strana 3

Obrázky z Norska

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Vedoucí projektu Ing. Jiří Šach a pár techniků z jeho

týmu se zabydleli nedaleko města Kongsberg. Ve spolupráci s místními partnery tu už totiž zahájili stavbu

jeho téměř pětikilometrového silničního obchvatu, kde

brzy začnou pracovat také další zaměstnanci divize 5,

a to z obou jejích provozů – tuneláři i mostaři.

Druhé dvě ze čtyř

Do soutěže Česká dopravní stavba, dopravní technologie, výrazná inovace v dopravě 2016 (ČDS&T 2016)

přihlásil letos Metrostav čtyři stavby, z nichž první dvě

představily minulé noviny. Teď přišla řada na další.

1

Pohled k východnímu portálu tunelu Moane, který bude

měřit 350 m a bude mít profil 130 m2 stejně jako druhý,

o 150 m delší tunel Vollås

1

Výměna mostů sevřených jak šunka v sendviči

Stroje partnerské firmy Bertelsen & Garpestad před portálem zahájily zemní, v tomto případě spíš skalní práce

Před západním portálem tunelu Moane staví most Saggrenda druhý partner ve sdružení, firma HAG Anlegg

Po padesátiletém provozu dosloužily v Ostravě dva

tramvajové mosty. Zdánlivě jednoduchý úkol – odstranit je a postavit nové – začalo letos v lednu řešit sdružení divize 1 a divize 5. „My teoreticky odpovídáme

za demolici, tramvajový svršek, spodek i trakční vedení a technici z pětky za stavbu nových mostů. Prakticky

ale jednáme jako jeden tým a řešíme vše společně.

Vzájemně se od sebe učíme a snažíme se doplňovat.

A podle mého názoru si vyhovujeme nejen profesně,

ale i lidsky,“ chválí kolegy vedoucí projektu Ing. Lukáš

Horuta ze severomoravského regionu divize 1.

Mosty na dvoukolejné tramvajové trati z Nové Vsi

do Hrabůvky stojí na Plzeňské ulici v úseku dlouhém

218 m. První překlenuje ulici Rudná, po které vede silnice

I/11, a měří kolem 65 m. Druhý, jenž je o asi 15 m kratší,

vede přes železnici nazývanou Polanecká spojka a souběžnou tramvajovou trať z Přívozu do Zábřehu. Oba postavili v 60. letech 20. století a mají monolitickou spodní

stavbu a nosnou konstrukci z tyčových prefabrikátů.

Komplikaci jinak běžné zakázky představuje skutečnost, že po Plzeňské ulici jezdí hodně aut – v místě

stavby po dvou samostatných mostních konstrukcích se

třemi jízdními pruhy, které tramvajové mosty těsně svírají

z obou stran. „Pro demolici starých mostů a montáž nových tak nemáme skoro žádný prostor,“ říká Ing. Horuta

a dodává, že navíc ten, co mají, je ještě charakteristický

vysokou koncentrací podzemních a nadzemních inženýrských sítí, které vyžadují přeložky nebo ochranu.

Druhý, kratší most musí stavbaři nadto zbourat a postavit jen s využitím několika málo naplánovaných výluk,

jinak práce proběhnou za plného provozu vlaků i tramvají.

Práce běží přesně podle harmonogramu

„Koordinace se Správou železniční dopravní cesty a s Dopravním podnikem Ostrava je velmi náročná a veškerá

povolení musíme řešit čtyři měsíce dopředu. Nezbývá

nám proto nic jiného než přesně dodržovat naplánovaný

harmonogram,“ říká vedoucí projektu. „V lednu jsme podle něj zahájili přípravné práce a přeložky sítí a v termínu

od 15. do 22. března provedli splítku tramvajové trati pod

mostem (foto č. 2) a díky tomuto zjednokolejnění jsme

získali trochu prostoru navíc. Od začátku dubna jsme

za necelé dva týdny u obou mostů demontovali koleje

2

2

Centrální dispečerské pracoviště Praha (CDP)

Novostavbu provozně-administrativní budovy pro Správu

železniční dopravní cesty (SŽDC) vybudoval v termínu

od dubna 2014 do ledna 2016 tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3 na pražské Balabence.

Částečně podsklepený pětipodlažní objekt (foto č. 1)

s monolitickým železobetonovým skeletem divize 3 kromě běžného technického zařízení úspěšně vybavila řadou

specifických moderních technologií, které předtím nikdy

neprováděla. Všechny silové, sdělovací a zabezpečovací

rozvody dotáhla až k stanoveným rozhraním, odkud SŽDC

napojila svůj republikový drážní systém. Cvičný sál potom

kolegové opatřili nejen nábytkem, ale i počítači a velkoplošným zobrazením (foto č. 2). Dnes je objekt zařízený

nejmodernější technologií, která umožňuje dálkové řízení

provozu na dvou třetinách železničních tratí České republiky. Moravské vlaky jsou ovládané z CDP v Přerově.

a trakční vedení, zbourali polovinu mostu přes ulici Rudná

(foto č. 1) a připravujeme se na demontáž nosníku mostu

nad železniční tratí a tramvají, kterou máme naplánovanou

do krátkodobých nočních výluk o velikonočních svátcích,“

doplňuje Ing. Horuta. Stavba i dopravní omezení mají

v Ostravě skončit letos do 30. listopadu.

–red–, foto archiv stavby

Místo plynárny mají v Kolíně obchodní centrum

Kolegové z Bertelsen & Garpestad zřídili pohodlné zázemí

stavby – ubytovnu, kanceláře i jídelnu

Jídelna je pro sever Evropy typická – ve vikingském stylu

Mezi prvními se v Norsku zabydlel a pustil do práce hlavní

geodet divize 5 Ing. Tomáš Chlupík. Foto archiv stavby

Metrostav_07_2017.indd 3

Billa, KIK, Pepco, Planeo Elektro, Super zoo či Valmont. To jsou obchody, které na začátku dubna otevřely zákazníkům své pobočky v novém obchodním centru

Stará plynárna v Kolíně (foto). Mezi ulicemi Plynárenská, Polepská a Královská cesta jej postavila divize 8.

Stavbu o rozloze 4200 m2 loni v září zahájil Ing. Radek

Liška, aby jej na konci roku v roli vedoucího projektu

vystřídal Ing. Tomáš Senohrábek, který se svým týmem dílo dotáhl až k úspěšné kolaudaci.

„Když jsem stavbu přebíral, byl hotový železobetonový prefa skelet, většina opláštění, drátkobetonová deska

a dělicí příčka pro vestavbu prodejny Billa,“ popisuje

Ing. Senohrábek. Zbývalo ještě dokončit kompletní technické zařízení budovy, příčky, podhledy a povrchové úpravy. Práce probíhaly i v těsné blízkosti objektu, kde vznikl

krytý zásobovací dvůr, zpevněné plochy a parkoviště pro

134 aut. Součástí projektu byla i kompletní rekonstrukce

přilehlé ulice včetně chodníků a veřejného osvětlení.

Průběh stavby na začátku letošního roku nekomplikovalo jen zimní počasí, ale mírný skluz, který se už

nepodařilo dohnat. Vznikl ještě při výkopových pracích

pro dešťovou kanalizaci a vsakovací objekt pod plochu

parkoviště, kde byla odkryta stará ekologická zátěž.

„Sanační práce probíhaly celé dva měsíce a museli jsme

při nich selektivní těžbou vytěžit a odvézt 2280 tun kontaminované zeminy a odčerpat 88 tun kalů,“ vzpomíná

Ing. Senohrábek. Hladký průběh prací komplikovala i jejich náročná koordinace, vysoké nároky na standardy

vybavení obchodních jednotek a v neposlední řadě také

složitá jednání s místními úřady především v souvislosti

s rekonstrukcí ulice Královská cesta, která probíhala

za úplné uzavírky a výluky městské hromadné dopravy.

Výrobnu svítiplynu nahradily obchody

Nové obchodní centrum stojí na místě bývalé plynárny,

což se projevilo nejen ekologickou zátěží, která musela být

sanována, ale i nálezem velkého množství starých základových konstrukcí a trubních vedení při výkopových pracích. Už na úplném začátku se stavbaři museli vyrovnat

i s velkým množstvím recyklátu po demolici původních

objektů, který byl na pozemku uložen.

Dnes je Stará plynárna díky mimořádnému nasazení

a schopnostem mladého týmu pracovníků divize 8 po

sedmi měsících výstavby v provozu. Místo nevzhledných

starých budov stojí moderní centrum a investor, společnost KPD Group, jedná o další etapě projektu, v níž by

mohly v přilehlém okolí vyrůst bytové domy.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

3

4

D1 – úsek 03 Hvězdonice–Ostředek

Tým Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4 úspěšně zmodernizoval úsek 03 na dálnici D1 mezi EXIT 29 Hvězdonice – EXIT

34 Ostředek v krátkém období od dubna 2015 do konce

října 2016. Stavbu přitom nejen řídil, ale zaměstnanci divize 4 zde provedli i všechny hlavní práce včetně dodávek

materiálů. Spočívaly ve vybourání původního cementobetonového krytu pomocí multikladivové drtičky (foto č. 3)

i v jeho následné recyklaci a pokračovaly kompletním

provedením nového cementobetonového krytu (foto č. 4)

včetně výroby betonu ve vlastní mobilní betonárně. O odkanalizování a dalších činnostech nemluvě. Úsek 03 dlouhý 4,64 km zmodernizovala divize 4 ve čtyřech základních

etapách po pruzích a vzhledem ke stanoveným termínům

na samé hranici technologických možností.

20.04.17 11:38