strana 4

O předpjatém betonu

Koncem března byla v Technickém muzeu slavnostně

představena kniha Historie předpjatého betonu. Vyšla

v edici Betonové stavitelství ČKAIT a jejím autorem je

Ing. Jan Vítek, DrSc., který se předpjatým betonem

zabýval od jeho počátků v tehdejším Československu.

Publikace začíná objevem a zaváděním předpjatého

betonu v zahraničí, její hlavní část je ale věnována předpjatým mostním konstrukcím postaveným do roku 1990

u nás. Popisuje výrobu a montáž prefabrikovaných nosníků i problematiku segmentové technologie. Z oblasti

monolitických konstrukcí se věnuje mostům budovaným

na výsuvných skružích, letmou betonáží i vysouváním.

Zmiňuje také první zavěšené mosty v Táboře a u Poděbrad a lávky z předpjatého betonu. Asi třetina knihy je věnována ostatním aplikacím předpjatého betonu, jako jsou

budovy, haly, nádrže, kontejnmenty atomových elektráren

i předpjaté vozovky a výrobky, třeba železniční pražce či

stožáry. Autor věnuje pozornost i technologii předpínání,

výzkumné činnosti a sanacím předpjatých konstrukcí.

Kniha není pouze popisem jednotlivých staveb, ale dokumentuje podmínky, v nichž se tehdy pracovalo. Dnes

můžeme jen s obdivem sledovat, co vše se při tehdejším

stavu poznání postavilo a na jak vysoké technické úrovni.

Srozumitelný a přitom technicky pojatý text a mnoho

ilustrací umožňují, aby knihu mohli číst specialisté z firem

i z akademické sféry, zájemci o stavebnictví z řad laické

veřejnosti a především studenti. Publikace je k dostání

v Informačním centru ČKAIT v Sokolské ulici v Praze.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Kolektivní smlouva TBG

V prvních měsících roku se uskutečnilo kolektivní

vyjednávání s vedením společnosti TBG Metrostav, jež 1. dubna vyvrcholilo podpisem kolektivní

smlouvy na dvouleté období do 31. března 2019.

Text kolektivní smlouvy bude vydán v tradiční brožurce, která bude v blízkém termínu distribuována zaměstnancům. Z toho důvodu jsou na dalších řádcích

uvedeny jen ty nejvýznamnější změny. K důležité dochází ve mzdových tarifech, kde se jedná o navýšení

ve všech tarifních stupních i s ohledem na očekávání

dalšího růstu minimální mzdy. Kromě toho se část

pohyblivé složky přesouvá do tarifní mzdy, takže

finální navýšení mzdových tarifů je řádově o více než

25 % oproti předchozí kolektivní smlouvě.

Odměna za hospodářský výsledek je zaměstnancům

nově poskytována ve formě multipoukázek v hodnotě

10 500 Kč. Dále zaměstnavatel poskytne zaměstnancům za každou odpracovanou směnu stravovací

poukázku v hodnotě 100 Kč (spoluúčast zaměstnance

je 45 Kč z hodnoty poukázky).

Další dílčí úpravy nejsou svým rozsahem významné

a jedná se o upřesnění, případně drobné doplnění

původního textu kolektivní smlouvy.

Kolektivní smlouva bude v nejbližší době zveřejněna jednak na intranetu TBG Metrostav a také

na internetových stránkách základní organizace

www.odbory-metrostav.cz.

1

prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.

Metro odhaluje historii

Při budování nové linky metra C v italské metropoli

odhalili stavbaři další unikátní nálezy. Při konferenci

na univerzitě La Sapienza letos 5. dubna archeologové potvrdili objev pozůstatků zřejmě nejstaršího

římského akvaduktu Aqua Appia, který byl postaven

v roce 312 před Kristem, a hrobky z doby železné.

Objevy umožnilo hloubení větrací šachty metra o průměru 32 m, kterou v centru Říma u náměstí Celimontana

stavbaři postupně budovali pod ochranou železobetonového pažení. Archeologům se tak díky nim poprvé podařilo proniknout pod základy existujících domů až do vrstev,

které ukrývaly pozůstatky z doby před více než 3000 lety.

Vodovod Aqua Appia vedl v téměř celé své délce

16,5 km pod zemí a obyvatele zásoboval denně asi

73 000 m³ vody. Jeho objevená část měří stejně jako

šachta asi 32 m a leží v hloubce 20 m pod terénem. Archeologové ji rozeberou, vyzdvihnou, složí a veřejně vystaví.

O kus dál, v hloubce asi 18 metrů, stavba odhalila

i hrobku z doby železné, zřejmě z konce 10. nebo začátku

9. st. př. n. l. Odborníci v ní našli mnoho předmětů uložených do země spolu s nebožtíky. Jsou mezi nimi i dvě

misky se zbytky jídla obsahující pozůstatky potravin nejen

z domácích zdrojů, ale i z exotických dálek, což pomůže

dokreslit obrázek jídelníčku římských aristokratů.

Některé z předmětů, které archeologové při stavbě

metra C nalezli, budou vystaveny v minimuzeu ve stanici

San Giovanni, která bude přestupní a na lince C má být

uvedena do provozu letos na podzim. Dokončení římského metra C se tak potýká nejen s nedostatkem financí, ale

musí se vyrovnat i se zpomalením stavby vyvolaným unikátními archeologickými nálezy.

Kosmetické úpravy

2

3

4

5

Bašty sv. Benedikta a sv. Václava

Jiná je situace u barokního opevnění z poloviny 17. st.

na Prašném mostě, které od loňského dubna rekonstruují

stavbaři vedení Ing. Jiřím Kordíkem. Opravy pevnostních

bastionů XIII a XIV (foto) i kurtiny by za dohledu památkářů měly skončit do letošního června. Na místě, kde bylo

staveniště tunelu, vznikne do podzimu další část parku.

6

7

8

9

Pozvánka na metal

Skupina Judas Priest Revival (foto), kde na baskytaru

hraje kolega Milan Klindera z divize 9, patří mezi špičku

revivalové scény nejen u nás, ale sklidila úspěch i v zahraničí. V neděli 7. května od 21 hodin jste zváni na její heavymetalový koncert do hudebního klubu Vagon v Paláci

Metro na Národní třídě v Praze. Kapela vystoupí i na Párty

Metrostavu 25. května na Občanské plovárně.

I když je pražská Blanka víc než rok a půl v provozu, s ní

spojené stavební akce neskončily. Na řadu teď přišly

ty, co krášlí její tvář – tedy vzhled některých objektů

nad terénem nebo místa, kterých se stavba dotkla.

V poslední době se v médiích objevily zmínky hned

o třech dílech, jež se k Blance vztahují. A na všech se

podílejí pracovníci divize 8 z provozu tunel Blanka, který vede Ing. Petr Šrámek. První jsou podzemní garáže

na Letné a Prašném mostě s celkovou kapacitou více než

1100 parkovacích míst. Jejich stavební část, za kterou odpovídala divize 2, je už dávno hotová. Přesto v nich zbývá

dokončit některé práce spojené s montážemi technologií,

které Metrostav nezajišťoval.

Strategická konference – setkání zástupců významných firem Skupiny Metrostav

Metrostav je jedním z partnerů centra DOX, a proto měli vedoucí manažeři jeho Skupiny (foto č. 1 viceprezident

Ing. František Kočí) už podruhé příležitost setkat se právě v jeho prostorách (foto č. 2). O hlavních bodech

konference, kterými byly projevy prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava a Ing. Kočího, informuje článek na titulní

straně. Na programu, jenž moderoval vedoucí útvaru strategie a systému řízení Skupiny Ing. Pavel Nebeský (foto

č. 3), byl však i příspěvek Haralda Burgstallera (foto č. 4) z firmy BeMo Tunnelling, který v současnosti řídí výstavbu

lehkého metra v Karlsruhe. Pozornost vzbudil zejména popis budování tunelu pod Karl-Friedrich-Straße, který se

kvůli zastiženým geologickým podmínkám a vysoké hladině spodní vody musí razit v kesonu. Také další vystoupení

se věnovalo zahraniční stavbě – ředitel divize 4 Ing. Radim Čáp (foto č. 5) při něm promluvil o optimalizaci způsobů

zlepšování podloží hlavní trasy na stavbě silnice S7 Koszwaly – Nowy Dwór Gdański, kde divize 4 řídí největší

současný geotechnický projekt ve střední Evropě. Podstatnou součástí konference byla jako vždy neformální setkání

v kuloárech, při nichž přátelsky diskutovali jak zástupci různých firem (foto č. 6 zleva ředitel Metrostavu stavebniny

Ing. Petr Nicek a ředitel CCE Praha Ing. Jaroslav Pohan), tak i kolegové z Metrostavu (foto č. 7 zleva Ing. Josef

Neuwirth a Ing. Josef Černý). Po ukončení konference si její účastníci mohli prohlédnout Gullivera (foto č. 8) – 42 m

dlouhou ocelovo-dřevěnou vzducholoď, jež nedávno rozšířila expoziční prostory centra DOX (foto č. 9). Materiály ze

Strategické konference jsou jako vždy přístupné na skupinovém intranetu v sekci strategie. Foto Ondřej Petruška.

Výdechy ve Střešovicích a na Letné

Z šesti výdechových objektů Blanky jsou tři menší a čistě

požární. Z dalších tří, které fungují jak při požáru, tak při

běžném provozu, byly dva trnem v oku místních obyvatel

– v ulicích Nad Octárnou a Nad Královskou oborou. Poslední výdech v Troji je nenápadný. Protože byl navržen

více jako požární, je nižší a stojí mimo bytovou zástavbu.

O vzhledu těch problematických rozhodla 4. dubna

rada hl. m. Prahy. Pětadvacetimetrový tubus v ulici Nad

Octárnou dokončí Metrostav v rámci smlouvy na výstavbu tunelu Blanka podle projektu – zahradníci kolem něj

vysadí na treláž popínavé rostliny a opodál i stromy. Divize 8 by s úpravami měla začít na sklonku letošního léta.

Téměř 19m výdech v ulici Nad Královskou oborou

se díky bílému strukturovanému obkladu podle návrhu

Federica Díaze změní v umělecký výtvor. Parter doplní

terasa s relaxačními lavicemi, herními i zábavními prvky

a parková výsadba. Večer a v noci bude dílo slavnostně

nasvíceno a Praha tak získá další elegantní doplněk.

–red–, foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 7/2017 vyšlo 24. 4. 2017 (8/2017 vyjde 12. 5. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_07_2017.indd 4

20.04.17 11:38