strana 4
O předpjatém betonu
Koncem března byla v Technickém muzeu slavnostně
představena kniha Historie předpjatého betonu. Vyšla
v edici Betonové stavitelství ČKAIT a jejím autorem je
Ing. Jan Vítek, DrSc., který se předpjatým betonem
zabýval od jeho počátků v tehdejším Československu.
Publikace začíná objevem a zaváděním předpjatého
betonu v zahraničí, její hlavní část je ale věnována předpjatým mostním konstrukcím postaveným do roku 1990
u nás. Popisuje výrobu a montáž prefabrikovaných nosníků i problematiku segmentové technologie. Z oblasti
monolitických konstrukcí se věnuje mostům budovaným
na výsuvných skružích, letmou betonáží i vysouváním.
Zmiňuje také první zavěšené mosty v Táboře a u Poděbrad a lávky z předpjatého betonu. Asi třetina knihy je věnována ostatním aplikacím předpjatého betonu, jako jsou
budovy, haly, nádrže, kontejnmenty atomových elektráren
i předpjaté vozovky a výrobky, třeba železniční pražce či
stožáry. Autor věnuje pozornost i technologii předpínání,
výzkumné činnosti a sanacím předpjatých konstrukcí.
Kniha není pouze popisem jednotlivých staveb, ale dokumentuje podmínky, v nichž se tehdy pracovalo. Dnes
můžeme jen s obdivem sledovat, co vše se při tehdejším
stavu poznání postavilo a na jak vysoké technické úrovni.
Srozumitelný a přitom technicky pojatý text a mnoho
ilustrací umožňují, aby knihu mohli číst specialisté z firem
i z akademické sféry, zájemci o stavebnictví z řad laické
veřejnosti a především studenti. Publikace je k dostání
v Informačním centru ČKAIT v Sokolské ulici v Praze.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
Kolektivní smlouva TBG
V prvních měsících roku se uskutečnilo kolektivní
vyjednávání s vedením společnosti TBG Metrostav, jež 1. dubna vyvrcholilo podpisem kolektivní
smlouvy na dvouleté období do 31. března 2019.
Text kolektivní smlouvy bude vydán v tradiční brožurce, která bude v blízkém termínu distribuována zaměstnancům. Z toho důvodu jsou na dalších řádcích
uvedeny jen ty nejvýznamnější změny. K důležité dochází ve mzdových tarifech, kde se jedná o navýšení
ve všech tarifních stupních i s ohledem na očekávání
dalšího růstu minimální mzdy. Kromě toho se část
pohyblivé složky přesouvá do tarifní mzdy, takže
finální navýšení mzdových tarifů je řádově o více než
25 % oproti předchozí kolektivní smlouvě.
Odměna za hospodářský výsledek je zaměstnancům
nově poskytována ve formě multipoukázek v hodnotě
10 500 Kč. Dále zaměstnavatel poskytne zaměstnancům za každou odpracovanou směnu stravovací
poukázku v hodnotě 100 Kč (spoluúčast zaměstnance
je 45 Kč z hodnoty poukázky).
Další dílčí úpravy nejsou svým rozsahem významné
a jedná se o upřesnění, případně drobné doplnění
původního textu kolektivní smlouvy.
Kolektivní smlouva bude v nejbližší době zveřejněna jednak na intranetu TBG Metrostav a také
na internetových stránkách základní organizace
www.odbory-metrostav.cz.
1
prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.
Metro odhaluje historii
Při budování nové linky metra C v italské metropoli
odhalili stavbaři další unikátní nálezy. Při konferenci
na univerzitě La Sapienza letos 5. dubna archeologové potvrdili objev pozůstatků zřejmě nejstaršího
římského akvaduktu Aqua Appia, který byl postaven
v roce 312 před Kristem, a hrobky z doby železné.
Objevy umožnilo hloubení větrací šachty metra o průměru 32 m, kterou v centru Říma u náměstí Celimontana
stavbaři postupně budovali pod ochranou železobetonového pažení. Archeologům se tak díky nim poprvé podařilo proniknout pod základy existujících domů až do vrstev,
které ukrývaly pozůstatky z doby před více než 3000 lety.
Vodovod Aqua Appia vedl v téměř celé své délce
16,5 km pod zemí a obyvatele zásoboval denně asi
73 000 m³ vody. Jeho objevená část měří stejně jako
šachta asi 32 m a leží v hloubce 20 m pod terénem. Archeologové ji rozeberou, vyzdvihnou, složí a veřejně vystaví.
O kus dál, v hloubce asi 18 metrů, stavba odhalila
i hrobku z doby železné, zřejmě z konce 10. nebo začátku
9. st. př. n. l. Odborníci v ní našli mnoho předmětů uložených do země spolu s nebožtíky. Jsou mezi nimi i dvě
misky se zbytky jídla obsahující pozůstatky potravin nejen
z domácích zdrojů, ale i z exotických dálek, což pomůže
dokreslit obrázek jídelníčku římských aristokratů.
Některé z předmětů, které archeologové při stavbě
metra C nalezli, budou vystaveny v minimuzeu ve stanici
San Giovanni, která bude přestupní a na lince C má být
uvedena do provozu letos na podzim. Dokončení římského metra C se tak potýká nejen s nedostatkem financí, ale
musí se vyrovnat i se zpomalením stavby vyvolaným unikátními archeologickými nálezy.
Kosmetické úpravy
2
3
4
5
Bašty sv. Benedikta a sv. Václava
Jiná je situace u barokního opevnění z poloviny 17. st.
na Prašném mostě, které od loňského dubna rekonstruují
stavbaři vedení Ing. Jiřím Kordíkem. Opravy pevnostních
bastionů XIII a XIV (foto) i kurtiny by za dohledu památkářů měly skončit do letošního června. Na místě, kde bylo
staveniště tunelu, vznikne do podzimu další část parku.
6
7
8
9
Pozvánka na metal
Skupina Judas Priest Revival (foto), kde na baskytaru
hraje kolega Milan Klindera z divize 9, patří mezi špičku
revivalové scény nejen u nás, ale sklidila úspěch i v zahraničí. V neděli 7. května od 21 hodin jste zváni na její heavymetalový koncert do hudebního klubu Vagon v Paláci
Metro na Národní třídě v Praze. Kapela vystoupí i na Párty
Metrostavu 25. května na Občanské plovárně.
I když je pražská Blanka víc než rok a půl v provozu, s ní
spojené stavební akce neskončily. Na řadu teď přišly
ty, co krášlí její tvář – tedy vzhled některých objektů
nad terénem nebo místa, kterých se stavba dotkla.
V poslední době se v médiích objevily zmínky hned
o třech dílech, jež se k Blance vztahují. A na všech se
podílejí pracovníci divize 8 z provozu tunel Blanka, který vede Ing. Petr Šrámek. První jsou podzemní garáže
na Letné a Prašném mostě s celkovou kapacitou více než
1100 parkovacích míst. Jejich stavební část, za kterou odpovídala divize 2, je už dávno hotová. Přesto v nich zbývá
dokončit některé práce spojené s montážemi technologií,
které Metrostav nezajišťoval.
Strategická konference – setkání zástupců významných firem Skupiny Metrostav
Metrostav je jedním z partnerů centra DOX, a proto měli vedoucí manažeři jeho Skupiny (foto č. 1 viceprezident
Ing. František Kočí) už podruhé příležitost setkat se právě v jeho prostorách (foto č. 2). O hlavních bodech
konference, kterými byly projevy prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava a Ing. Kočího, informuje článek na titulní
straně. Na programu, jenž moderoval vedoucí útvaru strategie a systému řízení Skupiny Ing. Pavel Nebeský (foto
č. 3), byl však i příspěvek Haralda Burgstallera (foto č. 4) z firmy BeMo Tunnelling, který v současnosti řídí výstavbu
lehkého metra v Karlsruhe. Pozornost vzbudil zejména popis budování tunelu pod Karl-Friedrich-Straße, který se
kvůli zastiženým geologickým podmínkám a vysoké hladině spodní vody musí razit v kesonu. Také další vystoupení
se věnovalo zahraniční stavbě – ředitel divize 4 Ing. Radim Čáp (foto č. 5) při něm promluvil o optimalizaci způsobů
zlepšování podloží hlavní trasy na stavbě silnice S7 Koszwaly – Nowy Dwór Gdański, kde divize 4 řídí největší
současný geotechnický projekt ve střední Evropě. Podstatnou součástí konference byla jako vždy neformální setkání
v kuloárech, při nichž přátelsky diskutovali jak zástupci různých firem (foto č. 6 zleva ředitel Metrostavu stavebniny
Ing. Petr Nicek a ředitel CCE Praha Ing. Jaroslav Pohan), tak i kolegové z Metrostavu (foto č. 7 zleva Ing. Josef
Neuwirth a Ing. Josef Černý). Po ukončení konference si její účastníci mohli prohlédnout Gullivera (foto č. 8) – 42 m
dlouhou ocelovo-dřevěnou vzducholoď, jež nedávno rozšířila expoziční prostory centra DOX (foto č. 9). Materiály ze
Strategické konference jsou jako vždy přístupné na skupinovém intranetu v sekci strategie. Foto Ondřej Petruška.
Výdechy ve Střešovicích a na Letné
Z šesti výdechových objektů Blanky jsou tři menší a čistě
požární. Z dalších tří, které fungují jak při požáru, tak při
běžném provozu, byly dva trnem v oku místních obyvatel
– v ulicích Nad Octárnou a Nad Královskou oborou. Poslední výdech v Troji je nenápadný. Protože byl navržen
více jako požární, je nižší a stojí mimo bytovou zástavbu.
O vzhledu těch problematických rozhodla 4. dubna
rada hl. m. Prahy. Pětadvacetimetrový tubus v ulici Nad
Octárnou dokončí Metrostav v rámci smlouvy na výstavbu tunelu Blanka podle projektu – zahradníci kolem něj
vysadí na treláž popínavé rostliny a opodál i stromy. Divize 8 by s úpravami měla začít na sklonku letošního léta.
Téměř 19m výdech v ulici Nad Královskou oborou
se díky bílému strukturovanému obkladu podle návrhu
Federica Díaze změní v umělecký výtvor. Parter doplní
terasa s relaxačními lavicemi, herními i zábavními prvky
a parková výsadba. Večer a v noci bude dílo slavnostně
nasvíceno a Praha tak získá další elegantní doplněk.
–red–, foto archiv stavby
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 7/2017 vyšlo 24. 4. 2017 (8/2017 vyjde 12. 5. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_07_2017.indd 4
20.04.17 11:38