strana 4

BIM projekty IV

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Seriál o informačním modelu stavebního projektu BIM

pokračuje čtvrtým, předposledním dílem.

Konference základní organizace

BIM prostředí a zakázky Skupiny Metrostav

Už od roku 2007 začaly některé projektové kanceláře

v ČR zpracovávat projekty v BIM prostředí i pro zakázky,

které realizoval Metrostav. Mezi ně patřily i stanice Bořislavka a Nemocnice Motol na metru V.A, Šumavský Dvůr

a technologická část projektu ELI Beamlines v Dolních

Břežanech. V současnosti jsou to zakázky Vivus Uhříněves a Vackov, z připravovaných třeba rekonstrukce Státní

opery, Telehouse, Palmovka Park III i IV a především

metro I.D i další dopravní stavby třeba komunikace R4.

Co BIM prostředí znamená v projektu a realizaci

Využití BIM prostředí v projektu přináší lepší koordinaci

projektu i propracování projektových podkladů a návazností. BIM pro oceňování projektů umožňuje generování

výměr přímo z PD a shodné strukturování a popis položek.

Připojené specifikace výrobků a další informace vycházejí

ze stupně podrobnosti projektu. Technologické a TZB

části bývají vypracovány ve vyšších než dosud obvyklých podrobnostech. Ve strojírenství a pro opakovanou

sériovou výrobu je BIM prostředí standardem už řadu let.

BIM umožňuje ve všech etapách rychle a efektivně

kontrolovat možné kolize jednotlivých částí i technologií

mezi sebou, a tak poskytovat zpětnou vazbou investorovi i projektantovi. Dovoluje do dokumentace okamžitě

zapracovat vývojové změny projektu během realizace

a průběžně vytvářet dokumentaci skutečného provedení.

Umožňuje integraci technologických postupů a dokladů řízení kvality připojením záznamů realizačních vad, přiřazením odpovědností a příkazů k odstranění a sledování

výsledků kontrol (popisem, termínem odstranění apod.).

BIM pro Facility Management pracuje s připojenými

doklady o výrobcích, technickými listy, návody k užívání,

pokyny pro údržbu, záručními doklady, plánovanými cykly

výměny i obnovy, podklady k řízení systémů. Řízení provozu budovy má všechny potřebné podklady k dispozici

v reálném čase. Proklik odkazu otevře připojené soubory

bez nutnosti hledat v pořadačích papírové dokumenty.

BIM v České republice

Pro zájemce o problematiku BIM již několik let pracují

zájmová sdružení a Odborná rada pro BIM (CzBIM), která

zahrnuje i platformy pro jednotlivé části prostředí. Mimo

to vyvíjejí činnost i báze jednotlivých dodavatelů BIM

prostředí jako BIM+ společnosti AllPlan, BIM fórum pro

produkty Autodesk či Cegra pro uživatele produktů ArchiCad. Tyto platformy jsou zaměřeny především na projektanty a výrobce, kteří sami vytvářejí tzv. BIM knihovny či

databáze prvků připravené pro implementaci do BIM projektu. V tomto výčtu nebyla donedávna zahrnuta oblast

realizace, v současné době je ale v CzBIM aktivní pracovní

skupina 3, která se realizaci věnuje a vyvíjejí v ní činnost

i zástupci Metrostavu. Tyto odborné skupiny mívají vliv

na přípravu předpisů připravovaných pro zavedení BIM

do stavební praxe, a proto je potřebné se jejich činnosti

účastnit. BIM se nyní ověřuje pro infrastrukturní projekty

ŘSD, společnost Skanska v BIM prostředí realizovala

svou část MÚK Opatovice na R35, nyní označované D35.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Stojí téměř 170 let

Jaroslav Synek, vedoucí ÚTM ÚVTŘ

Zaměstnanci pomohli

Den po Velikonocích se v Metrostavu uskutečnila sbírka

oblečení pro charitativní secondhand Hvězdný bazar. Byla velmi úspěšná, takové množství oblečení a doplňků si

z firemní akce vozíčkáři snad ještě nikdy neodváželi. „Moc

si toho vážíme. Měli jsme obrovskou radost nejen z množství darovaného oblečení, ale i z nadšení, které jsme ze

zaměstnanců Metrostavu cítili,“ řekl jeden z prodejců

Jaroslav Filsák (foto) a všem dárcům vzkázal veliké díky.

–red–, foto Alena Jančíková

Výroční konference základní organizace OS Stavba

Metrostav se uskutečnila 24. března v Centru vzdělávání v Palmovka Parku II. Zúčastnilo se jí 48 delegátů

a hosté z vedení Metrostavu i Odborového svazu.

Prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav přítomné

seznámil se stavem stavební výroby a jejími dopady

na Metrostav a s problematikou legislativního prostředí ve vztahu k odvětví. V souvislosti s 45. výročím existence Metrostavu připomněl začátky firmy

a její další vývoj až do současné podoby. Zdůraznil

také některé aspekty, které mohou firmy Skupiny

ohrožovat nejenom zvenku, ale i zevnitř, jako je například porušování zásad etického chování.

Předseda Odborového svazu Stavba ČR Stanislav

Antoniv doplnil informace o situaci okolo legislativních procesů ve vztahu ke stavebnictví a dále se

věnoval především odborové problematice na úrovni

odvětví včetně dalších oblastí celonárodního významu. Připomněl dialog se sociálním partnerem, což je

Svaz podnikatelů ve stavebnictví, a průběh kolektivního vyjednávání k uzavření vyšší oborové kolektivní

smlouvy na další období. Velkou část příspěvku věnoval informaci o postojích vrcholných odborových

orgánů k celospolečenské situaci a jednání tripartity.

Personální ředitel Mgr. Tomáš Zámečník se v příspěvku zmínil o personální strategii Metrostavu do

budoucna v souvislosti s možným vývojem zakázky.

V pracovní části konference delegáti na základě

předložené zprávy zhodnotili dosavadní činnost

za uplynulé období. Projednali a schválili výsledky

hospodaření za předchozí rok včetně účetní závěrky

a schválili rozpočet na rok 2016 včetně plánu práce

či plánu oprav a investic týkajících se rekreačních

středisek. Konference se seznámila i se závěry revizní komise a do funkce hospodářky ZO jmenovala

Marii Nevečeřalovou. Výboru ZO uložila několik úkolů, z nichž ten hlavní spočívá v zabezpečení voleb

do orgánů na další období. Jednání zakončilo přijetí

usnesení ke všem projednávaným bodům.

Profesionální, důvěryhodná, stabilní, ale i hrdá, sebevědomá a kolegiální

Strategická konference Skupiny Metrostav změnila v roce 2016 místo konání – z Národní technické knihovny se

přestěhovala do Centra současného umění DOX v Holešovicích. Její cíl se ale nezměnil – informovala o minulosti

a předznamenala budoucnost. Po spíše ekonomických údajích viceprezidenta Ing. Františka Kočího (foto č. 1)

přiblížil prezident Skupiny Jiří Bělohlav všem příchozím manažerům (foto č. 2) změny, kterými mateřská společnost

prošla, a nastínil výzvy, které před ní i jejími dceřinými firmami stojí. V kuloárech o nich diskutovali nejen ředitelé

z Metrostavu (foto č. 3), ale i zástupci společnosti BeMo Tunneling, kteří měli možnost vyslechnout české projevy

v překladu (foto č. 4). Na pravidelném každoročním setkání oceňují vedoucí pracovníci firem, že se mohou sejít

napříč společnostmi i divizemi (foto č. 5, 7) a získat podrobnější údaje o činnosti kolegů. V roce 2016 předstoupil

před plénum Ing. Jiří Prokop, který představil firmu SQZ a zmínil její nově akreditované zkoušky. Generální ředitel

Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 6) připomněl 15. výročí založení divize 4, díky níž Metrostav úspěšně pronikl

do segmentu dopravních staveb. Ing. Tibor Trnovszký ze Subterry promluvil o rekonstrukci železničního úseku

Budapest, Kelenföld–Tárnok. Generální ředitel Metrostavu Slovakia Ing. Robert Pátek, Ph.D., potvrdil, že se

jeho firma snaží měnit k lepšímu. Managing director BeMo Tunnelling – Dipl.-Ing. Friedrich Neureiter (foto č. 8) –

přiblížil projekty největší zahraniční firmy Skupiny Metrostav. Pro zájemce skončila letošní Strategická konference

prohlídkou výstavy Duše peněz (foto č. 9). Pro ostatní pak slibem, že se za rok opět setkají.

Další velká rekonstrukce, která se v Praze chystá, se

bude týkat mostařů – opravit totiž potřebuje Negrelliho

viadukt. Muzeum hl. města Prahy tuto unikátní technickou památku představuje až do 22. června pomocí

výstavy na panelech před svou hlavní budovou.

Viadukt rozestavěli na jaře 1846 jako v té době největší

evropské železniční dílo. Na Severní státní dráze Olomouc–Praha–Drážďany začal dvoukolejný most o délce

700 sáhů (1111 m) projektovat těsně před smrtí známý

stavitel Jan Perner. Jeho dílo dokončil Alois Negrelli von

Moldelbe, po kterém se dnes viadukt jmenuje. Stavbu prováděly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny a pracovalo

na ní nepřetržitě kolem 3000 dělníků různých národností.

Most s 87 kamennými oblouky byl zprovozněn roku 1850. Za 21 let jej na jižní straně doplnil 351m karlínský

spojovací viadukt s 10 kamennými a 16 cihelnými oblouky. Negrelliho viadukt (foto) je dnes druhým nejstarším

stojícím mostem v Praze a zároveň nejstarším železničním mostem přes Vltavu. Vzhledem k tomu, že jeho zaměření geodeti zahájili už v roce 1845 po velké povodni,

historická paměť této události přispěla k tomu, že při

tisícileté vodě v roce 2002 byl Negrelliho viadukt jedním

z pouhých čtyř pražských mostů přes Vltavu, na kterých

nebyl přerušen provoz – tři z nich byly železniční.

Na výstavě před Muzeem hl. města Prahy je možné

spatřit reprodukce obrazů, které viadukt zachycují od

stavby až do současnosti. Autoři těchto děl byli významní

malíři své doby. Také jsou zde vystaveny zajímavé fotografické záběry mostu, a to již z konce 19. století.

–red–, foto Wikimedia

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 6/2016 vyšlo 12. 4. 2016 (7/2016 vyjde 28. 4. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_06_2016.indd 4

08.04.16 11:40