strana 4
Život kolem tunelů III
Ing. Ermína Stehlíka vyslal v roce 1983 Metrostav
do Iráku, aby pracoval na rekonstrukci tunelu Derbendikhan. Jeho vzpomínky pokračují už potřetí...
V Bagdádu jsem nakonec díky kontraktu Pragoprojektu strávil dva roky. Více nežli rok tam se mnou byla
celá rodina včetně 10leté dcery a 8letého syna. Bydleli
jsme s dalšími československými experty v kempu, který
sloužil Francouzům pro výstavbu letiště. Ubytování proto
bylo na vysoké úrovni – měli jsme dobře vybavený dům,
v kempu byl bar, bazén, tenisové kurty a hřiště na squash.
Děti dodnes na tamější pobyt rády vzpomínají.
Irák byl v tu dobu turistickým rájem, navštěvovali jsme
tisíce let staré památky, kde s námi nebyli žádní turisté.
Jezdili jsme podle map, které nakreslili kolegové, často
přes poušť, byly to úžasné zážitky. Bohužel některé z historických staveb byly pozdějšími událostmi zničeny jako
třeba Jonášova mešita v Mosulu, kterou bylo možné jako
snad jedinou navštívit, protože Jonáš byl i křesťanským
světcem. Asyrské sochy v Ninive, chrám v Hatře a další
jsou posledními oběťmi Islámského státu.
Na SORB jsem v kanceláři seděl s iráckými inženýrkami (muži bez protekce byli na frontě). Byly velmi přátelské,
rád na ně vzpomínám a je mi líto, jak to v Iráku dopadá.
Ale některé zážitky z něj byly „zvláštní“. Třeba když jsem
jednou ráno přišel do kanceláře, seděl tam náš arabský
šéf (nikdy předtím se to nestalo) a mluvil s kolegyněmi.
A to bylo naposledy, co jsme ho viděli, za několik měsíců
přišlo na SORB vládní video, na kterém byla zaznamenaná
poprava jeho, předchozího prezidenta SORB (v té době byl
starostou Bagdádu!) a jeho náměstkyně. Důvodem bylo
braní úplatků. Definitivní řešení...
Měl jsem i nebývalý profesní zážitek, když jsem dostal
za úkol čistě pro vojenské účely vyprojektovat naplavovaný tunel pod přístavem Basra. A protože jsem byl
„expert“, nikoho nezajímalo, že jsem z této oblasti neměl
zkušenosti. Musel jsem ho navrhnout nejen včetně třeba
větrání, ale také ochrany proti bombám. S tím mi značně
pomohl manuál, který jsem našel v kanceláři a jenž měl
na sobě razítko „PENTAGON LIBRARY, TOP SECRET“...
Zajímavé byly také porady – seděl jsem ve své kanceláři a inženýrka, pro kterou jsem pracoval, byla ve vedlejší
místnosti na poradě s generály a s dotazy vždy chodila
za mnou. Vše se nakonec vyprojektovalo ve formě studie,
a když na další stupeň díla přijela z ČSSR skupina inženýrů, už jsem byl zpátky doma u Metrostavu.
Tři–dva–jedna–start
Ve středu 8. dubna odstartoval 3. ročník dobrodružné
vědecko-populární soutěže Expedice vesmír. Je určená
pro mladé kosmonauty ve věku od 10 do 15 let, a protože mezi její pořadatele patří mimo časopis Vesmír
a Fyzikální ústav Akademie věd i ELI Beamlines, stal
se jedním z jejích partnerů také Metrostav.
„K Zemi se blíží asteroid o průměru 4 km a v roce 2045
se s ní srazí. Už dnes ale hledáme posádku rakety, která
k asteroidu poletí, prozkoumá ho a na základě informací
o horninovém složení se jej pokusí z kolizní dráhy odklonit,“ zní ve zkrácené verzi legenda letošní Expedice.
Její první ročník se konal v roce 2004 a účastníci
tehdy letěli na Měsíc. Vloni se jejich následovníci vydali
na kometu Čurjumov-Gerasimenko. Třetí ročník vyvrcholí
o prázdninách simulovaným letem k asteroidu a záchranou civilizace s pomocí nejvýkonnějšího laseru na světě.
Ten začne fungovat už letos na podzim v laserovém centru
ELI v Dolních Břežanech (foto), jehož výstavbu ve sdružení zajišťuje tým divizí 3 a 9. „Víme, že první ročník soutěže
nasměroval některé finalisty ke studiu oborů souvisejících
s fyzikou a technikou. Metrostav dlouhodobě podporuje
studenty vysokých a středních škol technického zaměření, nyní svou pozornost zaměřil i na mladší,“ vysvětlil
ředitel divize 3 Ing. Martin Plch. Podrobnosti o soutěži
jsou na webu expedice.vesmir.cz včetně přihlášky, která
může být zajímavá i pro děti zaměstnanců Metrostavu.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Vzdělávejte se doma
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V minulém období bylo jen několik seminářů z nabídky
Centra vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM) zařazováno do systému celoživotního vzdělávání ČKAIT určeného pro autorizované osoby. Díky zvýšené spolupráci
zaměstnanců útvaru vzdělávání a úseku výrobně-technického ředitele Metrostavu s Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě se
jejich počet teď výrazně zvyšuje.
Naše zaměstnance tyto akce obohacují o důležité
informace i poznatky z praxe. Autorizovaným osobám
přinášejí příležitost získat jejich absolvováním cenné
body do systému celoživotního vzdělávání ČKAIT – navíc
v domácím prostředí. Tyto odborné technické semináře
jsou věnovány velmi širokému spektru znalostí, které naši
technici potřebují pro kvalitní realizaci staveb.
Za značného zájmu už proběhly semináře k tematice
podlah nebo vad projektové dokumentace. Na další měsíce letošního roku jsou připraveny akce zaměřené na problematiku navrhování a realizace izolací, základy stavební
fyziky či na vodonepropustné konstrukce ze železobetonu.
Nabídka CVSM se bude dále rozrůstat. K již probraným
tématům se bude centrum vzdělávání vracet na základě
poptávky zaměstnanců či jednotlivých společností Skupiny Metrostav. Celou nabídku odborných technických
seminářů najdete na http://skupina/ukr.
1
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Tři otázky pro...
2
3
4
5
6
7
8
9
Slavnostní setkání pod Prahou 6 s výletem do Motola
Na prodloužení podzemní dráhy čekali cestující v Praze bez měsíce sedm let. Jejich první jízdě po novém
šestikilometrovém úseku metra V.A se čtyřmi novými stanicemi (foto č. 1 – Petřiny) předcházelo slavnostní
otevření díla následované jeho projí žď kou. Mimo jiných se akce zúčastnili i generální ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát a obchodní ředitel společnosti Ing. Milan Veselský (foto č. 2 zleva). Pražská primátorka Adriana
Krnáčová si celý úsek – výsledek práce stovek kolegů z Metrostavu a mnoha jiných – prohlédla v doprovodu
generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Jaroslava Ďuriše a premiéra ČR Bohuslava Sobotky (foto
č. 3 zleva). Fotograf zachytil 6. dubna při rozhovoru také předsedu dozorčí rady Metrostavu Ing. Jindřicha Hesse
se specialistou divize 8 Ing. Borisem Šebestou (foto č. 4 zleva). Protože lídrem sdružení, které stavební část metra
V.A vybudovalo, byla právě divize 8 Metrostavu, sešli se v podzemí i její ředitel z doby, kdy výstavba začala –
Ing. Pavel Šrámek, a současný – Ing. Ivo Vrbka. Nemohl zde chybět ani ředitel výstavby metra V.A Ing. Miroslav
Filip (foto č. 5 uprostřed) a další kolegové, kteří se na kvalitně a včas dokončené zakázce podíleli. Po prohlídce
nových stanic Bořislavka (foto č. 6), Nádraží Veleslavín (foto č. 7, foto č. 8 vestibul) i Nemocnice Motol (foto č. 9) si
přítomní popřáli, aby se brzy znovu setkali. Nejraději na stavbě trasy metra D, kde by opět mohli spolupracovat – ku
prospěchu 175 000 obyvatel jižních částí Prahy, kterým by „Déčko“ ulehčilo dopravu a tím i život.
Jaroslava Zahradníka, vedoucího útvaru osobní dopravy z divize 11. Obšírněji na ně odpověděl v rozhovoru,
který poskytl pro druhé letošní číslo odborného magazínu pro efektní správu a řízení vozových parků FLEET
firemní automobily.
Jak velký je vozový park Metrostavu a jak je složený?
Metrostav má zhruba 460 osobních a lehkých užitkových
vozidel do 3,5 t, která jsou vesměs pořízena na operativní
leasing. Kraluje mezi nimi škodovka (foto), těch je něco
málo přes 300 a všechny mají turbodiesely. V kategorii
běžných referentských vozidel vede Škoda Fabia Combi.
Po rozšíření modelové řady jsme do nabídky zařadili
i Rapid. Manažeři řídí Škodu Octavia, zástupci ředitelů
jezdí v superbech. Topmanagement potom používá vozidla SUV střední třídy. V zahraničí řešíme situaci případ
od případu. Pro zakázku v polské Varšavě máme třeba
část potřebných vozidel od polské leasingové společnosti
a zbytek je z našeho fleetu. Nákladní a speciální techniku
má v Metrostavu na starosti jiný provoz.
Proč ve vozovém parku dominuje právě Škoda Auto?
Zjednodušeně řečeno, škodovky jsou pro český firemní
vozový park nejvýhodnější – vzhledem k využití operativního leasingu například i z důvodu velmi dobré zůstatkové
ceny, za kterou se vozidla po jeho skončení prodávají.
Škodovky také hodně vydrží – jinak by je jako ojeté asi
nikdo nechtěl – a navíc vykazují poměrně nízkou spotřebu.
Celkem nedávno jsme si ověřili, že náš výběr byl správný.
Měli jsme k dispozici podrobné srovnání ekonomických
ukazatelů pro nejrozšířenější osobní automobily. Škoda
Fabia Combi z něj vychází jako ekonomicky nejpřijatelnější. Co se týká octavií, i ty jsou jednoznačně nejvýhodnější.
V jejich prospěch hovoří rovněž skutečnost, že v nich jezdí
většina manažerů v České republice.
Monitorujete vozový park prostřednictvím GPS?
Ano, v rámci naší Car Policy monitorujeme vozidla, která
slouží pouze pro služební účely. A také některé automobily, které slouží kombinovaně i pro soukromé – u těchto
vozů je k dispozici přepínač služební X soukromá jízda.
Za soukromé pak řidiči platí pohonné hmoty stejně jako
všichni uživatelé manažerských vozidel. Celkem je GPS
zhruba u dvou třetin automobilů. Hlavním důvodem, proč
jsme k tomuto řešení přistoupili, je kontrola všech jízd
vozidel určených pouze pro služební účely, kontrola parkování i spotřeby a tím i zefektivnění provozu.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 7/2015 vyšlo 21. 4. 2015 (8/2015 vyjde 7. 5. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda), Ing. J. Kavan,
P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_07_2015.indd 4
17.04.15 13:12