strana 3

zpravodajství z divizí

Z Prahy do Olomouce o šest minut rychleji

do kon č ení z e s t r. 1

1

Postavit mnoho bytů naráz není snadné

I když už se okraje Prahy nezaplňují paneláky jako dřív,

přesto si současná pražská bytová výstavba zaslouží

jméno hromadná. Jen součet bytů, o nichž se zmiňuje

tento článek, přesahuje dva tisíce. Všechny musely

a musí být hotové včas a v nadstandardní kvalitě.

Podrobnější představení si zaslouží obytný soubor

Nové Zahradní Město na hranicích mezi Záběhlicemi

a Hostivaří, kterému se naše noviny dosud nevěnovaly.

Tým Ing. Davida Tůmy z divize 6 zde právě předal dva

bytové domy (foto č. 4) s 220 bytovými jednotkami a 180

garážovými místy a pokračuje se stavbou dalších dvou,

v nichž bude celkem 232 bytů (foto č. 3).

2

3

Obě dvojice domů jsou ve druhém podzemí propojené

garážemi a mají 5-8 nadzemních podlaží. Architektonickou dominantu sídliště už dnes tvoří dvě elipsovité věže,

které vyrůstají až do výšky 13 podlaží. Nosné konstrukce

domů jsou převážně z monolitického železobetonu, pouze

nepatrná část jejich stěnového systému je vyzdívaná.

„Podle zkušeností mohu potvrdit, že úspěch staveb

je úzce svázán s kvalitou projektové dokumentace, která musí odpovídat požadavku investora,“ shrnuje Ing.

Tůma. „U bytových staveb postup prací nejvíc ovlivňují

individuální požadavky budoucích uživatelů, kteří s nimi

často přicházejí na poslední chvíli. Proto se domnívám,

že při stavbě většího počtu bytů je velmi důležité stanovit

dobu, do kdy je možné klientské změny přijmout. U všech

velkých projektů bych navíc doporučoval alespoň trochu

omezit možnost výběru materiálů. Co se jich týče, na naší

stavbě je snad v každé koupelně jiný obklad a dlažba.

To samo přinášelo komplikace, umocněné nedostatkem

kvalifikovaných pracovníků,“ dodal Ing. Tůma.

U zámeckého parku se chystají kolaudace

V bytovém komplexu U zámeckého parku v Čakovicích

tým Ing. Jiřího Škrance z divize 6 právě končí kompletace

413 bytů I. etapy a chystá se na blížící kolaudace.

„Od začátku stavby bojujeme s nedostatkem kvalitních řemeslníků a situace se zhoršuje s blížícím se

termínem ukončení,“ řekl Ing. Škranc a doplnil: „Stavba

v Čakovicích není složitá po stránce technické, ale je

náročná časově a hlavně kapacitně.“

Metrostav_7_07.indd 3

Druhá etapa výstavby dalších 220 bytů tu první sleduje s pětiměsíčním odstupem a na domech se právě

provádějí omítky, vnitřní rozvody a lité podlahy.

Na Vyhlídce už obyvatelé vyhlížejí z oken

Do domů Na Vyhlídce (foto č. 2) se už první klienti nastěhovali, protože tým Ing. Jiřího Sudíka z divize 3 už předal

všech 98 bytů I. etapy. Na stavbě II. etapy s 99 byty už

jsou osazena okna, dokončuje se střecha i opěrné zdi,

provádějí se vnitřní rozvody a omítky. Podle Ing. Sudíka:

„Z technického hlediska je výstavba bytů poměrně jednoduchá. Obtížnější je dodržení vysoké kvality povrchů

a splnění krátkých termínů při velkém objemu klientských

změn. Hodně se staví, je nedostatek kvalifikovaných pracovníků, a to zvyšuje nároky na naše techniky zejména při

koordinaci prací a zajištění nadstandardní kvality.“

Na Císařce pokračují další etapou

Obytný soubor Císařka ve dvanácti 3-4podlažních domech

zahrnuje 203 bytů a podzemní garáže o rozloze téměř

5300 m². Vedoucí projektu Jiří Kordík z divize 6 při popisu

stavby upozorňuje především na fasádu: „Je velice členitá

a kombinuje probarvenou omítku, dřevěný i keramický

obklad a umělý kámen. Při provádění klempířských,

izolatérských a zámečnických prací tak vznikaly velice

složité stavební detaily,“ a doplňuje: „Nyní u nás probíhají

technické prohlídky bytů ze strany investora a lidé se už

brzy začnou stěhovat. V rámci přejímek úspěšně proběhla kolaudace a pokračují práce na II. etapě, při níž v září

dokončíme další čtyři dvoupodlažní vilové domy.“

Slunečný vršek je hotový

Výčet uzavírá 556 bytů s plochou přes 41 000 m² a 567

garážových stání na Slunečném vršku (foto č. 1), které po

19 měsících právě dokončil tým Ing. Pavla Trojana z divize 9. „Velmi náročné bylo provádění souběžných prací

na všech objektech při současném budování kompletní

infrastruktury. Najednou jsme potřebovali vícenásobné

množství dodavatelů jednotlivých částí a stejně jako

na ostatních stavbách jsme měli nedostatek fasádníků,

obkladačů... U takto velkého bytového projektu se zvýšila

i potřeba techniků, kteří zajišťovali investorem požadovanou kvalitu. Díky všem členům týmu se podařilo dílo

dokončit včas a dodržet i jeho požadovanou kvalitu. A za

to všem děkuji,“ udělal tečku Ing. Trojan.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

4

Spojovací větev mezi I. a II. tranzitním železničním koridorem, na níž leží i nově otevíraný traťový úsek ze Zábřehu

na Moravě do Krasíkova, prochází optimalizací postupně.

Nedávno byla do provozu uvedena její část s dosud nejdelším dvoukolejným tunelem v České republice – tunelem Krasíkov –, na jehož výstavbě společně pracovaly

týmy divizí 4, 5 a společnosti Subterra.

Obě divize Metrostavu na svou úspěšnou práci v regionu navázaly při pokračující optimalizaci tratě. Tým

vedoucího projektu Ing. Karla Milichovského z divize

4 tu ve spolupráci s raziči divize 5 a Doprastavu vybudoval nejdelší podzemní dílo nově otevíraného úseku

– 462 metry dlouhý tunel Hněvkovský II. a na něj navazující 88,4 metru dlouhý železniční most. Všichni tak přispěli

k tomu, že cesta po železnici z Prahy do Olomouce bude

zase o pár minut rychlejší. Jejich práce však nebyla snadná - v těsné blízkosti portálů totiž vede jediná silnice, která

spojuje blízkou obec Hněvkov s okolím a nebylo možné na

ní dlouhodobě přerušit provoz.

Optimalizovaná trať si ve složitých stavebních poměrech na poměrně krátkém úseku mezi Zábřehem a Krasíkovem vyžádala kromě tunelu Hněvkovský II. i prorážku

dvou dalších tunelů a stavbu osmi nových mostů. Devatenáct dalších bylo zrekonstruováno, stejně jako dvě železniční stanice a jedna zastávka. Na financování stavby za

více než 4 miliardy Kč se podílela Evropská unie spolu se

Státním fondem dopravní infrastruktury a Ministerstvem

dopravy České republiky.

Slavnostního zahájení provozu na optimalizovaném

úseku trati se zúčastnili představitelé státních orgánů

i regionálních institucí a zástupci dodavatelských firem

včetně Metrostavu, kteří většinou do Zábřehu přijeli nejnovější vlakovou soupravou Pendolino.

Právě její vozy s naklápěcími skříněmi budou moci

výhody nového úseku železnice využít nejvíc, protože jím

budou projíždět rychlostí až 160 km/hod.

Stavba svůj cíl splnila. Zlepšila parametry železniční

trati, zmodernizovala její stavební i technologické části

a zvýšila nejvyšší dovolenou traťovou rychlost. Mohli

se o tom přesvědčit i všichni pozvaní, kteří po úvodních

proslovech, utažení posledního šroubu a slavnostním

přestřižení pásky vyrazili na prohlídku trati v historickém

vlaku taženém parní lokomotivou.

Více informací najdete ve fotoreportáži na straně 4.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Soutěž Stavba roku dosáhla dospělosti

Veřejná neanonymní soutěž Stavba roku, kterou pravidelně vyhlašují ABF – Nadace pro rozvoj architektury

a stavitelství, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR, vydavatelství Economia a časopis Stavitel, vloni úspěšně ukončila dětská léta a letošním jubilejním patnáctým ročníkem vstoupila do dospělosti. Stejně jako v předchozích letech se o její ceny budou ucházet také projekty, které realizoval

Me­trostav. Letos je jich do soutěže přihlášených hned devět a čtyři další se hlásí do soutěže Dopravní stavba

roku 2007, kterou pořádá Ministerstvo dopravy ČR spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury. Stavbařům

z Metrostavu se ve vymezeném období podařilo dokončit řadu velmi zajímavých projektů, které bylo možné do

soutěží přihlásit, protože vyhovují jejich náročným požadavkům na výjimečné dílo svým architektonickým vyzněním, přínosem, kvalitou stavebních prací, vhodně použitými materiály a jejich profesionálním zvládnutím, dobou

realizace a spokojeností investora či uživatele. Stavby postupně připomeneme tak, abychom přehlídku dokončili

před veletrhem For Arch v Praze, na kterém bu­dou vyhlášeny všechny nominované i vítězné projekty.

Hotel, který si váží genia loci

Představujeme stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007

Název Hotel Mandarin Oriental Praque

Objednatel KARMELITSKÁ HOTEL, s.r.o.

Projekt AED PROJECT Architecture Engineering Design, a.s.

Doba výstavby leden 2004 – září 2006

„Málokdy se v Praze naskytne příležitost k rekonstrukci

tak rozsáhlého historického objektu, jako byl komplex

v Karmelitské ulici. Díky řemeslné dovednosti zde klasickými technologickými postupy a z tradičních materiálů

do starého domu vrostl luxusní, moderně vybavený hotel,

který svým hostům ponechal příležitost vychutnat si

starobylé prostředí a kouzlo Malé Strany,“ charakterizuje

stavbu vedoucí projektu Ing. Miroslav Kašpar.

Komfortní pětihvězdičkový hotel, odpovídající vysokému standardu hotelového řetězce Mandarin Oriental,

vznikl dostavbou a propojením tří rekonstruovaných his­

torických objektů bývalého dominikánského kláštera ze

14. století. Stavbu v pražské Karmelitské ulici předcházel

i doprovázel podrobný archeologický průzkum. Na zastavěné ploše kolem 5100 m² má nyní nový hotel kromě

zázemí i 98 pokojů, originálních co do velikosti a dispozice, včetně reprezentativního mezonetového prezidentského apartmá se střešní terasou s výhledem na Hradčany.

Pokojový blok spojuje 35 metrů dlouhá podzemní

chodba s lázeňským provozem, v jehož moderním interiéru je citlivě začleněna původní renesanční kaple. Pod její

skleněnou podlahou jsou viditelné nejstarší dochované

základy gotického kostela z 12. století, které v optimálním

stavu udržuje speciální vzduchotechnika. Novostavba ve

dvoře, která slouží technickému zázemí včetně kotelny,

byla náročně založena na základové spáře v hloubce

dvanácti metrů pod terénem a dva metry pod hladinou

spodní vody. Některé suterénní části hotelu proto chrání

vodotěsné uzávěry před extrémními stavy vody nedaleké

Vltavy. Součástí hotelu je i vstupní chodba s historickou

křížovou klenbou, která připomíná dominikánskou historii

původních objektů. Rekonstrukci a dostavbu hotelu prováděl tým divize 9 pod vedením Ing. Miroslava Kašpara,

na ražbě podzemní chodby se podílela divize 1 a divize 6

zde provedla všechny železobetonové konstrukce.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

4/10/07 4:13:20 PM