Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 2
Plzeňské ohlédnutí
Oblastní ředitelství divize 1 pro Plzský kraj paí me-
zi nejsilněí regionální zastoupení Metrostavu. Tomu
odpovídá i počet jeho nedávno dokončených nebo prá-
vě rozpracovaných zakázek. Některéipomeneme.
Šest domů se 30 byty dostavěl v Plzni-Křimicích tým
Ing.Pavla Brázdila vloni včervenci. Teď se věnuje první
etapě výstavby obytného komplexu Unicity
Polyfunní dům Livingstone v centru Plzně, dílo týmu
Ing. Radka Böhma, obsahuje kromě 27 bytů i kome
prostory aveřejnosti slouží od ktna 2016
Tým Ing. Miroslava Kšíra nedávno ukoil modernizaci
a dostavbu stadionu ve Štruncových sadech a dnes rekon-
struuje část plzské radnice a spolupracuje s divizí 5 na
modernizaci plzeňského železničního nádraží
Tým Pavla Zezuláka dokončil vroce 2015 pce na stav
závodu na energetické využití odpadu (ZEVO) Chotíkov
avsoasnosti staví Green Park v Benově
Přestavba bývalé lokomotivky Škoda Plzeň na opraren-
ský závod pro těžká vozidla, autobusy a trolejbusy, kterou
řídil tým Ing. Radka Böhma, patřila k nejrozsáhlejším
průmyslovým stavbám v plzské oblasti
Kromě výše uvedených projektů dnes kolegové zPl-
zeňského kraje pomáhají sodvozem rubaniny ztunelu Ej-
povice. Tým Ing. Tomáše Homolky spředstihem dokončil
distribuční a skladovací centrum společnosti Lasselsber-
ger vChlumčanech a pro stejného investora zahajuje daí
zakázku, tentokt výstavbu tří výrobních hal. Po dokon-
čení úpravny vody v Plzni budují stavbaři pod vedením
týmu Ing. Miroslava Záhoře hotel v Rozvadově.
Aktuální projekty firmy BeMo vUSA aKanadě
Společnost BeMo Tunnelling působí prostřednictvím
svých dceřiných firem – BeMo USA aBeMo Canada –
ivzámoří, kde poskytuje zejména know-how pro Novou
rakouskou tunelovací metodu (NRTM). Aprotože patří
doSkupiny Metrostav, šíří tak posvětě ijejí jméno.
Hlavní aktivity BeMo jsou vUSA souseděny napro-
jekt Chinatown Station vSan Francisku avKanadě natu-
nel Quarters vEdmontonu. Naobou se polejí klíčoví pra-
covníci společnosti – konzultanti, lektoři aspolupracující
personál voblasti implementace aprovádění NRTM.
Ne všude je vhodné použít razicí štít
Chinatown bude jednou ze tří stanic nanově budované
části podzemní dráhy v San Francisku. Pro zadavatele,
společnost Frontier-Kemper Constructors, tu pracují idva
stavbyvedoucí a dva misi z BeMo. Uplatňují zde zku-
šenosti zvýstavby pomocí NRTM, kterou stavbaři mu
použít při rbě hned čtyř velkých podzemních prostor
nad traťovým tubusem tzv. MUNI Metra, jenž před třemi
lety zhotovil tunelovací stroj. Výstavba stanice Chinatown
je extrémně náročná, protože vzniká vměkkém podloží
zvíce či méně ztralých pískovců apod hustou zástav-
bou zmé čínské čtvrti. Výrub se tu proto musí členit
vertikálně (foto č. 2) jako upražského tunelu Mrázovka.
Stavba začala vroce2015 aměla by trvat tři roky.
Tunel Quarters naValley Line vEdmontonu
Také v metropoli kanadské provincie Alberta roiřu
kolejovou dopravu. Nová linka Valley Line sice povede
hlavně vulicích či nad nimi, voblasti Quarters ale zaří
pod zem. A proto tam na výstavbě dvou souběžných
asi 400 m dlouhých jednokolejných tunelů, které vedou
odnábří řeky North Saskatchewan směrem docentra,
pracují ijeden stavbyvedoucí adva strojmistři zBeMo.
Při úpadních ražbách tu bude největší výzvou podejití
Jasper Avenue, kde při minimálním nadloží musí práce
proběhnout pod ochranou deštníku ze samozávrtných
svorníků. Práce tu sice zaly až letos vúnoru (foto č. 1),
ještě před jejich zajením, ale odborníci zBeMo zpraco-
vali část realizační dokumentace pro ražby NRTM, navrhli
vzduchotechniku aposkytli poradenské služby týkající se
receptur anašení stříkaného betonu. BeMo sem prona-
jalo i kčové stroje – vrtací vůz, tunelový bagr aněkolik
menších mechanismů. Vzhledem ktomu, že zadavatelské
sdrení TransEd má velký zájem natom, aby pro něj pra-
coval dostatek zkušených vedoucích pracovníků, budou
ejmě další zaměstnanci BeMo, dva strojníci-tuneláři
ajeden geodet, jtě zkolovat místní personál.
Firma BeMo, která vúnoru oteela kanceř také ve
Virginii, spolupracuje vUSA i napřípravě dalších projektů,
eba naLos Angeles Westside Extension, Plymouth tu-
nelu, šach/kaverně vmarylandské Bethesdě či naNorth
East Boundary tunelu veWashingtonu D. C. Zdař Bůh!
Norbert Fügenschuh, Robert Dostál
Ing. Václava Apolína,
oblastho ředitele divize 1
Oblastní zastoupení pro Plzeňský kraj vzniklo v divizi1
ed 23 lety. Ve stejnou dobu do něj jako absolvent
nastoupil i Václav Apolín, který se koncem roku 1999
stal jeho ředitelem.
Řídíte jedno z největších oblastních zastoupení Metro-
stavu. Jak byste ho představil a jak se mu daří?
Naše zastoupení má dlouhodobě a stabilně kolem 50za-
stnanců z Plzně a jeho okolí. Když z něj kolegové
odcházejí, tak většinou jen do důchodu, což svědčí
otom, že jsme dobrá parta, kterou práce baví. Máme pět
samostatných realizačních týmů složených zvedoucích
projektů, stavbyvedoucích, mistrů i dělníků, dalších deset
lidí pracuje v obchodním a technickém oddělení. Všichni
si zaslouží pokování, protože jsme v roce 2016 splnili
edepsané parametry jak z hlediska obratu, tak hospo-
dářského výsledku. A pro letošek předpokládáme totéž.
Jak se jinak Metrostavu v Plzeňském kraji žije a sta?
Investoři z veřejného i soukromého sektoru vnímají
Metrostav jako spolehlivého a silného partnera – od
roku 1994 jsme ostatně v regionu postavili celou řadu
kvalitních staveb. Stejně jako jinde v republice i my dnes
pociťujeme citelný pokles počtu větších veřejných za-
zek, na kterých jsme se historicky podíleli – šlo zejména
o rozsáhlé infrastrukturní projekty kanalizací, čistíren od-
padních vod a vodovodů. V poslední době ale sledujeme
větší připravované investiční akce v oblasti zdravotnictví,
školství a dopravní infrastruktury. V soukromém sektoru
jsou momentálně nejaktivnější developeři se záměry
výstavby bytových domů, u nichž se však potýkáme
jako věina našich kolegů s problematickou rentabilitou
atlakem zadavatelů na co nejnší ceny. Relativně aktivní
jsou u nás také investoři v průmyslové výstavbě. Někteří
ak své projekty, jak se říká, „salámu“ a koordinaci si
zajišťují sami, takže je velmi problematické uzavírat s nimi
vzájemně smysluplná partnerství.
Která z nedávno skoených staveb vás nejvíc zaujala?
To je otázka subjektivního výběru. Podle mě určitě stojí
za zmínku modernizace a dostavba stadionu ve Štrunco-
vých sadech. Mám totiž fotbal rád a jako místní patriot
fandím Viktorii Plzeň. Povedlo se i distribuční centrum
firmy Lasselsberger v Chlumčanech, o čemž svědčí nová
zakázka, kterou ve stejném areálu zahajujeme. Zajímavá
byla i přestavba bývalé lokomotivky na opravárenský zá-
vod pro autobusy a trolejbusy. I bytové domy se nám daří,
o čemž svědčí to, že nás jejich investi znovu oslovují.
A na jakých zajímavých projektech pracujete?
Koncem roku 2016 jsme zahájili práce na bytovém
komplexu Unicity se 184 byty na Borských polích, c
je rozhlá zakázka. S developerem, firmou Daramis,
momenlně jednáme i o realizaci druhé etapy projektu,
která obsahuje 256 by. Zmínku si zasloí Green Park
Benešov jako příklad toho, že když nenajdeme dostatečné
uplatní v regionu, nebojíme se jít mimo něj. O Chlumča-
nech jsem se už zmínil, tak jen doplním, že tam tentokrát
budujeme tři výrobní haly. Provádíme i menší stavby, jako
je třeba náročná rekonstrukce plzeňské radnice za plného
provozu budovy. Od února znovu spolupracujeme s divi-
zí5, tentokrát na přestavbě plzeňského vlakového uzlu.
me s kolegy zkenosti i z některých předchozích ak
v regionu, jako byl třeba most na západním okruhu města
nebo železniční tunel Ejpovice. A chtěl bych zdůraznit, že
se nám s nimi vždy velice dobře pracovalo.
te nějaké konkrétní plány do budoucna?
Chceme navázat na předchozí úsšnou spolupráci s na-
šimi významnými investory, zejména pak městem Plzeň,
Plzeňským krajem, Fakultní nemocnicí a Západeskou
univerzitou, a uspět v soutěžích na jimi připravova-
ných projektech. Vzhledem k přetrvávajícím problémům
s nedostatkem pracovních sil v některých specifických
oborech a řemeslech uvažujeme i o vytvoření vlastních
výrobních kapacit, jejichž disponibilita by pro nás byla
výhodou v silně konkurenčním prostředí regionálního
stavebního trhu. Není to lehké, ale zůsvám optimistou.
strana 2
PME SE
1
2
OHLÉDNUTÍ DOHISTORIE
Perspektiva metra Můstek
Při stěhování karlínského bytu objevil architekt Ond-
řej Dušek kresbu, která zobrazuje perspektivu metra
stek. Měří 170 x 70 cm a její auti, architekti
Josef David aMarie Davidová, ji vytvořili vroce 1980
nakladě zadání stavební společnosti Metrostav.
Tehdy šestadvacetiletí manželé Josef aMarie Davi-
dovi pracovali naperspektivě přibližně rok apůl, pove-
čerech vpanelákovém bytě naJižním Městě. Podle vy-
právění autorky museli kli rozměrům kresby vyklidit
celý ovací pokoj. Honorář ale dostali věí, než kolik
si vydělali běžnou prací projektanta zacelý rok.
Perspektiva je zčásti konstruovaná podle fotografie
pořízené pravděpodobně zjeřábu. Prostory metra jsou
ale ručně vynesené podle souřadnic, jež kreslíři dostali
odprojektantů tunelů. Jako další podklad jim prý po-
sloužily letecké snímky. Výkres konzultovala igeoložka,
vřezech jsou tak nazneny jednotlivé vrstvy podloží.
Vzorem pro kresbu byly staré technické výkresy
a také podobné příklady z francouzských publikací.
Metrostav perspektivu používal k prezentaci projektu
metra. V roce 2001 byla mimo jiné i součástí výstavy
vNárodní galerii k30.výročí založení společnosti.
Vkomentářích kčlánku operspektivě metra Můstek,
který byl zvejněn letos 7. března na internetových
stránkách www.archiweb.cz, Ing. akad. arch. Marie
Davidová ke kresbě uvedla: „Smysl naší práce byl ryze
didaktický. Zadavatel díla, Metrostav, nám umožnil vy-
zkoet si grafiku starých technických výkresů.“
i pohledu naodhalenou podzemní spleť komuni-
kací v přestupní stanici pražské podzemní dráhy lze lépe
pochopit, proč bylo tak obžné vymyslet, kam umístit
ajak bezpněprovést bezbarrové spojení obou stanic
metra Můstek nalinch AiB spovrchem. Povedlo se
to až vloni veznu díky nasazení divize 1 Metrostavu.
O hromadnou dopravu vSan Francisku se stará
stská organizace MUNI. Provozuje několik
detek autobusových linek, dále sedm tras metra/
/elektrifikovaných tramvají atři linky historických
lanových tramvají. Příměstskou dopravu do
vzdálenějších míst vokolí a na lettě zajťují
vysokorychlostní vlaky společnosti BART.
Metrostav_06_2017.indd 2 04.04.17 14:09
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 06/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (598 ms)

Rendering Strana 3 (102493): (0/1) (592 ms)

Rendering Strana 2 (102490): (0/1) (626 ms)

Rendering Strana 1 (102488): (0/1) (626 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2931/vth118678-1.jpg

 i2931/vth118680-1.jpg

 i2931/bg102490.svg

 i2931/vth118683-1.jpg

 i2931/vth118685-1.jpg