Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4
Stavba metra pokruje i 40 let po zprovoznění jeho prvho úseku I.C
Metrostav dostál smu jnu a v budoní pražské podzemní dráhy stále pokruje. Jako lídr ve sdružení sfirmou
HOCHTIEF CZ dnes naše divize 8 v čele s ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem řídí stavbu metraV.A. Úsek
z Dejvic do Motola měří 6,1 km a jeho čtyři stanice už zkrášlují zárečné práce. Ve stanici Bořislavka, kterou
buduje partner Metrostavu, monři připevňují lamely obkladů (foto č. 1). Hlavm subdodavatelem stanice
draží Veleslavín je Subterra. Její pracovníci (foto č. 2) zde v současnosti pokrují v pokdce vodovodho
akanalizačho potrubí a probíhá zde monž definitivho osvětlení (foto č. 3). Také na Petřinách (foto č.4), j
budou dílem Metrostavu, stavbaři finují. Stojí zde lešení pro obklad ploch nad eskalátorovým tunelem astěny
zaly pokrývat obkladové lamely (foto č.5). Jediná stanice osvětlená přímým slunm světlem na tomto
provozm úseku bude Nemocnice Motol, kterou ot buduje HOCHTIEF CZ. Na její prosklený střní plášť (foto
č.6) dělníci osazují slunolamy a napojují jej na sokl železobetonové konstrukce. V interiéru (foto č. 7) už mimo
jiné zedci zdrsnili betonové stěny pro keramické obklady, provádějí otky i podkladní vrstvy podlah aosazují
ocelové zárubně. V traťových tunelech, jejichž smek najdete v upoutávce na str. 1, jsou z většiny hotové kolejové
svršky, natažen tunelový vodovod a elektrikáři pracují na osvětlení. Tuto část stavby zajišťovalo sdružení divizí8
a5 Metrostavu aražby provedly mechanizované tunelovací stroje Tonda a Ala. Ty byly ikazem technologického
posunu Metrostavu, který se k nejmodernějším razim štům propracoval od sovětského nemechanizovaho
Pavla, snímž razil metro I.C. Jistě i úsek V.A bude spolehlivě sloužit nejméně 40 let, jako dnes slaví metro I.C.
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Metro jako inspirace
Budování pražsho metra bylo nejvýznamnější čes-
koslovenskou stavební událostí konce 60. a zátku
70.let minulého století. Od samotného počátku bylo
navrhono nejen jako účelné, ale mělo být i krásné.
Jeho vzhled tvili architekti, vestibuly i stanice zdo-
bili sochi a výtvarci. Stalo se i zdrojem a inspirací
pro umělce. Některá díla se dají dodnes dohledat.
Na metru I.C ale mnoho uměleckých artefaktů nebylo
či nezůstalo. Podchod na Florenci však dosud zdobí pů-
vodní mozaika. Na I. P. Pavlova zůstal již zný reliéf lvů
způvodních Mariánských hradeb. Stanice Vyšehrad, jejíž
architektonické ření navrhl Ing. arch. Stanislav Hubička,
má sochařsky modelované vnější stěny. Uměleckými díly
jsou i skleněná sna v pankrácm vestibulu a pískovco-
vý relf či sklené vitže ve vestibulu stanice Kačerov.
Autory těchto děl najdete na metroweb.cz.
To, že se pražské metro povedlo, potvrzuje i fakt, že
stanici metra Staroměstská na lince A (foto dole) zařadili
čteři webu zpravodajské stanice CNN mezi dvact
nejpůsobivějších stanic podzemní dráhy vEvropě.
Není proto divu, že se podzemí Prahy stalo i ulec-
kou inspirací. Vrozhlasovém padu Hrajeme za dobrou
práci a pro radost pracovm Metrostavu třeba zazla
27. února 1973 Písnička pro Metrostav. Její hudbu složil
Jinich Brabec a slova napsal Jiří Aplt. Zjší se ale
stala skladba Metro, dobrý den, kterou nazpíval Jiří Sche-
linger. Její slova najdete na 1. stránce a v řadě zábavch
podniků si ji můžete zazvat jako karaoke. Motivy z metra
se objevily na také známch, třeba na jednokorunové
zroku 1975 vydané k 30. výročí osvobození Českoslo-
venska. Radovali se také sběratelé odznaků. Jejich sbírky
se mohly najednou rozrůst hned o detky exempřů.
V mnoha knihovnách lze zase nalézt reprezentativ
publikaci nazvanou Pražské metro – Stavba českosloven-
sko-sotské spolupráce, jejímž odborm redaktorem
byl Ing.Karel Matzner zMetrostavu. Spolu s archivními
výtisky novin podniku Vodní stavby a webovými stránka-
mi metroweb. cz tato kniha posloužila jako základní zdroj
pro sestavení textů do tohoto čísla novin Metrostavu,
které se vážou k historii stavby metra.
ipomínka čtyřicátin
Čtyřicet let spolehlivé služby prvního provozního úse-
ku trasy C pražsho metra připomene celá řada ak-
tivit. Kromě Metrostavu je chystá i Dopravní podnik
hlavho města Prahy, který o nich bude informovat
zejména na internetových stránkách www.m40.cz.
Metrostav připravil pro veřejnost výstavu velkoformá-
tových historických fotografií ze stavby metra I.C. Ozdobí
ploty staveniště metra V.A u Evropské třídy v Dejvicích. Je
jen škoda, že snímků se mnoho nedochovalo, a také vje-
jich datování se podklady rozcházejí. Třeba kromě zájmu
kolemjdoucích fotografie vyvolají i vzpomínky pamětníků
aMetrostavu se díky nim podaří archiv upřesnit.
Obdobná fotografická výstava bude brzo i součástí
parteru nového sídla Metrostavu – Palmovka Parku II.
Někteří zkušení kolegové si tak budou moci připomenout
stavby, na kterých zínali, ty mlaí zase mná udi,
jak prázdná byla před více než 40 lety některá pražská
prostranství, kde dnes žijí v bytové zástavbě tisíce li.
Historii se soasností propojí večer 5.ktna koncert
orchestru BERG. Uskuteční se vrozestané stanici Petři-
ny na metru V.A a posluchačům nadne moderní vážnou
hudbu v podání mlaho tělesa, které vroce1995 založil
dirigent Peter Vrábel. Vstupenky na toto vystoupení lze
zakoupit prostřednictvím webu www.berg.cz.
Ani v metru cestující o hudbu nepřijdou. Soás
oslav, které od 5.ktna pádá Dopravní podnik hl. m.
Prahy, totiž bude kromě výstavy o stavbě metra a dne ote-
ených dveří vdepu Kerov také pokrování obbené
hudební akce Nalte se v metru. Tentokrát proběhne za
uměleckého přispění jednotlivců i skupin z řad veřejnosti.
Poetická oslava práce
Noviny Vodch staveb číslo 21–22/1974 zvejnily na
stránce Metrostavu, která se věnovala zahájení provo-
zu metra I.C, mezi jinými texty i úryvek z básně Josefa
Hory nazvané První máj budoucnosti.
Básk, překladatel a literní kritik Josef Hora (1891–
1945) neměl s pražskou dopravou ani s metrem či staveb-
nictvím nic spolného. Mezi lety 1920 a 1925, kdy mimo
jiné působil i jako novinář vRum právu, však psal tzv.
proletářskou poezii. Nebyla revoluč, spíš se zašlela
nad osudem dělníků. Později se Josef Hora věnoval ly-
rické poezii a byl jako první – in memoriam – jmenon
československým národním umělcem. Jeho básnickou
oslavu pce si můžeme připomenout i dnes:
To práce zpívá.
To odvaha otců,
jich vítězný boj
a nový a nový
nepokoj.
Touha výš a dál,
nového máje
slast a žal...
Bylo tak slavné
žaláře bořit,
ale jak krásné je,
dítě mé, tvořit,
milion rukou
když převrací zem,
když člověkem být
je být dělníkem!
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 7/2014 vyšlo 22. 4. 2014 (8/2014 vyjde 13. 5. 2014) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček (místopředseda),
Ing.J.Kavan, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing,s.r.o., Nad Kazankou
37, Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Z Karlova na Pankrác
Na trase I.C projíždějí soupravy metra také tubusem
Nuselského mostu. V roce 1965 jej zbouráním 17obyt-
ch budov zali stavět pracovníci podniku Stavby
silnic a železnic, Praha. Pro automobilovou dopravu
byl slavnostně otevřen 22. února roku 1973. Smetrem
jej spojuje i to, že v roce 2000 získal v kategorii doprav-
ních děl ocení Stavba století.
Nuselský most (v letech 1975–1989 nazývaný most
Klementa Gottwalda) je 485 metrů dlouhý a 26,5 m široký.
Má železobetonovou rámovou konstrukci a čtyři pilíře.
Dvě jeho pole mají rozpětí 68,5 m a tři měří 115,5 m.
Vnitřní tubus pro metro má lichoběžníkový průřez a výš-
ku téměř 6,5 m, tloťka jeho sn se pohybuje od 30 do
110cm. Průměrná výška mostu dosahuje 42,5 m.
O přemostění Nuselského údolí uvažovali inženýři už
koncem 19. století, na prvním vážněím návrhu pracoval
i vyhlášený mostař Ing. Stanislav Bechyně. Nakonec byl
most postaven podle koncepce Ing. Jana Vítka, Ing. Mi-
roslava Sůry a Ing. arch. Roberta Bucháčka.
Stavbu mostu provázela řada problémů, které odstar-
tovalo rozhodnutí vlády o zně podpovrchové tramvaje
na metro a později o nákupu souprav metra ze Sotského
svazu. Zatímco původně plánované tramvaje nebo lehké
české vozy metra R1 měly nápravový tlak 10,5 tuny, so-
tské soupravy Ečs dosahovaly 16 tun. Na takové zatížení
ak most nebyl navržen, proto jej musel doplnit speciál
roznášecí ocelový rošt s hmotností 822 t, který nápravové
tlaky roznesl na sny komorového nosníku (foto).
Rošt má délku jako most – 485 m, což je hodnota
blízká vlnové délce, na které vylá stanice Praha (639 kHz
~ 469 m). Proto zatěžovací zkoušky mostu a souvise
ření musely probíhat především v noci, kdy se Praha
odmela. V opačném případě totiž rošt fungoval jako vel-
mi kvalitní anténa a přijímaný signál rozhlasového vysílání
zcela překrýval signály pro měřicí přístroje.
V nedaleké budoucnosti bude muset Nuselský most
projít generální opravou. Ta značně omezí pražskou
dopravu, zvlášť pokud předm nebude dokončena trasa
metra D. Také toto konstatoní potvrzuje, že bez dalšího
rozvoje sítě metra se hlavní město těžko obejde.
2
1
4
6
3
5
7
Metrostav_07_2014.indd 4 17.4.14 15:11

 

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2014, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (743 ms)

Rendering Strana 4 (102905): (0/1) (767 ms)

Rendering Strana 3 (102899): (0/1) (767 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3005/vth119256-1.jpg (3x)

 i3005/vth119262-1.jpg (3x)

 i3005/bg102905.svg

 i3005/vth119251-1.jpg

 i3005/vth119253-1.jpg