strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Divize 5 opět modernizuje železniční uzel
Na okraji Plzně u Škodových závodů si nelze nevšim
nout stavebního ruchu (foto č. 1). Divize 5 tam od letoš
ního března pracuje na modernizaci dopravní kuriozity
– na tzv. „přesmyku domažlické trati“ – tedy mimo
úrovňovém křížení několika tratí a silnice. Jde o třetí
etapu rekonstrukce plzeňského železničního uzlu.
„Provádíme hlavice pilířů silničního mostu v kilometru 107,090 přes trať Plzeň–Domažlice (foto č. 2) a brzy
začneme pracovat na skruži nosné konstrukce,“ informuje
přímo ze stavby vedoucí projektu Ing. Petr Hanzal.
Rekonstrukce uzlu zahrnuje modernizaci železničních
tratí z Plzně do Chebu a z Plzně do Domažlic, součástí
je i přeložka silnice I/26 a vybudování mimoúrovňového
křížení s domažlickou tratí. Celkem jde o 163 stavebních
objektů! Generálním zhotovitelem je sdružení firem Swie
telsky Rail CZ a Swietelsky stavební, Metrostav pro tu
první buduje čtyři důležité stavební objekty. Jde o zmíněný most přes trať Plzeň-Domažlice, nedaleký kolektor pod
stejnou tratí, Faltusův most u Škodových závodů a další
železniční most poblíž hlavního nádraží. Všechny čtyři by
měly být hotové v květnu 2019. Modernizace přesmyku
bezesporu zlepší vlakové spojení směrem na západ země.
Jde o první svařovaný příhradový most
v Československu. Vznikl roku 1931 v areálu Škodových
závodů podle projektu konstruktéra a znalce v oboru
ocelových konstrukcí a mostů Ing. Františka Faltuse.
Most tvoří celosvařovaná ocelová příhradová
konstrukce o rozpětí 49,2 m. Mostovka šířky
7,9 m se skládá z příčníků a podélníků spřažených
s železobetonovou deskou.
úspornou a soběstačnou budovou využívající nejen tepelná čerpadla, ale také fotovoltaické panely a obsáhne i stanice pro nabíjení elektromobilů,“ popisuje Ing. Horuta.
Změna účelu užití
Opuštěný skelet se nejdřív měl proměnit v multifunkční
středisko Red House s obchody, kancelářemi, byty a mateřskou školou. Investorovi však jeho plánovaný záměr
nevyšel a rozestavěný objekt vloni koncem roku prodal.
Nový majitel, společnost Smart Innovation Center (SIC),
má jinou vizi a přislíbenou dotaci z operačního programu
na podporu inovací. „Vybudujeme v Ostravě vědecko-technologický park se zaměřením na takzvané smart
city. Půjde o jakési centrum, kde se budou sdružovat
firmy, které se těmito moderními technologiemi zabývají.
Už objekt sám o sobě by měl být ukázkou použití nových
materiálů a výrobních postupů. V podstatě půjde o pilotní
projekt v rámci celé České republiky,“ vysvětlil Moravskoslezskému deníku jednatel firmy SIC Michal Burian.
Budova SIC bude mít v suterénu garáže, sklady
a technologické prostory. V přízemí vzniknou univerzální
plochy pro služby a v pěti patrech kanceláře pro celkem
500 zaměstnanců. V sedmém nadzemním podlaží vyroste
restaurace pro zaměstnance s předpokládanou kapacitou
do 300 jídel denně. Doplní ji venkovní terasa.
„Doprojektovat budovu podle představ investora
a zvládnout její dokončení v termínu podle smlouvy do
30. srpna letošního roku bude velice obtížný úkol. Uděláme ale všechno pro to, abychom práci zvládli kvalitně
a v plánovaném termínu,“ uzavřel vedoucí projektu.
–red–, vizualizace archiv stavby
Metrostav_07_2018.indd 3
Ing. Josefa Krále, se mimo hlavní trasy začne pracovat
na spoustě dalších objektů,“ doplňuje Kristýna Miláčková.
Nová obalovna, poprvé větší finišér
Mezi velké projekty divize 4 patří bezesporu rekonstrukce
dálnice D35 u Přáslavic v Olomouckém kraji, která začala
vloni a druhou polovinou pokračuje i letos. „Je to první akce, kde asfaltovou směs dodávala nedávno zprovozněná
obalovna Metrostavu v Lipníku,“ říká Ing. Jan Merunka,
vedoucí útvaru marketingu a obchodu divize 4.
V tomto úseku asfaltéři pokládali směs s vysokým
modulem tuhosti (VMT), což se provádí až v posledních
letech. Zpočátku byly práce náročné zejména kvůli nově
použité směsi. Vše se ale ustálilo. Kristýna Miláčková
připomíná zajímavost: „Na této stavbě jsme poprvé pokládali asfaltové směsi finišerem s pevnou lištou o šířce
10 metrů s použitím homogenizéru pro zajištění jejich
stejnorodosti a dostatečný přísun materiálu.“
Divize 4 loni pracovala také na Vysočině na frekventované silnici II/602 Jihlava–Dvorce (fota), kde probíhala
modernizace a rozšíření komunikace, či na zakázce v Příbrami na I/18 v Evropské ulici. Šlo také o celkovou opravu
za účelem prodloužení životnosti vozovky. „Připravujeme
také rekonstrukci pojezdové dráhy (TWY) na Letišti Praha-Kbely,“ zmínila jako zajímavost Kristýna Miláčková.
David Kalců, foto Luboš Pavlíček
krát se už konala programová konference Metrostavu označovaná
zkratkou TEK. Její 15. ročník proběhne v hotelu Olympik letos
26. dubna a informace z něj přinesou příští noviny 8/2018.
David Kalců, foto stavba
Dlouhá cesta k proměně Rudého hradu
Teprve koncem letošního roku si Ostraváci oddychnou,
protože jejich město přestane hyzdit nepřehlédnutel
ný pozůstatek Rudého hradu. V roce 1987 jej dělníci
začali budovat jako sídlo krajského výboru komunis
tické strany ČSSR a po dokončení skeletu jej chvíli po
sametové revoluci opustili. Dostavba torza začala až
za 26 let, aby byla po zastřešení a opláštění přerušena.
Až letos v únoru se dostal ke slovu tým Ing. Lukáše Ho
ruty ze severomoravského regionu divize 1 a skořápku
objektu ve frekventované lokalitě začal měnit ve Smart
Innovation Center (vizualizace).
Při první etapě dostavby byl skelet prvně staticky
sanován a doplněn fasádním pláštěm. „Staveniště pro
druhou etapu díla jsme od nového investora převzali
26. února a od té doby projektujeme technologie, montujeme sádrokartonové konstrukce, betonujeme podlahy
a provádíme zemní práce v suterénu i okolo objektu a vrty
pro tepelná čerpadla. Dokončený objekt má totiž mít průkaz energetické náročnosti třídy A. Bude tedy mimořádně
S příchodem jara startují hlavní opravy silnic. Na zlep
šení stavu vozovek se mezi jinými významně podílí
také divize 4. Opravuje úseky jak menších silnic, tak
klíčových tepen, konkrétně dálnic D35, D1, D3... Letos
ale chystá práce také na Letišti Praha-Kbely.
Výtluky, místy celkově otřesný povrch vozovek. Silničáři nestíhají vše včas spravovat, řidiči se právem rozčilují. K tomu letos i po mírné zimě přibyly další výmoly,
protože vozovkám nesvědčilo střídání teplot.
Drobnější opravy silnic po zimě mají na starost především krajské správy a údržby silnic. Týmy divize 4 přispívají ke zlepšení dopravní situace prováděním větších akcí
plánovaných i několik let dopředu. „Každá větší oprava
totiž vyžaduje poměrně dlouhou přípravu. Bavíme se
o komunikacích, kde byl už nevyhovující stav déle, a proto
ŘSD, respektive kraje rozhodly o jejich rekonstrukci,“ vyjasňuje Ing. Kristýna Miláčková, přípravářka a technička
kvality střediska asfaltových vozovek z divize 4.
Její kolegové nyní pracují třeba na silnici I/18 v úseku
Sedlčany–Vojkov. Na tahu, který propojuje okresy Příbram a Benešov a na území středočeského regionu tvoří
důležité napojení na dálnici D4, opravují odvodnění a povrch vozovky. A to není vše: „Při modernizaci dálnice D1
začneme brzy pokládat cementovou stabilizaci pro firmu
Hochtief CZ, a to v úseku 04 Ostředek–Šternov. Také
na dálnici D3 v úseku Bošilec–Ševětín, který staví tým
Náročný přesun technické památky
Inženýr Petr Hanzal zmiňuje složitější fáze stavby: „Celou
akci komplikuje těsná blízkost a zásahy do areálu plzeňské
Škody. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme na silnici I/26,
veškeré práce nám přebírají za technický dozor investora
zástupci SŽDC, města Plzně a ŘSD ČR. V září nás také
čeká náročný přesun Faltusova mostu. Tato technická
památka bude demontována, přesunuta a následně se
rozhodne o jejím budoucím využití.“
Generálním dodavatelem druhé etapy rekonstrukce
plzeňského uzlu je také Metrostav a pracuje na ní už od
roku 2016 tým divize 5 v čele s Ing. Janem Zemánkem.
Faltusův silniční most
2
Divize 4: musíme to opravit!
Spolupráce při výstavbě lávky přes Vltavu
Tým Jana Prokeše z divize 6 buduje v Českých Budějo
vicích lávku u TJ Meteor. Je navržena z oceli a vyrábí
ji i montuje divize 3, s dopravou a provizorními kon
strukcemi pomáhá divize 4. Práce Metrostavu v jiho
české metropoli pokročily – nad řekou je už dnes totiž
uložená nosná konstrukce lávky s horním obloukem.
Nejdřív se u Vltavy dostali ke slovu pracovníci divize 6.
Když dokončili hlubinné založení na mikropilotách a vybetonovali obě opěry i stěny levobřežní rampy, přišla na řadu
divize 4 a doprostřed řeky osadila pomocné konstrukce
Pižmo. V Horních Počernicích zatím oceláři divize 3 technologicky náročným způsobem vyrobili nosné prvky pro
jednopolovou lávku přes Vltavu s rozpětím 40 m a 17m
rampu. Celková hmotnost použité oceli dosáhla 65 tun.
První nadrozměrný náklad dorazil z Prahy na staveniště
po Velikonocích, stejně jako autojeřáb s nosností 500 tun,
který osadil na tři části rozdělenou hlavní mostovku (foto
č. 1), jejíž největší díl vážil 14 tun. „Aby se k řece dostala
těžká a velká břemena i autojeřáb, museli jsme přemostit
lávku přes Vltavu u Plané, která slouží pro cyklostezku,“
říká Jan Prokeš. „Dodnes je mi záhadou, jak dokázal řidič
autojeřábu zacouvat na prostorově omezené místo montáže, když jeho stroj má šířku 3 m a délku 20,5 m,“ říká
Ing. Ondřej Benčič, který poprvé řídí tým divize 3.
V polovině dubna pak menší autojeřáb s nosností 100 t
osadil na místo ostatní nosné konstrukce (foto č. 2). Jejich
montáž a svařování provádějí opět pracovníci provozu
ocelových konstrukcí. Skončit by měli asi za měsíc. „Zatím se mi zdá nejsložitější dodržet požadovaný tvar lávky
– množství svarů totiž ‚cvičí’, s konstrukcí, která se musí
složitě srovnávat s pomocí geodetů,“ říká Ing. Benčič.
Divize 6 dnes dokončuje betonáže a zásypy. „Zajímavé
je, že železobetonové povrchy zde nejsou hladké, ale vlnité, což není zrovna jednoduché při sestavování bednění,
do kterého musíme vkládat tvarované matrice,“ uzavírá
Lukáš Hynek, který vede práce divize 6. Chodci i cyklisté
začnou lávku (vizualizace č. 3) užívat v červnu.
–red–, foto archiv divize 3
Ocel pro českobudějovickou lávku
1
2
Délka nosné konstrukce lávky
Šířka lávky
Výška oblouku
Trubky oblouku a spodního táhla
Celková tonáž lávky
Délka levobřežní rampy
Šířka levobřežní rampy
Tonáž ocelové části rampy
40,8 m
4,2 m
cca 6,8 m
508 × 16 mm
59 tun
18,5 m
2,2 m
6 tun
3
23.04.18 12:41