strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Výstavba části dálnice D48 zdárně pokračuje
Přesněji přestavba bezmála 12 km dlouhého úseku silnice I/48 na dálnici D48 mezi obcemi Rybí a Rychaltice
na Frýdecko-Místecku je ve své druhé polovině. Na
náročné stavbě, která zahrnuje mimo jiné i 147 stavebních objektů rozložených po celé délce stavby, se podílí řada výrobních provozů divize 4. Stavbu vede tým
Ing. Jiřího Capila a pracuje zde ve sdružení s firmami
Swietelsky a Colas.
1
1
Kombinace stavebních a akustických prvků
Kostel Krista Spasitele na pražském sídlišti Barrandov
má před sebou závěrečnou fázi výstavby. Všechny nosné a nenosné svislé konstrukce již stojí. V návaznosti
na dokončení hrubé stavby probíhá úprava povrchů,
dodávka investorských prvků a pokračují práce na
vnějším zateplovacím systému (foto č. 1). Termín slavnostního vysvěcení kostela, naplánovaný na neděli
22. listopadu, by teoreticky nemělo už nic ohrozit.
Vedoucí projektu Josef Majer připomíná, že se stavbaři
divize 9 dosud dokázali vyrovnat se všemi problémy včetně těch neočekávaných. „Některé dodávky byly zpožděny
a několik dodavatelů zpomalilo své postupy,“ zmiňuje
v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu kvůli šíření
nemoci covid-19. „Nemocné jsme sice neměli, ale do postupů zasáhla preventivní opatření, která si někteří vyložili
dost expresivně. Naštěstí se nám podařilo z valné míry
kapacity přeskupit a s investorem se domluvit.“ Stavbu
s půdorysem ve tvaru kříže tvoří monolitické konstrukce
2
rozdílného členění. Výrazným a zároveň atypickým prvkem je šestimetrový kruhový světlík umístěný v průsečíku ramen kříže. „Náročné byly nejen tvary monolitů, ale
také světlík, který je prototypem a musel se velmi složitě
vymýšlet,“ popisuje Josef Majer. Kombinace stavebních
a akustických prvků a jejich sladění v takovém rozsahu byla pro něj i jeho tým zcela nová zkušenost: „Akustika je pro
kostel zásadní, byť pro tento prostor (foto č. 2) neexistuje
norma. A vše se takzvaně ladí až v průběhu výstavby.“
Umělecké prvky i moderní technologie
Specifické bylo také využití zámečnických prvků, které
projekt nedokázal přesně definovat a které se tak musely
v dílenské dokumentaci kompletně doprojektovat. „Stavba bude funkčním propojením uměleckých prvků, moderních technologií a prototypových dílů do výsledku, který
by měl odpovídat sakrálnímu využití. Nelze na ní v plné
míře použít standardní postupy a normovaná řešení,“
doplňuje vedoucí projektu. S investorem, římskokatolickou farností Praha – Hlubočepy, se podle jeho slov dobře
spolupracuje: „Myslím, že se sešel dobrý realizační tým
v celém spektru zainteresovaných osob. Všichni včetně
technického dozoru, koordinátora BOZP a investora našli
společnou řeč a dohromady tvoří funkční celek.“ Na stavbě se kromě divize 9 podílela také divize 4 (zemní práce),
Subterra (TZB) a Pragis (monolitické konstrukce).
Nový kostel by se měl stát komunitním centrem,
místem pro rozvoj volnočasových aktivit a vzdělávacích
programů pro obyvatele sídliště.
Samotná stavba je rozdělena na dva úseky. První
vede z Rybí do Příboru a je dlouhý asi 5,5 km, druhý
v délce asi 6 km potom od Příboru k mimoúrovňovému
křížení Rychaltice. Uprostřed trasy dálnice se totiž nachází mimoúrovňová křižovatka Příbor-západ, která byla
zhotovena v předstihu v rámci výstavby obchvatu města
Příbor. V srpnu 2019 byla v rámci druhé etapy výstavby
dokončena jedna polovina přestavby silnice I/48 na dálnici
D48, na kterou byl převeden veřejný provoz v režimu 1 + 1,
tedy jeden směr na Bělotín a jeden směr na Český Těšín.
„Nejprve jsme museli rozšířit silniční těleso, postavit
mosty a vybudovat novou vozovku na jedné polovině
budoucí dálnice (foto č. 1), pak jsme na novou polovinu
dálnice převedli provoz,“ uvádí Ing. Capil.
Na dvou souběžně realizovaných úsecích je nyní prováděna třetí etapa výstavby, při níž se zhotovuje druhá
polovina dálnice včetně středního dělicího pásu, směrově
rozdělené v kategorii D 25,5/120. Na začátku třetí etapy
bylo potřeba nejprve zbourat zbylou polovinu stávajících
mostů. V současné době je na 11 mostech dokončena
vrchní stavba. To znamená, že jsou již hotové nosné konstrukce mostů a po nich budou následovat činnosti týka-
2
jící se izolace a asfaltového souvrství včetně příslušenství
mostů (foto č. 2).
V létě bude na začátku úseku předčasně zprovozněn
pravý most C 231 přes polní cestu a vodní tok, který je
dlouhý 257 m a má celkem šest polí. V trase jsou takřka
dokončeny zemní práce na rozšíření zemního tělesa a také je dokončena zemní pláň včetně kanalizace a drenáží.
Nyní stavbaři realizují pokládku konstrukčních vrstev ze
štěrkodrtě a zahájili pokládku mechanicky zpevněného
kameniva. „Stavba je velice rozsáhlá a náročná nejen počtem objektů či silným provozem v okolí, ale museli jsme
si poradit i se složitou dopravní obslužností a logistikou
navážení materiálů na stavbu,“ uzavírá vedoucí projektu.
Ing. Jiří Capil, foto Drahoslav Ramík
1
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
Starou tělocvičnu nahradí moderní hala
Sport + Tábor = Metrostav. Na první pohled trochu
nesmyslná rovnice, která ale platí bezezbytku už od
loňska. Tehdy divize 6 ve sdružení s firmou Památky
Tábor úspěšně dokončila první etapu rekonstrukce
plaveckého areálu a letos v dubnu se pustila do výstavby nové víceúčelové sportovní haly. Pro město je
to dlouho očekávaná příležitost, jak dotvořit sportovní
kampus v lokalitě, kde se v současné době nachází
atletický stadion Míru, krytý i venkovní plavecký bazén
a nedaleko i fotbalový stadion klubu FC MAS Táborsko
či sportovní hala zvaná Kvapilka.
„Nejprve musíme pro novou sportovní halu připravit
dostatečný prostor. Proto v současné době finišujeme
s demolicí původní tělocvičny,“ řekl pár dní po Velikonocích vedoucí projektu Michal Hryzák. Následovat by mělo
provedení základové jámy a během zhruba dalšího čtvrt
roku by na staveništi měla vyrůst nosná konstrukce části
zázemí a menších sálů a ve fázi rozestavěnosti by se měla
nacházet i hlavní hala.
S ohledem na provoz plovárny
Základem haly má být hřiště o rozměrech 20 x 40 m, které
bude možné rozdělit na menší samostatné celky. Hala má
mít strop vysoký 10 m a její součástí má být i atletický
koridor v délce 90 m. „Podobný koridor jsme si už loni
vyzkoušeli na stavbě v Českých Budějovicích, tak to bude
o něco jednodušší,“ říká vedoucí projektu. Mimo prostor
samotného hřiště bude součástí sportovní haly i místnost
pro fitness či taneční sály. Hala bude plně vyhovovat
všem halovým sportům a architekti počítají i s tribunou
pro 500 diváků.
Metrostav_07_2020.indd 3
Hlavní konstrukci nového objektu bude tvořit prefabrikovaný skelet založený na pilotách s obvodovými
vyzdívkami z keramických akustických cihel s pultovou
střechou z panelů. Během stavby by snad tým Michala
Hryzáka nemělo nic překvapit, nicméně podle vedoucího
projektu budou muset stavbaři skloubit těžké stavební
práce s letním režimem provozu nedalekého areálu letní
plovárny a fotbalového hřiště.
Podle smlouvy by měla být nová hala v Táboře hotová
do konce září. „Přáním investora je ale dokončení stavby
dříve, aby stihl uspořádat závody již v létě. Jdeme tomuto
přání naproti ze všech sil a doufáme, že současná situace
výjimečného stavu termín dokončení nijak negativně neovlivní,“ uzavřel Michal Hryzák. Sen mnoha táborských
sportovců o víceúčelové hale se opět přiblížil k realitě.
2
Martina Vampulová
Nová sportovní hala v Táboře vyroste na místě
tělocvičny, která vznikla přestavbou původní
dřevostavby z roku 1929. Architekt Theodor Petřík ji
navrhl jako dočasný objekt pro Jihočeskou výstavu
spojenou s výstavou československého válečnictví. Ta
se v Táboře uskutečnila na přelomu června a července
v roce 1929 a zúčastnil se jí i tehdejší prezident
Československa Tomáš Garrigue Masaryk. Během
výstavy se nad Táborem přehnala vichřice provázená
deštěm a krupobitím, která jen na samotných stavbách
výstaviště způsobila za necelou hodinu škody v hodnotě
na 850 000 Kč. Díky obrovskému úsilí organizátorů
výstavy však byla již druhý den opět otevřena.
3
Start obřího transportu: Metrostav vezl díly vrat pro vodní dílo Gabčíkovo
Po měsících tvarování, svařování a lakování se po Velikonocích začaly přesouvat stovky tun hotových komponent
z ocelářské dílny divize 3 po českých silnicích na Slovensko do Gabčíkova. Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila
přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu rozdělili trasy do několika variant a termínů. První dva kamiony vyrazily večer
15. dubna z areálu ocelářů v Horních Počernicích (foto č. 1 a 2). Po dálnici D1 byl transportován jeden z nejlehčích dílů
vyrobených vrat (foto č. 3). I tak však vážil úctyhodných 28,5 tuny a celková hmotnost soupravy činila 42 tun. O transportu
dalších dílů a jejich montáži na VD Gabčíkovo vás budeme informovat v některém z následujících vydání novin.
–red–, foto Petr Adámek
29.04.20 12:56