Stavba metra pokračuje i po

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4 I.C

40 letech

od zprovoznění

22. dubna 2014 / 7 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Jiřího Typlta, experta

Metrostavu str. 2

čtrn á ctiden í k

M etrostav

a .s.

Metro I.C slouží 40 let

Praha roku 1974 žila pod taktovkou

Metrostavu str. 2

Trocha historie – stanice metra

Sokolovská str. 2

Výstavba metra I.C zahájila Stavbu

století str. 3

v roce 1974

Byl slavnostně zahájen provoz na prvním úseku

pražského metra mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská

V souvislosti se stavbou VD Želivka předali pracovníci

Metrostavu do užívání vodovod v Ledči nad Sázavou

Prezidentem Československé socialistické republiky byl

Ludvík Svoboda, generálním tajemníkem ÚV KSČ Gustáv

Husák a předsedou vlády Lubomír Štrougal

Došlo k výraznému rozšíření Prahy, k níž bylo připojeno

30 obcí, třeba Horní Počernice, Radotín, Uhříněves

a Zbraslav. Počet obyvatel hl. města se zvýšil na 1,15 mil.

Ve Veletržním paláci v Praze 7 – Holešovicích vypukl

největší požár v moderní historii Prahy

V ČSSR se používalo 358 tuzemských samočinných

počítačů, 337 ze zemí RVHP a 372 z kapitalistické ciziny

Průměrná hrubá měsíční mzda činila 2237 Kč

V USA kvůli aféře Watergate rezignoval prezident

Richard Nixon a nahradil jej Gerald Ford

Byla ustanovena Evropská rada

Pro nákup v supermarketu Marsh v Ohiu byl poprvé

na světě použit čárový kód

Ve Vatikánu sídlil papež Pavel VI.

V Moskvě vydali 10 000. číslo novin Metrostrojevec

Čínští rolníci objevili armádu více než 8000 terakotových

válečníků císaře Čchin z období kolem roku 220 př. n. l.

Ernő Rubik vynalezl Rubikovu kostku

V USA zemřel jazzový skladatel, klavírista Duke Ellington

The Rolling Stones vydali album It’s Only Rock’n’Roll

V kinech měl premiéru film Václava Vorlíčka Jak utopit

dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách

Narodil se desetibojař Roman Šebrle

Mistrem světa ve Formuli 1 se stal Emerson Fittipaldi

a v poháru konstruktérů zvítězil tým McLaren

Mistrovství světa ve fotbale vyhrála jedenáctka z NSR

Nejlepším útočníkem na mistrovství světa v hokeji

byl vyhlášen Václav Nedomanský, tým ČSSR si z turnaje

odvezl stříbrnou medaili

Na Giro d’Italia i Tour de France zvítězil Eddy Merckx

Helena Fibingerová vylepšila výkonem 21,57 metru

světový rekord ve vrhu koulí pod širým nebem

Metro, dobrý den

Hudba: Black Sabbath (A National Acrobat)

Text: František Ringo Čech

Zpíval: Jiří Schelinger

Duní vlak metrem v ránu teplém,

já se vozím světlem, tmou.

Duní vlak metrem, je to extrém

z konečné na konečnou.

Ať se mi posmívaj, já stále jezdím jenom sem a tam.

Komu to nestačí, ať hledá si dopravu jinačí.

Já jinou nechci mít, jen metrem jezdit, vozit se a snít.

Co to jen může být, čím kouzlo metro pro mě musí mít.

Stíny a nálady, jen hudbu jízdy nech si tělem znít.

Ať se jen usmívaj, já metrem žiji tělem, duší dál.

Hej, metro, dobrý den, tak ses narodilo.

Je to znát, když se ohlédnu, městu se ulevilo,

ulice tramvají, proudy aut nekonečné,

děti dál běhají přes cesty nebezpečné,

dělníky do továren, lékaře do nemocnic,

v noci i ve dne, dav studentů,

moře hlav se valí, lidé ze všech koutů,

tak se snaž, pospíchej, už na ně město čeká,

štěstí je tvá práce, není lehká.

Musím jet, neusínej, není to na výlet.

Musím jet, neusínej, není to na výlet,

chci tu být a pomáhat, nedám se pobízet.

Už jsem řek, metro je můj těla a srdce lék,

metro je vše, metro je dříč. Tak, metro, dobrý den!

Metrostav_07_2014.indd 1

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Téměř 60 km pražského metra a jeho 57 stanic na třech

linkách A, B a C využívá denně více než 1,6 milionu

lidí. Cestují rychle, pohodlně a bezpečně i na nejstarším provozním úseku I.C, který 9. května oslaví 40 let

od svého otevření. Generálním dodavatelem jeho stavební části byl Metrostav. Dodnes u nás pracují lidé,

kteří se na stavbě této části podzemní dráhy podíleli.

Noviny pracujících oborového podniku Vodní stavby VHJ Praha, nositel Řádu práce, ve svém dvojčísle

17–18 ze 14. května 1974 uvedly na stránce věnované

Metrostavu článek s názvem Metro nekončí, teprve začíná. Nepodepsaný autor v něm mimo jiné konstatuje:

„Technická náročnost stavby metra nevyplývá pro nás

pouze z faktu, že metro stavíme poprvé. Přistupují zde

další faktory, z nichž mnohé jsou pro Prahu specifické:

Především zasahujeme stavbou do historického jádra

města, kde musíme vyloučit riziko poškození památných

budov. Zasahujeme do frekventovaných křižovatek, které nelze vyloučit z provozu. Podtunelováváme nádražní

objekty a kolejiště za plného provozu. Procházíme těsně pod základy obytných budov, které ponecháváme

v užívání. Hloubíme stavební jámy v těsném sousedství

a hluboko pod úroveň základů okolních objektů. Zdoláváme různorodé geologické vrstvy pražského Barrandienu

i nesoudržné násypy kulturní éry v různých hloubkách

pod hladinou podzemních vod. Odvážíme výkopek Prahou do vzdáleností přesahujících 20 kilometrů a musíme

přitom respektovat život města. Všechna uvedená fakta vyžadují mimořádná technicko-organizační opatření

a použití progresivních stavebních metod.“

Nic z toho se nezměnilo. Jen ke zhruba 7 km a 9 stanicím prvního provozního úseku trasy C přibylo 130 km

z většiny jednokolejových tunelů pražského metra, které

jako generální dodavatel vybudoval Metrostav. Další –

na trase V.A z Dejvic do Motola – právě dokončuje.

V roce 1967 byl ale generálním dodavatelem stavební

části metra I.C pověřen národní podnik Vodní stavby.

Za čtyři roky se však změnil na oborový a jeho funkci převzal Metrostav, který byl z Vodních staveb vyčleněn. Jeho

pracovníci budovali stanice metra Sokolovská, Hlavní nádraží, Muzeum, Gottwaldova, Pražského povstání a Bu-

dějovická. Zaměstnanci Metrostavu hloubili, ale z většiny

razili také tunely v úsecích mezi stanicemi Sokolovská

a Muzeum, Gottwaldova a Pražského povstání a z Mládežnické na Budějovickou. Ostatní části trasy a stanice

měly na starosti Vojenské stavby, Vodní stavby a VKD

Kladno. Na metru I.C se podílela i řada dalších podniků,

třeba Konstruktiva, Průmstav Praha, Pozemní stavby

z Karlových Varů, Plzně, Brna či Budějovic, Železniční

stavitelství, Dopravní stavby Olomouc či Stavby silnic

a železnic. Technologickou část dodávalo ČKD Praha.

S projektem prvního metra úzce souvisely i stavby nové

odbavovací haly železniční stanice Praha hlavní nádraží

nebo Domu bytové kultury nad stanicí metra Budějovická.

Termín otevření metra I.C byl v roce 1974 původně

stanovený na 1. červenec. Stavbaři jej ale v rámci sdruženého socialistického závazku posunuli takřka o dva

měsíce dříve. Všechny kolaudace i zahájení zkušebního

provozu stihli s vypětím všech sil. K oficiálnímu uvedení

metra do provozu tak mohlo díky nim dojít při oslavách

osvobození Československa 9. května 1974 v 9 hodin

a 19 minut, kdy symbolickou pásku ve stanici Kačerov

slavnostně přestřihl nejmocnější muž v zemi, generální

tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. Ten den ale nemohli cestovat metrem obyčejní lidé, vstup do něj byl jen na zvláštní pozvánky nebo průkazy zaměstnanců metra. Teprve

10. května se podzemí otevřelo pro všechny. V první den

běžného provozu se vlaky na I.C svezlo přes 300 tisíc

cestujících. A od té doby spolehlivě slouží. Všem, kdo se

na jeho stavbě podíleli, proto patří náš dík.

Zprovoznění metra I.C doprovázela i řada dalších změn

v pražské hromadné dopravě. Na tramvajových linkách

vyjely naposledy staré dvounápravové vozy a byla

ukončena činnost průvodčích. Došlo i ke zdražení

jízdného. Nově zavedené nepřestupní lístky v ceně

1 Kčs se v tramvajích i autobusech označovaly

ve strojcích a v metru se vhazovaly mince do turniketů

dodaných ze Sovětského svazu. Další změny dopravy

čekaly na cestující už 1. července, kdy bylo k hlavnímu

městu připojeno třicet okolních obcí.

Informace o metru I.C

Oficiální zahájení

Začátek ražeb (Štětkova ulice)

Zahájení provozu

Jízdní doba

Obestavěný prostor

Zemní práce

Stavební délka levé, pravé koleje

Jednokolejné tunely ražené

Hloubka nivelety trasy

Rozchod kolejí

Počet hloubených stanic

Počet povrchových stanic

Počet mostů

7. ledna 1966

20. ledna 1969

9. května 1974

13 minut 30 sekund

1 360 500 m³

1 800 000 m³

7007 m, 6994 m

7250 m

od 0 m do 21 m

1 435 mm

8

1

2

Výstavba:

Tunely Metrostav

nemechanizovaný štít

Tunely VKD Kladno

prstencová metoda

Tunely Vojenské stavby

prstencová metoda

Florenc (Sokolovská) foto č. 1 Metrostav

Hlavní stavbyvedoucí

Ludvík Kváš

Hlavní nádraží foto č. 2

Metrostav

Hlavní stavbyvedoucí

Ing. Ladislav Růžička

Muzeum foto č. 3

Metrostav

Hlavní stavbyvedoucí

Ing. Miroslav Machuta

Ing. Eduard Králík

I. P. Pavlova foto č. 4

Vojenské stavby

Hlavní stavbyvedoucí

Ing. Macháček

Václav Kosař

Vyšehrad (Gottwaldova) foto č. 5 Metrostav

Hlavní stavbyvedoucí

Ing. Jaromír Pavlíček

Pražského povstání foto č. 6

Metrostav

Hlavní stavbyvedoucí

Ing. Eduard Králík

Ing. Zdeněk Rataj

Pankrác (Mládežnická) foto č. 7 VKD Kladno

Hlavní stavbyvedoucí

Ing. Václav Matyáš

Budějovická foto č. 8

Metrostav

Hlavní stavbyvedoucí

Josef Tomaides

Kačerov foto č. 9

Vodní stavby

Hlavní stavbyvedoucí

František Lechnýř

17.4.14 15:11