strana 4

Co znamená cofka

Wisła je nejdelší a nejdůležitější řekou Polska. Pramení ve Slezských Beskydech a od jihu k severu protéká

v délce větší než 1000 km celou zemí, aby se vlila

do Gdańského a Wiślaného zálivu Baltského moře.

Ve vzdálenosti asi 60 km od ústí tvoří Wisła širokou

říční deltu s několika rameny zvanou Źuławy Wiślane.

Část tohoto území leží pod úrovní hladiny světového oceánu a chrání ji i historické protipovodňové valy. A právě

v tomto regionu občas dochází k zvláštnímu přírodnímu

jevu – ke změně hladiny vody, které se říká cofka.

Zjednodušená definice říká, že cofka powodziowa

je zvýšení hladiny vody postupující proti vodnímu toku,

které vzniklo zvednutím mořské hladiny. Cofku může

způsobit také dlouhodobý silný severní vítr, který žene

vodu nahoru z moře proti proudu řeky. Takovému úkazu

se potom říká cofka wiatrowa. Samozřejmě že významný

vliv na tento jev má klasický příliv či odliv a v neposlední

řadě také bouřky a vydatné deště.

Cofkami jsou ohrožené oblasti, které jsou položené

nízko nad řekami v blízkosti jejich ústí do moře. Pojem

„blízko ústí“ je však pofiderní. Vzhledem k velmi malému

místnímu spádu řeky se v tomto regionu stává, že cofka

je zaznamenána i více než 100 km od ústí Wisły.

Cofky se mohou opakovat až několikrát ročně, přičemž hladina v deltě Źuławy Wiślane se při působení

silného severního větru může zvednout o jeden a půl až

dva metry. Samozřejmě v kombinaci se silným a dlouhotrvajícím deštěm v oblastech povodí Wisły může být vzdutí

hladiny ještě větší.

A právě v této oblasti, která je navíc složitá nejen

hydrologicky, buduje divize 4 pod vedením Ing. Igora

Sedláčka asi 20kilometrový úsek rychlostní komunikace

S7 s 19 mostními objekty. Nejvýznamnější z nich je téměř kilometrový most přes Wisłu a její inundační území.

S přírodním jevem zvaným cofka jsme tak konfrontováni

několikrát v roce, a to nejen na staveništi mostu přes

Wisłu, ale obecně na celém území stavby, kde se nachází

spousta uměle vytvořených melioračních a protipovodňových kanálů – přítoků Wisły.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Konference základní organizace

Konference základní organizace OS Stavba Metrostav se uskutečnila 14. března v konferenčním

sále Centra vzdělávání v Palmovka Parku II. Zúčastnilo se jí 50 delegátů a zavítali na ni i pozvaní

hosté z vedení Metrostavu a Odborového svazu.

Generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát

ve svém příspěvku seznámil přítomné s problematikou legislativního prostředí ve vztahu k odvětví.

V souvislosti s ročním hodnocením divizí za rok 2016

zmínil lehce optimističtější výhled na rok 2017, ale

také možné problémy v delším časovém horizontu

i s ohledem na těžkopádné zadávání zakázek v tuzemském veřejném sektoru.

Předseda Odborového svazu Stavba ČR Pavel

Zítko doplnil informace o situaci okolo legislativních

procesů ve vztahu ke stavebnictví a dále se ve svém

vystoupení věnoval především odborové problematice na úrovni odvětví. Připomněl dialog se sociálním

partnerem, což je Svaz podnikatelů ve stavebnictví,

a průběh kolektivního vyjednávání k uzavření vyšší

oborové kolektivní smlouvy na další období. Ve velké

části příspěvku informoval o dlouhodobé kampani

proti nízkým mzdám a platům v České republice,

která je nazvaná Konec levné práce.

Personální ředitel Metrostavu Mgr. Tomáš Zámečník promluvil o personální strategii Metrostavu

v nynější době i do budoucna v souvislosti s možným vývojem zakázek. Zmínil celkově malý počet

stavebních dělníků v odvětví a zdůraznil zájem vedení

společnosti na udržení vlastních dělníků, zejména

s ohledem na firemní nosné technologie.

V pracovní části konference delegáti na základě předložené zprávy zhodnotili dosavadní činnost

za uplynulé období, projednali a schválili výsledky

hospodaření za rok 2016 i s účetní závěrkou a dále

schválili rozpočet na rok 2017 včetně plánu práce

a plánu oprav a investic do rekreačních středisek.

Seznámili se i se závěry revizní komise.

Konference uložila výboru základní organizace

několik úkolů a skončila přijetím usnesení ke všem

projednávaným bodům.

1

Otakar Lojkásek

Statistika z Eurostatu

Eurostat zveřejnil 30. března výši hrubého domácího

produktu (HDP) ve všech 276 regionech Evropské unie

za rok 2015. Tyto údaje dokládají propastný rozdíl

v úrovni nejvýkonnějších a nejslabších regionů.

Při srovnávání HDP se – v tomto případě – postupuje

podle uměle vytvořené měnové jednotky PPS (purchasing

power standard), která bere do úvahy rozdíly v cenových

hladinách jednotlivých států. Co se týká České republiky,

která má podle dělení EU osm regionů, byl ten pražský

se 178 % průměru šestý. Po Vnitřním Londýně – západ

(580 %), Lucembursku (264 %), Hamburku (206 %),

Bruselu (205%) a Bratislavském kraji (188 %). Mezi 11. až

20. místem jsou pak Brémy, Vídeň a Salcburk – všechny ale dosáhly minimálně hodnoty 150 %. Do skupiny

19 nejslabších regionů patří pět bulharských, které mají

29–39 % průměru, čtyři v Maďarsku a v Polsku, tři v Rumunsku, dva v Řecku a jeden ve Francii (ostrov Mayotte).

2

3

Řádná členská schůze Senior klubu Metrostavu (SKM)

se uskutečnila 22. března a zúčastnil se jí i výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina.

Členská schůze se opět konala v prostorách Centra

vzdělávání v sídle Metrostavu na Palmovce. Sešlo se na ní

více než 120 bývalých kolegyň a kolegů, což bylo bohužel

méně než potřebných 50 % členů z celkového počtu 258.

Aby schůze byla usnášeníschopná, bylo proto v souladu se stanovami SKM nutné vyčkat 30 minut a potom

svolat schůzi náhradní. Této doby jsme využili k přivítání

Ing. Ivana Hrdiny, který přítomné seznámil s hospodářskými výsledky firmy, s prováděnými stavbami, se strategií a výhledy na další léta a zodpověděl dotazy.

SKM navázal spolupráci s Českou stavební společností MTS (ČSS), aby bylo možné koordinovat aktivity

obou spolků při návštěvách staveb Metrostavu a dalších

technicky zaměřených akcích. Předseda ČSS Ing. Rudolf

Plíva využil volný čas před řádnou schůzí a členy SKM

seznámil s informací o činnosti a dalších aktivitách ČSS.

Hvězdný bazar podruhé

Ve čtvrtek 16. března se uskutečnil druhý ročník sbírky

oblečení a doplňků pro Hvězdný bazar. Zaměstnanci

Metrostavu znovu ukázali svou štědrost a ochotu pomoci a zopakovali loňský rekordní výtěžek. Děkujeme.

Hvězdný bazar je charitativní secondhand, který provozuje Česká asociace paraplegiků – CZEPA jako tréninkové pracoviště pro vozíčkáře po poranění míchy. Akci

v Palmovka Parku II organizoval manažer projektu Jaroslav Filsák (foto), který dříve v Hvězdném bazaru získával

zkušenosti jako prodejce a dnes je zaměstnancem CZEPA.

Schůze klubu seniorů

4

5

Fotografický výlet letadlem z Prahy nad Plzeň

Zajímavý pohled na stavby nabízí nadhled. Fotograf Petr Adámek jej získal díky malé vrtulové Cessně, s níž vyletěl

směrem na Plzeň. Zachytil tak samozřejmě modernizaci trati Rokycany–Plzeň, kterou ve sdružení se Subterrou řídí

tým Ing. Tomáše Kohouta z divize 5 Metrostavu. Vlaky tu už jezdí po nových či opravených přemostěních, jejichž

výstavbu dostali na starost pracovníci provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5 vedení Milanem

Špičkou. Největší most vede přes Úslavu a má rozpětí 63 m (foto č. 1). Celkem se tu mostaři museli vypořádat

s rekonstrukcí či výstavbou 41 stavebních objektů. V úseku od Rokycan za Kyšice je téměř hotová už celá železniční

trasa, jak dokazuje fotografie č. 2 – v popředí s přestavěnou zastávkou Klabava a vzadu s novou železniční stanicí

v Ejpovicích. Jen kousek za nimi trať v budoucnu zatočí a před vrchem Homolka zmizí v tunelu nazvaném Ejpovice.

Vzhled staveniště před jeho východním portálem (foto č. 3) se příliš nemění. Čilý ruch panuje hlavně u mezideponie

rubaniny. Konvertibilní štít EPB/hardrock pojmenovaný Viktorie dokončil jižní tunelovou troubu vloni v červnu.

V té severní se díky úsilí razičů z provozu tunelů divize 5, které řídí tým Ing. Štefana Ivora, dostal za polovinu

cesty. Pod zemí už proto mohly začít vznikat i tunelové propojky. Na Viktorku tak asi za měsíc čeká přestrojení

a „zákus“ do vrchu Chlum, kde její zuby narazí na tvrdé spility. Západní portál zatím vyčkává (foto č. 4), než se

v jámě při prorážce opět objeví řezná hlava. Pak už nebude trvat dlouho a pevná kolejová dráha z tunelu se naváže

na zmodernizovanou trať směrem k plzeňské Doubravce. Z ní vlaky rychle dorazí na hlavní plzeňské nádraží (foto

č. 5), jehož druhou část modernizuje ve sdružení s OHL ŽS tým Ing. Jana Zemánka z divize 5. Dál letadlo pokračovalo

k regionálnímu centru zpracování odpadů ve Vintířově, které najdete na titulu, a poté se vrátilo zpět do Prahy.

Řádná schůze začala s půlhodinovým odstupem

Zahájil ji předseda výboru SKM Jan Brodský, místopředseda výboru pan Háček přednesl zprávu o činnosti

v roce 2016. Informacemi o akcích a výsledcích ankety

mezi členy ji doplnil člen výboru pan Koval. Jako další

bod byla podána zpráva o hospodaření SKM v roce 2016,

o účetní závěrce a návrhu rozpočtu na rok 2017. Ke všem

bodům programu byla otevřena diskuze a každý bod byl

samostatně odsouhlasen. Potom následovala diskuze,

ve které padaly návrhy na další aktivity SKM a dotazy.

Díky vstřícnému přístupu vedení Metrostavu počítá

SKM pro letošní rok s více než 50 různými akcemi pro

členy. Kromě tradičních, jako je cvičení a plavání v Radlicích či jednodenní autobusové výlety, to budou i vycházky

po Praze s průvodci PIS, návštěvy muzeí a divadla.

Vedení společnosti patří velký dík za významnou podporu SKM a poděkování si zaslouží také útvar vzdělávání

pod vedením Mgr. Zdeňka Kostříže za vzorně připravené

prostory a techniku pro konání naší členské schůze.

Jan Brodský

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 6/2017 vyšlo 6. 4. 2017 (7/2017 vyjde 25. 4. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_06_2017.indd 4

04.04.17 14:09