strana 2

Stavební dvůr Bohdalec

Ptáme se

Divize 1 přestěhovala obě části stavebního dvora Radlice do nově zrekonstruovaného areálu SD Bohdalec

v Křeslické ulici v Praze 10. Cestu k němu každý najde spolehlivě. Navedou ho nejen perfektní směrové

tabule, ale i červená firemní barva na nově omítnuté

provozní budově s logem Metrostavu (foto č. 1).

„Díky vstřícnosti vedení naší divize tu máme téměř

ideální pracovní prostředí, jaké jsme dosud neměli,“ říká

Jiří Chalupský, vedoucí střediska mechanizace, který má

dvůr na starost. „Stěhování probíhalo v souběhu s naší

běžnou prací, takže jsme se museli pěkně ohánět. Nejprve

se sem vloni v prosinci přesunulo naše středisko a v únoru už tu byla i většina pracovníků provozu inženýrských

sítí a střediska podzemí. Pár z nich však ještě zůstalo

v horním dvoře v Radlicích, který slouží jako zařízení

staveniště pro stavbu radlického sběrače a kabelového

tunelu pod Vltavou. Nyní na Bohdalci evidujeme asi sto

pracovníků, kteří zde mají své zázemí.“

Ing. Břetislava Poláka,

vedoucího projektu z divize 4

1

Metrostav staví bytový komplex Metropole

1

Kromě servisní dílny, kde je možné při údržbě zahlédnout i některý ze čtyř důlních speciálů divize 1 pro

ražby malých profilů (foto 2, 3), je v areálu i výstrojní

sklad, půjčovna malé mechanizace (foto č. 4) a několik

dalších skladovacích hal, volných ploch a také skládka

pohotovostního materiálu provozu inženýrských sítí (foto č. 5). „Všechny naše mechanismy a vybavení se ale

do našeho nového stavebního dvora nevejdou, ani kdyby

stály ve dvou vrstvách na sobě,“ usmívá se Jiří Chalupský

a dodává: „Ideální by bylo, mít to tu prázdné – to by nejvíc

vypovídalo o obchodním úspěchu našeho střediska.“

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

V Praze 13 u stanice metra Zličín vyrůstá obytný

komplex Metropole, ve kterém společnost CENTRAL

GROUP nabídne ve dvou etapách na 1400 nových bytů

ve 22 bytových domech. Tým Ing. Davida Tůmy z divize 6 Metrostavu zatím dostal v rámci první etapy

na starost výstavbu pěti z nich. U velkého deskového

domu D se 102 bytovými jednotkami a 9 ateliéry končí

betonáři divize 6 hrubou stavbu. Pracovníci divize 7 by

zase brzy měli zahájit výkopové práce pro základy dalších čtyř domů s celkem více než 120 dalšími byty.

Dům D je navržený nad půdorysem ve tvaru nerovnoramenného úhelníku se zkosenými průčelími. Ve čtyřech

dilatačních celcích má dvě podzemní a šest nadzemních

podlaží, z nichž poslední je ustupující. Na úrovni 2. PP

úhel mezi křídly vyplňuje trojúhelníkový pátý díl, který nevystupuje nad okolní terén a ve svém jednom podzemním

podlaží se zvýšenou světlou výškou bude mít osazený

systém zakladačových parkovacích stání. V souhrnu bude možné v podzemní zaparkovat 116 vozidel a suterény

obsáhnou i sklepy a technické zázemí.

Bytové jednotky 1 + kk až 6 + kk o velikosti od asi

25 do 180 m² budou mít rozdílné dispozice a zahrnou

i mezonety. Byty v průčelí budou mít ostře vybíhající trojúhelníkové balkony podepřené ve špici (foto č. 1), které

po dokončení dodají domu charakteristický vzhled.

Budova je založená plošně na základové desce se

zesílenými žebry pod nosnými monolitickými železobetonovými stěnami. Je dozdívaná a její fasádu vytvoří

sendvič z kontaktního zateplovacího systému na cihelných tvarovkách či železobetonové stěně. Podle druhu

podkladu se liší i tloušťka navržených desek z minerální

vlny. Obvodový plášť tak získá na plastičnosti a díky různým balkonům a lodžiím nebude jednotvárný (foto č. 2).

Jeho tvarovou rozmanitost podtrhne pět různě barevných

druhů omítky v šedých a cihlových odstínech.

Zatím je však barva domu D převážně jen betonově

šedá. „Naši betonáři z týmu Ing. Vladislava Horáčka

skončí práce na nosných konstrukcích začátkem května,“ popisuje rozestavěnost stavbyvedoucí Ing. Jaroslav Kazatel a pokračuje: „Zaměstnanci divize 6 pracují

i na vyzdívkách, které už také pomalu dokončují. Rozvody

elektro a zdravotních instalací pokročily do 3. nadzemního

podlaží, v přízemí jsme zahájili omítky a v suterénech se

montují nosné konstrukce pro sádrokartonové konstrukce, zejména pro podhledy.“

Stavba Metropole začala vloni v září a dům D by měl

být dokončen letos v prosinci, čtyři další domy, které brzo

začne stavět Metrostav, potom v srpnu 2009. Souběžně

s naší společností staví na Zličíně firma Dvořák domy A, B

a C a od června by se měly rozběhnout práce na výstavbě

ještě dalších čtyř. Kdo je postaví, zatím není rozhodnuto.

Jediné, co se ví, je, že budou označeny podle abecedy.

A do jejího konce ještě hodně písmen chybí...

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

3

4

5

Metrostav_08_08.indd 2

Posledního března předložili pracovníci Oblastního

inspektorátu práce (OIP) pro hlavní město Prahu zástupcům Metrostavu k podpisu protokol o prověrce

systému řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

(BOZP). Zvláštní externí audit OIP proběhl v rámci obhajoby titulu Bezpečný podnik.

„Letošní rozsah kontroly byl nezvykle široký a poprvé

zahrnoval i vyjádření hygieniků, Českého báňského úřadu

a Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy

a týkal se nejen pražských staveb, ale i mimopražských,“

řekl Ing. Jan Klejch, vedoucí útvaru bezpečnosti a ochrany zdraví Metrostavu. „Výsledky prověrky OIP potvrdily,

že v Metrostavu zavedený systém řízení BOZP je v souladu s vyhlášenou politikou BOZP a je nedílnou součástí

celého systému řízení, takže naše společnost splňuje podmínky pro udělení už čtvrtého titulu Bezpečný podnik.“

Základem systému bezpečnosti a ochrany zdraví při

práci v Metrostavu je Safety Management System (SMS)

zavedený a provozovaný v souladu s mezinárodní specifikací OHSAS. O tom, že SMS je v naší společnosti popsán,

dokumentován a udržován ve shodě s jejími požadavky,

svědčí certifikát OHSAS 18001:1999, který Metrostav

vloni po několikáté úspěšně obhájil.

V praxi SMS zahrnuje kontroly prováděné v rámci divizí, interní audity na rizikových stavbách a jednou ročně

dozorový či jednou za tři roky recertifikační externí audit

pro udělení certifikátu OHSAS.

Úroveň BOZP se v Metrostavu každoročně posuzuje

v Hodnotící zprávě SMS. Ta poslední za rok 2007 mimo

jiné zkonstatovala, že počet registrovaných pracovních

úrazů zaměstnanců Metrostavu dosahuje jen třetinových

hodnot v porovnání se statistickými výsledky celého segmentu stavebnictví v České republice. Úrazovost se u jednotlivých divizí liší i podle toho, kolik má každá vlastních

zaměstnanců, kteří pracují v dělnických profesích.

Pro rok 2008 navrhla Hodnotící zpráva SMS řadu

úkolů, z nichž jedním je optimalizace sortimentu osobních

ochranných pracovních prostředků. Aktualizace jejich

výběru a odzkoušení nových vzorků s důrazem na kvalitu a trvanlivost probíhá u vybraných dělnických profesí

právě teď. Organizační a administrativní stránku celé akce

zajišťují zaměstnanci dceřiné společnosti METROS.

Z provedených prověrek a auditů je zřejmé, že úroveň

BOZP je v Metrostavu velmi dobrá, úkolem pro budoucnost je však její zvýšení i u všech externích dodavatelů

pracujících na našich stavbách.

Lenka Svobodová

ilustrační foto Josef Husák

V posledních dnech má Ing. Polák docela příjemné

starosti – ve čtvrtek 10. dubna předal investorovi hotový více než kilometrový tunel Klimkovice na dálnici

D47 nedaleko Ostravy a chystá se na jeho slavnostní

otevření. Klimkovice jsou v pořadí čtvrtý postavený

a délkou druhý nejdelší dálniční tunel v České republice. Pro Ing. Poláka představoval premiéru.

Dokončil jste jako vedoucí projektu svůj první tunel.

Jak na něj budete vzpomínat?

Tunel Klimkovice se dvěma jednosměrnými a dvoupruhovými tunelovými rourami byl svým významem a rozsahem

největší a nejsložitější dílo, na kterém jsem kdy pracoval.

V Metrostavu jsem od roku 1995 a kromě jiného jsem už

pro něj řídil stavbu železničního koridoru, nemocnice,

mostu, rodinných domků i rekonstrukci lázeňského domu

v Karlových Varech. Každý projekt se týkal jiného druhu

stavby a naučil mě něco nového. Tunel se ale od ostatních

liší tím, že ho budujete do neznáma a umí překvapit. Jsem

proto rád, že se nám stavbu podařilo dokončit včas a dokonce v předstihu! A to i přes to, že práce na tunelu začaly

v rámci geologického průzkumu s půlročním zpožděním

až na podzim roku 2004.

Ražba tunelu se prováděla pomocí NRTM s horizontálním členěním výrubu. Použili jste i jiné technologie?

Technicky nejzajímavější bylo asi provedení pětadvacetimetrové svislé šachty pro kabelové rozvody a odvětrání

mezi spojkou uprostřed tunelů a nadzemním kolektorem,

který vede do nově budované trafostanice. Kdybychom

šachtu hloubili hornickým způsobem, jak navrhoval projekt, dělali bychom ji asi půl roku. My jsme ale použili

metodu zvanou Raise boring, kdy se předvrtal pilotní vrt

s profilem 200 mm a následně se od spodu šachta odvrtávala frézou na požadovanou šířku a pro vystrojení se do ní

vsunula ocelová trouba. Tyto práce bez přípravných prací

a základů jsme zvládli za pouhých pět dní.

Tunel Klimkovice je součástí stavby 4707 Bílovec – Ostrava na trase dálnice D47. Kdo se na ní podílel?

Divize 4 Metrostavu byla členem dodavatelského sdružení, které vedla Skanska, spolu se společnostmi Subterra

a STRABAG. Měli jsme na starost stavbu tunelu včetně

souvisejících objektů. Naše divize 5 ve spolupráci s týmem Doprastavu razila tunelovou troubu A, troubu B

prováděla Subterra. Technologii celého tunelu zajišťovala

naše divize 9. A musím říct, že spolupráce se všemi z nich

i s ostatními dodavateli byla velmi dobrá. Ne vždy jsme se

ve všem shodli, ale konečný výsledek díla potvrzuje, že se

vždy dokázala prosadit ta nejlepší myšlenka.

Tunel bude slavnostně zprůjezdněný v úterý 6. května.

Čím se v souvislosti s ním teď nejvíc zabýváte?

Kromě prací na dvou nedodělcích se teď chystáme na velké cvičení až 70 příslušníků složek integrovaného záchranného systému – hasičů, policie i zdravotníků včetně

helikoptér. Postavili jsme první dálniční tunel na Moravě,

a tak si všichni potřebují ověřit, jak postupovat při mimořádné události v tunelu, jako je třeba havárie autobusu,

požár osobního auta či prasklé vodovodní potrubí. Za celou stavbu se nám tu staly jen dva opravdu drobné úrazy

a nic dalšího a tak teď domlouváme podmínky, jak cvičení

na staveništi zabezpečit, aby proběhlo stejně hladce jako

celá naše dosavadní práce.

Jeden projekt končí, druhý začíná. Co vás čeká dál?

V současnosti se už rozjíždí stavba dalšího úseku dálnice D1 u Říkovic u Kroměříže, kde zastupuji Metrostav

ve sdružení a vedu práce na stavbě asi 9km úseku dálnice

se třemi mosty a několika přeložkami silnic a inženýrských sítí. Bude to náročná stavba, protože dálnice zde

bude vedena po vysokých násypech a více než polovinu

prací musíme podle smlouvy zajistit vlastními silami. Ale

každá stavba má své, důležité je se do ní vžít, pochopit ji

a pak se dá zvládnout cokoliv.

Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová

4/22/08 11:43:36 AM