Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 2
Experimentální ověřová požár odolnosti
Z hlediska zajištění bezpečnosti provozu v tunelech
edstavuje zásadní probm požární odolnost tunelo-
ho ostění. Požár představuje značné tepelné zaže-
ní, které může vést až kezřícení tunelu. Hloubené tune-
ly srovnými vyztuženými stropy jsou navliv požárho
zatížení citlivější než klenbové.
Při výstavbě dálnice D8 vroce 2005 Metrostav uva-
žoval o použití definitivního ostění z prostého betonu
utunelu Libouchec. Zatímco pro vyztená osní existo-
vala kritéria návrhu, aplikace prostého betonu us byly
vpočátcích. Proto jsme vezkebně PAVUS veVeselí nad
Lužnicí přistoupili k experimentálnímu ověření požární
odolnosti vzorku osní tunelu zprostého betonu oroz-
rech 2,0 x 2,0 x 0,4 m. Zkouška prokázala, že při tehdy
požadovam požárním zatížení nedošlo k závažnému
porušení testovaného vzorku. Experimentálním ověřením
kvality tak byly splněny padavky investora a ostění
zprostého betonu bylo mné vtunelu Libouchec použít,
což významně přislo kekonomickému výsledku stavby
avytvilo příznivěí podmínky pro další realizace.
Vnásledujím období se Metrostav polel nařeše
výzkumného projektu CIDEAS, kde se požární odolnost
tunelových ostění dále zkoumala asi pět let aořily se
zné technologie jejich ochrany.
Již standardním, ale nejméně účinným opatřením je
použití polypropylenových vláken, která omezují odprýs-
kávání betonu vystaveného vysokým teplotám. Ostění
se poruší podstatně méně, než kdyby se vkna nepou-
žila, ale stále je nutné jej popáru rekonstruovat. Vyšší
odolnost poskytují ochranné nástřiky. Předmětem zkou-
šení byl naíklad nástřik odfirmy BASF vtloušťce cca
50 mm. Další testy ořovaly naíklad ochranu modelu
vyztuženého stropu hloubeného tunelu pomocí desek
Promatect–T odspolečnosti Promat. Vzorky byly zatíženy
asledoval se průhyb desek orozpětí cca 4,5 m při pá-
ru podobu 180 minut. Soubor zkoušek prokázal stup
funkčnosti jednotlivých opaení azároveň však upozornil
naproblematické části použitých technologií.
zkumná činnost nikdy nekončí
Aby pární opatření byla účinná, bylo by je nutné provést
vcelé délce tunelu, přestože se využijí jen lokálně vmístě
požáru. Proto jsou velmi nákladná. Před rozhodnutím
ojejich realizaci je tak nezbytné pečlivě zvažovat dopady
ípadného požáru najeho účastky, nanásledné opravy
inaomezení provozu vtunelu. Je třeba vyhodnotit riziko
vzniku páru ajeho rozsah vevazbě najeho důsledky.
Z toho pak vyplyne efektivnost nákladů vynalených
napožární opatření. To je mimo jiné isložkou výzkum
činnosti vsoasnosti řešeného projektu CESTI, který se
zabývá stavbami dopravní infrastruktury.
prof.Ing.Jan L. Vítek, CSc., FEng.
Deformovaný železobetonový vzorek stropní desky
pozkoušce zatížením při požáru
Poděkování příchozím
Na22. akci Daruj krev sMetrostavem se přihlásilo na
60 jeho zastnanců ikolegů zjiných firem Skupiny.
Zdravotníci zÚVN vedení MUDr.Dominikem Kutáčem
(foto č.1) jim odebrali přes 22 litrů krve (foto č. 26).
Daroval ji i Mgr. Robert Gruzovský zútvaru vztahů kve-
řejnosti (foto č. 7), který akci pravidelně organizuje.
Ing.Davida Szombathyho,
vedoucího střediska divize 4
Profesní životopis Ing. Szombathyho je rovný jako
ímka – od studia geotechniky a podzemho sta-
vitelství na Vysoké škole báňské v Ostravě vede bez
odboček přímo kdivizi 4. Vloni se po10leté praxi stal
vedoum jejího střediska silničch staveb.
Psali jsme ostřediscích asfaltových abetonových vo-
zovek. Jak mezi ně zapadá středisko silničch staveb?
ipravuje jim staveniště na pokládku krytu. Zajťuje
totiž výstavbu akompletní rekonstrukce silnic idálnic –
odbourání přes zemní práce apodkladní vrstvy vozovek
až pokanalizaci či odvoovací systémy. Spolupracujeme
přitom samozřejmě se všemi divizními středisky iprovo-
zem dopravy a mechanizace. Máme pět techniků, kteří
komunikují přímo sinvestorem, atři strojníky. Jsme sice
malé středisko, ale efektiv. Zarok existence jsme už do-
kázali, že sporně nízkými režijními náklady dokážeme
úsšně dokončit zakázky vřádu stovek milionů korun.
Které stavby máte zasebou?
Vlastními silami jsme provedli řadu menších projektů,
vesměs se jedná o fragmentace betonových vozovek,
kanalizaci azemní práce. Podstatné jsou ale ty velké za-
kázky, které jsme dokončili, konkrétně sedm rekonstruk
nadálnich D1 aD2 vokruhu 40 km odBrna. Zali jsme
je dělat před čtyřmi lety, když jsme ještě působili vprovo-
zu zemch prací, zněhož jsme se vloni vlenili.
Kde pracujete teď?
Provádíme kanalizaci vúseku, kde mezi Bošilcem aŠe-
tínem staví dálnici D3 tým kolegy Michala Türka. Při
modernizaci dálnice D1 06 SouticePsáře, kterou řídí dal-
ší tým naší divize vedený Zdeňkem Ludvíkem, skanaliza
letos končíme, znovu jsme tam zahájili bourání starého
cementobetonového krytu pomocí multikladivové drtičky.
Myslela jsem, že se nato používá silniční gilotina?
Gilotina má běžně jen jeden břit apomocí několikatuno-
ho závaží rozbíjí kryt napoměrně velké kusy betonu, které
se musejí odvážet. My máme ale uzavřenou smlouvu
ovýhradní spolupráci spolsko-americkou firmou Wegar-
ten akdrcení starého krytu použíme technologii zvanou
rubblizing, kterou má patentovanou společnost Antigo
zUSA. Drticí stroj nese označení MHB (Multi Head Bre-
aker) aspomocí dvacti dvojic hydraulicky poháněch
kladiv, které vrůzném rytmu padají znastavitelné výšky,
drtí kryt na drobnější frakce. Ty se pak lépe nakládají
adokorby se vejde větší náklad. Poití tohoto stroje pro
demolici CBK je ale druhotné. Je hlavně určen ksegmen-
taci vysloužilé betonové vozovky, jejíž rozdrcené kusy
pozvibrování přímo namístě posloí jako podklad pro
asfaltový povrch. Kdyby se totiž asfalt položil napůvodní
kryt, jeho dilatní spáry by se prokopírovaly napovrch,
takže by vznikla pěkná valcha, jako se už leckde stalo. Při
technologii rubblizing ktomu dot nemůže, jen se zelí
podkladní vrstva komunikace. Výhoda je iv tom, že se
demolovaný materl nemusí odžet naskdku arecyk-
lovat, takže se životní prostředí nezatěžuje zbytečným hlu-
kem či prachem. Letos už dosáhneme mety 1 milionu
fragmentovaných CB vozovek unás anaSlovensku.
Rozjížte inovou zakázku vČeských Bujovicích…
Začínáme tam stavět asi 700metrovou silnici, která přímo
spojí sídliště Máj a Vltava. Je to dost náročný projekt,
prote při něm budeme muset večtyřech etach apři
zachování plného provozu přestavět křižovatku Husovy
ídy se Strakonickou ulicí nakruhový objezd. Obě tyto
komunikace jsou přitom extrémně vytížené ajezdí ponich
itrolejbusy. Daí zpesení díla nám může přinést poze-
mek, přes který nová trasa povede až večtyřmetrovém
zářezu. Dřív totiž sloužil jako vojenský tankodrom anikdo
neví, naco naněm narazíme. Mluví se iozakopach tan-
ch apodzemním muničm skladu, ale to snad nebude
pravda a stavbu dokončíme podle plánu dodubna 2018.
Nastředisko sosmi lidmi máte dost práce.
Jsme vyžení na100 % amusejí nám vypomáhat iko-
legové zostatch projektových týmů naší divize. Věřím
proto, že všechno dobře aas zvdneme.
strana 2
PME SE
1
Stavbu Marsa-Żołnierska obyvatelé tolerují
Odloňského března, kdy divize 4 podepsala smlouvu
s investorem na modernizaci částí varšavských ulic
Marsa aŻołnierska, uplynul více než rok apřestavba
íve velmi vytížených komunikací se bží polovině.
Ato nejen co se týče termínu.
„Letošní zimu jsme podle pnu využili kbourání staré
mostní estady nad jedním železničním koridorem. Prá-
ce jsme kvůli počasí nemuseli přerušovat, proto zakázka
stále běží podle harmonogramu. Ovšem upraveho,
ne původního. Investor nám totiž nebyl schopen předat
veškeré pozemky nutné kvýstavbě vesmluvním ternu,
atak je zakončení stavby posunuté očtyři měsíce. Nej-
bližším milníkem teď pro nás bude letošní listopad, kdy
je nutné uvést do provozu první nové mosty. Celé dílo
musíme fyzicky skončit do 25. července příštího roku
apotom zadalší dva měsíce uzavřít administrativu,“ říká
vedoucí projektu Ing.Tomáš Ćmiel.
V jeho týmu dnes pracuje 28techniků. Pět jich poc
zČeska, ostatní jsou Poláci. „Většinu znich znám velmi
dobře. Víc než 15stních kolegů už totiž smi spolu-
pracovalo při naší předchozí varšavské stavbě naS8,“ do-
. Foto sídla týmu naleznete v upoutávce na straně1.
Stavbu pozorně sledují místní občané
Modernizace ulic Marsa a Żołnierska spočívá ve zka-
pacitnění krajské silnice 631 v 4,8 km dlouhém úseku,
jenž zíná nakřižovatce ulic Marsa aNaddnieprzańska
apopřekoní dvou železničních koridorů končí nahra-
nich polského hlavního města. Přestavba probíhá při
zachování provozu jak naulich, tak navlakových trach
(foto č. 1). Je proto rozdělena do mnoha dílčích etap,
i nichž se vokolí mění průběh dopravch tras. „Naši
práci na předchozí stavbě S8 místní obyvatelé chválili.
Také tady mají pro nás pochopení aasi se jim ot lí,
že práce rychle postupu. Zatím si totiž nestěžují, ato ani
es velké silniční zácpy, kterými jim stavba (foto č. 2)
iorganizace její dopravy komplikují život,“ říká Ing.Ćmiel.
které práce už stavbaři ukončili
Dnes už mají stavbi hotové založení čtyř mostů –
napilotách CFA oprůměru 500 mm, velkoprůměrových
pilotách 1200 mm či vkolejišti namikropilotách – aza-
jili práce navbíjení prefabrikovach pilot sprůřezem
500 × 500 mm. Začátkem letho dubna už také oceláři
vyrobili přes 1200 tun ocelových mostních konstrukcí,
kterých bude divize 4 nasvou polskou zakázku celkem
potřebovat zhruba dvojnásobek.
red, foto Genesis PR
2
1
2
3
4
5
6
7
Metrostav_07_2017.indd 2 20.04.17 11:38
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (378 ms)

Rendering Strana 3 (102511): (0/1) (371 ms)

Rendering Strana 2 (102500): (0/1) (416 ms)

Rendering Strana 1 (102494): (0/1) (416 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2932/vth118684-1.jpg (2x)

 i2932/vth118691-1.jpg (2x)

 i2932/bg102500.svg

 i2932/vth118706-1.jpg (2x)

 i2932/vth118711-1.jpg