Konala se už 24. akce Daruj
krev s Metrostavem
25. dubna 2018 / 7 / XXX
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Karla Volfa, MBA,
obchodního ředitele Metrostavu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Stavba inspirovaná industriálními
kořeny pražské lokality str. 2
A .S.
Metrostav modernizuje další část
železničního uzlu v Plzni str. 3
Návrat pod centrum Prahy
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Spolupráce divizí při výstavbě lávky
v Českých Budějovicích str. 3
Nové eskalátory jezdí
Pražanům se v průběhu dubna hned ve dvou stanicích
podzemky zpříjemnilo cestování. Metrostav dokončil
modernizaci eskalátorů na Palmovce a několik dnů
na to DPP zprovoznil pohyblivé schody ve stanici metra
Nádraží Veleslavín. Eskalátory tam od uvedení nového
úseku „áčka“ chyběly cestujícím, kteří s těžkými zava
zadly směřovali na Letiště Václava Havla.
Další zajímavá zakázka divize 8
Kompletní rekonstrukce technologického zařízení obilného
sila v Blovicích byla slavnostně zahájena 5. dubna.
Zakázku pro Správu státních hmotných rezerv bude ve
sdružení s firmou Unistroj FG řídit společný realizační
tým vedený Ing. Radkem Liškou, Ph.D., z divize 8. Do
listopadu příštího roku musí s dvojí přestávkou v době žní
zmodernizovat za plného provozu dvoukřídlové betonové
silo a venkovní objekt předčištění a sušení obilí na
příjmu. Po rekonstrukci bude činnost sila řízena zcela
automaticky. „Zakázka je výjimečná vysokým podílem
rekonstruovaných technologických zařízení,“ říká vedoucí
střediska technologie divize 8 Ing. Josef Limr.
5
Na Palmovce s předstihem
Vstup a výstup do východní části vestibulu ve stanici metra Palmovka na lince B (foto č. 1) pražský dopravní podnik
zpřístupnil v pátek 6. dubna v ranních hodinách. Do té
doby zde probíhala rekonstrukce, která se týkala zejména
výměny celkem čtyř ramen pohyblivých schodů. Metrostav, který byl dodavatelem stavební i technologické části
zakázky, dokončil modernizaci dříve. Tým divize 8 vedený
Ing. Liborem Zemanem napjatý harmonogram 137 dnů,
v nichž byly i vánoční svátky, zkrátil o pět. A nebylo to
jednoduché. „Šlo třeba o to, že německý výrobce elektrokomponentů pro eskalátory měl plánovanou třítýdenní
celopodnikovou výluku výroby,“ uvedl Ing. Libor Zeman.
Modernizace stanice je tak hotová. Metrostav už loni
dokončil západní část vestibulu, kde přibyl i výtah, a Palmovka je další bezbariérovou stanicí. U východu do ulice
Na Žertvách se objevil staronový eskalátor, který byl donedávna součástí dnes již zrušeného výstupu ze stanice
Můstek do Perlové ulice v centru Prahy.
Unikátní nález
4
Pod Václavským náměstím
se ukrývají památky z doby,
kdy území od roku 1348
zabíral koňský trh Nového
Města pražského. Při
rekonstrukci kanalizace,
kterou zde dnes provádí tým
Jiřího Nováka z divize 1, archeologové z Muzea hlavního
města Prahy nalezli v souvislých vrstvách středověkých
komunikací spolu s podkovami, hřeby, oděvními přezkami,
klíči či kosterními pozůstatky zvířat i unikátní sošku
madonky z druhé poloviny 14. století (foto).
3
2
1
Portýři končí, nahradila je dvojice eskalátorů
Pohyblivé schody, které od pátku 13. dubna slouží ve stanici metra Nádraží Veleslavín (foto č. 2), doplňovala také
divize 8. Práce začaly loni v listopadu a tým pod vedením
Ing. Jana Štoncnera musel nejprve vybourat výstupní
schodiště a nahradit jej dvojicí pohyblivých schodů o délce 9,4 metru. Eskalátory jsou užší – místo 90 cm měří
jejich stupně 80 cm. Širší schody s ohledem na časové
a finanční možnosti projektu totiž nebylo možné do stáva-
Stavby, na kterých pracoval Metrostav
Na shromáždění delegátů České komory autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě byly 13. března
vyhlášeny výsledky XIV. ročníku Ceny Inženýrské komory.
Jedno ze tří nejvyšších ocenění udělila odborná porota
projektu rekonstrukce zastřešení historické haly železniční
stanice Praha hlavní nádraží, jehož provedení řídila
divize 3. Zvláštní ocenění za rok 2017 obdržela přestavba
zatáček nad Jáchymovem na silnici I/25, na níž se
významně podílela divize 4. Gratulujeme!
Start OpenRace
Pod patronací prezidenta
Skupiny Metrostav Jiřího
Bělohlava a předsedy spolku
Cesta za snem Heřmana
Volfa byl 12. dubna v sídle
Metrostavu slavnostně
zahájen projekt OpenRace.
Jeho hlavní myšlenkou je pomáhat druhým prostřednictvím
týmového závodění na speciálních handbike trenažerech
umístěných v prostorách firem, neziskových organizací
či státních institucí. Zaměstnanci, ale i veřejnost na
nich mohou po celý rok závodit a přitom pomáhat svým
týmovým patronům, lidem se zdravotním postižením.
První Den zdraví zaměstnance zaujal
Den zdraví, který v Metrostavu proběhl poprvé 5. dubna,
se setkal s velkým ohlasem. Nabídku Očního centra Lensi
na vyšetření zraku a výrazné slevy při koupi brýlových
obrouček využilo na 150 kolegů. Zaplněné byly i oba
interaktivní workshopy o poskytování první pomoci dětem.
Návrat na Želivku
Stavbu vodního díla Želivka,
které je nejvýznamnějším
zdrojem pitné vody pro
Prahu, zahájil v 60. letech
20. století podnik Vodní
stavby a před zhruba třiceti
lety dokončil Metrostav. Před
pár dny podepsali zástupci divize 6 s investorem smlouvu
(foto) na modernizaci tamější úpravny vody, jež bude
zejména spočívat ve stavbě nové filtrace s granulovaným
aktivním uhlím. Jako lídr v dodavatelském sdružení zahájí
práce začátkem letošního října tým Ing. Petra Brože.
Metrostav_07_2018.indd 1
Podzemí Václavského náměstí (titulní foto) zná Metro
stav docela dobře. Postavil totiž všechny traťové tunely
i stanice metra, které jej podcházejí, a Můstek bezba
riérově zpřístupnil. Vybudoval i kolektor C mezi ulice
mi Vodičkova a 28. října. Proto si pracovníci divize 1
dokázali představit, že je při rekonstrukci části místní
kanalizace čekají pod dlažbou či asfaltem navážky,
archeologické nálezy, tektonicky porušené nesoudržné
a zvodnělé sedimenty a různé přípojky inženýrských
sítí, kabelové kanály a dokonce i potrubní pošta. S ně
kterými záludnostmi lokality se však setkali poprvé.
„Asi 80 metrů dlouhé staveniště ve spodní části
náměstí jsme převzali zhruba v polovině letošního ledna. Za tři týdny poté zde začal archeologický průzkum.
Koncem února naši pracovníci ze střediska inženýrských
sítí a podzemí zahájili šachtovýkop mezi provozovanými
kolektory A a B, což znamená, že v těsné blízkosti u sebe
hloubí hornickým způsobem šachty, které později propojí
výkopem,“ říká vedoucí projektu Jiří Novák z divize 1.
Vlastní rekonstrukce potrvá jen 28 týdnů
„Šachty máme dokončené zhruba ze 40 % a brzy se dostaneme k nejobtížnějšímu úseku přestavované kanalizace u budovy Darexu, kde se musíme vyhnout autovýtahu
(řez). Stabilitu osm metrů hlubokého výkopu zde zajistíme
atypickými ocelovými rámy na míru. Stavbu v památkově
chráněné lokalitě nám komplikuje nejen obtížná logistika,
ale i okolní obytná zástavba, kvůli níž máme za povinnost
omezit hlučnost a prašnost prací,“ doplnil stavbyvedoucí
Svatobor Saller, který řídí práce na místě.
Vzhledem k místním podmínkám a provozovaným
podzemním sítím se stavbaři musejí vyrovnat se složitou
prostorovou dispozicí ochranné konstrukce stoky i s její
náročnou betonáží s mnoha pracovními spárami. Nový
kanalizační sběrač, který bude kopírovat trasu i rozměry
starého (700/1250), bude zděný s čedičovým žlabem.
Součástí projektu je také obnova revizních šachet.
Po staveništi se stále pohybují archeologové, o jejichž
nálezech se zmiňuje zpráva v rubrice Krátce/Aktuálně,
a i proto lze dokončení díla v obchodním i kulturním centru metropole předpokládat až koncem letošního září.
Staveniště po celém hlavním městě
Stavba pro Pražskou vodohospodářskou společnost
(PVS) na Václavském náměstí nepatří mezi největší nebo
nejdůležitější díla Metrostavu. Probíhá ale na exponovaném místě a podléhá velkému zájmu orgánů státní správy
i veřejnosti. Není to však jediná zakázka, kterou středisko
Jiřího Nováka pro PVS v současnosti buduje. „Po právě
předaných dílech v ulicích U Plynárny a Pod Rybníčkem
pracujeme ještě v Branické ulici, ve Vršovické a těsně
před podpisem je smlouva o rekonstrukci v Táborské.
U všech jsem vedoucím projektu, ale práce řídí jednotliví
stavbyvedoucí. Jsem rád, že se na ně mohu spolehnout.
Bez jejich úsilí, znalostí a dovedností bych tolik zakázek
najednou nezvládl,“ uzavírá Jiří Novák.
Řez C–C
kotvení
šachtovýkop
autovýtah
DAREX
rekonstruovaný
kanalizační sběrač
1
2
jícího východu z vestibulu začlenit. Práce na eskalátorech
probíhaly v rámci první etapy díla, ve druhé vznikne u zastávky autobusu ve směru na Slaný asi 5,5 metru dlouhý
ocelový přístřešek se skleněnou střechou.
Nové pohyblivé schody jsou zabudovány do výstupního schodiště směrem k terminálu BUS, který se po
otevření stanice metra ukázal jako velmi frekventovaný,
a k tomu jej využívali cestující na letiště. Ve stanici byli
dokonce nasazeni portýři, kteří lidem nosili kufry.
Připomeňme, že Metrostav v pražském podzemí staví
nadále. Tým divize 8 aktuálně pracuje například na výměně eskalátorů ve stanici metra Náměstí Republiky.
David Kalců, foto archiv Metrostavu
23.04.18 12:41