Stavbu Marsa-Żołnierska

obyvatelé Varšavy tolerují

24. dubna 2017 / 7 / XXIX

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Davida Szombathyho,

vedoucího střediska divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Budoucnost je v lidech

Experimentální ověřování požární

odolnosti str. 2

Výměna mostů sevřených jak šunka

v sendviči str. 3

Místo staré plynárny mají v Kolíně

OC Stará plynárna str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Další zakázka na Slovensku se rozbíhá

Jeden z posledních chybějících úseků dálnice mezi

Bratislavou a Košicemi se začne stavět už letos 1. června

a dodavatelsky se na něm bude podílet divize 5. Slovenská

Národní dálniční společnost totiž 6. dubna konečně

podepsala smlouvu se sdružením firem Eurovia SK,

Eurovia CS, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia.

Stavba téměř 8km úseku D1 Prešov západ – Prešov jih

potrvá čtyři roky a obsáhne mimo jiné dvě mimořádně

velké MÚK, více než 2km tunel Prešov a 18 mostů.

Za Metrostav se vedoucím projektu stal Ing. Tomáš Daneš.

Řídíme to všichni

Spolek Cesta za snem

odstartoval další zajímavý

projekt, ve kterém mu opět

pomohl i Metrostav. První

akce s názvem Řídíme to

všichni proběhla 1. dubna

na autodromu v Mostě

a kromě jiných se jí zúčastnilo na 70 hendikepovaných

řidičů včetně Jiřího Ježka, nejúspěšnějšího paracyklisty

světa. Mezi jinými aktivitami měli všichni možnost

vyzkoušet si také jízdu terénním autem Metrostavu (foto)

po speciální offroadové dráze. Cílem programu bylo

ukázat, že i s těžkým postižením lze žít naplno.

Blanka slouží spolehlivě

Tunelovým komplexem Blanka, jehož stavbě se věnoval

téměř celý Metrostav, projelo v předvelikonočním týdnu

padesátimilionté auto. Zkrácení cesty ze Smíchova do Troji

si řidiči užívají a pochvalují už víc než rok a půl.

Samolepky MHCM

V souvislosti s podporou

dalšího ročníku Metrostav

Handy Cyklo Maratonu

(MHCM), který pořádá

spolek Cesta za snem,

nechal Metrostav vyrobit

samolepky na auta s novým

logem závodu. Stejně jako vloni se mohou lepit vlevo

od zadní SPZ. Uživatelé firemních vozů samolepky získají

prostřednictvím střediska osobní dopravy divize 11. Kdo

ji bude chtít na soukromé auto, může si ji vyzvednout

na hlavní recepci v hale Palmovka Parku II v Libni.

Barborka u kolektoru Hlávkův most

Od 22. března dohlíží na ražbu kolektoru Hlávkův most

dřevěná soška sv. Barbory, které požehnal páter Benedikt.

Slavnostního aktu ze zúčastnil také Ing. Ondřej Fuchs,

generální ředitel společnosti Subterra, která se na

přeložce sítí z mostu do kolektoru pod Vltavou podílí.

Setkání lídrů českého stavebnictví

Na Pražském hradě se 12. června uskuteční Setkání lídrů

českého stavebnictví. Metrostav je výhradním stavebním

partnerem celonárodní diskuze klíčových členů vlády ČR

s více než 500 řediteli stavebních, projektových či

developerských firem. Účast potvrdili premiér Bohuslav

Sobotka, ministr financí Andrej Babiš, ministr dopravy Dan

Ťok, ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a ministr

životního prostředí Richard Brabec.

Na Strategické konferenci Skupiny Metrostav 2017 –

s mottem Budoucnost je v lidech – se sešlo více než

160 předních manažerů z 15 jejích nejvýznamnějších

společností v čele s řídící osobou koncernu, firmou

Metrostav. V pražském Centru současného umění DOX

se 30. března seznámili s hodnocením výsledků uplynulého roku a s dalšími uvažovanými směry rozvoje.

Prezident Jiří Bělohlav (titulní foto) vyjádřil v úvodu projevu potěšení z toho, že i přes nepříznivé vnější

podmínky má Skupina Metrostav za sebou další celkem

úspěšný rok. Poté rozebral operační klima a situaci na domácím trhu stavebních prací, které většinou objednávají

soukromí investoři. Celková hodnota veřejných zakázek

zadaných vloni totiž meziročně poklesla téměř o třetinu.

„Kvůli k nedostatku vhodných projektů u nás i na Slovensku a v zájmu zachování kapacit i doplnění výrobního

programu jsme posílili vývoz skupinových nosných technologií. Úspěšně jsme se etablovali ve Skandinávii, Polsku, Německu, Rakousku, Srbsku, Maďarsku a v dalších

zemích. Zkoušíme se znovu prosadit v Bělorusku a nově

v Turecku. Téměř třetinu obratu Skupiny realizujeme v zahraničí. Započítáme-li k němu i Slovensko, pak je to kolem

40 %. Nejsme tak už jen největší český stavební koncern.

Jsme důležitý hráč na evropské úrovni,“ konstatoval.

Následně se věnoval operačnímu klimatu ve Skupině.

Odráží sice děje, jež ovlivnit nelze, ale také procedury,

které je možné upravit. Jako příklad toho druhého uvedl

nové teritoriální a oborové rozdělení projektů v systému

obchodních informací a chystaný příkaz k úpravě systému

práce se zakázkami v České republice a na Slovensku.

Jiří Bělohlav dále zmínil partnerství Skupiny Metrostav se spolkem Cesta za snem: „Už potřetí pojedeme

Handy Cyklo Maraton. Zúčastní se ho sportovci Metrostavu a Subterry společně s hendikepovanými kamarády.“

Další část vystoupení Jiřího Bělohlava informovala

přítomné (foto č. 1) o způsobech, pomocí nichž by mělo

dojít ke zlepšení mediálního obrazu Metrostavu, který neprávem zhoršily většinou kauzy třetích stran. „Co s tím?

Možná víte, že připravujeme nový, moderní web Metrostavu a Skupiny Metrostav a že jsme aktivní na Facebooku,

na němž dosahujeme velmi dobrých výsledků. Máme

i mediální strategii, kterou chceme využívat pro zlepšení

reputace. To jsou ale všechno jenom medikamenty, kterými můžeme léčit příznaky našeho problému. Jenže my

musíme způsobit, aby k němu vůbec nedošlo. Čímž se již

poněkolikáté dostávám k etice našeho podnikání,“ předestřel Jiří Bělohlav další významný úsek svého projevu.

Opakovaně zdůraznil, že i když podle jeho mínění jsou

zákon o trestní odpovědnosti právnických osob a jeho

výklad špatné, v obecné rovině se s jejich principy ztotožňuje: „Krást, uplácet a podvádět se nemá. K neetickému

chování jsem měl a i nadále budu mít nulovou toleranci.“

Zaměstnanci všech firem Skupiny prošli v první polovině loňského roku školením vypracovaným na základě

Etického kodexu a Programu trestněprávní compliance

Skupiny. K tomu prezident podotkl: „Jsem rád, že naši

lidé důraz na etické jednání a chování vnímají a přijímají

pozitivně. Na porušení etických zásad mohou všichni,

tedy i třetí osoby, upozornit prostřednictvím Etické linky.

Vítám, že za poslední roky nezaznamenala žádné excesy.“

Pro rozvoj oboru ve všech oblastech

V pátek 7. dubna byla založena Česká společnost pro

tepelnou ochranu budov (ČSTOB) jako dobrovolný

a nezávislý spolek odborníků z oboru tepelné ochrany

budov, kteří působí jako specialisté jak ve vzdělávacím,

výzkumném, vývojovém a zkušebním prostředí, tak

v projekční a dodavatelské praxi. Jedním ze zakládajících

členů spolku je Ing. Jan Klečka, specialista z úseku

výrobně-technického ředitele Metrostavu. ČSTOB je

odbornou společností Českého svazu stavebních inženýrů.

Metrostav_07_2017.indd 1

1

2

V úseku věnovaném personálu Jiří Bělohlav upozornil

na obtížnost získat při kriticky nízké nezaměstnanosti nové kvalitní pracovníky náhradou za ty odcházející. Probral

výsledky průzkumu spokojenosti zaměstnanců, který se

uskutečnil v Metrostavu. „Jak jsem řekl, budoucnost je

v lidech. Schopných, slušných a loajálních. A my si musíme umět takové lidi nejen najít, ale i udržet,“ doplnil.

V závěru prezident nastínil další směry rozvoje Skupiny, jejíž firmy by se měly zaměřit na maximální využití

potenciálu v oblasti obchodu a marketingu s důrazem

na spolupráci, synergie a posílení vnitroskupinových

vazeb. „Budeme hledat optimální model fungování na Slovensku. Zaměříme se na práci se zaměstnanci. Musíme

zvládnout i nové technologie, z nichž je nejaktuálnější

Building Information Management neboli BIM. A nakonec

se budeme věnovat posilování a udržování dobrého jména

Skupiny Metrostav a všech jejích členů,“ uzavřel Jiří Bělohlav, který se k tématu BIM vrátil i v závěrečné diskuzi.

Hospodářské výsledky Skupiny Metrostav

Vystoupení viceprezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího charakterizovaly číselné údaje, kterými zhodnotil hospodaření Skupiny a jejích společností v roce 2016

a popsal výkonnost vybraných členů i celého koncernu.

„Konsolidovaný obrat Skupiny sice vloni poklesl o asi

10 % oproti předchozímu období, to jsme ale vzhledem

k vnějším okolnostem očekávali,“ řekl Ing. Kočí.

Připomněl zajímavé projekty (foto č. 2 ELI Beamlines)

a zveřejnil hospodářské výsledky firem Skupiny. Pozornost věnoval i developerům či specializovaným a zahraničním společnostem, z nichž vyzdvihl BeMo Tunnelling.

Závěrem uvedl základní strategické cíle Skupiny, mezi něž

z jeho pohledu patří rozvoj stavební výroby, zahraničního

podnikání v osvědčených a perspektivních lokalitách, optimalizace nákladů i organizace a rozvoj lidských zdrojů.

„Podmínky na trhu jsou obtížné. Stavebnictví je známé tím, že disponuje velkými objemy a malými maržemi,

do kterých se promítne každá chyba, která se ve stavebním procesu udělá. Abychom byli úspěšní, nesmíme jich

dělat příliš. Úspěch v minulosti nám totiž nezaručí světlou

budoucnost,“ ukončil Ing. Kočí. Více na straně 4.

–red–, foto Ondřej Petruška, Filip Šlapal

20.04.17 11:38