Univerzitní centrum ve Zlíně

už získalo svůj tvar

11. dubna 2007 / 7 / XIX

více na str. 2

Ptáme se: Ing. Karla Volfa,

vedoucího projektu z divize 3 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Postavit mnoho bytů naráz není

snadné str. 3

Soutěž Stavba roku dosáhla

dospělosti str. 3

tunelem u Března už jezdí vlaky

krátce / aktuálnĚ

Výroční konference odborářů

do kon č ení na s t r. 3

islandské tunely

z Metrostavu v jeho střední části navíc vytvořili únikovou

šachtu, která umožnila splnit náročné požadavky veškerých parametrů bezpečnosti, stanovených jak legislativou

České republiky, tak nejnovějšími směrnicemi Evropské

Unie, které definují například protipožární opatření v tunelech včetně signalizace a nutnost zřídit únikový východ

v tunelu delším, než je jeden kilometr.

Přeložka železniční trati Chomutov – Březno dovolila

zvýšit traťovou rychlost vlaků ze 70 km/h na 100 km/h,

umožnila další těžbu hnědého uhlí v dobývacím prostoru

Dolu Nástup Tušimice, kvůli které byla navržena, a zvýšila

jízdní komfort cestujících. Zlepšila také dopravní obslužnost regionu, protože díky ní se dočkali své první železniční zastávky i obyvatelé nedaleké obce Droužkovice.

Od 1. dubna 2007 tak mohou i oni při jízdě na novém

úseku trati obdivovat nejdelší jednokolejný tunel v České

republice a ocenit esteticky zdařilé řešení jeho portálů.

Půl roku po zahájení ražeb na Islandu už naše týmy

z divize 5 vyrazily pětinu celkové délky dvou silničních

tunelů v kraji Nordurland. Tunel od města Siglufjörduru se už protáhl do 1200 metrů a tunel u Ólafsfjörduru

překročil hranici jednoho kilometru.

Ražba tunelů s nadložím kolem 400 m probíhá ve

složitých geologických podmínkách, které se během

několika záběrů často mění. Raziči proto každých 25 m

vrtají průzkumné předvrty, aby indikovali následné geologické podmínky a zjistili, zda se před čelbou nenachází

spodní voda, jejíž přítok by mohl postup prací zpomalit.

„Za poslední dva měsíce jsme na obou tunelech průzkumnými vrty zastihli přítoky o vydatnosti kolem 1200 l/min.

Museli jsme zastavit ražbu a zahájit injektáže, a to náš

postup výrazně zpomalilo zvláště na tunelu Siglufjördur,“

popsal práce na Islandu vedoucí projektu Ing. David

Cyroň. „Raziči provádějí injektáže skály pomocí zařízení Unigrout EH45 200 od firmy Atlas Copco a v ražbě

pokračují po utěsnění přítoků vody pomocí cementové

směsi. Tento postup je pro nás úplnou novinkou, i když

ve skandinávských zemích jej využívají docela běžně.“

Rychlé proražení tunelu Siglufjördur je přitom z hlediska projektu klíčové. Fjord Hedins, do kterého tunel

ústí, je velmi nehostinné místo, otevřené moři a po většinu roku pokryté vrstvami sněhu. Po prorážce v něm náš

partner ve sdružení, společnost Háfell, vybuduje náspy

a most přes říčku Héðinsfjarðará. Tým divize 5 tam potom

postaví provizorní zařízení staveniště a zahájí protiražbu

na tunelu Ólafsfjördur v délce asi 1500 m.

Pracovníci Metrostavu si už na Islandu zvykli. Při

ustáleném režimu střídání turnusů létají z Prahy na letiště

v Keflavíku, které je asi 60 km vzdálené od hlavního města

Islandu, Reykjavíku. Odtud je autobusy převážejí přes celý

Island asi 450 km na sever do jejich přechodných domovů, kde se již docela sžili s místní komunitou.

„Už se těšíme na konec května, kdy by na severu

Islandu měla definitivně skončit zima. Podle místních prý

nebyla ničím neobvyklá a patřila spíš k těm nejmírnějším,

ale my jsme při ní zažili několik sněhových bouří, kdy člověk vidí před sebe jen na několik metrů a prudký vítr ho

kácí na zem,“ popisuje Ing. Cyroň a dodává: „Tak se jen

těšíme, co nás tu bude čekat dál.“

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto archiv divize 5

Šťastný domov

Novou součástí komplexu výstav art & interior se letos

poprvé stal projekt Happy Home, kterého se zúčastní

i naše developerská divize. Ve Veletržním paláci v termínu

od 26. do 29. dubna představí návštěvníkům hned dva

své projekty – právě realizovaný obytný soubor Na Krutci

a připravovaný obytný soubor Na Vackově. Obě lokality

budou zájemci mít možnost i osobně navštívit. Speciální

autobusová linka je 27. – 29. dubna doveze na Krutec,

kde si prohlédnou vzorový byt, nebo na Vackov, kde

je v informačním stanu, umístěném na místě budoucí

výstavby, developeři seznámí nejen s několika soutěžními

návrhy od architektonických ateliérů, ale nabídnou jim

i prvotní informace o bydlení v této lokalitě.

Páté vítězství v řadě

Kalendář Metrostavu na rok 2007 s fotografiemi Karla

Cudlína vyhrál sedmý ročník soutěže Kalendář roku,

tentokrát ve fotografické kategorii. Soutěž každoročně

vyhlašují časopis Typografia a M. I. P. Group v rámci

odborného veletrhu Reklama, Polygraf. Letos do ní bylo

přihlášeno 93 kalendářů a ten náš firemní v ní vyhrál již po

páté. Více informací najdete na straně 4.

Návštěvníci letošních Stavebních veletrhů Brno jistě

nepřehlédnou nový stánek Metrostavu s číslem 087

v pavilonu V. Jeho veletržně netradiční forma symbolicky představí naši firmu jako uživatele přehledného

zařízení staveniště. Ve středu 18. dubna se v něm

uskuteční autogramiáda Martiny Sáblíkové – k jejím

úspěchům a k titulu mistryně světa v rychlobruslení jí

svou podporou snad trochu pomohl i Metrostav.

Naše expozice vznikne kombinací běžně používaných

mobilních stavebních buněk a lešení PERI, které dohromady vytvoří zajímavý patrový stánek. Metrostav jím

chce návštěvníky stavebních veletrhů upozornit na svou

profesionalitu v oboru a přítomností Martiny Sáblíkové

poukázat i na její a své úspěchy v uplynulém období.

–ls–, viz. TTV marketing communication

Metrostav_7_07.indd 1

z prahy do olomouce

o šest minut rychleji

Ve čtvrtek 29. března JUDr. Jaroslav Soušek, ředitel

odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy České republiky, symbolicky utáhl

poslední šroub na kolejovém svršku optimalizovaného

14,636 km dlouhého traťového úseku ze Zábřehu na

Moravě do Krasíkova.

Slavnostně tak otevřel novou modernizovanou část

železniční cesty, na jejíž výstavbě se ve Sdružení „TU

Zábřeh – Krasíkov“ podílel i Metrostav spolu se společnostmi SSŽ a Subterra. Modernizace zvýší nejen cestovní

rychlost vlaků, ale i bezpečnost železničního provozu v

tomto úseku.

Ve čtvrtek 22. března se v hotelu Olšanka uskutečnila

výroční konference naší ZO. Kromě téměř devadesáti

delegátů se jí jako hosté zúčastnili i generální ředitel

Metrostavu Jiří Bělohlav, předseda a místopředseda OS

Stavba ČR Stanislav Antoniv a Milan Vomela, vedoucí

oblastního pracoviště OS Josef Vach, prezident senior

klubu Metrostavu Jiří Typlt a předseda ZO Subterra Josef

Mařík. Jiří Bělohlav ve svém vystoupení vyzdvihl práci

odborové organizace a značnou část projevu věnoval

bezpečnosti při práci. Stanislav Antoniv delegátům sdělil

informace z jednání tripartity a ze sociálního dialogu

na odvětvové úrovni. V pracovní části setkání delegáti

projednali předloženou zprávu o činnosti za poslední

období, zprávu revizní komise, účetní závěrku a plnění

rozpočtu za rok 2006. Výbor ZO předložil k projednání

a schválení návrh všech dokumentů, které jsou pro činnost

odborové organizace Metrostavu v roce 2007 nezbytné.

nový stánek a medaile

Fotoreportáž: Dlouhá cesta na krátké

trati ze Zábřehu do Krasíkova str. 4

Prvního dubna projeli první cestující novým, 1758

metrů dlouhým tunelem u obce Březno na přeložce

železniční trati Žatec-Chomutov. Veřejnosti tak začalo

sloužit další moderní a bezpečné podzemní dopravní

dílo, odpovídající všemi svými parametry současným

evropským standardům.

Stavba více než sedmikilometrové přeložky, kterou

provádělo Sdružení Březno složené z Metrostavu a společnosti SSŽ, však vůbec nebyla jednoduchá. Kromě

samotné železniční trati, jež zahrnovala výstavbu nového

zemního tělesa, železničního spodku i svršku a moderního zabezpečovacího zařízení, na ní vyrostly také dva

nové mosty. Nejnáročnější částí, která limitovala uvedení

trati do provozu, však bylo proražení tunelu pod kopcem

Farářka u Března.

Už na samotném začátku prací v březnu 2002 se tu

tým divize 5 setkal s velice složitými a nepříznivými geologickými podmínkami, které jej provázely po celou dobu

výstavby. Raziči proto tunel razili sekvenční metodou

NRTM doplněnou o předstihová opatření – mikropilotové

deštníky a kotvení čelby. V takto komplikovaném území

jim jako jediná umožňovala rychle reagovat na měnící se

vlastnosti horninového masivu.

Po zhodnocení reálných geologických podmínek tým

divize 5 nakonec v celé délce tunelu zesílil jeho definitivní

obezdívku a po celou dobu výstavby specialisté nepřetržitě monitorovali a vyhodnocovali hlediska geotechnické

stability. V této práci pokračují a budou pokračovat i po

celou dobu zkušebního provozu.

Tunel u Března má moderní protipožární signalizaci

a pro zvýšení jeho bezpečnostních parametrů stavbaři

Základní údaje:

Pověřený investor:

Projektant:

Zhotovitel:

SŽDC, s.o.

SUDOP Praha a.s.

Sdružení Březno, tvořené společnostmi Metrostav a.s. a SSŽ, a.s.

Celková délka tunelu:

1758 m

Z toho ražená část:

1478 m

Hloubené tunely Březno:

31 m

Hloubené tunely Chomutov:

249 m

Vnitřní průřez tunelu:

43,7 m²

Max. výška nadloží:

25 m

Délka přeložky železniční trati:

7109 m

4/10/07 12:26:43 PM