strana 3

Práce na stavbě

Volno na stavbě

Doba od popisu smlouvy s investorem k uvedení díla

do provozu trvá u dopravních staveb často i několik

let. U pátého provozního úseku trasy A pražského metra z Dejvic do Motola zabrala pět let, tři měsíce, dva

týdny a jeden den – od 22. prosince 2009 do 6. dubna 2015, kdy metro V.A začalo sloužit veřejnosti. Tato strana připomíná okamžiky, které doprovázely její

stavební část. Za Metrostav ji vedl tým divize 8 v čele

s ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem.

Ražba jednokolejných traťových tunelů postupovala

pomocí plnoprofilových zeminových štítů – S-609 Tonda

a S-610 Adéla – od firmy Herrenknecht. Probíhala pod

taktovkou divizí 8 a 5, jejichž tým vedl Ing. David Cyroň.

Čas od času dělníci a technici na stavbě metra V.A

zastavili práce a podzemní prostor vyklidili, aby do

něj umožnili nahlédnout nepovolaným, kterým je jindy vstup na staveniště přísně zakázán. Zatímco do

informačního střediska, kde návštěvníky seznamoval

s projektovou dokumentací díla, postupem prací, fotografiemi stavby či modelem TBM Ing. Jan Prosr z divize 8, přišlo asi pět tisíc lidí, na stavbu jich při různých

akcích zavítalo více než desetkrát tolik.

Díky práci zaměstnanců zejména z divizí 5 a 8 i pracovníků z útvaru vztahů k veřejnosti, kteří akce připravovali a zajišťovali, si už v červnu roku 2011 mohlo na

8500 milovníků techniky prohlédnout na Vypichu Adélu.

1

Metrostav opět prodloužil Stavbu 20. století

Oba štíty zahájily svou práci na Vypichu, kde je strojníci

sestavili v montážní jámě

Tonda vyrazil do Dejvic 12. dubna 2011, Adéla jej následovala s tříměsíčním odstupem. Už v září 2011 se ale oba

stroje potkaly v prostoru budoucí stanice Petřiny

Stavební část metra V.A ve zkratce: stavební délka úseku 6134 metrů; čtyři nové stanice (Bořislavka, Nádraží

Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol); investor Dopravní podnik hl. m. Prahy, zhotovitel Sdružení metro V.A

(Dejvická – Motol), vedoucí účastník sdružení Metrostav, člen HOCHTIEF CZ; ředitel výstavby Ing. Miroslav Filip z divize (D) 8 Metrostavu; zhruba 50 větších dodavatelských firem; celkem na 170 subdodavatelů; průběžně

450–550 pracovníků; osm minut jízdy. Práce Metrostavu (MTS) podrobněji:

Traťové tunely byly poprvé v České republice ražené

pomocí moderních plnoprofilových tunelovacích strojů

(TBM), zeminových štítů S-609 Tonda a S-6010 Adéla:

Plocha výrubu

29 m2

Délka tunelu

2 x 4177 m

Průměr řezné hlavy

6008 mm

Délka se závěsem

102 m

Hmotnost se závěsem

800 t

Doba ražby:

Tonda 596 dní

Adéla 503 dní

Počet prorážek celkem

12

Odtěžená hornina

250 000 m3

Počet segmentů ostění

32 400 ks

Realizace

sdružení divizí 8 a 5

Osádka stroje (i ze Subterry)

4 x 10 specialistů

Příprava a stavba celkem

přes 200 odborníků

Vedoucí projektu (VP), závodní

Ing. David Cyroň, D5

Zástupce VP

Ing. Tomáš Daneš, D8

Martin Herrenknecht 26. listopadu 2012 řekl: „Společnost

Herrenknecht AG jako dodavatel TBM blahopřeje Metrostavu za excelentní výkon korunovaný dnešní unikátní

prorážkou dvou TBM najednou do stejného místa (foto

č. 1). Stroje, které měly dílenskou přejímku v prosinci

Jednolodní stanice Petřiny ražená NRTM

Délka stanice

217 m

Plocha výrubu

256 m2

Objem výrubu

57 000 m3

Množství betonu ostění

34 900 m3

Množství výztuže ostění

2170 t

Hloubka nástupiště pod terénem

35 m

Realizace

sdružení divizí 8 a 5

Vedoucí projektu

Ing. Jan Štoncner, D8

Zástupce VP a závodní

Ing. Miroslav Vlk, D5

Zástupce VP pro železobetony

Milan Špička, D5

Využitím průzkumného díla – 220 m dlouhé štoly Markéta – mohli raziči divize 5 stanici Petřiny (foto č. 2) vyrazit

před příjezdem TBM, čímž výrazně ušetřili čas. Tunelovací

stroje se pak touto stanicí i všemi ostatními protahovaly.

Eskalátorový tunel se zde razil ve sklonu 30 stupňů, který

byl na stavbě z hlediska výškového vedení největší.

Propojky a tryskové injektáže

Plocha výrubu

Délka propojek

Počet propojek

Vedoucí projektu

Hotovým tunelem z Veleslavína na Vypich se pak v lednu 2013 prošlo podle odhadu téměř 17 500 návštěvníků

Lidský had se ve stejnou dobu protáhl i rozestavěnou

stanicí Nádraží Veleslavín. Poslední den otevřených dveří

se konal v říjnu 2014 a zamířilo na něj asi 14 500 hostů

28,5 m2

12 až 15 m

15 ks

Ing. Jiří Břichňáč, D5

Výsledek práce – kruhový tunel vyztužený železobetonovým segmentovým ostěním z univerzálních prstenců

Podzemí lákalo i exkurze – jeho prohlídky si plánovaly

školy, ale i odborníci. Z Česka i ze zahraničí

Ze čtyř nových stanic na metru V.A byla jen jedna hloubená (Nemocnice Motol) a stavěl ji partner Metrostavu

ve sdružení společnost HOCHTIEF CZ. Ostatní byly ražené pomocí NRTM. Na výstavbě metra se podílely stovky

pracovníků Metrostavu ze všech jeho divizí i centrály,

s výjimkou divizí 2 a 9. Podrobnější informace o metru V.A

najdete na www.metrostav.cz a na firemním intranetu.

Rozestavěná stanice Petřiny se na jeden večer proměnila

také v biograf, aby v jejích syrových kulisách autoři zážitkového projektu Cinema Royal promítli 4. května 2014

americký sci-fi film Total Recall v hlavní roli s Arnoldem

Schwarzeneggerem. Zhlédlo jej přes 300 diváků, kteří se

na neobvyklou akci sjeli z celé republiky. Aby se jí mohli

zúčastnit, museli zdolat přes 200 schodů.

2

3

2010 a v březnu 2011, dosáhly maximálního denního výkonu 30 (Tonda) a 39 metrů (Adéla) a bez poklesů na povrchu pracovaly i pod desetipatrovými domy. Metrostav

prostě při plánování a ražbách TBM odvedl s mimořádně

schopnými lidmi výbornou práci. Mohu vás ujistit, že díky

tomu teď patří do světové ligy tunelářských firem.“

Petřiny vznikly díky tunelářům divize 5

Stavební jáma E1

Hlavní účel

Realizace

Vedoucí projektu

Zástupce VP

vytažení TBM

sdružení divizí 8 a 5

Ing. Jiří Břichňáč, D5

Ing. Tomáš Daneš, D8

Trojlodní stanice Nádraží Veleslavín

Realizace

sdružení D8 MTS a D2 Subterra (SBT)

Hlavní subdodavatel

Subterra, D1, D2

Vedoucí projektu Metrostav

Ing. Petr Chamra, D8

Vedoucí projektu Subterra

Ing. Petr Bican, D2

VP – ražená část NRTM

Ing. Jan Panuška, D1 SBT

Stanici Nádraží Veleslavín budovala Subterra

Metrostav_07_2015.indd 3

130

Kolejové betony a svršek

Vedoucí projektu

Ing. Tomáš Daneš, D8

Výtahy a eskalátory (foto č. 3 Nemocnice Motol)

Počet výtahů

13 ks

Nejvyšší zdvih (Bořislavka)

téměř 28 m

Počet eskalátorů

16 m

Nejdelší eskalátor (Petřiny)

84 m

Vedoucí projektu

David Hlaváč, D8

Samostatná zakázka divize 8 vysoutěžená v rámci technologické části stavby metra V.A, jejímiž zhotoviteli byly

firmy Skanska a AŽD Praha.

Pět set lidí přišlo o den později na koncert orchestru Berg

Ve stanicích, které nestavěl Metrostav vlastními silami, pracovali jeho koordinátoři:

Bořislavka, úpravy st. Dejvická

Václav Spálenka, D8

Nemocnice Motol

Jiří Kuba, D8

Díky patří všem, kdo se na úspěšné stavbě podíleli.

kilometrů je dohromady délka jednokolejných

a dvoukolejných tunelů metra v Praze, na jejichž výstavbě

pracoval Metrostav.

Někteří návštěvníci projeli tunely daleko dřív než ostatní

17.04.15 13:12