strana 3
zpravodajství z divizí
Z Prahy do Olomouce o šest minut rychleji
do kon č ení z e s t r. 1
1
Postavit mnoho bytů naráz není snadné
I když už se okraje Prahy nezaplňují paneláky jako dřív,
přesto si současná pražská bytová výstavba zaslouží
jméno hromadná. Jen součet bytů, o nichž se zmiňuje
tento článek, přesahuje dva tisíce. Všechny musely
a musí být hotové včas a v nadstandardní kvalitě.
Podrobnější představení si zaslouží obytný soubor
Nové Zahradní Město na hranicích mezi Záběhlicemi
a Hostivaří, kterému se naše noviny dosud nevěnovaly.
Tým Ing. Davida Tůmy z divize 6 zde právě předal dva
bytové domy (foto č. 4) s 220 bytovými jednotkami a 180
garážovými místy a pokračuje se stavbou dalších dvou,
v nichž bude celkem 232 bytů (foto č. 3).
2
3
Obě dvojice domů jsou ve druhém podzemí propojené
garážemi a mají 5-8 nadzemních podlaží. Architektonickou dominantu sídliště už dnes tvoří dvě elipsovité věže,
které vyrůstají až do výšky 13 podlaží. Nosné konstrukce
domů jsou převážně z monolitického železobetonu, pouze
nepatrná část jejich stěnového systému je vyzdívaná.
„Podle zkušeností mohu potvrdit, že úspěch staveb
je úzce svázán s kvalitou projektové dokumentace, která musí odpovídat požadavku investora,“ shrnuje Ing.
Tůma. „U bytových staveb postup prací nejvíc ovlivňují
individuální požadavky budoucích uživatelů, kteří s nimi
často přicházejí na poslední chvíli. Proto se domnívám,
že při stavbě většího počtu bytů je velmi důležité stanovit
dobu, do kdy je možné klientské změny přijmout. U všech
velkých projektů bych navíc doporučoval alespoň trochu
omezit možnost výběru materiálů. Co se jich týče, na naší
stavbě je snad v každé koupelně jiný obklad a dlažba.
To samo přinášelo komplikace, umocněné nedostatkem
kvalifikovaných pracovníků,“ dodal Ing. Tůma.
U zámeckého parku se chystají kolaudace
V bytovém komplexu U zámeckého parku v Čakovicích
tým Ing. Jiřího Škrance z divize 6 právě končí kompletace
413 bytů I. etapy a chystá se na blížící kolaudace.
„Od začátku stavby bojujeme s nedostatkem kvalitních řemeslníků a situace se zhoršuje s blížícím se
termínem ukončení,“ řekl Ing. Škranc a doplnil: „Stavba
v Čakovicích není složitá po stránce technické, ale je
náročná časově a hlavně kapacitně.“
Metrostav_7_07.indd 3
Druhá etapa výstavby dalších 220 bytů tu první sleduje s pětiměsíčním odstupem a na domech se právě
provádějí omítky, vnitřní rozvody a lité podlahy.
Na Vyhlídce už obyvatelé vyhlížejí z oken
Do domů Na Vyhlídce (foto č. 2) se už první klienti nastěhovali, protože tým Ing. Jiřího Sudíka z divize 3 už předal
všech 98 bytů I. etapy. Na stavbě II. etapy s 99 byty už
jsou osazena okna, dokončuje se střecha i opěrné zdi,
provádějí se vnitřní rozvody a omítky. Podle Ing. Sudíka:
„Z technického hlediska je výstavba bytů poměrně jednoduchá. Obtížnější je dodržení vysoké kvality povrchů
a splnění krátkých termínů při velkém objemu klientských
změn. Hodně se staví, je nedostatek kvalifikovaných pracovníků, a to zvyšuje nároky na naše techniky zejména při
koordinaci prací a zajištění nadstandardní kvality.“
Na Císařce pokračují další etapou
Obytný soubor Císařka ve dvanácti 3-4podlažních domech
zahrnuje 203 bytů a podzemní garáže o rozloze téměř
5300 m². Vedoucí projektu Jiří Kordík z divize 6 při popisu
stavby upozorňuje především na fasádu: „Je velice členitá
a kombinuje probarvenou omítku, dřevěný i keramický
obklad a umělý kámen. Při provádění klempířských,
izolatérských a zámečnických prací tak vznikaly velice
složité stavební detaily,“ a doplňuje: „Nyní u nás probíhají
technické prohlídky bytů ze strany investora a lidé se už
brzy začnou stěhovat. V rámci přejímek úspěšně proběhla kolaudace a pokračují práce na II. etapě, při níž v září
dokončíme další čtyři dvoupodlažní vilové domy.“
Slunečný vršek je hotový
Výčet uzavírá 556 bytů s plochou přes 41 000 m² a 567
garážových stání na Slunečném vršku (foto č. 1), které po
19 měsících právě dokončil tým Ing. Pavla Trojana z divize 9. „Velmi náročné bylo provádění souběžných prací
na všech objektech při současném budování kompletní
infrastruktury. Najednou jsme potřebovali vícenásobné
množství dodavatelů jednotlivých částí a stejně jako
na ostatních stavbách jsme měli nedostatek fasádníků,
obkladačů... U takto velkého bytového projektu se zvýšila
i potřeba techniků, kteří zajišťovali investorem požadovanou kvalitu. Díky všem členům týmu se podařilo dílo
dokončit včas a dodržet i jeho požadovanou kvalitu. A za
to všem děkuji,“ udělal tečku Ing. Trojan.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
4
Spojovací větev mezi I. a II. tranzitním železničním koridorem, na níž leží i nově otevíraný traťový úsek ze Zábřehu
na Moravě do Krasíkova, prochází optimalizací postupně.
Nedávno byla do provozu uvedena její část s dosud nejdelším dvoukolejným tunelem v České republice – tunelem Krasíkov –, na jehož výstavbě společně pracovaly
týmy divizí 4, 5 a společnosti Subterra.
Obě divize Metrostavu na svou úspěšnou práci v regionu navázaly při pokračující optimalizaci tratě. Tým
vedoucího projektu Ing. Karla Milichovského z divize
4 tu ve spolupráci s raziči divize 5 a Doprastavu vybudoval nejdelší podzemní dílo nově otevíraného úseku
– 462 metry dlouhý tunel Hněvkovský II. a na něj navazující 88,4 metru dlouhý železniční most. Všichni tak přispěli
k tomu, že cesta po železnici z Prahy do Olomouce bude
zase o pár minut rychlejší. Jejich práce však nebyla snadná - v těsné blízkosti portálů totiž vede jediná silnice, která
spojuje blízkou obec Hněvkov s okolím a nebylo možné na
ní dlouhodobě přerušit provoz.
Optimalizovaná trať si ve složitých stavebních poměrech na poměrně krátkém úseku mezi Zábřehem a Krasíkovem vyžádala kromě tunelu Hněvkovský II. i prorážku
dvou dalších tunelů a stavbu osmi nových mostů. Devatenáct dalších bylo zrekonstruováno, stejně jako dvě železniční stanice a jedna zastávka. Na financování stavby za
více než 4 miliardy Kč se podílela Evropská unie spolu se
Státním fondem dopravní infrastruktury a Ministerstvem
dopravy České republiky.
Slavnostního zahájení provozu na optimalizovaném
úseku trati se zúčastnili představitelé státních orgánů
i regionálních institucí a zástupci dodavatelských firem
včetně Metrostavu, kteří většinou do Zábřehu přijeli nejnovější vlakovou soupravou Pendolino.
Právě její vozy s naklápěcími skříněmi budou moci
výhody nového úseku železnice využít nejvíc, protože jím
budou projíždět rychlostí až 160 km/hod.
Stavba svůj cíl splnila. Zlepšila parametry železniční
trati, zmodernizovala její stavební i technologické části
a zvýšila nejvyšší dovolenou traťovou rychlost. Mohli
se o tom přesvědčit i všichni pozvaní, kteří po úvodních
proslovech, utažení posledního šroubu a slavnostním
přestřižení pásky vyrazili na prohlídku trati v historickém
vlaku taženém parní lokomotivou.
Více informací najdete ve fotoreportáži na straně 4.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Soutěž Stavba roku dosáhla dospělosti
Veřejná neanonymní soutěž Stavba roku, kterou pravidelně vyhlašují ABF – Nadace pro rozvoj architektury
a stavitelství, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR, vydavatelství Economia a časopis Stavitel, vloni úspěšně ukončila dětská léta a letošním jubilejním patnáctým ročníkem vstoupila do dospělosti. Stejně jako v předchozích letech se o její ceny budou ucházet také projekty, které realizoval
Metrostav. Letos je jich do soutěže přihlášených hned devět a čtyři další se hlásí do soutěže Dopravní stavba
roku 2007, kterou pořádá Ministerstvo dopravy ČR spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury. Stavbařům
z Metrostavu se ve vymezeném období podařilo dokončit řadu velmi zajímavých projektů, které bylo možné do
soutěží přihlásit, protože vyhovují jejich náročným požadavkům na výjimečné dílo svým architektonickým vyzněním, přínosem, kvalitou stavebních prací, vhodně použitými materiály a jejich profesionálním zvládnutím, dobou
realizace a spokojeností investora či uživatele. Stavby postupně připomeneme tak, abychom přehlídku dokončili
před veletrhem For Arch v Praze, na kterém budou vyhlášeny všechny nominované i vítězné projekty.
Hotel, který si váží genia loci
Představujeme stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007
Název Hotel Mandarin Oriental Praque
Objednatel KARMELITSKÁ HOTEL, s.r.o.
Projekt AED PROJECT Architecture Engineering Design, a.s.
Doba výstavby leden 2004 – září 2006
„Málokdy se v Praze naskytne příležitost k rekonstrukci
tak rozsáhlého historického objektu, jako byl komplex
v Karmelitské ulici. Díky řemeslné dovednosti zde klasickými technologickými postupy a z tradičních materiálů
do starého domu vrostl luxusní, moderně vybavený hotel,
který svým hostům ponechal příležitost vychutnat si
starobylé prostředí a kouzlo Malé Strany,“ charakterizuje
stavbu vedoucí projektu Ing. Miroslav Kašpar.
Komfortní pětihvězdičkový hotel, odpovídající vysokému standardu hotelového řetězce Mandarin Oriental,
vznikl dostavbou a propojením tří rekonstruovaných his
torických objektů bývalého dominikánského kláštera ze
14. století. Stavbu v pražské Karmelitské ulici předcházel
i doprovázel podrobný archeologický průzkum. Na zastavěné ploše kolem 5100 m² má nyní nový hotel kromě
zázemí i 98 pokojů, originálních co do velikosti a dispozice, včetně reprezentativního mezonetového prezidentského apartmá se střešní terasou s výhledem na Hradčany.
Pokojový blok spojuje 35 metrů dlouhá podzemní
chodba s lázeňským provozem, v jehož moderním interiéru je citlivě začleněna původní renesanční kaple. Pod její
skleněnou podlahou jsou viditelné nejstarší dochované
základy gotického kostela z 12. století, které v optimálním
stavu udržuje speciální vzduchotechnika. Novostavba ve
dvoře, která slouží technickému zázemí včetně kotelny,
byla náročně založena na základové spáře v hloubce
dvanácti metrů pod terénem a dva metry pod hladinou
spodní vody. Některé suterénní části hotelu proto chrání
vodotěsné uzávěry před extrémními stavy vody nedaleké
Vltavy. Součástí hotelu je i vstupní chodba s historickou
křížovou klenbou, která připomíná dominikánskou historii
původních objektů. Rekonstrukci a dostavbu hotelu prováděl tým divize 9 pod vedením Ing. Miroslava Kašpara,
na ražbě podzemní chodby se podílela divize 1 a divize 6
zde provedla všechny železobetonové konstrukce.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
4/10/07 4:13:20 PM