Metrostav kvalitně zvládá

i velké a složité projekty

6. dubna 2017 / 7 / XXIX

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Václava Apolína,

oblastního ředitele divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Aktuální projekty společnosti BeMo

Tunnelling v USA a v Kanadě str. 2

Nové laboratoře pro veterinární

fakultu v Brně str. 3

Česká stavbařská premiéra

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Začátkem března proběhl ve všech divizích Metrostavu

audit SA 8000 podle nového standardu, který klade

důraz na nediskriminační přístup zaměstnavatele

k zaměstnancům a agenturním pracovníkům v našich

týmech bez ohledu na pohlaví, národnost a státní

příslušnost. Audit potvrdil plnění všech požadavků nového

standardu SA 8000 na vysoké úrovni, a Metrostav proto

obdrží nový certifikát, který to bude dokladovat.

Tituly přibývají

Malá vodní elektrárna

Pyskočely – Vlkančice,

u níž divize 6 prováděla

stavební část, získala titul

Vodohospodářská stavba

roku 2016 v kategorii děl

sloužících k umělému

vzdouvání, zadržování a usměrňování povrchových

vod, k ochraně před škodlivými účinky vod a úpravě

vodních poměrů. Cenu si zástupci Metrostavu převzali

na odborném setkání vodohospodářů 22. března.

Prorážka bude uvnitř hory

Dvoupruhový silniční tunel mezi fjordy Dýrafjörður a Arnarfjörður bude obdobný jako předchozí, které divize 5

na Islandu vystavěla. Nejprve raziči z provozu tunely

zahájí dovrchní ražbu s 1,5% stoupáním z jižního portálu

Arnarfjörður, kterou ukončí po dosažení tunelové délky

3685 metrů. Při uvažovaných postupech 280 m za měsíc

by se to mělo stát v říjnu příštího roku. Neprodleně poté

začne – opět dovrchní – protiražba se stejným stoupáním

ze severního portálu Dýrafjörður. Prorážka by se měla

uvnitř hory uskutečnit po vyražení 1616 m tunelu v červenci roku 2019. Nadloží tunelu dosáhne až 650 m.

Oba tunelové portály vzniknou v typické severské pustině, jakou kolegové z Islandu dobře znají. K Arnarfjörður

jsou třeba cesty v zimním období uzavřené a investor je

otevírá jen jednou měsíčně. I to je důkazem toho, že místní

lidé tunely potřebují, aby měli rychlé a bezpečné spojení

svých obcí v každém ročním období.

Omezený výhled z radnice

Od května do listopadu nebudou smět návštěvníci na věž

Staroměstské radnice, protože ji rekonstruuje Subterra.

Orloji se lešení letos vyhne, oprava jej totiž čeká příští rok.

Nový Kaufland

Za pouhých devět měsíců

vybudoval tým Ing. Luboše

Jonáše z divize 6 ve

slovenském Pezinku novou

prodejnu řetězce Kaufland,

která je vybavena systém

rekuperace, aby šetřila

životní prostředí. Od 30. března, kdy byla slavnostně

otevřena, v ní zákazníci mají k dispozici prodejní plochu

o rozloze 2696 m² a parkoviště s kapacitou 177 míst.

Na ČVUT v Praze se

29. března konal veletrh

pracovních příležitostí

iKariéra. V čele stavebních

firem se tu představil

Metrostav, aby studentům

a absolventům nabídl

zaměstnání v největší české stavební firmě. Personalisté

jim také pomohli sestavit profesní životopis.

Strategická konference Skupiny Metrostav, tentokrát

s mottem Budoucnost je v lidech, se uskutečnila

krátce po uzávěrce tohoto čísla novin – ve čtvrtek

30. března v Centru současného umění DOX. Zúčastnilo se jí na 160 vedoucích pracovníků z 15 společností Skupiny. Informace o programu a zejména

o vystoupeních prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava

(foto) a jejího viceprezidenta Ing. Františka Kočího

přinese příští číslo firemních novin.

–red–, foto Ondřej Petruška

Metrostav_06_2017.indd 1

Nová islandská stavba

Divize 5 získala na Islandu už třetí zakázku, která místním obyvatelům zkrátí cestu mezi jejich sídly na březích vedlejších fjordů. Po projektech Héðinsfjarðargöng s tunely Siglufjörður (3875 m) a Ólafsfjörður

(7150 m) na severu a Norðfjarðargöng s tunelem Norðfjörður (7540 m) na východě začnou její zaměstnanci

brzy pracovat i na severozápadním islandském pobřeží

(mapa). Tamější Dýrafjarðargöng obsáhne tunel Dýrafjörður (5600 m) a silniční úsek s délkou 7,8 km.

V prekvalifikaci se Metrostav ve sdružení s místním

partnerem, firmou Suðurverk, utkal hned se šesti konkurenty a v silně obsazené soutěži zvítězil. Jako lídr dodavatelského sdružení s většinovým podílem 60 procent

bude mít na starost ražby i izolace tunelu a jeho portálové

úseky. Pracovníci společnosti Suðurverk vybudují zařízení staveniště, silnici se dvěma mosty, elektroinstalace

a zajistí odvoz rubaniny z tunelu.

Potvrzení o rovném přístupu

Nabídka na ČVUT

Fotoreportáž: Fotografický výlet

letadlem směrem na Plzeň str. 4

Před Palivovým kombinátem Vřesová postavili stavbaři vedení týmem Jana Mráze z divize 9 ve Vintířově regionální

centrum zpracování odpadů pro celý Karlovarský kraj. Zeleně opláštěné objekty dnes kolegové ze Subterry zaplňují

technologickým zařízením. První stavba svého druhu na zpracování odpadů v Česku se úspěšně chýlí k závěru.

O úspěch zatím usilují čtyři dopravní stavby

Do soutěže Česká dopravní stavba, dopravní technologie, výrazná inovace v dopravě 2016 (ČDS&T 2016)

přihlásil letos Metrostav čtyři stavby, z nichž první dvě

teď představíme. Vzhledem k tomu, že některá další díla, na kterých se podílel, mohou do klání zařadit investoři, projektanti nebo partneři ve sdružení, věříme, že

práce kolegů obstojí stejně jako vloni, kdy Metrostav

získal v této soutěži tři hlavní tituly a čtyři další ceny.

Most Oparno na dálnici D8 si cenu jistě zaslouží

Hrubou stavbu mostu Oparno dokončili kolegové z provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5, v závěru

vedení Milanem Špičkou, už v červnu 2010 a do konce

stejného roku mohl být v provozu. Člověk ale míní, osud

a příroda mění. I když už most získal české ocenění Vynikající betonová konstrukce let 2009–2010 a třetí místo

v soutěži Evropské sítě betonářských společností European Concrete Award 2012, do provozu byl uveden teprve

vloni v prosinci s celým posledním úsekem dálnice D8.

Most Oparno (foto) se dvěma nezávislými nosnými

konstrukcemi má spodní oblouk s rozpětím 135 metrů a je

druhý největší svého druhu v republice. Díky své eleganci

představuje významný krajinotvorný prvek. Byl postaven

letmou betonáží s vyvěšováním oblouku zpětnými závěsy

souměrně proti sobě z obou stran údolí, do jehož doliny

stavbaři z důvodu ochrany přírody nevstupovali. Nosné

konstrukce navíc zeštíhlili využitím vysokopevnostního

betonu, který při tuhnutí chladili vodou.

Historie tunelu Radejčín se podobá mostu Oparno

Druhou stavbou přihlášenou do ČDS&T 2016 je více než

600 m dlouhý tunel Radejčín, k jehož oddalované prorážce obou tubusů naráz došlo už v srpnu 2011. Vzhledem

k tomu, že i on je součástí posledního úseku D8, auta jím

také začala jezdit teprve před pár měsíci.

Tunel Radejčín má dva samostatné jednosměrné

dvoupruhové tubusy s maximální osovou vzdáleností

28 m. Plocha výrubu každého z nich se pohybovala mezi

108–129 m2. Ražbu obou tunelových trub v délce kolem

450 m provedli raziči z provozu tunelů divize 5, v závěru je

řídil tým Ing. Pavla Kuděje. Práce pomocí Nové rakouské

tunelovací metody probíhaly v nehomogenním prostředí

tvořeném v rozhodující míře rozloženými zvětralými a navětralými tufy. Veškeré technologie včetně proudových

ventilátorů do tunelu instalovala divize 4 firmy Subterra.

Geologické podmínky by měly být příznivější

Ing. Aleš Gothard, který nabídku na projekt připravoval

a zastřešoval, doplňuje: „Věříme, že geologické podmínky

budou pro ražby příznivější, než byly u tunelu Norðfjörður.

Přesto musíme očekávat smíšené čelby, kde se budou

střídat sedimentární a bazaltové vrstvy. Propustnost

masivu by ale podle výsledku testu neměla překročit

2 LU, tedy dva litry vody za minutu při tlaku 10 barů.

Předpokládáme, že stavbu zahájíme už v květnu a měla

by skončit v září roku 2020. Realizační tým bude jako

vedoucí projektu řídit Ing. Tomáš Prchal, který se mnou

spolupracoval jak na Norðfjörðuru, tak na předchozích

zakázkách ve Finsku a má nejlepší předpoklady k tomu,

aby se mu i na severozápadě Islandu dařilo.“

Island

Dýrafjörður

Héðinsfjarðargöng

Norðfjörður

Tunel Dýrafjörður

Ražená délka tunelu

Běžný ražený profil

Rozšířený profil

Objem rozpojené rubaniny

Počet svorníků

Stříkaný beton

Izolace

Litý beton

Elektrické kabely

5301 m

54,24 m2

76,60 m2

312 000 m3

28 000 ks

14 000 m3

50 000 m2

3200 m3

74 000 m

04.04.17 14:09