Univerzitní centrum ve Zlíně
už získalo svůj tvar
11. dubna 2007 / 7 / XIX
více na str. 2
Ptáme se: Ing. Karla Volfa,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Postavit mnoho bytů naráz není
snadné str. 3
Soutěž Stavba roku dosáhla
dospělosti str. 3
tunelem u Března už jezdí vlaky
krátce / aktuálnĚ
Výroční konference odborářů
do kon č ení na s t r. 3
islandské tunely
z Metrostavu v jeho střední části navíc vytvořili únikovou
šachtu, která umožnila splnit náročné požadavky veškerých parametrů bezpečnosti, stanovených jak legislativou
České republiky, tak nejnovějšími směrnicemi Evropské
Unie, které definují například protipožární opatření v tunelech včetně signalizace a nutnost zřídit únikový východ
v tunelu delším, než je jeden kilometr.
Přeložka železniční trati Chomutov – Březno dovolila
zvýšit traťovou rychlost vlaků ze 70 km/h na 100 km/h,
umožnila další těžbu hnědého uhlí v dobývacím prostoru
Dolu Nástup Tušimice, kvůli které byla navržena, a zvýšila
jízdní komfort cestujících. Zlepšila také dopravní obslužnost regionu, protože díky ní se dočkali své první železniční zastávky i obyvatelé nedaleké obce Droužkovice.
Od 1. dubna 2007 tak mohou i oni při jízdě na novém
úseku trati obdivovat nejdelší jednokolejný tunel v České
republice a ocenit esteticky zdařilé řešení jeho portálů.
Půl roku po zahájení ražeb na Islandu už naše týmy
z divize 5 vyrazily pětinu celkové délky dvou silničních
tunelů v kraji Nordurland. Tunel od města Siglufjörduru se už protáhl do 1200 metrů a tunel u Ólafsfjörduru
překročil hranici jednoho kilometru.
Ražba tunelů s nadložím kolem 400 m probíhá ve
složitých geologických podmínkách, které se během
několika záběrů často mění. Raziči proto každých 25 m
vrtají průzkumné předvrty, aby indikovali následné geologické podmínky a zjistili, zda se před čelbou nenachází
spodní voda, jejíž přítok by mohl postup prací zpomalit.
„Za poslední dva měsíce jsme na obou tunelech průzkumnými vrty zastihli přítoky o vydatnosti kolem 1200 l/min.
Museli jsme zastavit ražbu a zahájit injektáže, a to náš
postup výrazně zpomalilo zvláště na tunelu Siglufjördur,“
popsal práce na Islandu vedoucí projektu Ing. David
Cyroň. „Raziči provádějí injektáže skály pomocí zařízení Unigrout EH45 200 od firmy Atlas Copco a v ražbě
pokračují po utěsnění přítoků vody pomocí cementové
směsi. Tento postup je pro nás úplnou novinkou, i když
ve skandinávských zemích jej využívají docela běžně.“
Rychlé proražení tunelu Siglufjördur je přitom z hlediska projektu klíčové. Fjord Hedins, do kterého tunel
ústí, je velmi nehostinné místo, otevřené moři a po většinu roku pokryté vrstvami sněhu. Po prorážce v něm náš
partner ve sdružení, společnost Háfell, vybuduje náspy
a most přes říčku Héðinsfjarðará. Tým divize 5 tam potom
postaví provizorní zařízení staveniště a zahájí protiražbu
na tunelu Ólafsfjördur v délce asi 1500 m.
Pracovníci Metrostavu si už na Islandu zvykli. Při
ustáleném režimu střídání turnusů létají z Prahy na letiště
v Keflavíku, které je asi 60 km vzdálené od hlavního města
Islandu, Reykjavíku. Odtud je autobusy převážejí přes celý
Island asi 450 km na sever do jejich přechodných domovů, kde se již docela sžili s místní komunitou.
„Už se těšíme na konec května, kdy by na severu
Islandu měla definitivně skončit zima. Podle místních prý
nebyla ničím neobvyklá a patřila spíš k těm nejmírnějším,
ale my jsme při ní zažili několik sněhových bouří, kdy člověk vidí před sebe jen na několik metrů a prudký vítr ho
kácí na zem,“ popisuje Ing. Cyroň a dodává: „Tak se jen
těšíme, co nás tu bude čekat dál.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto archiv divize 5
Šťastný domov
Novou součástí komplexu výstav art & interior se letos
poprvé stal projekt Happy Home, kterého se zúčastní
i naše developerská divize. Ve Veletržním paláci v termínu
od 26. do 29. dubna představí návštěvníkům hned dva
své projekty – právě realizovaný obytný soubor Na Krutci
a připravovaný obytný soubor Na Vackově. Obě lokality
budou zájemci mít možnost i osobně navštívit. Speciální
autobusová linka je 27. – 29. dubna doveze na Krutec,
kde si prohlédnou vzorový byt, nebo na Vackov, kde
je v informačním stanu, umístěném na místě budoucí
výstavby, developeři seznámí nejen s několika soutěžními
návrhy od architektonických ateliérů, ale nabídnou jim
i prvotní informace o bydlení v této lokalitě.
Páté vítězství v řadě
Kalendář Metrostavu na rok 2007 s fotografiemi Karla
Cudlína vyhrál sedmý ročník soutěže Kalendář roku,
tentokrát ve fotografické kategorii. Soutěž každoročně
vyhlašují časopis Typografia a M. I. P. Group v rámci
odborného veletrhu Reklama, Polygraf. Letos do ní bylo
přihlášeno 93 kalendářů a ten náš firemní v ní vyhrál již po
páté. Více informací najdete na straně 4.
Návštěvníci letošních Stavebních veletrhů Brno jistě
nepřehlédnou nový stánek Metrostavu s číslem 087
v pavilonu V. Jeho veletržně netradiční forma symbolicky představí naši firmu jako uživatele přehledného
zařízení staveniště. Ve středu 18. dubna se v něm
uskuteční autogramiáda Martiny Sáblíkové – k jejím
úspěchům a k titulu mistryně světa v rychlobruslení jí
svou podporou snad trochu pomohl i Metrostav.
Naše expozice vznikne kombinací běžně používaných
mobilních stavebních buněk a lešení PERI, které dohromady vytvoří zajímavý patrový stánek. Metrostav jím
chce návštěvníky stavebních veletrhů upozornit na svou
profesionalitu v oboru a přítomností Martiny Sáblíkové
poukázat i na její a své úspěchy v uplynulém období.
–ls–, viz. TTV marketing communication
Metrostav_7_07.indd 1
z prahy do olomouce
o šest minut rychleji
Ve čtvrtek 29. března JUDr. Jaroslav Soušek, ředitel
odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy České republiky, symbolicky utáhl
poslední šroub na kolejovém svršku optimalizovaného
14,636 km dlouhého traťového úseku ze Zábřehu na
Moravě do Krasíkova.
Slavnostně tak otevřel novou modernizovanou část
železniční cesty, na jejíž výstavbě se ve Sdružení „TU
Zábřeh – Krasíkov“ podílel i Metrostav spolu se společnostmi SSŽ a Subterra. Modernizace zvýší nejen cestovní
rychlost vlaků, ale i bezpečnost železničního provozu v
tomto úseku.
Ve čtvrtek 22. března se v hotelu Olšanka uskutečnila
výroční konference naší ZO. Kromě téměř devadesáti
delegátů se jí jako hosté zúčastnili i generální ředitel
Metrostavu Jiří Bělohlav, předseda a místopředseda OS
Stavba ČR Stanislav Antoniv a Milan Vomela, vedoucí
oblastního pracoviště OS Josef Vach, prezident senior
klubu Metrostavu Jiří Typlt a předseda ZO Subterra Josef
Mařík. Jiří Bělohlav ve svém vystoupení vyzdvihl práci
odborové organizace a značnou část projevu věnoval
bezpečnosti při práci. Stanislav Antoniv delegátům sdělil
informace z jednání tripartity a ze sociálního dialogu
na odvětvové úrovni. V pracovní části setkání delegáti
projednali předloženou zprávu o činnosti za poslední
období, zprávu revizní komise, účetní závěrku a plnění
rozpočtu za rok 2006. Výbor ZO předložil k projednání
a schválení návrh všech dokumentů, které jsou pro činnost
odborové organizace Metrostavu v roce 2007 nezbytné.
nový stánek a medaile
Fotoreportáž: Dlouhá cesta na krátké
trati ze Zábřehu do Krasíkova str. 4
Prvního dubna projeli první cestující novým, 1758
metrů dlouhým tunelem u obce Březno na přeložce
železniční trati Žatec-Chomutov. Veřejnosti tak začalo
sloužit další moderní a bezpečné podzemní dopravní
dílo, odpovídající všemi svými parametry současným
evropským standardům.
Stavba více než sedmikilometrové přeložky, kterou
provádělo Sdružení Březno složené z Metrostavu a společnosti SSŽ, však vůbec nebyla jednoduchá. Kromě
samotné železniční trati, jež zahrnovala výstavbu nového
zemního tělesa, železničního spodku i svršku a moderního zabezpečovacího zařízení, na ní vyrostly také dva
nové mosty. Nejnáročnější částí, která limitovala uvedení
trati do provozu, však bylo proražení tunelu pod kopcem
Farářka u Března.
Už na samotném začátku prací v březnu 2002 se tu
tým divize 5 setkal s velice složitými a nepříznivými geologickými podmínkami, které jej provázely po celou dobu
výstavby. Raziči proto tunel razili sekvenční metodou
NRTM doplněnou o předstihová opatření – mikropilotové
deštníky a kotvení čelby. V takto komplikovaném území
jim jako jediná umožňovala rychle reagovat na měnící se
vlastnosti horninového masivu.
Po zhodnocení reálných geologických podmínek tým
divize 5 nakonec v celé délce tunelu zesílil jeho definitivní
obezdívku a po celou dobu výstavby specialisté nepřetržitě monitorovali a vyhodnocovali hlediska geotechnické
stability. V této práci pokračují a budou pokračovat i po
celou dobu zkušebního provozu.
Tunel u Března má moderní protipožární signalizaci
a pro zvýšení jeho bezpečnostních parametrů stavbaři
Základní údaje:
Pověřený investor:
Projektant:
Zhotovitel:
SŽDC, s.o.
SUDOP Praha a.s.
Sdružení Březno, tvořené společnostmi Metrostav a.s. a SSŽ, a.s.
Celková délka tunelu:
1758 m
Z toho ražená část:
1478 m
Hloubené tunely Březno:
31 m
Hloubené tunely Chomutov:
249 m
Vnitřní průřez tunelu:
43,7 m²
Max. výška nadloží:
25 m
Délka přeložky železniční trati:
7109 m
4/10/07 12:26:43 PM