strana 2
Plzeňské ohlédnutí
OHLÉDNUTÍ DO HISTORIE
Oblastní ředitelství divize 1 pro Plzeňský kraj patří mezi nejsilnější regionální zastoupení Metrostavu. Tomu
odpovídá i počet jeho nedávno dokončených nebo právě rozpracovaných zakázek. Některé připomeneme.
Ing. Václava Apolína,
oblastního ředitele divize 1
Oblastní zastoupení pro Plzeňský kraj vzniklo v divizi 1
před 23 lety. Ve stejnou dobu do něj jako absolvent
nastoupil i Václav Apolín, který se koncem roku 1999
stal jeho ředitelem.
Šest domů se 30 byty dostavěl v Plzni-Křimicích tým
Ing. Pavla Brázdila vloni v červenci. Teď se věnuje první
etapě výstavby obytného komplexu Unicity
Perspektiva metra Můstek
Polyfunkční dům Livingstone v centru Plzně, dílo týmu
Ing. Radka Böhma, obsahuje kromě 27 bytů i komerční
prostory a veřejnosti slouží od května 2016
Při stěhování karlínského bytu objevil architekt Ondřej Dušek kresbu, která zobrazuje perspektivu metra
Můstek. Měří 170 x 70 cm a její autoři, architekti
Josef David a Marie Davidová, ji vytvořili v roce 1980
na základě zadání stavební společnosti Metrostav.
Tehdy šestadvacetiletí manželé Josef a Marie Davidovi pracovali na perspektivě přibližně rok a půl, po večerech v panelákovém bytě na Jižním Městě. Podle vyprávění autorky museli kvůli rozměrům kresby vyklidit
celý obývací pokoj. Honorář ale dostali větší, než kolik
si vydělali běžnou prací projektanta za celý rok.
Perspektiva je zčásti konstruovaná podle fotografie
pořízené pravděpodobně z jeřábu. Prostory metra jsou
ale ručně vynesené podle souřadnic, jež kreslíři dostali
od projektantů tunelů. Jako další podklad jim prý posloužily letecké snímky. Výkres konzultovala i geoložka,
v řezech jsou tak naznačeny jednotlivé vrstvy podloží.
Vzorem pro kresbu byly staré technické výkresy
a také podobné příklady z francouzských publikací.
Metrostav perspektivu používal k prezentaci projektu
metra. V roce 2001 byla mimo jiné i součástí výstavy
v Národní galerii k 30. výročí založení společnosti.
V komentářích k článku o perspektivě metra Můstek,
který byl zveřejněn letos 7. března na internetových
stránkách www.archiweb.cz, Ing. akad. arch. Marie
Davidová ke kresbě uvedla: „Smysl naší práce byl ryze
didaktický. Zadavatel díla, Metrostav, nám umožnil vyzkoušet si grafiku starých technických výkresů.“
Při pohledu na odhalenou podzemní spleť komunikací v přestupní stanici pražské podzemní dráhy lze lépe
pochopit, proč bylo tak obtížné vymyslet, kam umístit
a jak bezpečně provést bezbariérové spojení obou stanic
metra Můstek na linkách A i B s povrchem. Povedlo se
to až vloni v březnu díky nasazení divize 1 Metrostavu.
Aktuální projekty firmy BeMo v USA a Kanadě
Tým Ing. Miroslava Kšíra nedávno ukončil modernizaci
a dostavbu stadionu ve Štruncových sadech a dnes rekonstruuje část plzeňské radnice a spolupracuje s divizí 5 na
modernizaci plzeňského železničního nádraží
Tým Pavla Zezuláka dokončil v roce 2015 práce na stavbě
závodu na energetické využití odpadu (ZEVO) Chotíkov
a v současnosti staví Green Park v Benešově
Přestavba bývalé lokomotivky Škoda Plzeň na opravárenský závod pro těžká vozidla, autobusy a trolejbusy, kterou
řídil tým Ing. Radka Böhma, patřila k nejrozsáhlejším
průmyslovým stavbám v plzeňské oblasti
Kromě výše uvedených projektů dnes kolegové z Plzeňského kraje pomáhají s odvozem rubaniny z tunelu Ejpovice. Tým Ing. Tomáše Homolky s předstihem dokončil
distribuční a skladovací centrum společnosti Lasselsberger v Chlumčanech a pro stejného investora zahajuje další
zakázku, tentokrát výstavbu tří výrobních hal. Po dokončení úpravny vody v Plzni budují stavbaři pod vedením
týmu Ing. Miroslava Záhoře hotel v Rozvadově.
Metrostav_06_2017.indd 2
PTÁME SE
Společnost BeMo Tunnelling působí prostřednictvím
svých dceřiných firem – BeMo USA a BeMo Canada –
i v zámoří, kde poskytuje zejména know-how pro Novou
rakouskou tunelovací metodu (NRTM). A protože patří
do Skupiny Metrostav, šíří tak po světě i její jméno.
Hlavní aktivity BeMo jsou v USA soustředěny na projekt Chinatown Station v San Francisku a v Kanadě na tunel Quarters v Edmontonu. Na obou se podílejí klíčoví pracovníci společnosti – konzultanti, lektoři a spolupracující
personál v oblasti implementace a provádění NRTM.
Ne všude je vhodné použít razicí štít
Chinatown bude jednou ze tří stanic na nově budované
části podzemní dráhy v San Francisku. Pro zadavatele,
společnost Frontier-Kemper Constructors, tu pracují i dva
stavbyvedoucí a dva mistři z BeMo. Uplatňují zde zkušenosti z výstavby pomocí NRTM, kterou stavbaři musí
použít při ražbě hned čtyř velkých podzemních prostor
nad traťovým tubusem tzv. MUNI Metra, jenž před třemi
lety zhotovil tunelovací stroj. Výstavba stanice Chinatown
je extrémně náročná, protože vzniká v měkkém podloží
z více či méně zvětralých pískovců a pod hustou zástavbou známé čínské čtvrti. Výrub se tu proto musí členit
vertikálně (foto č. 2) jako u pražského tunelu Mrázovka.
Stavba začala v roce 2015 a měla by trvat tři roky.
Tunel Quarters na Valley Line v Edmontonu
Také v metropoli kanadské provincie Alberta rozšiřují
kolejovou dopravu. Nová linka Valley Line sice povede
hlavně v ulicích či nad nimi, v oblasti Quarters ale zamíří
pod zem. A proto tam na výstavbě dvou souběžných
asi 400 m dlouhých jednokolejných tunelů, které vedou
1
od nábřeží řeky North Saskatchewan směrem do centra,
pracují i jeden stavbyvedoucí a dva strojmistři z BeMo.
Při úpadních ražbách tu bude největší výzvou podejití
Jasper Avenue, kde při minimálním nadloží musí práce
proběhnout pod ochranou deštníku ze samozávrtných
svorníků. Práce tu sice začaly až letos v únoru (foto č. 1),
ještě před jejich zahájením, ale odborníci z BeMo zpracovali část realizační dokumentace pro ražby NRTM, navrhli
vzduchotechniku a poskytli poradenské služby týkající se
receptur a nanášení stříkaného betonu. BeMo sem pronajalo i klíčové stroje – vrtací vůz, tunelový bagr a několik
menších mechanismů. Vzhledem k tomu, že zadavatelské
sdružení TransEd má velký zájem na tom, aby pro něj pracoval dostatek zkušených vedoucích pracovníků, budou
zřejmě další zaměstnanci BeMo, dva strojníci-tuneláři
a jeden geodet, ještě zaškolovat místní personál.
Firma BeMo, která v únoru otevřela kancelář také ve
Virginii, spolupracuje v USA i na přípravě dalších projektů,
třeba na Los Angeles Westside Extension, Plymouth tunelu, šachtě/kaverně v marylandské Bethesdě či na North
East Boundary tunelu ve Washingtonu D. C. Zdař Bůh!
Norbert Fügenschuh, Robert Dostál
O hromadnou dopravu v San Francisku se stará
městská organizace MUNI. Provozuje několik
desítek autobusových linek, dále sedm tras metra/
/elektrifikovaných tramvají a tři linky historických
lanových tramvají. Příměstskou dopravu do
vzdálenějších míst v okolí a na letiště zajišťují
vysokorychlostní vlaky společnosti BART.
2
Řídíte jedno z největších oblastních zastoupení Metrostavu. Jak byste ho představil a jak se mu daří?
Naše zastoupení má dlouhodobě a stabilně kolem 50 zaměstnanců z Plzně a jejího okolí. Když z něj kolegové
odcházejí, tak většinou jen do důchodu, což svědčí
o tom, že jsme dobrá parta, kterou práce baví. Máme pět
samostatných realizačních týmů složených z vedoucích
projektů, stavbyvedoucích, mistrů i dělníků, dalších deset
lidí pracuje v obchodním a technickém oddělení. Všichni
si zaslouží poděkování, protože jsme v roce 2016 splnili
předepsané parametry jak z hlediska obratu, tak hospodářského výsledku. A pro letošek předpokládáme totéž.
Jak se jinak Metrostavu v Plzeňském kraji žije a staví?
Investoři z veřejného i soukromého sektoru vnímají
Metrostav jako spolehlivého a silného partnera – od
roku 1994 jsme ostatně v regionu postavili celou řadu
kvalitních staveb. Stejně jako jinde v republice i my dnes
pociťujeme citelný pokles počtu větších veřejných zakázek, na kterých jsme se historicky podíleli – šlo zejména
o rozsáhlé infrastrukturní projekty kanalizací, čistíren odpadních vod a vodovodů. V poslední době ale sledujeme
větší připravované investiční akce v oblasti zdravotnictví,
školství a dopravní infrastruktury. V soukromém sektoru
jsou momentálně nejaktivnější developeři se záměry
výstavby bytových domů, u nichž se však potýkáme
jako většina našich kolegů s problematickou rentabilitou
a tlakem zadavatelů na co nejnižší ceny. Relativně aktivní
jsou u nás také investoři v průmyslové výstavbě. Někteří
však své projekty, jak se říká, „salámují“ a koordinaci si
zajišťují sami, takže je velmi problematické uzavírat s nimi
vzájemně smysluplná partnerství.
Která z nedávno skončených staveb vás nejvíc zaujala?
To je otázka subjektivního výběru. Podle mě určitě stojí
za zmínku modernizace a dostavba stadionu ve Štruncových sadech. Mám totiž fotbal rád a jako místní patriot
fandím Viktorii Plzeň. Povedlo se i distribuční centrum
firmy Lasselsberger v Chlumčanech, o čemž svědčí nová
zakázka, kterou ve stejném areálu zahajujeme. Zajímavá
byla i přestavba bývalé lokomotivky na opravárenský závod pro autobusy a trolejbusy. I bytové domy se nám daří,
o čemž svědčí to, že nás jejich investoři znovu oslovují.
A na jakých zajímavých projektech pracujete?
Koncem roku 2016 jsme zahájili práce na bytovém
komplexu Unicity se 184 byty na Borských polích, což
je rozsáhlá zakázka. S developerem, firmou Daramis,
momentálně jednáme i o realizaci druhé etapy projektu,
která obsahuje 256 bytů. Zmínku si zaslouží Green Park
Benešov jako příklad toho, že když nenajdeme dostatečné
uplatnění v regionu, nebojíme se jít mimo něj. O Chlumčanech jsem se už zmínil, tak jen doplním, že tam tentokrát
budujeme tři výrobní haly. Provádíme i menší stavby, jako
je třeba náročná rekonstrukce plzeňské radnice za plného
provozu budovy. Od února znovu spolupracujeme s divizí 5, tentokrát na přestavbě plzeňského vlakového uzlu.
Máme s kolegy zkušenosti i z některých předchozích akcí
v regionu, jako byl třeba most na západním okruhu města
nebo železniční tunel Ejpovice. A chtěl bych zdůraznit, že
se nám s nimi vždy velice dobře pracovalo.
Máte nějaké konkrétní plány do budoucna?
Chceme navázat na předchozí úspěšnou spolupráci s našimi významnými investory, zejména pak městem Plzeň,
Plzeňským krajem, Fakultní nemocnicí a Západočeskou
univerzitou, a uspět v soutěžích na jimi připravovaných projektech. Vzhledem k přetrvávajícím problémům
s nedostatkem pracovních sil v některých specifických
oborech a řemeslech uvažujeme i o vytvoření vlastních
výrobních kapacit, jejichž disponibilita by pro nás byla
výhodou v silně konkurenčním prostředí regionálního
stavebního trhu. Není to lehké, ale zůstávám optimistou.
04.04.17 14:09