Hořínská plavební komora

dostala nová vrata

4. května 2020 / 7 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Jana Prokeše,

vedoucího projektů z divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Průzkum pro metro D

Rekordní noc na dálnici D1:

demolice tří mostů str. 2

Starou tělocvičnu v Táboře nahradí

moderní sportovní hala str. 3

Výstavba části dálnice D48 na

Frýdecko-Místecku pokračuje str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Mělnická teplárna bez síry

Naše dceřiná společnost DIZ Bohemia dokončuje

výstavbu dvou odsiřovacích linek všech šesti výrobních

bloků Teplárny Energotrans (bývalé Elektrárny Mělník I).

V březnu byly úspěšně ukončeny provozní zkoušky nové

technologie. Díky investici přes 1,5 miliardy Kč splní

teplárna nový evropský emisní limit na oxid siřičitý.

Zařízení pracuje na principu mokré vápencové vypírky

a významně sníží i emise tuhých znečišťujících látek

a anorganických sloučenin chloru a fluoru. Metrostav ve

stejné teplárně by měl realizovat další zakázku, tentokrát

půjde o unikátní zařízení na zachytávání rtuti.

Letní sportovní hry Metrostavu 2020

jsou kvůli opatření

v souvislosti s covidem-19

pro letošní rok zrušeny!

Zatěžovací zkouška

Koncem dubna proběhla

zatěžovací zkouška na

2. části nosné konstrukce

pod novou kolejí 201 v místě

budoucí železniční stanice

Praha Zahradní Město.

Poslední den v dubnu byla

kolej uvedena do zkušebního provozu v rozsahu nutném pro

provedení dalších etap projektu Optimalizace traťového

úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., 2. část, na kterém

pracuje divize 5 pod vedením Ing. Ladislava Šabacha.

Subterra prodlouží metro ve Stockholmu

Konkrétně jde o prodloužení modré linky do obce Järfälla.

Smlouvu na ražbu čtyřkilometrové trasy včetně dvou stanic

uzavřela dceřiná společnost SBT Sverige AB 27. dubna. Na

zakázce by se měla podílet i divize 5 Metrostavu, dceřiná

společnost Metrostav Norge AS a jedná se s divizí 6

Metrostavu o realizaci ŽB konstrukcí stanic. Blahopřejeme

kolegům ze Subterra a přejeme zdárný průběh projektu!

Poděkování za dezinfekci pracovišť

Naše společnost v rámci ochrany zaměstnanců proti

hrozbě nákazy covid-19 téměř okamžitě zahájila dezinfekci

chemickým postřikem, kterou na základě požadavků

jednotlivých staveb zajišťovali kromě externího dodavatele

především zaměstnanci divize 1 a divize 5. Oba pracovní

týmy, které sestavil za divizi 5 Ing. Jiří Kocián a za divizi 1

Ing. Stanislav Rybczynski, fungovaly velmi dobře a během

dvou nejexponovanějších týdnů zvládly vydezinfikovat více

než 55 pracovišť po celé České republice. Za tuto obětavou

práci a nasazení jim patří upřímný dík.

Obchodní úspěchy

Na následujících řádcích uvádíme výběr projektů,

které doplní výrobní program naší společnosti pro

další období. V březnu a v dubnu jsme úspěšně

vysoutěžili a podepsali smlouvy na tyto vybrané

stavby:

1. Výstavba bytových domů Do Zahrádek – etapa A,

B, C, Praha 5. Divize 6.

2. Výstavba parkhouse P+R, Černý Most, Praha 9.

Divize 8.

3. Výstavba prodloužení podchodů žst. Praha hl. n.,

etapa 1A. Divize 5.

4. Rekonstrukce JE Temelín, etapa F229 rozvody

vody. Divize 8.

5. Rekonstrukce jezu VD Hubálov, hráze a úpravy

toků. Divize 6.

Ing. Rostislav Štajer

Metrostav_07_2020.indd 1

Divize 8 provádí už 11 měsíců dva geologické průzkumy pro výstavbu metra D. Ten prostorově i časově náročnější, označovaný jako úsek PAD4, řídí ve sdružení

společný tým divizí 8 a 5 vedený ředitelem výstavby

Ing. Miroslavem Filipem a vedoucím projektu Ing. Štefanem Ivorem. Podzemní práce (hlavní foto) v něm

vlastními silami zajišťují raziči divize 5. Mají za sebou

nejen vyhloubení a vystrojení 30 m hluboké přístupové

šachty, ale do května také dokončili 65 m vlastního

průzkumného díla.

Z šachty s vnitřním průměrem 7,6 m, kterou specialisté z firmy Zakládání staveb zajistili převrtávanou pilotovou

stěnou, vychází pod dvojitým mikropilotovým deštníkem

esovitě zahnutá ražená štola, která bude měřit přes 116 m.

Její první 25m úsek (foto č. 1) s výrubem přes 28 m2

slouží jako přístupová cesta. Následující asi 91 m dlouhá

část průzkumné štoly s výrubem až kolem 70 m2 se stane

kalotou přestupového tunelu mezi nyní provozovanými

linkami metra C a D ve stanici Pankrác.

„Na stavbě dnes v nepřetržitém provozu pracuje asi

60 lidí, z nichž většina je z naší divize 5. Omezení vyvolaná

koronavirovou nákazou se nás naštěstí příliš nedotkla,

pokud pominu počáteční nedostatek respirátorů či častější dezinfekci pracovišť. Jen pět našich zdejších kolegů

totiž bylo ze Slovenska a my je mohli bez problémů vyměnit za české zaměstnance Metrostavu, kteří budovali

dálniční tunel u Prešova,“ vzpomíná Ing. Ivor.

Nepříznivé geologické podmínky

Základním úkolem průzkumu je ověření přetvárných

a pevnostních charakteristik hornin v plánované trase

nového metra. Na Pankráci v úseku PAD4 (foto č. 2 a 3),

jenž se nachází jižně od křižovatky ulic Na Strži a Budějovická, má nové metro D těsně podcházet provozovanou

trasu C. Projekt zde navíc očekává i velmi nepříznivé

geologické podmínky s nestabilními horninami v tzv. kosovském souvrství, pro které jsou typické silně tektonicky

porušené prvohorní břidlice střídané vrstvami křemenců,

přes něž do díla přitéká podzemní voda. Oproti předpokladům ze zadání projektu se ale její hladina snižuje větší

měrou a nadloží v okolí průzkumné štoly si proto více

sedá. Ražbu by divize 5 měla zakončit ve zcela odlišném

horninovém prostředí tvrdých diabasů, kde je možné

očekávat nutnost použití trhacích prací.

„Momentálně jsme se s čelbou dostali pod provozovaný úsek metra C, přičemž vzdálenost našeho vrchlíku od

ostění provozované linky je pouhých 5 m. Mechanické rozpojování horniny provádíme pomocí nedávno pořízeného

bagru od firmy Wimmer, který zároveň zvládá i vrty pro

upevnění vystrojovacích prvků. Používáme i nový vrtací

vůz Epiroc S2, jenž jsme vzhledem k úzké šachtě museli

spustit na její dno částečně rozmontovaný a složili jsme

ho až ve větším profilu štoly. Už samotná ražba ve městě

je složitá, na Pankráci je ale navíc umocněná svislou

dopravou rubaniny, betonu i výstroje přes úzkou šachtu. Komplikací je i blízkost tunelů provozovaného metra

a inženýrských sítí, z nichž největší je 1200 mm potrubí,

které ve vzdálenosti asi pěti metrů od průzkumné šachty

přivádí do Prahy vodu ze Želivky,“ popisuje Ing. Ivor. „Mimo divize 5 a 8 se do prací na průzkumu na PAD4 zapojila

s odvozem rubaniny i divize 4, beton odebíráme od TBG

Metrostav,“ doplňuje ředitel výstavby z divize 8.

Kudy trasa nové linky metra povede?

Připravované déčko by mělo být s délkou 10,6 km asi dvakrát kratší než trasa C, nabídne celkem 10 stanic, z toho

dvě přestupní. V počáteční fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice.

Následně má být budován i úsek z Pankráce na náměstí

Míru. Plánuje se, že na nové trase D by měly jezdit vlaky

bez řidiče. Náklady jsou odhadovány na 57 miliard Kč,

investorem stavby bude pražský dopravní podnik.

Výstavbou metra trasy D si město slibuje zlepšení

problematické dopravní situace v jižní části Prahy (Krč,

Lhotka, Libuš) a dalších kapacitních sídlištních celků,

odlehčení jižní části stávající linky C či vytvoření kapacitní

rezervy pro případ přerušení provozu na lince C.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

1

2

3

29.04.20 12:56