Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 1
Prvního dubna projeli první cestující novým, 1758
metrů dlouhým tunelem u obce ezno na eložce
železniční trati Žatec-Chomutov. Veřejnosti tak začalo
sloužit další moder a bezpečné podzemní doprav
dílo, odpovídající všemi svými parametry současným
evropským standardům.
Stavba více než sedmikilometrové přeložky, kterou
provádělo Sdružení Březno složené z Metrostavu a spo-
lečnosti SSŽ, však vůbec nebyla jednoduchá. Kromě
samotné železniční trati, jež zahrnovala výstavbu nového
zemního tělesa, železničního spodku i svršku a moder-
ního zabezpovacího zízení, na vyrostly také dva
nové mosty. Nejnáročnější částí, která limitovala uvedení
trati do provozu, však bylo proražení tunelu pod kopcem
Farářka u Března.
na samotném začátku prací v březnu 2002 se tu
tým divize 5 setkal s velice složitými a nepříznivými geo-
logickými podmínkami, které jej provázely po celou dobu
výstavby. Raziči proto tunel razili sekvenční metodou
NRTM doplněnou o předstihová opatření – mikropilotové
deštníky a kotvení čelby. V takto komplikovaném území
jim jako jediná umožňovala rychle reagovat na měnící se
vlastnosti horninového masivu.
Po zhodnocení reálných geologických podmínek tým
divize 5 nakonec v celé délce tunelu zesílil jeho definitivní
obezdívku a po celou dobu stavby specialisnepřetrži-
monitorovali a vyhodnocovali hlediska geotechnické
stability. V to práci pokračují a budou pokračovat i po
celou dobu zkebního provozu.
Tunel u ezna moderní protipární signalizaci
a pro zvýšení jeho bezpečnostních paramet stavbi
z Metrostavu v jeho střední části navíc vytvořili únikovou
šachtu, která umožnila splnit náročpožadavky veške-
rých parametrů bezpečnosti, stanovených jak legislativou
České republiky, tak nejnovějšími směrnicemi Evropské
Unie, které definují například protipožáropatření v tune-
lech včetně signalizace a nutnost ídit únikový východ
v tunelu delším, než je jeden kilometr.
Přeložka železniční trati Chomutov ezno dovolila
zvýšit traťovou rychlost vlaků ze 70 km/h na 100 km/h,
umožnila další těžbu hnědého uhlí v dobývacím prostoru
Dolu Nástup Tušimice, kli které byla navržena, a zvýšila
jízdní komfort cestujících. Zlepšila také dopravní obsluž-
nost regionu, protože ky se dočkali své první želez-
niční zastávky i obyvatelé nedaleké obce Droužkovice.
Od 1. dubna 2007 tak mohou i oni při jízdě na novém
úseku trati obdivovat nejdelší jednokolejný tunel v Čes
republice a ocenit esteticky zdařilé řešení jeho portálů.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k
kladní údaje:
Pověřený investor: SŽDC, s.o.
Projektant: SUDOP Praha a.s.
Zhotovitel: Sdružení ezno, tvořené spol-
nostmi Metrostav a.s. a SSŽ, a.s.
Celková délka tunelu: 1758 m
Z toho ražená část: 1478 m
Hloubené tunely Březno: 31 m
Hloubené tunely Chomutov: 249 m
Vnitřní průřez tunelu: 43,7 m²
Max. výška nadloží: 25 m
Délka přeložky železniční trati: 7109 m
Ptáme se: Ing. Karla Volfa,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
Postavit mnoho bytů naráz není
snadné str. 3
Soutěž Stavba roku dosáhla
dospělosti str. 3
Fotoreportáž: Dlouhá cesta na krátké
trati ze Zábřehu do Krasíkova str. 4
Univerzitcentrum ve Zlíně
získalo svůj tvar
více na str. 2
11. dubna 2007 / 7 / XIX
M E T R O S T A V A . S . Č L E N D D M G R O U P
K R Á T C E / A K T U Á L N Ě
Tunelem u Března už jezdí vlaky
Výroční konference odborářů
Ve čtvrtek 22. března se v hotelu Olšanka uskutečnila
výroční konference naší ZO. Kromě téměř devadesáti
delegátů se jako hosté zúčastnili i generální ředitel
Metrostavu Jiří Bělohlav,edseda a místopředseda OS
Stavba ČR Stanislav Antoniv a Milan Vomela, vedoucí
oblastního pracoviště OS Josef Vach, prezident senior
klubu Metrostavu Jiří Typlt a předseda ZO Subterra Josef
Mařík. Jiří Bělohlav ve svém vystoupení vyzdvihl práci
odborové organizace a značnou část projevu věnoval
bezpečnosti při práci. Stanislav Antoniv delegátům sdělil
informace z jednání tripartity a ze sociálního dialogu
na odvětvové úrovni. V pracovčásti setkání delegáti
projednali předloženou zprávu o činnosti za poslední
období, zprávu revizní komise, účetní závěrku a plnění
rozpočtu za rok 2006. Výbor ZO předložil k projednání
a schválení návrh všech dokumentů, které jsou pro činnost
odborové organizace Metrostavu v roce 2007 nezbytné.
Šťastný domov
Novou součástí komplexu výstav art & interior se letos
poprvé stal projekt Happy Home, kterého se zúčast
i naše developerská divize. Ve Veletržním paláci v termínu
od 26. do 29. dubna představí návštěvníkům hned dva
své projekty – právě realizovaný obytný soubor Na Krutci
a ipravovaný obytný soubor Na Vackově. Obě lokality
budou zájemci mít možnost i osobně navštívit. Speciální
autobusová linka je 27. – 29. dubna doveze na Krutec,
kde si prohlédnou vzorový byt, nebo na Vackov, kde
je v informačním stanu, umístěném na místě budoucí
výstavby, developeři seznámí nejen s několika soutěžními
návrhy od architektonických ateliérů, ale nabídnou jim
i prvotinformace o bydlení v této lokalitě.
té vízství v řadě
Kalendář Metrostavu na rok 2007 s fotografiemi Karla
Cudlína vyhrál sedmý ročník soutěže Kalendář roku,
tentokrát ve fotografické kategorii. Soutěž každoročně
vyhlašují časopis Typografia a M. I. P. Group v rámci
odborného veletrhu Reklama, Polygraf. Letos do ní bylo
ihlášeno 93 kalendářů a ten náš firemní v ní vyhrál již po
páté. Více informací najdete na straně 4.
Nový stánek a medaile
Návštěvníci letošních Stavebních veletr Brno jistě
nepřehlédnou nový stánek Metrostavu s číslem 087
v pavilonu V. Jeho veletržně netradičforma symbo-
licky edstaví naši firmu jako ivatele ehledného
zařízení staveniště. Ve středu 18. dubna se v něm
uskuteční autogramiáda Martiny Sáblíko k jejím
úspěchům a k titulu mistryně sta v rychlobrusle
svou podporou snad trochu pomohl i Metrostav.
Naše expozice vznikne kombinací běžně používaných
mobilních stavebních buněk a lešePERI, které dohro-
mady vytvoří zajímavý patrový stánek. Metrostav jím
chce návštěvky stavebních veletrupozornit na svou
profesionalitu v oboru a ítomnosMartiny Sáblíkové
poukázat i na její a své úspěchy v uplynulém období.
l s , v i z . T T V m a r k e t i n g c o m m u n i c a t i o n
Islandské tunely
Půl roku po zaháje ražeb na Islandu už ne týmy
z divize 5 vyrazily pětinu celkové délky dvou silničních
tunev kraji Nordurland. Tunel od sta Siglufjördu-
ru se prohl do 1200 metrů a tunel u Ólafsfjörduru
ekril hranici jednoho kilometru.
Ražba tune s nadložím kolem 400 m probí ve
složitých geologických podmínkách, které se hem
několika záběčasto ní. Raziči proto každých 25 m
vrtají průzkumné edvrty, aby indikovali sledné geo-
logické podmínky a zjistili, zda se před čelbou nenachází
spodní voda, jež ítok by mohl postup prací zpomalit.
Za poslední dva síce jsme na obou tunelech průzkum-
nými vrty zastihli přítoky o vydatnosti kolem 1200 l/min.
Museli jsme zastavit ražbu a zahájit injektáže, a to náš
postup výrazně zpomalilo zvláště na tunelu Siglufjördur,
popsal práce na Islandu vedoucí projektu Ing. David
Cyroň. Raziči provádějí injekže skály pomocí zíze-
Unigrout EH45 200 od firmy Atlas Copco a v raž
pokračují po utěsnění přítoků vody pomocí cementové
směsi. Tento postup je pro nás úplnou novinkou, i když
ve skandinávských zemích jej vyívají docela běžně.
Rychproražení tunelu Siglufjördur je itom z hle-
diska projektu kčové. Fjord Hedins, do kterého tunel
ústí, je velmi nehostinné místo, otevřené moři a po větši-
nu roku pokryté vrstvami sněhu. Po prorážce v něm náš
partner ve sdružení, společnost fell, vybuduje náspy
a most přes říčku Héðinsfjarðará. Tým divize 5 tam potom
postaprovizorní zařízení stavena zahájí protiražbu
na tunelu Ólafsfjördur v délce asi 1500 m.
Pracovníci Metrostavu si už na Islandu zvykli. Při
ustáleném režimu střídání turnusů taz Prahy na letiště
v Keflavíku, které je asi 60 km vzdálené od hlavního sta
Islandu, Reykjavíku. Odtud je autobusy evážejí přes celý
Island asi 450 km na sever do jejich přechodných domo-
vů, kde se již docela sžili s místní komunitou.
„Už se šíme na konec května, kdy by na severu
Islandu měla definitivskončit zima. Podle místních prý
nebyla ničím neobvyklá a patřila spíš k těm nejmírnějším,
ale my jsme při ní zažili několik sněhových bouří, kdy člo-
věk vidí před sebe jen na několik metrů a prudký vítr ho
na zem,popisuje Ing. Cyroň a dodává: „Tak se jen
těšíme, co nás tu bude čekat dál.“
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o a r c h i v d i v i z e 5
Z Prahy do Olomouce
o šest minut rychleji
Ve čtvrtek 29. ezna JUDr. Jaroslav Soušek, ředitel
odboru drah, železniční a kombinované dopravy Minis-
terstva dopravy Čes republiky, symbolicky utáhl
poslední šroub na kolejovém svršku optimalizovaného
14,636 km dlouhého traťového úseku ze Zábřehu na
Moravě do Krasíkova.
Slavnostně tak otevřel novou modernizovanou část
železniční cesty, na jejíž výstav se ve Sdružení „TU
břeh Krakov“ podílel i Metrostav spolu se spol-
nostmi SSŽ a Subterra. Modernizace zvýší nejen cestov
rychlost vlaků, ale i bezpečnost železničního provozu v
tomto úseku.
d o k o n č e n í n a s t r . 3
Metrostav_7_07.indd 1 4/10/07 12:26:43 PM
Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2007, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics …

Rendering Strana 2 (104344): (0/1) (222 ms)

Rendering Strana 1 (104343): (0/1) (258 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3172/vth121014-1.jpg

 i3172/bg104343.svg

 i3172/vth121015-1.jpg