strana 2
spolupráce se školami
Mezi akcemi, jež naše společnost v poslední době připravila pro vysoké školy, se kterými dlouhodobě spolupracuje, velmi zaujala exkurze do elektrárny ledvice
a na stavbu mostu oparno. Ve druhé polovině dubna ji
pro studenty a pedagogy Fakulty stavební čVut v Praze uspořádal útvar personálního marketingu Metrostavu ve spolupráci s divizemi 5 a 8.
Prohlídku ledvické elektrárny zahájili budoucí stavaři
v administrativní budově, kterou před rokem dostavěl tým
Ing. Josefa Špryňara z divize 8. V novém informačním
centru je přivítal jeho kolega, oblastní ředitel pro Ústecký
kraj Ing. Radek Zeman (foto č. 1 vpravo). S novým zdrojem 660 MWe, na jehož výstavbě se divize 8 v ELE výrazně
podílí, je mohl seznámit dopodrobna, protože v Ledvicích
nastupoval jako ředitel celé zdejší stavby Metrostavu.
Práce Metrostavu dnes v Ledvicích řídí Ing. Špryňar,
který studenty provedl areálem a zavítal s nimi i do rozestavěné strojovny (foto č. 2 vlevo). Přehled o rozsahu díla
mohli potom všichni získat z vyhlídkové plošiny na vrcholu jedné ze dvou 150 m vysokých schodišťových věží,
které jsou částí nejvyšší budovy v republice (foto č. 3).
1
2
ptáme se
ing. zdeňka ševčíka,
nového ředitele divize 11 metrostavu
divize 9 staví nemocnici v Karlových varech
Mezi další velká města, kterým se podařilo získat prostředky na modernizaci krajských nemocničních zařízení, se zařadily i Karlovy Vary. stavbu pavilonu akutní medicíny a centrálního vstupu (vizualizace) v nich
29. dubna slavnostně zahájil hejtman Karlovarského
kraje PaedDr. Josef Novotný spolu s primátorem města, zástupci z řad lékařů a projektantů i představiteli
dodavatelského sdružení v čele s Metrostavem. Jeho
projektový tým povede Jan Kučera z divize 9.
„Naše divize, stejně jako celý Metrostav, má s náročnými rekonstrukcemi i novostavbami zdravotnických
zařízení bohaté zkušenosti,“ zmínil při symbolickém poklepu na základní kámen její ředitel Ing. Petr Zábský (foto
uprostřed) a připomněl přestavbu a modernizaci dětské
části Fakultní nemocnice Motol, kterou pro divizi 9 úspěšně vede tým Josefa Majera. „Děkujeme za důvěru, kterou
jsme v Karlových Varech dostali, a slibujeme, že dílo
dokončíme kvalitně a včas podle požadavků investora,“
uzavřel svůj projev Ing. Zábský.
Nová budova se třemi nadzemními a dvěma podzemními podlažími vyroste na ploše víc než 2000 m²
mezi stávajícími pavilony chirurgických a interních oborů
a bude s nimi propojena. Hlavní vjezd do nemocnice pod
ní projde v úrovni suterénu. Okolí pavilonu akutní medicíny bude samozřejmě také sadově upraveno a vzniknou
v něm i nová parkovací místa pro 80 vozidel.
Podzemní části budovy vyplní místnosti urgentního
příjmu a technické provozy. V přízemí bude hlavní vstup
do haly nemocnice. Kromě recepce v něm bude umístěno
i dvanáct příjmových ambulancí a stacionářů, lékárna, bufet a komerční prostory pro obchody a služby. První patro
bude vyhrazeno pro 31 lůžek intenzivní péče a zákrokový
sál kardiochirurgie. Ve druhém patře se plánuje výstavba
ústředního operačního traktu se šesti sály a centrální
sterilizací. Třetí patro je určeno pro strojovny vzduchotechniky a chlazení. Na střeše vznikne heliport.
Projekt podle návrhu ATELIERU PENTA provede sdružení firem BAU-STAV, TIMA a PREFA-BETON Cheb v čele
s naší divizí 9. Celá novostavba karlovarské nemocnice
včetně zdravotnického vybavení, na něž chce kraj získat
prostředky z fondů Evropské unie, vyjde na téměř 900 milionů korun a měla by být hotova už za dva roky.
lenka svobodová, foto Josef Husák
vizualizace atelIer PeNta
školy a školky v porubě obléknou nové kabáty
3
Pracovníci z divize 5 pak studentům nabídli možnost
zblízka poznat stavbu unikátního obloukového mostu přes
chráněné Oparenské údolí na rozestavěném úseku dálnice D8. Počasí exkurzi přálo, a jejím účastníkům se proto
otevřel i krásný výhled na České středohoří (foto č. 4).
Personalisté z centrály Metrostavu v čele s PhDr. Lenkou Laňovou zajistili letos další podobné akce pro školy
i na stavbě Městského okruhu Blanka a v Galerii Harfa.
Všechny zúčastněné při nich prakticky seznámili se stavebními technologiemi a postupy, které dosud znali pouze
teoreticky, a povzbudili jejich zájem o obor i o pozdější
práci v naší firmě. Za to patří dík jim i ostatním, kdo studentům na jednotlivých stavbách věnují svůj čas.
4
Metrostav_08_10.indd 2
Celkem devatenáct mateřských a základních škol v ostravě-Porubě se do konce letošního října dočká rekonstrukce. Jejím cílem je ve všech objektech zajistit
úsporu energií, proto se jejich budovy dočkají zateplení a výměny oken. Ve většině škol se také počítá se
zlepšením otopné regulační soustavy.
Rekonstrukci celkem deseti škol a školek provedou
pracovníci ze severomoravského regionu divize 1 Metrostavu pod vedením Ing. Martina Zaremby. Zbývajících
devět objektů si vezmou na starost zaměstnanci společnosti HOCHTIEF CZ, druhého člena sdružení.
V úterý 20. dubna celý projekt oficiálně začal poklepem na základní kámen stavby před školou Josefa Valčíka. Za naši společnost se kladívka chopil oblastní ředitel
divize 1 Ing. Libor Chlopčík (foto vlevo) spolu s porubským starostou Ing. Lumírem Palyzou a ředitelem divize
Morava firmy HOCHTIEF CZ Ing. Martinem Stančíkem.
Tým Ing. Zaremby už dnes naplno pracuje v Mateřské
škole V Zahradách. Během následujících dvou měsíců
vymění v dvoupodlažním monoblokovém objektu stávající dřevěná dvojitá okna za nová, pětikomorová plastová.
Obvodové konstrukce stavbaři zateplí izolací o tloušťce
140 mm. Vyzdívkou z porobetonových tvárnic a tepelnou
izolací nahradí i stávající meziokenní vložky. Výměny
se dočkají také dveře a zateplena bude i plochá střecha
školky. Součástí zdejší dodávky jsou i další drobné opravy
a klempířské i zámečnické práce.
Budova školky V Zahradách byla postavena v roce
1978 z typových železobetonových dílců montovaného
skeletového systému MS-OB. Rekonstrukce by měla výrazně snížit její stávající vysokou energetickou náročnost
a prodloužit funkčnost konstrukcí obvodových plášťů. Tím
zároveň prodlouží i dobu předpokládané životnosti školky
aspoň ještě o dalších 40 až 50 let. „Zateplením budovy se
totiž sníží působení CO2 na silikátové konstrukce obvodo-
vého pláště, čímž se zpomalí jejich karbonatace a koroze
výztuže. Rekonstrukce zamezí i dalšímu zatékání do spár
obvodového pláště a zpomalí i korozi spojovacích kotev
panelů. Díky nižšímu vlivu teplotních změn na konstrukci
fasády budou obvodové panely a jejich spoje také méně
namáhány dilatačními pohyby,“ vysvětlil Ing. Zaremba.
Během léta se začnou opravovat i další základní školy
v porubských ulicích I. Sekaniny, A. Hrdličky, J. Šoupala,
J. Valčíka, K. Pokorného, Bulharské, Ukrajinské a Dětské
a mateřské školy v ulicích J. Skupy, J. Šoupala, V. Makovského, O. Synka, L. Podeště, O. Jeremiáše, Sokolovské,
Slavíkově, Ukrajinské a Žilinské.
Po úpravách by se měly provozní náklady v objektech
snížit asi o šest milionů korun ročně. Celkové finanční prostředky, které městský obvod Poruba investuje
do stavebních úprav, dosáhnou 270 milionů korun; zakázka z nich Metrostavu přinese téměř 230 milionů. Radnice
bude rekonstrukce částečně hradit z Operačního programu Životní prostředí, který financuje Evropská unie.
Martina Vampulová, foto archiv divize 1
s čerstvým inženýrským diplomem v kapse nastoupil Zdeněk Ševčík do Metrostavu v roce 1983. Díky
schopnostem postupoval po profesních příčkách, až se
stal výrobním náměstkem divize 6. Vloni koncem roku
dostal nabídku řídit divizi 11. Přesto, nebo právě proto,
že jeho práce v Metrostavu byla vždy zajímavá, výzvu
přijal. I když se mu po bývalých spolupracovnících zasteskne, od února pracuje v Horních Počernicích a svou
pozornost věnuje stavebním strojům a mechanizaci.
o divizi 11 mnoho nepíšeme. Co je její náplní?
Jsme servisní divize, která poskytuje služby pro Skupinu
Metrostav, a náš úspěch je závislý na jejích zakázkách.
Máme 60 zaměstnanců, kteří podle požadavků výrobních
jednotek a konkrétních projektů pomáhají s vytipováním
i specifikací potřebných stavebních strojů a mechanismů.
Po investičních jednáních a nákupu je vybavujeme potřebnou dokumentací i nutným zařízením pro práci v konkrétních podmínkách. Po celou dobu životnosti zajišťujeme
evidenci a správu strojů – tedy pravidelný servis, revize
i opravy – až po účetní a fyzickou likvidaci. Vybavení máme většinou v majetku a uživatelům je pronajímáme. Mezi
našimi pracovníky významné místo zaujímají i odborně
zaměření technici s oprávněním provádět specifické revize. Ověřují nejen stav našich strojů, ale služby nabízejí
i u těch, které mají v majetku nebo pronájmu jiné divize.
Jaký majetek vaše divize přímo eviduje a spravuje?
Abychom mohli naše služby nabízet a provádět lépe, kvalitněji a komplexněji, rozdělili jsme divizi do tří středisek.
První spravuje stroje pro práci v podzemí – pro technologie NRTM i TBM. Druhé zdvihací techniku – tedy jeřáby
a výtahy, které dobře znají vedoucí projektů ze všech
divizí. Třetí zahrnuje dlouhodobý hmotný majetek včetně
drobného – tedy malou a střední mechanizaci. Konkrétně
staveništní buňky ve vizuálním stylu Metrostavu, kompresory, teplovzdušné a vysoušecí agregáty, čerpadla a drobné elektrické nářadí. Poslední středisko tedy spravuje
majetek s největším počtem jednotlivých položek. Jsem
velice rád, že díky strategii vedení společnosti máme možnost vybavit divizi 11 tak, že se Metrostav může ucházet
i o technologicky velmi náročné zakázky. Pro jejich úspěšnou realizaci dnes pořizujeme i dva nejvýkonnější stroje
na práci v podzemí – štíty pro TBM.
Podstatný movitý majetek pro práci už tedy Metrostav
má pod správou jedné divize. Co plánujete dál?
Správa majetku je na vysoké úrovni a rád bych bývalému
řediteli divize Ing. Janu Richterovi na tomto místě poděkoval za vše, co dokázal. I když se stále ještě seznamuji s některými podrobnostmi, zpracovali jsme již návrh strategie
divize do roku 2015. Přednostně se však soustředíme na
následující dva roky. Chtěli bychom v nich odzkoušet nastavený model tří středisek, zefektivnit správu svěřeného
strojního majetku a rozvíjet naši technickou skupinu. Její
pracovníci se zaměří i na nové technologie, aby mohli
vedoucím projektů poradit při výběru moderních strojů
a doporučili, zda je vhodné je koupit, nebo pronajmout.
Metrostav vnímám jako celek a věřím, že centralizace jeho
movitého majetku je správný směr. Zároveň si uvědomuji,
že nejsložitější bude nastavit její parametry.
Vaši podzemní techniku najdeme v tunelech Blanka
a radejčín. Plánujete i nákup nějakých nových strojů?
Před pár dny jsem na mnichovském veletrhu BAUMA
obdivoval vrtací vůz Rocket Boomer E2 C od firmy Atlas
Copco, který je nejmodernější svého druhu. Je velmi výkonný, a i přesto, že je vybaven nejmodernější technikou,
je jednoduše ovladatelný. Věřím, že brzy rozšíří naše
portfolio. Samozřejmě se těšíme i na nákup razicích štítů
pro TBM. Celý náš strojový park se snažíme podle potřeby
neustále obnovovat a optimalizovat tak, abychom vyhověli požadavkům našich zákazníků ze Skupiny Metrostav.
Jsou natolik nároční, že když se nám podaří uspět u nich,
žádné konkurence se už nebojím!
5/11/10 11:30:50 AM