Nelehké podmínky na stavbě

Fv. 714 Lakseveien v Norsku

12. dubna 2019 / 6 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Richarda Rakouše,

ředitele výstavby divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

BeMo a aktuální velké projekty

v Silver Spring a v Los Angeles str. 2

Rekonstrukce porodnického oddělení

v Karlových Varech str. 3

Přestavba mostu Vysočina

Smart Innovation Center v Ostravě je

po letech kompletní str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Další ocenění

​ bírku titulů výjimečné

S

stavby rekonstrukce silnice

I/44 Červenohorské sedlo

pod vedením Ing. Zdeňka

Děda doplnil titul Stavba

roku 2018 Olomouckého

kraje. Gratulujeme!

Vyhlášení výsledků proběhlo v pondělí 25. března ve

Vlastivědném muzeu Olomouc. Cílem projektu je ocenění

nejzdařilejších nových stavebních projektů i rekonstrukcí

na území regionu. Červenohorské sedlo leží v nadmořské

výšce 1013 m a silnice, která přes ně vede, je nejvýše

položenou silnicí první třídy v České republice. Její

rekonstrukce získala již titul a Cenu časopisu Stavitel

v soutěži Česká dopravní stavba roku 2017.

Daruj krev s Metrostavem

v pátek 3. května 2019.

Přihlašovací systém

spuštěn na intranetu MTS

Děkujeme všem, kdo se připojí!

Opravíme křižovatky v Lysé nad Labem

Stavbaři zahajují rekonstrukci křižovatek v Lysé nad

Labem. Tým pod vedením Ing. Richarda Rakouše

počátkem března převzal staveniště a má 22 týdnů

na dokončení díla. Jde o křižovatky na silnici II. třídy

č. 331 ve Dvorcích a v Lysé nad Labem v Litoli. Cílem

rekonstrukce je odstranění dopravně nebezpečných

míst, náhrada stávajícího dlážděného krytu asfaltovou

vozovkou a zajištění odvodnění povrchu vozovky. Výměnou

konstrukce povrchu a zajištění odvodnění dojde ke zlepšení

průjezdnosti daných křižovatek, zlepšení bezpečnosti

dopravního provozu a snížení hlukové zátěže.

MHCM 2019

Metrostav je již třetím

rokem generálním

partnerem Metrostav

Handy Cyklo Maratonu

(MHCM) – nejdelšího

cyklistického podniku ve

střední Evropě. Tento rok

se bude konat ve dnech 30. července až 3. srpna 2019.

Nabízíme vám možnost účastnit se letošního závodu jako

člen doprovodného týmu (řidič, navigátor, rozjížděč).

Stanete se tak součástí jednoho z našich čtyř závodních

týmů. Pokud se chcete zúčastnit, více informací o MHCM

naleznete na webových stránkách Cesty za snem:

https://www.cestazasnem.cz/propozice-1-40

Obchodní úspěchy

Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,

které doplní výrobní program naší společnosti pro

následující období. V březnu jsme úspěšně vysoutěžili

a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:

1. Modernizace dálnice D1, úsek 19, Velké Meziříčí.

Divize 4.

2. Výstavba servisního a prodejního centra Volvo,

Čestlice. Divize 8 a Divize 9.

3. Výstavba bytových domů Do Zahrádek etapa D a E,

Praha 5. Divize 6.

4. Rekonstrukce dálnice D35 (oba směry), Olomouc.

Divize 4.

5. Rekonstrukce dolního jezu na řece Ohři, Loket.

Divize 6.

Ing. Rostislav Štajer

Metrostav_06_2019.indd 1

V pátek 29. března zahájila divize 4 pod vedením ředitele výstavby Ing. Jiřího Salavy a vedoucího projektu

Bc. Zdeňka Vlčana modernizaci další části dálnice

D1. Nejdůležitější akcí z této téměř šestikilometrové

stavby, označované jako úsek 19, je oprava a rozšíření

mostu Vysočina nad Velkým Meziříčím (titulní foto).

Vedoucí projektu předpokládá, že jeho tým zvládne náročné práce v plánovaném termínu do dubna roku 2021.

Most Vysočina – přesněji dva souběžné ocelové mosty samostatné pro každý jízdní směr – stavbaři vybudovali

mezi lety 1972 a 1978. Jejich mostovky měří 426 m a údolí

říčky Oslavy překlenují ve výšce téměř 78 m. Díky těmto

rozměrům je most nejvyšší a druhý nejdelší na dálnici D1.

Jeho nosnou konstrukci o čtyřech polích – 80 + 110

+ 35 + 100 m – tvoří ocelový komorový nosník s horní

ortotropní mostovkou. Ta bude rozšířena v obou jízdních

směrech o 75 cm, takže bude měřit 12,5 m. Rozšíření

umožní 1,75 m široké zrcadlo mezi mosty, které stavbaři

vnitřními konzolami zmenší na 10 cm (vizualizace). Zesílí

také hlavní nosné konstrukce nad vnitřními podporami

a v obou krajních polích. Provedou novou protikorozní

úpravu povrchu a sanaci spodní stavby.

Provoz musí být zachován

Práce na mostě budou náročné, protože stejně jako na

ostatních modernizovaných úsecích D1 proběhnou i tady

při zachování jen částečně omezeného provozu. Stavbaři

ale nebudou mít kam uhnout – od města pod nimi je bude

dělit závratná hloubka. Dílo budou mít rozdělené na šest

etap. Letos, kdy budou modernizovat pravý most, proběhnou tři. Po většinu doby budou auta jezdit po mostech

ve dvou zúžených pruzích pro každý směr maximálně

osmdesátkou. V průběhu svářečských prací ale bude

doprava z modernizovaného mostu zcela vyloučena. Po

toto období, které bude trvat pouze extrémně krátkých

70 dnů, bude pro dopravu sloužit pouze druhý – letos levý

– most v režimu 2 + 1 nebo 1 + 2, podle potřeby. Úplná

uzavírka úseku 19 proběhne v roce 2019 jenom jednou –

od 4. května 20 hodin do 5. května 10 hodin.

„Na přípravu stavby jsme neměli moc času, mezi vyhlášením vítěze tendru a začátkem prací uběhly jen dva

měsíce, takže jeden z nejobtížnějších úseků zakázky už

dnes máme za sebou. Věřím, že si poradíme i s náročnou

organizací prací na mostě. Téměř veškeré hlavní činnosti

zde totiž provedou sami pracovníci naší divize z provozu

mostních technologií či středisek betonových a asfaltových vozovek a ocelové konstrukce pro celý pravý most

nám dodají a z poloviny i namontují oceláři divize 3. Začínáme složité dílo, ale most Vysočina je parádní stavbou,

na kterou se opravdu těším,“ dodává Ing. Salava. Další

informace o přestavbě mostu Vysočina najdete na webu

www.mostvysocina.cz.

Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu,

vizualizace ŘSD ČR

Z historie mostu

Prvotní návrhy o stavbě tohoto mostu se objevily již

v období před druhou světovou válkou.

V roce 1959 tak bylo zahájeno zpracování

přípravné dokumentace dálnice Jihlava – Brno. Trasa

překračovala údolí řeky Oslavy mostním objektem.

Stavba začala na jaře roku 1972 a stavbaři čelili

při práci velké výzvě. Letmá montáž (foto) v takovém

rozsahu byla totiž v naší republice realizována poprvé.

Most Vysočina nad Velkým Meziříčím byl úspěšně

uveden do provozu 28. listopadu 1978.

Úsek 19 – téměř 6 km u V. Meziříčí

Délka hlavní trasy:

5900 m (km 141,200 – 147,100)

Kategorie:

D 28/120

Počet všech stavebních objektů:

41

Počet mostních objektů:

6

Z toho na hlavní trase:

5

Nadjezd:

1

Celková délka mostů:

523 m

Délka protihlukových stěn:

397 m

Vodohospodářské objekty:

2

Objekty elektro:

6

Dálniční systém SOS:

8

Celkový objem výkopů:

94 732 m3

Celkový objem násypů:

49 487 m3

10.04.19 13:14