Metrostav kvalitně zvládá
i velké a složité projekty
6. dubna 2017 / 7 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Václava Apolína,
oblastního ředitele divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Aktuální projekty společnosti BeMo
Tunnelling v USA a v Kanadě str. 2
Nové laboratoře pro veterinární
fakultu v Brně str. 3
Česká stavbařská premiéra
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Začátkem března proběhl ve všech divizích Metrostavu
audit SA 8000 podle nového standardu, který klade
důraz na nediskriminační přístup zaměstnavatele
k zaměstnancům a agenturním pracovníkům v našich
týmech bez ohledu na pohlaví, národnost a státní
příslušnost. Audit potvrdil plnění všech požadavků nového
standardu SA 8000 na vysoké úrovni, a Metrostav proto
obdrží nový certifikát, který to bude dokladovat.
Tituly přibývají
Malá vodní elektrárna
Pyskočely – Vlkančice,
u níž divize 6 prováděla
stavební část, získala titul
Vodohospodářská stavba
roku 2016 v kategorii děl
sloužících k umělému
vzdouvání, zadržování a usměrňování povrchových
vod, k ochraně před škodlivými účinky vod a úpravě
vodních poměrů. Cenu si zástupci Metrostavu převzali
na odborném setkání vodohospodářů 22. března.
Prorážka bude uvnitř hory
Dvoupruhový silniční tunel mezi fjordy Dýrafjörður a Arnarfjörður bude obdobný jako předchozí, které divize 5
na Islandu vystavěla. Nejprve raziči z provozu tunely
zahájí dovrchní ražbu s 1,5% stoupáním z jižního portálu
Arnarfjörður, kterou ukončí po dosažení tunelové délky
3685 metrů. Při uvažovaných postupech 280 m za měsíc
by se to mělo stát v říjnu příštího roku. Neprodleně poté
začne – opět dovrchní – protiražba se stejným stoupáním
ze severního portálu Dýrafjörður. Prorážka by se měla
uvnitř hory uskutečnit po vyražení 1616 m tunelu v červenci roku 2019. Nadloží tunelu dosáhne až 650 m.
Oba tunelové portály vzniknou v typické severské pustině, jakou kolegové z Islandu dobře znají. K Arnarfjörður
jsou třeba cesty v zimním období uzavřené a investor je
otevírá jen jednou měsíčně. I to je důkazem toho, že místní
lidé tunely potřebují, aby měli rychlé a bezpečné spojení
svých obcí v každém ročním období.
Omezený výhled z radnice
Od května do listopadu nebudou smět návštěvníci na věž
Staroměstské radnice, protože ji rekonstruuje Subterra.
Orloji se lešení letos vyhne, oprava jej totiž čeká příští rok.
Nový Kaufland
Za pouhých devět měsíců
vybudoval tým Ing. Luboše
Jonáše z divize 6 ve
slovenském Pezinku novou
prodejnu řetězce Kaufland,
která je vybavena systém
rekuperace, aby šetřila
životní prostředí. Od 30. března, kdy byla slavnostně
otevřena, v ní zákazníci mají k dispozici prodejní plochu
o rozloze 2696 m² a parkoviště s kapacitou 177 míst.
Na ČVUT v Praze se
29. března konal veletrh
pracovních příležitostí
iKariéra. V čele stavebních
firem se tu představil
Metrostav, aby studentům
a absolventům nabídl
zaměstnání v největší české stavební firmě. Personalisté
jim také pomohli sestavit profesní životopis.
Strategická konference Skupiny Metrostav, tentokrát
s mottem Budoucnost je v lidech, se uskutečnila
krátce po uzávěrce tohoto čísla novin – ve čtvrtek
30. března v Centru současného umění DOX. Zúčastnilo se jí na 160 vedoucích pracovníků z 15 společností Skupiny. Informace o programu a zejména
o vystoupeních prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava
(foto) a jejího viceprezidenta Ing. Františka Kočího
přinese příští číslo firemních novin.
–red–, foto Ondřej Petruška
Metrostav_06_2017.indd 1
Nová islandská stavba
Divize 5 získala na Islandu už třetí zakázku, která místním obyvatelům zkrátí cestu mezi jejich sídly na březích vedlejších fjordů. Po projektech Héðinsfjarðargöng s tunely Siglufjörður (3875 m) a Ólafsfjörður
(7150 m) na severu a Norðfjarðargöng s tunelem Norðfjörður (7540 m) na východě začnou její zaměstnanci
brzy pracovat i na severozápadním islandském pobřeží
(mapa). Tamější Dýrafjarðargöng obsáhne tunel Dýrafjörður (5600 m) a silniční úsek s délkou 7,8 km.
V prekvalifikaci se Metrostav ve sdružení s místním
partnerem, firmou Suðurverk, utkal hned se šesti konkurenty a v silně obsazené soutěži zvítězil. Jako lídr dodavatelského sdružení s většinovým podílem 60 procent
bude mít na starost ražby i izolace tunelu a jeho portálové
úseky. Pracovníci společnosti Suðurverk vybudují zařízení staveniště, silnici se dvěma mosty, elektroinstalace
a zajistí odvoz rubaniny z tunelu.
Potvrzení o rovném přístupu
Nabídka na ČVUT
Fotoreportáž: Fotografický výlet
letadlem směrem na Plzeň str. 4
Před Palivovým kombinátem Vřesová postavili stavbaři vedení týmem Jana Mráze z divize 9 ve Vintířově regionální
centrum zpracování odpadů pro celý Karlovarský kraj. Zeleně opláštěné objekty dnes kolegové ze Subterry zaplňují
technologickým zařízením. První stavba svého druhu na zpracování odpadů v Česku se úspěšně chýlí k závěru.
O úspěch zatím usilují čtyři dopravní stavby
Do soutěže Česká dopravní stavba, dopravní technologie, výrazná inovace v dopravě 2016 (ČDS&T 2016)
přihlásil letos Metrostav čtyři stavby, z nichž první dvě
teď představíme. Vzhledem k tomu, že některá další díla, na kterých se podílel, mohou do klání zařadit investoři, projektanti nebo partneři ve sdružení, věříme, že
práce kolegů obstojí stejně jako vloni, kdy Metrostav
získal v této soutěži tři hlavní tituly a čtyři další ceny.
Most Oparno na dálnici D8 si cenu jistě zaslouží
Hrubou stavbu mostu Oparno dokončili kolegové z provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5, v závěru
vedení Milanem Špičkou, už v červnu 2010 a do konce
stejného roku mohl být v provozu. Člověk ale míní, osud
a příroda mění. I když už most získal české ocenění Vynikající betonová konstrukce let 2009–2010 a třetí místo
v soutěži Evropské sítě betonářských společností European Concrete Award 2012, do provozu byl uveden teprve
vloni v prosinci s celým posledním úsekem dálnice D8.
Most Oparno (foto) se dvěma nezávislými nosnými
konstrukcemi má spodní oblouk s rozpětím 135 metrů a je
druhý největší svého druhu v republice. Díky své eleganci
představuje významný krajinotvorný prvek. Byl postaven
letmou betonáží s vyvěšováním oblouku zpětnými závěsy
souměrně proti sobě z obou stran údolí, do jehož doliny
stavbaři z důvodu ochrany přírody nevstupovali. Nosné
konstrukce navíc zeštíhlili využitím vysokopevnostního
betonu, který při tuhnutí chladili vodou.
Historie tunelu Radejčín se podobá mostu Oparno
Druhou stavbou přihlášenou do ČDS&T 2016 je více než
600 m dlouhý tunel Radejčín, k jehož oddalované prorážce obou tubusů naráz došlo už v srpnu 2011. Vzhledem
k tomu, že i on je součástí posledního úseku D8, auta jím
také začala jezdit teprve před pár měsíci.
Tunel Radejčín má dva samostatné jednosměrné
dvoupruhové tubusy s maximální osovou vzdáleností
28 m. Plocha výrubu každého z nich se pohybovala mezi
108–129 m2. Ražbu obou tunelových trub v délce kolem
450 m provedli raziči z provozu tunelů divize 5, v závěru je
řídil tým Ing. Pavla Kuděje. Práce pomocí Nové rakouské
tunelovací metody probíhaly v nehomogenním prostředí
tvořeném v rozhodující míře rozloženými zvětralými a navětralými tufy. Veškeré technologie včetně proudových
ventilátorů do tunelu instalovala divize 4 firmy Subterra.
Geologické podmínky by měly být příznivější
Ing. Aleš Gothard, který nabídku na projekt připravoval
a zastřešoval, doplňuje: „Věříme, že geologické podmínky
budou pro ražby příznivější, než byly u tunelu Norðfjörður.
Přesto musíme očekávat smíšené čelby, kde se budou
střídat sedimentární a bazaltové vrstvy. Propustnost
masivu by ale podle výsledku testu neměla překročit
2 LU, tedy dva litry vody za minutu při tlaku 10 barů.
Předpokládáme, že stavbu zahájíme už v květnu a měla
by skončit v září roku 2020. Realizační tým bude jako
vedoucí projektu řídit Ing. Tomáš Prchal, který se mnou
spolupracoval jak na Norðfjörðuru, tak na předchozích
zakázkách ve Finsku a má nejlepší předpoklady k tomu,
aby se mu i na severozápadě Islandu dařilo.“
Island
Dýrafjörður
Héðinsfjarðargöng
Norðfjörður
Tunel Dýrafjörður
Ražená délka tunelu
Běžný ražený profil
Rozšířený profil
Objem rozpojené rubaniny
Počet svorníků
Stříkaný beton
Izolace
Litý beton
Elektrické kabely
5301 m
54,24 m2
76,60 m2
312 000 m3
28 000 ks
14 000 m3
50 000 m2
3200 m3
74 000 m
04.04.17 14:09