vidím, že

používá třeba naše postupy, smlouvy, což potěší. Každý

rok k nám nastupuje šest vysokoškolských absolventů.

Teprve začínají, ale za dva tři roky už mají zkušenosti

a konkurence je lanaří. Jsem rád, že i oni většinou bývají

loajální a zůstanou. Držíme prostě při sobě.

Jste týmový hráč, fotbalista, ovlivňuje to i vaši práci?

Abychom uspěli, musíme být tým. Chceme ale spolupracovat i s dalšími kolegy. Místo na poradách se však scházíme s náměstky ostatních pozemáckých divizí Metrostavu i divize 2 Subterra na fotbalovém hřišti. Zatím hrajeme

jen pralesní ligu, chceme ale postoupit. Ve hře i v práci.

08.04.16 11:39