12. dubna 2016 / 6 / XXVIII
Viditelné části díla str. 2
Ptáme se: Ing. Luboše Kasy,
náměstka ředitele divize 1 str. 2
Divize 4 zahájila novou dopravní
stavbu ve Varšavě str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Minulost a budoucnost
Řeka z kamene str. 3
Úplná uzavírka dálnice D1 byla
zkrácena o 30 minut str. 3
Fotoreportáž: Profesionální,
důvěryhodná a stabilní str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Strategická konference na intranetu
Na intranetovém portálu Skupiny Metrostav jsou ve složce
Strategie pod odkazem Projevy a prezentace uloženy
materiály ze Strategických konferencí Skupiny Metrostav –
od první akce z roku 2010 až po letošní. Najdete tam nejen
vystoupení všech řečníků, ale i vybrané fotografie.
Jindy to už nepůjde
Metrostav usilovně pracuje
na dokončení dálnice D8
přes České středohoří. Velmi
náročnou stavbu už dovedl
do takového stadia, že se
oba její tunely – Radejčín
i Prackovice – a most mezi
nimi mohly stát částí trasy 37. ročníku Jarního putování
okolím Lovoše. Akci, letos nazvanou Po dálnici pod
Středohořím, pořádá Klub českých turistů Lovosice ve
spolupráci s Metrostavem v sobotu 30. dubna. Prohlédnout
si zblízka práci divize 5 budou mít možnost jak rodiče
s dětmi, tak zdatní turisté. Délka tras se totiž pohybuje od
3,5 do 38 km. Jiná příležitost na procházku po D8 se už asi
nenaskytne. Více najdete na www.kct.lovosice.net.
Setkání členů SKM v nejbližším období
Pro členy Senior klubu Metrostav je 21. dubna od 14 hodin
připraveno pravidelné setkání v restauraci Akcent Na
Knížecí. Objednání předem není nutné. Program obvyklý,
na výběr malé občerstvení – něco sladkého ke kávě či
bagetka. Účast pro členy zdarma, pro nečleny 100 Kč.
Gratulujeme!
Ředitel divize 6 Ing. Jan
Cuc (foto vpravo) převzal
22. března hned dvě ocenění
Vodohospodářská stavba
roku 2015 za výstavbu malé
vodní elektrárny Štětí – dílo
týmu Ing. Jiřího Škrance –
a provedení protipovodňových opatření v obci KováloviceOsíčany, jejichž výstavbu řídil Ing. Lubomír Mik.
Nová dominanta
V horní části Václavského
náměstí se od začátku dubna
tyčí z dvorany Národního
muzea 80 m vysoký jeřáb
se 70m ramenem (foto),
který umožní opravu střechy
historické muzejní budovy,
montáž ocelových konstrukcí zastřešení nad dvoranami
a provedení monolitických konstrukcí spojovací chodby.
Do středu Prahy jeřáb dovezlo 13 kamionů a na místě ho
složil a do pozice vztyčil mobilní autojeřáb firmy Hanyš
s montážní hmotností 300 tun. Do práce se stabilní jeřáb
Liebherr 280 EC-H/256 HC pustí 11. dubna 2016 a ředitel
výstavby Jan Kučera z divize 9 předpokládá, že jej stavbaři
budou potřebovat více než jeden rok.
Veletrh iKariéra
Pracovníci útvaru
personálního ředitele se
30. března za podpory divizí
4, 6 a 11 zúčastnili veletrhu
pracovních příležitostí
iKariéra 2016 v dejvickém
kampusu ČVUT. Stánek
Metrostavu ve dvoraně stavební fakulty navštívilo přes
100 lidí, především studentů posledních bakalářských
i magisterských ročníků, které zajímala zejména
dlouhodobá praxe. Před vchodem do fakulty nabízeli
kolegové kariérní poradenství v typizované stavební buňce
Metrostavu (foto). Zahájili zde jednání s řadou studentů,
získali přes 30 životopisů a podpořili dobré jméno firmy.
Metrostav_06_2016.indd 1
Letošní Strategické konference se zúčastnilo více než
150 předních manažerů Skupiny Metrostav. V pražském centru moderního umění DOX se 22. března seznámili s hodnocením výsledků uplynulého roku a se
strategií na další období. Největší český stavební koncern dnes tvoří 40 českých a zahraničních firem.
Prezident Jiří Bělohlav (titulní foto) v úvodu svého vystoupení poděkoval všem, kdo se na dobrých výsledcích
firem koncernu v minulém roce podíleli. V obsáhlém příspěvku pak připomněl zkušenosti z historie Metrostavu,
který letos slaví 45 let své existence. Výčet událostí, staveb, technologických mezníků i významných osobností
firmy uvedl slovy: „Našimi sdílenými hodnotami jsou
profesionalita, důvěryhodnost a stabilita, které jsme si
zvolili za motto dnešní konference. Tyto hodnoty propojují
naši minulost s budoucností. Máme ale i další základní
kameny, na kterých musíme stavět – hrdost, sebevědomí,
kolegialitu a disciplínu.“
Po přehledu ukončených zahraničních projektů firem
Skupiny Metrostav poukázal Jiří Bělohlav na nutnost posílit pozice na evropských trzích. „Velmi si vážím spolupracovníků, kteří dokážou v zahraničí zakázky získat a pak
je mnohdy v drsných podmínkách, zejména v severských
zemích, a neznámé legislativě včas a řádně provést,“
pronesl. Zdůraznil také význam podnikání na Slovensku,
jehož trh musí členové koncernu plně využít.
Velkou pozornost pak prezident ve svém příspěvku
věnoval etice v podnikání: „Vyhlásili jsme program trestně-právní compliance, ke kterému přistoupily všechny
společnosti ve Skupině Metrostav. Aby zaměstnanci znali
mravní limity své činnosti, byl vypracován a aktualizován
etický kodex Skupiny a stanoveny principy a pravidla
etického jednání ve skupinové normě. Znovu opakuji, že já
sám i nadále zastávám k porušování právních a etických
norem nulovou toleranci.“
Na závěr projevu Jiří Bělohlav konstatoval: „Skupina
Metrostav má za sebou úspěšnou a bohatou minulost.
Abychom mohli doufat i ve stejně dobrou budoucnost,
musíme ale zabrat. Vzhledem k absenci velkých projektů
na českém stavebním trhu považuji rok 2016 za kritický.
V následujících období proto pro nás bude klíčové posílit
pozice na zahraničních trzích a u společností Metrostav
a Subterra zvážit navýšení obratu v zahraničí nad strategií
stanovených 20 %. Musíme rovněž nalézt nejvýhodnější
způsob podnikání na Slovensku. Je nutné optimalizovat
využívání systému obchodních informací, prosadit se
v pozemním stavitelství v tuzemských regionech a zaměřit se na práci s personálem tak, aby nám neodcházeli
klíčoví zaměstnanci. Budeme-li pracovat správně, čeká
vás ještě minimálně pětačtyřicet úspěšných let.“
Viceprezident Skupiny Metrostav Ing. František Kočí
zahájil svůj projev slovy: „Jsem opravdu potěšen, že mohu komentovat loňské výsledky. Plán na rok 2015 jsme
totiž sestavovali s obavami. Dnes ale mohu konstatovat,
že se většině společností podařilo plánované parametry i úkoly splnit.“ Poté seznámil přítomné (foto č. 1, 2)
s ekonomickými výsledky celého koncernu a podrobněji
se věnoval jeho třinácti nejvýznamnějším členům, jejich
projektům, strategiím i plánovaným investicím.
1
Mateřská společnost Metrostav dosáhla v roce 2015
podobného objemu výkonů jako v předchozím období. Mimo zprovoznění tunelu Blanka a metra V.A svou pozitivní
roli sehrály také její úspěchy v zahraničních projektech,
z nichž Ing. Kočí vyzdvihl náročnou stavbu S8 ve Varšavě.
Divize 4 ji uzavřela s dobrým hospodářským výsledkem
a k plné spokojenosti investora.
Firmě Subterra se i přes dobrý obrat a intenzivní obchodní činnost nepodařilo dosáhnout plánovaných parametrů. Zejména proto, že se stále potýká s potížemi na zakázce v Srbsku. Metrostav Slovakia nedosáhl kladného
hospodářského výsledku především kvůli nedořešeným
problémům ve dvou starších projektech. Ve firmě proto
proběhly personální změny a nový management změnil
strategii podnikání.
Výsledky firmy Pragis jsou dlouhodobě velmi dobré.
Společnost BES v roce 2015 dosáhla největšího obratu
i nejlepších hospodářských výsledků v historii svého podnikání. Stejně úspěšný byl i slovenský Doprastav Asfalt,
který udělal pokrok i v rozšíření nabízených služeb.
Také kolegové z rakouské společnosti BeMo Tunnelling mají za sebou úspěšný rok, kdy se jim dařilo zejména
na stavbě lehkého metra v německém Karlsruhe. Firmy
SQZ a CCE Praha rozšířily svou působnost na Slovensko,
obrat stoupl i slovenské společnosti PK Doprastav.
Oživení poptávky po bytech v Praze prospělo Metrostavu Development, Metrostav Facility pak splnil své
úkoly uvnitř Skupiny a začal nabízet své kapacity také
externím zákazníkům.
2
„Cílem ale není jen plnit čísla, která jsme si naplánovali. Naším dlouhodobým záměrem je dosáhnout toho,
aby každá z našich společností byla lídrem v segmentu
nebo regionu, kde působí. Všechny aktivity, které k tomu
povedou, budeme podporovat finančně, investičně i personálně,“ zdůraznil Ing. Kočí.
Viceprezident se ve svém příspěvku dále věnoval hodnocení vybraných technologií za uplynulý rok a komentářem doplnil i základní strategické cíle Skupiny Metrostav
v oblasti rozvoje stavební výroby, zahraničního podnikání,
lidských zdrojů a optimalizace nákladů i organizace.
Další informace na straně 4
08.04.16 11:39