strana 4
Jak aktuálně pomáhají
Lékaři bez hranic?
Mezinárodní humanitární a zdravotnická organizace
Lékaři bez hranic/Médecins Sans Frontières (MSF),
které Metrostav před časem nabídl pronájem prostor
na pražské Palmovce, rozšiřuje v posledních týdnech
svou pomoc v boji s nemocí covid-19.
Organizace se snaží v Itálii, Španělsku či ve Francii
podpořit zejména přetížené nemocnice, vyčerpané zdravotníky a nejvíce zranitelné skupiny lidí, jako jsou senioři,
lidé na útěku nebo lidé bez domova. Ve Španělsku organizace například vybudovala dvě provizorní zdravotnická
zařízení s kapacitou přes 200 lůžek, aby ulehčila přetíženým nemocnicím v Madridu.
V Itálii organizace podporuje tři nemocnice v epicentru nákazy. Kromě toho, že spolu s místními zdravotníky
poskytuje zdravotní péči pacientům, zapojila se i do prevence a kontroly šíření infekce. Lékaři bez hranic rovněž
podporují praktické lékaře a zdravotníky, kteří se starají
o pacienty umístěné v izolaci.
Pomoc probíhá i v dalších zemích
v Belgii Lékaři bez hranic podporují pět nemocnic, jimž
poskytují technickou expertizu a školení. Ve Švýcarsku
mimo jiné poskytují odborné znalosti z krizových situací Univerzitní nemocnici v Ženevě a v Norsku pomáhají
s prevencí a kontrolou šíření infekce jedné z nemocnic
u Osla, kde je vysoký počet pacientů s covid-19. V Bruselu
organizace vybudovala centrum s padesáti lůžky, kde se
mohou izolovat lidé bez domova a lidé na útěku. Lékaři bez
hranic se také zapojili do boje s nemocí v mnoha dalších
zemích mimo Evropu od Afghánistánu přes Hongkong,
Sýrii, Libyi po kupříkladu Nigérii.
Organizace samozřejmě musí nadále ošetřovat pacienty s dalšími nemocemi či zraněními, tedy udržet
v chodu existující mise Lékařů bez hranic, kteří už před
pandemií působili ve více než 70 zemích světa.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Vzdělávání v době
nouzového stavu
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Vedením společnosti byla prodloužena odborná způsobilost zaměstnancům, jimž skončila platnost školení
u profesí uvedených v příloze č. 1 PP č. 9/VTŘ během
nouzového stavu nebo během účinnosti opatření vlády
omezujících shromažďování osob.
Zaměstnanci mohou nadále na území České republiky
vykonávat svou odbornost v rozsahu dosud vydaného
osvědčení. Na základě přijatých opatření na ochranu
zdraví jsou ve spolupráci s kolegy z úseku VTŘ a bezpečnostními techniky divizí zajišťována potřebná proškolení
oblasti BOZP na pracovištích. Po obnovení prezenčních
forem školení budou zaměstnanci povinni absolvovat
příslušné kurzy. Opatření přináší nejen určitá omezení, ale
pro náš odborný a osobnostní rozvoj i nové příležitosti.
Ty nás v případě, že je vhodně využijeme, mohou vést
k úvaze nad naším dosavadním přístupem k vlastnímu
rozvoji i k získání poznatků a novým zkušenostem.
Takovou příležitostí jsou rozvojové aktivity v současné době nabízené v systému on-line od mnohých agentur
vzdělávání. O některých zajímavých akcích realizovaných
pomocí výpočetní techniky tzv. vzdálenou formou informuje Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav na svých
stránkách nebo je přímo nabízí k možnému využití pro
kolegy vedoucím jednotlivých pracovišť.
Budeme rádi, když i v současné době navštívíte stránky: http://skupina.metrostav.cz/vzd/
1
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
2
3
–red– s využitím tiskové zprávy MSF
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Noví smluvní žáci
Od začátku školního roku až do února probíhal nábor
a výběr nových smluvních žáků, kteří budou docházet
na praxi na naše stavby (ilustrační foto z minulých let).
Zástupci Metrostavu z útvaru personálního marketingu
k podpisu smlouvy vybrali 20 zájemců.
Smlouvy se každoročně podepisují v průběhu března,
což nám v letošním roce značně zkomplikovalo nečekané
uzavření škol kvůli koronaviru. Přesto se podařilo podepsat 16 smluv, což vzhledem k výjimečné situaci v ČR
považujeme za úspěch. Zbývající čtyři smlouvy plánujeme
podepsat, jakmile to situace dovolí.
Jedním z nových smluvních žáků je Miroslav Tuček,
jenž navštěvuje 1. ročník oboru elektrikář – slaboproud
ve Střední škole a Mateřské škole Liberec.
Co ho přimělo k tomu dát se na řemeslo? „Vzpomínám si, že moje motivace vznikla na základní škole,
když jsme začali probírat Ohmův zákon. V tu dobu se
mi v hlavě zrodila myšlenka, že chci jít na elektrikáře.
Mé rozhodnutí pramenilo také z toho, že se chci svému
oboru věnovat naplno, a k tomu mi přišlo dobré podepsat
smlouvu s Metrostavem – kvůli tomu, že budu mít u této
firmy praxi a jistou práci, ve které navíc můžu dělat to, co
mě baví, a ještě z toho budu mít radost,“ popsal Miroslav
Tuček s tím, že by se chtěl věnovat převážně elektrikařině
a zapojování kabelů, rozvodných skříní atd. Těší se, až to
bude všechno umět.
–red–, foto Zuzana Junková
4
5
Pohyb zaměstnanců
přes hranice
Evropská komise (EK) na přelomu března a dubna
zveřejnila nové praktické rady s cílem zajistit, aby se
mobilní pracovníci v Evropské unii (zvláště ti, kteří
vykonávají klíčové profese v boji proti pandemii koronaviru), mohli dostat na své pracoviště.
Jde zejména o osoby pracující ve zdravotnictví, potravinářství a v dalších základních službách (např. péče
o děti nebo o seniory, hasiči a policisté, veřejné služby
včetně rozvodních sítí). Přestože je pochopitelné, že
členské státy zavedly kontroly na vnitřních hranicích s cílem omezit šíření koronaviru, klíčoví pracovníci musí mít
možnost bez zdržení dorazit do zaměstnání.
Kromě výše uvedených kategorií pracovníků se v pokynech EK rovněž uvádí, že členské státy by měly obecně
umožnit příhraničním pracovníkům překračovat hranice,
pokud je práce v příslušném odvětví v hostitelském členském státě stále povolena. Členské státy by měly k příhraničním a tuzemským pracovníkům přistupovat stejně.
Po členských státech se žádá, aby si vyměňovaly informace o svých různých potřebách na technické úrovni
a zavedly zvláštní postupy, které těmto pracovníkům
umožní hladký přechod, aby se tak vyřešil nedostatek
pracovních sil v důsledku krize.
P hD r. D u š an Č ec h v ala
Pro cyklisty u Prčic
6
Velké manévry u našich ocelářů divize 3 v areálu v Horních Počernicích
V obří dílně Metrostavu, v provozu ocelových konstrukcí divize 3 v pražských Horních Počernicích, se na přelomu
března a dubna naskytla nevšední podívaná. Jednak se tu totiž vyrábějí komponenty jedněch z největších vrat
v Evropě pro vodní dílo Gabčíkovo na Slovensku a pak také třeba konstrukce pro most v Pirně v Německu. A právě
tyto masivní díly čekaly přesuny i příprava k expedici. V případě dílů pro vrata VD Gabčíkovo šlo o akci podobné
šachové partii, ovšem na zhruba hektarové šachovnici. Místo figurek ocelové pláty velké jako basketbalová hřiště
a místo šachistů jeřáby s nosností až 500 tun. Partie zahrnovala pět tahů s pěti „figurkami“, z nichž ta nejtěžší váží
107 tun. Cílem bylo pomocí jeřábů a tzv. podvalníků uspořádat jednotlivé díly (foto č. 1) tak, aby je bylo možné
postupně nalakovat v provizorní lakovně (foto č. 2) před halou a připravit k expedici (foto č. 3). Jeden z dílů vrat se
nevešel již do haly, a tak byl přikryt stanem (foto č. 4). „Za normálních okolností by šlo o poměrně banální úkol,
ale s takto těžkými břemeny a na tak malém místě z toho byla operace, jakou tato dílna a pravděpodobně ani celá
země dosud nezažila,“ komentuje vedoucí projektu Ing. Daniel Riedl s tím, že se brzy bude moci začít s transporty
prvních hotových dílů na Slovensko. Připraveny k transportu jsou také části konstrukce pro most v Pirně (foto č. 5
a 6). I s nimi není manipulace nijak jednoduchá. V Horních Počernicích se vyrábí 44 podélných dílů nosné konstrukce
a předpokládá se, že výsuv bude zahájen v létě 2020. I tento projekt je po technické stránce velice náročný –
zejména s ohledem na kombinaci podélného výsuvu, spouštění a zmonolitnění nosné konstrukce se spodní stavbou.
Dodejme, že most v Pirně překlene údolí Gottleuby, které je vzdálené cca 30 km od Drážďan.
Naše dceřiná společnost BES pokračuje na výstavbě
cyklostezky Sedlčany – Prčice podle harmonogramu.
Trasa pro cyklisty má být zprovozněna na podzim.
Realizaci asfaltových povrchů (foto) stavbaři podle
hlavního stavbyvedoucího Ing. Radima Poustky zahájili
ihned na startu pokládkové sezony a pokračují naplno
i na dalších úsecích trasy. Takzvaná Krčínova cyklostezka
povede od sedlčanské retenční nádrže k Radči, Meznému,
Hulínu a do Prčice a bude měřit 13,5 km. I když je nová
trasa budována v rekreační oblasti, bude sloužit také
místním lidem a nabídne bezpečné cestování.
–red–, foto archiv stavby
–red–, foto Petr Adámek
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 6/2020 vyšlo 16. 4. 2020 (7/2020 vyjde 4. 5. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_06_2020.indd 4
14.04.20 11:35