Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 2
Škola vLtěnich dostane nový pavilon
Školní docházku si mohou připomenout pracovci di-
vize 8, kteří rekonstruují a rozšiřují Základní školu
vLuštěnich. Zavzponat mohou jak ti, kteří chodili
dostaré školy, tak ti, kteří už navštěvovali modernější
školní prostředí. Škola vLuštěnich má totiž obé. Její
vodní klasická budova, která je vyhrazena pro dru-
hý stupeň, poczí zroku 1909, ta nověí, co slouží
mladším žákům, byla postavena vakci Z před 40 lety.
Obě školní budovy propojí vbudoucnosti nová, bezba-
riérová dvoupodlažní přístavba, vekteré budou centrální
šatny, jídelna s kuchy, tři nové třídy, dílny a sociál
zařízení. Technické mezipatro zabere kotelna. Součás
zakázky, kterou řídí tým Ing.Jana Müllera z divize 9, je
irekonstrukce stávajících přípojek avyvolané úpravy uží-
vach pavilonů školy ivenkovch ploch vjejím areálu.
Všechny práce tu probíhají zaplného provozu, proto
me obzvláště velký pozor na zabezpení staveni-
ště,“ řekl Ing.ller. „Nejdřív jsme však museli vit
problém, jak zahájit stavbu a zároveň neodpojit školu
odmédií. Prvně jsme proto dělali přelky všech stavbou
doech stávach přípojek a vnitroarlových roz-
vodů. Neznali jsme přitom ani jejich rozložení, ani trasy.
Práci nám komplikovaly inečekané nálezy starých septiků
astudní. Nazačátku jsme také museli vyměnit zdroj tepla
vobjektu prvního stup, kde bylo nutné nahradit plyno-
vý kotel provizorním elektrickým, abychom mohli odpojit
plynovodní potrubí,“ popisuje Ing.Müller.
Aby se žáci aučitelé mohli bezpně přesouvat mezi
současnými pavilony školy, stavbaři jim vybudovali mimo
hranice staveniště nový chodník. Pokud nechtěli narušit
vyučování, museli vše stihnout během týdenních jarních
prázdnin. „Nakonec se nám to podařilo ae jsme stihli
as,“ pochvaluje si zajení stavby Jan Müller.
Další práce, které přímo navazují nastávací objekty,
jsou pnony na období letch prázdnin, takže dě-
ti – ikdyž by si možná přály opak – vevyučování onic
neijdou. Celá stavba, která začala vúnoru 2013, bude
dokončena jtě letos. Vnovém školním roce se ale děti
budou potkávat se stavbi jen dva měce. Odlistopadu
se už totiž budou moci vzlávat, stravovat ipřezouvat
vezcela nových prostorách (vizualizace).
jar, vizualizace Ing.arch. Ondřej Havlis
Ocel zHorch Počernic
Provoz ocelových konstrukcí divize 3 Metrostavu před-
stavil článek v minulém čísle novin. Jeho výrobnu
avní rozdělanou práci přibližují následující fotografie.
V Horch Počernich ve skladu hutního materiálu,
halách přípravny, skládání, svařování, tryskárny alakovny
pracuje vsoučasnosti zhruba 60 kmenových zastnan-
ců Metrostavu. Většina z nich jsou svářeči, zámečníci
aostatní dělníci, pod jejichž rukama dnes mimo jiné vzni-
kají hned tři nová přemostění.
Dva 36 m vysoké pylony vetvaru písmene A(foto č.1
a2) pro zavěšení lávky vČelákovich oceláři vyrájí pro
tým Ing. Petra Koukoka z divize 5. Technici z divize4
vedení Ing.Martinem Ředinou čekají nanové ocelové díly
pro rekonstrukci železničního mostu natrati DěčínJed-
lová (foto č. 3 a4). Pro sdružení divizí 2 a5 pak vHorních
Počernich připravují také chodníkové konzoly pro Troj-
ský most (foto č. 5 a6). Díky zkenostem icertifikátům
oceřů z divize 3 je kvalita všech konstrukcí zare.
Ing. Václava Soukupa,
ředitele zahraničního podniká
Jako mnoho daích i Ing. Soukup začal pracovat vMe-
trostavu hned po ukončení studia na stavební fakultě
ČVUT. I když absolvoval obor Ekonomika a řízení sta-
vebnictví, nastoupil v roce 1980 do podzemí, aby se na
prvním pracovti seznámil s mechanizovaným štem
TŠčB-3, který razil tunely metra mezi stanicemi Můs-
tek a Sokolovská. Na podzemních stavbách pracoval
12 let, naposledy jako hlavní stavbyvedoucí. V led-
nu1994 se stal výrobm nástkem divize 5 av úno-
ru 2002 jejím ředitelem. Od 1. dubna 2013 řídí útvar
zahraničního podnikání Skupiny Metrostav.
skal jste bohatou praxi na podzemních stavbách. Na
které z nich nejraději vzpomínáte?
Snad na ty prv, kdy jsem byl v přím kontaktu s lidmi,
ktí v tunelech pracu. Často jsem jim i mistroval, znal
jsem všechny předáky a udržoval s nimi korektní a přá-
telské vztahy. Poznal jsem při tom hodnotu lidské práce
a potvrdil si, že zkenosti ze staveb jsou nezbytným
základem pro dobrou manažerskou práci. Rád vzpomí-
m ina prorážky, které s sebou vždy kromě slavnostní
atmosry přinášely i trochu smutku, že každá stavba tu-
nelu jednou skoí. Tunelařina je těžká disciplína – nikdy
nete, na co při ní narazíte. Nelze proto zapomenout ani
na chvíle, kdy se nám nedařilo.
Budete řídit zahranní podnikání. Mohou vám vpráci
pomoci i zkenosti ze stavby tunelů na Islandu?
První stavba Metrostavu v zámoří byla složitá logisticky,
pracovně i vztaho, když jsme se museli zavat itím,
jak při extrémních geologických podmínkách udržet vtý-
mu snesitelnou pracovní atmosféru. Také zkenosti ze
zvládání nových technologií, z finanční krize, soudních
sporů či z tahanic o claimy lze uplatnit při dalších zakáz-
kách v cizině, i když každé teritorium má svá specifika.
Události se totiž často opakují, a když si rizika zahra-
ničního podnikání vyzkoušíte na vlastní kůži, získáte tak
zkušenosti ipro budoucí rozhodo.
Jaké jsou vaše nejbližší plány?
m určitou vizi, jak zahraniční podnikání ve Skupině
Metrostav řídit. Chl bych ale prvně navšvit všechny
organizační slky, které se jím zabývají nebo chjí za-
vat, a promluvit s jejich řediteli a obchodními řediteli
či náměstky. Mimo divizí Metrostavu a Subterry mezi ně
patří iZakní staveb, ochotu polet se na zahraničním
podnikání projevily i firmy CCE Praha a PRAGIS. Na zákla-
dě toho, co si vyslechnu o jejich zahraničch strategch
apreferench, bych chl navrhnout organizaci a strategii
pro celou Skupinu. Předpokládám, že mi jední usnad
ito, že celý život pracuji v Metrostavu a zm mnohé jeho
zaměstnance imanažery, Subterru nevyjímaje.
Jak velké by mělo zahranní podnikání být a ve kterých
zech bychom se podle vás měli o zakázky ucházet?
Podnikání v zahraní se v první řadě musí odvíjet od
toho, kolik schopných pracovníků ochotných působit
vcizině jsme si vychovali a připravili. Na jejich ptu tot
závisí i množství projektů, ve kterých můžeme uspět.
Geograficky pak musíme upřednostnit země, kde je
vyšší potenciál zakázku získat. Dál zvovat počet států,
do kterých címe, nemá cenu. Které z nich však budou
perspektivní, zjisme až po prvním pokusu proniknout
na jejich trh. Tam, kde to lze, bychom se měli snažit pod-
pořit naše aktivity i exportním financováním. Na východ
od našich hranic teď hledáme uplatní pro tunelovací
stroje Metrostavu. V bývam socialistickém bloku se totiž
metro stavělo ve stejch profilech a stejnou technolog.
Zst, která mají geologii vyhovující štům EPB, se má
podzemní dráha začít stat v Charkově avBaku.
Jako první v historii jste letos získal Výroční cenu ge-
nerálního ředitele Metrostavu. Jak jste ji přijal?
evzal jsem ji na konci působení udivize 5 a nepovažuji
ji jen za ocenění své práce, ale za uznání pro celý kolektiv,
který jsem řídil a jenž prokázal, že umí dobře zvládnout
itak složité technologie, jako jsou ražby moderními tu-
nelovami stroji. A proto si tohoto ocenění velmi vážím.
strana 2
PME SE
1
Delší životnost, nižší výška ikratší doba stavby
Firma Subterra použila pro modernizaci železniční trati
ve Střelenském tunelu a před jeho českým portálem
poprvé pevnou jízdní dráhu (PJD) typu PORR. Zatím
zní provedla 1. kolej (foto č. 1), jež je vezkebm
provozu, aletos se chystá narekonstrukci druhé. Nové
řešení kolejového svršku má oproti klasickým řešením
delší životnost, téměř bezúdržbovou konstrukci ivyšší
udržitelnost geometrické polohy koleje. Díky vysoké
ře prefabrikace zkracuje čas výstavby aulehčuje ji.
Stavba u Střelenského tunelu zahrnuje nejen sanaci
amodernizaci jeho konstruk, ale irekonstrukci 1. koleje
natrati Púchov (SR) – Hranice n/M, obou kolejí veStře-
lensm tunelu apřestavbu zastávky Selná. Vše včetně
nejmodernějších trakčních, sdělovacích, řídicích izabez-
pečovacích technolog. Dílo měří na délku 6 km amimo
ř 300m tunelu zahrnuje i rekonstrukci 8 mostů,
6propustků aprotihlukové stěny. Stavba, spolufinanco-
vaná EU, posvém dokončení vktnu 2013 umožní bez-
pečjší, komfortnější arychlejší jízdu vlakových souprav.
Svýjimkou pevné jízdní dráhy se jedná ostandardní
zakázku, s jakou má Subterra bohaté zkušenosti. PJD
typu PORR, která vyczí zpatentu rakouské firmy Porr
Bau GmbH, má však přes své nesporné výhody i vší
pořizovací náklady, než je us obvyklé, avČR se s
proto setkáváme poprvé. Konstrukce tohoto železnič-
ho svršku bez šrkového lože vychází z nepředpjatě
vyztužených železobetonových panelů o velikosti 5160
x 2400 mm. Každá ztěchto prefabrikovaných desek ob-
sahuje 8 párů integrovaných kolejových podpor vosové
vzdálenosti 650 mm, dva odvzdušňovací otvory, dva pro
podlití panelu betonovou směsí apět kapes se závitovými
pouzdry, která slouží kosazení rektifikačních šroubů. Vo-
divé propojení dílů zajťují měděné propojky najejich kra-
ch. Napojení PJD naklasický svršek řeší tzv. přechodová
oblast, která umožňuje plynulý nárůst tuhosti zklasického
svršku nabetonovou konstrukci anaopak (foto č. 2).
„Pevná jízdní dráha veStřelenském tunelu avoblasti
jeho českého portálu dosáhne ukaždé koleje délku přes
415 metrů, první z nich je už dnes ve zkebním provozu,“
říká vedoucí projektu Ing.Petr Mikulášek zfirmy Subterra
a vystluje: „Nosné konstrukce tunelu byly v dobm
stavu a stačilo je pouze sanovat. Dřevěné pražce však
byly znené akvůli malému pjezdnému profilu je ne-
bylo mné nahradit betonovými, které potřebují vší
štěrkové lože. Použití pevné jízdní dráhy typu PORR bylo
tedy jediné mné řešení. Velmi se nám osvědčila aurčitě
ji použijeme pokaždé, kdy to bude mož.“
red, foto archiv Subterra
2
2
1
3
4
5
6
Certifikát na provádění pevné jízdní dráhy má i provoz
mostů a železobetonových konstrukcí dopravních
staveb divize 5 Metrostavu. Jak jsme psali v novinách
číslo 9/2010, jeho pracovci získali oprávní
provádět PJD systémem LVT (Low Vibration Track),
který má podkladní prefabrikované betonové bloky
uložené v pryžové botě. S kolejnicemi se osazují na
pevný, vyrovnaný podklad do projektované polohy
abez výztuže se zabetonují.
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2013, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (527 ms)

Rendering Strana 3 (103695): (0/1) (520 ms)

Rendering Strana 2 (103690): (0/1) (567 ms)

Rendering Strana 1 (103688): (0/1) (566 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3042/vth120277-1.jpg (3x)

 i3042/vth120279-1.jpg (3x)

 i3042/bg103690.svg

 i3042/vth120287-1.jpg (3x)

 i3042/vth120290-1.jpg