Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3
stavba metra I.C zahájila Stavbu 20. stole
I když je dnes Metrostav univerzální stavební firmou,
jeho jméno na první pohled prozrazuje, za jakým úče-
lem byl v roce 1971 vyčleněn z oboroho podniku
Vodní stavby. Metro I.C bylo vedle vodho dílaŽelivka
jeho první zakázkou, na kterou mimo jiné navázal i vý-
stavbou jtě mnoha daích kilometrů trových tune-
lů i stanic pražsho metra. Jeho zaměstnanci v něm
odvedli dobrou práci. Vroce 2000 ji ocenila odborná
ilaická veřejnost, když mezi stovkami jiných nomino-
vaných děl zvolila pražské metro Stavbou 20. století.
Před více než 40 lety však bylo pražské metro hlavně
Stavbou československo-sovětské spolupráce atisk nejvíc
vyzdvihoval závazky brid socialistické práce apopiso-
val soudružské návštěvy. Přesto se varchivu Metrostavu
i mlenkách pamětníků zachovaly materiály, s jejic
pomocí se dá nárná práce nich předchůdců přibžit.
Ne všechny dochované podklady se ale přesně shodují.
Přípravné práce, které v Praze zahájily stavbu tehdy
ještě podpovrchové tramvaje, začaly v Opletalově ulici
oficlně 7.ledna 1966. O rok později se otevřela staveni-
ště uhlavho nádraží a Národního muzea a vda ČSSR
rozhodla otom, že v Praze raději postaví linky metra než
tratě pro pomalé a úrovňově křížené podpovrchové tram-
vaje. 1. ledna 1968 zřídily Vodní stavby závod 04-Metro.
Začátek stavby a ražby traťových tunelů
Zaměstnanci závodu Metro zajili vlastní stavbu metra
I.C 8. srpna 1968 ve Štětkově ulici na Pankráci výkopem
montážní jámy pro sestavení sovětského nemechanizova-
ho štu, se kterým začali jako první razit pravý traťový
tunel srem k náměstí Hrdinů.
Tunelovací komplex ŠčN-1, s nímž pracovali, vážil
kolem 167tun, měl průměr štítu asi 5,8m abyl vlast
ochrannou obálkou pro tuneře vpodzemí (foto č. 2). Ne-
byl mechanizovaný a zahrnoval pouze vnější ocelový válec
(foto č. 3) s hydraulickými lisy, vnitřní pracovní plošiny
pro raziče se sjkami, erektor, který montoval prstence
ostění zjednotlivých tybinků – podle projektu buď litino-
vých (foto č.4), nebo železobetonových – ainjektážní plo-
šinu. Pchody sypkým, písčitým či zvodněm podlím
ekonával pomocí pažení a raziči sním rekordně dosáhli
ř 104bm vyraženého tunelu za měc.
Aby mohli tuneři na Pankráci vybudovat po pram
tunelu i levý, měli št podle projektu demontovat a přezt
jej rozebraný zpět ke startovací jámě. Na stavbě ale vymy-
sleli, že by ho mohli přepravit vcelku. Transport (foto č.1)
se jim povedl, akolektivy razičů Miloslava Fišera, Josefa
Kořínka aJiřího Kubra tak ušeily mnoho času. Po do-
končení levého tunelu převezl trajler ot nedemontova
štít na staventě v Humpolecké ulici, odkud postup
vyrazil tunely mezi stanicemi Mládnická a Budějovická.
Pro výstavbu úseku mezi stanicemi Hlavní nádraží
a Sokolovská byl v SSSR v roce 1971 zakoupen druhý
štít, pojmenovaný Pavel podle sotského poradce Pavla
Konstantinoviče Šestova. Po vyražení praho tunelu ra-
ziči štít v zastropené komoře stanice Sokolovská otili
alevý tunel vyrazili v protisměru. Opět tím ušetřili čas.
Z celkem 7250 m ražených jednokolejných tunelů me-
tra I.C věinu provedl Metrostav pomocí nemechanizova-
ho štu. Zbylé vyrazili zaměstnanci Vojenských staveb
a VKD Kladno prstencovou metodou. Ti první pomo
sovětských erektorů, pracovníci VKD používali ukladače
vlastní výroby. Úplně poslední prorážku traťového tunelu
na metru I.C provedl kolektiv razů Metrostavu s předá-
kem Josefem Kořínkem pod vedením hlavního stavbyve-
douho Ing.Jinicha Hesse 26. srpna roku 1972.
Ze Sokolovské na Kerov
Na první lince metra, která byla mělce založe, nebyly
žádné ražené stanice. Jenom osm hloubených a devátá
– Gottwaldova – byla řena jako povrchová. Všechny
stupištní prostory těchto stanic jsou 100 m dlouhé, asi
10m široké a přes 3 m vysoké. U sedmi jsou ostrovní,
u dvou – Gottwaldovy a Hlavho nádraží – byly zkon-
strukčních důvodů navrženy jako boční. I přes rozdílné
místní podmínky exteriérů i interiérů se hlavnímu archi-
tektovi dr.Ing. arch. Jaroslavu Otrubovi podilo sjednotit
prvky a detaily stanic tak, že vykazují společný charakter.
Odlišují je různé druhy mramoru, kterým jsou obloženy
pomocí tehdy technické novinky, suché montáže.
Samostatnou kapitolou této fáze výstavby metra je de-
po Kačerov (foto č. 5), které vybudovaly Vojenské stavby.
Sokolovská, dnešní Florenc
vodně konečná stanice Sokolovská (dnes průž
aestupní Florenc) byla na lince C zalena v jámě pa-
žené podzemními železobetonovými stěnami s tloušťkou
800mm, které zároveň tví její obvodovou konstrukci.
Leží totiž vstech, kde kdysi protékala Vltava a dodnes
zde proudí podzemní voda. Sokolovská byla ze všech
stanic vyprojektovaná nejpozději a stavba zde začala jako
poslední. O jejím včasném ukončení rozhodla dobrá kva-
lita přípravch prací a úspěšný postup výstavby. Jako
jedinou z úseku I.C ji pkodily povodně v roce 2002.
Hlavní nádraží
Stanice metra Hlavní nádraží souvisí stavebně, dispozně
iprovozně s přilehlým železničním nádražím, jehož novou
odbavovací halu nejen stavěl, ale po letech i modernizoval
Metrostav. Stanice i přilehlý traťový úsek tunelů zde byly
zaleny na skalním podloží voteené stavební jámě hlu-
boké pouhých 12m (foto č.6). Stavba této stanice začala
jako první 15. března 1967 a už při zajišťování přelek sí
tu dělníci nalezli mramorové vodovodní roury z 19.století
a při výkopech několikrát narazili také na pozůstatky sta-
rých městských hradeb.
Muzeum
Dispozici, konstrukce i stavební postupy výstavby Muzea
ovlivnila skutečnost, že leží vjedné z dopravně nejrj-
ších částí Prahy. Stanice se proto stavěla po etach, a aby
mohla být na její strop co nejrychleji převedena doprava,
byly u 2. etapy základy staničch sloupů betonovány ve
štolách. Ocelové sloupy, pozji vyplněné betonem, byly
usazeny do velkoprofilových vrtů, na sloupy aobvodové
podzemní sny byl na ten vybetonován strop (foto
č.8), pod kterým se teprve dodatečně odtěžovala hornina.
I. P. Pavlova
Archeologický průzkum odhalil u Tylova náměstí po-
statky plastické výzdoby barokní bty Marnských
hradeb Nového Města. Restaurovaný reliéf lvů, který tu
byl nalezen, dodnes zdobí zdeí vestibul. Zajímavostí
stanice I. P. Pavlova, kterou Metrostav nebudoval, jsou
čtyřpatrové podzemní garáže, které vznikly v prostoru nad
stupištěm. Vjezd do nich umňovaly výtahy z Lublaň-
ské ulice. Pod vestibulem byl umístěn dočasný dispink
pro řízení provozu metra I.C.
Gottwaldova, dnešní Vyšehrad
Strop povrchové stanice na pankcké straně tví mo-
stovka Severojižní magistrály. Obvodové stěny jsou
prosklené a otevírají panoramatické výhledy na Prahu.
Vsouvislosti s výstavbou dnes Nuselsho mostu se na
budování stanice (foto č. 9) spolu s Metrostavem polel
také národní podnik Stavby silnic aželeznic, Praha.
Pražského povstání
Na vestibul stanice Pražského povstání navazovala bu-
dova Centrotexu, která vyrostla přímo nad ní. Stavební
mu zde jistily podzemní stěny (foto č. 7), strop stanice
je z velké části z prefabrikovach nosků v celé šíři
stupištho prostoru. Inženýrské sítě nad stanicí byly
evedeny pomocí kolektoru. Za stanicí směrem ke Ka-
čerovu odbuje nouzová odstavná kolej.
Mládežnická, dnešní Pankrác
Stanice Mládnická byla navržena jako monolitický žele-
zobetonový rám s vnitřními sloupy, který probíhá všechna
i podzemní podlaží. Za touto stani, kterou Metrostav
nestal, byl už v roce 1973 proveden rozplet pro výhle-
dové větvení trasy srem na Krč a Lhotku.
Budějovická
Nad stropem stanice probíhá po celé délce podúrovňo
pasáž, na kterou je napojen bývalý Dům bytové kultury.
Na návrh pracovků Metrostavu byla Budějovická místo
pod ochranou záporových sn mělce založena ve svaho-
vané jámě (foto č. 10), což ušeilo čas. Projekt zde um-
nil maximální mechanizaci stavebních prací a proudovou
výstavbu. V jednom pracovm záběru zde třeba betonáři
neetržitě uložili až 1500m³ betonu. Kameci tu zase
prvně vyzkoeli metodu suché montáže obkladu.
Kačerov
Za původně konečnou stanicí vybudovali pracovníci zá-
vodu 03 Vodních staveb ze Sezimova Ústí spojky pro
obracení vlakových souprav a odbočky kolejí do depa
(foto č. 11). Konstrukci stanice vytvořil železobetonový
rám, nadzemní vestibul navazoval na obchodní středisko
a jeho ocelová konstrukce byla prosklená. V červenci 1972
staveniště zaplavila voda po průtrži mračen, což výstavbu
stanice nepříjemně zdrželo, protože se mohla dokončovat
až po vyražení přilehlých tunelů.
Výstavbu metra umožnila materiálová a technická
základna na Rohanském ostrově, kde vyrostla úsední
automatická betonárna dovací za hodinu 60m³ beto-
nové směsi. Pracovala zde i ústřední laboratoř, byly tu ta-
kéarmovna, tesárna, autodílny a administrativní budovy.
Na stavbě I.C se podílely tisíce lidí z celé republiky.
Nejvíc jich bylo z Metrostavu, který si za svou práci vy-
sloil Rudý prapor, Řád práce i nadstranickou vděčnost
obyvatel a návštěvků hlavho města republiky.
red–, foto na str. 2 a 3 archiv Metrostavu
JAK SE STAVĚLO METRO I.C
strana 3
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
5
Metrostav_07_2014.indd 3 17.4.14 15:11
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (379 ms)

Rendering Strana 4 (102905): (0/1) (372 ms)

Rendering Strana 3 (102899): (0/1) (408 ms)

Rendering Strana 2 (102896): (0/1) (408 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3005/vth119253-1.jpg

 i3005/vth119256-1.jpg

 i3005/bg102899.svg

 i3005/vth119262-1.jpg

 i3005/vth119251-1.jpg