Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 2
Zakázka u mladoboleslavského letiště
Na začátku března zahájil tým divize 3 pod vedením
Ing. Jana Krajdla stavbu nového prodejního, servisní-
ho a výcvikoho centra spolnosti Nisa Air v Mla
Boleslavi. V těsné blízkosti mladoboleslavského letiš-
tě by na pozemku o výře 6700m² měl už do podzimu
vyrůst moderní arl, v němž se bude nacházet budova
servisního střediska sveškerým poebným zázemím
akromě toho i restaurace doplněná apartmány.
Společnost Nisa Air se zavá prodejem i servisem
vrtulků a provozuje leteckou školu. Ve své flotile má mi-
mo jiné i bezpilotní vrtulník, který slouží třeba k pizování
fotografií a videí v místech, kde to jinak není běžně možné.
Nově vznikající areál umožní firmě rozšířit nabídku svých
služeb i o servis malých letadel.
Objekt servisního střediska vyroste podél sever
a východní hranice pozemku a bude se v m nachá-
zet administrativní a technické zázemí servisu vrtulní
aškolicí sedisko letecké školy. K dispozici zde budou
také sklady a hangáry vrtulníků a v případě potřeby ile-
tadel kategorie ultra light. Maximální hmotnost vrtulníků
ani malých letadel nepřesáhne 1500 kg.
Konstrukci budovy hangárů a servisu vytvoří cel-
kem pět základních modulů o rozměrech 15 x 15 metrů.
Hlavní nosnou funkci těchto modulů budou plnit čti
pultové rámy o roztí 15 m rozstěné v pětimetrových
osových vzdálenostech. Na střechu stavbaři použijí tra-
zový plech s parozábranou, obvodový plášť vytvoří
PUR panely. Letadla se budou do hangárů dopravovat
přes posuvně-skládací amanuálně ovládaná hangárová
vrata s navrhovanou stlostí nejméně 12,0 x 4,0 m.
Vjihozápadní, klidové části arlu s přímým přístupem
od parkovtě postaví tým Ing. Krajdla objekt sízem
restaurací, čtyřmi obytnými apartmány vpatře a multi-
funním sálem pro pořání samostatných akcí. Tato
budova bude mít nepravidelný půdorys s maximálními
rozměry 28 x 33,5 m. V její západní části bude vúrovni
terénu půdorys narušen polootevřem atriem ve tvaru
kruhu. Druhé nadzemní podlaží bude kolem něj uskočené
a na střeše přízemí tak vznikne klidná terasa (vizualizace).
Pro tento objekt budou typické železobetonové nos-
né konstrukce a kontaktní fadní zateplovací systém
s minerální stěrkou imitující vzhled betonu. V patře by
stavbi měli na fadu poít dvouvrstvý provětva
sendvičový plášť s obkladem ve dvou barch.
Vedoucí projektu neočekává při stavbě žádné nestan-
dardní či zvštní postupy ani výraznější komplikace. „Jen
si budeme muset poradit snapjatým časovým harmono-
gramem tak, abychom vše stihli dokončit během pouhých
šesti měců, tedy do poloviny září,“ dodává Ing. Krajdl.
mv, vizual. Ing. arch. Martin Hradný
Obrazy ze stavby
Dojmy z budování podzemní dráhy mohou být různé.
Zástupce ředitele výstavby metra V.A Ing. Jiří Ju-
nek,CSc., zdivize 8 kjejich zachycení použil fotoapa-
rát. Dokumentární smky odrážející růst díla následně
upravil pomocí počítače vbarevné obrazy. Fotosloupek
znich představuje výběr sestavený bez ohledu namís-
to či dobu vzniku jednotlivých záběrů. Za poskytnutí
autorovi děkujeme. Více fotografií naleznete v jeho
nově vydané knize o metru V.A.
Definitivní ostění větrací štoly vnapojení navětrací šach-
tu ustanice Bislavka
Provádění definitivního ostění dna stanice Bořislavka
Lešení pro montáž rastru obkladu stanice Petřiny
Stanice Petřiny připravená pro „definitivní krásno“
Hotové nástuptě stanice Bislavka
Tlakový uzávěr mezi provozovaným úsekem pražského
metra I.A aprávě otevřem úsekem V.A.
Ing.Miroslava Filipa,
ředitele výstavby metra V.A zdivize 8
Metro V.A slouží cestujícím. Co ještě z projektu zbývá?
Za zprovozněním úseku V.A stojí pětileté úsilí celého tý-
mu, který pracoval ve slitém prosedí nejen po stnce
technické, ale i legislativně právní a administrativní. Rád
bych proto poděkoval všem, kdo se na společném úkolu
aktivně poleli. A co zbývá? Dodělat tenní i sadové
úpravy a odstranit drobné vady či nedodělky, které ne-
brání provozu. Postupně vyklízíme jednotlivá zařízení
staventě, měla by být odstrana do léta. Dokonče
la po stavební stránce je ale jedna věc, úspěšné dotaže
zakázky do konce až po vystavení poslední faktury a uza-
ení projektu v souladu s platnou smlouvou je věc dru.
Už značně redukovaný tým proto jtě čeká pádný kus
práce zejména v oblasti administrativy.
Na který z okamžiků stavby budete nejvíc vzpomínat?
Ještě jsem neměl čas se nad tím zamyslet, zam to jsou
jen jednotlivé sípky, které mi občas vytanou na mysli.
Každá část stavby, každý rok nebo jeho část totiž přiše-
ly diametrálně odlišné problémy, které jsme museli nejen
rychle, ale především odpodně a komplexně řit. Na
zátku to byla dobrá příprava a rozjetí zakázky. Vprůbě-
hu prací jsme se pak potýkali s řešením změn vyvolaných
vesměs nepředvídatelnými okolnostmi nebo jinými objek-
tivními důvody. Dílčí odchylky přitom měly dopad na ce
lo. Když se naíklad ukázala nemnost vybudovat
vyprojektované zízení staveniště pro vytažení TBM,
musely být jejich ražby prodlouženy až do stanice Dejvic-
ká. To se vzhledem k zastené geologii sice uzalo jako
bezpí než původně plánovaná NRTM, část stro
ak bylo nutné demontovat ve stísněném prostoru. Také
to ve svém důsledku významně ovlivnilo postup výstavby
celého stavebního oddílu. Opožděné předání staveniš
anečekaně horší geotechnické podmínky vprostorubu-
doucí stanice Nádraží Veleslavín zase vyvolaly znu
jejího technického řešení. Kvůli zachování bezpečnosti
aco nejrychlejšímu dokoení této části dlo k přemís-
ní měnírny adistribní trafostanice z ražené části za
nástupištěm do rozšířeného prostoru hloubeného objektu
stanice – vše včetně přepracování prováděcích projektů.
Zásadní úlohou, se kterou jsme se potýkali po celou do-
bu, ale byla koordinace sostatními účastníky výstavby.
I proto, že technologická část projektu byla soutěžena
mnohem pozji a sepatně od stavební. Vše muselo být
itom koordinováno tak, aby dopady do termínu byly co
nejmenší. Dodržení stanoveného data 6. dubna považuji
za velký úsch stejně jako zvládnutí technologie ražeb
TBM. Její první použití u nás se stalo nejen výbornou re-
ferencí Metrostavu, ale i školou pro všechny zúčastněné.
Co si myslíte o budoucnosti výstavby metra?
Co se týká Metrostavu, jsem přesvědčen, že si umí dobře
poradit se všemi technickými problémy, které mohou při
stavbě metra nastat. V ní divizi jsou zkušení profesio-
lové, ale také dost mladých lidí, kteří se osdčili, apro
budoucnost divize i celé firmy mohou být přínosem. Tým
pro takovou velkou stavbu totiž musí být vždy dobře se-
stavený – praktické zkušenosti zpředcházejích projektů
obdobného typu jsou nezastupitelné, stejně je ale důlitá
i energie mladších a jejich ochota se dál učit. Bohužel
kteří zkení odborníci už nenávratně odli, zde bych
rád vzpomenul Václava Slenku – skho praktika,
se kterým se velmi doe spolupracovalo. Podnikat ale
vprosedí, vjakém se naczí tuzemský trh stavebních
zakázek – obzvště vkontextu událostí posledních let –,
nebude jednoduché. Velkých staveb moc není ajejich pří-
prava se pozdržela nebo ještě nezala. A jak už zaznělo
i mnoha jiných příležitostech, realizace projektů je stále
složitější. Je to dáno především nedokonalou legislativou,
zejména jejím složitým pvním výkladem, a v některých
ípadech ikomplikovanou situací investorů, která může
vyústit až v jejich neochotu rozhodovat. Pokud nedojde
kvýrazné zně platné legislativy včetně její interpretace,
tak si myslím, že výstavba liniových dopravních staveb
typu metra bude velice komplikovaná. Jak časově, tak
administrativně, oekonomice ani nemluvě.
strana 2
PME SE
1
Speciální zakládání nastavbě vKarlsruhe
Výstavba tunelové části lehkého metra v Karlstruhe
je dnes nejtší zakázkou, na které pracují kolegové
ze společnosti BeMo Tunnelling (BeMo). Když se v-
tě 2013 mateřská spolnost jejich firmy – rakous
ALPINE Bau – dostala doúpadku, museli vešit otáz-
ku, jak nastavbě bez přerušení pokrovat vprovádě
speciálního zakní. Vlednu 2014, kdy už společnost
BeMo byla členem Skupiny Metrostav, proto v jejím
rámci vzniklo oddělení speciálního zakládání.
Aby projekt vKarlsruhe mohl postupovat, museli ve
firmě BeMo na jaře roku 2014 nejprve zaplnit zn
personální mezery vzniklé vdůsledku insolvence ALPINE
Bau. Ato jak udělnického personálu, tak i mezi techniky
či zaměstnanci. Stavbu bylo také nutné znova vybavit
stroji. Nově vznikající oddělení BeMo při tomto nesnad-
m úkolu významně podpořila jeho nová „sestra“ ze
Skupiny Metrostav – spolnost Zakládání staveb.
Odezna 2014 proto mohly být – částečně vsoubě-
hu – na lehké metro nasazeny čti jednotky naprová
podzemních sn, čtyři natryskovou injektáž, tři nazhoto-
vování mikropilot (foto č. 2), jedno beranidlo naštětovnice
ajedna velká vrtací souprava. Celkově kolegové zodděle
speciálho zakládání vroce 2014 vKarlsruhe provedli:
22000 m
2
podzemních stěn
10000 m
2
dna zpevněného tryskovou injektáží
1715 ks mikropilot
355 ks kotev pažení
1000 m
2
vodonepropustného dna zhotoveného che-
mickou injekží
30 velkých vrtaných pilot.
Jsme obzvláště hrdí na to, že čerpací zkoušky
vevšech třinácti stavebch jách prokázaly těsnost van
odpovídající požadavkům zestavební smlouvy. Vyhověli
jsme tak vysokým nárokům nejen navýkon, ale inakva-
litu provedených prací,“ říká vedoucí projektu speclního
zakní Tim Pasker, který řídí práce na místě.
Pce speciálního zakládání vprostoru osy východ-
-západ (foto č. 1) kolegové veznačné míře dokončili už
vroce 2014 před nástupem plnoprofilového bentonitové-
ho štu Giulia. Vroce 2015 proto změřili hlavní pozornost
na oblast tzv. jižní odbky trasy. Zejména na stanici
Ettlinger Tor, kde se bude nízko založený tunel lehkého
metra nac křížit s pnovaným silničním tunelem pod
Kriegsstre. Dá se proto očekávat, že zde pracovníky
z oblasti speciálho zakní čekají další velké výzvy
při realizaci různých druhů činností.
Zaměstnanci oddělení speciálního zakládání firmy Be-
Mo ze stavby tunelů lehkého metra vKarlsruhe upřímně
kují kolegům ze společnosti Zakní staveb, kteří je
odsamého začátku vstřícně asvelkým nasazením pod-
porovali. Ato nejen radami, ale ičiny.
Tim Pasker, Robert Dostál, foto archiv BeMo
2
Metrostav_07_2015.indd 2 17.04.15 13:12
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (625 ms)

Rendering Strana 3 (102760): (0/1) (614 ms)

Rendering Strana 2 (102759): (0/1) (652 ms)

Rendering Strana 1 (102758): (0/1) (652 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2988/vth119101-1.jpg

 i2988/vth119102-1.jpg

 i2988/bg102759.svg

 i2988/vth119103-1.jpg

 i2988/vth119104-1.jpg