strana 4

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Statistiky z EU

Konference Stavební

společnosti MTS

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Osobní náklady

V EU 28 se ve čtvrtém čtvrtletí 2018 hodinové osobní náklady zvýšily o 2,4 % v průmyslových odvětvích, o 2,8 %

ve stavebnictví a o 2,8 % ve službách.

Ve stavebnictví osobní hodinové náklady vzrostly

ve většině zemí, z nichž pro představu vybíráme: Rumunsko (16,7 %), Lotyšsko (11,8 %), SR (8,9 %), ČR (7,7 %),

Švédsko (5 %), Polsko (4,6 %), Finsko (4,2 %), Španělsko

(3 %), Německo (1,9 %) a Francie (1,5 %).

Koncem března se sešli členové Stavební společnosti

na každoroční konferenci Stavební společnosti Metrostavu. Hlavním cílem bylo seznámit delegáty s hospodařením společnosti v uplynulém roce 2018 a s revizní

zprávou této činnosti, dále pak návrh činnosti „společnosti“ a financování akcí na rok 2019.

Účastníci byli informováni, že Stavební společnost

uzavřela s vedením firmy Metrostav na rok 2019 Dohodu

o spolupráci a Smlouvu o daru, obojí na podpoření činnosti „společnosti“. V rámci konference proběhla také

volba výboru společnosti. Dokumenty z konference lze

najít na intranetu na stránkách Stavební společnosti.

Předseda Stavební společnosti Ing. Plíva v rámci hodnocení uplynulého roku vyzdvihl některé významnější aktivity – čtyřdenní tematický zájezd do Německa do oblasti

Ga-Pa s exkurzí na stavbě tunelu Oberau, dále tematický

týdenní zájezd do Maroka s návštěvou již provozovaného dálničního mostu Muhammada VI. a v Čechách pak

některé exkurze (například dostavba ÚČOV v Praze 6,

rekonstrukce Národního muzea v Praze, projekt Palmovka

Park II, prohlídka Armazávodu a další).

Stavební výroba

Podle posledních údajů Eurostatu stavební výroba ve státech eurozóny v lednu 2019 klesla, a to meziměsíčně

o 1,4 %. Z pohledu celé Evropské unie zůstala nezměněna.

Meziroční srovnání ukazuje graf.

P hD r. D u š an Č ec h v ala

Maďarsko

29,2

4,3

pokles

(v %)

Slovinsko

3,2

Polsko

3,1

Spojené království

Slovensko

růst

1

Nizozemsko

5,5

1,2

Belgie

3,2

Německo

3,5

Rumunsko

Česká republika

5,1

13,3

Tři otázky pro...

2

3

Martina Foltu (na snímku druhý zprava), otce 16letého

Lukáše, jenž se stal smluvním žákem Metrostavu.

V průběhu března totiž probíhal nábor nových žáků

– našich budoucích kolegů. Nejvíce jich navštěvuje

Akademii řemesel Praha – Střední školu technickou

na Zeleném pruhu. Letos zde bylo vybráno 10 žáků,

z dalších škol pak smlouvy podepsalo 18 žáků.

Co vás motivovalo k tomu dát syna na řemeslo?

Jsem vystudovaný zemědělský ekonom a vím, kolik mých

spolužáků z obchodních akademií a středních škol s maturitou se zaměřením na obchod mělo problém s uplatněním. Mysleli si, že budou manažery, dostanou služební

auta a budou mít své sekretářky. Jenže dvě třetiny jich

skončily na úřadech práce a část z nich musela dělat

různé rekvalifikace. Navíc poslední dobou také slyším, že

je problém sehnat elektrikáře, kominíky, truhláře a další

manuálně zručné lidi. A tak když Lukáš v deváté třídě

v základní škole volil, kam dál půjde, na co se dá, řemeslo

a tato akademie se jevily jako nejlepší volba. Navíc slyším

od svých vrstevníků, že jejich děti, které studovaly na Zeleném pruhu, dnes mají dobrou práci.

Kdo přišel s nápadem podepsat smlouvu se stavební firmou Metrostav?

Vzešlo to po poradě s panem ředitelem, s třídním učitelem i s lidmi z odborného výcviku. Z nabízených možností

jsme vyhodnotili, že Metrostav se jeví v rámci současné

reality jako nejlepší konkrétní varianta.

Co si slibujete od budoucnosti v kontextu s tím, že váš

syn bude pracovat u Metrostavu?

Je to firma, která má budoucnost a má schopnost přežít

výkyvy v důsledku různých událostí v Evropě. Vnímám ji

jako pevnou společnost se zázemím a s jistotou stabilní

práce. Vzhledem k tomu, že se zabývám historií a sběratelstvím, mám i různé historické fotografie z výstavby metra a o firmě Metrostav mám povědomí. Věřím tedy, že syn

bude mít stálé a zajímavé zaměstnání. Ono podobných

příležitostí v naší malé zemi zase tolik není. V rámci toho,

k čemu syn už v základní škole tíhl a k čemu má vztah – je

manuálně zručný –, se mi jeho budoucnost v Metrostavu

jeví jako nejlepší cesta.

–red–, Zuzana Junková, foto Jakub Červenka

Z přehledu plánovaných akcí

Dále byl prezentován plán akcí na rok 2019. Zahrnuje

třeba jednodenní návštěvu Jaderné elektrárny Temelín (ta

za velkého zájmu proběhla již letos v únoru), na září 2019

se chystá týdenní autobusový okružní zájezd Švýcarskem

s bohatým programem včetně návštěvy infocentra železničního tunelu Gotthard. V plánu je dále exkurze stavby

Optimalizace železniční trati Praha Hostivař – Praha hl.

nádraží, návštěva rekonstruované budovy bývalých Elektrických podniků Bubenská 1 u stanice metra Vltavská

a rekonstrukce mostů na trati Praha Smíchov – Hostivice. Na rok 2020 připraví Stavební společnost tematický

zájezd do jižního Švédska s exkurzí na stavby Subterra.

Na závěr konference byly promítnuty fotografie z některých loňských tematických akcí.

Ing. Yvona Vágnerová

Prestižní certifikát

4

5

Ing. Jan Klečka z Útvaru technologií a materiálů Metrostavu získal 29. března po úspěšném absolvování

kurzu certifikát Autorizovaná osoba SBToolCZ. Platné

oprávnění mají v ČR pouze necelé dvě desítky osob!

SBToolCZ je český národní certifikační nástroj pro

vyjádření úrovně komplexní kvality budov, a to v souladu

s principy udržitelné výstavby. Metodika SBToolCZ patří

do mateřského systému metodik SBTool a na vývoji metodiky se u nás podílí tým odborníků z Fakulty stavební ČVUT

v Praze. Kromě akademiků je Ing. Klečka jediným člověkem

z praxe, který má certifikát AO SBToolCZ nově platný.

–red–

6

8

7

9

Norský fjord: drsné podmínky, ale také pomoc místních lidí

58 krabic oblečení!

V Centru vzdělávání Skupiny Metrostav 28. března vyvrcholila sbírka oblečení Hvězdný bazar. Zaměstnanci

naší firmy přinášeli oblečení a doplňky, které budou

využity v charitativním secondhandu.

Obchod/bazar s oblečením a designovými kousky

provozuje v Jungmannově 7 v Praze 1 Česká asociace paraplegiků (CZEPA). Působí tam lidé, kteří se ocitli po úraze

či onemocnění na vozíčku. Bazar bylo možné podpořit

také nákupem jejich výrobků – například čokolády, triček

či domácích marmelád a medu přímo od včelaře (foto).

Celkem se již podařilo vybrat 700 kg. Na odvoz výtěžku ze sbírky nám nestačil osobní automobil a museli jsme

tak do akce povolat nákladní vůz. Děkujeme!

–red–, foto archiv Metrostavu

Projekt Fv. 714 Lakseveien, na kterém tunelářské a povrchové týmy Metrostavu realizují stavbu dvou tunelů

a jednoho mostu přes fjord, je podobně jako některé jiné předchozí projekty Metrostavu v Norsku poměrně mimo

civilizaci, na odlehlém venkově (foto č. 1 a č. 2). Jak na povrchu, tak v podzemí nepanují ty nejlepší podmínky. Při

ražbách v tunelu Slørdal (foto č. 3 zachycuje severní portál) na stavbaře čeká náročná práce – především provádění

vrtacích prací v nepříznivé geologii (foto č. 4 a 5). Ražba i tak postupuje (foto č. 6), do tunelů zajíždí těžká technika,

která zajišťuje odvoz materiálu (foto č. 7) a probíhá zajišťování stříkaným betonem (foto č. 8). Mimochodem

Metrostav opakovaně spolupracuje s místními i přímo na stavbě. Jde hlavně o transport různých materiálů a strojů,

kdy jsou sousedé se svými traktory a valníky velmi nápomocni. Není bez zajímavosti, že při výstavbě tunelu Mjønes

a základů mostu pod tímto tunelem (foto č. 9) pro Metrostav převáží různé materiály pan Mjønes a na druhé straně,

kde se razí tunel Slørdal, často pomáhá pan Slørdal a jeho rozvětvená rodina, která se celá pohybuje ve stavebnictví

a stará se i o zimní údržbu cest v oblasti. Všichni sousedé se zajímají o aktuální stav a postup prací. Blížící se

prorážka tunelu Slørdal a zvedání ocelové konstrukce mostu tak budou velké události i pro ně.

–red–, Ing. Jiří Šach, foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 6/2019 vyšlo 12. 4. 2019 (7/2019 vyjde 2. 5. 2019) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,

Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_06_2019.indd 4

10.04.19 13:14