Metrostav opět prodloužil

xxxx

více

ve fotoreportáži

str. 4

Stavbu

dvacátéhonastoletí

21. dubna 2015 / 7 / XXVII

více v článcích na str. 3

Ptáme se: Ing. Miroslava Filipa,

ředitele výstavby z divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Speciální zakládání na stavbě firmy

BeMo v Karlsruhe str. 2

Zajímavá zakázka

u mladoboleslavského letiště str. 2

Velikonoce omladily metro

Slavnostní setkání pod Prahou 6

s výletem do Motola str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Strategická konference 2015

Materiály ze Strategické konference Skupiny Metrostav

naleznete na http://skupina.metrostav.cz/strategie. Web

obsahuje i projev prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava

s hodnocením podnikatelského prostředí, etickými tématy,

výčtem velkých projektů a výzvou ke generační obměně.

Národní muzeum

Ve středu 15. dubna

podepsal ředitel divize 9

Ing. Petr Zábský smlouvu

na rekonstrukci historické

budovy Národního muzea

v Praze. Metrostav ji provede

jako lídr sdružení, ve kterém

jsou ještě zastoupeny firmy PRŮMSTAV a IMOS Brno.

Opravy by měly skončit za 42 měsíců. Podrobnosti příště.

Šest kilometrů islandským masivem

Délka tunelu Norðfjörður, který na Islandu z portálů

Eskifjörður a Fannardalur razí tým Ing. Aleše Gotharda

z divize 5, překročila 3. dubna 6 km. Zdař Bůh!

Slovenský úspěch

Kolegové z divize 4 získali

čtyři nové silniční zakázky

na Slovensku. V okrese

Galanta opraví téměř 13 km

komunikací I/62 a I/75

a budou pracovat také na

I/59 u Dolního Kubína, I/65

u Martina a I/73 u Lipníků, kde v součtu obnoví asi 18,5 km

silnic. Vše včetně mostních objektů a křižovatek.

Letošní pomlázka zmladila nejen české ženy, ale i pražskou podzemní dráhu. Její průměrný věk totiž 6. dubna snížilo otevření prodloužené trasy metra A z Dejvic do Motola. Slavnostního otevření nového úseku se kromě premiéra ČR Bohuslava Sobotky, primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové či generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy

Jaroslava Ďuriše a dalších hostů zúčastnil i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto vpravo) jako zástupce dodavatelů, kteří metro V.A postavili. Podrobněji dále.

Založení dceřiné společnosti v Polsku

Do polského obchodního rejstříku byla 15. dubna

zapsána společnost Metrostav Polska S.A. se sídlem ve

Varšavě. Do jejího představenstva byli zvoleni Ing. Radim

Čáp, Ph.D., Ing. Martin Kulhavý, Ph.D., a Artur Ząbik. Cílem

firmy, která je 100% dceřinou společností Metrostavu, je

rozšířit jeho podnikání na polském trhu a uspět v soutěžích

i při realizaci významných stavebních projektů.

Mosty pro rezidenci

Montéři z provozu ocelových konstrukcí divize 3, vedení stavbyvedoucím Ing. Vladimírem Benešem z týmu

Ing. Daniela Riedla, zvedli a osadili i poslední dva obří

ocelové nosníky, na kterých Strahovský tunel překlenou křídla rezidence Sacre Coeur II. Celou její stavbu

řídí tým divize 9 nově v čele s Ing. Filipem Křesťanem.

O manipulaci s prvními dvěma nosníky informovaly

minulé noviny. Třetí konstrukci s hmotností 275 tun kolegové zvedli pomocí mobilního jeřábu (foto) a rozpěrných

teleskopických trubek v úterý 7. dubna – za 15 hodin.

Poslední, stejně těžký nosník se dostal na své místo

hned následující den – a o dvě hodiny rychleji. Společně

vytvořily základ delšího přemostění Strahovského tunelu

poblíž Holečkovy ulice. Do obou mostů, vyztužených příčníky a vzpěrami, a nad ně teď budou moci stavbaři začít

budovat boční křídla bytové rezidence.

Metrostav_07_2015.indd 1

Vodohospodářská stavba nemusí stát u vody

Technologické stavby

První etapa protipovodňových opatření na polské vodní

nádrži Nisa (Jezioro Głębinowskie) se chýlí ke konci.

Stavbaři řízení týmy z divizí 6 a 4, které zde pod vedením Ing. Davida Štochla působí v dodavatelském sdružení, už téměř dokončili výstavbu bočního přelivu včetně jeho přemostění. Dnes nejvíc pracují na objektech,

které původní zakázku Metrostavu rozšířily – na modernizaci hlavního výpustného objektu, ochranné hrázi

a sanaci návodní strany hráze vodního díla.

Ing. Michal Tvrdík z divize 8 řídí naráz dva projekty, jejichž náplní je převážně nebo zcela technologie. O výstavbě skladů kyseliny sírové a dusičné pro společnost

Lovochemie v Lovosicích jsme už psali. Teď přišla

na řadu zakázka pro firmu EURO-Šarm ve Slatiňanech,

kde jeho tým instaluje nové technologické zařízení pro

skladování, stáčení a plnění hořlavých kapalin.

„V pátek 27. března jsme přesně podle plánu usadili

všech šest nových stokubíkových dvouplášťových zásobníků (foto), které teď musí dodavatel stavební části

díla zasypat, protože budou podzemní,“ říká Ing. Tvrdík.

Teprve pak začnou technologové provádět potrubní rozvody do čerpadlovny, odkud je rozvedou k výtokovým

armaturám umístěným v novém objektu skladovací haly.

Zásobníky mají dohromady 15 komor a každá z nich

bude mít samostatné čerpadlo – pro stáčení automobilových i železničních cisteren a k plnění hořlavých kapalin

do přepravních obalů. Jedna komora bude navíc celním

skladem pro míchání denaturační směsi, jež do cisteren

poputuje přes ověřený průtokoměr. Součástí projektu

je i instalace sedmého zásobníku – havarijní jímky pro

sklady hořlavých kapalin a pro manipulační plochy. Pro

Metrostav originální technologická stavba skončí v září.

1

„Boční přeliv, který připomíná asi 190 m dlouhý a 3 m

vysoký pětipolový klapkový jez, umožní upustit vodu z nádrže v případě ohrožení měst Nysa a Otmuchów povodní.

Je to tedy vodohospodářská stavba, a přitom ji nebudujeme v bezprostřední blízkosti vodní plochy, ale nasuchu

jako součást ochranné hráze. Most, který právě dodělává

divize 4, propojuje šest dutých pilířů přelivu, v nichž jsou

umístěny strojovny ovládání klapek,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Václav Ryšavý z divize 6, který práce řídí.

U bočního přelivu (foto č. 1) zbývá divizi 6 dokončit

jen část fasád, podlahy, prvky automatického ovládání či

cílovou trafostanici. Na přemostění dělníci pracují třeba

na dešťové kanalizaci, osvětlení a nájezdech.

Divize 4, jejíž tým vede Ing. René Kolebač, má ještě

za úkol přestavět most přes hlavní výpustný objekt včetně

demolice stávajícího přemostění a doplnit jej spodní lávkou. Tato část stavby už přímo souvisí s nádrží, a proto

byla rozdělena na dvě etapy, aby voda mohla odtékat.

První část nosných konstrukcí mostu i lávky (foto

č. 2) je od loňského září hotová, a to do stejné fáze jako

u přemostění bočního přelivu. Ocelové konstrukce pro

druhou etapu výstavby ale zatím na montáž čekají. Tato

2

část stavby má totiž zpoždění, které souvisí s tím, že

lídr původního sdružení ukončil činnost a jeho dílo musí

převzít a dostavět Metrostav a firma Bilfinger Berger Budownictwo. I proto se stavba zřejmě protáhne přes plánovaných 33 měsíců, i když boční přeliv, za který odpovídá

Metrostav, by měl být hotový v termínu, letos v červnu.

„Panují tu jiné zvyky než u nás, s čímž jsme moc nepočítali. Správce stavby má třeba větší odpovědnost a chce

odsouhlasit každý materiál před jeho použitím, a to včetně

takových věcí, jako je štěrkopísek. Poláci také v neděli

nepracují. Přesvědčit je, aby přišli na stavbu, je obtížné

a získat beton úplně nemožné,“ uzavírá Ing. Ryšavý.

–red–, foto František Vilk

17.04.15 13:12