Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2
Trocha historie – stanice metra Sokolovs
Postavili jsme první úsek linky C pražského metra, sta-
me trasu A a budeme jistě stavět i daí úseky. Všu-
de, kde pracujeme, mají místa bohatou a zajímavou
historii. Sípky z této minulosti, vzdálené i nedávné,
budeme přinášet pravidelně na stránkách Metrostavu.
S hřejivými pocity vstupujeme dnes do stanic praž-
ského metra. Těm, kteří jej denně používají, se dokonce
zdá naprostou samoejmos. Vyprát o něm ale lidem
ještě tak jen před několika málo staletími, asi by nás upá-
lili na hranici jako čarodějnice nebo člověka posedho
ďáblem. Však to také před stalemi v místech, kde je ny
stanice metra Sokolovská, vypadalo úplně jinak.
Ještě v 9. a 10. století našeho věku se zde vítr proháněl
po lukách a polích malé vsi Poříčí. Pozji tento úhledný
kousek země mezi horou Vítkovem aVltavou zabrala vše-
mocná církev. To proto, že manželka Přemysla Otakara II.
Konstancie darovala tyto pozemky špitálu sv. Františka.
Proto se tu od té doby říkalo Špitálské pole.
Bohužel Špitálské pole se změnilo i v pole vál. To
když zmý ryšavec, císař Zikmund, přitáhl roku 1420 se
svými křáky na Prahu. Zásluhou husitského vojedce
Jana Žižky z Trocnova, který se se svými husity mistrně
opevnil na Vítkově, byl odražen. Jan Žižka se tu objevil
ještě jednou, a to o čti roky pozji, když chtěl prorad-
nou Prahu dobýt a zničit. Kzi Janu Rokycanovi se však
úchvatnou ří podařilo Žižku od jeho úmyslu odradit.
Za třicetileté války Špitálsko velice zpustlo. Krásné vi-
nice na hoře Vítkově byly zcela zničeny, když se tu usadili
Švédové a oselovali odtud svými děly tehdeí Prahu.
Za prusko-rakouské války toto pražské předměstí značně
poškodily boje císovny Marie Terezie spruským králem
Beichem II. Poměry se trochu zlepšily, když koncem
18.století nechal knihtiskař Ferdinand Schönfeld posta-
vit v místech dnešní nedaleké Pobřežní ulice letohrádek
s romantickou zahradou Růžodol. Hráli zde divadlo i češ
herci z Boudy. Po letech bylo vše odstraněno a zala zde
postupná výstavba průmyslové čtvrti Karlín.
Toto je jen velmi strný nástin historických událostí,
které se přehnaly nad místy, kde jsme právě dokončili
stanici metra Sokolovská.
Helena Mastná, noviny Vodní stavby číslo
21–22/1974 na stránce Metrostavu
Vzpomínky na minulost
Metro ovlivnilo nejen dopravu, ale i vzhled mnoha
pražských ulic a zákoutí. Jak před lety vypadala místa,
kde dnes běžně opouštíme stanice podzemní dráhy,
připomínají pouze historické fotografie.
Třeba na Špejcharu, kde na rohu Badeniho ulice
atřídy Milady Horákové původně stávala městská sýp-
ka, musel výstavbě metra a stanici Hraanská ustoupit
celý uliční blok (foto č.1). Ještě většími znami prošel
prostor současné křižovatky Palmovka. Od roku 1875 do
roku 1972 tu v místech dnešní tramvajové trati v ulici Na
Žertvách vedla odbočka Severozápadní dráhy (foto č. 3)
a pobž stálo nádraží Praha-Dolní Libeň. Osobní doprava
na tomto úseku byla ukončena již v roce 1972, nákladní
o 12 let později. Centrum staré Libně (foto č. 2) pak bylo
kvůli zastávce metra a přilehlému autobusovému nádraží
zbouráno koncem 80. let 20. století včetně domu Na Hrázi,
kde bydlel spisovatel Bohumil Hrabal. Na Smíchově zmi-
zel na křižovatce Plzské a Nádražní ulice nejen nár
dům z19. století s hostincem u Zlatého Anla (foto č.4),
16.února 1980 srovnal odsel se zemí celou starou zá-
stavbu až k Bozděchově ulici (foto č. 5).
Ing. Jiřího Typlta,
zaměstnance s nejdelší firemní pa
K prvnímu zaměstnavateli – Vodním stavm – na-
stoupil Jiří Typlt před 59 lety jako dělník na stavbu
ehrady Ork. Poté pracoval pro závod 04, proto byl
vlednu 1971 převeden do Metrostavu. Jeho postavení
ve firmě přitom rostlo podle toho, jak si při práci do-
plňoval vzdělání. Před 8 lety se stal prvním nositelem
titulu Osobnost Metrostavu, od stejné doby působí
jako expert v oborech bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, pární ochrany aochrany životho prostředí.
Zůstal jste věrný jednomu zaměstnavateli, působilna
řadě staveb. Které práce si nejvíc považujete?
K životním úspěcm řadím dovku výztuže pro stavbu
obchodního domu Kotva na nástí Republiky, kterou
prováděla švédská firma SIAB. Bylo to vroce 1972, právě
když jsem se stal vedoucím armozávodu na Rohanském
ostrově. Tehdy byly hitem spilové armovací rohože
prof.Wünsche – dodávali jsme je i na metro I.C – a ty pro
Kotvu měly průměr až 12 m. ZRohanu jsme je museli pro-
zt obloukem Negrelliho viaduktu sšířkou 7,85m aměli
jsme na to jen necelou půlhodinu kolem půlnoci, kdy po
Sokolovské nejezdily tramvaje. Kruhy rohí jsme proto
roezávali a na stavbě kvůli nedostatku místa ukládali
ímo na pozice, kde jsme je zase svařovali. Šdi museli
Kotvu postavit za velmi krátkou dobu, a my proto měli
za každý týden zpoždění platit pokutu 32 tisíc dolarů!
Úkol se nám ale podilo splnit a Metrostav na tomto
projektu vydělal asi 1,7 milionu devizových korun. Mohl
jsem pak odjet do západoněmeckého Gevels bergu k fir
Peddinghaus, kde jsem pro armozávod nakoupil moder
techniku, která dodnes slouží divizi 6 v Počernicích.
Mluvíte anglicky, německy, rusky, ale také španělsky.
Jak jste se dostal ke špalštině?
V roce 1987 jsem byl jmenon vedoum útvaru pro od-
bornou přípravu zahraničních pracovků, což obnášelo
starost asi o 70 Kunců, kteří se měli v Praze nait, jak
vHavaně razit metro. Domlouvat se s nimi přes angličtinu
či rtinu bylo sli, tak jsem se začal učit španělsky.
Řešili jsme tehdy nejen pracovní věci, ale třeba i to, jak na
Ostrov svobody dopravit lodí české motorky, které si tu
Kubánci koupili, aniž by při cestě přes moře zkorodovaly.
Pracoval jste na řadě míst, od roku 1989 se věnujete
BOZP. Co v této oblasti považujete za nejdůležijší?
Zachovat život a zdraví lidí. Vážné pracovní úrazy či úmrtí
jsou zbytečné a stávají se z nepozornosti, ale také zne-
znalosti. Mohu potvrdit dlouhodobě se zlepšující trend ve
vývoji úrazovosti v ní firmě, nesmíme ale zapomínat,
že pro Metrostav na stavch pracuje – mimo našich
kmenových zaměstnanců, kteří jsou řádně proškoleni
aprokazatelně prozkoeni – i osm až det tisíc malých
či středních subdodavatelů nebo samostatně výdělečných
osob, jejichž znalosti BOZP jsou rozdílné a často velmi
ma. Oto víc musí ni technici dt, aby firmy, které si
zasmluvní, neohrozily ani je, ani dobré jno Metrostavu.
Když už teď slavíme čtyřicet let od zprovoznění prvho
úseku metra, neměli bychom zapomenout ani na to, že
ihistorie této stavby byla psána krví. Když metro měřilo
40 km, bylo spočítáno, že každý kilometr stál jeden život.
Mezi vaše úspěchy určitě patří i založení programu
Bezpečný podnik a skutečnost, že Metrostav by jeho
certifikát měl letos obdržet už pošesté. Kromě pracov-
ho vyžení jste ale také už desátým rokem preziden-
tem Senior klubu Metrostav (SKM). Jak to zvládáte?
Práce mě stále baví a jsem rád, že díky podpoře vedení
spolnosti mohu v rámci SKM udělat něco dobho i pro
valé kolegy. S Vodními stavbami a Metrostavem jsem
spojil celý život, a kdybych kolem sebe nel dobré azku-
šené spolupracovky, moc bych toho mná nedokázal.
Dnes už pracuji jen na dohodu a ani v SKM nejsem sám.
Kdybych měl ale zůstat doma, ukousal bych se nudou. Se-
t na lavičce vparku akrmit ptáky není nic pro mě, ikdyž
m přírodu a hlavně svou zahradu rád. Teď se ale nejvíc
raduji z druhého vnuka, který se před pár dny narodil. No-
vý život je budoucnost, a ta je zajímaí než vzpomínky.
strana 2
PME SE
1
Praha roku 1974 žila pod taktovkou Metrostavu
Rok 1974 skoil pro Metrostav výborně – podilo se
mu zkrátit tern otevření metra I.C a ve všech základ-
ních parametrech splnil roční pn. Pod jeho vedením
zdárně pokračovala stavba dalších tras pražské pod-
zemní dráhy. Už v dubnu se rozeběhly ražby na úseku
II.C. Pod ochranou nemechanizovaného štítu pracovali
zaměstnanci Metrostavu také na budování linky A.
K nasazení se připravoval sovětský mechanizovaný
tunelovací komplex TŠčB-3 (malé foto)...
V roce 1974 pracoval Metrostav nejen na dokončení
metra I.C, které definitivně dostal v roce 1976. Jako
hlavní dodavatel díla pokroval také na druhém provoz-
ním úseku červené linky C, který měl do stanice Kačerov
dopravit obyvatele Jižního Města. I tento úsek II.C byl
stejně jako I.C mělce vedený a všechny čti jeho stanice
– Roztyly (Primátora Vacka, velké foto), Chodov (Bu-
dovatelů), Opatov (Družby) a Háje (Kosmonautů) – byly
hloubené. Věinu tunelů ale bylo nutné vyrazit. Ražby
toho prvního – pravého traťového tunelu mezi Kačerovem
a stanicí Pritora Vacka – zahájily kolektivy Ladislava
Úlehly aLadislava Vobila sraziči Jana Faflíka 10. dubna
1974 – pod vedením Ing.Vlastimila Veverky. Snemecha-
nizovaným sovětským štítem je dokončili 29.ktna 1975.
Na zeleně značené lince A byla stavba v roce 1974 roz-
pracovaněí. Její projektová dokumentace začala vznikat
už v roce 1969 a edstihové práce, které zahrnovaly
obrovské mnství přelek a významně se dotýkaly
tramvajových kolejí, zapaly už roku 1971. Linka A to-
tiž byla zalena daleko hlouji než její předchůdkyně
azjejích 7 stanic byla jej jedna hloubená – Dejvická, pů-
vodně Leninova. Ostatní – Hradčanská (Obránců míru),
Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum a Náměstí
Míru – byly ražené, stejně jako tunely. Trasa metra totiž
musela překonat řadu terénních nerovností a podet Vlta-
vu. Běžela kolem Pražského hradu či Staroměstského ná-
stí ajejí soástí byl i objevný archeologický průzkum.
Václavské náměstí aokolí se znilo v obří jámu, která
komplikovala dopravu. Staveniště byla naopak vtěsna
do neuvěřitelně malých prostor historicho centra.
Vroce 1974 se budovaly traťové tunely I.A, na jejichž
ražbě se kromě Metrostavu poleli i pracovci Vojen-
ských staveb (v úseku Muzeumstí Míru) a VKD
Kladno (Hradčanská–Malostranská), ale také tunely sta-
niční. Rozkono bylo v Dejvicích, na Hradčanské, na
Klárově, v Kaprově ulici, na Můstku i na nástí Míru.
Stránky všech novin oslavovaly rekordy. Třeba v pra-
vém traťovém tunelu ze stanice Obnců míru do Lenino-
vy se na úseku Ing.Mile Veselského dařilo kolektivům
razičů Josefa Kínka a Jiřího Kubra s mdežky Miro-
slava Kytky. Při ražbě nemechanizovam štem se stále
zlepšovali, ačkoliv procházeli skalním masivem. Vlednu
1974 začínali s 30 m tunelu, v únoru vyrazili už 40 m,
vbřeznu 46 m, vdubnu a ktnu dosáhli 52 m a v červen-
ci už 81 m! Poté, co 1. října sotský nemechanizovaný
štít bez demontáže obrátili, vytvořili od 18. listopadu do
19.prosince vlevém tunelu absolutní rekord na trasách
C iA – 103,94 m za 24 pracovních dní!
Rok 1974 odstartoval i další etapu technického pokro-
ku na stavbě metra – poití mechanizovaných tunelova-
ch strojů sotské výroby. Kromě probíhajícího pro-
jektu montáže se totiž razi pod vedením Ing. Jinicha
Hesse na Krově pustili do ražby montážch komor pro
jejich nasazení. Zprovoznění metra I.C tak vlastně bylo jen
jedním mezníkem dnes už sedmtyřicetileté stavby.
2
2
1
3
4
5
Metrostav_07_2014.indd 2 17.4.14 15:11
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (102899): (0/1) (392 ms)

Rendering Strana 2 (102896): (0/1) (436 ms)

Rendering Strana 1 (102894): (0/1) (435 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3005/vth119251-1.jpg

 i3005/vth119253-1.jpg

 i3005/bg102896.svg

 i3005/vth119256-1.jpg