strana 4

Jak aktuálně pomáhají

Lékaři bez hranic?

Mezinárodní humanitární a zdravotnická organizace

Lékaři bez hranic/Médecins Sans Frontières (MSF),

které Metrostav před časem nabídl pronájem prostor

na pražské Palmovce, rozšiřuje v posledních týdnech

svou pomoc v boji s nemocí covid-19.

Organizace se snaží v Itálii, Španělsku či ve Francii

podpořit zejména přetížené nemocnice, vyčerpané zdravotníky a nejvíce zranitelné skupiny lidí, jako jsou senioři,

lidé na útěku nebo lidé bez domova. Ve Španělsku organizace například vybudovala dvě provizorní zdravotnická

zařízení s kapacitou přes 200 lůžek, aby ulehčila přetíženým nemocnicím v Madridu.

V Itálii organizace podporuje tři nemocnice v epicentru nákazy. Kromě toho, že spolu s místními zdravotníky

poskytuje zdravotní péči pacientům, zapojila se i do prevence a kontroly šíření infekce. Lékaři bez hranic rovněž

podporují praktické lékaře a zdravotníky, kteří se starají

o pacienty umístěné v izolaci.

Pomoc probíhá i v dalších zemích

v Belgii Lékaři bez hranic podporují pět nemocnic, jimž

poskytují technickou expertizu a školení. Ve Švýcarsku

mimo jiné poskytují odborné znalosti z krizových situací Univerzitní nemocnici v Ženevě a v Norsku pomáhají

s prevencí a kontrolou šíření infekce jedné z nemocnic

u Osla, kde je vysoký počet pacientů s covid-19. V Bruselu

organizace vybudovala centrum s padesáti lůžky, kde se

mohou izolovat lidé bez domova a lidé na útěku. Lékaři bez

hranic se také zapojili do boje s nemocí v mnoha dalších

zemích mimo Evropu od Afghánistánu přes Hongkong,

Sýrii, Libyi po kupříkladu Nigérii.

Organizace samozřejmě musí nadále ošetřovat pacienty s dalšími nemocemi či zraněními, tedy udržet

v chodu existující mise Lékařů bez hranic, kteří už před

pandemií působili ve více než 70 zemích světa.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Vzdělávání v době

nouzového stavu

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Vedením společnosti byla prodloužena odborná způsobilost zaměstnancům, jimž skončila platnost školení

u profesí uvedených v příloze č. 1 PP č. 9/VTŘ během

nouzového stavu nebo během účinnosti opatření vlády

omezujících shromažďování osob.

Zaměstnanci mohou nadále na území České republiky

vykonávat svou odbornost v rozsahu dosud vydaného

osvědčení. Na základě přijatých opatření na ochranu

zdraví jsou ve spolupráci s kolegy z úseku VTŘ a bezpečnostními techniky divizí zajišťována potřebná proškolení

oblasti BOZP na pracovištích. Po obnovení prezenčních

forem školení budou zaměstnanci povinni absolvovat

příslušné kurzy. Opatření přináší nejen určitá omezení, ale

pro náš odborný a osobnostní rozvoj i nové příležitosti.

Ty nás v případě, že je vhodně využijeme, mohou vést

k úvaze nad naším dosavadním přístupem k vlastnímu

rozvoji i k získání poznatků a novým zkušenostem.

Takovou příležitostí jsou rozvojové aktivity v současné době nabízené v systému on-line od mnohých agentur

vzdělávání. O některých zajímavých akcích realizovaných

pomocí výpočetní techniky tzv. vzdálenou formou informuje Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav na svých

stránkách nebo je přímo nabízí k možnému využití pro

kolegy vedoucím jednotlivých pracovišť.

Budeme rádi, když i v současné době navštívíte stránky: http://skupina.metrostav.cz/vzd/

1

Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav

2

3

–red– s využitím tiskové zprávy MSF

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Noví smluvní žáci

Od začátku školního roku až do února probíhal nábor

a výběr nových smluvních žáků, kteří budou docházet

na praxi na naše stavby (ilustrační foto z minulých let).

Zástupci Metrostavu z útvaru personálního marketingu

k podpisu smlouvy vybrali 20 zájemců.

Smlouvy se každoročně podepisují v průběhu března,

což nám v letošním roce značně zkomplikovalo nečekané

uzavření škol kvůli koronaviru. Přesto se podařilo podepsat 16 smluv, což vzhledem k výjimečné situaci v ČR

považujeme za úspěch. Zbývající čtyři smlouvy plánujeme

podepsat, jakmile to situace dovolí.

Jedním z nových smluvních žáků je Miroslav Tuček,

jenž navštěvuje 1. ročník oboru elektrikář – slaboproud

ve Střední škole a Mateřské škole Liberec.

Co ho přimělo k tomu dát se na řemeslo? „Vzpomínám si, že moje motivace vznikla na základní škole,

když jsme začali probírat Ohmův zákon. V tu dobu se

mi v hlavě zrodila myšlenka, že chci jít na elektrikáře.

Mé rozhodnutí pramenilo také z toho, že se chci svému

oboru věnovat naplno, a k tomu mi přišlo dobré podepsat

smlouvu s Metrostavem – kvůli tomu, že budu mít u této

firmy praxi a jistou práci, ve které navíc můžu dělat to, co

mě baví, a ještě z toho budu mít radost,“ popsal Miroslav

Tuček s tím, že by se chtěl věnovat převážně elektrikařině

a zapojování kabelů, rozvodných skříní atd. Těší se, až to

bude všechno umět.

–red–, foto Zuzana Junková

4

5

Pohyb zaměstnanců

přes hranice

Evropská komise (EK) na přelomu března a dubna

zveřejnila nové praktické rady s cílem zajistit, aby se

mobilní pracovníci v Evropské unii (zvláště ti, kteří

vykonávají klíčové profese v boji proti pandemii koronaviru), mohli dostat na své pracoviště.

Jde zejména o osoby pracující ve zdravotnictví, potravinářství a v dalších základních službách (např. péče

o děti nebo o seniory, hasiči a policisté, veřejné služby

včetně rozvodních sítí). Přestože je pochopitelné, že

členské státy zavedly kontroly na vnitřních hranicích s cílem omezit šíření koronaviru, klíčoví pracovníci musí mít

možnost bez zdržení dorazit do zaměstnání.

Kromě výše uvedených kategorií pracovníků se v pokynech EK rovněž uvádí, že členské státy by měly obecně

umožnit příhraničním pracovníkům překračovat hranice,

pokud je práce v příslušném odvětví v hostitelském členském státě stále povolena. Členské státy by měly k příhraničním a tuzemským pracovníkům přistupovat stejně.

Po členských státech se žádá, aby si vyměňovaly informace o svých různých potřebách na technické úrovni

a zavedly zvláštní postupy, které těmto pracovníkům

umožní hladký přechod, aby se tak vyřešil nedostatek

pracovních sil v důsledku krize.

P hD r. D u š an Č ec h v ala

Pro cyklisty u Prčic

6

Velké manévry u našich ocelářů divize 3 v areálu v Horních Počernicích

V obří dílně Metrostavu, v provozu ocelových konstrukcí divize 3 v pražských Horních Počernicích, se na přelomu

března a dubna naskytla nevšední podívaná. Jednak se tu totiž vyrábějí komponenty jedněch z největších vrat

v Evropě pro vodní dílo Gabčíkovo na Slovensku a pak také třeba konstrukce pro most v Pirně v Německu. A právě

tyto masivní díly čekaly přesuny i příprava k expedici. V případě dílů pro vrata VD Gabčíkovo šlo o akci podobné

šachové partii, ovšem na zhruba hektarové šachovnici. Místo figurek ocelové pláty velké jako basketbalová hřiště

a místo šachistů jeřáby s nosností až 500 tun. Partie zahrnovala pět tahů s pěti „figurkami“, z nichž ta nejtěžší váží

107 tun. Cílem bylo pomocí jeřábů a tzv. podvalníků uspořádat jednotlivé díly (foto č. 1) tak, aby je bylo možné

postupně nalakovat v provizorní lakovně (foto č. 2) před halou a připravit k expedici (foto č. 3). Jeden z dílů vrat se

nevešel již do haly, a tak byl přikryt stanem (foto č. 4). „Za normálních okolností by šlo o poměrně banální úkol,

ale s takto těžkými břemeny a na tak malém místě z toho byla operace, jakou tato dílna a pravděpodobně ani celá

země dosud nezažila,“ komentuje vedoucí projektu Ing. Daniel Riedl s tím, že se brzy bude moci začít s transporty

prvních hotových dílů na Slovensko. Připraveny k transportu jsou také části konstrukce pro most v Pirně (foto č. 5

a 6). I s nimi není manipulace nijak jednoduchá. V Horních Počernicích se vyrábí 44 podélných dílů nosné konstrukce

a předpokládá se, že výsuv bude zahájen v létě 2020. I tento projekt je po technické stránce velice náročný –

zejména s ohledem na kombinaci podélného výsuvu, spouštění a zmonolitnění nosné konstrukce se spodní stavbou.

Dodejme, že most v Pirně překlene údolí Gottleuby, které je vzdálené cca 30 km od Drážďan.

Naše dceřiná společnost BES pokračuje na výstavbě

cyklostezky Sedlčany – Prčice podle harmonogramu.

Trasa pro cyklisty má být zprovozněna na podzim.

Realizaci asfaltových povrchů (foto) stavbaři podle

hlavního stavbyvedoucího Ing. Radima Poustky zahájili

ihned na startu pokládkové sezony a pokračují naplno

i na dalších úsecích trasy. Takzvaná Krčínova cyklostezka

povede od sedlčanské retenční nádrže k Radči, Meznému,

Hulínu a do Prčice a bude měřit 13,5 km. I když je nová

trasa budována v rekreační oblasti, bude sloužit také

místním lidem a nabídne bezpečné cestování.

–red–, foto archiv stavby

–red–, foto Petr Adámek

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 6/2020 vyšlo 16. 4. 2020 (7/2020 vyjde 4. 5. 2020) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,

Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_06_2020.indd 4

14.04.20 11:35