strana 2
Stavební dvůr Bohdalec
Ptáme se
Divize 1 přestěhovala obě části stavebního dvora Radlice do nově zrekonstruovaného areálu SD Bohdalec
v Křeslické ulici v Praze 10. Cestu k němu každý najde spolehlivě. Navedou ho nejen perfektní směrové
tabule, ale i červená firemní barva na nově omítnuté
provozní budově s logem Metrostavu (foto č. 1).
„Díky vstřícnosti vedení naší divize tu máme téměř
ideální pracovní prostředí, jaké jsme dosud neměli,“ říká
Jiří Chalupský, vedoucí střediska mechanizace, který má
dvůr na starost. „Stěhování probíhalo v souběhu s naší
běžnou prací, takže jsme se museli pěkně ohánět. Nejprve
se sem vloni v prosinci přesunulo naše středisko a v únoru už tu byla i většina pracovníků provozu inženýrských
sítí a střediska podzemí. Pár z nich však ještě zůstalo
v horním dvoře v Radlicích, který slouží jako zařízení
staveniště pro stavbu radlického sběrače a kabelového
tunelu pod Vltavou. Nyní na Bohdalci evidujeme asi sto
pracovníků, kteří zde mají své zázemí.“
Ing. Břetislava Poláka,
vedoucího projektu z divize 4
1
Metrostav staví bytový komplex Metropole
1
Kromě servisní dílny, kde je možné při údržbě zahlédnout i některý ze čtyř důlních speciálů divize 1 pro
ražby malých profilů (foto 2, 3), je v areálu i výstrojní
sklad, půjčovna malé mechanizace (foto č. 4) a několik
dalších skladovacích hal, volných ploch a také skládka
pohotovostního materiálu provozu inženýrských sítí (foto č. 5). „Všechny naše mechanismy a vybavení se ale
do našeho nového stavebního dvora nevejdou, ani kdyby
stály ve dvou vrstvách na sobě,“ usmívá se Jiří Chalupský
a dodává: „Ideální by bylo, mít to tu prázdné – to by nejvíc
vypovídalo o obchodním úspěchu našeho střediska.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
V Praze 13 u stanice metra Zličín vyrůstá obytný
komplex Metropole, ve kterém společnost CENTRAL
GROUP nabídne ve dvou etapách na 1400 nových bytů
ve 22 bytových domech. Tým Ing. Davida Tůmy z divize 6 Metrostavu zatím dostal v rámci první etapy
na starost výstavbu pěti z nich. U velkého deskového
domu D se 102 bytovými jednotkami a 9 ateliéry končí
betonáři divize 6 hrubou stavbu. Pracovníci divize 7 by
zase brzy měli zahájit výkopové práce pro základy dalších čtyř domů s celkem více než 120 dalšími byty.
Dům D je navržený nad půdorysem ve tvaru nerovnoramenného úhelníku se zkosenými průčelími. Ve čtyřech
dilatačních celcích má dvě podzemní a šest nadzemních
podlaží, z nichž poslední je ustupující. Na úrovni 2. PP
úhel mezi křídly vyplňuje trojúhelníkový pátý díl, který nevystupuje nad okolní terén a ve svém jednom podzemním
podlaží se zvýšenou světlou výškou bude mít osazený
systém zakladačových parkovacích stání. V souhrnu bude možné v podzemní zaparkovat 116 vozidel a suterény
obsáhnou i sklepy a technické zázemí.
Bytové jednotky 1 + kk až 6 + kk o velikosti od asi
25 do 180 m² budou mít rozdílné dispozice a zahrnou
i mezonety. Byty v průčelí budou mít ostře vybíhající trojúhelníkové balkony podepřené ve špici (foto č. 1), které
po dokončení dodají domu charakteristický vzhled.
Budova je založená plošně na základové desce se
zesílenými žebry pod nosnými monolitickými železobetonovými stěnami. Je dozdívaná a její fasádu vytvoří
sendvič z kontaktního zateplovacího systému na cihelných tvarovkách či železobetonové stěně. Podle druhu
podkladu se liší i tloušťka navržených desek z minerální
vlny. Obvodový plášť tak získá na plastičnosti a díky různým balkonům a lodžiím nebude jednotvárný (foto č. 2).
Jeho tvarovou rozmanitost podtrhne pět různě barevných
druhů omítky v šedých a cihlových odstínech.
Zatím je však barva domu D převážně jen betonově
šedá. „Naši betonáři z týmu Ing. Vladislava Horáčka
skončí práce na nosných konstrukcích začátkem května,“ popisuje rozestavěnost stavbyvedoucí Ing. Jaroslav Kazatel a pokračuje: „Zaměstnanci divize 6 pracují
i na vyzdívkách, které už také pomalu dokončují. Rozvody
elektro a zdravotních instalací pokročily do 3. nadzemního
podlaží, v přízemí jsme zahájili omítky a v suterénech se
montují nosné konstrukce pro sádrokartonové konstrukce, zejména pro podhledy.“
Stavba Metropole začala vloni v září a dům D by měl
být dokončen letos v prosinci, čtyři další domy, které brzo
začne stavět Metrostav, potom v srpnu 2009. Souběžně
s naší společností staví na Zličíně firma Dvořák domy A, B
a C a od června by se měly rozběhnout práce na výstavbě
ještě dalších čtyř. Kdo je postaví, zatím není rozhodnuto.
Jediné, co se ví, je, že budou označeny podle abecedy.
A do jejího konce ještě hodně písmen chybí...
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
3
4
5
Metrostav_08_08.indd 2
Posledního března předložili pracovníci Oblastního
inspektorátu práce (OIP) pro hlavní město Prahu zástupcům Metrostavu k podpisu protokol o prověrce
systému řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
(BOZP). Zvláštní externí audit OIP proběhl v rámci obhajoby titulu Bezpečný podnik.
„Letošní rozsah kontroly byl nezvykle široký a poprvé
zahrnoval i vyjádření hygieniků, Českého báňského úřadu
a Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy
a týkal se nejen pražských staveb, ale i mimopražských,“
řekl Ing. Jan Klejch, vedoucí útvaru bezpečnosti a ochrany zdraví Metrostavu. „Výsledky prověrky OIP potvrdily,
že v Metrostavu zavedený systém řízení BOZP je v souladu s vyhlášenou politikou BOZP a je nedílnou součástí
celého systému řízení, takže naše společnost splňuje podmínky pro udělení už čtvrtého titulu Bezpečný podnik.“
Základem systému bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci v Metrostavu je Safety Management System (SMS)
zavedený a provozovaný v souladu s mezinárodní specifikací OHSAS. O tom, že SMS je v naší společnosti popsán,
dokumentován a udržován ve shodě s jejími požadavky,
svědčí certifikát OHSAS 18001:1999, který Metrostav
vloni po několikáté úspěšně obhájil.
V praxi SMS zahrnuje kontroly prováděné v rámci divizí, interní audity na rizikových stavbách a jednou ročně
dozorový či jednou za tři roky recertifikační externí audit
pro udělení certifikátu OHSAS.
Úroveň BOZP se v Metrostavu každoročně posuzuje
v Hodnotící zprávě SMS. Ta poslední za rok 2007 mimo
jiné zkonstatovala, že počet registrovaných pracovních
úrazů zaměstnanců Metrostavu dosahuje jen třetinových
hodnot v porovnání se statistickými výsledky celého segmentu stavebnictví v České republice. Úrazovost se u jednotlivých divizí liší i podle toho, kolik má každá vlastních
zaměstnanců, kteří pracují v dělnických profesích.
Pro rok 2008 navrhla Hodnotící zpráva SMS řadu
úkolů, z nichž jedním je optimalizace sortimentu osobních
ochranných pracovních prostředků. Aktualizace jejich
výběru a odzkoušení nových vzorků s důrazem na kvalitu a trvanlivost probíhá u vybraných dělnických profesí
právě teď. Organizační a administrativní stránku celé akce
zajišťují zaměstnanci dceřiné společnosti METROS.
Z provedených prověrek a auditů je zřejmé, že úroveň
BOZP je v Metrostavu velmi dobrá, úkolem pro budoucnost je však její zvýšení i u všech externích dodavatelů
pracujících na našich stavbách.
Lenka Svobodová
ilustrační foto Josef Husák
V posledních dnech má Ing. Polák docela příjemné
starosti – ve čtvrtek 10. dubna předal investorovi hotový více než kilometrový tunel Klimkovice na dálnici
D47 nedaleko Ostravy a chystá se na jeho slavnostní
otevření. Klimkovice jsou v pořadí čtvrtý postavený
a délkou druhý nejdelší dálniční tunel v České republice. Pro Ing. Poláka představoval premiéru.
Dokončil jste jako vedoucí projektu svůj první tunel.
Jak na něj budete vzpomínat?
Tunel Klimkovice se dvěma jednosměrnými a dvoupruhovými tunelovými rourami byl svým významem a rozsahem
největší a nejsložitější dílo, na kterém jsem kdy pracoval.
V Metrostavu jsem od roku 1995 a kromě jiného jsem už
pro něj řídil stavbu železničního koridoru, nemocnice,
mostu, rodinných domků i rekonstrukci lázeňského domu
v Karlových Varech. Každý projekt se týkal jiného druhu
stavby a naučil mě něco nového. Tunel se ale od ostatních
liší tím, že ho budujete do neznáma a umí překvapit. Jsem
proto rád, že se nám stavbu podařilo dokončit včas a dokonce v předstihu! A to i přes to, že práce na tunelu začaly
v rámci geologického průzkumu s půlročním zpožděním
až na podzim roku 2004.
Ražba tunelu se prováděla pomocí NRTM s horizontálním členěním výrubu. Použili jste i jiné technologie?
Technicky nejzajímavější bylo asi provedení pětadvacetimetrové svislé šachty pro kabelové rozvody a odvětrání
mezi spojkou uprostřed tunelů a nadzemním kolektorem,
který vede do nově budované trafostanice. Kdybychom
šachtu hloubili hornickým způsobem, jak navrhoval projekt, dělali bychom ji asi půl roku. My jsme ale použili
metodu zvanou Raise boring, kdy se předvrtal pilotní vrt
s profilem 200 mm a následně se od spodu šachta odvrtávala frézou na požadovanou šířku a pro vystrojení se do ní
vsunula ocelová trouba. Tyto práce bez přípravných prací
a základů jsme zvládli za pouhých pět dní.
Tunel Klimkovice je součástí stavby 4707 Bílovec – Ostrava na trase dálnice D47. Kdo se na ní podílel?
Divize 4 Metrostavu byla členem dodavatelského sdružení, které vedla Skanska, spolu se společnostmi Subterra
a STRABAG. Měli jsme na starost stavbu tunelu včetně
souvisejících objektů. Naše divize 5 ve spolupráci s týmem Doprastavu razila tunelovou troubu A, troubu B
prováděla Subterra. Technologii celého tunelu zajišťovala
naše divize 9. A musím říct, že spolupráce se všemi z nich
i s ostatními dodavateli byla velmi dobrá. Ne vždy jsme se
ve všem shodli, ale konečný výsledek díla potvrzuje, že se
vždy dokázala prosadit ta nejlepší myšlenka.
Tunel bude slavnostně zprůjezdněný v úterý 6. května.
Čím se v souvislosti s ním teď nejvíc zabýváte?
Kromě prací na dvou nedodělcích se teď chystáme na velké cvičení až 70 příslušníků složek integrovaného záchranného systému – hasičů, policie i zdravotníků včetně
helikoptér. Postavili jsme první dálniční tunel na Moravě,
a tak si všichni potřebují ověřit, jak postupovat při mimořádné události v tunelu, jako je třeba havárie autobusu,
požár osobního auta či prasklé vodovodní potrubí. Za celou stavbu se nám tu staly jen dva opravdu drobné úrazy
a nic dalšího a tak teď domlouváme podmínky, jak cvičení
na staveništi zabezpečit, aby proběhlo stejně hladce jako
celá naše dosavadní práce.
Jeden projekt končí, druhý začíná. Co vás čeká dál?
V současnosti se už rozjíždí stavba dalšího úseku dálnice D1 u Říkovic u Kroměříže, kde zastupuji Metrostav
ve sdružení a vedu práce na stavbě asi 9km úseku dálnice
se třemi mosty a několika přeložkami silnic a inženýrských sítí. Bude to náročná stavba, protože dálnice zde
bude vedena po vysokých násypech a více než polovinu
prací musíme podle smlouvy zajistit vlastními silami. Ale
každá stavba má své, důležité je se do ní vžít, pochopit ji
a pak se dá zvládnout cokoliv.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
4/22/08 11:43:36 AM