strana 4

Sedm statečných

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Ročenka architektury

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Nezisková společnost Prostor – architektura, interiér,

design vydala už osmnáctý svazek ediční řady roče­

nek Česká architektura 2016–2017, tentokrát podle

architektky Marcely Steinbachové, která v roce 2016

obdržela prestižní cenu Architekt roku. Křest publikace

proběhl 12. dubna v Dolních Břežanech.

Cílem ročenky české architektury je pravidelně podávat zprávu o současné situaci a vývoji oboru nejen odborné, ale především laické veřejnosti a přinášet inspiraci či

podněty k veřejné diskusi.

V první a hlavní části publikace seznamuje architektka se 30 typologicky rozmanitými objekty postavenými

v rozmezí let 2016–2017, které upoutaly její pozornost.

Tentokrát se mezi ně výjimečně nedostala žádná stavba,

na které se podílel Metrostav. „Zajímala mě sebevědomá

česká architektura, která nekopíruje módní trendy ani

vzory ze zahraničí. Opravdová a svěží, přispívající ke kontextu, a ne nadbytečná a sobecká,“ uvedla výběr Marcela

Steinbachová. Do knihy se proto více než dřív dostala

drobnější církevní díla, sportovní haly, veřejná prostranství či novostavby a rekonstrukce rodinných domů.

Metrostav byl už tradičně jedním z partnerů ročenky.

Zakoupit či objednat si ji můžete u vybraných knihkupců

nebo přímo u vydavatele.

Více informací o publikaci a také o české architektuře

najdete na internetové adrese http://prostor-ad.cz.

Na Václavském náměstí v Praze proběhl 7. a 8. dub­

na za podpory Metrostavu charitativní nonstop závod

7 statečných, který uspořádal spolek Cesta za snem.

Sedm dvojic zdravých a handicapovaných sportovců

v něm soutěžilo, kdo na nejrušnějším místě v České republice ujede na 400 m dlouhém okruhu nejvíc kilometrů

na in-line bruslích, respektive na invalidním vozíku. Závodníci na to měli 24 hodin a každý kilometr, který najeli,

přinesl díky aplikaci Pomáhej pohybem body vybraným

charitativním projektům. Sedm dvojic dohromady ujelo

2929 km, přičemž ta nejlepší zvládla sama téměř 540 km!

Účastníci závodu tak znovu dokázali, že sport je pro

všechny bez jakýchkoliv omezení či bariér.

Byly, jsou a budou

Dokončení z minulého čísla

Na našem území bylo od 50. let minulého století

do roku 1991 postaveno asi 80 000 panelových domů

s téměř 1,2 milionu bytů. Podle současných sociologic­

kých průzkumů je většina obyvatel na sídlištích – v po­

měru 9:1 – se svým bydlením spokojena.

Nejvyšší panelový dům u nás – ubytovna Kupa – byl

dokončen v roce 1980 v pražském Jižním Městě. Dosahuje 81 metrů a má až 23 podlaží. Jeho dvě věže jsou

u vrcholu propojeny krytou mostní chodbou.

Nejdelší panelový dům v Česku je od roku 1975

v pražských Bohnicích v Zelenohorské ulici. Měří 300 metrů, má 12 podlaží, 18 vchodů a 400 bytů, v nichž žije

přibližně 1000 obyvatel. Kromě nejdelších chodeb v něm

jsou i nejdelší rozvody vody a topení, které způsobovaly,

že do nejvzdálenějších bytů dříve tekla jen studená voda.

Nejpovedenější tuzemské sídliště po architektonické

stránce je podle odborníků v pražských Ďáblicích, které vzniklo v 60. letech minulého století. V přízemí domů

s členitějšími fasádami, než bývaly obvyklé, jsou obchody. Dovnitř k bytům se vchází krásnými vstupními halami.

Mezi paneláky autoři vytvořili klidné vnitrobloky.

Jedním z největších sídlišť střední Evropy je se svými 117 tisíci obyvateli bratislavská čtvrť Petržalka, která

začala v bývalém Československu vznikat v roce 1973.

Aktivní senioři

Přes 110 členů Senior klubu Metrostav se 11. dubna

sešlo na každoroční členské schůzi v Centru vzdělávání

Skupiny Metrostav v Palmovka Parku II (foto).

Schůzi zahájil předseda SKM Jan Brodský, který

přivítal všechny přítomné a hosty – prezidenta Skupiny

Metrostav Jiřího Bělohlava a revizora SKM Ing. Jiřího

Karneta. Na setkání se nejprve rozproudila debata a informace o Metrostavu se střídaly s dotazy členů. Diskuze

by jistě mohla trvat déle, ale čas a program schůze byly

neúprosné. Předseda SKM poděkoval prezidentovi Skupiny za podporu nejen od Metrostavu, ale i od něj osobně.

Oficiální část programu doplnilo posezení u kávy

Potom už vše vzalo rychlý spád. Po schválení programu

schůze přednesl místopředseda Jan Háček zprávu o činnosti SKM v uplynulém roce. Předseda Jan Brodský seznámil přítomné s hospodařením klubu, s účetní závěrkou

roku 2017, s návrhem rozpočtu na rok 2018 a s výsledky

ankety o programu SKM, kterou zpracoval Dušan Koval.

Po krátké diskuzi, při níž byly všechny dotazy ihned zodpovězeny, následoval návrh usnesení a jeho téměř jednomyslné schválení, čímž jednání schůze skončilo.

Za vzornou přípravu prostředí v Centru vzdělávání děkujeme jeho kolektivu pod vedením Mgr. Zdeňka Kostříže.

Po ukončení pokračovala schůze neformální debatou

nad šálkem kávy v jídelně Metrostavu. Poslední senioři

odcházeli domů až před šestnáctou hodinou a těšili se

na další akce, které Senior klub Metrostavu připravuje.

Jan Br odsk ý, fo to ar chiv Me tr os t av u

1

Pohledový beton

2

3

4

5

6

7

8

9

Oceláři divize 3 nyní v Horních Počernicích pracují na tři směny

Středisko výroby ocelových konstrukcí divize 3 (foto č. 1), které řídí Ing. Petr Hron, má tolik zakázek, že jeho

oceláři v současnosti pracují nepřetržitě ve třech směnách. Odpovídají tomu i zásoby ve skladu hutního materiálu

(foto č. 2). Nejvíc místa v hlavní lodi výrobny dnes zabírají prvky pro dálniční most přes údolí Křešického potoka

(foto č. 3), který spadá do zakázky pro firmu Hochtief CZ a najde své místo na D1 v katastru obce Ostředek.

Celková hmotnost mostních dílů dosáhne 370 tun. V současnosti je z nich vyrobeno asi 30 procent, celý most bude

dokončený v závěru května. Na fotografii č. 4 zachytil Jakub Červenka vpravo další, tentokrát hotové 20t části mostu

pro D1 a uprostřed kotvy do betonových desek, které divize 3 dodává na stavbu obytných věží komplexu Wardian

v Londýně. Každá z nich váží asi 40 kg. Kolegové mají za úkol zpracovat pro tuto zakázku celkem více než 1100 tun

oceli. Její hlavní součástí jsou 80 kg těžké konzoly (v pozadí na foto č. 5), které poslouží jako nosná konstrukce

pro balkony. Jejich výroba také skončí k poslednímu květnu, ale až příštího roku. Zatím je jich stejně jako kotev

vyrobena více než třetina. Pro Wardian jsou určeny také inzerty (foto č. 6). Jeden váží kolem 50 kg, všechny

dohromady 480 tun a budou hotové do konce letošního října. Dnes je jich svařeno téměř 60 procent. Ocelové

pláty v menší dílenské lodi na foto č. 7 jsou luby pro velkokapacitní nádrž na ropu, kterou tým Ing. Daniela Riedla

z divize 3 buduje pro firmu MERO ČR v Nelahozevsi. Každý váží cca osm tun a měří 2,2 x 9,8 m. Jejich celková

hmotnost dosáhne 600 t a dělníci jich už vyrobili asi polovinu. Pro nádrž jsou určené i různé příruby a poklopy (foto

č. 8). V přípravně (foto č. 9) zatím čeká na zpracování materiál na přístřešek malé O2 areny. Stále je prostě co dělat.

Jak ukazuje současná stavební praxe v ČR, termín „po­

hledový beton“ je bez bližší specifikace nejednoznačný

a může být příčinou sporů a nedorozumění při zadání,

provádění a zejména při posuzování a předávání fi­

nálního díla. Proto kolektiv autorů, mezi kterými je

i technický náměstek divize 6 Ing. Pavel Kasal, Ph.D.,

sestavil Technická pravidla ČBS 03 (2018) Pohledový

beton (TP). Publikace má na obálce snímek z nové

budovy ČVUT v Praze (foto), kterou stavěl Metrostav.

Účelem TP je zpřehlednit procesy při stanovování

technických a smluvních požadavků na přípravu a rea­

lizaci betonových konstrukcí v kvalitě pohledového betonu a zároveň napomoci k dokonalejšímu zvládání technologie jejich tuzemské výroby. TP se v tomto ohledu

snaží nabídnout investorům, architektům, projektantům

a zhotovitelům ucelený návod, jak pro různé oblasti uplatnění pohledového betonu stanovit požadavky na bedněné

plochy, aby měly smysl a současně byly proveditelné,

respektive aby vyhověly možnostem materiálu. Uvádějí

proto všechna podstatná opatření týkající se bednění, betonu a způsobu provádění, jež je nutno zajistit, aby byly při

užití pohledového betonu dosaženy očekávané výsledky.

Hlavním cílem publikace je nabídnout zájemcům ak­

tuální poznatky z dané oblasti a tím zjednodušit a zpřehlednit požadavky kladené na pohledový beton.

V neposlední řadě by TP měla zásadně napomoci k objektivnímu posouzení kvality povrchu monolitické betonové konstrukce nebo prefabrikovaného betonového dílce

v souladu s předem definovanými požadavky projektanta

či investora a zamezit možným sporům při předávání díla.

Publikace je obohacena fotografiemi zdařilých konstrukcí z pohledového betonu i mnoha dalšími, které názorně zobrazují použité termíny. Součástí je i příloha, v níž

jsou zachyceny nejčastější vady pohledového betonu.

Autoři při tvorbě tohoto přepracovaného vydání vycházeli především z prvního vydání TP a z obdobných

dokumentů používaných v zahraničí – hlavně ze současné

rakouské a německé směrnice pro pohledový beton a ze

slovenské publikace Pohľadový betón. Tyto podklady

byly doplněny o poznatky a zkušenosti z České republiky

a o relevantní informace z odborné literatury. Zájemci si

mohou TP objednat na e-mailu cbsbeton@cbsbeton.eu.

Tex t : I n g. P a v el K a s al,P h.D, d al š í au t o ř i

publikace: Prof. Ing. Rudolf Hela, CSc.,

Ing. Petr Finkous, Václav Lorenc

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 7/2018 vyšlo 25. 4. 2018 (8/2018 vyjde 17. 5. 2018) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob

a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_07_2018.indd 4

23.04.18 12:41