strana 3
Práce na stavbě
Volno na stavbě
Doba od popisu smlouvy s investorem k uvedení díla
do provozu trvá u dopravních staveb často i několik
let. U pátého provozního úseku trasy A pražského metra z Dejvic do Motola zabrala pět let, tři měsíce, dva
týdny a jeden den – od 22. prosince 2009 do 6. dubna 2015, kdy metro V.A začalo sloužit veřejnosti. Tato strana připomíná okamžiky, které doprovázely její
stavební část. Za Metrostav ji vedl tým divize 8 v čele
s ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem.
Ražba jednokolejných traťových tunelů postupovala
pomocí plnoprofilových zeminových štítů – S-609 Tonda
a S-610 Adéla – od firmy Herrenknecht. Probíhala pod
taktovkou divizí 8 a 5, jejichž tým vedl Ing. David Cyroň.
Čas od času dělníci a technici na stavbě metra V.A
zastavili práce a podzemní prostor vyklidili, aby do
něj umožnili nahlédnout nepovolaným, kterým je jindy vstup na staveniště přísně zakázán. Zatímco do
informačního střediska, kde návštěvníky seznamoval
s projektovou dokumentací díla, postupem prací, fotografiemi stavby či modelem TBM Ing. Jan Prosr z divize 8, přišlo asi pět tisíc lidí, na stavbu jich při různých
akcích zavítalo více než desetkrát tolik.
Díky práci zaměstnanců zejména z divizí 5 a 8 i pracovníků z útvaru vztahů k veřejnosti, kteří akce připravovali a zajišťovali, si už v červnu roku 2011 mohlo na
8500 milovníků techniky prohlédnout na Vypichu Adélu.
1
Metrostav opět prodloužil Stavbu 20. století
Oba štíty zahájily svou práci na Vypichu, kde je strojníci
sestavili v montážní jámě
Tonda vyrazil do Dejvic 12. dubna 2011, Adéla jej následovala s tříměsíčním odstupem. Už v září 2011 se ale oba
stroje potkaly v prostoru budoucí stanice Petřiny
Stavební část metra V.A ve zkratce: stavební délka úseku 6134 metrů; čtyři nové stanice (Bořislavka, Nádraží
Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol); investor Dopravní podnik hl. m. Prahy, zhotovitel Sdružení metro V.A
(Dejvická – Motol), vedoucí účastník sdružení Metrostav, člen HOCHTIEF CZ; ředitel výstavby Ing. Miroslav Filip z divize (D) 8 Metrostavu; zhruba 50 větších dodavatelských firem; celkem na 170 subdodavatelů; průběžně
450–550 pracovníků; osm minut jízdy. Práce Metrostavu (MTS) podrobněji:
Traťové tunely byly poprvé v České republice ražené
pomocí moderních plnoprofilových tunelovacích strojů
(TBM), zeminových štítů S-609 Tonda a S-6010 Adéla:
Plocha výrubu
29 m2
Délka tunelu
2 x 4177 m
Průměr řezné hlavy
6008 mm
Délka se závěsem
102 m
Hmotnost se závěsem
800 t
Doba ražby:
Tonda 596 dní
Adéla 503 dní
Počet prorážek celkem
12
Odtěžená hornina
250 000 m3
Počet segmentů ostění
32 400 ks
Realizace
sdružení divizí 8 a 5
Osádka stroje (i ze Subterry)
4 x 10 specialistů
Příprava a stavba celkem
přes 200 odborníků
Vedoucí projektu (VP), závodní
Ing. David Cyroň, D5
Zástupce VP
Ing. Tomáš Daneš, D8
Martin Herrenknecht 26. listopadu 2012 řekl: „Společnost
Herrenknecht AG jako dodavatel TBM blahopřeje Metrostavu za excelentní výkon korunovaný dnešní unikátní
prorážkou dvou TBM najednou do stejného místa (foto
č. 1). Stroje, které měly dílenskou přejímku v prosinci
Jednolodní stanice Petřiny ražená NRTM
Délka stanice
217 m
Plocha výrubu
256 m2
Objem výrubu
57 000 m3
Množství betonu ostění
34 900 m3
Množství výztuže ostění
2170 t
Hloubka nástupiště pod terénem
35 m
Realizace
sdružení divizí 8 a 5
Vedoucí projektu
Ing. Jan Štoncner, D8
Zástupce VP a závodní
Ing. Miroslav Vlk, D5
Zástupce VP pro železobetony
Milan Špička, D5
Využitím průzkumného díla – 220 m dlouhé štoly Markéta – mohli raziči divize 5 stanici Petřiny (foto č. 2) vyrazit
před příjezdem TBM, čímž výrazně ušetřili čas. Tunelovací
stroje se pak touto stanicí i všemi ostatními protahovaly.
Eskalátorový tunel se zde razil ve sklonu 30 stupňů, který
byl na stavbě z hlediska výškového vedení největší.
Propojky a tryskové injektáže
Plocha výrubu
Délka propojek
Počet propojek
Vedoucí projektu
Hotovým tunelem z Veleslavína na Vypich se pak v lednu 2013 prošlo podle odhadu téměř 17 500 návštěvníků
Lidský had se ve stejnou dobu protáhl i rozestavěnou
stanicí Nádraží Veleslavín. Poslední den otevřených dveří
se konal v říjnu 2014 a zamířilo na něj asi 14 500 hostů
28,5 m2
12 až 15 m
15 ks
Ing. Jiří Břichňáč, D5
Výsledek práce – kruhový tunel vyztužený železobetonovým segmentovým ostěním z univerzálních prstenců
Podzemí lákalo i exkurze – jeho prohlídky si plánovaly
školy, ale i odborníci. Z Česka i ze zahraničí
Ze čtyř nových stanic na metru V.A byla jen jedna hloubená (Nemocnice Motol) a stavěl ji partner Metrostavu
ve sdružení společnost HOCHTIEF CZ. Ostatní byly ražené pomocí NRTM. Na výstavbě metra se podílely stovky
pracovníků Metrostavu ze všech jeho divizí i centrály,
s výjimkou divizí 2 a 9. Podrobnější informace o metru V.A
najdete na www.metrostav.cz a na firemním intranetu.
Rozestavěná stanice Petřiny se na jeden večer proměnila
také v biograf, aby v jejích syrových kulisách autoři zážitkového projektu Cinema Royal promítli 4. května 2014
americký sci-fi film Total Recall v hlavní roli s Arnoldem
Schwarzeneggerem. Zhlédlo jej přes 300 diváků, kteří se
na neobvyklou akci sjeli z celé republiky. Aby se jí mohli
zúčastnit, museli zdolat přes 200 schodů.
2
3
2010 a v březnu 2011, dosáhly maximálního denního výkonu 30 (Tonda) a 39 metrů (Adéla) a bez poklesů na povrchu pracovaly i pod desetipatrovými domy. Metrostav
prostě při plánování a ražbách TBM odvedl s mimořádně
schopnými lidmi výbornou práci. Mohu vás ujistit, že díky
tomu teď patří do světové ligy tunelářských firem.“
Petřiny vznikly díky tunelářům divize 5
Stavební jáma E1
Hlavní účel
Realizace
Vedoucí projektu
Zástupce VP
vytažení TBM
sdružení divizí 8 a 5
Ing. Jiří Břichňáč, D5
Ing. Tomáš Daneš, D8
Trojlodní stanice Nádraží Veleslavín
Realizace
sdružení D8 MTS a D2 Subterra (SBT)
Hlavní subdodavatel
Subterra, D1, D2
Vedoucí projektu Metrostav
Ing. Petr Chamra, D8
Vedoucí projektu Subterra
Ing. Petr Bican, D2
VP – ražená část NRTM
Ing. Jan Panuška, D1 SBT
Stanici Nádraží Veleslavín budovala Subterra
Metrostav_07_2015.indd 3
130
Kolejové betony a svršek
Vedoucí projektu
Ing. Tomáš Daneš, D8
Výtahy a eskalátory (foto č. 3 Nemocnice Motol)
Počet výtahů
13 ks
Nejvyšší zdvih (Bořislavka)
téměř 28 m
Počet eskalátorů
16 m
Nejdelší eskalátor (Petřiny)
84 m
Vedoucí projektu
David Hlaváč, D8
Samostatná zakázka divize 8 vysoutěžená v rámci technologické části stavby metra V.A, jejímiž zhotoviteli byly
firmy Skanska a AŽD Praha.
Pět set lidí přišlo o den později na koncert orchestru Berg
Ve stanicích, které nestavěl Metrostav vlastními silami, pracovali jeho koordinátoři:
Bořislavka, úpravy st. Dejvická
Václav Spálenka, D8
Nemocnice Motol
Jiří Kuba, D8
Díky patří všem, kdo se na úspěšné stavbě podíleli.
kilometrů je dohromady délka jednokolejných
a dvoukolejných tunelů metra v Praze, na jejichž výstavbě
pracoval Metrostav.
Někteří návštěvníci projeli tunely daleko dřív než ostatní
17.04.15 13:12