Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 3
Divize 5 opět modernizuje železniční uzel
Naokraji Plzně u Škodových závodů si nelze nevšim-
nout stavebho ruchu (foto č. 1). Divize 5 tam od letoš-
ho března pracuje namodernizaci dopravní kuriozity
– na tzv. „přesmyku domažlické trati“ – tedy mimo-
úrovňovém křížení několika tratí asilnice. Jde otřetí
etapu rekonstrukce plzeňského železničního uzlu.
„Provádíme hlavice pilířů silničního mostu vkilome-
tru 107,090 přes trať PlzeňDomažlice (foto č. 2) abrzy
zneme pracovat naskruži nosné konstrukce,“ informuje
ímo ze stavby vedoucí projektu Ing.Petr Hanzal.
Rekonstrukce uzlu zahrnuje modernizaci železničních
tratí zPlzně do Chebu a zPlzně do Domažlic, součástí
je ieložka silnice I/26 avybudování mimoúrovňového
ížení sdomažlickou tratí. Celkem jde o163 stavebch
objektů! Generálním zhotovitelem je sdružení firem Swie-
telsky Rail CZ a Swietelsky staveb, Metrostav pro tu
první buduje čtyři důlité stavební objekty. Jde ozmíně-
ný most přes trať Plzeň-Domažlice, nedaleký kolektor pod
stejnou tratí, Faltuv most uŠkodových závodů adalší
železniční most pobž hlavního nádraží. Všechny čtyři by
ly být hotové v květnu 2019. Modernizace přesmyku
bezesporu zlepší vlakové spojení směrem nazápad země.
ročný přesun technické patky
Inžer Petr Hanzal zmuje slitější fáze stavby: „Celou
akci komplikuje těsná bzkost azásahy doarlu plzeňské
Škody. Vzhledem ktomu, že se pohybujeme nasilnici I/26,
veškeré práce nám přerají zatechnický dozor investora
zástupci SŽDC, města Plzně aŘSD ČR. Vří nás také
čeká náročný přesun Faltusova mostu. Tato technická
patka bude demontována, přesunuta a sledně se
rozhodne ojejím budoum využi.“
Generálním dodavatelem druhé etapy rekonstrukce
plzeňského uzlu je také Metrostav apracuje naní už od
roku 2016 tým divize5 včele sIng.Janem Zenkem.
David Kalců, foto stavba
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Dlouhá cesta kproměně Rudého hradu
Teprve koncem letošního roku si Ostraváci oddychnou,
protože jejich město přestane hyzdit nepřehdnutel-
ný pozůstatek Ruho hradu. V roce 1987 jej dělníci
zali budovat jako sídlo krajského výboru komunis-
tické strany ČSSR apodokoení skeletu jej chvíli po
sametové revoluci opustili. Dostavba torza začala až
za26let, aby byla pozastřešení aopláštění přerušena.
Až letos vúnoru se dostal keslovu tým Ing.Lukáše Ho-
ruty ze severomoravsho regionu divize 1 askořápku
objektu vefrekventované lokalitě začal měnit veSmart
Innovation Center (vizualizace).
i první etapě dostavby byl skelet prvně staticky
sanován a doplněn fasádním pláštěm. „Staveniště pro
druhou etapu díla jsme od nového investora převzali
26.února aodté doby projektujeme technologie, mon-
tujeme sádrokartonové konstrukce, betonujeme podlahy
aprovádíme zemní práce vsuterénu iokolo objektu avrty
pro tepelná čerpadla. Dokončený objekt má totiž mít prů-
kaz energetické náročnosti třídy A. Bude tedy mimořád
úspornou asostačnou budovou vyívající nejen tepel-
ná čerpadla, ale také fotovoltaické panely aobsáhne ista-
nice pro najení elektromobilů,“ popisuje Ing.Horuta.
Změna účelu užití
Opuštěný skelet se nejív měl pronit vmultifun
středisko Red House sobchody, kancelářemi, byty ama-
teřskou školou. Investorovi však jeho plánovaný záměr
nevel arozestaný objekt vloni koncem roku prodal.
Nový majitel, spolnost Smart Innovation Center (SIC),
má jinou vizi aislíbenou dotaci zoperačho programu
na podporu inova. „Vybudujeme v Ostravě vědecko-
-technologický park se zaměřem na takzvané smart
city. Půjde o jasi centrum, kde se budou sdružovat
firmy, které se těmito moderními technologiemi zavají.
Už objekt sám osobě by měl být ukázkou použití nových
materlů avýrobních postu. Vpodstatě půjde opilot
projekt vrámci celé České republiky,“ vysvětlil Moravsko-
slezsmu deníku jednatel firmy SIC Michal Burian.
Budova SIC bude mít v sutenu garáže, sklady
atechnologické prostory. Vpřízemí vzniknou univerlní
plochy pro služby avpěti patrech kanceláře pro celkem
500 zaměstnanců. Vsedmém nadzemm podlaží vyroste
restaurace pro zaměstnance spředpokdanou kapacitou
do300 jídel denně. Doplní ji venkovní terasa.
„Doprojektovat budovu podle představ investora
azvdnout její dokončení v termínu podle smlouvy do
30.srpna letošního roku bude velice obtížný úkol. Udě-
me ale všechno pro to, abychom práci zvládli kvalitně
avpnovaném ternu,“ uzavřel vedoucí projektu.
red, vizualizace archiv stavby
Divize 4: musíme to opravit!
Spříchodem jara startují hlavní opravy silnic. Nazlep-
šení stavu vozovek se mezi jinými významně polí
takédivize 4. Opravuje úseky jak menších silnic, tak
kčových tepen, konkrétně dálnic D35, D1, D3... Letos
ale chystá práce také naLetišti Praha-Kbely.
tluky, místy celkově otřesný povrch vozovek. Sil-
ničáři nestíhají vše včas spravovat, řidiči se právem roz-
čilují. Ktomu letos iporné zimě přibyly další výmoly,
protože vozovkám nesvědčilo střídání teplot.
Drobnější opravy silnic pozimě mají nastarost přede-
ím krajské správy aúdržby silnic. Týmy divize 4 přispí-
vají kezlepšení dopravní situace prováděním větších ak
plánovach i několik let doedu. „Každá větší oprava
totiž vyžaduje porně dlouhou přípravu. Bavíme se
okomunikacích, kde byl už nevyhovující stav déle, aproto
ŘSD, respektive kraje rozhodly ojejich rekonstrukci,“ vy-
jasňuje Ing.Kristýna Miláčko, přípravářka atechnička
kvality sediska asfaltových vozovek zdivize 4.
Její kolegové nyní pracují třeba nasilnici I/18 vúseku
Sedlčany–Vojkov. Na tahu, který propojuje okresy Pří-
bram aBenešov a na území sedočeského regionu tví
důležité napojení na dálnici D4, opravují odvodnění apo-
vrch vozovky. A to není vše: „i modernizaci dálnice D1
zneme brzy pokládat cementovou stabilizaci pro firmu
Hochtief CZ, a to v úseku 04 OstředekŠternov. Také
na dálnici D3 v úseku BošilecŠevětín, který staví tým
Ing.Josefa Krále, se mimo hlavní trasy začne pracovat
naspoustě dalších objektů,“ dopuje Kristýna Miláčková.
Nová obalovna, poprvé větší finišér
Mezi velké projekty divize 4 paí bezesporu rekonstrukce
lnice D35 uPřáslavic vOlomoucm kraji, která začala
vloni adruhou polovinou pokračuje iletos. „Je to první ak-
ce, kde asfaltovou směs dovala nedávno zprovozněná
obalovna Metrostavu vLipku,“ říká Ing.Jan Merunka,
vedoucí útvaru marketingu aobchodu divize 4.
V tomto úseku asfalři pokládali směs s vysokým
modulem tuhosti (VMT), což se provádí až vposledch
letech. Zpátku byly práce náročné zejména kvůli no
použité směsi. Vše se ale ustálilo. Kristýna Miláčková
ipomíná zamavost: „Natéto stavbě jsme poprvé po-
kládali asfaltové směsi finišerem spevnou lištou ošířce
10 metrů s použitím homogeniru pro zajtění jejich
stejnorodosti adostatečný přísun materiálu.
Divize 4 loni pracovala také naVysočině nafrekven-
tované silnici II/602 JihlavaDvorce (fota), kde probíhala
modernizace arozšíření komunikace, či nazakázce vPří-
brami naI/18 vEvropské ulici. Šlo také ocelkovou opravu
zaúčelem prodloužení životnosti vozovky. „Připravujeme
také rekonstrukci pojezdové dráhy (TWY) naLetišti Pra-
ha-Kbely,“ zmínila jako zajímavost Kristýna Miláčková.
David Kalců, foto Luboš Pavlíček
krát se už konala programová konference Metrostavu označovaná
zkratkou TEK. Její 15. rk proběhne v hotelu Olympik letos
26.dubna a informace z něj přinesou příští noviny 8/2018.
Spolupce při výstavběvky přes Vltavu
Tým Jana Prokeše zdivize 6 buduje vČeských Bujo-
vich lávku u TJ Meteor. Je navržena zoceli avyrá
ji i montuje divize 3, s dopravou a provizorními kon-
strukcemi pohá divize4. Práce Metrostavu vjiho-
české metropoli pokrily – nad řekou je už dnes totiž
uložená nosná konstrukce lávky s horm obloukem.
Nejdřív se u Vltavy dostali ke slovu pracovníci divize6.
Když dokončili hlubinné založení na mikropilotách a vybe-
tonovali obě opěry i stěny levobřežní rampy, přla na řadu
divize 4 a doprostřed řeky osadila pomocné konstrukce
Pižmo. VHorch Počernicích zam oceři divize 3 tech-
nologicky náročm zsobem vyrobili nosné prvky pro
jednopolovou lávku přes Vltavu s rozpětím 40m a 17m
rampu. Celková hmotnost poité oceli dosáhla 65 tun.
První nadrozrný náklad dorazil zPrahy na staveniště
po Velikonocích, stejně jako autojáb s nosností 500tun,
který osadil na tři části rozdělenou hlavní mostovku (foto
č. 1), jejíž největší díl vážil 14 tun. „Aby se k řece dostala
žká avelká břemena i autojeřáb, museli jsme přemostit
vku přes Vltavu u Pla, která slouží pro cyklostezku,“
říká Jan Prokeš. „Dodnes je mi záhadou, jak dokázal řidič
autojeřábu zacouvat na prostorově omezené místo mon-
táže, když jeho stroj má šířku 3 m a délku 20,5m,“ říká
Ing.Onej Beič, který poprvé řídí tým divize3.
Vpolovině dubna pak menší autojáb snosností 100t
osadil na místo ostatní nosné konstrukce (foto č. 2). Jejich
montáž a svařování provádějí opět pracovníci provozu
ocelových konstruk. Skončit by měli asi za měc. „Za-
m se mi zdá nejslitější dodržet padovaný tvar lávky
– množství svarů totiž ‚cví, s konstrukcí, která se mu
slitě srovvat s pomocí geodetů,“ říká Ing. Benč.
Divize 6 dnes dokončuje betonáže a zásypy. „Zajímavé
je, že železobetonové povrchy zde nejsou hladké, ale vlni-
té, což není zrovna jednoduché při sestavování bednění,
do kterého musíme vkdat tvarované matrice,“ uzavírá
Lukáš Hynek, který vede práce divize 6. Chodci i cyklis
znou lávku (vizualizace č. 3) užívat v červnu.
red, foto archiv divize 3
Ocel pro českobudějovickou lávku
lka nosné konstrukce lávky 40,8 m
Šířka lávky 4,2 m
Výška oblouku cca 6,8 m
Trubky oblouku a spodního táhla 508 × 16 mm
Celková tonáž lávky 59 tun
lka levobřežní rampy 18,5 m
Šířka levoežní rampy 2,2 m
Tonáž ocelové části rampy 6 tun
1
2 3
Faltusův silniční most
Jde oprvní svařovaný příhradový most
vČeskoslovensku. Vznikl roku 1931 vareálu Škodových
závodů podle projektu konstruktéra aznalce voboru
ocelových konstrukcí amostů Ing.Františka Faltuse.
Most tvoří celosvařovaná ocelová příhradová
konstrukce orozpětí 49,2 m. Mostovka šířky
7,9 m se skládá zpříčků apodélků spřažených
sželezobetonovou deskou.
Metrostav_07_2018.indd 3 23.04.18 12:41
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2018, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (413 ms)

Rendering Strana 4 (102413): (0/1) (406 ms)

Rendering Strana 3 (102411): (0/1) (454 ms)

Rendering Strana 2 (102409): (0/1) (453 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2911/vth118587-1.jpg (3x)

 i2911/vth118589-1.jpg (3x)

 i2911/bg102411.svg

 i2911/vth118591-1.jpg (3x)

 i2911/vth118585-1.jpg