strana 4

Tři krátké otázky pro...

i n f o r m a c e / ak t u a l i t y / z a j í m a v o s t i

Na š e f o t o r e p o r t á ž

sloupek odborů

doc. Ing. Darju Kubečkovou Skulinovou, Ph.D., novou

děkanku Fakulty stavební Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.

S jakými zkušenostmi vstupujete do své nové funkce?

Před nástupem na vysokou školu jsem se věnovala zejména projekční činnosti, jsem autorizovanou osobou

v ČKAIT pro pozemní stavby a současně soudní znalkyní

v oborech Stavebnictví a Projektování. Od roku 1998 jsem

na naší fakultě vykonávala funkci proděkana pro rozvoj,

od roku 2005 jsem byla proděkankou pro vnější vztahy

a současně jsem pracovala jako vedoucí katedry pozemního stavitelství. Od stejné doby vedu na této katedře

i výzkumný úkol pro Centrum integrovaného navrhování

progresivních stavebních konstrukcí (CIDEAS). Bohaté

zkušenosti mám také z tuzemských i mezinárodních projektů a grantů, a to jak vzdělávacího, tak vědecko-výzkumného charakteru, kde jsem působila a dodnes působím

jako jejich zodpovědný řešitel.

Co byste jako děkanka chtěla dosáhnout?

Navážu na svůj volební program. Obsahoval závazek budovat a rozvíjet fakultu, která vychází z tradic regionálního

prostředí; fakultu, která uspěje v konkurenčním prostředí

vysokých škol, a to jak v národním, tak i v mezinárodním

měřítku. Ve vědecko-výzkumné a pedagogické oblasti by

měla přispět také k akreditaci VŠB-TU Ostrava jako vysoké školy výzkumného charakteru.

Co pro fakultu znamená spolupráce s Metrostavem?

Naše spolupráce s Metrostavem začala již za prvního děkana naší fakulty prof. Ing. Jindřicha Cigánka, CSc. Od té

doby se dlouhodobě rozvíjí a vaše společnost patří mezi

naše nejvýznamnější partnery. Vzájemná spolupráce se

promítá prakticky do všech oblastí naší činnosti, i pedagogického charakteru a oblasti vědy a výzkumu. V neposlední řadě Metrostav nabízí studentům zajímavé exkurze

i brigády a uplatnění našim absolventům.

Odbory a BOZP

Ve dnech 29. a 30. března se uskutečnil další seminář zaměřený na práci odborových inspektorů BOZP.

Bylo na něm proškoleno 23 inspektorů z celkového

počtu 49, kteří vykonávají činnost u všech zaměstnavatelů, kde naše základní odborová organizace

působí. Všichni účastníci semináře prokázali svoji

způsobilost závěrečnou zkouškou a získali osvědčení

k výkonu funkce společně s průkazem, jenž je opravňuje vstupovat na pracoviště a provádět tam dohled

nad dodržováním zásad BOZP.

V letošním roce se semináře opět zúčastnilo i devět

kolegů ze sesterské odborové organizace společnosti

Subterra, která přebírá naše zkušenosti a dlouholetý

osvědčený systém práce v oblasti BOZP.

Nabídka akcí pro členy ZO

1

V dalších číslech našich novin najdete odpovědi na stejné otázky i od ostatních nových děkanů vysokých škol,

se kterými naše společnost spolupracuje.

Tvorba současných

českých architektů

Pro odbornou i laickou veřejnost připravila společnost

Prostor – architektura, interiér, design další ročník publikace Česká architektura, která tentokrát informuje

o aktuální situaci v oboru v letech 2008–2009. I letos

vydání díla podpořil také Metrostav.

Letošní výběr 33 staveb sestavil brněnský architekt

Petr Pelčák. Jeho úvod, ve kterém se ohlíží za vývojem

oboru v období po druhé světové válce, není v posledních

letech pro nás optimistický: „Výstavba je veřejné umění,

které vyžaduje velkou angažovanost společnosti, vysokou úroveň investic a vhodné stavební kapacity řemesl­

nické i průmyslové výroby. Dobrá architektura tak potřebuje nejen dobrého architekta, ale i osvíceného klienta

– a těch je u nás málo. Zadávání veřejných zakázek bez

architektonických soutěží proto ničí českou architekturu

a zaniká i urbanismus,“ zmiňuje Petr Pelčák.

Naše společnost se však podílela hned na dvou

stavbách, které letošní ročenka uvádí. První je Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, kterou

navrhli Ladislav Kuba a Tomáš Pilař. Jako druhé jsou do

knihy zařazeny bytové domy Prague Marina v Praze (foto)

– společné dílo autorů z atelieru A.D.N.S. production.

Publikaci uzavírají statistiky a fakta o vývoji českého

stavebnictví a realitního trhu. Doplňují ji také výsledky

všech významných architektonických výstav z období

2008–2009. Samostatně je přiložena brožura obsahující

rejstříky a profily architektů a fotografů od roku 1999.

2

3

Zájezd ke Dni dětí

Stalo se již tradicí, že kolem Dne dětí pořádá výbor

základní organizace jednodenní zájezd, kterého se

za výhodných cenových podmínek mohou zúčastnit

celé rodiny členů naší ZO. Jejich děti ve věku od tří

do 15 let mají akci dokonce zdarma. V letošním roce

výlet s názvem Plzeň plná překvapení zahrnuje dopoledne návštěvu zoo s Dinoparkem a v odpoledních

hodinách účastníky seznámí s vynálezy, kuriozitami

a zajímavostmi na Techmanii.

Bližší podrobnosti jsou k dispozici u dílenských výborů, přihlášky přijímá do 28. května paní Jana Kafková

na telefonním čísle 257 095 131.

Letní dětská rekreace

Na období nastupujících prázdnin jsou opět připraveny letní tábory v rekreačním středisku Trnávka.

Mohou se jich zúčastnit děti ve věku od 7 do 15 let,

které budou ubytovány ve čtyřlůžkových chatkách.

Tři čtrnáctidenní turnusy začínají běžet za sebou

od 3. července. Cena za jedno dítě je stanovena

na 2100 korun za turnus.

Ve spolupráci s VPT Lipno pořádá ZO také vodácký

tábor na Lipně pro děti ve věku od 7 do 15 let. Jedinou

podmínkou pro jejich účast je plavecká zdatnost. Tábor je 14denní a začíná 14. srpna. Členové ZO za své

dítě zaplatí 1900 korun za turnus.

Přihlášky na letošní letní dětskou rekreaci posílejte

paní Jiřině Svobodové do kanceláře výboru ZO.

Smutná vzpomínka

4

5

6

7

Před několika dny nás nečekaně překvapila smutná

zpráva, že už nikdy nepotkáme Ing. Zdeňka Řežábka,

který téměř celý profesní život spojil s Metrostavem.

V roce 1965, hned po studiu na stavební fakultě ČVUT

v Praze, nastoupil do Vodních staveb Sezimovo Ústí, kde

pracoval na vodních dílech Nechranice a Želivka. Odtud

se již jako zaměstnanec právě založeného Metrostavu

přesunul na stavbu trasy metra II. C.

Od té doby pro naši společnost řídil mnoho dalších

zakázek; působil i v útvaru výrobního náměstka Metrostavu. Po vzniku divize 9 v roce 1991 posílil její řady

a až do důchodu před dvěma lety se podílel na výrobních

i obchodních přípravách jejích staveb.

Dlouholeté úspěšné působení Ing. Zdeňka Řežábka ve

firmě ocenil v roce 2007 na Technicko-ekonomické konferenci i generální ředitel Metrostavu Jiří Bělohlav, když

mu při příležitosti 41 let zaměstnání v jedné společnosti

předal Ocenění za věrnost a zásluhy o Metrostav (foto).

Divize 4 rozšíří do dubna 2011 dva velké mosty na novém úseku silnice R6

Nová čtyřpruhová rychlostní komunikace R6, na jejíž výstavbě se už několik let významně podílí divize 4, vznikne u Sokolova

rozšířením stávající silnice I/6. K téměř 300 m dlouhému obloukovému mostu přes Ohři (foto č. 1) však zde kvůli ochraně

přírody nemohl být přistavěn most paralelní. Investor proto rozhodl, že staré přemostění rozšíří vykonzolováním jeho původní

vodorovné konstrukce o dvakrát tři metry. Aby nedošlo k dopravnímu kolapsu, měla přestavba proběhnout při zachování

obousměrného provozu. „Během průzkumu jsme však zjistili, že mostní pilíře narušila zatékající voda s posypovou solí

natolik, že by rozšířenou mostovku neunesly,“ vzpomíná vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek z divize 4. „Jediné řešení

proto bylo most celý uzavřít, abychom mohli na zesílené pilíře co nejrychleji vybudovat novou vylehčenou vodorovnou

konstrukci.“ Provoz na mostě se proto 4. dubna úplně zastavil. Stavbaři obehnali pilíře lešením a ze všech stran je rozšiřují

o 20cm vrstvu železobetonu (foto č. 2). Zatímco montéři za opěrou svařují z ocelových nosníků díly nové mostovky (foto č. 3),

tu starou dělníci po částech rozřezávají (foto č. 4) a odstraňují. „Všechny práce probíhají souběžně a velmi rychle, do konce

dubna jsme už vybourali čtyři mostní pole. Teď děláme všechno pro to, abychom co nejdřív začali na zesílené pilíře vysunovat

ortotropní ocelovou mostovku,“ říká Ing. Rozsypálek. Nedaleké přemostění železnice však divize 4 rozšiřuje za plného

provozu: souběžně se starým mostem staví vedle nový, spřažený. Oceláři už svařili ocelový základ jeho vodorovné konstrukce

(foto č. 5), který uloží na provizorní opěry (foto č. 6). Dnes už jsou nejen vyarmované (foto č. 7), ale i vybetonované.

Po dokončení nového mostu se na něj převede doprava. Stavbaři odstraní vodorovné prvky starého mostu a na původní opěry

postaví novou mostní konstrukci. Vrátí na ni dopravu a k přestavěnému mostu ten nový přisunou na definitivní opěry.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 8/2010 vyšlo 12. 5. 2010 (9/2010 vyjde 25. 5. 2010) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Ivan Kajer,

Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o.,

Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno

s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_08_10.indd 4

5/11/10 11:30:59 AM