Metrostav opět prodloužil
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
Stavbu
dvacátéhonastoletí
21. dubna 2015 / 7 / XXVII
více v článcích na str. 3
Ptáme se: Ing. Miroslava Filipa,
ředitele výstavby z divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Speciální zakládání na stavbě firmy
BeMo v Karlsruhe str. 2
Zajímavá zakázka
u mladoboleslavského letiště str. 2
Velikonoce omladily metro
Slavnostní setkání pod Prahou 6
s výletem do Motola str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Strategická konference 2015
Materiály ze Strategické konference Skupiny Metrostav
naleznete na http://skupina.metrostav.cz/strategie. Web
obsahuje i projev prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava
s hodnocením podnikatelského prostředí, etickými tématy,
výčtem velkých projektů a výzvou ke generační obměně.
Národní muzeum
Ve středu 15. dubna
podepsal ředitel divize 9
Ing. Petr Zábský smlouvu
na rekonstrukci historické
budovy Národního muzea
v Praze. Metrostav ji provede
jako lídr sdružení, ve kterém
jsou ještě zastoupeny firmy PRŮMSTAV a IMOS Brno.
Opravy by měly skončit za 42 měsíců. Podrobnosti příště.
Šest kilometrů islandským masivem
Délka tunelu Norðfjörður, který na Islandu z portálů
Eskifjörður a Fannardalur razí tým Ing. Aleše Gotharda
z divize 5, překročila 3. dubna 6 km. Zdař Bůh!
Slovenský úspěch
Kolegové z divize 4 získali
čtyři nové silniční zakázky
na Slovensku. V okrese
Galanta opraví téměř 13 km
komunikací I/62 a I/75
a budou pracovat také na
I/59 u Dolního Kubína, I/65
u Martina a I/73 u Lipníků, kde v součtu obnoví asi 18,5 km
silnic. Vše včetně mostních objektů a křižovatek.
Letošní pomlázka zmladila nejen české ženy, ale i pražskou podzemní dráhu. Její průměrný věk totiž 6. dubna snížilo otevření prodloužené trasy metra A z Dejvic do Motola. Slavnostního otevření nového úseku se kromě premiéra ČR Bohuslava Sobotky, primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové či generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy
Jaroslava Ďuriše a dalších hostů zúčastnil i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto vpravo) jako zástupce dodavatelů, kteří metro V.A postavili. Podrobněji dále.
Založení dceřiné společnosti v Polsku
Do polského obchodního rejstříku byla 15. dubna
zapsána společnost Metrostav Polska S.A. se sídlem ve
Varšavě. Do jejího představenstva byli zvoleni Ing. Radim
Čáp, Ph.D., Ing. Martin Kulhavý, Ph.D., a Artur Ząbik. Cílem
firmy, která je 100% dceřinou společností Metrostavu, je
rozšířit jeho podnikání na polském trhu a uspět v soutěžích
i při realizaci významných stavebních projektů.
Mosty pro rezidenci
Montéři z provozu ocelových konstrukcí divize 3, vedení stavbyvedoucím Ing. Vladimírem Benešem z týmu
Ing. Daniela Riedla, zvedli a osadili i poslední dva obří
ocelové nosníky, na kterých Strahovský tunel překlenou křídla rezidence Sacre Coeur II. Celou její stavbu
řídí tým divize 9 nově v čele s Ing. Filipem Křesťanem.
O manipulaci s prvními dvěma nosníky informovaly
minulé noviny. Třetí konstrukci s hmotností 275 tun kolegové zvedli pomocí mobilního jeřábu (foto) a rozpěrných
teleskopických trubek v úterý 7. dubna – za 15 hodin.
Poslední, stejně těžký nosník se dostal na své místo
hned následující den – a o dvě hodiny rychleji. Společně
vytvořily základ delšího přemostění Strahovského tunelu
poblíž Holečkovy ulice. Do obou mostů, vyztužených příčníky a vzpěrami, a nad ně teď budou moci stavbaři začít
budovat boční křídla bytové rezidence.
Metrostav_07_2015.indd 1
Vodohospodářská stavba nemusí stát u vody
Technologické stavby
První etapa protipovodňových opatření na polské vodní
nádrži Nisa (Jezioro Głębinowskie) se chýlí ke konci.
Stavbaři řízení týmy z divizí 6 a 4, které zde pod vedením Ing. Davida Štochla působí v dodavatelském sdružení, už téměř dokončili výstavbu bočního přelivu včetně jeho přemostění. Dnes nejvíc pracují na objektech,
které původní zakázku Metrostavu rozšířily – na modernizaci hlavního výpustného objektu, ochranné hrázi
a sanaci návodní strany hráze vodního díla.
Ing. Michal Tvrdík z divize 8 řídí naráz dva projekty, jejichž náplní je převážně nebo zcela technologie. O výstavbě skladů kyseliny sírové a dusičné pro společnost
Lovochemie v Lovosicích jsme už psali. Teď přišla
na řadu zakázka pro firmu EURO-Šarm ve Slatiňanech,
kde jeho tým instaluje nové technologické zařízení pro
skladování, stáčení a plnění hořlavých kapalin.
„V pátek 27. března jsme přesně podle plánu usadili
všech šest nových stokubíkových dvouplášťových zásobníků (foto), které teď musí dodavatel stavební části
díla zasypat, protože budou podzemní,“ říká Ing. Tvrdík.
Teprve pak začnou technologové provádět potrubní rozvody do čerpadlovny, odkud je rozvedou k výtokovým
armaturám umístěným v novém objektu skladovací haly.
Zásobníky mají dohromady 15 komor a každá z nich
bude mít samostatné čerpadlo – pro stáčení automobilových i železničních cisteren a k plnění hořlavých kapalin
do přepravních obalů. Jedna komora bude navíc celním
skladem pro míchání denaturační směsi, jež do cisteren
poputuje přes ověřený průtokoměr. Součástí projektu
je i instalace sedmého zásobníku – havarijní jímky pro
sklady hořlavých kapalin a pro manipulační plochy. Pro
Metrostav originální technologická stavba skončí v září.
1
„Boční přeliv, který připomíná asi 190 m dlouhý a 3 m
vysoký pětipolový klapkový jez, umožní upustit vodu z nádrže v případě ohrožení měst Nysa a Otmuchów povodní.
Je to tedy vodohospodářská stavba, a přitom ji nebudujeme v bezprostřední blízkosti vodní plochy, ale nasuchu
jako součást ochranné hráze. Most, který právě dodělává
divize 4, propojuje šest dutých pilířů přelivu, v nichž jsou
umístěny strojovny ovládání klapek,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Václav Ryšavý z divize 6, který práce řídí.
U bočního přelivu (foto č. 1) zbývá divizi 6 dokončit
jen část fasád, podlahy, prvky automatického ovládání či
cílovou trafostanici. Na přemostění dělníci pracují třeba
na dešťové kanalizaci, osvětlení a nájezdech.
Divize 4, jejíž tým vede Ing. René Kolebač, má ještě
za úkol přestavět most přes hlavní výpustný objekt včetně
demolice stávajícího přemostění a doplnit jej spodní lávkou. Tato část stavby už přímo souvisí s nádrží, a proto
byla rozdělena na dvě etapy, aby voda mohla odtékat.
První část nosných konstrukcí mostu i lávky (foto
č. 2) je od loňského září hotová, a to do stejné fáze jako
u přemostění bočního přelivu. Ocelové konstrukce pro
druhou etapu výstavby ale zatím na montáž čekají. Tato
2
část stavby má totiž zpoždění, které souvisí s tím, že
lídr původního sdružení ukončil činnost a jeho dílo musí
převzít a dostavět Metrostav a firma Bilfinger Berger Budownictwo. I proto se stavba zřejmě protáhne přes plánovaných 33 měsíců, i když boční přeliv, za který odpovídá
Metrostav, by měl být hotový v termínu, letos v červnu.
„Panují tu jiné zvyky než u nás, s čímž jsme moc nepočítali. Správce stavby má třeba větší odpovědnost a chce
odsouhlasit každý materiál před jeho použitím, a to včetně
takových věcí, jako je štěrkopísek. Poláci také v neděli
nepracují. Přesvědčit je, aby přišli na stavbu, je obtížné
a získat beton úplně nemožné,“ uzavírá Ing. Ryšavý.
–red–, foto František Vilk
17.04.15 13:12