strana 3

z p r av o d ajs t v í z d i v i z í

Rekonstrukce dětské motolské nemocnice

V nadzemních patrech lůžkového křídla dětské části

Fakultní nemocnice v Motole úspěšně pokračují úpravy

dispozice. Fasádníci provádějí fasády, specialisté ladí

nový systém potrubní pošty. V podzemí však výstavba

nové části okružního tunelu pomalu končí.

První etapu rekonstrukce dětské nemocnice provádí

sdružení firem OHL ŽS a Unistav Brno pod vedením Me­

trostavu. Tým vedoucího projektu Josefa Majera z divize 9

nejprve musel celou přestavovanou část budovy odlehčit

a při sanaci zesílit její nosný železobetonový skelet. Koor­

dinačně náročné práce stavbaři v Motole provádějí za

plného provozu ostatních částí budovy, která byla vyklize­

na jenom v období kolem Vánoc, aby mohly být provedeny

nezbytné úpravy v její hlavní svislé spojovací ose.

Důležitou komunikací, která umožní provoz automa­

tického vozíkového systému pro rozvoz jídla a materiá­

lů, v Motole bude okružní tunel, spojující křídla budovy

s novou nemocnicí pro dospělé. Ražbu jeho 250 metrů

dlouhé nové části o profilu 6 m² prováděl tým divize 1

a narazil při ní jak na zdokumentovaný vojenský kryt, tak

také na úkryt z druhé světové války, o kterém nikdo nevě­

1

děl. Pro nestabilitu však nešel využít a bude muset být

zaplněný betonem. „V nových částech tunelu pracovníci

dokončují poslední povrchové úpravy. Stávající podzemní

koridory však jsou oproti předpokladům v tak dezolátním

stavu, že je před propojením s novým úsekem budeme

muset kompletně sanovat. Postup prací v podzemí neustá­

le inklinometricky sledujeme, ale žádná další překvapení už

nečekáme,“ dokončil popis rozestavěnosti Josef Majer.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Plzeňská klinika pomůže celému regionu

Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007

Gynekologicko-porodnická klinika Fakultní nemocnice

Plzeň řeší nejkomplikovanější případy z celého západočeského regionu. Její lékaři i pacientky již brzy

opustí nevyhovují sídlo na Slovanech a přestěhují se

do moderních budov v Lochotíně, které vybudoval tým

Ing. Pavla Brázdila z plzeňské oblasti divize 1.

Staveniště zasáhlo do přistávací plochy vrtulníků,

práce proto zahájil stavbou nového heliportu, který byl

uveden do provozu už v říjnu 2005.

V lochotínském nemocničním areálu jsou velmi členi­

té základové poměry, klinika je proto rozčleněna do čtyř

dilatačních celků různých výškových úrovní (foto č. 1).

Architekt přitom šikovně využil svažitost terénu tak, že

suterén na jižní straně je nadzemní a v severní části, kde

jsou technické obslužní provozy, leží pod zemí.

Vlastní klinika nad půdorysem do tvaru L má až

dvě podzemní a čtyři nadzemní podlaží a kromě zázemí

a administrativní části obsahuje dva centrální operační

sály (foto č. 3), několik dalších zákrokových sálů a hlavně

lůžková oddělení s 227 lůžky pro 132 dospělých a 95 novo­

rozenců. Pokoje jsou většinou dvoulůžkové se sociálním

zázemím, vybavené nutným i doplňkovým zařízením, jako

jsou rampy medicinálních plynů, rozvody STA, telefonu

i datové sítě. O složitosti instalací svědčí i skutečnost, že

Název: Administrativní areál Modřany

Objednatel: SG PROPERTY s.r.o.

Projekt: Architektonický ateliér Omicron – K

Doba výstavby: únor 2005 – červen 2006

Název: Plzeňský Prazdroj, projekt stabilizace chuti

Objednatel: Plzeňský Prazdroj a.s.

Projekt: Aukett Fitzroy Robinson

Doba výstavby: leden 2006 – říjen 2006

„Centrála Nestlé je architektonicky zdařilá, neobvyklá

a působivá stavba, u níž se podařilo dosáhnout promyš­

lené souhry mnoha často atypických detailů. Výsledná

působivá elegance je skloubená s výbornou užitnou

hodnotou díla, které už při vstupu upoutá neobvyklým

architektonickým ztvárněním atria s vodními kaskádami,

dřevěnými pódií v zeleni a konzolovitě vystupujícími ‚len­

tilkami‘,“ charakterizuje stavbu Ing. Přemysl Dušek.

Administrativní budova pro hlavní sídlo zastoupe­

ní společnosti Nestlé zabírá 75 000 m³ obestavěného

prostoru, rozloženého do pěti nadzemních a dvou pod­

zemních podlaží. Její půdorys ve tvaru písmene U se ote­

vírá směrem k Vltavě venkovní terasou. Železobetonový

monolitický skelet s vnitřními výztužnými jádry a stěnami

je založený na železobetonové desce na pilotách a mezi

křídly budovy vytváří rozsáhlé atrium, jehož střechu

a vnější stěnu tvoří tabule čirého dvojskla.

Stavba, opláštěná hliníkovým fasádním systémem

zaskleným probarveným tmavě šedým sklem, je při pohle­

du zvenčí stroze elegantní a jednoduchá. Její dominantou

je uvnitř skryté rozlehlé atrium, do kterého jsou volně ote­

vřené velkoplošné kanceláře na ochozech v jednotlivých

patrech. Svislou plochu stěn atria narušují pouze vystupu­

jící oválné prosklené konferenční místnosti, k jejichž tvaru

možná inspirovala zdejší tradiční cukrovinka lentilka.

Vnitřnímu společnému prostoru vévodí padesátimetrová

vodní kaskáda doplněná zelení. Nabízí příjemné prostředí

pro obchodní jednání i relaxaci, kde promyšlené sklou­

bení chladného skla, hliníku, pohledového betonu, dřeva

a spousty rostlin navozuje pocit příjemné útulnosti.

Mimo kancelářské prostory a technické zázemí jsou

v objektu ještě konferenční sál, podniková prodejna,

speciální senzorická a degustační laboratoř, předváděcí

kulinářské centrum a stravovací provoz pro zaměstnance.

Součástí stavby byla i rekonstrukce sedmdesátimetrové

železniční vlečky. Složitý projekt zrealizoval tým Ing. Pře­

mysla Duška z divize 6 za pouhých 17 měsíců.

„Nová stáčírna v Plzni, kterou jsme stavěli za plného pro­

vozu, se stala nedílnou součástí prohlídkového okruhu

pro návštěvníky pivovaru. I veřejnost tak může ocenit

její vhodně řešené umístění i polohu druhé postavené

haly filtrace a přetlačných tanků a jejich architektonické

sladění s novou dominantou výrobního závodu - osvětle­

ným potrubním mostem v barvě nových lahví Plzeňského

Prazdroje. Jsme velice rádi, že jsme se mohli na rozvoji

druhého největšího pivovaru na světě podílet,“ vzpomíná

na stavbu přípravář Ing. Richard Vaverka z divize 6.

V areálu plzeňského pivovaru tým Ing. Miroslava Paje­

ra z divize 6 zrealizoval formou Design and Build novou

část výrobního závodu, která se skládá z haly stáčírny

a skladu, haly přetlačných tanků a filtrace, potrubního

mostu a nových komunikací včetně sadových úprav. Při

realizaci projektu dokázal ke spokojenosti investora velmi

pružně zohlednit všechny změny, které budoucí uživatel

v krátkém průběhu výstavby požadoval.

Nosný systém všech nových halových objektů je

ocelový, založený na pilotách. Opláštění ze sendvičových

panelů se šikmou atikou je osazené na vysokých železo­

betonových soklech.

V největší hale stáčírny se zastavěnou plochou téměř

19 500 m² jsou vedle sebe umístěny dvoupodlažní vesta­

věná administrativní část, skladovací úsek s rozlohou cca

6300 m² a hlavní technologický úsek s nejmodernějšími

plnicími linkami ve střední Evropě. Druhá hala má plochu

jen 2900 m² a zahrnuje 9 metrů vysokou halu filtrace,

kde dvě filtrační linky za hodinu přefiltrují 1200 hektolitrů

piva, a osmnáct metrů vysokou přístavbu pro 8 přetlač­

ných tanků na pivo o objemu 14 000 hektolitrů a tank na

odplyněnou vodu.

Obě haly spojuje 400 metrů dlouhý potrubní most

opláštěný výrazně zeleným polykarbonátem. Je ukončený

14 metrů hlubokou šachtou, jež je šestimetrovou štolou

vodorovně propojená se stávajícími podzemími komuni­

kacemi plzeňského pivovaru.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

třeba elektro vybavení objektů včetně rozvodů představo­

valo asi pětinu z celkového objemu všech prací.

Součástí projektu byla navazující stavba samostatně

stojící přízemní ambulance se dvěma podzemními pod­

lažími a rekonstrukce stanice rajských plynů, kterou se

stávajícím chirurgickým komplementem a budovanou kli­

nikou propojila chodba v úrovni 2. podzemního podlaží.

„Docela nás překvapilo, jaké požadavky měl investor

na vzhled interiérů. Jenom od Metrosu jsme odebrali

přes padesát různých druhů obkladů a dlažby,“ uvedl Ing.

Brázdil a pokračoval: „Všechny místnosti jsou barevně

vymalované, různé odstíny mají i antimikrobiální nátěry

Steridex v operačních sálech a ve všech ‚čistých‘ provo­

zech. Nášlapnou vrstvu podlah tvoří převážně marmolea

kombinovaná do zajímavých obrazců a vzorů. Díky dobré

přípravě Romany Šneberkové i práci celého týmu se

stavbyvedoucími Ing. Janem Erbesem a Petrem Bártou

se nám podařilo vyhovět všem požadavkům investora,

včetně interiérových změn na poslední chvíli.“

Stavba nové kliniky trvala 21 měsíců a realizační tým ji

investorovi začne předávat začátkem května. Miminka ze

západních Čech se tak už brzy narodí v moderním a pří­

jemném prostředí, jaké si pro příchod na svět zaslouží.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

3

Nové Brumlovce to sluší

do kon č ení z e s t r. 1

„Stavba Brumlovky byla zajímavá mimořádným množ­

stvím použitých druhů materiálů a technologií a také

tvarem budovy, který připomíná nahoru se rozšiřující

zaoblený komolý jehlan. Neobvyklé také je, že 25 m

dlouhý bazén i ostatní ‚mokrá‘ zařízení jsou umístěna

až v posledním patře,“ představil další novou část BB

Centra Martin Kapoun a doplnil: „Základovou desku jsme

začali betonovat začátkem prosince 2005 a objekt se pro

veřejnost otevíral letos 2. dubna. Kromě našeho týmu se

na jeho stavbě podílela i divize 7, která pro nás prováděla

obvodový plášť z perforovaného plechu s metalickou

povrchovou úpravou a plochou střechu.“

Budova o třech nadzemních a třech podzemních pod­

lažích má nosnou konstrukci z železobetonového mono­

litického skeletu. Zastavěná plocha jejího přízemí se blíží

2000 m² a o tom, že se stavba směrem vzhůru zvětšuje,

svědčí také to, že celková plocha všech tří nadzemních

podlaží dosahuje téměř 7000 m². Ve třech podzemních

podlažích ukrývá technické prostory a sklady, parking se

146 parkovacími místy a myčku vozidel.

V přízemí se z pasáže dá vstoupit do italské pizze­

rie Grosseto a do vegetariánské restaurace Maranatha.

Restaurace doplňují obchody, golfový trenažér a pobočka

České pošty. Většina budovy je však vyhrazena wellness

a fitness centru Balance Club Brumlovka. V prvním patře

má velké zóny pro fitness a kardio cvičení, vedle nich

poskytuje prostor i pro kadeřnický salon a dětský koutek.

Třetí patro je převážně vyhrazeno vodě. Velký, 25 m

dlouhý bazén je rozdělený na část pro kondiční plavá­

ní v drahách a na část rekreační s vodními atrakcemi.

Obvyklé sauny, solárium, páru a aroma páru doplňuje

i relaxační zóna (foto), méně známá Kneippova lázeň a

cvičební sály. Točité schodiště odtud vede na plochou

střechu, kde je japonská sauna se zázemím a s terasou.

Všechny provozní jednotky centra jsou bezbariérově

přístupné, aby mohly své služby nabízet úplně všem.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Metrostav_8_07.indd 3

4/25/07 2:34:54 PM