strana 3
Obrázky z Norska
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Vedoucí projektu Ing. Jiří Šach a pár techniků z jeho
týmu se zabydleli nedaleko města Kongsberg. Ve spolupráci s místními partnery tu už totiž zahájili stavbu
jeho téměř pětikilometrového silničního obchvatu, kde
brzy začnou pracovat také další zaměstnanci divize 5,
a to z obou jejích provozů – tuneláři i mostaři.
Druhé dvě ze čtyř
Do soutěže Česká dopravní stavba, dopravní technologie, výrazná inovace v dopravě 2016 (ČDS&T 2016)
přihlásil letos Metrostav čtyři stavby, z nichž první dvě
představily minulé noviny. Teď přišla řada na další.
1
Pohled k východnímu portálu tunelu Moane, který bude
měřit 350 m a bude mít profil 130 m2 stejně jako druhý,
o 150 m delší tunel Vollås
1
Výměna mostů sevřených jak šunka v sendviči
Stroje partnerské firmy Bertelsen & Garpestad před portálem zahájily zemní, v tomto případě spíš skalní práce
Před západním portálem tunelu Moane staví most Saggrenda druhý partner ve sdružení, firma HAG Anlegg
Po padesátiletém provozu dosloužily v Ostravě dva
tramvajové mosty. Zdánlivě jednoduchý úkol – odstranit je a postavit nové – začalo letos v lednu řešit sdružení divize 1 a divize 5. „My teoreticky odpovídáme
za demolici, tramvajový svršek, spodek i trakční vedení a technici z pětky za stavbu nových mostů. Prakticky
ale jednáme jako jeden tým a řešíme vše společně.
Vzájemně se od sebe učíme a snažíme se doplňovat.
A podle mého názoru si vyhovujeme nejen profesně,
ale i lidsky,“ chválí kolegy vedoucí projektu Ing. Lukáš
Horuta ze severomoravského regionu divize 1.
Mosty na dvoukolejné tramvajové trati z Nové Vsi
do Hrabůvky stojí na Plzeňské ulici v úseku dlouhém
218 m. První překlenuje ulici Rudná, po které vede silnice
I/11, a měří kolem 65 m. Druhý, jenž je o asi 15 m kratší,
vede přes železnici nazývanou Polanecká spojka a souběžnou tramvajovou trať z Přívozu do Zábřehu. Oba postavili v 60. letech 20. století a mají monolitickou spodní
stavbu a nosnou konstrukci z tyčových prefabrikátů.
Komplikaci jinak běžné zakázky představuje skutečnost, že po Plzeňské ulici jezdí hodně aut – v místě
stavby po dvou samostatných mostních konstrukcích se
třemi jízdními pruhy, které tramvajové mosty těsně svírají
z obou stran. „Pro demolici starých mostů a montáž nových tak nemáme skoro žádný prostor,“ říká Ing. Horuta
a dodává, že navíc ten, co mají, je ještě charakteristický
vysokou koncentrací podzemních a nadzemních inženýrských sítí, které vyžadují přeložky nebo ochranu.
Druhý, kratší most musí stavbaři nadto zbourat a postavit jen s využitím několika málo naplánovaných výluk,
jinak práce proběhnou za plného provozu vlaků i tramvají.
Práce běží přesně podle harmonogramu
„Koordinace se Správou železniční dopravní cesty a s Dopravním podnikem Ostrava je velmi náročná a veškerá
povolení musíme řešit čtyři měsíce dopředu. Nezbývá
nám proto nic jiného než přesně dodržovat naplánovaný
harmonogram,“ říká vedoucí projektu. „V lednu jsme podle něj zahájili přípravné práce a přeložky sítí a v termínu
od 15. do 22. března provedli splítku tramvajové trati pod
mostem (foto č. 2) a díky tomuto zjednokolejnění jsme
získali trochu prostoru navíc. Od začátku dubna jsme
za necelé dva týdny u obou mostů demontovali koleje
2
2
Centrální dispečerské pracoviště Praha (CDP)
Novostavbu provozně-administrativní budovy pro Správu
železniční dopravní cesty (SŽDC) vybudoval v termínu
od dubna 2014 do ledna 2016 tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3 na pražské Balabence.
Částečně podsklepený pětipodlažní objekt (foto č. 1)
s monolitickým železobetonovým skeletem divize 3 kromě běžného technického zařízení úspěšně vybavila řadou
specifických moderních technologií, které předtím nikdy
neprováděla. Všechny silové, sdělovací a zabezpečovací
rozvody dotáhla až k stanoveným rozhraním, odkud SŽDC
napojila svůj republikový drážní systém. Cvičný sál potom
kolegové opatřili nejen nábytkem, ale i počítači a velkoplošným zobrazením (foto č. 2). Dnes je objekt zařízený
nejmodernější technologií, která umožňuje dálkové řízení
provozu na dvou třetinách železničních tratí České republiky. Moravské vlaky jsou ovládané z CDP v Přerově.
a trakční vedení, zbourali polovinu mostu přes ulici Rudná
(foto č. 1) a připravujeme se na demontáž nosníku mostu
nad železniční tratí a tramvají, kterou máme naplánovanou
do krátkodobých nočních výluk o velikonočních svátcích,“
doplňuje Ing. Horuta. Stavba i dopravní omezení mají
v Ostravě skončit letos do 30. listopadu.
–red–, foto archiv stavby
Místo plynárny mají v Kolíně obchodní centrum
Kolegové z Bertelsen & Garpestad zřídili pohodlné zázemí
stavby – ubytovnu, kanceláře i jídelnu
Jídelna je pro sever Evropy typická – ve vikingském stylu
Mezi prvními se v Norsku zabydlel a pustil do práce hlavní
geodet divize 5 Ing. Tomáš Chlupík. Foto archiv stavby
Metrostav_07_2017.indd 3
Billa, KIK, Pepco, Planeo Elektro, Super zoo či Valmont. To jsou obchody, které na začátku dubna otevřely zákazníkům své pobočky v novém obchodním centru
Stará plynárna v Kolíně (foto). Mezi ulicemi Plynárenská, Polepská a Královská cesta jej postavila divize 8.
Stavbu o rozloze 4200 m2 loni v září zahájil Ing. Radek
Liška, aby jej na konci roku v roli vedoucího projektu
vystřídal Ing. Tomáš Senohrábek, který se svým týmem dílo dotáhl až k úspěšné kolaudaci.
„Když jsem stavbu přebíral, byl hotový železobetonový prefa skelet, většina opláštění, drátkobetonová deska
a dělicí příčka pro vestavbu prodejny Billa,“ popisuje
Ing. Senohrábek. Zbývalo ještě dokončit kompletní technické zařízení budovy, příčky, podhledy a povrchové úpravy. Práce probíhaly i v těsné blízkosti objektu, kde vznikl
krytý zásobovací dvůr, zpevněné plochy a parkoviště pro
134 aut. Součástí projektu byla i kompletní rekonstrukce
přilehlé ulice včetně chodníků a veřejného osvětlení.
Průběh stavby na začátku letošního roku nekomplikovalo jen zimní počasí, ale mírný skluz, který se už
nepodařilo dohnat. Vznikl ještě při výkopových pracích
pro dešťovou kanalizaci a vsakovací objekt pod plochu
parkoviště, kde byla odkryta stará ekologická zátěž.
„Sanační práce probíhaly celé dva měsíce a museli jsme
při nich selektivní těžbou vytěžit a odvézt 2280 tun kontaminované zeminy a odčerpat 88 tun kalů,“ vzpomíná
Ing. Senohrábek. Hladký průběh prací komplikovala i jejich náročná koordinace, vysoké nároky na standardy
vybavení obchodních jednotek a v neposlední řadě také
složitá jednání s místními úřady především v souvislosti
s rekonstrukcí ulice Královská cesta, která probíhala
za úplné uzavírky a výluky městské hromadné dopravy.
Výrobnu svítiplynu nahradily obchody
Nové obchodní centrum stojí na místě bývalé plynárny,
což se projevilo nejen ekologickou zátěží, která musela být
sanována, ale i nálezem velkého množství starých základových konstrukcí a trubních vedení při výkopových pracích. Už na úplném začátku se stavbaři museli vyrovnat
i s velkým množstvím recyklátu po demolici původních
objektů, který byl na pozemku uložen.
Dnes je Stará plynárna díky mimořádnému nasazení
a schopnostem mladého týmu pracovníků divize 8 po
sedmi měsících výstavby v provozu. Místo nevzhledných
starých budov stojí moderní centrum a investor, společnost KPD Group, jedná o další etapě projektu, v níž by
mohly v přilehlém okolí vyrůst bytové domy.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
3
4
D1 – úsek 03 Hvězdonice–Ostředek
Tým Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4 úspěšně zmodernizoval úsek 03 na dálnici D1 mezi EXIT 29 Hvězdonice – EXIT
34 Ostředek v krátkém období od dubna 2015 do konce
října 2016. Stavbu přitom nejen řídil, ale zaměstnanci divize 4 zde provedli i všechny hlavní práce včetně dodávek
materiálů. Spočívaly ve vybourání původního cementobetonového krytu pomocí multikladivové drtičky (foto č. 3)
i v jeho následné recyklaci a pokračovaly kompletním
provedením nového cementobetonového krytu (foto č. 4)
včetně výroby betonu ve vlastní mobilní betonárně. O odkanalizování a dalších činnostech nemluvě. Úsek 03 dlouhý 4,64 km zmodernizovala divize 4 ve čtyřech základních
etapách po pruzích a vzhledem ke stanoveným termínům
na samé hranici technologických možností.
20.04.17 11:38