strana 2

Exkurze v MERO

PTÁME SE

Učitelé a žáci oboru strojní mechanik (zámečník)

z Akademie řemesel Praha – Střední školy technické

se koncem března podívali na stavbu rekonstrukce nádrží a modernizace stabilního hasicího zařízení (SHZ)

pro MERO ČR v Kralupech nad Vltavou.

Společnost MERO ČR je majitelem a provozovatelem

velkokapacitního úložiště ropy tzv. Centrálního tankoviště ropy Nelahozeves, ropovodu Družba a ropovodu IKL.

Metrostav zde zhotovuje nádrž H13 na skladování ropy,

přičemž je dokončena hrubá stavba (foto č. 1).

Žáci byli nejvíce překvapeni z výšky a průměru nádrže

(foto č. 2). Na její plovoucí střeše poslouchali výklad (foto č. 3) a měli možnost blíže si prohlédnout část stavby

(foto č. 4) i různé práce – třeba svařování hasicího štítu

(foto č. 5). Nová skladovací nádrž v Nelahozevsi bude

provozně navazovat na stávající provozní soubory (foto

č. 6) a její kapacita má být 125 000 m3.

Ing. Richarda Rakouše,

ředitele výstavby divize 4

–red–, foto Zuzana Junková

1

BeMo a aktuální velké projekty v USA

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) spolupracuje při

ražbě tunelu Plymouth v Silver Spring, pomáhá stavět

obří podzemí výhybnu v Los Angeles či se ve stejném

městě podílí na rozšíření metra Purple Line.

1

2

3

Tunel Plymouth, Silver Spring

Razicí práce na 310 m dlouhém tunelu Plymouth (foto

č. 1) byly zahájeny loni v květnu. Kalotu se podařilo prorazit 21. listopadu 2018, ražba jádra/dna byla ukončena

28. února. Společnost BeMo na stavbě zastoupili dva

spolupracující mistři. Kromě zastřešující organizace prací měli za úkol obsluhu klíčových strojů vrtací soupravy,

tunelového bagru a stříkacího robotu. Od března začala

být v celé ploše tunelu průběžně instalována hydroizolace

z PVC a v oblasti dna tunelu je pokládán invertní beton.

Společnost BeMo obdržela objednávku na poskytnutí

mistra, který by řídil celý proces zhotovení definitivní

obezdívky tunelu stříkaným betonem.

tunelářských strojů. Ražba proběhla po celé délce v rámci

tzv. geologického Fernando útvaru (tak se nazývá tmavě

šedivý až černý odolný jílovec). Pomocí nástavných fréz

na tunelovém bagru CAT 328 a i ITC 312 bylo možné velmi

dobře provádět frézování tohoto materiálu.

Purple Line, Westside extension, etapa 1, Los Angeles

Jde o výstavbu 17 propojek mezi raženými tubusy metra

a částečně ve velmi obtížných geologických podmínkách.

Celá lokalita byla ze strany úřadů pro bezpečnost práce v

Kalifornii zařazena pod výstižný název „gassy“ – tedy že

všechny stroje musejí být v provedení s ochranou proti

způsobení výbuchu. Společnost BeMo dostala od Sdružení Traylor-Skanska-Shea zakázku na poskytnutí SEM

inženýra pro tuto stavbu od srpna na dobu alespoň šesti

měsíců. K tomu od října do týmu nastoupí další SEM mistr pro ražby, který byl měl působit čtyři měsíce. Zdařbůh!

Norbert Fügenschuh, Robert Dostál, foto

archiv stavby

Regional Connector (RCC), Los Angeles

BeMo před zahájením vlastních stavebních prací obří výhybny pomáhalo s výběrem strojního parku či se účastnilo projektování. Odborníci firmy poskytli znalosti k ražbě

metodou NRTM a k optimálnímu členění výrubu. Samotný

výrub impozantní kaverny (foto č. 2) pro 90 m dlouhou kolejovou výhybnu o šířce 17,5 m a výšce 11 m v centru Los

Angeles byl dokončen za asi 10 měsíců. Od března 2018

se zhotovovaly tzv. mikropilotové deštníky při ražbách

tunelu ze stanice. Tyto práce probíhaly pod řízením a dozorem našeho SEM inženýra. Společnost BeMo právě na

této stavbě poprvé v USA přistoupila rovněž k pronájmu

2

Rozvoj zaměstnanců jako podmínka úspěšnosti

4

5

6

Metrostav_06_2019.indd 2

Rozvoji znalostí a schopností zaměstnanců se věnuje

v Metrostavu velká pozornost. Svědčí o tom i čísla z minulého roku, kdy jen na školeních profesního zaměření

bylo s novinkami technologických postupů, aktuálními

změnami předpisů či se změnami v technickém vybavení pracovišť seznámeno 4726 našich kolegů.

Průkazné doložení kvalifikace zaměstnanců je jednou

z významných podmínek pro získání a následnou kvalitní

realizaci zakázek Metrostavu. Průběh jednotlivých školení vychází ze stanovených podmínek a v rámci centra

vzdělávání je připravováno interně více než 35 profesních

či odborně zaměřených kurzů. Další profesní kvalifikace

získávají zaměstnanci i účastí na externích akcích u ověřených vzdělávacích agentur.

V minulém období bylo v rámci systému celoživotního

vzdělávání určeného pro autorizované osoby ČKAIT realizováno centrem vzdělávání 14 školení s různým odborným zaměřením. Setkání se zúčastnilo téměř 300 osob.

Základním prvkem firemního vzdělávání v dnešním

technologicky rychle se rozvíjejícím světě zůstává sdílení

zkušeností mezi kolegy. I zde však vstupují do všech

procesů přípravy a realizace vzdělávacích aktivit moderní

technologie. Na základě právě probíhajícího výběrového

řízení na poskytovatele platformy LMS, která umožní

zavádění e-forem rozvoje zaměstnanců, bude centrum

vzdělávání rozvíjet témata o zajímavé interaktivní prvky, umožní lektorům i účastníkům sdílet a komunikovat

z různých míst a zvýší možnost se k informacím efektivně

a podle nastalých potřeb vracet. Dočkáme se i využití virtuální reality pro simulaci činností na rizikových pracovištích, což přinese jak úsporu nákladů, času věnovaného

zaškolení kolegů, tak zejména zvýšení bezpečnosti práce.

V centru vzdělávání jsme připraveni zajistit aktuální

požadavky na proškolení zaměstnanců. Přehled nabídky

kurzů najdete na intranetu. Těšíme se na vás a na vaše

požadavky či podněty.

Tým Centr a v zdělávání Sk upiny Metros tav,

Cenné sdílení zkušeností

Dalším prvkem v systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců naší firmy je tzv. cyklické vzdělávání vybraných

skupin technického personálu. V roce 2018 se uskutečnilo

12 setkání našich stavbyvedoucích, mistrů a přípravářů,

kterých se účastnilo a firemní oprávnění pro svou činnost

získalo 252 kolegů. V těchto kurzech jsou velmi aktivní

jako lektoři odborníci z řad úseků výkonných ředitelů.

Působení našich vlastních odborníků přináší nejen efektivní využívání prostředků, ale zejména možnost cíleného

přístupu s použitím praktických zkušeností z našich zakázek, aktuálnost sdílených firemních informací a možnost

zdůraznění opatření v oblasti bezpečnosti či kvality práce.

foto archiv

Po studiu konstrukcí a dopravních staveb na ČVUT

v Praze Ing. Rakouš nejprve projektoval. Po pěti letech se rozhodl najít uplatnění ve výrobě, a tak v roce

2002 nastoupil k Metrostavu. V rámci divize 4 pracoval

na významných stavbách silniční a dálniční sítě – zejména na prodloužení dálnice D11.

Čím to, že jste se od rýsovacího prkna přestěhoval

do praxe, přímo na stavby?

Projektová činnost mě bavila a baví dodnes, ale chtěl jsem

se více dostat přímo na stavby a nějak se je snažit řídit. Nebyl jsem si přitom jist, jestli chci nastoupit hned jako stavbyvedoucí, tak jsem začal jako přípravář. Tehdy měla divize 4 připravovat krásnou stavbu dálnice D11 úsek E Mosty

Olešnice – Rakousy u Chlumce nad Cidlinou. Ta stavba se

ale protahovala a mezitím jsme získali zakázku v Liberci,

kde jsme pro tehdejší SSŽ nyní Eurovii zhotovovali most

přes Nisu, opěrnou zeď podél železniční trati a přesypaný

podchod pro pěší. Během dvou tří měsíců jsem se stal

stavbyvedoucím a tento projekt jsem celý odřídil.

A pak následoval úsek E na D11...

Ano. Myslím, že to bylo léto 2004, kdy nám konečně

investor předal stavbu na D11. V roce 2007 jsem se stal

vedoucím projektu a měl jsem také na starosti úsek D11

u Hradce Králové, kde nastaly průtahy kvůli nedořešeným

pozemkům farmářky Havránkové. Mezitím jsme postavili první etapu mostní estakády v Opatovicích a v roce

2010 jsme ve sdružení se Skanskou zahájili její dostavbu.

Estakáda přes MÚK Opatovice je součástí jedné z největších křižovatek tohoto typu ve střední Evropě. A protože

stavíme nejen pro ŘSD, ale také pro kraje, v letech 2011

až 2012 jsem zrealizoval asi šest staveb, převážně mostů

a rekonstrukcí silnic ve Středočeském kraji.

Na kterou stavbu z minulosti rád vzpomínáte?

Všechny projekty měly něco do sebe, ale rád vzpomínám

na budování nového mostu v Brandýse nad Labem v letech

2010 až 2012. Je obložen žulou, pilíře jsou jakoby galéry,

které plují proti proudu Labe. Práce tam byly zajímavé už

od demolice, kdy jsme na obou březích umístili vyprošťovací tanky a sesunuli původní konstrukci o váze více než

200 tun. Při stavbě mostu jsme bednění nosné konstrukce

přiváželi na lodích a zavěšovali je na horní skruž.

Jakým projektem aktuálně žijete?

Stavíme most v Lysé nad Labem, kde jsme lídři sdružení.

Má ojedinělou konstrukci a jeden čas to byl nejdelší most

ve výstavbě v České republice. Je devítipolový, přičemž

krajní tři pole z obou stran jsou tvořena předpjatými

nosníky spřaženými se železobetonovou deskou a přes

tři pole uprostřed nad zhlavím nádraží je navržena ocelová nosná konstrukce. Vyrobili nám ji kolegové z divize

3 a v polovině února jsme konstrukci zdárně vysunuli.

A jak práce v Lysé nad Labem pokračují?

Most máme položen na ložiskách a probíhají práce na izolacích. Ke zprovoznění mostu dojde v září. K tomu v Lysé

startujeme rekonstrukci dvou křižovatek s tím, že jedna

navazuje na most. Do toho všeho začínáme na dalším

úseku dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice a na stavbě

dálnice D35 Časy – Ostrov, kde jsme ve sdružení více

firem a lídrem obou staveb je Eurovia.

Co plánujete do budoucna, na které projekty se těšíte?

Chceme se nadále významně podílet na segmentu velkých

dopravních staveb v České republice. Budeme pokračovat

na prodlužování dálnic D35 a D11 v tomto regionu a nadále bychom chtěli pracovat se státními investory, jako je

ŘSD či SŽDC. Pro takto velké projekty bych tady chtěl mít

postavené velké týmy. Metrostav je na to připraven: máme

na to zkušené lidi, disponujeme technikou. Chceme být

zkrátka vidět v segmentu dálničních projektů. A to je potřeba ještě více doplnit rekonstrukcemi komunikací v krajích, abychom se více podíleli na obnově infrastruktury.

Čeká vás tedy spousta práce. Jak vypínáte?

Jako kapitán rád jezdím na moře. Když už toho je na mě

moc, vše zavřu a na několik dnů vyrazím.

Za rozhovor děkuje David Kalců

10.04.19 13:14