strana 3
zpravodajství z divizí
Plzeňská teplárenská: divize 1 předává stavbu
Demolice, rekonstrukce i výstavba v areálu Plzeňské
teplárenské, tedy vše, co souviselo s realizací největší
průmyslové investiční akce v Plzni a okolí, jsou u konce. V úterý 4. května nabídlo vedení divize 1 generálnímu dodavateli ČKD Praha DIZ k podpisu protokol
o předběžném převzetí díla. Zakázka za 125 milionů Kč, obnášející soubor dvaceti objektů včetně areálových komunikací, osvětlení a potrubních i kabelových
mostů, se v podstatě stala minulostí.
Slovo v „podstatě“ znamená, že teď nastal čas ostrých
zkoušek technologie. Začaly v posledním dubnovém týdnu a budou trvat až do dosažení stanovených parametrů
a po jejich splnění pokračovat zkušebním provozem. Také
stavbaři zde mají k dokončení ještě některé dodělávky, jako např. finální povrchy podlah v místech, kde je kvůli koordinaci montáže technologie nešlo provést dříve, ale to
jsou již jen drobnosti. To hlavní, tedy výstavbu kotelny K7,
strojovny TG3 a mezistrojovny (foto č. 1) mají za sebou.
Celá akce trvala 18 měsíců. Při prvním zpětném hodnocení se zřejmě zařadí mezi ty technicky a organizačně
nejsložitější. Přesto si s ní divize 1 úspěšně poradila.
1
„Snažili jsme se vycházet vstříc všem požadavkům
objednatele,“ okomentoval průběh realizace vedoucí projektu Ing. Pavel Brázdil. „V praxi to znamenalo, že podstatná část podkladů technologické části se zpracovávala
a přizpůsobovala za pochodu, což se promítalo i do vlastní výstavby. V této souvislosti bych chtěl vyzdvihnout úsilí
Ing. Romany Tynklové a stavbyvedoucích Dušana Davida
a Ing. Pavla Koželuha, kteří zde i nad rámec svých povinností odvedli obrovský kus práce. A mimořádně důležitá
je ještě jedna věc. Šlo o stavbu, která není pro Metrostav
typická. Prováděli jsme rekonstrukci a výstavbu nových
průmyslových objektů bez narušení provozu v daném
areálu a v návaznosti na stávající a nově budovaná technologická zařízení (foto č. 2). Řada věcí proto pro nás byla
nová. Tím, že jsme i za obtížných podmínek dokázali v termínech i kvalitě své úkoly plnit, jsme zde do budoucna
vytvořili dobrou startovací rampu pro další investory.“
Stavbaři Metrostavu se však s Plzeňskou teplárenskou
neloučí. Koncem dubna zde začali stavět novou administrativní budovu, kterou dokončí v květnu příštího roku.
–rip–, foto Josef Husák
Blanka – tunely do pozítří hlavního města
Stavbu Blanka, kterou řídí divize 2 Metrostavu, dnes
rozhodně nelze v Praze přehlédnout. Díky ní v naší
metropoli v závěru roku 2012 vznikne nejdelší soubor
městských silničních tunelů v Evropě. I tam, kde se
výsledně automobilová doprava ukryje pod zem, však
zatím dnes stále pracují stavební stroje. S řadou dílčích úkolů už ale stavbaři výrazně pokročili.
V současné době je jedním z klíčových bodů celého
komplexu stavba s označením MYPRA (Myslbekova–
Prašný most), kterou jako vedoucí projektu řídí Jiří Kordík
z divize 2. Jejím srdcem je obrovitá, dvacet pět metrů
hluboká stavební jáma na křižovatce Prašný most (foto
č. 1), která je možná nejkomplikovanějším uzlem celého
komplexu. Zdejší staveniště totiž leží v těsném sousedství
Hradu a dotýká se Pražské památkové rezervace. Jeho
součástí jsou i historické bastiony, které bude nutné
rekonstruovat. Kromě tunelů se zde musí udělat i nejrůznější přeložky sítí, vybudovat nájezdové rampy na novou
mimoúrovňovou křižovatku či překlenout železniční trať
2
novým mostem. Pod zemí tu vyroste také nové technologické centrum a garáže pro 463 vozidel.
„V březnu jsme na Prašném mostě dokončili objížďky
a dopravu převedli na novou provizorní křižovatku (foto
č. 2),“ okomentoval dílo stavbyvedoucí Ing. Libor Čada.
„Díky tomu můžeme s prací plynule pokračovat na vjezdové rampě do tunelů. Je nazvaná Svatovítská a její
stavba má zásadní význam pro rychlé ukončení výluky
tramvajové trati Dejvice–Brusnice, která začne 1. června.
Pod železniční tratí, ale zároveň nad budoucím tubusem
rychlodráhy Praha–Kladno, jsme na milánské stěny také
v předstihu uložili železobetonový mostní nosník s kanalizační troubou HOBAS DN 1000. Umožní nám to později
lépe založit nový most označený jako Svatovítská-západ
a při následné stavbě rychlodráhy z Prahy do Kladna už
nebude nutné překládat kanalizaci.“
Stavbaři dnes na Prašném mostě v předstihu dokončují také objekt požárního větrání. V květnu přeloží
kanalizaci v ulici Milady Horákové na nový strop rampy
Svatovítská. Napojí poslední dvě plynovodní potrubí a jeden vodovodní řad. Po 1. červnu, v průběhu tramvajové
výluky, dostaví rampu Svatovítská pod ulici M. Horákové
a vybudují provizorní tramvajové tratě z Dejvic na Brusnici
a do stanice Hradčanská, které budou zprovozněny v první polovině září. Tím si uvolní prostor pro další výstavbu
rampy i hloubených tunelů přes křižovatku Prašný most.
Stavba MYPRA prostě stále pokračuje tou nejvyšší
možnou rychlostí. Do jejího závěru sice budou muset
Pražané ještě vydržet pár dopravních komplikací, ale výsledek díla a zklidněná doprava budou určitě stát za to.
1
2
Nová příbramská nemocnice slouží pacientům
Divize 3 jako lídr ve sdružení s firmou PURO-KLIMA
nedávno dokončila výstavbu dvou nových budov v Oblastní nemocnici Příbram. Pár dní před jejich plánovaným otevřením si je 29. dubna prohlédli pozvaní hosté
v čele se středočeským hejtmanem MUDr. Davidem
Rathem. Při malé slavnosti nechyběl generální ředitel naší společnosti Ing. Pavel Pilát a ředitel divize 3
Ing. Martin Plch. Novými pavilony C a F je provedl vedoucí projektu Jiří Macháček, který stavbu řídil.
Nákladnou investici financoval Středočeský kraj a jeho hejtman před přestřižením symbolické pásky veřejně
slíbil, že otevřením obou nových budov podpora zdejší
nemocnice nekončí. Následovat by totiž měla i postupná
rekonstrukce křídel jejího původního monobloku. Ředitel nemocnice MUDr. Stanislav Holobrada poděkoval
za ochotu, s jakou stavbaři vycházeli vstříc neustále se
měnícím požadavkům na dispozici i vybavení jednotlivých
oddělení. Zmínil i náročnost stavebních prací, které se
musely přizpůsobit provozu zdravotnického zařízení.
Pětipodlažní pavilon C vznikl jako přístavba k současnému nemocničnímu monobloku. Kromě jednotlivých
podlaží s ním má koridorem propojené i podzemí, sloužící
jako technické zázemí. V nadzemní části obsahuje akutní
příjem pacientů včetně recepce, centrální sterilizaci, ARO,
chirurgickou jednotku intenzivní péče a šest operačních
sálů. Pozvaní hosté, mezi kterými byl i starosta Příbrami,
si vybavenou budovu prohlédli ještě před jejím otevřením.
První pacienty totiž přivítala až v pondělí 3. května.
Ve vedlejší nově postavené třípodlažní budově F už je
pár týdnů v provozu oddělení klinické biochemie, lékárna,
oddělení klinické hematologie a transfuzní stanice. Součástí úspěšně dokončené zakázky byly i sadové úpravy.
–rip–, foto Josef Husák
Divize 4 přispěje k prodloužení silnice R7
Dalších 16 km komunikace mezi Prahou a Chomutovem
se brzy dočká rozšíření a lepšího napojení na okolí.
Slavnostní výkop, kterého se 27. dubna zúčastnil i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 1
vpravo), totiž na této trase zahájil stavbu hned dvou
dalších úseků čtyřpruhové rychlostní silnice R7 mezi
MÚK Vysočany, Droužkovice a Nové Spořice.
Lopaty se při výkopu chopila i hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová. Spolu s generálním ředitelem
ŘSD ČR Ing. Alfredem Brunclíkem, náměstkem sekce pro
správu finančních zdrojů SFDI Ing. Jaroslavem Krauterem
a zástupci dodavatelů tak symbolicky odstartovala dvě
dlouho odkládané stavby, které jako jedny z posledních
spolufinancuje EU v operačním programu Doprava.
„Každé dílo, které se dnes u nás začíná, je důležité,
protože podpoří i české stavebnictví,“ poznamenal při
zahájení Ing. Pilát (foto č. 2) a svůj proslov uzavřel: „Za
naše sdružení mohu slíbit, že uděláme všechno pro to,
1
Metrostav_08_10.indd 3
abychom při stavbě našli technická řešení, která umožní
silnici zprovoznit ještě dřív, než jsme se zavázali.“
Metrostav, konkrétně divize 4, spolu se společnostmi
EUROVIA CS a EDS HOLDING postaví celkem 9444 m
nové komunikace, která směrem k Droužkovicím naváže
na již rozšířenou část R7 od jejího křížení se silnicí I/27.
„Naše stavba zahrne dvě mimoúrovňové křižovatky – Lažany a Droužkovice – a jedenáct mostů s celkovou délkou
261 m. Dva z nich budou přesýpané typy TUBOSIDER,
montované z dílců vlnitého plechu,“ popsal zakázku vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek z divize 4, která je
lídrem dodavatelského sdružení. „V naší režii bude osm
mostů, z toho pět přímo provedou zaměstnanci Metrostavu z provozu mostních technologií divize 4.“
Nová silnice R7 zvýší bezpečnost, zlepší dopravní
obslužnost průmyslových zón u Mostu, Loun, Postoloprt
i Žatce a přispěje ke zrychlení a zkapacitnění dopravy mezi
českým vnitrozemím a sousedním Saskem.
2
Heliport v Motole zvýší šance na záchranu lidských životů
Nad monoblokem dětské části Fakultní nemocnice v Motole, jehož přestavbu řídí tým Josef Majera z divize 9, roste
od začátku letošního března atypická ocelová konstrukce. Do konce května ji pracovníci naší divize 7 promění v kruhovou
přistávací plochu, kterou už brzy začnou používat záchranářské vrtulníky s hmotností až 3,5 tuny. Vlastní heliport zde
vytvoří ocelová prostorová konstrukce doplněná vyhřívanou železobetonovou deskou o průměru přes 23 m, která bude
provedena do ztraceného bednění z trapézových plechů. Základ nosné kostry vrtulníkového letiště je už dnes složen
z dvanácti paprskovitě sestavených příhradových nosníků spojených pěti soustřednými prstenci. Je uložený na šest sloupů
z válcovaných kruhových trubek a dvě podpory, ukotvené do stávajícího železobetonového skeletu (foto). Součástí heliportu
bude i okružní bezpečnostní plocha z pochozích roštů a spřažená lávka, která přistávací plochu propojí se vstupem
do nemocnice. „Desku jsme začali betonovat ve středu 28. dubna. Vyleštíme ji a po vyzrání opatříme ochranným systémem
značky BASF, aby svými parametry odpovídala leteckým předpisům L14H, které stanovují parametry vrtulníkových letišť.
Na závěr heliport odvodníme a opatříme větrným rukávem,“ popisuje postup stavby vedoucí projektu Ing. Ladislav Pokorný
z divize 7 a dodává: „Podobné práce ve výškách nám nedělají problémy. K této zakázce však přistupujeme obzvlášť pečlivě
a s velkou pozorností. Velmi dobře si totiž uvědomujeme, že v budoucnosti pomůže k rychlé záchraně životů.“
5/11/10 11:30:55 AM