strana 2
Exkurze v MERO
PTÁME SE
Učitelé a žáci oboru strojní mechanik (zámečník)
z Akademie řemesel Praha – Střední školy technické
se koncem března podívali na stavbu rekonstrukce nádrží a modernizace stabilního hasicího zařízení (SHZ)
pro MERO ČR v Kralupech nad Vltavou.
Společnost MERO ČR je majitelem a provozovatelem
velkokapacitního úložiště ropy tzv. Centrálního tankoviště ropy Nelahozeves, ropovodu Družba a ropovodu IKL.
Metrostav zde zhotovuje nádrž H13 na skladování ropy,
přičemž je dokončena hrubá stavba (foto č. 1).
Žáci byli nejvíce překvapeni z výšky a průměru nádrže
(foto č. 2). Na její plovoucí střeše poslouchali výklad (foto č. 3) a měli možnost blíže si prohlédnout část stavby
(foto č. 4) i různé práce – třeba svařování hasicího štítu
(foto č. 5). Nová skladovací nádrž v Nelahozevsi bude
provozně navazovat na stávající provozní soubory (foto
č. 6) a její kapacita má být 125 000 m3.
Ing. Richarda Rakouše,
ředitele výstavby divize 4
–red–, foto Zuzana Junková
1
BeMo a aktuální velké projekty v USA
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) spolupracuje při
ražbě tunelu Plymouth v Silver Spring, pomáhá stavět
obří podzemí výhybnu v Los Angeles či se ve stejném
městě podílí na rozšíření metra Purple Line.
1
2
3
Tunel Plymouth, Silver Spring
Razicí práce na 310 m dlouhém tunelu Plymouth (foto
č. 1) byly zahájeny loni v květnu. Kalotu se podařilo prorazit 21. listopadu 2018, ražba jádra/dna byla ukončena
28. února. Společnost BeMo na stavbě zastoupili dva
spolupracující mistři. Kromě zastřešující organizace prací měli za úkol obsluhu klíčových strojů vrtací soupravy,
tunelového bagru a stříkacího robotu. Od března začala
být v celé ploše tunelu průběžně instalována hydroizolace
z PVC a v oblasti dna tunelu je pokládán invertní beton.
Společnost BeMo obdržela objednávku na poskytnutí
mistra, který by řídil celý proces zhotovení definitivní
obezdívky tunelu stříkaným betonem.
tunelářských strojů. Ražba proběhla po celé délce v rámci
tzv. geologického Fernando útvaru (tak se nazývá tmavě
šedivý až černý odolný jílovec). Pomocí nástavných fréz
na tunelovém bagru CAT 328 a i ITC 312 bylo možné velmi
dobře provádět frézování tohoto materiálu.
Purple Line, Westside extension, etapa 1, Los Angeles
Jde o výstavbu 17 propojek mezi raženými tubusy metra
a částečně ve velmi obtížných geologických podmínkách.
Celá lokalita byla ze strany úřadů pro bezpečnost práce v
Kalifornii zařazena pod výstižný název „gassy“ – tedy že
všechny stroje musejí být v provedení s ochranou proti
způsobení výbuchu. Společnost BeMo dostala od Sdružení Traylor-Skanska-Shea zakázku na poskytnutí SEM
inženýra pro tuto stavbu od srpna na dobu alespoň šesti
měsíců. K tomu od října do týmu nastoupí další SEM mistr pro ražby, který byl měl působit čtyři měsíce. Zdařbůh!
Norbert Fügenschuh, Robert Dostál, foto
archiv stavby
Regional Connector (RCC), Los Angeles
BeMo před zahájením vlastních stavebních prací obří výhybny pomáhalo s výběrem strojního parku či se účastnilo projektování. Odborníci firmy poskytli znalosti k ražbě
metodou NRTM a k optimálnímu členění výrubu. Samotný
výrub impozantní kaverny (foto č. 2) pro 90 m dlouhou kolejovou výhybnu o šířce 17,5 m a výšce 11 m v centru Los
Angeles byl dokončen za asi 10 měsíců. Od března 2018
se zhotovovaly tzv. mikropilotové deštníky při ražbách
tunelu ze stanice. Tyto práce probíhaly pod řízením a dozorem našeho SEM inženýra. Společnost BeMo právě na
této stavbě poprvé v USA přistoupila rovněž k pronájmu
2
Rozvoj zaměstnanců jako podmínka úspěšnosti
4
5
6
Metrostav_06_2019.indd 2
Rozvoji znalostí a schopností zaměstnanců se věnuje
v Metrostavu velká pozornost. Svědčí o tom i čísla z minulého roku, kdy jen na školeních profesního zaměření
bylo s novinkami technologických postupů, aktuálními
změnami předpisů či se změnami v technickém vybavení pracovišť seznámeno 4726 našich kolegů.
Průkazné doložení kvalifikace zaměstnanců je jednou
z významných podmínek pro získání a následnou kvalitní
realizaci zakázek Metrostavu. Průběh jednotlivých školení vychází ze stanovených podmínek a v rámci centra
vzdělávání je připravováno interně více než 35 profesních
či odborně zaměřených kurzů. Další profesní kvalifikace
získávají zaměstnanci i účastí na externích akcích u ověřených vzdělávacích agentur.
V minulém období bylo v rámci systému celoživotního
vzdělávání určeného pro autorizované osoby ČKAIT realizováno centrem vzdělávání 14 školení s různým odborným zaměřením. Setkání se zúčastnilo téměř 300 osob.
Základním prvkem firemního vzdělávání v dnešním
technologicky rychle se rozvíjejícím světě zůstává sdílení
zkušeností mezi kolegy. I zde však vstupují do všech
procesů přípravy a realizace vzdělávacích aktivit moderní
technologie. Na základě právě probíhajícího výběrového
řízení na poskytovatele platformy LMS, která umožní
zavádění e-forem rozvoje zaměstnanců, bude centrum
vzdělávání rozvíjet témata o zajímavé interaktivní prvky, umožní lektorům i účastníkům sdílet a komunikovat
z různých míst a zvýší možnost se k informacím efektivně
a podle nastalých potřeb vracet. Dočkáme se i využití virtuální reality pro simulaci činností na rizikových pracovištích, což přinese jak úsporu nákladů, času věnovaného
zaškolení kolegů, tak zejména zvýšení bezpečnosti práce.
V centru vzdělávání jsme připraveni zajistit aktuální
požadavky na proškolení zaměstnanců. Přehled nabídky
kurzů najdete na intranetu. Těšíme se na vás a na vaše
požadavky či podněty.
Tým Centr a v zdělávání Sk upiny Metros tav,
Cenné sdílení zkušeností
Dalším prvkem v systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců naší firmy je tzv. cyklické vzdělávání vybraných
skupin technického personálu. V roce 2018 se uskutečnilo
12 setkání našich stavbyvedoucích, mistrů a přípravářů,
kterých se účastnilo a firemní oprávnění pro svou činnost
získalo 252 kolegů. V těchto kurzech jsou velmi aktivní
jako lektoři odborníci z řad úseků výkonných ředitelů.
Působení našich vlastních odborníků přináší nejen efektivní využívání prostředků, ale zejména možnost cíleného
přístupu s použitím praktických zkušeností z našich zakázek, aktuálnost sdílených firemních informací a možnost
zdůraznění opatření v oblasti bezpečnosti či kvality práce.
foto archiv
Po studiu konstrukcí a dopravních staveb na ČVUT
v Praze Ing. Rakouš nejprve projektoval. Po pěti letech se rozhodl najít uplatnění ve výrobě, a tak v roce
2002 nastoupil k Metrostavu. V rámci divize 4 pracoval
na významných stavbách silniční a dálniční sítě – zejména na prodloužení dálnice D11.
Čím to, že jste se od rýsovacího prkna přestěhoval
do praxe, přímo na stavby?
Projektová činnost mě bavila a baví dodnes, ale chtěl jsem
se více dostat přímo na stavby a nějak se je snažit řídit. Nebyl jsem si přitom jist, jestli chci nastoupit hned jako stavbyvedoucí, tak jsem začal jako přípravář. Tehdy měla divize 4 připravovat krásnou stavbu dálnice D11 úsek E Mosty
Olešnice – Rakousy u Chlumce nad Cidlinou. Ta stavba se
ale protahovala a mezitím jsme získali zakázku v Liberci,
kde jsme pro tehdejší SSŽ nyní Eurovii zhotovovali most
přes Nisu, opěrnou zeď podél železniční trati a přesypaný
podchod pro pěší. Během dvou tří měsíců jsem se stal
stavbyvedoucím a tento projekt jsem celý odřídil.
A pak následoval úsek E na D11...
Ano. Myslím, že to bylo léto 2004, kdy nám konečně
investor předal stavbu na D11. V roce 2007 jsem se stal
vedoucím projektu a měl jsem také na starosti úsek D11
u Hradce Králové, kde nastaly průtahy kvůli nedořešeným
pozemkům farmářky Havránkové. Mezitím jsme postavili první etapu mostní estakády v Opatovicích a v roce
2010 jsme ve sdružení se Skanskou zahájili její dostavbu.
Estakáda přes MÚK Opatovice je součástí jedné z největších křižovatek tohoto typu ve střední Evropě. A protože
stavíme nejen pro ŘSD, ale také pro kraje, v letech 2011
až 2012 jsem zrealizoval asi šest staveb, převážně mostů
a rekonstrukcí silnic ve Středočeském kraji.
Na kterou stavbu z minulosti rád vzpomínáte?
Všechny projekty měly něco do sebe, ale rád vzpomínám
na budování nového mostu v Brandýse nad Labem v letech
2010 až 2012. Je obložen žulou, pilíře jsou jakoby galéry,
které plují proti proudu Labe. Práce tam byly zajímavé už
od demolice, kdy jsme na obou březích umístili vyprošťovací tanky a sesunuli původní konstrukci o váze více než
200 tun. Při stavbě mostu jsme bednění nosné konstrukce
přiváželi na lodích a zavěšovali je na horní skruž.
Jakým projektem aktuálně žijete?
Stavíme most v Lysé nad Labem, kde jsme lídři sdružení.
Má ojedinělou konstrukci a jeden čas to byl nejdelší most
ve výstavbě v České republice. Je devítipolový, přičemž
krajní tři pole z obou stran jsou tvořena předpjatými
nosníky spřaženými se železobetonovou deskou a přes
tři pole uprostřed nad zhlavím nádraží je navržena ocelová nosná konstrukce. Vyrobili nám ji kolegové z divize
3 a v polovině února jsme konstrukci zdárně vysunuli.
A jak práce v Lysé nad Labem pokračují?
Most máme položen na ložiskách a probíhají práce na izolacích. Ke zprovoznění mostu dojde v září. K tomu v Lysé
startujeme rekonstrukci dvou křižovatek s tím, že jedna
navazuje na most. Do toho všeho začínáme na dalším
úseku dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice a na stavbě
dálnice D35 Časy – Ostrov, kde jsme ve sdružení více
firem a lídrem obou staveb je Eurovia.
Co plánujete do budoucna, na které projekty se těšíte?
Chceme se nadále významně podílet na segmentu velkých
dopravních staveb v České republice. Budeme pokračovat
na prodlužování dálnic D35 a D11 v tomto regionu a nadále bychom chtěli pracovat se státními investory, jako je
ŘSD či SŽDC. Pro takto velké projekty bych tady chtěl mít
postavené velké týmy. Metrostav je na to připraven: máme
na to zkušené lidi, disponujeme technikou. Chceme být
zkrátka vidět v segmentu dálničních projektů. A to je potřeba ještě více doplnit rekonstrukcemi komunikací v krajích, abychom se více podíleli na obnově infrastruktury.
Čeká vás tedy spousta práce. Jak vypínáte?
Jako kapitán rád jezdím na moře. Když už toho je na mě
moc, vše zavřu a na několik dnů vyrazím.
Za rozhovor děkuje David Kalců
10.04.19 13:14