strana 4
BIM projekty IV
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
Seriál o informačním modelu stavebního projektu BIM
pokračuje čtvrtým, předposledním dílem.
Konference základní organizace
BIM prostředí a zakázky Skupiny Metrostav
Už od roku 2007 začaly některé projektové kanceláře
v ČR zpracovávat projekty v BIM prostředí i pro zakázky,
které realizoval Metrostav. Mezi ně patřily i stanice Bořislavka a Nemocnice Motol na metru V.A, Šumavský Dvůr
a technologická část projektu ELI Beamlines v Dolních
Břežanech. V současnosti jsou to zakázky Vivus Uhříněves a Vackov, z připravovaných třeba rekonstrukce Státní
opery, Telehouse, Palmovka Park III i IV a především
metro I.D i další dopravní stavby třeba komunikace R4.
Co BIM prostředí znamená v projektu a realizaci
Využití BIM prostředí v projektu přináší lepší koordinaci
projektu i propracování projektových podkladů a návazností. BIM pro oceňování projektů umožňuje generování
výměr přímo z PD a shodné strukturování a popis položek.
Připojené specifikace výrobků a další informace vycházejí
ze stupně podrobnosti projektu. Technologické a TZB
části bývají vypracovány ve vyšších než dosud obvyklých podrobnostech. Ve strojírenství a pro opakovanou
sériovou výrobu je BIM prostředí standardem už řadu let.
BIM umožňuje ve všech etapách rychle a efektivně
kontrolovat možné kolize jednotlivých částí i technologií
mezi sebou, a tak poskytovat zpětnou vazbou investorovi i projektantovi. Dovoluje do dokumentace okamžitě
zapracovat vývojové změny projektu během realizace
a průběžně vytvářet dokumentaci skutečného provedení.
Umožňuje integraci technologických postupů a dokladů řízení kvality připojením záznamů realizačních vad, přiřazením odpovědností a příkazů k odstranění a sledování
výsledků kontrol (popisem, termínem odstranění apod.).
BIM pro Facility Management pracuje s připojenými
doklady o výrobcích, technickými listy, návody k užívání,
pokyny pro údržbu, záručními doklady, plánovanými cykly
výměny i obnovy, podklady k řízení systémů. Řízení provozu budovy má všechny potřebné podklady k dispozici
v reálném čase. Proklik odkazu otevře připojené soubory
bez nutnosti hledat v pořadačích papírové dokumenty.
BIM v České republice
Pro zájemce o problematiku BIM již několik let pracují
zájmová sdružení a Odborná rada pro BIM (CzBIM), která
zahrnuje i platformy pro jednotlivé části prostředí. Mimo
to vyvíjejí činnost i báze jednotlivých dodavatelů BIM
prostředí jako BIM+ společnosti AllPlan, BIM fórum pro
produkty Autodesk či Cegra pro uživatele produktů ArchiCad. Tyto platformy jsou zaměřeny především na projektanty a výrobce, kteří sami vytvářejí tzv. BIM knihovny či
databáze prvků připravené pro implementaci do BIM projektu. V tomto výčtu nebyla donedávna zahrnuta oblast
realizace, v současné době je ale v CzBIM aktivní pracovní
skupina 3, která se realizaci věnuje a vyvíjejí v ní činnost
i zástupci Metrostavu. Tyto odborné skupiny mívají vliv
na přípravu předpisů připravovaných pro zavedení BIM
do stavební praxe, a proto je potřebné se jejich činnosti
účastnit. BIM se nyní ověřuje pro infrastrukturní projekty
ŘSD, společnost Skanska v BIM prostředí realizovala
svou část MÚK Opatovice na R35, nyní označované D35.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Stojí téměř 170 let
Jaroslav Synek, vedoucí ÚTM ÚVTŘ
Zaměstnanci pomohli
Den po Velikonocích se v Metrostavu uskutečnila sbírka
oblečení pro charitativní secondhand Hvězdný bazar. Byla velmi úspěšná, takové množství oblečení a doplňků si
z firemní akce vozíčkáři snad ještě nikdy neodváželi. „Moc
si toho vážíme. Měli jsme obrovskou radost nejen z množství darovaného oblečení, ale i z nadšení, které jsme ze
zaměstnanců Metrostavu cítili,“ řekl jeden z prodejců
Jaroslav Filsák (foto) a všem dárcům vzkázal veliké díky.
–red–, foto Alena Jančíková
Výroční konference základní organizace OS Stavba
Metrostav se uskutečnila 24. března v Centru vzdělávání v Palmovka Parku II. Zúčastnilo se jí 48 delegátů
a hosté z vedení Metrostavu i Odborového svazu.
Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav přítomné
seznámil se stavem stavební výroby a jejími dopady
na Metrostav a s problematikou legislativního prostředí ve vztahu k odvětví. V souvislosti s 45. výročím existence Metrostavu připomněl začátky firmy
a její další vývoj až do současné podoby. Zdůraznil
také některé aspekty, které mohou firmy Skupiny
ohrožovat nejenom zvenku, ale i zevnitř, jako je například porušování zásad etického chování.
Předseda Odborového svazu Stavba ČR Stanislav
Antoniv doplnil informace o situaci okolo legislativních procesů ve vztahu ke stavebnictví a dále se
věnoval především odborové problematice na úrovni
odvětví včetně dalších oblastí celonárodního významu. Připomněl dialog se sociálním partnerem, což je
Svaz podnikatelů ve stavebnictví, a průběh kolektivního vyjednávání k uzavření vyšší oborové kolektivní
smlouvy na další období. Velkou část příspěvku věnoval informaci o postojích vrcholných odborových
orgánů k celospolečenské situaci a jednání tripartity.
Personální ředitel Mgr. Tomáš Zámečník se v příspěvku zmínil o personální strategii Metrostavu do
budoucna v souvislosti s možným vývojem zakázky.
V pracovní části konference delegáti na základě
předložené zprávy zhodnotili dosavadní činnost
za uplynulé období. Projednali a schválili výsledky
hospodaření za předchozí rok včetně účetní závěrky
a schválili rozpočet na rok 2016 včetně plánu práce
či plánu oprav a investic týkajících se rekreačních
středisek. Konference se seznámila i se závěry revizní komise a do funkce hospodářky ZO jmenovala
Marii Nevečeřalovou. Výboru ZO uložila několik úkolů, z nichž ten hlavní spočívá v zabezpečení voleb
do orgánů na další období. Jednání zakončilo přijetí
usnesení ke všem projednávaným bodům.
Profesionální, důvěryhodná, stabilní, ale i hrdá, sebevědomá a kolegiální
Strategická konference Skupiny Metrostav změnila v roce 2016 místo konání – z Národní technické knihovny se
přestěhovala do Centra současného umění DOX v Holešovicích. Její cíl se ale nezměnil – informovala o minulosti
a předznamenala budoucnost. Po spíše ekonomických údajích viceprezidenta Ing. Františka Kočího (foto č. 1)
přiblížil prezident Skupiny Jiří Bělohlav všem příchozím manažerům (foto č. 2) změny, kterými mateřská společnost
prošla, a nastínil výzvy, které před ní i jejími dceřinými firmami stojí. V kuloárech o nich diskutovali nejen ředitelé
z Metrostavu (foto č. 3), ale i zástupci společnosti BeMo Tunneling, kteří měli možnost vyslechnout české projevy
v překladu (foto č. 4). Na pravidelném každoročním setkání oceňují vedoucí pracovníci firem, že se mohou sejít
napříč společnostmi i divizemi (foto č. 5, 7) a získat podrobnější údaje o činnosti kolegů. V roce 2016 předstoupil
před plénum Ing. Jiří Prokop, který představil firmu SQZ a zmínil její nově akreditované zkoušky. Generální ředitel
Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 6) připomněl 15. výročí založení divize 4, díky níž Metrostav úspěšně pronikl
do segmentu dopravních staveb. Ing. Tibor Trnovszký ze Subterry promluvil o rekonstrukci železničního úseku
Budapest, Kelenföld–Tárnok. Generální ředitel Metrostavu Slovakia Ing. Robert Pátek, Ph.D., potvrdil, že se
jeho firma snaží měnit k lepšímu. Managing director BeMo Tunnelling – Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter (foto č. 8) –
přiblížil projekty největší zahraniční firmy Skupiny Metrostav. Pro zájemce skončila letošní Strategická konference
prohlídkou výstavy Duše peněz (foto č. 9). Pro ostatní pak slibem, že se za rok opět setkají.
Další velká rekonstrukce, která se v Praze chystá, se
bude týkat mostařů – opravit totiž potřebuje Negrelliho
viadukt. Muzeum hl. města Prahy tuto unikátní technickou památku představuje až do 22. června pomocí
výstavy na panelech před svou hlavní budovou.
Viadukt rozestavěli na jaře 1846 jako v té době největší
evropské železniční dílo. Na Severní státní dráze Olomouc–Praha–Drážďany začal dvoukolejný most o délce
700 sáhů (1111 m) projektovat těsně před smrtí známý
stavitel Jan Perner. Jeho dílo dokončil Alois Negrelli von
Moldelbe, po kterém se dnes viadukt jmenuje. Stavbu prováděly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny a pracovalo
na ní nepřetržitě kolem 3000 dělníků různých národností.
Most s 87 kamennými oblouky byl zprovozněn roku 1850. Za 21 let jej na jižní straně doplnil 351m karlínský
spojovací viadukt s 10 kamennými a 16 cihelnými oblouky. Negrelliho viadukt (foto) je dnes druhým nejstarším
stojícím mostem v Praze a zároveň nejstarším železničním mostem přes Vltavu. Vzhledem k tomu, že jeho zaměření geodeti zahájili už v roce 1845 po velké povodni,
historická paměť této události přispěla k tomu, že při
tisícileté vodě v roce 2002 byl Negrelliho viadukt jedním
z pouhých čtyř pražských mostů přes Vltavu, na kterých
nebyl přerušen provoz – tři z nich byly železniční.
Na výstavě před Muzeem hl. města Prahy je možné
spatřit reprodukce obrazů, které viadukt zachycují od
stavby až do současnosti. Autoři těchto děl byli významní
malíři své doby. Také jsou zde vystaveny zajímavé fotografické záběry mostu, a to již z konce 19. století.
–red–, foto Wikimedia
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 6/2016 vyšlo 12. 4. 2016 (7/2016 vyjde 28. 4. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_06_2016.indd 4
08.04.16 11:40