Nelehké podmínky na stavbě
Fv. 714 Lakseveien v Norsku
12. dubna 2019 / 6 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Richarda Rakouše,
ředitele výstavby divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
BeMo a aktuální velké projekty
v Silver Spring a v Los Angeles str. 2
Rekonstrukce porodnického oddělení
v Karlových Varech str. 3
Přestavba mostu Vysočina
Smart Innovation Center v Ostravě je
po letech kompletní str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Další ocenění
bírku titulů výjimečné
S
stavby rekonstrukce silnice
I/44 Červenohorské sedlo
pod vedením Ing. Zdeňka
Děda doplnil titul Stavba
roku 2018 Olomouckého
kraje. Gratulujeme!
Vyhlášení výsledků proběhlo v pondělí 25. března ve
Vlastivědném muzeu Olomouc. Cílem projektu je ocenění
nejzdařilejších nových stavebních projektů i rekonstrukcí
na území regionu. Červenohorské sedlo leží v nadmořské
výšce 1013 m a silnice, která přes ně vede, je nejvýše
položenou silnicí první třídy v České republice. Její
rekonstrukce získala již titul a Cenu časopisu Stavitel
v soutěži Česká dopravní stavba roku 2017.
Daruj krev s Metrostavem
v pátek 3. května 2019.
Přihlašovací systém
spuštěn na intranetu MTS
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Opravíme křižovatky v Lysé nad Labem
Stavbaři zahajují rekonstrukci křižovatek v Lysé nad
Labem. Tým pod vedením Ing. Richarda Rakouše
počátkem března převzal staveniště a má 22 týdnů
na dokončení díla. Jde o křižovatky na silnici II. třídy
č. 331 ve Dvorcích a v Lysé nad Labem v Litoli. Cílem
rekonstrukce je odstranění dopravně nebezpečných
míst, náhrada stávajícího dlážděného krytu asfaltovou
vozovkou a zajištění odvodnění povrchu vozovky. Výměnou
konstrukce povrchu a zajištění odvodnění dojde ke zlepšení
průjezdnosti daných křižovatek, zlepšení bezpečnosti
dopravního provozu a snížení hlukové zátěže.
MHCM 2019
Metrostav je již třetím
rokem generálním
partnerem Metrostav
Handy Cyklo Maratonu
(MHCM) – nejdelšího
cyklistického podniku ve
střední Evropě. Tento rok
se bude konat ve dnech 30. července až 3. srpna 2019.
Nabízíme vám možnost účastnit se letošního závodu jako
člen doprovodného týmu (řidič, navigátor, rozjížděč).
Stanete se tak součástí jednoho z našich čtyř závodních
týmů. Pokud se chcete zúčastnit, více informací o MHCM
naleznete na webových stránkách Cesty za snem:
https://www.cestazasnem.cz/propozice-1-40
Obchodní úspěchy
Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,
které doplní výrobní program naší společnosti pro
následující období. V březnu jsme úspěšně vysoutěžili
a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:
1. Modernizace dálnice D1, úsek 19, Velké Meziříčí.
Divize 4.
2. Výstavba servisního a prodejního centra Volvo,
Čestlice. Divize 8 a Divize 9.
3. Výstavba bytových domů Do Zahrádek etapa D a E,
Praha 5. Divize 6.
4. Rekonstrukce dálnice D35 (oba směry), Olomouc.
Divize 4.
5. Rekonstrukce dolního jezu na řece Ohři, Loket.
Divize 6.
Ing. Rostislav Štajer
Metrostav_06_2019.indd 1
V pátek 29. března zahájila divize 4 pod vedením ředitele výstavby Ing. Jiřího Salavy a vedoucího projektu
Bc. Zdeňka Vlčana modernizaci další části dálnice
D1. Nejdůležitější akcí z této téměř šestikilometrové
stavby, označované jako úsek 19, je oprava a rozšíření
mostu Vysočina nad Velkým Meziříčím (titulní foto).
Vedoucí projektu předpokládá, že jeho tým zvládne náročné práce v plánovaném termínu do dubna roku 2021.
Most Vysočina – přesněji dva souběžné ocelové mosty samostatné pro každý jízdní směr – stavbaři vybudovali
mezi lety 1972 a 1978. Jejich mostovky měří 426 m a údolí
říčky Oslavy překlenují ve výšce téměř 78 m. Díky těmto
rozměrům je most nejvyšší a druhý nejdelší na dálnici D1.
Jeho nosnou konstrukci o čtyřech polích – 80 + 110
+ 35 + 100 m – tvoří ocelový komorový nosník s horní
ortotropní mostovkou. Ta bude rozšířena v obou jízdních
směrech o 75 cm, takže bude měřit 12,5 m. Rozšíření
umožní 1,75 m široké zrcadlo mezi mosty, které stavbaři
vnitřními konzolami zmenší na 10 cm (vizualizace). Zesílí
také hlavní nosné konstrukce nad vnitřními podporami
a v obou krajních polích. Provedou novou protikorozní
úpravu povrchu a sanaci spodní stavby.
Provoz musí být zachován
Práce na mostě budou náročné, protože stejně jako na
ostatních modernizovaných úsecích D1 proběhnou i tady
při zachování jen částečně omezeného provozu. Stavbaři
ale nebudou mít kam uhnout – od města pod nimi je bude
dělit závratná hloubka. Dílo budou mít rozdělené na šest
etap. Letos, kdy budou modernizovat pravý most, proběhnou tři. Po většinu doby budou auta jezdit po mostech
ve dvou zúžených pruzích pro každý směr maximálně
osmdesátkou. V průběhu svářečských prací ale bude
doprava z modernizovaného mostu zcela vyloučena. Po
toto období, které bude trvat pouze extrémně krátkých
70 dnů, bude pro dopravu sloužit pouze druhý – letos levý
– most v režimu 2 + 1 nebo 1 + 2, podle potřeby. Úplná
uzavírka úseku 19 proběhne v roce 2019 jenom jednou –
od 4. května 20 hodin do 5. května 10 hodin.
„Na přípravu stavby jsme neměli moc času, mezi vyhlášením vítěze tendru a začátkem prací uběhly jen dva
měsíce, takže jeden z nejobtížnějších úseků zakázky už
dnes máme za sebou. Věřím, že si poradíme i s náročnou
organizací prací na mostě. Téměř veškeré hlavní činnosti
zde totiž provedou sami pracovníci naší divize z provozu
mostních technologií či středisek betonových a asfaltových vozovek a ocelové konstrukce pro celý pravý most
nám dodají a z poloviny i namontují oceláři divize 3. Začínáme složité dílo, ale most Vysočina je parádní stavbou,
na kterou se opravdu těším,“ dodává Ing. Salava. Další
informace o přestavbě mostu Vysočina najdete na webu
www.mostvysocina.cz.
Lenka Svobodová, foto archiv Metrostavu,
vizualizace ŘSD ČR
Z historie mostu
Prvotní návrhy o stavbě tohoto mostu se objevily již
v období před druhou světovou válkou.
V roce 1959 tak bylo zahájeno zpracování
přípravné dokumentace dálnice Jihlava – Brno. Trasa
překračovala údolí řeky Oslavy mostním objektem.
Stavba začala na jaře roku 1972 a stavbaři čelili
při práci velké výzvě. Letmá montáž (foto) v takovém
rozsahu byla totiž v naší republice realizována poprvé.
Most Vysočina nad Velkým Meziříčím byl úspěšně
uveden do provozu 28. listopadu 1978.
Úsek 19 – téměř 6 km u V. Meziříčí
Délka hlavní trasy:
5900 m (km 141,200 – 147,100)
Kategorie:
D 28/120
Počet všech stavebních objektů:
41
Počet mostních objektů:
6
Z toho na hlavní trase:
5
Nadjezd:
1
Celková délka mostů:
523 m
Délka protihlukových stěn:
397 m
Vodohospodářské objekty:
2
Objekty elektro:
6
Dálniční systém SOS:
8
Celkový objem výkopů:
94 732 m3
Celkový objem násypů:
49 487 m3
10.04.19 13:14