Hořínská plavební komora
dostala nová vrata
4. května 2020 / 7 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jana Prokeše,
vedoucího projektů z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Průzkum pro metro D
Rekordní noc na dálnici D1:
demolice tří mostů str. 2
Starou tělocvičnu v Táboře nahradí
moderní sportovní hala str. 3
Výstavba části dálnice D48 na
Frýdecko-Místecku pokračuje str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Mělnická teplárna bez síry
Naše dceřiná společnost DIZ Bohemia dokončuje
výstavbu dvou odsiřovacích linek všech šesti výrobních
bloků Teplárny Energotrans (bývalé Elektrárny Mělník I).
V březnu byly úspěšně ukončeny provozní zkoušky nové
technologie. Díky investici přes 1,5 miliardy Kč splní
teplárna nový evropský emisní limit na oxid siřičitý.
Zařízení pracuje na principu mokré vápencové vypírky
a významně sníží i emise tuhých znečišťujících látek
a anorganických sloučenin chloru a fluoru. Metrostav ve
stejné teplárně by měl realizovat další zakázku, tentokrát
půjde o unikátní zařízení na zachytávání rtuti.
Letní sportovní hry Metrostavu 2020
jsou kvůli opatření
v souvislosti s covidem-19
pro letošní rok zrušeny!
Zatěžovací zkouška
Koncem dubna proběhla
zatěžovací zkouška na
2. části nosné konstrukce
pod novou kolejí 201 v místě
budoucí železniční stanice
Praha Zahradní Město.
Poslední den v dubnu byla
kolej uvedena do zkušebního provozu v rozsahu nutném pro
provedení dalších etap projektu Optimalizace traťového
úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., 2. část, na kterém
pracuje divize 5 pod vedením Ing. Ladislava Šabacha.
Subterra prodlouží metro ve Stockholmu
Konkrétně jde o prodloužení modré linky do obce Järfälla.
Smlouvu na ražbu čtyřkilometrové trasy včetně dvou stanic
uzavřela dceřiná společnost SBT Sverige AB 27. dubna. Na
zakázce by se měla podílet i divize 5 Metrostavu, dceřiná
společnost Metrostav Norge AS a jedná se s divizí 6
Metrostavu o realizaci ŽB konstrukcí stanic. Blahopřejeme
kolegům ze Subterra a přejeme zdárný průběh projektu!
Poděkování za dezinfekci pracovišť
Naše společnost v rámci ochrany zaměstnanců proti
hrozbě nákazy covid-19 téměř okamžitě zahájila dezinfekci
chemickým postřikem, kterou na základě požadavků
jednotlivých staveb zajišťovali kromě externího dodavatele
především zaměstnanci divize 1 a divize 5. Oba pracovní
týmy, které sestavil za divizi 5 Ing. Jiří Kocián a za divizi 1
Ing. Stanislav Rybczynski, fungovaly velmi dobře a během
dvou nejexponovanějších týdnů zvládly vydezinfikovat více
než 55 pracovišť po celé České republice. Za tuto obětavou
práci a nasazení jim patří upřímný dík.
Obchodní úspěchy
Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,
které doplní výrobní program naší společnosti pro
další období. V březnu a v dubnu jsme úspěšně
vysoutěžili a podepsali smlouvy na tyto vybrané
stavby:
1. Výstavba bytových domů Do Zahrádek – etapa A,
B, C, Praha 5. Divize 6.
2. Výstavba parkhouse P+R, Černý Most, Praha 9.
Divize 8.
3. Výstavba prodloužení podchodů žst. Praha hl. n.,
etapa 1A. Divize 5.
4. Rekonstrukce JE Temelín, etapa F229 rozvody
vody. Divize 8.
5. Rekonstrukce jezu VD Hubálov, hráze a úpravy
toků. Divize 6.
Ing. Rostislav Štajer
Metrostav_07_2020.indd 1
Divize 8 provádí už 11 měsíců dva geologické průzkumy pro výstavbu metra D. Ten prostorově i časově náročnější, označovaný jako úsek PAD4, řídí ve sdružení
společný tým divizí 8 a 5 vedený ředitelem výstavby
Ing. Miroslavem Filipem a vedoucím projektu Ing. Štefanem Ivorem. Podzemní práce (hlavní foto) v něm
vlastními silami zajišťují raziči divize 5. Mají za sebou
nejen vyhloubení a vystrojení 30 m hluboké přístupové
šachty, ale do května také dokončili 65 m vlastního
průzkumného díla.
Z šachty s vnitřním průměrem 7,6 m, kterou specialisté z firmy Zakládání staveb zajistili převrtávanou pilotovou
stěnou, vychází pod dvojitým mikropilotovým deštníkem
esovitě zahnutá ražená štola, která bude měřit přes 116 m.
Její první 25m úsek (foto č. 1) s výrubem přes 28 m2
slouží jako přístupová cesta. Následující asi 91 m dlouhá
část průzkumné štoly s výrubem až kolem 70 m2 se stane
kalotou přestupového tunelu mezi nyní provozovanými
linkami metra C a D ve stanici Pankrác.
„Na stavbě dnes v nepřetržitém provozu pracuje asi
60 lidí, z nichž většina je z naší divize 5. Omezení vyvolaná
koronavirovou nákazou se nás naštěstí příliš nedotkla,
pokud pominu počáteční nedostatek respirátorů či častější dezinfekci pracovišť. Jen pět našich zdejších kolegů
totiž bylo ze Slovenska a my je mohli bez problémů vyměnit za české zaměstnance Metrostavu, kteří budovali
dálniční tunel u Prešova,“ vzpomíná Ing. Ivor.
Nepříznivé geologické podmínky
Základním úkolem průzkumu je ověření přetvárných
a pevnostních charakteristik hornin v plánované trase
nového metra. Na Pankráci v úseku PAD4 (foto č. 2 a 3),
jenž se nachází jižně od křižovatky ulic Na Strži a Budějovická, má nové metro D těsně podcházet provozovanou
trasu C. Projekt zde navíc očekává i velmi nepříznivé
geologické podmínky s nestabilními horninami v tzv. kosovském souvrství, pro které jsou typické silně tektonicky
porušené prvohorní břidlice střídané vrstvami křemenců,
přes něž do díla přitéká podzemní voda. Oproti předpokladům ze zadání projektu se ale její hladina snižuje větší
měrou a nadloží v okolí průzkumné štoly si proto více
sedá. Ražbu by divize 5 měla zakončit ve zcela odlišném
horninovém prostředí tvrdých diabasů, kde je možné
očekávat nutnost použití trhacích prací.
„Momentálně jsme se s čelbou dostali pod provozovaný úsek metra C, přičemž vzdálenost našeho vrchlíku od
ostění provozované linky je pouhých 5 m. Mechanické rozpojování horniny provádíme pomocí nedávno pořízeného
bagru od firmy Wimmer, který zároveň zvládá i vrty pro
upevnění vystrojovacích prvků. Používáme i nový vrtací
vůz Epiroc S2, jenž jsme vzhledem k úzké šachtě museli
spustit na její dno částečně rozmontovaný a složili jsme
ho až ve větším profilu štoly. Už samotná ražba ve městě
je složitá, na Pankráci je ale navíc umocněná svislou
dopravou rubaniny, betonu i výstroje přes úzkou šachtu. Komplikací je i blízkost tunelů provozovaného metra
a inženýrských sítí, z nichž největší je 1200 mm potrubí,
které ve vzdálenosti asi pěti metrů od průzkumné šachty
přivádí do Prahy vodu ze Želivky,“ popisuje Ing. Ivor. „Mimo divize 5 a 8 se do prací na průzkumu na PAD4 zapojila
s odvozem rubaniny i divize 4, beton odebíráme od TBG
Metrostav,“ doplňuje ředitel výstavby z divize 8.
Kudy trasa nové linky metra povede?
Připravované déčko by mělo být s délkou 10,6 km asi dvakrát kratší než trasa C, nabídne celkem 10 stanic, z toho
dvě přestupní. V počáteční fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice.
Následně má být budován i úsek z Pankráce na náměstí
Míru. Plánuje se, že na nové trase D by měly jezdit vlaky
bez řidiče. Náklady jsou odhadovány na 57 miliard Kč,
investorem stavby bude pražský dopravní podnik.
Výstavbou metra trasy D si město slibuje zlepšení
problematické dopravní situace v jižní části Prahy (Krč,
Lhotka, Libuš) a dalších kapacitních sídlištních celků,
odlehčení jižní části stávající linky C či vytvoření kapacitní
rezervy pro případ přerušení provozu na lince C.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
1
2
3
29.04.20 12:56