Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1
Byl slavnostně zahájen provoz naprvm úseku
pražského metra mezi stanicemi Kerov aSokolovská
Vsouvislosti se stavbou VD Želivka předali pracovníci
Metrostavu doužívání vodovod vLedči nad Sázavou
Prezidentem Československé socialistické republiky byl
Ludvík Svoboda, generálm tajemníkem ÚV KSČ Gustáv
Husák apředsedou vlády Lubomír Štrougal
Došlo kvýraznému rozšíření Prahy, kníž bylo připojeno
30 obcí, třeba Horní Počernice, Radotín, Uhříněves
aZbraslav. Počet obyvatel hl. města se zvýšil na1,15 mil.
VeVeletržm paci vPraze 7 – Holešovicích vypukl
největší požár vmoderní historii Prahy
VČSSR se používalo 358 tuzemských saminných
počítačů, 337 ze zemí RVHP a372 zkapitalistické ciziny
Průměrná hrubá měsíční mzda činila 2237 Kč
VUSA kvůli aféře Watergate rezignoval prezident
Richard Nixon anahradil jej Gerald Ford
Byla ustanovena Evropská rada
Pro nákup vsupermarketu Marsh vOhiu byl poprvé
nasvětě použit čárový kód
VeVatikánu sídlil papež Pavel VI.
VMoskvě vydali 10000. číslo novin Metrostrojevec
Čínští rolníci objevili armádu více než 8000 terakotových
lečků císaře Čchin zobdobí kolem roku 220 př. n. l.
Ernő Rubik vynalezl Rubikovu kostku
VUSA zeel jazzový skladatel, klavírista Duke Ellington
The Rolling Stones vydali album It’s Only Rock’n’Roll
Vkinech měl premiéru film Václava Vorčka Jak utopit
dr.Mráčka aneb Konec vodků vČechách
Narodil se desetibojař Roman Šebrle
Mistrem světa veFormuli 1 se stal Emerson Fittipaldi
avporu konstrukrů zvítězil tým McLaren
Mistrovství světa vefotbale vyhrála jedenáctka zNSR
Nejlepším útočkem namistrovství světa vhokeji
byl vyhlášen Václav Nedomanský, tým ČSSR si zturnaje
odvezl stříbrnou medaili
NaGiro d’Italia iTour de France zvízil Eddy Merckx
Helena Fibingerová vylepšila výkonem 21,57 metru
stový rekord vevrhu koulí pod širým nebem
Téměř 60 km pražsho metra ajeho 57 stanic natřech
linkách A, B a C využívá denně více než 1,6 milionu
lidí. Cestují rychle, pohodlně abezpně inanejstar-
ším provozním úseku I.C, který 9. května oslaví 40let
odsvého otevření. Generálním dodavatelem jeho sta-
vební části byl Metrostav. Dodnes us pracují lidé,
kteří se nastavbě této části podzemní dráhy podíleli.
Noviny pracujících oborového podniku Vodní stav-
by VHJ Praha, nositel Řádu pce, ve svém dvojčísle
17–18 ze 14. května 1974 uvedly na stránce věnova
Metrostavu článek s zvem Metro nekoí, teprve za-
čí. Nepodepsaný autor v něm mimo jiné konstatuje:
Technická nárnost stavby metra nevyplývá pro nás
pouze zfaktu, že metro stavíme poprvé. Přistupují zde
daí faktory, znichž mnohé jsou pro Prahu specifické:
edeím zasahujeme stavbou do historicho jádra
sta, kde musíme vyloučit riziko poškození památných
budov. Zasahujeme dofrekventovaných křižovatek, kte-
ré nelze vyloit z provozu. Podtunelováváme nádraž
objekty a kolejtě za plho provozu. Procháme těs-
ně pod základy obytných budov, které ponecháváme
vívání. Hloubíme stavební jámy vtěsm sousedst
ahluboko pod úroveň základů okolních objektů. Zdo-
me různorodé geologické vrstvy pražského Barrandienu
i nesoudržné násypy kulturní éry v zných hloubkách
pod hladinou podzemních vod. Odvážíme výkopek Pra-
hou dovzdáleností přesahuch 20kilometrů amusíme
přitom respektovat život města. Všechna uvedená fak-
ta vyžadují mimořádná technicko-organizační opatření
apoužití progresivch stavebních metod.“
Nic ztoho se neznilo. Jen kezhruba 7 km a9 sta-
nicím prvho provozního úseku trasy C přibylo 130km
zvětšiny jednokolejových tunelů pražského metra, které
jako generální dodavatel vybudoval Metrostav. Další –
natrase V.A zDejvic doMotola – právě dokončuje.
Vroce 1967 byl ale generálním dodavatelem stavební
části metra I.C pověřen národní podnik Vodní stavby.
Začtyři roky se však znil naoborový ajeho funkci pře-
vzal Metrostav, který byl zVodních staveb vyčleněn. Jeho
pracovníci budovali stanice metra Sokolovská, Hlavní ná-
draží, Muzeum, Gottwaldova, Pražsho povstání aBu-
dějovická. Zaměstnanci Metrostavu hloubili, ale zvětšiny
razili také tunely v úsecích mezi stanicemi Sokolovská
aMuzeum, Gottwaldova a Pražsho povstání a zM-
dežnické na Bujovickou. Ostatní části trasy a stanice
ly na starosti Vojenské stavby, Vodní stavby a VKD
Kladno. Nametru I.C se polela iřada dalších podni,
třeba Konstruktiva, Průmstav Praha, Pozemní stavby
z Karlových Varů, Plzně, Brna či Budějovic, Železn
stavitelství, Dopravní stavby Olomouc či Stavby silnic
a železnic. Technologickou část dovalo ČKD Praha.
Sprojektem prvho metra úzce souvisely istavby nové
odbavovací haly železniční stanice Praha hlavní nádraží
nebo Domu bytové kultury nad stanicí metra Budějovická.
Termín oteení metra I.C byl v roce 1974 původ
stanovený na1. červenec. Stavbijej ale vrámci sdru-
žeho socialistického závazku posunuli takřka o dva
ce dříve. Všechny kolaudace i zahájení zkušebního
provozu stihli svypětím všech sil. Koficiálnímu uvedení
metra doprovozu tak mohlo díky nim dojít při oslach
osvobození Československa 9. května 1974 v 9 hodin
a 19 minut, kdy symbolickou pásku ve stanici Kačerov
slavnostně přestřihl nejmocnější muž vzemi, generální
tajemník ÚVKSČ Gustáv Husák. Ten den ale nemohli ces-
tovat metrem obyčejní lidé, vstup doněj byl jen nazvlášt-
ní pozvánky nebo průkazy zaměstnanců metra. Teprve
10. ktna se podzemí otevřelo pro všechny. Vprvní den
žho provozu se vlaky na I.C svezlo přes 300 tic
cestujících. Aodté doby spolehlivě slouží. Všem, kdo se
najeho stavbě poleli, proto patří náš dík.
xxxx
více vefotoreportáži na str. 4
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV A.S.
VROCE 1974
Metro I.C slouží 40 let
Informace o metru I.C
Oficiální zaje 7. ledna 1966
Zátek ražeb (Štětkova ulice) 20. ledna 1969
Zahájení provozu 9. května 1974
zdní doba 13 minut 30 sekund
Obestavěný prostor 1 360 500 m³
Zemní práce 1 800 000 m³
Stavební délka le, pravé koleje 7007 m, 6994 m
Jednokolejné tunely ražené 7250 m
Hloubka nivelety trasy od 0 m do 21 m
Rozchod kole 1 435 mm
Počet hloubených stanic 8
Počet povrchových stanic 1
Počet mostů 2
Výstavba:
Tunely Metrostav nemechanizovaný štít
Tunely VKD Kladno prstencová metoda
Tunely Vojenské stavby prstencová metoda
Florenc (Sokolovská) foto č. 1 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí Ludvík Kváš
Hlavní nádraží foto č. 2 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Ladislav Růžička
Muzeum foto č. 3 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Miroslav Machuta
Ing. Eduard Králík
I. P. Pavlova foto č. 4 Vojenské stavby
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Macháček
Václav Kosař
Vyšehrad (Gottwaldova) foto č. 5 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Jaromír Pavlíček
Pražsho povstáfoto č. 6 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Eduard Králík
Ing. Zdeněk Rataj
Pankrác (Mdežnická) foto č. 7 VKD Kladno
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Václav Matš
Budějovická foto č. 8 Metrostav
Hlavní stavbyvedoucí Josef Tomaides
Kačerov foto č. 9 Vodní stavby
Hlavní stavbyvedoucí František Lechnýř
Ptáme se: Ing. Jiřího Typlta, experta
Metrostavu str. 2
Praha roku 1974 žila pod taktovkou
Metrostavu str. 2
Trocha historie – stanice metra
Sokolovská str. 2
Výstavba metra I.C zahájila Stavbu
století str. 3
Stavba metra pokruje i po
40 letech od zprovoznění I.C
více ve fotoreporži na str. 4
22. dubna 2014 / 7 / XXVI
Zprovozní metra I.C doprovázela iřada dalších změn
vpražské hromadné dopravě. Natramvajových linkách
vyjely naposledy staré dvounápravové vozy abyla
ukončena činnost průvodčích. Došlo ikezdražení
zdho. Nově zavedené nepřestupní lístky vce
1 Kčs se vtramvajích iautobusech oznovaly
vestrojch avmetru se vhazovaly mince doturniketů
dodaných ze Sovětsho svazu. Daí zny dopravy
čekaly nacestující už 1. července, kdy bylo khlavmu
stu připojeno třicet okolních obcí.
Metro, dobrý den
Hudba: Black Sabbath (ANational Acrobat)
Text: Frantek Ringo Čech
Zpíval: Jiří Schelinger
Duní vlak metrem vránu teplém,
já se vom světlem, tmou.
Duní vlak metrem, je to extrém
zkonečné nakonnou.
Ať se mi posvaj, já stále jezdím jenom sem atam.
Komu to nestí, ať hledá si dopravu jiní.
Já jinou nechci mít, jen metrem jezdit, vozit se asnít.
Co to jen může být, čím kouzlo metro pro mě musí mít.
Stíny alady, jen hudbu jízdy nech si tělem znít.
Ať se jen usvaj, já metrem žiji tělem, duší dál.
Hej, metro, dobrý den, tak ses narodilo.
Je to znát, když se ohdnu, městu se ulevilo,
ulice tramva, proudy aut nekoneč,
děti dál běhají přes cesty nebezpečné,
dělníky dotováren, léke donemocnic,
vnoci ivedne, dav studentů,
moře hlav se valí, lidé ze všech kou,
tak se snaž, pospíchej, už naně město čeká,
štěstí je tvá práce, není lehká.
Musím jet, neusínej, není to navýlet.
Musím jet, neusínej, není to navýlet,
chci tu být apomáhat, nedám se pozet.
Už jsem řek, metro je můj těla asrdce lék,
metro je vše, metro je dříč. Tak, metro, dobrý den!
1
4
7
2
5
8
3
6
9
Metrostav_07_2014.indd 1 17.4.14 15:11
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics …

Rendering Strana 2 (102896): (0/1) (349 ms)

Rendering Strana 1 (102894): (0/1) (390 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3005/vth119251-1.jpg

 i3005/bg102894.svg

 i3005/vth119253-1.jpg