strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Výstavba části dálnice D48 zdárně pokračuje

Přesněji přestavba bezmála 12 km dlouhého úseku silnice I/48 na dálnici D48 mezi obcemi Rybí a Ry­chaltice

na Frýdecko-Místecku je ve své druhé polovině. Na

náročné stavbě, která zahrnuje mimo jiné i 147 stavebních objektů rozložených po celé délce stavby, se podílí řada výrobních provozů divize 4. Stavbu vede tým

Ing. Jiřího Capila a pracuje zde ve sdružení s firmami

Swietelsky a Colas.

1

1

Kombinace stavebních a akustických prvků

Kostel Krista Spasitele na pražském sídlišti Barrandov

má před sebou závěrečnou fázi výstavby. Všechny nosné a nenosné svislé konstrukce již stojí. V návaznosti

na dokončení hrubé stavby probíhá úprava povrchů,

dodávka investorských prvků a pokračují práce na

vnějším zateplovacím systému (foto č. 1). Termín slavnostního vysvěcení kostela, naplánovaný na neděli

22. listopadu, by teoreticky nemělo už nic ohrozit.

Vedoucí projektu Josef Majer připomíná, že se stavbaři

divize 9 dosud dokázali vyrovnat se všemi problémy včetně těch neočekávaných. „Některé dodávky byly zpožděny

a několik dodavatelů zpomalilo své postupy,“ zmiňuje

v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu kvůli šíření

nemoci covid-19. „Nemocné jsme sice neměli, ale do postupů zasáhla preventivní opatření, která si někteří vyložili

dost expresivně. Naštěstí se nám podařilo z valné míry

kapacity přeskupit a s investorem se domluvit.“ Stavbu

s půdorysem ve tvaru kříže tvoří monolitické konstrukce

2

rozdílného členění. Výrazným a zároveň atypickým prvkem je šestimetrový kruhový světlík umístěný v průsečíku ramen kříže. „Náročné byly nejen tvary monolitů, ale

také světlík, který je prototypem a musel se velmi složitě

vymýšlet,“ popisuje Josef Majer. Kombinace stavebních

a akustických prvků a jejich sladění v takovém rozsahu byla pro něj i jeho tým zcela nová zkušenost: „Akustika je pro

kostel zásadní, byť pro tento prostor (foto č. 2) neexistuje

norma. A vše se takzvaně ladí až v průběhu výstavby.“

Umělecké prvky i moderní technologie

Specifické bylo také využití zámečnických prvků, které

projekt nedokázal přesně definovat a které se tak musely

v dílenské dokumentaci kompletně doprojektovat. „Stavba bude funkčním propojením uměleckých prvků, moderních technologií a prototypových dílů do výsledku, který

by měl odpovídat sakrálnímu využití. Nelze na ní v plné

míře použít standardní postupy a normovaná řešení,“

doplňuje vedoucí projektu. S investorem, římskokatolickou farností Praha – Hlubočepy, se podle jeho slov dobře

spolupracuje: „Myslím, že se sešel dobrý realizační tým

v celém spektru zainteresovaných osob. Všichni včetně

technického dozoru, koordinátora BOZP a investora našli

společnou řeč a dohromady tvoří funkční celek.“ Na stavbě se kromě divize 9 podílela také divize 4 (zemní práce),

Subterra (TZB) a Pragis (monolitické konstrukce).

Nový kostel by se měl stát komunitním centrem,

místem pro rozvoj volnočasových aktivit a vzdělávacích

programů pro obyvatele sídliště.

Samotná stavba je rozdělena na dva úseky. První

vede z Rybí do Příboru a je dlouhý asi 5,5 km, druhý

v délce asi 6 km potom od Příboru k mimoúrovňovému

křížení Rychaltice. Uprostřed trasy dálnice se totiž nachází mimoúrovňová křižovatka Příbor-západ, která byla

zhotovena v předstihu v rámci výstavby obchvatu města

Příbor. V srpnu 2019 byla v rámci druhé etapy výstavby

dokončena jedna polovina přestavby silnice I/48 na dálnici

D48, na kterou byl převeden veřejný provoz v režimu 1 + 1,

tedy jeden směr na Bělotín a jeden směr na Český Těšín.

„Nejprve jsme museli rozšířit silniční těleso, postavit

mosty a vybudovat novou vozovku na jedné polovině

budoucí dálnice (foto č. 1), pak jsme na novou polovinu

dálnice převedli provoz,“ uvádí Ing. Capil.

Na dvou souběžně realizovaných úsecích je nyní prováděna třetí etapa výstavby, při níž se zhotovuje druhá

polovina dálnice včetně středního dělicího pásu, směrově

rozdělené v kategorii D 25,5/120. Na začátku třetí etapy

bylo potřeba nejprve zbourat zbylou polovinu stávajících

mostů. V současné době je na 11 mostech dokončena

vrchní stavba. To znamená, že jsou již hotové nosné konstrukce mostů a po nich budou následovat činnosti týka-

2

jící se izolace a asfaltového souvrství včetně příslušenství

mostů (foto č. 2).

V létě bude na začátku úseku předčasně zprovozněn

pravý most C 231 přes polní cestu a vodní tok, který je

dlouhý 257 m a má celkem šest polí. V trase jsou takřka

dokončeny zemní práce na rozšíření zemního tělesa a také je dokončena zemní pláň včetně kanalizace a drenáží.

Nyní stavbaři realizují pokládku konstrukčních vrstev ze

štěrkodrtě a zahájili pokládku mechanicky zpevněného

kameniva. „Stavba je velice rozsáhlá a náročná nejen počtem objektů či silným provozem v okolí, ale museli jsme

si poradit i se složitou dopravní obslužností a logistikou

navážení materiálů na stavbu,“ uzavírá vedoucí projektu.

Ing. Jiří Capil, foto Drahoslav Ramík

1

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

Starou tělocvičnu nahradí moderní hala

Sport + Tábor = Metrostav. Na první pohled trochu

nesmyslná rovnice, která ale platí bezezbytku už od

loňska. Tehdy divize 6 ve sdružení s firmou Památky

Tábor úspěšně dokončila první etapu rekonstrukce

plaveckého areálu a letos v dubnu se pustila do výstavby nové víceúčelové sportovní haly. Pro město je

to dlouho očekávaná příležitost, jak dotvořit sportovní

kampus v lokalitě, kde se v současné době nachází

atletický stadion Míru, krytý i venkovní plavecký bazén

a nedaleko i fotbalový stadion klubu FC MAS Táborsko

či sportovní hala zvaná Kvapilka.

„Nejprve musíme pro novou sportovní halu připravit

dostatečný prostor. Proto v současné době finišujeme

s demolicí původní tělocvičny,“ řekl pár dní po Velikonocích vedoucí projektu Michal Hryzák. Následovat by mělo

provedení základové jámy a během zhruba dalšího čtvrt

roku by na staveništi měla vyrůst nosná konstrukce části

zázemí a menších sálů a ve fázi rozestavěnosti by se měla

nacházet i hlavní hala.

S ohledem na provoz plovárny

Základem haly má být hřiště o rozměrech 20 x 40 m, které

bude možné rozdělit na menší samostatné celky. Hala má

mít strop vysoký 10 m a její součástí má být i atletický

koridor v délce 90 m. „Podobný koridor jsme si už loni

vyzkoušeli na stavbě v Českých Budějovicích, tak to bude

o něco jednodušší,“ říká vedoucí projektu. Mimo prostor

samotného hřiště bude součástí sportovní haly i místnost

pro fitness či taneční sály. Hala bude plně vyhovovat

všem halovým sportům a architekti počítají i s tribunou

pro 500 diváků.

Metrostav_07_2020.indd 3

Hlavní konstrukci nového objektu bude tvořit prefabrikovaný skelet založený na pilotách s obvodovými

vyzdívkami z keramických akustických cihel s pultovou

střechou z panelů. Během stavby by snad tým Michala

Hryzáka nemělo nic překvapit, nicméně podle vedoucího

projektu budou muset stavbaři skloubit těžké stavební

práce s letním režimem provozu nedalekého areálu letní

plovárny a fotbalového hřiště.

Podle smlouvy by měla být nová hala v Táboře hotová

do konce září. „Přáním investora je ale dokončení stavby

dříve, aby stihl uspořádat závody již v létě. Jdeme tomuto

přání naproti ze všech sil a doufáme, že současná situace

výjimečného stavu termín dokončení nijak negativně neovlivní,“ uzavřel Michal Hryzák. Sen mnoha táborských

sportovců o víceúčelové hale se opět přiblížil k realitě.

2

Martina Vampulová

Nová sportovní hala v Táboře vyroste na místě

tělocvičny, která vznikla přestavbou původní

dřevostavby z roku 1929. Architekt Theodor Petřík ji

navrhl jako dočasný objekt pro Jihočeskou výstavu

spojenou s výstavou československého válečnictví. Ta

se v Táboře uskutečnila na přelomu června a července

v roce 1929 a zúčastnil se jí i tehdejší prezident

Československa Tomáš Garrigue Masaryk. Během

výstavy se nad Táborem přehnala vichřice provázená

deštěm a krupobitím, která jen na samotných stavbách

výstaviště způsobila za necelou hodinu škody v hodnotě

na 850 000 Kč. Díky obrovskému úsilí organizátorů

výstavy však byla již druhý den opět otevřena.

3

Start obřího transportu: Metrostav vezl díly vrat pro vodní dílo Gabčíkovo

Po měsících tvarování, svařování a lakování se po Velikonocích začaly přesouvat stovky tun hotových komponent

z ocelářské dílny divize 3 po českých silnicích na Slovensko do Gabčíkova. Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila

přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu rozdělili trasy do několika variant a termínů. První dva kamiony vyrazily večer

15. dubna z areálu ocelářů v Horních Počernicích (foto č. 1 a 2). Po dálnici D1 byl transportován jeden z nejlehčích dílů

vyrobených vrat (foto č. 3). I tak však vážil úctyhodných 28,5 tuny a celková hmotnost soupravy činila 42 tun. O transportu

dalších dílů a jejich montáži na VD Gabčíkovo vás budeme informovat v některém z následujících vydání novin.

–red–, foto Petr Adámek

29.04.20 12:56