strana 2

spolupráce se školami

Mezi akcemi, jež naše společnost v poslední době připravila pro vysoké školy, se kterými dlouhodobě spolupracuje, velmi zaujala exkurze do elektrárny ledvice

a na stavbu mostu oparno. Ve druhé polovině dubna ji

pro studenty a pedagogy Fakulty stavební čVut v Praze uspořádal útvar personálního marketingu Metrostavu ve spolupráci s divizemi 5 a 8.

Prohlídku ledvické elektrárny zahájili budoucí stavaři

v administrativní budově, kterou před rokem dostavěl tým

Ing. Josefa Špryňara z divize 8. V novém informačním

centru je přivítal jeho kolega, oblastní ředitel pro Ústecký

kraj Ing. Radek Zeman (foto č. 1 vpravo). S novým zdrojem 660 MWe, na jehož výstavbě se divize 8 v ELE výrazně

podílí, je mohl seznámit dopodrobna, protože v Ledvicích

nastupoval jako ředitel celé zdejší stavby Metrostavu.

Práce Metrostavu dnes v Ledvicích řídí Ing. Špryňar,

který studenty provedl areálem a zavítal s nimi i do rozestavěné strojovny (foto č. 2 vlevo). Přehled o rozsahu díla

mohli potom všichni získat z vyhlídkové plošiny na vrcholu jedné ze dvou 150 m vysokých schodišťových věží,

které jsou částí nejvyšší budovy v republice (foto č. 3).

1

2

ptáme se

ing. zdeňka ševčíka,

nového ředitele divize 11 metrostavu

divize 9 staví nemocnici v Karlových varech

Mezi další velká města, kterým se podařilo získat prostředky na modernizaci krajských nemocničních zařízení, se zařadily i Karlovy Vary. stavbu pavilonu akutní medicíny a centrálního vstupu (vizualizace) v nich

29. dubna slavnostně zahájil hejtman Karlovarského

kraje PaedDr. Josef Novotný spolu s primátorem města, zástupci z řad lékařů a projektantů i představiteli

dodavatelského sdružení v čele s Metrostavem. Jeho

projektový tým povede Jan Kučera z divize 9.

„Naše divize, stejně jako celý Metrostav, má s náročnými rekonstrukcemi i novostavbami zdravotnických

zařízení bohaté zkušenosti,“ zmínil při symbolickém poklepu na základní kámen její ředitel Ing. Petr Zábský (foto

uprostřed) a připomněl přestavbu a modernizaci dětské

části Fakultní nemocnice Motol, kterou pro divizi 9 úspěšně vede tým Josefa Majera. „Děkujeme za důvěru, kterou

jsme v Karlových Varech dostali, a slibujeme, že dílo

dokončíme kvalitně a včas podle požadavků investora,“

uzavřel svůj projev Ing. Zábský.

Nová budova se třemi nadzemními a dvěma podzemními podlažími vyroste na ploše víc než 2000 m²

mezi stávajícími pavilony chirurgických a interních oborů

a bude s nimi propojena. Hlavní vjezd do nemocnice pod

ní projde v úrovni suterénu. Okolí pavilonu akutní medicíny bude samozřejmě také sadově upraveno a vzniknou

v něm i nová parkovací místa pro 80 vozidel.

Podzemní části budovy vyplní místnosti urgentního

příjmu a technické provozy. V přízemí bude hlavní vstup

do haly nemocnice. Kromě recepce v něm bude umístěno

i dvanáct příjmových ambulancí a stacionářů, lékárna, bufet a komerční prostory pro obchody a služby. První patro

bude vyhrazeno pro 31 lůžek intenzivní péče a zákrokový

sál kardiochirurgie. Ve druhém patře se plánuje výstavba

ústředního operačního traktu se šesti sály a centrální

sterilizací. Třetí patro je určeno pro strojovny vzduchotechniky a chlazení. Na střeše vznikne heliport.

Projekt podle návrhu ATELIERU PENTA provede sdružení firem BAU-STAV, TIMA a PREFA-BETON Cheb v čele

s naší divizí 9. Celá novostavba karlovarské nemocnice

včetně zdravotnického vybavení, na něž chce kraj získat

prostředky z fondů Evropské unie, vyjde na téměř 900 milionů korun a měla by být hotova už za dva roky.

lenka svobodová, foto Josef Husák

vizualizace atelIer PeNta

školy a školky v porubě obléknou nové kabáty

3

Pracovníci z divize 5 pak studentům nabídli možnost

zblízka poznat stavbu unikátního obloukového mostu přes

chráněné Oparenské údolí na rozestavěném úseku dálnice D8. Počasí exkurzi přálo, a jejím účastníkům se proto

otevřel i krásný výhled na České středohoří (foto č. 4).

Personalisté z centrály Metrostavu v čele s PhDr. Lenkou Laňovou zajistili letos další podobné akce pro školy

i na stavbě Městského okruhu Blanka a v Galerii Harfa.

Všechny zúčastněné při nich prakticky seznámili se stavebními technologiemi a postupy, které dosud znali pouze

teoreticky, a povzbudili jejich zájem o obor i o pozdější

práci v naší firmě. Za to patří dík jim i ostatním, kdo studentům na jednotlivých stavbách věnují svůj čas.

4

Metrostav_08_10.indd 2

Celkem devatenáct mateřských a základních škol v ostravě-Porubě se do konce letošního října dočká rekonstrukce. Jejím cílem je ve všech objektech zajistit

úsporu energií, proto se jejich budovy dočkají zateplení a výměny oken. Ve většině škol se také počítá se

zlepšením otopné regulační soustavy.

Rekonstrukci celkem deseti škol a školek provedou

pracovníci ze severomoravského regionu divize 1 Metrostavu pod vedením Ing. Martina Zaremby. Zbývajících

devět objektů si vezmou na starost zaměstnanci společnosti HOCHTIEF CZ, druhého člena sdružení.

V úterý 20. dubna celý projekt oficiálně začal poklepem na základní kámen stavby před školou Josefa Valčíka. Za naši společnost se kladívka chopil oblastní ředitel

divize 1 Ing. Libor Chlopčík (foto vlevo) spolu s porubským starostou Ing. Lumírem Palyzou a ředitelem divize

Morava firmy HOCHTIEF CZ Ing. Martinem Stančíkem.

Tým Ing. Zaremby už dnes naplno pracuje v Mateřské

škole V Zahradách. Během následujících dvou měsíců

vymění v dvoupodlažním monoblokovém objektu stávající dřevěná dvojitá okna za nová, pětikomorová plastová.

Obvodové konstrukce stavbaři zateplí izolací o tloušťce

140 mm. Vyzdívkou z porobetonových tvárnic a tepelnou

izolací nahradí i stávající meziokenní vložky. Výměny

se dočkají také dveře a zateplena bude i plochá střecha

školky. Součástí zdejší dodávky jsou i další drobné opravy

a klempířské i zámečnické práce.

Budova školky V Zahradách byla postavena v roce

1978 z typových železobetonových dílců montovaného

skeletového systému MS-OB. Rekonstrukce by měla výrazně snížit její stávající vysokou energetickou náročnost

a prodloužit funkčnost konstrukcí obvodových plášťů. Tím

zároveň prodlouží i dobu předpokládané životnosti školky

aspoň ještě o dalších 40 až 50 let. „Zateplením budovy se

totiž sníží působení CO2 na silikátové konstrukce obvodo-

vého pláště, čímž se zpomalí jejich karbonatace a koroze

výztuže. Rekonstrukce zamezí i dalšímu zatékání do spár

obvodového pláště a zpomalí i korozi spojovacích kotev

panelů. Díky nižšímu vlivu teplotních změn na konstrukci

fasády budou obvodové panely a jejich spoje také méně

namáhány dilatačními pohyby,“ vysvětlil Ing. Zaremba.

Během léta se začnou opravovat i další základní školy

v porubských ulicích I. Sekaniny, A. Hrdličky, J. Šoupala,

J. Valčíka, K. Pokorného, Bulharské, Ukrajinské a Dětské

a mateřské školy v ulicích J. Skupy, J. Šoupala, V. Makovského, O. Synka, L. Podeště, O. Jeremiáše, Sokolovské,

Slavíkově, Ukrajinské a Žilinské.

Po úpravách by se měly provozní náklady v objektech

snížit asi o šest milionů korun ročně. Celkové finanční prostředky, které městský obvod Poruba investuje

do stavebních úprav, dosáhnou 270 milionů korun; zakázka z nich Metrostavu přinese téměř 230 milionů. Radnice

bude rekonstrukce částečně hradit z Operačního programu Životní prostředí, který financuje Evropská unie.

Martina Vampulová, foto archiv divize 1

s čerstvým inženýrským diplomem v kapse nastoupil Zdeněk Ševčík do Metrostavu v roce 1983. Díky

schopnostem postupoval po profesních příčkách, až se

stal výrobním náměstkem divize 6. Vloni koncem roku

dostal nabídku řídit divizi 11. Přesto, nebo právě proto,

že jeho práce v Metrostavu byla vždy zajímavá, výzvu

přijal. I když se mu po bývalých spolupracovnících zasteskne, od února pracuje v Horních Počernicích a svou

pozornost věnuje stavebním strojům a mechanizaci.

o divizi 11 mnoho nepíšeme. Co je její náplní?

Jsme servisní divize, která poskytuje služby pro Skupinu

Metrostav, a náš úspěch je závislý na jejích zakázkách.

Máme 60 zaměstnanců, kteří podle požadavků výrobních

jednotek a konkrétních projektů pomáhají s vytipováním

i specifikací potřebných stavebních strojů a mechanismů.

Po investičních jednáních a nákupu je vybavujeme potřebnou dokumentací i nutným zařízením pro práci v konkrétních podmínkách. Po celou dobu životnosti zajišťujeme

evidenci a správu strojů – tedy pravidelný servis, revize

i opravy – až po účetní a fyzickou likvidaci. Vybavení máme většinou v majetku a uživatelům je pronajímáme. Mezi

našimi pracovníky významné místo zaujímají i odborně

zaměření technici s oprávněním provádět specifické revize. Ověřují nejen stav našich strojů, ale služby nabízejí

i u těch, které mají v majetku nebo pronájmu jiné divize.

Jaký majetek vaše divize přímo eviduje a spravuje?

Abychom mohli naše služby nabízet a provádět lépe, kvalitněji a komplexněji, rozdělili jsme divizi do tří středisek.

První spravuje stroje pro práci v podzemí – pro technologie NRTM i TBM. Druhé zdvihací techniku – tedy jeřáby

a výtahy, které dobře znají vedoucí projektů ze všech

divizí. Třetí zahrnuje dlouhodobý hmotný majetek včetně

drobného – tedy malou a střední mechanizaci. Konkrétně

staveništní buňky ve vizuálním stylu Metrostavu, kompresory, teplovzdušné a vysoušecí agregáty, čerpadla a drobné elektrické nářadí. Poslední středisko tedy spravuje

majetek s největším počtem jednotlivých položek. Jsem

velice rád, že díky strategii vedení společnosti máme možnost vybavit divizi 11 tak, že se Metrostav může ucházet

i o technologicky velmi náročné zakázky. Pro jejich úspěšnou realizaci dnes pořizujeme i dva nejvýkonnější stroje

na práci v podzemí – štíty pro TBM.

Podstatný movitý majetek pro práci už tedy Metrostav

má pod správou jedné divize. Co plánujete dál?

Správa majetku je na vysoké úrovni a rád bych bývalému

řediteli divize Ing. Janu Richterovi na tomto místě poděkoval za vše, co dokázal. I když se stále ještě seznamuji s některými podrobnostmi, zpracovali jsme již návrh strategie

divize do roku 2015. Přednostně se však soustředíme na

následující dva roky. Chtěli bychom v nich odzkoušet nastavený model tří středisek, zefektivnit správu svěřeného

strojního majetku a rozvíjet naši technickou skupinu. Její

pracovníci se zaměří i na nové technologie, aby mohli

vedoucím projektů poradit při výběru moderních strojů

a doporučili, zda je vhodné je koupit, nebo pronajmout.

Metrostav vnímám jako celek a věřím, že centralizace jeho

movitého majetku je správný směr. Zároveň si uvědomuji,

že nejsložitější bude nastavit její parametry.

Vaši podzemní techniku najdeme v tunelech Blanka

a radejčín. Plánujete i nákup nějakých nových strojů?

Před pár dny jsem na mnichovském veletrhu BAUMA

obdivoval vrtací vůz Rocket Boomer E2 C od firmy Atlas

Copco, který je nejmodernější svého druhu. Je velmi výkonný, a i přesto, že je vybaven nejmodernější technikou,

je jednoduše ovladatelný. Věřím, že brzy rozšíří naše

portfolio. Samozřejmě se těšíme i na nákup razicích štítů

pro TBM. Celý náš strojový park se snažíme podle potřeby

neustále obnovovat a optimalizovat tak, abychom vyhověli požadavkům našich zákazníků ze Skupiny Metrostav.

Jsou natolik nároční, že když se nám podaří uspět u nich,

žádné konkurence se už nebojím!

5/11/10 11:30:50 AM