Stavba metra pokračuje i po
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4 I.C
40 letech
od zprovoznění
22. dubna 2014 / 7 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Jiřího Typlta, experta
Metrostavu str. 2
čtrn á ctiden í k
M etrostav
a .s.
Metro I.C slouží 40 let
Praha roku 1974 žila pod taktovkou
Metrostavu str. 2
Trocha historie – stanice metra
Sokolovská str. 2
Výstavba metra I.C zahájila Stavbu
století str. 3
v roce 1974
Byl slavnostně zahájen provoz na prvním úseku
pražského metra mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská
V souvislosti se stavbou VD Želivka předali pracovníci
Metrostavu do užívání vodovod v Ledči nad Sázavou
Prezidentem Československé socialistické republiky byl
Ludvík Svoboda, generálním tajemníkem ÚV KSČ Gustáv
Husák a předsedou vlády Lubomír Štrougal
Došlo k výraznému rozšíření Prahy, k níž bylo připojeno
30 obcí, třeba Horní Počernice, Radotín, Uhříněves
a Zbraslav. Počet obyvatel hl. města se zvýšil na 1,15 mil.
Ve Veletržním paláci v Praze 7 – Holešovicích vypukl
největší požár v moderní historii Prahy
V ČSSR se používalo 358 tuzemských samočinných
počítačů, 337 ze zemí RVHP a 372 z kapitalistické ciziny
Průměrná hrubá měsíční mzda činila 2237 Kč
V USA kvůli aféře Watergate rezignoval prezident
Richard Nixon a nahradil jej Gerald Ford
Byla ustanovena Evropská rada
Pro nákup v supermarketu Marsh v Ohiu byl poprvé
na světě použit čárový kód
Ve Vatikánu sídlil papež Pavel VI.
V Moskvě vydali 10 000. číslo novin Metrostrojevec
Čínští rolníci objevili armádu více než 8000 terakotových
válečníků císaře Čchin z období kolem roku 220 př. n. l.
Ernő Rubik vynalezl Rubikovu kostku
V USA zemřel jazzový skladatel, klavírista Duke Ellington
The Rolling Stones vydali album It’s Only Rock’n’Roll
V kinech měl premiéru film Václava Vorlíčka Jak utopit
dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
Narodil se desetibojař Roman Šebrle
Mistrem světa ve Formuli 1 se stal Emerson Fittipaldi
a v poháru konstruktérů zvítězil tým McLaren
Mistrovství světa ve fotbale vyhrála jedenáctka z NSR
Nejlepším útočníkem na mistrovství světa v hokeji
byl vyhlášen Václav Nedomanský, tým ČSSR si z turnaje
odvezl stříbrnou medaili
Na Giro d’Italia i Tour de France zvítězil Eddy Merckx
Helena Fibingerová vylepšila výkonem 21,57 metru
světový rekord ve vrhu koulí pod širým nebem
Metro, dobrý den
Hudba: Black Sabbath (A National Acrobat)
Text: František Ringo Čech
Zpíval: Jiří Schelinger
Duní vlak metrem v ránu teplém,
já se vozím světlem, tmou.
Duní vlak metrem, je to extrém
z konečné na konečnou.
Ať se mi posmívaj, já stále jezdím jenom sem a tam.
Komu to nestačí, ať hledá si dopravu jinačí.
Já jinou nechci mít, jen metrem jezdit, vozit se a snít.
Co to jen může být, čím kouzlo metro pro mě musí mít.
Stíny a nálady, jen hudbu jízdy nech si tělem znít.
Ať se jen usmívaj, já metrem žiji tělem, duší dál.
Hej, metro, dobrý den, tak ses narodilo.
Je to znát, když se ohlédnu, městu se ulevilo,
ulice tramvají, proudy aut nekonečné,
děti dál běhají přes cesty nebezpečné,
dělníky do továren, lékaře do nemocnic,
v noci i ve dne, dav studentů,
moře hlav se valí, lidé ze všech koutů,
tak se snaž, pospíchej, už na ně město čeká,
štěstí je tvá práce, není lehká.
Musím jet, neusínej, není to na výlet.
Musím jet, neusínej, není to na výlet,
chci tu být a pomáhat, nedám se pobízet.
Už jsem řek, metro je můj těla a srdce lék,
metro je vše, metro je dříč. Tak, metro, dobrý den!
Metrostav_07_2014.indd 1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Téměř 60 km pražského metra a jeho 57 stanic na třech
linkách A, B a C využívá denně více než 1,6 milionu
lidí. Cestují rychle, pohodlně a bezpečně i na nejstarším provozním úseku I.C, který 9. května oslaví 40 let
od svého otevření. Generálním dodavatelem jeho stavební části byl Metrostav. Dodnes u nás pracují lidé,
kteří se na stavbě této části podzemní dráhy podíleli.
Noviny pracujících oborového podniku Vodní stavby VHJ Praha, nositel Řádu práce, ve svém dvojčísle
17–18 ze 14. května 1974 uvedly na stránce věnované
Metrostavu článek s názvem Metro nekončí, teprve začíná. Nepodepsaný autor v něm mimo jiné konstatuje:
„Technická náročnost stavby metra nevyplývá pro nás
pouze z faktu, že metro stavíme poprvé. Přistupují zde
další faktory, z nichž mnohé jsou pro Prahu specifické:
Především zasahujeme stavbou do historického jádra
města, kde musíme vyloučit riziko poškození památných
budov. Zasahujeme do frekventovaných křižovatek, které nelze vyloučit z provozu. Podtunelováváme nádražní
objekty a kolejiště za plného provozu. Procházíme těsně pod základy obytných budov, které ponecháváme
v užívání. Hloubíme stavební jámy v těsném sousedství
a hluboko pod úroveň základů okolních objektů. Zdoláváme různorodé geologické vrstvy pražského Barrandienu
i nesoudržné násypy kulturní éry v různých hloubkách
pod hladinou podzemních vod. Odvážíme výkopek Prahou do vzdáleností přesahujících 20 kilometrů a musíme
přitom respektovat život města. Všechna uvedená fakta vyžadují mimořádná technicko-organizační opatření
a použití progresivních stavebních metod.“
Nic z toho se nezměnilo. Jen ke zhruba 7 km a 9 stanicím prvního provozního úseku trasy C přibylo 130 km
z většiny jednokolejových tunelů pražského metra, které
jako generální dodavatel vybudoval Metrostav. Další –
na trase V.A z Dejvic do Motola – právě dokončuje.
V roce 1967 byl ale generálním dodavatelem stavební
části metra I.C pověřen národní podnik Vodní stavby.
Za čtyři roky se však změnil na oborový a jeho funkci převzal Metrostav, který byl z Vodních staveb vyčleněn. Jeho
pracovníci budovali stanice metra Sokolovská, Hlavní nádraží, Muzeum, Gottwaldova, Pražského povstání a Bu-
dějovická. Zaměstnanci Metrostavu hloubili, ale z většiny
razili také tunely v úsecích mezi stanicemi Sokolovská
a Muzeum, Gottwaldova a Pražského povstání a z Mládežnické na Budějovickou. Ostatní části trasy a stanice
měly na starosti Vojenské stavby, Vodní stavby a VKD
Kladno. Na metru I.C se podílela i řada dalších podniků,
třeba Konstruktiva, Průmstav Praha, Pozemní stavby
z Karlových Varů, Plzně, Brna či Budějovic, Železniční
stavitelství, Dopravní stavby Olomouc či Stavby silnic
a železnic. Technologickou část dodávalo ČKD Praha.
S projektem prvního metra úzce souvisely i stavby nové
odbavovací haly železniční stanice Praha hlavní nádraží
nebo Domu bytové kultury nad stanicí metra Budějovická.
Termín otevření metra I.C byl v roce 1974 původně
stanovený na 1. červenec. Stavbaři jej ale v rámci sdruženého socialistického závazku posunuli takřka o dva
měsíce dříve. Všechny kolaudace i zahájení zkušebního
provozu stihli s vypětím všech sil. K oficiálnímu uvedení
metra do provozu tak mohlo díky nim dojít při oslavách
osvobození Československa 9. května 1974 v 9 hodin
a 19 minut, kdy symbolickou pásku ve stanici Kačerov
slavnostně přestřihl nejmocnější muž v zemi, generální
tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. Ten den ale nemohli cestovat metrem obyčejní lidé, vstup do něj byl jen na zvláštní pozvánky nebo průkazy zaměstnanců metra. Teprve
10. května se podzemí otevřelo pro všechny. V první den
běžného provozu se vlaky na I.C svezlo přes 300 tisíc
cestujících. A od té doby spolehlivě slouží. Všem, kdo se
na jeho stavbě podíleli, proto patří náš dík.
Zprovoznění metra I.C doprovázela i řada dalších změn
v pražské hromadné dopravě. Na tramvajových linkách
vyjely naposledy staré dvounápravové vozy a byla
ukončena činnost průvodčích. Došlo i ke zdražení
jízdného. Nově zavedené nepřestupní lístky v ceně
1 Kčs se v tramvajích i autobusech označovaly
ve strojcích a v metru se vhazovaly mince do turniketů
dodaných ze Sovětského svazu. Další změny dopravy
čekaly na cestující už 1. července, kdy bylo k hlavnímu
městu připojeno třicet okolních obcí.
Informace o metru I.C
Oficiální zahájení
Začátek ražeb (Štětkova ulice)
Zahájení provozu
Jízdní doba
Obestavěný prostor
Zemní práce
Stavební délka levé, pravé koleje
Jednokolejné tunely ražené
Hloubka nivelety trasy
Rozchod kolejí
Počet hloubených stanic
Počet povrchových stanic
Počet mostů
7. ledna 1966
20. ledna 1969
9. května 1974
13 minut 30 sekund
1 360 500 m³
1 800 000 m³
7007 m, 6994 m
7250 m
od 0 m do 21 m
1 435 mm
8
1
2
Výstavba:
Tunely Metrostav
nemechanizovaný štít
Tunely VKD Kladno
prstencová metoda
Tunely Vojenské stavby
prstencová metoda
Florenc (Sokolovská) foto č. 1 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí
Ludvík Kváš
Hlavní nádraží foto č. 2
Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí
Ing. Ladislav Růžička
Muzeum foto č. 3
Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí
Ing. Miroslav Machuta
Ing. Eduard Králík
I. P. Pavlova foto č. 4
Vojenské stavby
Hlavní stavbyvedoucí
Ing. Macháček
Václav Kosař
Vyšehrad (Gottwaldova) foto č. 5 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí
Ing. Jaromír Pavlíček
Pražského povstání foto č. 6
Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí
Ing. Eduard Králík
Ing. Zdeněk Rataj
Pankrác (Mládežnická) foto č. 7 VKD Kladno
Hlavní stavbyvedoucí
Ing. Václav Matyáš
Budějovická foto č. 8
Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí
Josef Tomaides
Kačerov foto č. 9
Vodní stavby
Hlavní stavbyvedoucí
František Lechnýř
17.4.14 15:11