Stavbu Marsa-Żołnierska
obyvatelé Varšavy tolerují
24. dubna 2017 / 7 / XXIX
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Davida Szombathyho,
vedoucího střediska divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Budoucnost je v lidech
Experimentální ověřování požární
odolnosti str. 2
Výměna mostů sevřených jak šunka
v sendviči str. 3
Místo staré plynárny mají v Kolíně
OC Stará plynárna str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Další zakázka na Slovensku se rozbíhá
Jeden z posledních chybějících úseků dálnice mezi
Bratislavou a Košicemi se začne stavět už letos 1. června
a dodavatelsky se na něm bude podílet divize 5. Slovenská
Národní dálniční společnost totiž 6. dubna konečně
podepsala smlouvu se sdružením firem Eurovia SK,
Eurovia CS, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia.
Stavba téměř 8km úseku D1 Prešov západ – Prešov jih
potrvá čtyři roky a obsáhne mimo jiné dvě mimořádně
velké MÚK, více než 2km tunel Prešov a 18 mostů.
Za Metrostav se vedoucím projektu stal Ing. Tomáš Daneš.
Řídíme to všichni
Spolek Cesta za snem
odstartoval další zajímavý
projekt, ve kterém mu opět
pomohl i Metrostav. První
akce s názvem Řídíme to
všichni proběhla 1. dubna
na autodromu v Mostě
a kromě jiných se jí zúčastnilo na 70 hendikepovaných
řidičů včetně Jiřího Ježka, nejúspěšnějšího paracyklisty
světa. Mezi jinými aktivitami měli všichni možnost
vyzkoušet si také jízdu terénním autem Metrostavu (foto)
po speciální offroadové dráze. Cílem programu bylo
ukázat, že i s těžkým postižením lze žít naplno.
Blanka slouží spolehlivě
Tunelovým komplexem Blanka, jehož stavbě se věnoval
téměř celý Metrostav, projelo v předvelikonočním týdnu
padesátimilionté auto. Zkrácení cesty ze Smíchova do Troji
si řidiči užívají a pochvalují už víc než rok a půl.
Samolepky MHCM
V souvislosti s podporou
dalšího ročníku Metrostav
Handy Cyklo Maratonu
(MHCM), který pořádá
spolek Cesta za snem,
nechal Metrostav vyrobit
samolepky na auta s novým
logem závodu. Stejně jako vloni se mohou lepit vlevo
od zadní SPZ. Uživatelé firemních vozů samolepky získají
prostřednictvím střediska osobní dopravy divize 11. Kdo
ji bude chtít na soukromé auto, může si ji vyzvednout
na hlavní recepci v hale Palmovka Parku II v Libni.
Barborka u kolektoru Hlávkův most
Od 22. března dohlíží na ražbu kolektoru Hlávkův most
dřevěná soška sv. Barbory, které požehnal páter Benedikt.
Slavnostního aktu ze zúčastnil také Ing. Ondřej Fuchs,
generální ředitel společnosti Subterra, která se na
přeložce sítí z mostu do kolektoru pod Vltavou podílí.
Setkání lídrů českého stavebnictví
Na Pražském hradě se 12. června uskuteční Setkání lídrů
českého stavebnictví. Metrostav je výhradním stavebním
partnerem celonárodní diskuze klíčových členů vlády ČR
s více než 500 řediteli stavebních, projektových či
developerských firem. Účast potvrdili premiér Bohuslav
Sobotka, ministr financí Andrej Babiš, ministr dopravy Dan
Ťok, ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a ministr
životního prostředí Richard Brabec.
Na Strategické konferenci Skupiny Metrostav 2017 –
s mottem Budoucnost je v lidech – se sešlo více než
160 předních manažerů z 15 jejích nejvýznamnějších
společností v čele s řídící osobou koncernu, firmou
Metrostav. V pražském Centru současného umění DOX
se 30. března seznámili s hodnocením výsledků uplynulého roku a s dalšími uvažovanými směry rozvoje.
Prezident Jiří Bělohlav (titulní foto) vyjádřil v úvodu projevu potěšení z toho, že i přes nepříznivé vnější
podmínky má Skupina Metrostav za sebou další celkem
úspěšný rok. Poté rozebral operační klima a situaci na domácím trhu stavebních prací, které většinou objednávají
soukromí investoři. Celková hodnota veřejných zakázek
zadaných vloni totiž meziročně poklesla téměř o třetinu.
„Kvůli k nedostatku vhodných projektů u nás i na Slovensku a v zájmu zachování kapacit i doplnění výrobního
programu jsme posílili vývoz skupinových nosných technologií. Úspěšně jsme se etablovali ve Skandinávii, Polsku, Německu, Rakousku, Srbsku, Maďarsku a v dalších
zemích. Zkoušíme se znovu prosadit v Bělorusku a nově
v Turecku. Téměř třetinu obratu Skupiny realizujeme v zahraničí. Započítáme-li k němu i Slovensko, pak je to kolem
40 %. Nejsme tak už jen největší český stavební koncern.
Jsme důležitý hráč na evropské úrovni,“ konstatoval.
Následně se věnoval operačnímu klimatu ve Skupině.
Odráží sice děje, jež ovlivnit nelze, ale také procedury,
které je možné upravit. Jako příklad toho druhého uvedl
nové teritoriální a oborové rozdělení projektů v systému
obchodních informací a chystaný příkaz k úpravě systému
práce se zakázkami v České republice a na Slovensku.
Jiří Bělohlav dále zmínil partnerství Skupiny Metrostav se spolkem Cesta za snem: „Už potřetí pojedeme
Handy Cyklo Maraton. Zúčastní se ho sportovci Metrostavu a Subterry společně s hendikepovanými kamarády.“
Další část vystoupení Jiřího Bělohlava informovala
přítomné (foto č. 1) o způsobech, pomocí nichž by mělo
dojít ke zlepšení mediálního obrazu Metrostavu, který neprávem zhoršily většinou kauzy třetích stran. „Co s tím?
Možná víte, že připravujeme nový, moderní web Metrostavu a Skupiny Metrostav a že jsme aktivní na Facebooku,
na němž dosahujeme velmi dobrých výsledků. Máme
i mediální strategii, kterou chceme využívat pro zlepšení
reputace. To jsou ale všechno jenom medikamenty, kterými můžeme léčit příznaky našeho problému. Jenže my
musíme způsobit, aby k němu vůbec nedošlo. Čímž se již
poněkolikáté dostávám k etice našeho podnikání,“ předestřel Jiří Bělohlav další významný úsek svého projevu.
Opakovaně zdůraznil, že i když podle jeho mínění jsou
zákon o trestní odpovědnosti právnických osob a jeho
výklad špatné, v obecné rovině se s jejich principy ztotožňuje: „Krást, uplácet a podvádět se nemá. K neetickému
chování jsem měl a i nadále budu mít nulovou toleranci.“
Zaměstnanci všech firem Skupiny prošli v první polovině loňského roku školením vypracovaným na základě
Etického kodexu a Programu trestněprávní compliance
Skupiny. K tomu prezident podotkl: „Jsem rád, že naši
lidé důraz na etické jednání a chování vnímají a přijímají
pozitivně. Na porušení etických zásad mohou všichni,
tedy i třetí osoby, upozornit prostřednictvím Etické linky.
Vítám, že za poslední roky nezaznamenala žádné excesy.“
Pro rozvoj oboru ve všech oblastech
V pátek 7. dubna byla založena Česká společnost pro
tepelnou ochranu budov (ČSTOB) jako dobrovolný
a nezávislý spolek odborníků z oboru tepelné ochrany
budov, kteří působí jako specialisté jak ve vzdělávacím,
výzkumném, vývojovém a zkušebním prostředí, tak
v projekční a dodavatelské praxi. Jedním ze zakládajících
členů spolku je Ing. Jan Klečka, specialista z úseku
výrobně-technického ředitele Metrostavu. ČSTOB je
odbornou společností Českého svazu stavebních inženýrů.
Metrostav_07_2017.indd 1
1
2
V úseku věnovaném personálu Jiří Bělohlav upozornil
na obtížnost získat při kriticky nízké nezaměstnanosti nové kvalitní pracovníky náhradou za ty odcházející. Probral
výsledky průzkumu spokojenosti zaměstnanců, který se
uskutečnil v Metrostavu. „Jak jsem řekl, budoucnost je
v lidech. Schopných, slušných a loajálních. A my si musíme umět takové lidi nejen najít, ale i udržet,“ doplnil.
V závěru prezident nastínil další směry rozvoje Skupiny, jejíž firmy by se měly zaměřit na maximální využití
potenciálu v oblasti obchodu a marketingu s důrazem
na spolupráci, synergie a posílení vnitroskupinových
vazeb. „Budeme hledat optimální model fungování na Slovensku. Zaměříme se na práci se zaměstnanci. Musíme
zvládnout i nové technologie, z nichž je nejaktuálnější
Building Information Management neboli BIM. A nakonec
se budeme věnovat posilování a udržování dobrého jména
Skupiny Metrostav a všech jejích členů,“ uzavřel Jiří Bělohlav, který se k tématu BIM vrátil i v závěrečné diskuzi.
Hospodářské výsledky Skupiny Metrostav
Vystoupení viceprezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího charakterizovaly číselné údaje, kterými zhodnotil hospodaření Skupiny a jejích společností v roce 2016
a popsal výkonnost vybraných členů i celého koncernu.
„Konsolidovaný obrat Skupiny sice vloni poklesl o asi
10 % oproti předchozímu období, to jsme ale vzhledem
k vnějším okolnostem očekávali,“ řekl Ing. Kočí.
Připomněl zajímavé projekty (foto č. 2 ELI Beamlines)
a zveřejnil hospodářské výsledky firem Skupiny. Pozornost věnoval i developerům či specializovaným a zahraničním společnostem, z nichž vyzdvihl BeMo Tunnelling.
Závěrem uvedl základní strategické cíle Skupiny, mezi něž
z jeho pohledu patří rozvoj stavební výroby, zahraničního
podnikání v osvědčených a perspektivních lokalitách, optimalizace nákladů i organizace a rozvoj lidských zdrojů.
„Podmínky na trhu jsou obtížné. Stavebnictví je známé tím, že disponuje velkými objemy a malými maržemi,
do kterých se promítne každá chyba, která se ve stavebním procesu udělá. Abychom byli úspěšní, nesmíme jich
dělat příliš. Úspěch v minulosti nám totiž nezaručí světlou
budoucnost,“ ukončil Ing. Kočí. Více na straně 4.
–red–, foto Ondřej Petruška, Filip Šlapal
20.04.17 11:38