strana 3
z p r avo d a j s t v í z d ivi z í
První mosty přes karlínskou Amazonku
do ko n č ení z e s t r. 1
1
ASKO ve Štěrboholech se už plní nábytkem
První etapa výstavby nové pražské prodejny ASKO se
chýlí ke konci. V srpnu loňského roku začala oznámením kompletní změny projektové dokumentace bez
posunutí data dokončení. Díky betonářům z týmu Petra
Hanzlíka z divize 6 a s pomocí divize 7 při hrubých zemních pracích a divize 9 při provádění vzduchotechniky
a vytápění se týmu Ing. Přemysla Duška z divize 6
podařilo napjatý termín dodržet.
Kolaudace bude 24. dubna a o pět dní později stavba
oficiálně skončí, s výjimkou drobných dodělávek a posledních sadových úprav. Aby ASKO mohlo otevřít začátkem května, kamiony už dnes navážejí sklady nábytkem.
„Od začátku března pracujeme na stavbě souběžně
s dodavatelem vnitřních povrchových úprav, který vybavuje všechny prodejny ASKO po celé republice,“ popisuje
Ing. Dušek. „Provádí podhledy, nášlapné vrstvy podlah,
tapety a dělicí příčky v prodejní části budovy (foto č. 1)
a montuje i regály do skladu (foto č. 3).“
Minimalisticky vyhlížející budovu se zaoblenými rohy
a obvodovým pláštěm z matně eloxovaných hliníkových
panelů (foto č. 2) navrhl architekt Radim Oblouk ze studia 4A architekti, které pro společnost ASKO – NÁBYTEK
navrhovalo většinu z nedávno dokončených prodejen.
2
Půdorys jednoho podlaží haly ve Štěrboholech přesahuje 5000 m² a nábytek se tu bude celkem prodávat
na ploše asi 7000 m². Stavba je ze tří čtvrtin podsklepená
a podzemí z monolitického železobetonu bude zejména sloužit jako krytý parking. Nosná konstrukce dvou
nadzemních podlaží je z prefabrikovaného skeletu, který
má sloupy s kruhovým průřezem rozložené v modulu
10 x 12 metrů, aby prodejna mohla mít co nejvariabilnější dispozici. Nová budova ASKO ve Štěrboholech se
od ostatních odlišuje rozsáhlou administrativní částí
ve druhém nadzemním podlaží. Měla by totiž společnosti
posloužit jako její hlavní republikové sídlo.
„Do ukončení naší stavby už chybí jen pár dní. V budově se proto jen dodělávají stěrky, obklady, malby a nátěry,
ladí se detaily sádrokartonových konstrukcí a probíhá
kompletace technologií a osazování truhlářských výrobků,“ říká Ing. Dušek. „Ve čtvrtek 10. dubna proběhla
kolaudace komunikací. Jsou dokončené předem i pro
druhou etapu stavby, kterou investor chystá. Nový areál
ASKO teď plní kamiony, které do skladů i do prodejny navážejí nový nábytek. O velikosti novostavby svědčí i to, že
jich bude muset celkem přijet víc než 150.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
3
V Liberci rostou další bytové domy
Na sídlišti v Liberci-Rochlicích, kde na podzim dokončil tým divize 8 pod vedením Ing. Pavla Ducháče dva
bytové domy, se už zase staví. Výstavba pokračuje
druhou etapou, během které zde Metrostav vybuduje
další dva bytové domy a část komunikace.
Úkolem týmu, jenž opět vede Ing. Pavel Ducháč, je
postavit jeden podsklepený dům se šesti nadzemními podlažími, v němž bude k dispozici 27 bytů a další nepodsklepený, opět šestipodlažní dům s 21 byty. V každém domě
pak budou mít majitelé k dispozici pět garážových stání
Zatím je ale vše ve stádiu zrodu. „V současnosti jsme
dokončili nosné betonové konstrukce, obvodové výplňové zdivo, nosnou konstrukci střechy a osadili venkovní
výplně otvorů,“ vypočítává Ing. Ducháč. „Dokončujeme
vyzdívky příček a instalačních šachet, provádí se montáž
hrubých rozvodů instalací. Pokračovat budeme s vnitřními omítkami a anhydritovými podlahami.“
Technici začínají kompletovat elektrorozvody, další
pracovníci začali s pokládkou obkladů a dlažby. Stavební
ruch ale panuje také zvenčí, protože na jednom z domů se
dokončuje zateplená fasáda a vše se připravuje pro finální
vrstvu omítky. Druhý dům se zatím „obléká“ do zateplovacího systému a obě budovy se zastřešují.
Fasáda na obou objektech bude dokončena v následujících týdnech, stejně jako omítky a veškeré zbývající
anhydritové podlahy. Po finalizaci obkladů a dlažeb bude
Metrostav_08_08.indd 3
v květnu následovat kompletace zdravotně technické instalace, ústředního vytápění a elektrorozvodů.
Jeden problém musel Ing. Ducháč vyřešit hned zpočátku. Dopravu materiálů komplikovalo, že přímo na staveniště nebyl možný příjezd kamionů. Proto se musely
všechny cihly překládat na menší vozidla. Vše se ale
podařilo zvládnout a stavba běží podle harmonogramu.
Obě budovy by měly být dokončeny do 30. července.
Ještě v průběhu dubna by měla být zahájena další, třetí
etapa výstavby, během které opět tým Ing. Pavla Ducháče
vybuduje v Rochlicích další dva domy. Do budoucna investor plánuje ještě čtvrtou etapu výstavby, takže se zdá,
že se Metrostav v Liberci zabydlí na delší dobu.
Velké vnější ocelové mosty propojí dvě protáhlá obdélníková křídla po obou stranách do čtvercového půdorysu.
Železobetonové konstrukce křídel nejsou umístěné přesně
proti sobě, ale jsou o šířku mostu posunuté, takže mosty
na nich budou prostě uložené jen z jedné strany, ze druhé
budou muset být zavěšené jako osm metrů vyložená konzola. V těchto místech bude spodní část nosné ocelové
konstrukce mostu osazena přes ložiska na čtyři zabetonované sloupy s kozlíky. V úrovni horního líce bude most
přes dva mohutné ocelové rámy – diafragmy – sešroubovaný se speciální předepjatou konstrukcí, zabetonovanou
do železobetonového stropu. Tloušťkou svých profilů
těžké diafragmy zajistí i příčnou tuhost mostu, který kvůli
průchodnosti nemůže být napříč zavětrovaný.
„Po aktivaci mosty nesmějí poklesnout víc, než kolik
určuje projekt,“ říká Ing. Volf a doplňuje: „Pokud by byl
pokles větší, nemohli bychom namontovat prosklenou
fasádu. Oceláři proto musí pracovat velmi přesně a dodržovat všechny tolerance.“
Kromě montáže ocelových mostů (foto) začaly v křídlech Amazon Court práce na instalacích jader, vystrojování stoupaček a sociálních zařízení. Na střeše stavbaři
pokládají parotěsné zábrany a lichoběžníky ve fasádě
obkládají kamenem a doplňují okny. Ve vymalovaném suterénu jsou už asi z 60 % hotové technologie. V červnu začnou lešenáři v atriu sestavovat lehkou konstrukci lešení
pro vnější úpravy mostů a montáž konstrukce střechy.
„Řešíme teď řadu detailů, které už spadají do oblasti
konečného vzhledu,“ říká Ing. Volf. „Podlaha atria bude
třeba složená z řezaných žulových kostek pokládaných
do mozaiky v charakteristických lichoběžníkových tvarech. Mezi žulovými kostkami bude ‚náhodně‘ rozmístěno
i pět set skleněných krychliček a s novoborskými skláři
teď řešíme barevnost jejich středů. Dlouho jsme také
hledali způsob, jak při zachování subtilnosti centrálních
sloupů zajistit přesnost a upevnění jejich titanzinkových
a skleněných obkladů. Průřez obložení sloupů se totiž
musí po výšce plynule měnit ze čtverce přes osmistěn
do kosočtverce a nazpět a posouvající se hrany mají
po obvodu sloupu vytvářet kubistické obrazce. Díky nápadu Ing. Martina Fučíka ze společnosti Sipral, která pro
nás zajišťuje rastrové fasády, se nám podařilo najít jednoduché řešení pomocí dodatečných ocelových rámečků
ve třech průřezových tvarech, které se budou na místě
svařovat ze dvou pevných dílů a na nosný sloup se připevní pomocí nastavitelných vnitřních úchytek, takže
nepřesnost tvaru sloupů neovlivní tvar obkladu.“
Budova Amazon Court bude ojedinělá nejen architektonicky, ale i vnitřní velkorysostí a prostorovou flexibilitou
s důrazem na energeticky úsporné systémy a příjemné
pracovní prostředí. I proto její projekt zvítězil v mezinárodní soutěži Budova budoucnosti MIPIM Architectural
Review 2008 v kategorii kancelářské budovy. „Amazon
Court je již druhou stavbou v Praze, která vítězstvím v této
soutěži přispěla k renomé hlavního města. Tou první byla
v roce 2003 budova Danube House, která je také součástí
našeho projektu River City Prague v Karlíně,“ komentoval
ocenění Petr Urbánek, jednatel investorské společnosti
Europolis Real Estate Asset Management.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Obnova krajiny po skončení důlní činnosti
Povrchová těžba hnědého uhlí zdevastovala část severozápadních Čech, zejména v okolí Mostu. Výsypky
a prolákliny neplodné pouště tvořené hlušinou a místy
zarostlé plevelem vrací už řadu let k životu rekultivace, které hradí z části stát a na nichž se ve sdružení
s místními firmami podílí i Metrostav. Tým Ing. Pavla
Nuslauera z divize 8 řídí a koordinuje práce hned na
čtyřech z nich. Jedna ve IV. etapě přetváří krajinu na
místě obce Vršany a tři – v VI., VII. a VIII. etapě – rekultivují území bývalého dolu Obránců míru.
„Cyklus každé rekultivace trvá 6–12 let, podle toho,
zda se do krajiny vracejí plochy zemědělské, lesní nebo
vodní,“ vysvětluje Ing. Nuslauer. „První rok se obvykle
přemísťují a dosypávají tisíce kubíků zeminy na mnohahektarových rozlohách, aby se při technické rekultivaci
domodeloval reliéf terénu podle projektu. V tomto období
se obvykle budují i jednoduché obslužné komunikace,
povrchové vodoteče, propustky a podobně.“
První etapa prací u zemědělské rekultivace končí
navezením podorniční zeminy a vlastní ornice. V tomto
stavu se právě nachází IV. etapa Vršan, která byla zahá-
jena v roce 2007, potrvá do roku 2016 a divize 8 je při ní
lídrem dodavatelského sdružení.
Po technické rekultivaci následuje biologická, která
zahrnuje hnojení a další přípravu půdy, na níž postupně
vzniká pole, nebo výsadbu dřevin a následnou péči, jež
umožní, aby na místě vyrostl les nebo jiná funkční zeleň.
Rekultivace bývalého dolu Obránců míru v současnosti probíhá na dvou územích při etapách VI. a VII., kde
sdružení s Metrostavem provádějí zemní práce při úpravách podloží. Šestá etapa této rekultivace byla zahájena
a bude ukončena v obdobném termínu jako Vršany, sedmá etapa začala před pár měsíci a skončí v roce 2018.
„Letos v březnu jsme jako vedoucí sdružení vyhráli
soutěž i na provádění VIII. etapy,“ říká Ing. Nuslauer.
„Budu tak asi vedoucí nejdéle rozpracovaného projektu
v Metrostavu, protože tato rekultivace skončí až za deset let. Ve zdevastované krajině, do které přicházíme, je
naše práce opravdu vidět. Doufám, že v rekultivaci Mostecka budeme pokračovat, dokud se zdejší území nevrátí
ke svému původnímu přírodnímu vzhledu.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Martina Vampulová, foto Josef Husák
4/22/08 11:43:40 AM