strana 3
z p r av o d ajs t v í z d i v i z í
Rekonstrukce dětské motolské nemocnice
V nadzemních patrech lůžkového křídla dětské části
Fakultní nemocnice v Motole úspěšně pokračují úpravy
dispozice. Fasádníci provádějí fasády, specialisté ladí
nový systém potrubní pošty. V podzemí však výstavba
nové části okružního tunelu pomalu končí.
První etapu rekonstrukce dětské nemocnice provádí
sdružení firem OHL ŽS a Unistav Brno pod vedením Me
trostavu. Tým vedoucího projektu Josefa Majera z divize 9
nejprve musel celou přestavovanou část budovy odlehčit
a při sanaci zesílit její nosný železobetonový skelet. Koor
dinačně náročné práce stavbaři v Motole provádějí za
plného provozu ostatních částí budovy, která byla vyklize
na jenom v období kolem Vánoc, aby mohly být provedeny
nezbytné úpravy v její hlavní svislé spojovací ose.
Důležitou komunikací, která umožní provoz automa
tického vozíkového systému pro rozvoz jídla a materiá
lů, v Motole bude okružní tunel, spojující křídla budovy
s novou nemocnicí pro dospělé. Ražbu jeho 250 metrů
dlouhé nové části o profilu 6 m² prováděl tým divize 1
a narazil při ní jak na zdokumentovaný vojenský kryt, tak
také na úkryt z druhé světové války, o kterém nikdo nevě
1
děl. Pro nestabilitu však nešel využít a bude muset být
zaplněný betonem. „V nových částech tunelu pracovníci
dokončují poslední povrchové úpravy. Stávající podzemní
koridory však jsou oproti předpokladům v tak dezolátním
stavu, že je před propojením s novým úsekem budeme
muset kompletně sanovat. Postup prací v podzemí neustá
le inklinometricky sledujeme, ale žádná další překvapení už
nečekáme,“ dokončil popis rozestavěnosti Josef Majer.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Plzeňská klinika pomůže celému regionu
Stavby přihlášené do soutěže Stavba roku 2007
Gynekologicko-porodnická klinika Fakultní nemocnice
Plzeň řeší nejkomplikovanější případy z celého západočeského regionu. Její lékaři i pacientky již brzy
opustí nevyhovují sídlo na Slovanech a přestěhují se
do moderních budov v Lochotíně, které vybudoval tým
Ing. Pavla Brázdila z plzeňské oblasti divize 1.
Staveniště zasáhlo do přistávací plochy vrtulníků,
práce proto zahájil stavbou nového heliportu, který byl
uveden do provozu už v říjnu 2005.
V lochotínském nemocničním areálu jsou velmi členi
té základové poměry, klinika je proto rozčleněna do čtyř
dilatačních celků různých výškových úrovní (foto č. 1).
Architekt přitom šikovně využil svažitost terénu tak, že
suterén na jižní straně je nadzemní a v severní části, kde
jsou technické obslužní provozy, leží pod zemí.
Vlastní klinika nad půdorysem do tvaru L má až
dvě podzemní a čtyři nadzemní podlaží a kromě zázemí
a administrativní části obsahuje dva centrální operační
sály (foto č. 3), několik dalších zákrokových sálů a hlavně
lůžková oddělení s 227 lůžky pro 132 dospělých a 95 novo
rozenců. Pokoje jsou většinou dvoulůžkové se sociálním
zázemím, vybavené nutným i doplňkovým zařízením, jako
jsou rampy medicinálních plynů, rozvody STA, telefonu
i datové sítě. O složitosti instalací svědčí i skutečnost, že
Název: Administrativní areál Modřany
Objednatel: SG PROPERTY s.r.o.
Projekt: Architektonický ateliér Omicron – K
Doba výstavby: únor 2005 – červen 2006
Název: Plzeňský Prazdroj, projekt stabilizace chuti
Objednatel: Plzeňský Prazdroj a.s.
Projekt: Aukett Fitzroy Robinson
Doba výstavby: leden 2006 – říjen 2006
„Centrála Nestlé je architektonicky zdařilá, neobvyklá
a působivá stavba, u níž se podařilo dosáhnout promyš
lené souhry mnoha často atypických detailů. Výsledná
působivá elegance je skloubená s výbornou užitnou
hodnotou díla, které už při vstupu upoutá neobvyklým
architektonickým ztvárněním atria s vodními kaskádami,
dřevěnými pódií v zeleni a konzolovitě vystupujícími ‚len
tilkami‘,“ charakterizuje stavbu Ing. Přemysl Dušek.
Administrativní budova pro hlavní sídlo zastoupe
ní společnosti Nestlé zabírá 75 000 m³ obestavěného
prostoru, rozloženého do pěti nadzemních a dvou pod
zemních podlaží. Její půdorys ve tvaru písmene U se ote
vírá směrem k Vltavě venkovní terasou. Železobetonový
monolitický skelet s vnitřními výztužnými jádry a stěnami
je založený na železobetonové desce na pilotách a mezi
křídly budovy vytváří rozsáhlé atrium, jehož střechu
a vnější stěnu tvoří tabule čirého dvojskla.
Stavba, opláštěná hliníkovým fasádním systémem
zaskleným probarveným tmavě šedým sklem, je při pohle
du zvenčí stroze elegantní a jednoduchá. Její dominantou
je uvnitř skryté rozlehlé atrium, do kterého jsou volně ote
vřené velkoplošné kanceláře na ochozech v jednotlivých
patrech. Svislou plochu stěn atria narušují pouze vystupu
jící oválné prosklené konferenční místnosti, k jejichž tvaru
možná inspirovala zdejší tradiční cukrovinka lentilka.
Vnitřnímu společnému prostoru vévodí padesátimetrová
vodní kaskáda doplněná zelení. Nabízí příjemné prostředí
pro obchodní jednání i relaxaci, kde promyšlené sklou
bení chladného skla, hliníku, pohledového betonu, dřeva
a spousty rostlin navozuje pocit příjemné útulnosti.
Mimo kancelářské prostory a technické zázemí jsou
v objektu ještě konferenční sál, podniková prodejna,
speciální senzorická a degustační laboratoř, předváděcí
kulinářské centrum a stravovací provoz pro zaměstnance.
Součástí stavby byla i rekonstrukce sedmdesátimetrové
železniční vlečky. Složitý projekt zrealizoval tým Ing. Pře
mysla Duška z divize 6 za pouhých 17 měsíců.
„Nová stáčírna v Plzni, kterou jsme stavěli za plného pro
vozu, se stala nedílnou součástí prohlídkového okruhu
pro návštěvníky pivovaru. I veřejnost tak může ocenit
její vhodně řešené umístění i polohu druhé postavené
haly filtrace a přetlačných tanků a jejich architektonické
sladění s novou dominantou výrobního závodu - osvětle
ným potrubním mostem v barvě nových lahví Plzeňského
Prazdroje. Jsme velice rádi, že jsme se mohli na rozvoji
druhého největšího pivovaru na světě podílet,“ vzpomíná
na stavbu přípravář Ing. Richard Vaverka z divize 6.
V areálu plzeňského pivovaru tým Ing. Miroslava Paje
ra z divize 6 zrealizoval formou Design and Build novou
část výrobního závodu, která se skládá z haly stáčírny
a skladu, haly přetlačných tanků a filtrace, potrubního
mostu a nových komunikací včetně sadových úprav. Při
realizaci projektu dokázal ke spokojenosti investora velmi
pružně zohlednit všechny změny, které budoucí uživatel
v krátkém průběhu výstavby požadoval.
Nosný systém všech nových halových objektů je
ocelový, založený na pilotách. Opláštění ze sendvičových
panelů se šikmou atikou je osazené na vysokých železo
betonových soklech.
V největší hale stáčírny se zastavěnou plochou téměř
19 500 m² jsou vedle sebe umístěny dvoupodlažní vesta
věná administrativní část, skladovací úsek s rozlohou cca
6300 m² a hlavní technologický úsek s nejmodernějšími
plnicími linkami ve střední Evropě. Druhá hala má plochu
jen 2900 m² a zahrnuje 9 metrů vysokou halu filtrace,
kde dvě filtrační linky za hodinu přefiltrují 1200 hektolitrů
piva, a osmnáct metrů vysokou přístavbu pro 8 přetlač
ných tanků na pivo o objemu 14 000 hektolitrů a tank na
odplyněnou vodu.
Obě haly spojuje 400 metrů dlouhý potrubní most
opláštěný výrazně zeleným polykarbonátem. Je ukončený
14 metrů hlubokou šachtou, jež je šestimetrovou štolou
vodorovně propojená se stávajícími podzemími komuni
kacemi plzeňského pivovaru.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
třeba elektro vybavení objektů včetně rozvodů představo
valo asi pětinu z celkového objemu všech prací.
Součástí projektu byla navazující stavba samostatně
stojící přízemní ambulance se dvěma podzemními pod
lažími a rekonstrukce stanice rajských plynů, kterou se
stávajícím chirurgickým komplementem a budovanou kli
nikou propojila chodba v úrovni 2. podzemního podlaží.
„Docela nás překvapilo, jaké požadavky měl investor
na vzhled interiérů. Jenom od Metrosu jsme odebrali
přes padesát různých druhů obkladů a dlažby,“ uvedl Ing.
Brázdil a pokračoval: „Všechny místnosti jsou barevně
vymalované, různé odstíny mají i antimikrobiální nátěry
Steridex v operačních sálech a ve všech ‚čistých‘ provo
zech. Nášlapnou vrstvu podlah tvoří převážně marmolea
kombinovaná do zajímavých obrazců a vzorů. Díky dobré
přípravě Romany Šneberkové i práci celého týmu se
stavbyvedoucími Ing. Janem Erbesem a Petrem Bártou
se nám podařilo vyhovět všem požadavkům investora,
včetně interiérových změn na poslední chvíli.“
Stavba nové kliniky trvala 21 měsíců a realizační tým ji
investorovi začne předávat začátkem května. Miminka ze
západních Čech se tak už brzy narodí v moderním a pří
jemném prostředí, jaké si pro příchod na svět zaslouží.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
3
Nové Brumlovce to sluší
do kon č ení z e s t r. 1
„Stavba Brumlovky byla zajímavá mimořádným množ
stvím použitých druhů materiálů a technologií a také
tvarem budovy, který připomíná nahoru se rozšiřující
zaoblený komolý jehlan. Neobvyklé také je, že 25 m
dlouhý bazén i ostatní ‚mokrá‘ zařízení jsou umístěna
až v posledním patře,“ představil další novou část BB
Centra Martin Kapoun a doplnil: „Základovou desku jsme
začali betonovat začátkem prosince 2005 a objekt se pro
veřejnost otevíral letos 2. dubna. Kromě našeho týmu se
na jeho stavbě podílela i divize 7, která pro nás prováděla
obvodový plášť z perforovaného plechu s metalickou
povrchovou úpravou a plochou střechu.“
Budova o třech nadzemních a třech podzemních pod
lažích má nosnou konstrukci z železobetonového mono
litického skeletu. Zastavěná plocha jejího přízemí se blíží
2000 m² a o tom, že se stavba směrem vzhůru zvětšuje,
svědčí také to, že celková plocha všech tří nadzemních
podlaží dosahuje téměř 7000 m². Ve třech podzemních
podlažích ukrývá technické prostory a sklady, parking se
146 parkovacími místy a myčku vozidel.
V přízemí se z pasáže dá vstoupit do italské pizze
rie Grosseto a do vegetariánské restaurace Maranatha.
Restaurace doplňují obchody, golfový trenažér a pobočka
České pošty. Většina budovy je však vyhrazena wellness
a fitness centru Balance Club Brumlovka. V prvním patře
má velké zóny pro fitness a kardio cvičení, vedle nich
poskytuje prostor i pro kadeřnický salon a dětský koutek.
Třetí patro je převážně vyhrazeno vodě. Velký, 25 m
dlouhý bazén je rozdělený na část pro kondiční plavá
ní v drahách a na část rekreační s vodními atrakcemi.
Obvyklé sauny, solárium, páru a aroma páru doplňuje
i relaxační zóna (foto), méně známá Kneippova lázeň a
cvičební sály. Točité schodiště odtud vede na plochou
střechu, kde je japonská sauna se zázemím a s terasou.
Všechny provozní jednotky centra jsou bezbariérově
přístupné, aby mohly své služby nabízet úplně všem.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Metrostav_8_07.indd 3
4/25/07 2:34:54 PM