Konala se už 24. akce Daruj

krev s Metrostavem

25. dubna 2018 / 7 / XXX

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Karla Volfa, MBA,

obchodního ředitele Metrostavu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Stavba inspirovaná industriálními

kořeny pražské lokality str. 2

A .S.

Metrostav modernizuje další část

železničního uzlu v Plzni str. 3

Návrat pod centrum Prahy

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Spolupráce divizí při výstavbě lávky

v Českých Budějovicích str. 3

Nové eskalátory jezdí

Pražanům se v průběhu dubna hned ve dvou stanicích

podzemky zpříjemnilo cestování. Metrostav dokončil

modernizaci eskalátorů na Palmovce a několik dnů

na to DPP zprovoznil pohyblivé schody ve stanici metra

Nádraží Veleslavín. Eskalátory tam od uvedení nového

úseku „áčka“ chyběly cestujícím, kteří s těžkými zava­

zadly směřovali na Letiště Václava Havla.

Další zajímavá zakázka divize 8

Kompletní rekonstrukce technologického zařízení obilného

sila v Blovicích byla slavnostně zahájena 5. dubna.

Zakázku pro Správu státních hmotných rezerv bude ve

sdružení s firmou Unistroj FG řídit společný realizační

tým vedený Ing. Radkem Liškou, Ph.D., z divize 8. Do

listopadu příštího roku musí s dvojí přestávkou v době žní

zmodernizovat za plného provozu dvoukřídlové betonové

silo a venkovní objekt předčištění a sušení obilí na

příjmu. Po rekonstrukci bude činnost sila řízena zcela

automaticky. „Zakázka je výjimečná vysokým podílem

rekonstruovaných technologických zařízení,“ říká vedoucí

střediska technologie divize 8 Ing. Josef Limr.

5

Na Palmovce s předstihem

Vstup a výstup do východní části vestibulu ve stanici metra Palmovka na lince B (foto č. 1) pražský dopravní podnik

zpřístupnil v pátek 6. dubna v ranních hodinách. Do té

doby zde probíhala rekonstrukce, která se týkala zejména

výměny celkem čtyř ramen pohyblivých schodů. Metrostav, který byl dodavatelem stavební i technologické části

zakázky, dokončil modernizaci dříve. Tým divize 8 vedený

Ing. Liborem Zemanem napjatý harmonogram 137 dnů,

v nichž byly i vánoční svátky, zkrátil o pět. A nebylo to

jednoduché. „Šlo třeba o to, že německý výrobce elektrokomponentů pro eskalátory měl plánovanou třítýdenní

celopodnikovou výluku výroby,“ uvedl Ing. Libor Zeman.

Modernizace stanice je tak hotová. Metrostav už loni

dokončil západní část vestibulu, kde přibyl i výtah, a Palmovka je další bezbariérovou stanicí. U východu do ulice

Na Žertvách se objevil staronový eskalátor, který byl donedávna součástí dnes již zrušeného výstupu ze stanice

Můstek do Perlové ulice v centru Prahy.

Unikátní nález

4

Pod Václavským náměstím

se ukrývají památky z doby,

kdy území od roku 1348

zabíral koňský trh Nového

Města pražského. Při

rekonstrukci kanalizace,

kterou zde dnes provádí tým

Jiřího Nováka z divize 1, archeologové z Muzea hlavního

města Prahy nalezli v souvislých vrstvách středověkých

komunikací spolu s podkovami, hřeby, oděvními přezkami,

klíči či kosterními pozůstatky zvířat i unikátní sošku

madonky z druhé poloviny 14. století (foto).

3

2

1

Portýři končí, nahradila je dvojice eskalátorů

Pohyblivé schody, které od pátku 13. dubna slouží ve stanici metra Nádraží Veleslavín (foto č. 2), doplňovala také

divize 8. Práce začaly loni v listopadu a tým pod vedením

Ing. Jana Štoncnera musel nejprve vybourat výstupní

schodiště a nahradit jej dvojicí pohyblivých schodů o délce 9,4 metru. Eskalátory jsou užší – místo 90 cm měří

jejich stupně 80 cm. Širší schody s ohledem na časové

a finanční možnosti projektu totiž nebylo možné do stáva-

Stavby, na kterých pracoval Metrostav

Na shromáždění delegátů České komory autorizovaných

inženýrů a techniků činných ve výstavbě byly 13. března

vyhlášeny výsledky XIV. ročníku Ceny Inženýrské komory.

Jedno ze tří nejvyšších ocenění udělila odborná porota

projektu rekonstrukce zastřešení historické haly železniční

stanice Praha hlavní nádraží, jehož provedení řídila

divize 3. Zvláštní ocenění za rok 2017 obdržela přestavba

zatáček nad Jáchymovem na silnici I/25, na níž se

významně podílela divize 4. Gratulujeme!

Start OpenRace

Pod patronací prezidenta

Skupiny Metrostav Jiřího

Bělohlava a předsedy spolku

Cesta za snem Heřmana

Volfa byl 12. dubna v sídle

Metrostavu slavnostně

zahájen projekt OpenRace.

Jeho hlavní myšlenkou je pomáhat druhým prostřednictvím

týmového závodění na speciálních handbike trenažerech

umístěných v prostorách firem, neziskových organizací

či státních institucí. Zaměstnanci, ale i veřejnost na

nich mohou po celý rok závodit a přitom pomáhat svým

týmovým patronům, lidem se zdravotním postižením.

První Den zdraví zaměstnance zaujal

Den zdraví, který v Metrostavu proběhl poprvé 5. dubna,

se setkal s velkým ohlasem. Nabídku Očního centra Lensi

na vyšetření zraku a výrazné slevy při koupi brýlových

obrouček využilo na 150 kolegů. Zaplněné byly i oba

interaktivní workshopy o poskytování první pomoci dětem.

Návrat na Želivku

Stavbu vodního díla Želivka,

které je nejvýznamnějším

zdrojem pitné vody pro

Prahu, zahájil v 60. letech

20. století podnik Vodní

stavby a před zhruba třiceti

lety dokončil Metrostav. Před

pár dny podepsali zástupci divize 6 s investorem smlouvu

(foto) na modernizaci tamější úpravny vody, jež bude

zejména spočívat ve stavbě nové filtrace s granulovaným

aktivním uhlím. Jako lídr v dodavatelském sdružení zahájí

práce začátkem letošního října tým Ing. Petra Brože.

Metrostav_07_2018.indd 1

Podzemí Václavského náměstí (titulní foto) zná Metro­

stav docela dobře. Postavil totiž všechny traťové tunely

i stanice metra, které jej podcházejí, a Můstek bezba­

riérově zpřístupnil. Vybudoval i kolektor C mezi ulice­

mi Vodičkova a 28. října. Proto si pracovníci divize 1

dokázali představit, že je při rekonstrukci části místní

kanalizace čekají pod dlažbou či asfaltem navážky,

archeologické nálezy, tektonicky porušené nesoudržné

a zvodnělé sedimenty a různé přípojky inženýrských

sítí, kabelové kanály a dokonce i potrubní pošta. S ně­

kterými záludnostmi lokality se však setkali poprvé.

„Asi 80 metrů dlouhé staveniště ve spodní části

náměstí jsme převzali zhruba v polovině letošního ledna. Za tři týdny poté zde začal archeologický průzkum.

Koncem února naši pracovníci ze střediska inženýrských

sítí a podzemí zahájili šachtovýkop mezi provozovanými

kolektory A a B, což znamená, že v těsné blízkosti u sebe

hloubí hornickým způsobem šachty, které později propojí

výkopem,“ říká vedoucí projektu Jiří Novák z divize 1.

Vlastní rekonstrukce potrvá jen 28 týdnů

„Šachty máme dokončené zhruba ze 40 % a brzy se dostaneme k nejobtížnějšímu úseku přestavované kanalizace u budovy Darexu, kde se musíme vyhnout autovýtahu

(řez). Stabilitu osm metrů hlubokého výkopu zde zajistíme

atypickými ocelovými rámy na míru. Stavbu v památkově

chráněné lokalitě nám komplikuje nejen obtížná logistika,

ale i okolní obytná zástavba, kvůli níž máme za povinnost

omezit hlučnost a prašnost prací,“ doplnil stavbyvedoucí

Svatobor Saller, který řídí práce na místě.

Vzhledem k místním podmínkám a provozovaným

podzemním sítím se stavbaři musejí vyrovnat se složitou

prostorovou dispozicí ochranné konstrukce stoky i s její

náročnou betonáží s mnoha pracovními spárami. Nový

kanalizační sběrač, který bude kopírovat trasu i rozměry

starého (700/1250), bude zděný s čedičovým žlabem.

Součástí projektu je také obnova revizních šachet.

Po staveništi se stále pohybují archeologové, o jejichž

nálezech se zmiňuje zpráva v rubrice Krátce/Aktuálně,

a i proto lze dokončení díla v obchodním i kulturním centru metropole předpokládat až koncem letošního září.

Staveniště po celém hlavním městě

Stavba pro Pražskou vodohospodářskou společnost

(PVS) na Václavském náměstí nepatří mezi největší nebo

nejdůležitější díla Metrostavu. Probíhá ale na exponovaném místě a podléhá velkému zájmu orgánů státní správy

i veřejnosti. Není to však jediná zakázka, kterou středisko

Jiřího Nováka pro PVS v současnosti buduje. „Po právě

předaných dílech v ulicích U Plynárny a Pod Rybníčkem

pracujeme ještě v Branické ulici, ve Vršovické a těsně

před podpisem je smlouva o rekonstrukci v Táborské.

U všech jsem vedoucím projektu, ale práce řídí jednotliví

stavbyvedoucí. Jsem rád, že se na ně mohu spolehnout.

Bez jejich úsilí, znalostí a dovedností bych tolik zakázek

najednou nezvládl,“ uzavírá Jiří Novák.

Řez C–C

kotvení

šachtovýkop

autovýtah

DAREX

rekonstruovaný

kanalizační sběrač

1

2

jícího východu z vestibulu začlenit. Práce na eskalátorech

probíhaly v rámci první etapy díla, ve druhé vznikne u zastávky autobusu ve směru na Slaný asi 5,5 metru dlouhý

ocelový přístřešek se skleněnou střechou.

Nové pohyblivé schody jsou zabudovány do výstupního schodiště směrem k terminálu BUS, který se po

otevření stanice metra ukázal jako velmi frekventovaný,

a k tomu jej využívali cestující na letiště. Ve stanici byli

dokonce nasazeni portýři, kteří lidem nosili kufry.

Připomeňme, že Metrostav v pražském podzemí staví

nadále. Tým divize 8 aktuálně pracuje například na výměně eskalátorů ve stanici metra Náměstí Republiky.

David Kalců, foto archiv Metrostavu

23.04.18 12:41