strana 4
Tři krátké otázky pro...
i n f o r m a c e / ak t u a l i t y / z a j í m a v o s t i
Na š e f o t o r e p o r t á ž
sloupek odborů
doc. Ing. Darju Kubečkovou Skulinovou, Ph.D., novou
děkanku Fakulty stavební Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.
S jakými zkušenostmi vstupujete do své nové funkce?
Před nástupem na vysokou školu jsem se věnovala zejména projekční činnosti, jsem autorizovanou osobou
v ČKAIT pro pozemní stavby a současně soudní znalkyní
v oborech Stavebnictví a Projektování. Od roku 1998 jsem
na naší fakultě vykonávala funkci proděkana pro rozvoj,
od roku 2005 jsem byla proděkankou pro vnější vztahy
a současně jsem pracovala jako vedoucí katedry pozemního stavitelství. Od stejné doby vedu na této katedře
i výzkumný úkol pro Centrum integrovaného navrhování
progresivních stavebních konstrukcí (CIDEAS). Bohaté
zkušenosti mám také z tuzemských i mezinárodních projektů a grantů, a to jak vzdělávacího, tak vědecko-výzkumného charakteru, kde jsem působila a dodnes působím
jako jejich zodpovědný řešitel.
Co byste jako děkanka chtěla dosáhnout?
Navážu na svůj volební program. Obsahoval závazek budovat a rozvíjet fakultu, která vychází z tradic regionálního
prostředí; fakultu, která uspěje v konkurenčním prostředí
vysokých škol, a to jak v národním, tak i v mezinárodním
měřítku. Ve vědecko-výzkumné a pedagogické oblasti by
měla přispět také k akreditaci VŠB-TU Ostrava jako vysoké školy výzkumného charakteru.
Co pro fakultu znamená spolupráce s Metrostavem?
Naše spolupráce s Metrostavem začala již za prvního děkana naší fakulty prof. Ing. Jindřicha Cigánka, CSc. Od té
doby se dlouhodobě rozvíjí a vaše společnost patří mezi
naše nejvýznamnější partnery. Vzájemná spolupráce se
promítá prakticky do všech oblastí naší činnosti, i pedagogického charakteru a oblasti vědy a výzkumu. V neposlední řadě Metrostav nabízí studentům zajímavé exkurze
i brigády a uplatnění našim absolventům.
Odbory a BOZP
Ve dnech 29. a 30. března se uskutečnil další seminář zaměřený na práci odborových inspektorů BOZP.
Bylo na něm proškoleno 23 inspektorů z celkového
počtu 49, kteří vykonávají činnost u všech zaměstnavatelů, kde naše základní odborová organizace
působí. Všichni účastníci semináře prokázali svoji
způsobilost závěrečnou zkouškou a získali osvědčení
k výkonu funkce společně s průkazem, jenž je opravňuje vstupovat na pracoviště a provádět tam dohled
nad dodržováním zásad BOZP.
V letošním roce se semináře opět zúčastnilo i devět
kolegů ze sesterské odborové organizace společnosti
Subterra, která přebírá naše zkušenosti a dlouholetý
osvědčený systém práce v oblasti BOZP.
Nabídka akcí pro členy ZO
1
V dalších číslech našich novin najdete odpovědi na stejné otázky i od ostatních nových děkanů vysokých škol,
se kterými naše společnost spolupracuje.
Tvorba současných
českých architektů
Pro odbornou i laickou veřejnost připravila společnost
Prostor – architektura, interiér, design další ročník publikace Česká architektura, která tentokrát informuje
o aktuální situaci v oboru v letech 2008–2009. I letos
vydání díla podpořil také Metrostav.
Letošní výběr 33 staveb sestavil brněnský architekt
Petr Pelčák. Jeho úvod, ve kterém se ohlíží za vývojem
oboru v období po druhé světové válce, není v posledních
letech pro nás optimistický: „Výstavba je veřejné umění,
které vyžaduje velkou angažovanost společnosti, vysokou úroveň investic a vhodné stavební kapacity řemesl
nické i průmyslové výroby. Dobrá architektura tak potřebuje nejen dobrého architekta, ale i osvíceného klienta
– a těch je u nás málo. Zadávání veřejných zakázek bez
architektonických soutěží proto ničí českou architekturu
a zaniká i urbanismus,“ zmiňuje Petr Pelčák.
Naše společnost se však podílela hned na dvou
stavbách, které letošní ročenka uvádí. První je Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, kterou
navrhli Ladislav Kuba a Tomáš Pilař. Jako druhé jsou do
knihy zařazeny bytové domy Prague Marina v Praze (foto)
– společné dílo autorů z atelieru A.D.N.S. production.
Publikaci uzavírají statistiky a fakta o vývoji českého
stavebnictví a realitního trhu. Doplňují ji také výsledky
všech významných architektonických výstav z období
2008–2009. Samostatně je přiložena brožura obsahující
rejstříky a profily architektů a fotografů od roku 1999.
2
3
Zájezd ke Dni dětí
Stalo se již tradicí, že kolem Dne dětí pořádá výbor
základní organizace jednodenní zájezd, kterého se
za výhodných cenových podmínek mohou zúčastnit
celé rodiny členů naší ZO. Jejich děti ve věku od tří
do 15 let mají akci dokonce zdarma. V letošním roce
výlet s názvem Plzeň plná překvapení zahrnuje dopoledne návštěvu zoo s Dinoparkem a v odpoledních
hodinách účastníky seznámí s vynálezy, kuriozitami
a zajímavostmi na Techmanii.
Bližší podrobnosti jsou k dispozici u dílenských výborů, přihlášky přijímá do 28. května paní Jana Kafková
na telefonním čísle 257 095 131.
Letní dětská rekreace
Na období nastupujících prázdnin jsou opět připraveny letní tábory v rekreačním středisku Trnávka.
Mohou se jich zúčastnit děti ve věku od 7 do 15 let,
které budou ubytovány ve čtyřlůžkových chatkách.
Tři čtrnáctidenní turnusy začínají běžet za sebou
od 3. července. Cena za jedno dítě je stanovena
na 2100 korun za turnus.
Ve spolupráci s VPT Lipno pořádá ZO také vodácký
tábor na Lipně pro děti ve věku od 7 do 15 let. Jedinou
podmínkou pro jejich účast je plavecká zdatnost. Tábor je 14denní a začíná 14. srpna. Členové ZO za své
dítě zaplatí 1900 korun za turnus.
Přihlášky na letošní letní dětskou rekreaci posílejte
paní Jiřině Svobodové do kanceláře výboru ZO.
Smutná vzpomínka
4
5
6
7
Před několika dny nás nečekaně překvapila smutná
zpráva, že už nikdy nepotkáme Ing. Zdeňka Řežábka,
který téměř celý profesní život spojil s Metrostavem.
V roce 1965, hned po studiu na stavební fakultě ČVUT
v Praze, nastoupil do Vodních staveb Sezimovo Ústí, kde
pracoval na vodních dílech Nechranice a Želivka. Odtud
se již jako zaměstnanec právě založeného Metrostavu
přesunul na stavbu trasy metra II. C.
Od té doby pro naši společnost řídil mnoho dalších
zakázek; působil i v útvaru výrobního náměstka Metrostavu. Po vzniku divize 9 v roce 1991 posílil její řady
a až do důchodu před dvěma lety se podílel na výrobních
i obchodních přípravách jejích staveb.
Dlouholeté úspěšné působení Ing. Zdeňka Řežábka ve
firmě ocenil v roce 2007 na Technicko-ekonomické konferenci i generální ředitel Metrostavu Jiří Bělohlav, když
mu při příležitosti 41 let zaměstnání v jedné společnosti
předal Ocenění za věrnost a zásluhy o Metrostav (foto).
Divize 4 rozšíří do dubna 2011 dva velké mosty na novém úseku silnice R6
Nová čtyřpruhová rychlostní komunikace R6, na jejíž výstavbě se už několik let významně podílí divize 4, vznikne u Sokolova
rozšířením stávající silnice I/6. K téměř 300 m dlouhému obloukovému mostu přes Ohři (foto č. 1) však zde kvůli ochraně
přírody nemohl být přistavěn most paralelní. Investor proto rozhodl, že staré přemostění rozšíří vykonzolováním jeho původní
vodorovné konstrukce o dvakrát tři metry. Aby nedošlo k dopravnímu kolapsu, měla přestavba proběhnout při zachování
obousměrného provozu. „Během průzkumu jsme však zjistili, že mostní pilíře narušila zatékající voda s posypovou solí
natolik, že by rozšířenou mostovku neunesly,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek z divize 4. „Jediné řešení
proto bylo most celý uzavřít, abychom mohli na zesílené pilíře co nejrychleji vybudovat novou vylehčenou vodorovnou
konstrukci.“ Provoz na mostě se proto 4. dubna úplně zastavil. Stavbaři obehnali pilíře lešením a ze všech stran je rozšiřují
o 20cm vrstvu železobetonu (foto č. 2). Zatímco montéři za opěrou svařují z ocelových nosníků díly nové mostovky (foto č. 3),
tu starou dělníci po částech rozřezávají (foto č. 4) a odstraňují. „Všechny práce probíhají souběžně a velmi rychle, do konce
dubna jsme už vybourali čtyři mostní pole. Teď děláme všechno pro to, abychom co nejdřív začali na zesílené pilíře vysunovat
ortotropní ocelovou mostovku,“ říká Ing. Rozsypálek. Nedaleké přemostění železnice však divize 4 rozšiřuje za plného
provozu: souběžně se starým mostem staví vedle nový, spřažený. Oceláři už svařili ocelový základ jeho vodorovné konstrukce
(foto č. 5), který uloží na provizorní opěry (foto č. 6). Dnes už jsou nejen vyarmované (foto č. 7), ale i vybetonované.
Po dokončení nového mostu se na něj převede doprava. Stavbaři odstraní vodorovné prvky starého mostu a na původní opěry
postaví novou mostní konstrukci. Vrátí na ni dopravu a k přestavěnému mostu ten nový přisunou na definitivní opěry.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 8/2010 vyšlo 12. 5. 2010 (9/2010 vyjde 25. 5. 2010) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,
Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,
Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno
s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_08_10.indd 4
5/11/10 11:30:59 AM