strana 2
Viditelné části díla
Velká část prací na modernizaci trati Rokycany–Plzeň
je očím diváků skrytá, protože se pod zemí týká tunelu
Ejpovice. Přesto je na povrchu stále co pozorovat.
Viktorce, kterou řídí pracovníci divize 5 vedení týmem
Ing. Štefana Ivora, zbývá dokončit jen kolem 600 m jižního tunelu. Stavbaři už proto pro ni chystají výjezdový
portál u Doubravky (foto č. 1). Po prorážce zde TBM rozeberou a přepraví zpět před ejpovický portál (foto č. 2),
kde je vpravo vidět vznikající železobetonové lůžko, odkud
největší v tuzemsku použitý plnoprofilový štít odstartuje
podruhé, aby vyrazil i severní tunelovou troubu.
Součástí díla, které Metrostav buduje ve sdružení se
Subterrou, je i přestavba mostů na železniční trati. Provádí ji také divize 5, ale pod vedením týmu Milana Špičky.
Stavbaři tu pracují na vyloučené druhé koleji při zachovaném provozu na první, už zmodernizované. Na mostě
přes Úslavu osadili novou ocelovou konstrukci (foto č. 3),
u mostu Potoční betonují dřík opěry (foto č. 4) a na mostě
Mohylová provádějí betonáž úložných prahů (foto č. 5).
– red –, foto w w w.droneone.cz, s tavba
PTÁME SE
Ing. Luboše Kasy,
631
náměstka ředitele divize 1
S8
631
Varšava
S8
2
7
S2
7
S79
2
Ing. Kasa vystudoval stavební fakultu ČVUT a Metrostav se před 20 lety stal jeho prvním zaměstnavatelem. Praxi v divizi 1 zahájil jako přípravář na stavbě
obytného souboru U Kříže, po šesti letech začal pracovat v útvaru obchodní přípravy divize. Od roku 2014
je náměstkem a vede útvary přípravy a nakupování.
S2
1
Divize 4 zahájila novou stavbu ve Varšavě
Metrostav má ve Varšavě velmi dobrou pověst – vloni
tu divize 4 dokončila o celý měsíc dřív modernizaci
4,6 km dlouhého úseku S8 včetně rozšíření mostu
Generała Grota Roweckiego a výrazně tak přispěla
ke zlepšení místní dopravní situace. Od letošního dubna sice městský provoz zkomplikuje tým Ing. Tomáše
Ćmiela, který kácením, demolicemi a výstavbou zařízení staveniště zahájí přípravné práce na přestavbě
zhruba 5km úseku ulic Marsa a Żołnierską, Varšavané
ale věří, že i tento projekt skončí stejně úspěšně jako
předchozí, který sklidil obdiv odborníků i veřejnosti.
Smlouvu na provedení díla podepsali 24. března
za polskou stranu zástupce varšavského primátora Jacek
Wojciechowicz a Anna Piotrowska, ředitelka Zarządu
Miejskich Inwestycji Drogowych. Hlavním zástupcem
Metrostavu se pro tuto slavnostní příležitost stal ředitel
výstavby Polsko Ing. Radim Čáp z divize 4 (foto vpravo).
„Zhruba jeden měsíc budeme projekt připravovat,
23 měsíců realizovat a za další dva měsíce jej musíme uzavřít i administrativně,“ rozpočítává ředitel stavby Ing. Tomáš Ćmiel zakázku s celkovou délkou trvání 26 měsíců
od podpisu smlouvy. Z jeho 28členného projektového
týmu, který dílo na místě řídí, je 24 Poláků a čtyři Češi.
S výjimkou jednoho pracovníka, který tým doplnil nedávno, se všichni dobře znají z úspěšné stavby S8.
Projekt na přestavbu krajské silnice 631 v 4,8 km dlouhém úseku od křižovatky ulic Marsa a Naddnieprzańska
až k hranicím města (mapa) zkapacitní původní dvou- až
třípruhovou komunikaci v obou směrech. Na trase se
dotkne pěti hlavních inženýrských objektů, konkrétně
ocelobetonových mostů. První má devět polí a měří asi
200 m, druhý je čtrnáctipolový a šestisetmetrový, třetí
viadukt má čtyři pole a 100 m, čtvrtý měří kolem 65 m
a poslední lehce přes padesát. S investicí dále souvisejí
přeložky sítí, zabezpečení železniční dopravy, vybudování
1
2
světelné signalizace, telekomunikací či protihlukových
stěn a samozřejmě terénní a sadové úpravy.
Metrostav vyhrál soutěž na přestavbu ulic Marsa
a Żołnierską už vloni v září, dřívějšímu uzavření smlouvy ale bránilo odvolání neúspěšného konkurenta. Také
samotné dílo se oproti původním záměrům varšavského magistrátu zkomplikovalo – stavba měla původně
zahrnout dvě nové estakády, které měly mimoúrovňově
vyřešit křížení ulic Marsa, Chełmżyńską, Okularowa, Żołnierską a Rekrucką. Vzhledem k tomu, že se investorovi
nepodařilo včas vykoupit pozemek pro vybudování jednoho z mostních pilířů, vznikne však jen jedna. Dopravu
v této části polského hlavního města tak bude zřejmě i nadále zpomalovat úzké dopravní hrdlo, za které rozhodně
nebude moci Metrostav.
–red–, foto archiv divize 4
Hlavní parametry stavby:
Výkopy
Násypy
Asfaltové vrstvy
19 960 m3
141 100 m3
110 000 m2
Statistika potvrzuje stav stavebního trhu
3
4
5
Infocentrum stavby je otevřené každou lichou
středu od 15 do 17 hodin. Nachází se u hlavní
brány Industriálního parku Plzeň Ejpovice.
Metrostav_06_2016.indd 2
Jak je zřejmé z vedlejšího rozhovoru s náměstkem
ředitele divize 1 Ing. Lubošem Kasou, při podnikání
doma není každý den posvícení. Všechny divize Metrostavu proto vloni využily příležitosti, které nabízejí zahraniční trhy, zejména Slovensko. Dokazuje to
i srovnání vybraných statistických ukazatelů ze systému obchodních informací společnosti.
Srovnání údajů z let 2014 a 2015 potvrzuje, že se
v počtu ani finančním objemu příliš nezměnil podíl zakázek, které divize zaregistrovaly a soutěžily ve shodném
roce. I když v obou parametrech nepatrně stoupá, stále
se pohybuje kolem 50 procent. I přes optimistické odhady, zveřejňované v médiích, pokračuje na tuzemském
stavebním trhu stagnace. Počet i finanční objem v Česku
evidovaných veřejných poptávek stále klesá. Projekty
nejsou připraveny, pozemky nejsou vykoupeny, a tak se
většina zejména liniových staveb odsouvá.
Obchodníci Metrostavu proto v souladu s firemní
strategií zaměřili svou pozornost na Slovensko, kde se
oproti předchozímu období zvedl zhruba dvakrát počet
zasmluvněných zakázek. Počet úspěšných nabídek zde
sice zůstal téměř shodný co do počtu, ale co do objemu
se více než zdvojnásobil. V ostatních zahraničních zemích
byl počet úspěšných nabídek přibližně trojnásobný.
Ze zahájených staveb mimo území České republiky
rozhodně stojí za zmínku silnice S7, Koszwaly – Nowy
Dwor Gdanski v Polsku; tunel na silnici Rv 13, Joberg,
Granvin v Norsku a na Slovensku montážní hala pro au-
tomobilku Volkswagen v Bratislavě; kanalizace a čistírny
odpadních vod ve třinácti obcích regionu Velký Krtíš;
rekonstrukce silnic I/62 a I/75, Senec–Sládkovičovo–Jatov nebo nedávno dokončená rekonstrukce památkově
chráněného zámku v obci Humenné.
Obchodní aktivity společnosti Metrostav se v zahraničí v roce 2015 rozšířily do Bulharska, Německa,
Chorvatska nebo také do Itálie. Kvůli změnám na trzích
se ale naopak vloni neobjevily žádné nové zakázky v Bělorusku, Bosně a Hercegovině a ve Slovinsku. Potvrzuje
to i následující graf, který vychází ze statistických údajů
marketingu firmy Metrostav.
Sloučený graf porovnání
obchodních aktivit v zahraničí
Bosna a Hercegovina
Bělorusko
Bulharsko
Finsko
Chorvatsko
Itálie
Německo
Norsko
Polsko
Počet podaných nabídek v roce 2014
Počet podaných nabídek v roce 2015
Útvary, které řídíte, spadají v jiných divizích do gesce
obchodního náměstka. Proč je tomu u divize 1 jinak?
Jsme trochu atypičtí. Věnujeme se převážně pozemním
stavbám a na rozdíl od ostatních nejen v Praze a středních
Čechách, ale máme oblastní zastoupení i v Plzni, Brně či
Ostravě. Máme tedy široké pole působnosti, a abychom
uspěli, musíme postupovat efektivně a svoje zkušenosti
mezi sebou sdílet a potřeby koordinovat. Nedávno jsme
třeba v jeden okamžik modernizovali hned čtyři fotbalové
stadiony – v Plzni, v Praze, Znojmě a v Ostravě-Vítkovicích
– a všechny potřebovaly stejné vybavení. Výběr dodavatelů byl proto mnohem výhodnější centrální a ne z pozice
jednotlivých projektů. Život nás naučil, že to tak funguje
u všech klíčových dodávek materiálů i prací. S obchodním
náměstkem divize 1 Ing. Jiřím Andělem takto spolupracuji
již několik let, rozdělení kompetencí nám vyhovuje a dovolím si tvrdit, že se nám daří. Ročně obchodní tým divize 1
zpracuje asi 150 nabídek, při zhruba 20% úspěšnosti
z nich vyhrajeme 30. Každý den uzavíráme i tři subdodavatelské smlouvy. Spolu s Metrostavem Deutschland se
snažíme proniknout také do segmentu bytové výstavby
v Německu. Práce tedy máme všichni opravdu dost.
Na čem obchodní úspěch vaší divize závisí?
Pracujeme týmově, v divizi udržujeme dobré klima a naši
kolegové jsou technicky zdatní a loajální. Obchod se totiž
dělá všude, i na stavbě. Pokud je investor spokojený s realizací díla, znovu nás osloví. Když se chováme korektně
k subdodavatelům, tak se k nám rádi vrátí a na stavbách
nám pomohou. Základem je ale dobrá příprava. Celkem
máme na 60 přípravářů, asi 20 z nich působí v sídle divize.
Náš tým jsme doplnili o autorizovaného statika, specialistu TZB, máme odborníky na elektroinstalace i stavební
fyziku. Na nabídce někdy pracujeme velmi dlouho, jindy
se stane, že někteří kolegové s těmi svými nevyhrají i dva
roky, a to frustruje. Ve sportu ocení i druhého a třetího,
ale u nás je to buď vítězství, nebo nic. I proto přípraváři
a technici mezi projekty a divizí cirkulují, aby si uvědomili,
že každá práce je pro celek důležitá, i ta neúspěšná.
Ve kterých soutěžích jste nedávno uspěli?
Potěšily nás zakázky na výstavbu montážní haly pro
Volkswagen v Bratislavě, projektu Inovace procesu formování a výroby odlitků na slévárnách šedých litin v Třinci, skladovacích hal pro Lasselsberger v Chlumčanech –
ty budeme dělat ve sdružení s divizí 6 – nebo parkovacího
domu s obchodním centrem v Benešově. Máme i projekty
pro pracovníky střediska kanalizací a vodovodů, obtížně
však hledáme práci pro raziče malých důlních děl. V tomto
sektoru totiž chybí připravované zakázky. Chceme si ale
všechny dobré zaměstnance udržet, protože výstavba
vlastními silami je pro nás velmi důležitá.
Pracujete v Metrostavu už 20 let. Litoval jste někdy,
že jste nevyužil nabídku na zaměstnání v jiné firmě?
Rozhodně ne. Měl jsem štěstí na dobré šéfy i prima kolegy. V Metrostavu je navíc pořádek, má systém, organizační normy, malou fluktuaci… Když se po čase potkám s firmou, s níž jsme dřív pracovali ve sdružení, často vidím, že
používá třeba naše postupy, smlouvy, což potěší. Každý
rok k nám nastupuje šest vysokoškolských absolventů.
Teprve začínají, ale za dva tři roky už mají zkušenosti
a konkurence je lanaří. Jsem rád, že i oni většinou bývají
loajální a zůstanou. Držíme prostě při sobě.
Jste týmový hráč, fotbalista, ovlivňuje to i vaši práci?
Abychom uspěli, musíme být tým. Chceme ale spolupracovat i s dalšími kolegy. Místo na poradách se však scházíme s náměstky ostatních pozemáckých divizí Metrostavu i divize 2 Subterra na fotbalovém hřišti. Zatím hrajeme
jen pralesní ligu, chceme ale postoupit. Ve hře i v práci.
08.04.16 11:39