strana 2
Stavby plné roušek
PTÁME SE
Přestože všemožná opatření kvůli nákaze covid-19
značně v předchozích dnech a týdnech zkomplikovala
práci v mnoha odvětvích, na stavbách se pokračuje.
Kromě toho, že stavbaři jsou běžně vybaveni ochrannými pomůckami, musí také nosit roušky.
Dalo by se říct, že na všech pracovištích to v posledních dnech s trochou nadsázky vypadá jako na operačních sálech. Mezi aktuální operace našich týmů patří
třeba stavba prodloužení dálnice D6 u Řevničova (foto č.
1), modernizace dálnice D1 (foto č. 2) či výstavba dálnice
D48 v úseku Rybí–Rychaltice (foto č. 3).
Bez roušek se také neobešla akce v pražských Dejvicích, kde se koncem března osazovala druhá ze dvou
lávek na VŠCHT (foto č. 4) nebo přestavba historického
zdymadla Hořín (foto č. 5). Ústenky jsou také součástí
kontrolních dnů na stavbách s investorem, tak jako třeba
na jedné ze staveb divize 8 (foto č. 6).
Ing. Jana Merunky,
vedoucího střediska obaloven
–red–, foto archiv Metrostavu
Aktuální projekty Speciálního zakládání BeMo
1
2
3
V červnu 2019 obdrželo oddělení Speciálního zakládání společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) zakázku na
zhotovení stavební jámy pro novostavbu budovy matematiky a výzkumu se specializací na matematické
simulace (IMoS) Technické univerzity Berlín.
Zajímavostí tohoto stavebního záměru (foto) veřejného zadavatele ve výši cca 4,8 mil. eur je mimo jiné i to,
že BeMo provádí kromě vlastních „zakladačských prací“
i koordinaci prací na několika dalších úsecích, které zhotovují jiní dodavatelé. Zakázka pro BeMo Tunnelling tak
zahrnuje na jednom úseku výstavbu stěn stavební jámy,
vodonepropustné dno stavební jámy a kotvy (ne však
čerpání vody) a hlavní část zemních prací, které jsou zahrnuty do jiného stavebního úseku.
Další část, kde pracuje společnost BeMo, je již kompaktní a kromě speciálního zakládání obsahuje ovšem
i zemní práce formou zřízení a udržování různých pracovních úrovní, stejně jako výkop a likvidaci zeminy v objemu
několika tisíc kubických metrů.
Už od začátku bylo nutno zaměřit se zejména na vyhraničení a kontrolu rozhraní, jakož i na koordinaci v rámci
všech stavebních úseků. Staveniště se nachází v centru
Berlína v blízkosti známého nádraží Berlín zoologická
zahrada. Obě stavební jámy zahrnují plochu cca 2300 m²
(stavební jáma Mathe) a 1300 m² (jáma pro IMoS).
Výzvy na staveništi
Už před zahájením stavebních prací se ukázalo, že projekty investora (až do etapy stavebního povolení) nejsou ještě hotové, resp. ve srovnání se stavem při zadání zakázky
byly již změněny. Tímto došlo kromě jiného i k termínovým disproporcím mezi schválenými projekty zadavatele
pro stavební povolení a na ně navazujících prováděcích
projektů spadajících do kompetence společnosti BeMo.
Dalším problémem byly časové důsledky, které vznikly
vzhledem na dodací dobu zabudovávaných štětovnic.
Společnost BeMo musela řešit také velké výzvy
s ohledem na způsob stavebního provedení prací. V bezprostřední blízkosti staveniště – a tímto i trasy zástavby
– se nachází kupříkladu budovy institutu s vysoce citlivou
výpočetní technikou, což se muselo zohlednit při zabudovávání štětové stěny a později se tak musí obezřetně
postupovat při vytahování štětovnic.
Organizačně představuje výzvu i koordinace prací na
rozhraní s ostatními stavebními objekty prováděné jinými
zhotoviteli, která představuje časově náročnou činnost se
zvýšenými nároky na organizaci staveniště.
Stavební práce provádí BeMo v rámci vlastních kapacit, částečně v kooperaci s kolegy ze Zakládání staveb.
I u tohoto stavebního záměru se opět potvrzuje naše dobrá a spolehlivá spolupráce. Stavební jáma pro IMoS byla
předána v lednu 2020, ta větší pro Mathe se uskuteční
v dubnu 2020. O něco později dojde ještě k demontáži
larsen. Zdař Bůh!
Rainer Güc ker, Rober t Do s t al
Prováděné hlavní výměry činí
2200 m² (Mathe) a 800 m² (IMoS) štětová stěna
délka larsen až 12 m,
2300 m² (Mathe) a 1300 m² (IMoS) základní deska
zhotovená tryskovou injektáží, d = 1 m, hloubka až
cca 12 m,
t yčové kotvy celkem cca 300 ks,
převážka zápor, odvozy výkopu určeném k likvidaci,
zemní práce,
zhotovení prováděcí dokumentace.
Metrostav a koronavir v otázkách a odpovědích
4
5
Naše firma operativně přijímá řadu opatření v souvislosti s vývojem situace okolo nového koronaviru
covid-19 (ilustrační foto). Byl zřízen informační web,
kde zaměstnanci společnosti najdou mnoho aktuálních
informací. Vybíráme časté otázky a odpovědi:
cí pracovníci a bezpečnostní technici. Postup říká krok
za krokem, co se má učinit – od izolace zaměstnance
s příznaky přes zmapování lidí, se kterými se v minulých
dnech stýkal déle než 15 minut, po postupy k dezinfekci
pracoviště či uzavření stavby.
Jaká opatření přijal Metrostav k ochraně zdraví svých
zaměstnanců?
Od začátku šíření epidemie přijímá firma řadu opatření.
Jde např. o umožnění v Metrostavu doposud nestandardních režimů práce – práce z domova a možnost střídání
týmů tak, aby se nepotkávali kolegové, kteří se mohou
navzájem zastupovat, a další opatření preventivního charakteru – dezinfekce pracovišť, preventivní měření teploty
a postupné zásobování našich lidí rouškami. Pozorně
sledujeme opatření vlády a na ty reagujeme.
Jak zaměstnanci získají ochranné prostředky?
Distribuce ochranných prostředků probíhá prostřednictvím divize 11 a je řízena centrálně z úrovně krizového
štábu – je stanoven klíč, podle něhož se distribuuje a který
zohledňuje počet a náročnost realizovaných zakázek po
divizích, počet regionů v gesci divize, potřeby jednotlivých
výrobních provozů a další.
–red–, foto Petr Adámek
Kdo a jak sleduje výskyt nakažených v Metrostavu?
Za monitoring výskytu potvrzené infekce a nařízených karantén u našich zaměstnanců odpovídá Útvar bezpečnosti
a ochrany zdraví (ÚBOZ) a toto téma je také každodenně
probíráno na schůzkách Ústředního krizového štábu.
Udržujeme si přehled o všech zaměstnancích, kteří jsou
v karanténě, denně ho aktualizujeme a všechny případné
„incidenty“ monitorujeme.
6
Metrostav_06_2020.indd 2
Více informací naleznete na intranetu:
https://bit.ly/MC-koronavir v sekci Otázky a odpovědi
Jak postupovat při podezření na covid-19?
Byl vydán postup pro všechny zaměstnance s návodem,
jaké kroky je nutno udělat. Stejně tak mají „noty“ i vedou-
Do Metrostavu nastoupil před 15 lety na studentskou
praxi jako asistent manažera z divize 4. Po absolvování Fakulty stavební ČVUT v Praze se věnoval přípravě
a realizaci staveb a vypracoval se na pozici vedoucího
Útvaru marketingu a obchodu v divizi 4. Loni se stal
vedoucím střediska obaloven a také jednatelem společnosti Obalovna Louny, letos v březnu byl jmenován
i jednatelem společnosti Jihlavská obalovna.
Můžete přiblížit náplň vašeho střediska?
Starám se o výrobu a rozvoj tohoto segmentu v rámci
České republiky. Skupina Metrostav má na našem území
čtyři obalovny a jednu ve výstavbě. Dvě z těchto zmiňovaných vlastní společnost BES a ve dvou máme obchodní
podíl. Jsou to obalovny v Lounech a v Lipníku nad Bečvou.
V letošním roce nám přibude ještě jedna na Vysočině, kde
v těchto dnech zahajujeme výstavbu. Dále se podílím na
tvorbě strategie rozvoje naší společnosti v tomto segmentu a jsem součástí týmu, který řeší případné další
možnosti rozšíření sítě obaloven.
Co vás před časem přimělo změnit svou pracovní pozici a zaměřit se právě na tuto oblast?
Jako vedoucí Útvaru marketingu a obchodu jsem byl
součástí tvorby strategie rozvoje divize 4. Obalovny jsou
v segmentu dopravního stavitelství naprosto nezbytné.
Mým prvním vnitřním milníkem byla spolupráce na rekonstrukci obalovny v Líchovech, kde stavební část připravovala divize 4 pro naši dceřinou společnost BES. Postupem
času jsem se stal členem skupiny, která systematicky
řeší konkrétní možnosti a kroky pro naplnění strategie.
Obrovský dík patří panu Ing. Neuwirthovi, který položil
základní kámen pro rozvoj v tomto segmentu. Chtěl bych
také velmi poděkovat našemu panu řediteli Ing. Čápovi,
který mně umožnil podílet se na tomto rozvoji. Udělám
maximum pro to, abychom se posunuli dále.
Můžete shrnout, co se za vašeho působení podařilo?
Je to třeba spolupráce na již zmiňovaných obalovnách
v Lounech a v Lipníku, kde se naší divizi podařilo vybudovat fungující střediska pokládek, která jsou plně vybavena
pro realizaci silničních zakázek pro malé i střední investory. Jako asi největší úspěch z poslední doby bych vyzdvihl
získání stavebního povolení a výstavbu obalovny v lomu
Bílý Kámen na Vysočině. Co se týká spolupráce obaloven
Skupiny Metrostav, funguje velmi dobře. Sdílíme mezi
sebou zkušenosti i problémy s výrobou či s některými
technologiemi. Například nedávno kolegové z líchovské
obalovny zaškolovali posádku z obalovny Louny na obsluhování sila uhelného prachu.
Na čem pracujete aktuálně a jaké máte plány pro následující období?
Z kraje roku jsem nejvíce času trávil v obalovně v Lounech, kde probíhala příprava na letošní stavební sezonu,
a to jak ta legislativní, tak hlavně zimní servis technologie
a ještě drobné opravy a úpravy po prvním roce provozu.
Letos bude probíhat výroba asfaltových směsí pro naše
kolegy, kteří finišují stavbu dálnice D6 – obchvat Řevničova. Mnoho práce mě nyní čeká ve zmiňovaném lomu Bílý
Kámen, abychom stihli zrealizovat stavební část pro montáž technologie, která by měla začít na konci prázdnin.
Nakolik situace kolem koronaviru ovlivnila chod v obalovnách?
Byli jsme nuceni udělat mnohá opatření, abychom co
nejvíce izolovali posádku fungujících obaloven a ochránili je před možným onemocněním. Například v obalovně
Louny jsme přikročili k bezkontaktnímu předávání dokladů pomocí venkovní tiskárny dodacích listů tak, aby
nedocházelo ke kontaktu mezi řidiči a posádkou obalovny.
Pracoviště pravidelně dezinfikujeme díky spolupráci s kolegy z Metrostavu stavebnin. A zmínil bych pomoc společnosti Meryup – cycling, která ve spolupráci se zdravotně
postiženými lidmi šije roušky. Dodávají je pro nemocnici
nebo pro policii ČR v Benešově. Závěrem bych chtěl všem
kolegům poděkovat a věřím: „Společně to zvládneme!“
Za rozhovor děkuje David Kalců
14.04.20 11:35