strana 4
Co znamená cofka
Wisła je nejdelší a nejdůležitější řekou Polska. Pramení ve Slezských Beskydech a od jihu k severu protéká
v délce větší než 1000 km celou zemí, aby se vlila
do Gdańského a Wiślaného zálivu Baltského moře.
Ve vzdálenosti asi 60 km od ústí tvoří Wisła širokou
říční deltu s několika rameny zvanou Źuławy Wiślane.
Část tohoto území leží pod úrovní hladiny světového oceánu a chrání ji i historické protipovodňové valy. A právě
v tomto regionu občas dochází k zvláštnímu přírodnímu
jevu – ke změně hladiny vody, které se říká cofka.
Zjednodušená definice říká, že cofka powodziowa
je zvýšení hladiny vody postupující proti vodnímu toku,
které vzniklo zvednutím mořské hladiny. Cofku může
způsobit také dlouhodobý silný severní vítr, který žene
vodu nahoru z moře proti proudu řeky. Takovému úkazu
se potom říká cofka wiatrowa. Samozřejmě že významný
vliv na tento jev má klasický příliv či odliv a v neposlední
řadě také bouřky a vydatné deště.
Cofkami jsou ohrožené oblasti, které jsou položené
nízko nad řekami v blízkosti jejich ústí do moře. Pojem
„blízko ústí“ je však pofiderní. Vzhledem k velmi malému
místnímu spádu řeky se v tomto regionu stává, že cofka
je zaznamenána i více než 100 km od ústí Wisły.
Cofky se mohou opakovat až několikrát ročně, přičemž hladina v deltě Źuławy Wiślane se při působení
silného severního větru může zvednout o jeden a půl až
dva metry. Samozřejmě v kombinaci se silným a dlouhotrvajícím deštěm v oblastech povodí Wisły může být vzdutí
hladiny ještě větší.
A právě v této oblasti, která je navíc složitá nejen
hydrologicky, buduje divize 4 pod vedením Ing. Igora
Sedláčka asi 20kilometrový úsek rychlostní komunikace
S7 s 19 mostními objekty. Nejvýznamnější z nich je téměř kilometrový most přes Wisłu a její inundační území.
S přírodním jevem zvaným cofka jsme tak konfrontováni
několikrát v roce, a to nejen na staveništi mostu přes
Wisłu, ale obecně na celém území stavby, kde se nachází
spousta uměle vytvořených melioračních a protipovodňových kanálů – přítoků Wisły.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
Konference základní organizace
Konference základní organizace OS Stavba Metrostav se uskutečnila 14. března v konferenčním
sále Centra vzdělávání v Palmovka Parku II. Zúčastnilo se jí 50 delegátů a zavítali na ni i pozvaní
hosté z vedení Metrostavu a Odborového svazu.
Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát
ve svém příspěvku seznámil přítomné s problematikou legislativního prostředí ve vztahu k odvětví.
V souvislosti s ročním hodnocením divizí za rok 2016
zmínil lehce optimističtější výhled na rok 2017, ale
také možné problémy v delším časovém horizontu
i s ohledem na těžkopádné zadávání zakázek v tuzemském veřejném sektoru.
Předseda Odborového svazu Stavba ČR Pavel
Zítko doplnil informace o situaci okolo legislativních
procesů ve vztahu ke stavebnictví a dále se ve svém
vystoupení věnoval především odborové problematice na úrovni odvětví. Připomněl dialog se sociálním
partnerem, což je Svaz podnikatelů ve stavebnictví,
a průběh kolektivního vyjednávání k uzavření vyšší
oborové kolektivní smlouvy na další období. Ve velké
části příspěvku informoval o dlouhodobé kampani
proti nízkým mzdám a platům v České republice,
která je nazvaná Konec levné práce.
Personální ředitel Metrostavu Mgr. Tomáš Zámečník promluvil o personální strategii Metrostavu
v nynější době i do budoucna v souvislosti s možným vývojem zakázek. Zmínil celkově malý počet
stavebních dělníků v odvětví a zdůraznil zájem vedení
společnosti na udržení vlastních dělníků, zejména
s ohledem na firemní nosné technologie.
V pracovní části konference delegáti na základě předložené zprávy zhodnotili dosavadní činnost
za uplynulé období, projednali a schválili výsledky
hospodaření za rok 2016 i s účetní závěrkou a dále
schválili rozpočet na rok 2017 včetně plánu práce
a plánu oprav a investic do rekreačních středisek.
Seznámili se i se závěry revizní komise.
Konference uložila výboru základní organizace
několik úkolů a skončila přijetím usnesení ke všem
projednávaným bodům.
1
Otakar Lojkásek
Statistika z Eurostatu
Eurostat zveřejnil 30. března výši hrubého domácího
produktu (HDP) ve všech 276 regionech Evropské unie
za rok 2015. Tyto údaje dokládají propastný rozdíl
v úrovni nejvýkonnějších a nejslabších regionů.
Při srovnávání HDP se – v tomto případě – postupuje
podle uměle vytvořené měnové jednotky PPS (purchasing
power standard), která bere do úvahy rozdíly v cenových
hladinách jednotlivých států. Co se týká České republiky,
která má podle dělení EU osm regionů, byl ten pražský
se 178 % průměru šestý. Po Vnitřním Londýně – západ
(580 %), Lucembursku (264 %), Hamburku (206 %),
Bruselu (205%) a Bratislavském kraji (188 %). Mezi 11. až
20. místem jsou pak Brémy, Vídeň a Salcburk – všechny ale dosáhly minimálně hodnoty 150 %. Do skupiny
19 nejslabších regionů patří pět bulharských, které mají
29–39 % průměru, čtyři v Maďarsku a v Polsku, tři v Rumunsku, dva v Řecku a jeden ve Francii (ostrov Mayotte).
2
3
Řádná členská schůze Senior klubu Metrostavu (SKM)
se uskutečnila 22. března a zúčastnil se jí i výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina.
Členská schůze se opět konala v prostorách Centra
vzdělávání v sídle Metrostavu na Palmovce. Sešlo se na ní
více než 120 bývalých kolegyň a kolegů, což bylo bohužel
méně než potřebných 50 % členů z celkového počtu 258.
Aby schůze byla usnášeníschopná, bylo proto v souladu se stanovami SKM nutné vyčkat 30 minut a potom
svolat schůzi náhradní. Této doby jsme využili k přivítání
Ing. Ivana Hrdiny, který přítomné seznámil s hospodářskými výsledky firmy, s prováděnými stavbami, se strategií a výhledy na další léta a zodpověděl dotazy.
SKM navázal spolupráci s Českou stavební společností MTS (ČSS), aby bylo možné koordinovat aktivity
obou spolků při návštěvách staveb Metrostavu a dalších
technicky zaměřených akcích. Předseda ČSS Ing. Rudolf
Plíva využil volný čas před řádnou schůzí a členy SKM
seznámil s informací o činnosti a dalších aktivitách ČSS.
Hvězdný bazar podruhé
Ve čtvrtek 16. března se uskutečnil druhý ročník sbírky
oblečení a doplňků pro Hvězdný bazar. Zaměstnanci
Metrostavu znovu ukázali svou štědrost a ochotu pomoci a zopakovali loňský rekordní výtěžek. Děkujeme.
Hvězdný bazar je charitativní secondhand, který provozuje Česká asociace paraplegiků – CZEPA jako tréninkové pracoviště pro vozíčkáře po poranění míchy. Akci
v Palmovka Parku II organizoval manažer projektu Jaroslav Filsák (foto), který dříve v Hvězdném bazaru získával
zkušenosti jako prodejce a dnes je zaměstnancem CZEPA.
Schůze klubu seniorů
4
5
Fotografický výlet letadlem z Prahy nad Plzeň
Zajímavý pohled na stavby nabízí nadhled. Fotograf Petr Adámek jej získal díky malé vrtulové Cessně, s níž vyletěl
směrem na Plzeň. Zachytil tak samozřejmě modernizaci trati Rokycany–Plzeň, kterou ve sdružení se Subterrou řídí
tým Ing. Tomáše Kohouta z divize 5 Metrostavu. Vlaky tu už jezdí po nových či opravených přemostěních, jejichž
výstavbu dostali na starost pracovníci provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5 vedení Milanem
Špičkou. Největší most vede přes Úslavu a má rozpětí 63 m (foto č. 1). Celkem se tu mostaři museli vypořádat
s rekonstrukcí či výstavbou 41 stavebních objektů. V úseku od Rokycan za Kyšice je téměř hotová už celá železniční
trasa, jak dokazuje fotografie č. 2 – v popředí s přestavěnou zastávkou Klabava a vzadu s novou železniční stanicí
v Ejpovicích. Jen kousek za nimi trať v budoucnu zatočí a před vrchem Homolka zmizí v tunelu nazvaném Ejpovice.
Vzhled staveniště před jeho východním portálem (foto č. 3) se příliš nemění. Čilý ruch panuje hlavně u mezideponie
rubaniny. Konvertibilní štít EPB/hardrock pojmenovaný Viktorie dokončil jižní tunelovou troubu vloni v červnu.
V té severní se díky úsilí razičů z provozu tunelů divize 5, které řídí tým Ing. Štefana Ivora, dostal za polovinu
cesty. Pod zemí už proto mohly začít vznikat i tunelové propojky. Na Viktorku tak asi za měsíc čeká přestrojení
a „zákus“ do vrchu Chlum, kde její zuby narazí na tvrdé spility. Západní portál zatím vyčkává (foto č. 4), než se
v jámě při prorážce opět objeví řezná hlava. Pak už nebude trvat dlouho a pevná kolejová dráha z tunelu se naváže
na zmodernizovanou trať směrem k plzeňské Doubravce. Z ní vlaky rychle dorazí na hlavní plzeňské nádraží (foto
č. 5), jehož druhou část modernizuje ve sdružení s OHL ŽS tým Ing. Jana Zemánka z divize 5. Dál letadlo pokračovalo
k regionálnímu centru zpracování odpadů ve Vintířově, které najdete na titulu, a poté se vrátilo zpět do Prahy.
Řádná schůze začala s půlhodinovým odstupem
Zahájil ji předseda výboru SKM Jan Brodský, místopředseda výboru pan Háček přednesl zprávu o činnosti
v roce 2016. Informacemi o akcích a výsledcích ankety
mezi členy ji doplnil člen výboru pan Koval. Jako další
bod byla podána zpráva o hospodaření SKM v roce 2016,
o účetní závěrce a návrhu rozpočtu na rok 2017. Ke všem
bodům programu byla otevřena diskuze a každý bod byl
samostatně odsouhlasen. Potom následovala diskuze,
ve které padaly návrhy na další aktivity SKM a dotazy.
Díky vstřícnému přístupu vedení Metrostavu počítá
SKM pro letošní rok s více než 50 různými akcemi pro
členy. Kromě tradičních, jako je cvičení a plavání v Radlicích či jednodenní autobusové výlety, to budou i vycházky
po Praze s průvodci PIS, návštěvy muzeí a divadla.
Vedení společnosti patří velký dík za významnou podporu SKM a poděkování si zaslouží také útvar vzdělávání
pod vedením Mgr. Zdeňka Kostříže za vzorně připravené
prostory a techniku pro konání naší členské schůze.
Jan Brodský
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 6/2017 vyšlo 6. 4. 2017 (7/2017 vyjde 25. 4. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_06_2017.indd 4
04.04.17 14:09