strana 2

Plzeňské ohlédnutí

OHLÉDNUTÍ DO HISTORIE

Oblastní ředitelství divize 1 pro Plzeňský kraj patří mezi nejsilnější regionální zastoupení Metrostavu. Tomu

odpovídá i počet jeho nedávno dokončených nebo právě rozpracovaných zakázek. Některé připomeneme.

Ing. Václava Apolína,

oblastního ředitele divize 1

Oblastní zastoupení pro Plzeňský kraj vzniklo v divizi 1

před 23 lety. Ve stejnou dobu do něj jako absolvent

nastoupil i Václav Apolín, který se koncem roku 1999

stal jeho ředitelem.

Šest domů se 30 byty dostavěl v Plzni-Křimicích tým

Ing. Pavla Brázdila vloni v červenci. Teď se věnuje první

etapě výstavby obytného komplexu Unicity

Perspektiva metra Můstek

Polyfunkční dům Livingstone v centru Plzně, dílo týmu

Ing. Radka Böhma, obsahuje kromě 27 bytů i komerční

prostory a veřejnosti slouží od května 2016

Při stěhování karlínského bytu objevil architekt Ondřej Dušek kresbu, která zobrazuje perspektivu metra

Můstek. Měří 170 x 70 cm a její autoři, architekti

Josef David a Marie Davidová, ji vytvořili v roce 1980

na základě zadání stavební společnosti Metrostav.

Tehdy šestadvacetiletí manželé Josef a Marie Davidovi pracovali na perspektivě přibližně rok a půl, po večerech v panelákovém bytě na Jižním Městě. Podle vyprávění autorky museli kvůli rozměrům kresby vyklidit

celý obývací pokoj. Honorář ale dostali větší, než kolik

si vydělali běžnou prací projektanta za celý rok.

Perspektiva je zčásti konstruovaná podle fotografie

pořízené pravděpodobně z jeřábu. Prostory metra jsou

ale ručně vynesené podle souřadnic, jež kreslíři dostali

od projektantů tunelů. Jako další podklad jim prý posloužily letecké snímky. Výkres konzultovala i geoložka,

v řezech jsou tak naznačeny jednotlivé vrstvy podloží.

Vzorem pro kresbu byly staré technické výkresy

a také podobné příklady z francouzských publikací.

Metrostav perspektivu používal k prezentaci projektu

metra. V roce 2001 byla mimo jiné i součástí výstavy

v Národní galerii k 30. výročí založení společnosti.

V komentářích k článku o perspektivě metra Můstek,

který byl zveřejněn letos 7. března na internetových

stránkách www.archiweb.cz, Ing. akad. arch. Marie

Davidová ke kresbě uvedla: „Smysl naší práce byl ryze

didaktický. Zadavatel díla, Metrostav, nám umožnil vyzkoušet si grafiku starých technických výkresů.“

Při pohledu na odhalenou podzemní spleť komunikací v přestupní stanici pražské podzemní dráhy lze lépe

pochopit, proč bylo tak obtížné vymyslet, kam umístit

a jak bezpečně provést bezbariérové spojení obou stanic

metra Můstek na linkách A i B s povrchem. Povedlo se

to až vloni v březnu díky nasazení divize 1 Metrostavu.

Aktuální projekty firmy BeMo v USA a Kanadě

Tým Ing. Miroslava Kšíra nedávno ukončil modernizaci

a dostavbu stadionu ve Štruncových sadech a dnes rekonstruuje část plzeňské radnice a spolupracuje s divizí 5 na

modernizaci plzeňského železničního nádraží

Tým Pavla Zezuláka dokončil v roce 2015 práce na stavbě

závodu na energetické využití odpadu (ZEVO) Chotíkov

a v současnosti staví Green Park v Benešově

Přestavba bývalé lokomotivky Škoda Plzeň na opravárenský závod pro těžká vozidla, autobusy a trolejbusy, kterou

řídil tým Ing. Radka Böhma, patřila k nejrozsáhlejším

průmyslovým stavbám v plzeňské oblasti

Kromě výše uvedených projektů dnes kolegové z Plzeňského kraje pomáhají s odvozem rubaniny z tunelu Ejpovice. Tým Ing. Tomáše Homolky s předstihem dokončil

distribuční a skladovací centrum společnosti Lasselsberger v Chlumčanech a pro stejného investora zahajuje další

zakázku, tentokrát výstavbu tří výrobních hal. Po dokončení úpravny vody v Plzni budují stavbaři pod vedením

týmu Ing. Miroslava Záhoře hotel v Rozvadově.

Metrostav_06_2017.indd 2

PTÁME SE

Společnost BeMo Tunnelling působí prostřednictvím

svých dceřiných firem – BeMo USA a BeMo Canada –

i v zámoří, kde poskytuje zejména know-how pro Novou

rakouskou tunelovací metodu (NRTM). A protože patří

do Skupiny Metrostav, šíří tak po světě i její jméno.

Hlavní aktivity BeMo jsou v USA soustředěny na projekt Chinatown Station v San Francisku a v Kanadě na tunel Quarters v Edmontonu. Na obou se podílejí klíčoví pracovníci společnosti – konzultanti, lektoři a spolupracující

personál v oblasti implementace a provádění NRTM.

Ne všude je vhodné použít razicí štít

Chinatown bude jednou ze tří stanic na nově budované

části podzemní dráhy v San Francisku. Pro zadavatele,

společnost Frontier-Kemper Constructors, tu pracují i dva

stavbyvedoucí a dva mistři z BeMo. Uplatňují zde zkušenosti z výstavby pomocí NRTM, kterou stavbaři musí

použít při ražbě hned čtyř velkých podzemních prostor

nad traťovým tubusem tzv. MUNI Metra, jenž před třemi

lety zhotovil tunelovací stroj. Výstavba stanice Chinatown

je extrémně náročná, protože vzniká v měkkém podloží

z více či méně zvětralých pískovců a pod hustou zástavbou známé čínské čtvrti. Výrub se tu proto musí členit

vertikálně (foto č. 2) jako u pražského tunelu Mrázovka.

Stavba začala v roce 2015 a měla by trvat tři roky.

Tunel Quarters na Valley Line v Edmontonu

Také v metropoli kanadské provincie Alberta rozšiřují

kolejovou dopravu. Nová linka Valley Line sice povede

hlavně v ulicích či nad nimi, v oblasti Quarters ale zamíří

pod zem. A proto tam na výstavbě dvou souběžných

asi 400 m dlouhých jednokolejných tunelů, které vedou

1

od nábřeží řeky North Saskatchewan směrem do centra,

pracují i jeden stavbyvedoucí a dva strojmistři z BeMo.

Při úpadních ražbách tu bude největší výzvou podejití

Jasper Avenue, kde při minimálním nadloží musí práce

proběhnout pod ochranou deštníku ze samozávrtných

svorníků. Práce tu sice začaly až letos v únoru (foto č. 1),

ještě před jejich zahájením, ale odborníci z BeMo zpracovali část realizační dokumentace pro ražby NRTM, navrhli

vzduchotechniku a poskytli poradenské služby týkající se

receptur a nanášení stříkaného betonu. BeMo sem pronajalo i klíčové stroje – vrtací vůz, tunelový bagr a několik

menších mechanismů. Vzhledem k tomu, že zadavatelské

sdružení TransEd má velký zájem na tom, aby pro něj pracoval dostatek zkušených vedoucích pracovníků, budou

zřejmě další zaměstnanci BeMo, dva strojníci-tuneláři

a jeden geodet, ještě zaškolovat místní personál.

Firma BeMo, která v únoru otevřela kancelář také ve

Virginii, spolupracuje v USA i na přípravě dalších projektů,

třeba na Los Angeles Westside Extension, Plymouth tunelu, šachtě/kaverně v marylandské Bethesdě či na North

East Boundary tunelu ve Washingtonu D. C. Zdař Bůh!

Norbert Fügenschuh, Robert Dostál

O hromadnou dopravu v San Francisku se stará

městská organizace MUNI. Provozuje několik

desítek autobusových linek, dále sedm tras metra/

/elektrifikovaných tramvají a tři linky historických

lanových tramvají. Příměstskou dopravu do

vzdálenějších míst v okolí a na letiště zajišťují

vysokorychlostní vlaky společnosti BART.

2

Řídíte jedno z největších oblastních zastoupení Metrostavu. Jak byste ho představil a jak se mu daří?

Naše zastoupení má dlouhodobě a stabilně kolem 50 zaměstnanců z Plzně a jejího okolí. Když z něj kolegové

odcházejí, tak většinou jen do důchodu, což svědčí

o tom, že jsme dobrá parta, kterou práce baví. Máme pět

samostatných realizačních týmů složených z vedoucích

projektů, stavbyvedoucích, mistrů i dělníků, dalších deset

lidí pracuje v obchodním a technickém oddělení. Všichni

si zaslouží poděkování, protože jsme v roce 2016 splnili

předepsané parametry jak z hlediska obratu, tak hospodářského výsledku. A pro letošek předpokládáme totéž.

Jak se jinak Metrostavu v Plzeňském kraji žije a staví?

Investoři z veřejného i soukromého sektoru vnímají

Metrostav jako spolehlivého a silného partnera – od

roku 1994 jsme ostatně v regionu postavili celou řadu

kvalitních staveb. Stejně jako jinde v republice i my dnes

pociťujeme citelný pokles počtu větších veřejných zakázek, na kterých jsme se historicky podíleli – šlo zejména

o rozsáhlé infrastrukturní projekty kanalizací, čistíren odpadních vod a vodovodů. V poslední době ale sledujeme

větší připravované investiční akce v oblasti zdravotnictví,

školství a dopravní infrastruktury. V soukromém sektoru

jsou momentálně nejaktivnější developeři se záměry

výstavby bytových domů, u nichž se však potýkáme

jako většina našich kolegů s problematickou rentabilitou

a tlakem zadavatelů na co nejnižší ceny. Relativně aktivní

jsou u nás také investoři v průmyslové výstavbě. Někteří

však své projekty, jak se říká, „salámují“ a koordinaci si

zajišťují sami, takže je velmi problematické uzavírat s nimi

vzájemně smysluplná partnerství.

Která z nedávno skončených staveb vás nejvíc zaujala?

To je otázka subjektivního výběru. Podle mě určitě stojí

za zmínku modernizace a dostavba stadionu ve Štruncových sadech. Mám totiž fotbal rád a jako místní patriot

fandím Viktorii Plzeň. Povedlo se i distribuční centrum

firmy Lasselsberger v Chlumčanech, o čemž svědčí nová

zakázka, kterou ve stejném areálu zahajujeme. Zajímavá

byla i přestavba bývalé lokomotivky na opravárenský závod pro autobusy a trolejbusy. I bytové domy se nám daří,

o čemž svědčí to, že nás jejich investoři znovu oslovují.

A na jakých zajímavých projektech pracujete?

Koncem roku 2016 jsme zahájili práce na bytovém

komplexu Unicity se 184 byty na Borských polích, což

je rozsáhlá zakázka. S developerem, firmou Daramis,

momentálně jednáme i o realizaci druhé etapy projektu,

která obsahuje 256 bytů. Zmínku si zaslouží Green Park

Benešov jako příklad toho, že když nenajdeme dostatečné

uplatnění v regionu, nebojíme se jít mimo něj. O Chlumčanech jsem se už zmínil, tak jen doplním, že tam tentokrát

budujeme tři výrobní haly. Provádíme i menší stavby, jako

je třeba náročná rekonstrukce plzeňské radnice za plného

provozu budovy. Od února znovu spolupracujeme s divizí 5, tentokrát na přestavbě plzeňského vlakového uzlu.

Máme s kolegy zkušenosti i z některých předchozích akcí

v regionu, jako byl třeba most na západním okruhu města

nebo železniční tunel Ejpovice. A chtěl bych zdůraznit, že

se nám s nimi vždy velice dobře pracovalo.

Máte nějaké konkrétní plány do budoucna?

Chceme navázat na předchozí úspěšnou spolupráci s našimi významnými investory, zejména pak městem Plzeň,

Plzeňským krajem, Fakultní nemocnicí a Západočeskou

univerzitou, a uspět v soutěžích na jimi připravovaných projektech. Vzhledem k přetrvávajícím problémům

s nedostatkem pracovních sil v některých specifických

oborech a řemeslech uvažujeme i o vytvoření vlastních

výrobních kapacit, jejichž disponibilita by pro nás byla

výhodou v silně konkurenčním prostředí regionálního

stavebního trhu. Není to lehké, ale zůstávám optimistou.

04.04.17 14:09