Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 2
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Posledního ezna předložili pracovníci Oblastho
inspektorátu práce (OIP) pro hlav město Prahu zá-
stupcům Metrostavu k podpisu protokol o prověrce
systému řízebezpečnosti a ochrany zdrapři práci
(BOZP). Zvštexteraudit OIP prohl v rámci ob-
hajoby titulu Bezpečný podnik.
„Letošní rozsah kontroly byl nezvykle široký a popr
zahrnoval i vyjádření hygieniků, Českého báňského úřadu
a Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy
a týkal se nejen pražských staveb, ale i mimopražských,“
řekl Ing. Jan Klejch, vedoucí útvaru bezpečnosti a ochra-
ny zdraví Metrostavu. Výsledky prověrky OIP potvrdily,
že v Metrostavu zavedesystém řízení BOZP je v sou-
ladu s vyhlášenou politikou BOZP a je nedílnou součás
celého systému řízení, takže naše společnost splňuje pod-
mínky pro uděle čtvrtého titulu Bezpečný podnik.
kladem systému bezpečnosti a ochrany zdraví i
práci v Metrostavu je Safety Management System (SMS)
zavedený a provozovaný v souladu s mezinárodní specifi-
kací OHSAS. O tom, že SMS je v naší společnosti popsán,
dokumentován a udržován ve shos jejími požadavky,
svědčí certifikát OHSAS 18001:1999, který Metrostav
vloni po několikáté úspěšně obhájil.
V praxi SMS zahrnuje kontroly prováděné v rámci di-
vizí, interní audity na rizikových stavbách a jednou ročně
dozorový či jednou za i roky recertifikační externí audit
pro udělení certifikátu OHSAS.
Úroveň BOZP se v Metrostavu každoročně posuzuje
v Hodnotící zprávě SMS. Ta poslední za rok 2007 mimo
jiné zkonstatovala, že počet registrovaných pracovních
úrazů zaměstnanců Metrostavu dosahuje jen třetinových
hodnot v porovnání se statistickými výsledky celého seg-
mentu stavebnictví v České republice. Úrazovost se u jed-
notlivých divizí liší i podle toho, kolik má každá vlastních
zaměstnanců, kteří pracují v dělnických profesích.
Pro rok 2008 navrhla Hodnotící zpráva SMS řadu
úkolů, z nichž jedním je optimalizace sortimentu osobních
ochranných pracovních prostředků. Aktualizace jejich
výru a odzkoušenových vzors razem na kva-
litu a trvanlivost probíhá u vybraných dělnických profesí
právě teď. Organiza administrativní stránku celé akce
zajišťují zaměstnanci dceřiné společnosti METROS.
Z provedených prověrek a auditů je zřejmé, že úroveň
BOZP je v Metrostavu velmi dobrá, úkolem pro budouc-
nost je však její zvýšení i u všech externích dodavatelů
pracujících na našich stavbách.
Lenka Svobodová
ilustrační foto Josef Husák
Stavební dvůr Bohdalec
Divize 1 přestěhovala očásti stavebho dvora Rad-
lice do nově zrekonstruovaného areálu SD Bohdalec
v Křeslic ulici v Praze 10. Cestu k němu kdý na-
jde spolehlivě. Navedou ho nejen perfektní směro
tabule, ale i červená firemní barva na nově omítnuté
provozní budově s logem Metrostavu (foto č. 1).
„Díky vstřícnosti vedení ní divize tu me ř
ideální pracovní prostředí, jaké jsme dosud neměli,“ říká
Jiří Chalupský, vedoucí střediska mechanizace, který
dvůr na starost. „Stěhováprobíhalo v souběhu s naší
běžnou prací, takže jsme se museli pěkně ohánět. Nejprve
se sem vloni v prosinci přesunulo naše středisko a v úno-
ru tu byla i většina pracovprovozu inženýrských
sítí a střediska podzemí. Pár z nich ak ještě zůstalo
v horním dvoře v Radlicích, který slouží jako zízení
staveniš pro stavbu radlického sběrače a kabelového
tunelu pod Vltavou. Nyní na Bohdalci evidujeme asi sto
pracovníků, kteří zde mají své zázemí.“
Kro servis dílny, kde je mož i údrž za-
hlédnout i některý ze čtyř důlních speciálů divize 1 pro
ražby mach profilů (foto 2, 3), je v arlu i výstrojní
sklad, půjčovna malé mechanizace (foto č. 4) a kolik
dalších skladovacích hal, volných ploch a také skládka
pohotovostního materiálu provozu inženýrských (fo-
to č. 5). Všechny naše mechanismy a vybavení se ale
do našeho nového stavebního dvora nevejdou, ani kdyby
stály ve dvou vrstvách na sobě,“ usmívá se Jiří Chalupský
a dodává: „Ideální by bylo, mít to tu prázdné – to by nejvíc
vypovídalo o obchodním úspěchu našeho střediska.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Ing. Břetislava Poláka,
vedoucího projektu z divize 4
V posledních dnech Ing. Polák docela íjem
starosti ve čtvrtek 10. dubna edal investorovi ho-
tový více než kilometrový tunel Klimkovice na dálnici
D47 nedaleko Ostravy a chystá se na jeho slavnost
otevření. Klimkovice jsou v pořadí čtvrtý postavený
a délkou druhý nejdelší dálntunel v České republi-
ce. Pro Ing. Poka představoval premru.
Dokončil jste jako vedoucí projektu svůj první tunel.
Jak na něj budete vzpomínat?
Tunel Klimkovice se dvěma jednosměrnými a dvoupruho-
vými tunelovými rourami byl svým významem a rozsahem
největší a nejsložitější dílo, na kterém jsem kdy pracoval.
V Metrostavu jsem od roku 1995 a kromě jiného jsem už
pro něj řídil stavbu železničního koridoru, nemocnice,
mostu, rodinných domků i rekonstrukci zeňského domu
v Karlových Varech. Kažprojekt se týkal jiného druhu
stavby a naučil mě něco nového. Tunel se ale od ostatních
liší tím, že ho budujete do neznáma a umí překvapit. Jsem
proto rád, že se nám stavbu podilo dokončit včas a do-
konce v předstihu! A to i přes to, že práce na tunelu začaly
v rámci geologického průzkumu s půlročním zpožděním
až na podzim roku 2004.
Ražba tunelu se prováděla pomocí NRTM s horizontál-
ním členěním výrubu. Použili jste i ji technologie?
Technicky nejzajímavější bylo asi provedení pětadvaceti-
metrové svislé šachty pro kabelové rozvody a odvětrání
mezi spojkou uprostřed tunelů a nadzemním kolektorem,
který vede do nově budované trafostanice. Kdybychom
šachtu hloubili hornickým způsobem, jak navrhoval pro-
jekt, dělali bychom ji asi půl roku. My jsme ale použili
metodu zvanou Raise boring, kdy se předvrtal pilotní vrt
s profilem 200 mm a následně se od spodu šachta odvrtá-
vala frézou na požadovanou šířku a pro vystrojení se do ní
vsunula ocelová trouba. Tyto práce bez přípravných pra
a základů jsme zvládli za pouhých pět dní.
Tunel Klimkovice je součástí stavby 4707 Bílovec – Os-
trava na trase dálnice D47. Kdo se na ní podílel?
Divize 4 Metrostavu byla členem dodavatelského sdruže-
ní, které vedla Skanska, spolu se společnostmi Subterra
a STRABAG. Měli jsme na starost stavbu tunelu etně
souvisejících objektů. Naše divize 5 ve spolupráci s tý-
mem Doprastavu razila tunelovou troubu A, troubu B
provála Subterra. Technologii celého tunelu zajťovala
naše divize 9. A musím říct, že spolupráce se všemi z nich
i s ostatními dodavateli byla velmi dobrá. Ne dy jsme se
ve všem shodli, ale konečný výsledek díla potvrzuje, že se
vždy dozala prosadit ta nejleí myšlenka.
Tunel bude slavnostně zprůjezdněný v úterý 6. ktna.
Čím se v souvislosti sm teď nejvíc zabýváte?
Kromě pra na dvou nedodělcích se teď chystáme na vel-
cvičení až 70 íslků složek integrovaho zá-
chranného systému hasičů, policie i zdravotníků včet
helikoptér. Postavili jsme první dálniční tunel na Moravě,
a tak si všichni poebují ořit, jak postupovat při mimo-
řádné události v tunelu, jako je třeba havárie autobusu,
požár osobho auta či prasklé vodovodní potrubí. Za ce-
lou stavbu se nám tu staly jen dva opravdu drobné úrazy
a nic dalšího a tak teď domlouváme podmínky, jak cvičení
na staveništi zabezpečit, aby prohlo stejně hladce jako
cenaše dosavadpráce.
Jeden projekt koí, druhý začíná. Co vás čel?
V současnosti se už rozždí stavba daího úseku l-
nice D1 u Říkovic u Kroměříže, kde zastupuji Metrostav
ve sdružení a vedu práce na stavbě asi 9km úseku dálnice
se třemi mosty a kolika přeložkami silnic a inženýr-
ských tí. Bude to náročná stavba, protože dálnice zde
bude vedena po vysokých násypech a více npolovinu
prací musíme podle smlouvy zajistit vlastními silami. Ale
každá stavba má své, důležité je se do ní vžít, pochopit ji
a pak se dá zvládnout cokoliv.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
strana 2
PTÁME SE
1
Metrostav staví bytový komplex Metropole
V Praze 13 u stanice metra Zličín vys obyt
komplex Metropole, ve kterém společnost CENTRAL
GROUP nabídne ve dvou etapách na 1400 nových by
ve 22 bytových domech. Tým Ing. Davida Tůmy z di-
vize 6 Metrostavu zatím dostal v rámci prv etapy
na starost výstavbu pěti z nich. U velkého deskového
domu D se 102 bytovými jednotkami a 9 ateliéry končí
betonáři divize 6 hrubou stavbu. Pracovníci divize 7 by
zase brzy měli zahájit výkopové práce pro základy dal-
ších čtyř domů s celkem více než 120 dalšími byty.
m D je navržený nad půdorysem ve tvaru nerovno-
ramenného úhelníku se zkosenými průčelími. Ve čtech
dilatních celcích dvě podzemní a šest nadzemních
podlaží, z nichž poslední je ustupující. Na úrovni 2. PP
úhel mezi křídly vyplňuje trojúhelníkový pátý díl, který ne-
vystupuje nad okolní terén a ve svém jednom podzemním
podlaží se zvýšenou světlou výškou bude t osazený
systém zakladových parkovacích s. V souhrnu bu-
de možné v podzemní zaparkovat 116 vozidel a suterény
obhnou i sklepy a techniczázemí.
Bytové jednotky 1 + kk až 6 + kk o velikosti od asi
25 do 180 budou t rozdílné dispozice a zahrnou
i mezonety. Byty v průče budou mít ostře vybíhají troj-
úhelníkové balkony podepřené ve špici (foto č. 1), které
po dokončení dodají domu charakteristický vzhled.
Budova je založená plošně na kladové desce se
zelemi žebry pod nosmi monolitickými železo-
betonovými stěnami. Je dozdívaná a její fasádu vytvoří
sendvič z kontaktního zateplovacího systému na cihel-
ných tvarovkách či železobetonové stěně. Podle druhu
podkladu se liší i tloušťka navržených desek z minerál
vlny. Obvodový plášť tak získá na plastnosti a díky z-
ným balkonům a lodžiím nebude jednotvár(foto č. 2).
Jeho tvarovou rozmanitost podtrhne pět růzbarevných
druhů omítky v šech a cihlových odstínech.
Zatím je však barva domu D evážně jen betonově
še. „Ni betonáři z týmu Ing. Vladislava Horáčka
skoí práce na nosných konstrukch začátkem kt-
na,“ popisuje rozestavěnost stavbyvedoucí Ing. Jaro-
slav Kazatel a pokračuje: Zaměstnanci divize 6 pracují
i na vyzdívkách, které už také pomalu dokončují. Rozvody
elektro a zdravotních instala pokročily do 3. nadzemního
podlaží, v ízejsme zahájili omítky a v suterénech se
montují nosné konstrukce pro sádrokartonové konstruk-
ce, zejména pro podhledy.
Stavba Metropole začala vloni v ří a dům D by l
být dokončen letos v prosinci, čtyři další domy, které brzo
začne stavět Metrostav, potom v srpnu 2009. Souběž
s naší společností staví na Zličíně firma Dvořák domy A, B
a C a od června by se měly rozběhnout práce na výstavbě
ještě dalších čtyř. Kdo je postaví, zatím není rozhodnuto.
Jediné, co se ví, je, že budou označeny podle abecedy.
A do jejího konce ještě hodněsmen chybí...
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
1
2
3
4
5
Metrostav_08_08.indd 2 4/22/08 11:43:36 AM
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 08/2008, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (255 ms)

Rendering Strana 3 (104263): (0/1) (249 ms)

Rendering Strana 2 (104262): (0/1) (291 ms)

Rendering Strana 1 (104261): (0/1) (290 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3152/vth120932-1.jpg

 i3152/vth120933-1.jpg

 i3152/bg104262.svg

 i3152/vth120934-1.jpg

 i3152/vth120935-1.jpg